Sygn. akt: KIO 1590/21
POSTANOWIENIE
z dnia 21 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Beata Konik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 21 czerwca 2021 r. w
Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 maja
2021 r.
przez wykonawcę Szczecińskie Centrum Brukarskie spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedziba w Dobrej w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Gminę Goleniów z siedzibą w Goleniowie,
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
Szczecińskiego
Centrum
Brukarskiego
spółki
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedziba w Dobrej kwoty 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć
tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 1590/21
U z a s a d n i e n i e
Gmina Go
leniów z siedzibą w Goleniowie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie
przetar
gu nieograniczonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na
Wykonanie infrastruktury węzła przesiadkowego na przystanku osobowym Goleniów Park
Przemysłowy w ramach Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, nr referencyjny
WGG.271.1.02.2021.KN. Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Biuletynie Zamówień
Publicznych z 25 marca 2021 r., nr 2021/BZP 00022776/01.
Przedmiotowe postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone
na podstawie
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019
r. poz. 2019 ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp”.
W postępowaniu tym wykonawca Szczecińskie Centrum Brukarskie spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Dobrej (dalej: „Odwołujący”) w dniu 26 maja
2021 r.
złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec niezgodnej z
przepisami ustawy Pzp cz
ynności Zamawiającego polegającej na unieważnieniu
przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 255 pkt 6 ustawy Pzp
, przez unieważnienie postępowania z uwagi na to, iż
miałoby ono być obarczone niemożliwymi do usunięcia wadami uniemożliwiającymi
zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego,
w sytuacji kiedy:
− za taką wadę nie można uznać zaokrąglenia ilości przedmiaru do wartości 0,01 ha
(do dwóch miejsc po przecinku) w nieedytowalnym załączniku do Specyfikacji
Warunków Zamówienia co do ręcznego ścinania i karczowania krzaków, przy
jednoczesnym określeniu tej wartości w innym edytowalnym załączniku w wysokości
0,0088 ha (do czterech miejsc po przecinku),
− ta oczywista omyłka nie miała żadnego wpływu na kwestie wyboru oferty
najkorzystniejszej, a zatem nie mi
ała żadnego wpływu na wynik postępowania,
− omyłka ta w żadnym wypadku nie powodowała, że osiem ofert złożonych w toku
Postępowania było nieporównywalnych,
− nie wystąpiły żadne z przyczyn określonych w art. 457 ust. 1 ustawy Pzp, powodujące
konieczność unieważnienia umowy.
2) art. 16 pkt 1 ustawy Pzp, przez naruszenie zasady uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców, bowiem Zamawiający unieważnił Zamówienie na
podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, w sytuacji kiedy:
− interpretacja przesłanek unieważnienia postępowania powinna być dokonywana w
sposób ścisły, przy zachowaniu prymatu wykładni gramatycznej a udowodnienie, że
dokonanie czynności unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego było prawidłowe, spoczywa zawsze na Zamawiającym, który temu
obowiązkowi nie uczynił zadość,
− w Postępowaniu nie zaistniała przesłanka wskazana w treści art. 255 pkt 6 ustawy
Pzp
, która nakazywałaby Zamawiającemu unieważnienie Zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie
czynności
Zamawiającego
polegającej
na
unieważnieniu
Postępowania,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego,
3. dokonanie
wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej oraz zawarcia z
Odwołującym umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Izba ustaliła, że w postępowaniu tym złożono osiem ofert. Informacja o unieważnieniu
postępowania została przekazana wykonawcom biorącym udział w postępowaniu 21 maja
2021 r.
Następnie, 27 maja 2021 r. Zamawiający poinformował wykonawcę DGK sp. z o.o. z
siedzibą w Szczecinie o odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 i pkt 12
ustawy Pzp oraz
wykonawcę Projekty i Realizacja sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu o
odrzuceniu jego oferty na postawie art. 226 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp.
Jak wynika natomiast
z akt postępowania Zamawiający przekazał kopię odwołania
pięciu wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu, w dniu 28 maja 2021 r. za pomocą
elektronicznej platformy przetargowej.
Żaden z tych wykonawców nie zgłosił przystąpienia do
przedmiotowego
postępowania odwoławczego.
4 czerwca 2021 r.
za pośrednictwem poczty elektronicznej (10 czerwca 2021 r.
złożono oryginał) została do Izby złożona odpowiedź na odwołanie, w której Zamawiający
oświadczył, że uwzględnia ww. odwołanie. Zamawiający wskazał, że „uwzględnia
postawione zarzuty i przystąpi zgodnie z treścią złożonego odwołania do: cofnięcia decyzji o
unieważnieniu postępowania, powtórzenia czynności badania i oceny ofert, wyboru oferty
najkorzystniejszej celem podpisania umowy”.
9 czerwca 2021 r., Zamawiający przekazał wykonawcom DGK sp. z o.o. z siedzibą w
Szczecinie oraz Projekty i Realizacja sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu informację o
wniesieniu odwołania i wezwał tych wykonawców do przystąpienia do przedmiotowego
postępowania odwoławczego. Jak wynika z akt postępowania, żaden ww. wykonawca nie
zgłosił swojego przystąpienia.
Mając na uwadze powyższe Izba, działając na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp,
postanowi
ła umorzyć postępowanie odwoławcze wywołane ww. odwołaniem. Jednocześnie
Izba wskazuje, że w sytuacji umorzenia postępowania w związku z uwzględnieniem
zarzutów, ustawodawca nałożył na Zamawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub
unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 575
nowej
ustawy Pzp oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 g
rudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. poz. 2437).
Przewodniczący : ………………………………