Sygn. akt: KIO 1604/21
POSTANOWIENIE
z dnia 8 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników w dniu 8
czerwca 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 27 maja 2021 r. przez wykonawcę STRABAG sp. z o.o. z siedzibą w
Pruszkowie w
postępowaniu prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum
Realizacji Inwestycji z siedzibą w Warszawie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść koszty postępowania odwoławczego wzajemnie i nakazać zwrot z
rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy STRABAG sp. z o.o. z
siedzibą w Pruszkowie kwoty 20 000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy)
stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 wraz ze zm.) na niniejsze
postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:………………………..
Sygn. akt: KIO 1604/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji z
siedzibą w Warszawie wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu
nieograniczonego na
„Opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót
budowlanych na odcinku Stróże—Grybów, tor nr 1 i 2 realizowanego w ramach projektu:
„Prace na linii kolejowej nr 96 na odcinku Tarnów — Muszyna”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z 19 kwietnia 2021 r., nr 2021/S 075-192838. W dniu 17 maja 2021 r.
Zamawiający opublikował odpowiedź na pytanie nr 203 do Specyfikacji Warunków
Zamówienia, zwanej dalej SWZ.
Nie zgadzając się z powyższą treścią odpowiedzi Zamawiającego w dniu 27 maja
2021 r. Odwołujący: STRABAG sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie wniósł odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej od niezgodnych z przepisami ustawy z dnia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 wraz ze zm.), zwanej
dalej ustawą Pzp lub PZP czynności, polegających na zmianie Specyfikacji Warunków
Zamówienia dokonanej poprzez udzielenie w dn. 17.05.2021 r. odpowiedzi na pytanie nr 203
i nałożeniu na wykonawców obowiązku zapewnienia zasilania odbiorców prywatnych z linii
LPN i ustalenia z podmiotem trzecim, tj. PKP Energetyka S.A., warunków zasilania
odbiorców prywatnych z linii LPN, a tym samym skalkulowania w cenie oferty warunków i
kosztów zasilania odbiorców prywatnych z linii LPN bez udostępnienia danych niezbędnych
do prawidłowej kalkulacji w tym zakresie, tj. na czynności polegające na zmianie Specyfikacji
Warunków Zamówienia w zakresie opisu przedmiotu zamówienia.
Zaskarżonym czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie:
1. art. 99 ust. 1 i ust. 4 PZP oraz art. 103 ust. 2 i 3 PZP przez zaniechanie
sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia ( dalej „OPZ”) z uwzględnieniem
wymogów powołanych przepisów, a tym samym zaniechanie sporządzenia OPZ
w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i
zrozumiałych określeń, uwzględniający wszystkie wymagania i okoliczności
mogące mieć wpływ na sporządzenie ważnej oferty, a w konsekwencji w sposób
utrudniający uczciwą konkurencję, poprzez uznanie, że w zakresie przedmiotu
zamówienia znajduje się obowiązek zapewnienia przez wykonawcę zasilania dla
odbiorców prywatnych przyłączonych do sieci LPN bez wskazania przez
Zamawiającego warunków zasilania odbiorców prywatnych z linii LPN,
§15 oraz § 18 ust. 3 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie
szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji
technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu
funkcjonalno-
użytkowego z 02.09.2004 r. (Dz.U. z 2013 r., poz. 1129 tekst jedn.
z późn. zm) (dalej: „Rozporządzenie”) w zw. z art. 103 ust. 4, art. 103 ust. 3 PZP
i art. 31 ust. 4 ustawy z 29.01.2004r. Prawo zamówień publicznych (dalej: „stare
PZP”) oraz w zw. z art. 97 ustawy z 11.09.2019r. ustawy Przepisy
wprowadzające ustawę — Prawo zamówień publicznych, poprzez zaniechanie
sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w sposób pozwalający na ustalenie
warunków zasilania dla odbiorców prywatnych z linii LPN,
3. art. 16 PZP poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców, a to przez zaniechanie przygotowania i
prowadzenia postępowania z należytą starannością, w sposób umożliwiający
zachowanie uczciwej konkurencji i wypełnienie obowiązków Inwestora
związanych z przygotowaniem robót, w szczególności wobec niejednoznacznego
i niewyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia i tym samym uniemożliwienie
wykonawcom ubiegającym się o udzielenie przedmiotowego zamówienia
złożenia porównywalnych ofert.
W oparciu o prze
dstawione wyżej zarzuty wnosił o uwzględnienie odwołania w całości
oraz:
nakazanie Zamawiającemu anulowania odpowiedzi na pytanie nr 203, a przez
to wyłączenia z przedmiotu zamówienia obowiązku zapewnienia przez wykonawców
zasilania odbiorcom prywatnym z linii LPN lub ewentualnie
nakazanie Zamawiającemu, aby wskazał warunki zasilania odbiorców
prywatnych z linii LPN (moc przyłączeniową).
Izba zważyła, co następuje.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu
niejawnym bez
udziału stron stwierdziła, że postępowanie odwoławcze należało umorzyć na
podstawie przepisu art. 522 ust.1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp.
W dniu 2 czerwc
a 2020 r. przed wyznaczoną rozprawą do siedziby Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęło oświadczenie Zamawiającego o uwzględnieniu w całości zarzutów
przedstawion
ych w odwołaniu.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art.525 ust. 1 cyt. ustawy Pzp
Wy
konawca może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od
dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w
uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje.
Izba ustaliła, że w niniejszej sprawie zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego nie zostało dokonane.
Zgodnie z art.522 ust.1 ustawy Pzp
w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść przepisu art.574 i
576 ustawy Pzp oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
Ze wskazanych przepisów wynika, iż w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się
wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do
postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu,
w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Mając powyższe na uwadze, na zasadzie art.568 pkt 3 w związku z art. 522 ust.1
zd.1 ustawy Pzp orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący:………………………..