Sygn. akt: KIO 1603/21
POSTANOWIENIE
z dnia 9 czerwca 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
po rozpoznaniu w dniu 9 czerwca 2021 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27
maja 2021 roku przez wykonawcę Solaris Bus & Coach Spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w: Bolechowo-Osiedle, Owińska w postępowaniu
prowadzonym
przez
Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Świerklańcu
postanawia
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego na rzecz Solaris
Bus & Coach Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w: Bolechowo-
Osiedle, Owińska kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.), na niniejsze
postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………
Sygn. akt KIO 1603/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Świerklańcu – działając na podstawie przepisów ustawy dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm. –
ustawa P.z.p.
), prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest dostawa 25 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich,
niskopodłogowych o napędzie spalinowym dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
W dniu 27 maja 2021 roku wykonawca Solaris Bus & Coach
Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w: Bolechowo-Osiedle, Owińska (dalej: odwołujący) wniósł
odw
ołanie od czynności zamawiającego, polegającej na ukształtowaniu w sposób niezgodny
z przepisami ustawy P.z.p.
postanowień specyfikacji warunków zamówienia („s.w.z.") w
zakresie, w jakim:
1) wymagają złożenia wraz ofertą przedmiotowych środków dowodowych obejmujących:
a. raport tec
hniczny drogowego zużycia paliwa (test SORT 2) — pkt V.l ppkt 1.2 s.w.z.; b.
aktualnego na dzień składania ofert świadectwa homologacji wraz z załącznikami
oferowanego typu pojazdu wydane przez właściwego ministra — pkt V. 1 ppkt 1.3 s.w.z.;
c. aktualnego
świadectwa homologacji typu pojazdu WE oferowanego pojazdu wydanego
przez uprawnioną jednostkę, zawierającego spełnienie warunków granicznych normy Euro 6
(test WHTC), wartości poszczególnych emisji zanieczyszczeń (spalin) dla tlenków węgla,
węglowodorów, tlenków azotu, cząstek stałych oraz parametrów silnika i skrzyni biegów —
pkt V. 1 ppkt 1.4 s.w.z..
w opisie pozacenowego kryterium oceny ofert przewidują przyznanie punktów dla
autobusu posiadającego homologację na dzień składania ofert, a nie na moment realizacji
dostaw
— pkt XVI ppkt 4.2 (kryterium T7) s.w.z..
Wobec powyższego odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących
przepisów:
art. 105 ust. 1 i art. 106 ust. 1, 2 i 3 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 ustawy P.z.p. poprzez
niezasadne żądanie złożenia wraz z ofertą dokumentów wymienionych w pkt 1) lit. a) — c)
powyżej w sytuacji, gdy nie jest to uzasadnione obiektywnymi potrzebami Zamawiającego, a
jednocześnie spowoduje istotne ograniczenie konkurencyjności Postępowania poprzez
uniemożliwienie złożenia oferty przez podmiot oferujący pojazdy zgodne z wymogami OPZ i
posiadającymi wymagane świadectwa homologacji oraz raport techniczny drogowego
zużycia paliwa przed terminem realizacji dostaw;
art. 240 ust. 2, art. 241 ust. 2, alt. 242 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 w zw. z art. z art. 16
pkt 1 i 3 ustawy P.z.p.
poprzez zastrzeżenie przyznania w kryterium T7 12 punktów w
przypadku zaoferowania autobusu posiadającego na dzień złożenia oferty posiadający
homologację, w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia, tj. dostawa autobusów, ma być
zrealizowany do 30 grudnia br. i to do tego czasu wykonawcy powinni uzyskać homologację,
a tym samym kryterium nie odnosi się bezpośrednio do przedmiotu zamówienia, a ponadto
skutkuje nierównym traktowaniem wykonawców oferujących pojazdy zgodne z OPZ, lecz
które są w trakcie procedury uzyskiwania homologacji, lecz będą posiadały aktualne
świadectwo homologacji na moment realizacji dostaw.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i
naka
zanie Zamawiającemu w trybie art. 554 ust. 3 pkt 1 ustawy P.z.p. zmiany treści s.w.z.
poprzez:
wykreślenie obowiązku złożenia dokumentów określonych w pkt 1) lit. a) — c)
powyżej i zastrzeżenie w projekcie umowy obowiązku złożenia tych dokumentów
niezwłocznie po ich uzyskaniu, ale nie później niż na 7 dni przed terminem dostawy
pojazdów lub dopuszczenie zastąpienia tych dokumentów oświadczeniem wykonawcy, z
którego będzie wynikał obowiązek ich złożenia w ww. terminie;
zmianę brzmienia w kryterium T7 w ten sposób, że uwzględnia posiadanie
homologacji na moment realizacji dostaw.
Ponadto
wniósł o:
1 dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów załączonych do odwołania na
okoliczności wskazane w jego uzasadnieniu;
2. zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przewidzianych
przepisami prawa i zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie.
W odpowie
dzi na odwołanie z dnia 31 maja 2021 roku, doręczonej Prezesowi
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 czerwca 2021 roku, zamawiający oświadczył, że
uwzględnia zarzuty przedstawione w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie zgłosił przystąpienia
żaden wykonawca.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
podniesionych w odwołaniu i braku zgłoszenia przystąpień, postępowanie odwoławcze
należało umorzyć na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy P.z.p. Zgodnie z art. 522 ust. 1 in fine
ustawy P.z.p.,
w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Wobec
powyższego, postanowiono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wysokości
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r., poz. 2437), z którego
wynika, że jeżeli zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu
przed otwarciem rozprawy, a
do postępowania odwoławczego nie przystąpił żaden
wykonawca po stronie zamawiającego, Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z
rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przew
odniczący …….……………..