Sygn. akt: KIO 1622/21
POSTANOWIENIE
z dnia 6 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Członkowie:
Małgorzata Matecka
Aneta Mlącka
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na p
osiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 6 lipca 2021 r. w
Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 31
maja 2021 r.
przez wykonawcę: East Analytics P.F. Ł.F. s.c. z siedzibą w Krakowie (ul.
Studencka 6/8, 31-116 Krak
ów) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.
z siedzibą w Warszawie (ul. Krucza 50, 00-025
Warszawa),
przy udziale wykonawcy: Bluehill Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie (ul. Stępińska 22/30
00-739 Warszawa) z
głaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: East Analytics P.F. Ł.F. s.c. z siedzibą w Krakowie (ul. Studencka 6/8, 31-
116 Kraków) kwoty 13.500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy),
stanowiącej 90% kwoty uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art.
580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
………………..…………………..
………………..…………………..
Sygn. akt: KIO 1622/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 31 maja 2021 r. na podstawie art. 513 pkt 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 z późn.
zm.; dalej: „nPzp”) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym na
podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r.,
poz. 1843), zwanej dalej „ustawą Pzp" lub „Pzp” przez Zamawiającego: Polska Agencja
Inwestycji i Handlu S.A. z siedzibą w Warszawie w trybie przetargu nieograniczonego,
którego przedmiotem jest: „Kompleksowa organizacja etapu krajowego wraz z organizacją
logistyczną warsztatów oraz świadczenie usługi merytorycznej oceny wniosków i oceny
strategii ekspansji w projekcie PMT
na 12 rynkach”- dalej: „Postępowanie”. Nr referencyjny:
EZ-p/PNO/p-214/12/2020.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dz. Urz. UE w
dniu 25 maja 2021 r.
pod pozycją: nr 2020-079849. Przedmiotowe zamówienie zostało
podzielone na części.
Wnoszący odwołanie wykonawca: East Analytics P.F. Ł.F. s.c. z siedzibą w Krakowie
(O
dwołujący) w zakresie części III i IV zamówienia, zarzucił Zamawiającemu naruszenie
przepisów ustawy Pzp z uwagi na:
1) odrzucenie
oferty Odwołującego w zakresie dotyczącym części III zamówienia, pn.
„Przygotowanie i kompleksowa merytoryczna organizacja i obsługa 3-dniowego
specjalistycznego warsztatu na etapie krajowym poświęconemu tworzeniu wstępnej
strategii
ekspansji na rynek ZEA wraz z organizacją logistyczną polegającą na
świadczeniu usług hotelarskich, gastronomicznych oraz wynajmu sal konferencyjnych z
wyposażeniem na potrzeby organizacji seminariów warsztatowych z Grantobiorcami oraz
zapewnienie indyw
idualnych usług eksperckich po 3-dniowym specjalistycznym
warsztacie;
2) odrzucenie
oferty Odwołującego w zakresie dotyczącym części IV zamówienia, pn. „
Przygotowanie i kompleksowa merytoryczna organizacja i obsługa 3-dniowego
specjalistycznego warsztatu n
a etapie krajowym poświęconemu tworzeniu wstępnej
strategii ekspansji na rynek saudyjski wraz z organizacją logistyczną polegającą na
świadczeniu usług hotelarskich, gastronomicznych oraz wynajmu sal konferencyjnych z
wyposażeniem na potrzeby organizacji seminariów warsztatowych z Grantobiorcami oraz
zapewnienie indywidualnych usług eksperckich po 3-dniowym specjalistycznym
warsztacie,
3) wyborze jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Blueuhill sp. z o. o., jako oferty
najkorzystniejszej w zakresie części III i IV zamówienia;
4) n
iezgodnym z przepisami Ustawy ocenie nieprzyjęciu wyjaśnień Odwołujących z dnia 12
kwietnia 2021 r. dotyczących części III zamówienia;
niezgodnym z przepisami ocenie ustawy nieprzyjęciu wyjaśnień Odwołujących z dnia 13
kwietnia 2021 r. d
otyczących części IV zamówienia;
zaniechaniu wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w części III i IV
zamówienia - zgodnie z informacją Zamawiającego z dnia 21 maja 2021 r. o wyborze
oferty najkorzystniejszej i odrzuceniu ofert, doręczonej Odwołującym za pośrednictwem
Platformy Zakupowej Zamawiającego w dniu 21 maja 2021 r.
Czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego zarzucił naruszenie;
1) art. 89 ust. 1
pkt. 5 Ustawy w zw. z art. 24 ust. 1 pkt. 12 Ustawy polegające na
nieuprawnionym odrzuceniu oferty
Odwołującego w zakresie części III i IV zamówienia
jako złożonej przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu z uwagi na nie
wykazanie spełniania warunków udziału w postępowaniu, podczas gdy Odwołujący spełnił
wszelkie warunki udziału w postępowaniu przewidziane dokumentacją przetargową,
art. 26 ust. 3 Ustawy polegające na nieprawidłowej ocenie wyjaśnień Odwołującego w
zakresie spełniania warunków udziału w postępowaniu i w konsekwencji błędne przyjęcie,
że Odwołujący nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie
części III i IV zamówienia, podczas gdy w udzielone przez Odwołującego wyjaśnienia
potwierdziły spełnienia wszelkich warunków postępowania dotyczących zdolności
technicznej lub zawodowej,
3) art. 91 ust. I Ustaw
y polegające na zaniechaniu wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej w zakresie części III i IV zamówienia, pomimo że wedle ustalonych
kryteriów wyboru oferta Odwołującego w zakresie części III i IV zamówienia stanowiła
najkorzystniejszą ofertę niepodlegającą odrzuceniu.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz o
nakazanie Zamawiającemu:
1) u
nieważnienie czynności polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego w zakresie
dotyczącym części III i części IV zamówienia,
2) powt
órzenie czynności badania i oceny ofert w zakresie dotyczącym części III i IV
zamówienia,
3) dokonanie
wyboru ofert najkorzystniejszych w zakresie dotyczącym części III i części IV
zamówienia zgodnie z przepisami Ustawy, z uwzględnieniem oferty Odwołujących,
Wskazał, że Odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia w zakresie części III i
IV przedmiotowego zamówienia. Pismem z dnia 21 maja 2021 r. Zamawiający poinformował
o wyborze ofert najkorzystniejszych oraz jednocześnie odrzucił ofertę Odwołującego w
z
akresie części zamówienia nr III i IV dotyczących odpowiednio rynku ZEA i rynku
saudyjskiego. d
owód: pismo Zamawiającego z dnia 21 maja 2021 r., dowód doręczenia
Odwołującym pisma z dnia 21 maja 2021 r. w dniu 21 maja 2021 r. Tymczasem, gdyby
Zamawiający nie odrzucił oferty Odwołującego w zakresie części III i IV zamówienia oferta
Odwołującego w zakresie tych części zostałaby wybrana jako oferta najkorzystniejsza.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpienie zgłosił
wykonawca B
luehill Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie wnosząc o oddalenie odwołania.
Odwołujący w piśmie z dnia 2 lipca 2021 r. (data wpływu do akt sprawy 02/07/2021)
oświadczył, że (…) na podstawie art. 520 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych niniejszym:
cofam w całości odwołanie Wykonawców wniesione w dniu 31 maja 2021 r. prowadzone
pod sygn. akt KIO 1622/21,
wnoszę o umorzenie postępowania odwoławczego sygn. akt KIO 1622/21 w całości na
posiedzeniu niejawnym, bez udziału stron,
wnoszę o zwrot 90% wpisu od odwołania prowadzonego pod sygn. KIO 1622/21 na
rachunek bankowy
(…).
W jego uzasadnieniu podał m.in.: „Przyczyną cofnięcia odwołania Wykonawców z dnia 31
maja 2021 r. oraz rezygnacji z dalszego udziału w postępowaniu odwoławczym z odwołania
wykonawcy Bluehill sp. z o. o. z dnia 31 maja 2021 r. w charakterze przystępujących są
zarzuty wykonawcy Bluehill sp. z o. o. podniesione przez tego wykonawcę w kolejnym
odwołaniu do Prezesa KIO z dnia 25 czerwca 2021 r.” Dalej podał, że: (…) Wykonana przez
Wykonawców szczegółowa analiza treści oferty i udzielonych przez Wykonawców wyjaśnień
doprowadziła do wniosku, iż Wykonawcy rzeczywiście nie przedłożyli stosownych referencji,
zarówno na etapie składania oferty, jak też udzielania wyjaśnień w odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego z dnia 26 lutego 2021 r. Nieprzedłożenie referencji miało przy tym charakter
omyłkowy i wiązało się z bardzo szerokim charakterem wezwania, na które odpowiedź
wymagała również wyjaśnienia charakteru doświadczenia 19 wskazanych w ofercie
ekspertów, co wiązało się z bardzo dużym nakładem pracy. Tym samym, pomimo
dysponowania stosownymi referencjami potwierdzającymi należyte wykonanie usługi na
rzecz Województwa Małopolskiego, Wykonawcy faktycznie nie przedłożyli ich na
jakimkolwiek etapie postępowania przed wyborem oferty najkorzystniejszej. W takiej sytuacji,
pomimo słusznego w ocenie Wykonawców, charakteru zarzutów podniesionych w ich
odwołaniu z dnia 31 maja 2021 r. oraz w piśmie z dnia 21 czerwca 2021 r. uzupełniającym
oświadczenie o przystąpieniu do postępowania odwoławczego z odwołania wykonawcy
Bluehill sp. z o. o., nawet pozytywne dla nich rozstrzygnięcie postępowań odwoławczych pod
sygn. KIO 1661/21 i KIO 1622/21, nie zapewni im możliwości pozyskania zamówienia w
zakresie części III, IV i V zamówienia. W każdym bowiem wypadku, wobec braku
przedłożenia w terminie wymaganych referencji, ich oferta będzie podlegała odrzuceniu. W
związku z powyższym konieczne i uzasadnione jest cofnięcie odwołania Wykonawców z dnia
31 maja 2021 r. w całości oraz jednoczesna rezygnacja z dalszego uczestnictwa w
postępowaniu odwoławczym z odwołania wykonawcy Bluehill sp. z o. o., poprzez rezygnację
z prawa sprzeciwu wobec czynności uwzględnienia odwołania przez Zamawiającego”.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy Pzp r.
: „Odwołujący może cofnąć odwołanie do
czasu zamknięcia rozprawy”.
Izba stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone w piśmie z
dnia 2 lipca 2021 r.
przez osobę uprawnioną do reprezentowania Odwołującego i odwołanie
zostało na podstawie wskazanego art. 520 ust. 1 ustawy Pzp skutecznie wycofane przed
otwarciem rozprawy
dla której termin nie został wyznaczony.
Zgodnie zatem z art. 568 pkt 1 cytow
anej ustawy, Izba postanowiła o umorzeniu
postępowania odwoławczego. Wskazany art. 568 pkt 1 cytowanej ustawy stanowi, że w
przypadku cofnięcia odwołania Izba umarza postępowania odwoławcze w formie
postanowienia.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba miała na uwadze art. 557
ustawy
Pzp oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.,
poz. 2437). Zgodnie z dyspozycją wskazanego art. 557 w wyroku oraz w postanowieniu
kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania
odwoławczego. Z kolei zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) wskazanego rozporządzenia w
przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na skutek cofnięcia
odwołania, najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin
rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego,
Izba
, uwzględniając wskazane przepisy, nakazała zwrócić na rzecz Odwołującego 90%
kwoty wpisu od odwołania uiszczonego w przedmiotowej sprawie w wysokości 15.000 zł.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………..…………..
………………..…………..
………………..…………..