KIO 1580/21 WYROK dnia 13 lipca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 25.11.2021

KIO 1580/21 

Sygn. akt: KIO 1580/21 

WYROK 

z dnia 13 lipca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:     Klaudia Szczytowska-Maziarz 

Protokolant:             Klaudia Kwadrans 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 lipca 2021 r. w Warszawie odw

ołania wniesionego do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  24  maja  2021  r.  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum firm w składzie: Przedsiębiorstwo 

Handlowo-

Usługowe „Hetman” Sp. z o.o., al. Korfantego 51/9A, 40-161 Katowice oraz 

Przedsi

ębiorstwo  Handlowo-Usługowe  „Parasol”  Sp.  z  o.o.,  al.  Korfantego  51/21,                  

40-161  Katowice 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Wojewódzki  Fundusz  Ochrony 

Środowiska  i  Gospodarki  Wodnej  w  Katowicach,  ul.  Plebiscytowa  196,                               

40-035 Katowice 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności  unieważnienia 

postępowania,  

kosztami  postępowania  obciąża  Wojewódzki  Fundusz  Ochrony  Środowiska                              

i Gospodarki Wodnej w Katowicach, ul. Plebiscytowa 196, 40-035 Katowice i: 


KIO 1580/21 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7 500  zł  00  gr  (słownie: 

siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum firm w składzie: Przedsiębiorstwo 

Handlowo-

Usługowe „Hetman” Sp. z o.o., al. Korfantego 51/9A, 40-161 Katowice oraz 

Przedsiębiorstwo  Handlowo-Usługowe  „Parasol”  Sp.  z  o.o.,  al.  Korfantego  51/21,                  

40-161 Katowice 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  Wojewódzkiego  Funduszu  Ochrony  Środowiska  i  Gospodarki  Wodnej                       

w  Katowicach,  ul.  Plebiscytowa  196,  40-035  Katowice  na  rzecz 

wykonawców  wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum firm w składzie: Przedsiębiorstwo 

Handlowo-

Usługowe „Hetman” Sp. z o.o., al. Korfantego 51/9A, 40-161 Katowice oraz 

Przedsiębiorstwo  Handlowo-Usługowe  „Parasol”  Sp.  z  o.o.,  al.  Korfantego  51/21,                  

40-161 Katowice 

kwotę  7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) 

stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania. 


KIO 1580/21 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129)  na  niniejszy  wyrok  –  w  terminie                   

14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:  …………………………………. 


KIO 1580/21 

U z a s a d n i e n i e 

W  odniesieniu    do 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

prowadzonego  pod  nazwą  „Wykonywanie  usługi  fizycznej  ochrony  mienia  w  obiekcie 

Wojewódzkiego  Funduszu  Ochrony  Środowiska  i  Gospodarki  Wodnej  zlokalizowanym                                

w  Katowicach  przy  ul.  Plebiscytowej  19  w  okresie  01.06.2021  r.  do  31.05.2023  r.”  przez 

Wojewódzki  Fundusz  Ochrony  Środowiska  i  Gospodarki  Wodnej  w  Katowicach,                                      

ul.  Plebiscytowa  196,  40-035  Katowice 

(dalej  „zamawiający”)  wykonawcy  wspólnie 

ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  –  konsorcjum  firm  w  składzie:  Przedsiębiorstwo 

Handlowo-

Usługowe  „HETMAN”  Sp.  z  o.o.,  Al.  Korfantego  51/9A,  40-161  Katowice  oraz 

Przedsiębiorstwo 

Handlowo-

Usługowe  „PARASOL”  Sp.  z  o.o.,  Al.  Korfantego  51/21,                      

161  Katowice  (dalej  „odwołujący”)  złożył  odwołanie  wobec  czynności  zamawiającego 

polegającej  na  uznaniu,  że  postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do  usunięcia  wadą 

uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 255 pkt 6 w zw. z art. 16 ustawy 

z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) [dalej 

„ustawa  Pzp”],  poprzez uznanie,  że  postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do  usunięcia 

wadą  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie 

zamówienia publicznego, podczas gdy wady takiej w postępowaniu nie ma, a zamawiający 

m

oże zawrzeć prawidłowo umowę w sprawie zamówienia publicznego. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  o  uwzględnienie  w  całości  oraz                                

o unieważnienie czynności unieważnienia postępowania oraz o powtórzenie oceny i badania 

ofert. 

Odwołujący  stanął  na  stanowisku,  że  postępowanie  nie  jest  obarczone  wadą 

uniemożliwiającą  zawarcie  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  –  niedoskonałości 

SWZ  nie  powinny  skutkować  unieważnieniem  postępowania,  gdyż  zamawiający  może 

prawidłowo wybrać ofertę w postępowaniu. 

Odwołujący podał, że zamawiający wszczął postępowanie w trybie podstawowym bez 

negocjacji,  publikując  ogłoszenie  o  zamówieniu  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych                                

nr 2021/BZP 00044871/01 w dniu 30 kwie

tnia 2021 r., wyznaczając termin składania ofert na 

12 maja 2021 r. 

Podał  także,  że  oferty  złożyło  5  wykonawców,  a  nadto,  że  19  maja  2021  r. 

zamawiający poinformował go, że dokonał czynności unieważnienia postępowania. 

Wskazał,  że  zgodnie  z  treścią  art.  255  pkt  6  ustawy  Pzp  zamawiający  unieważnia 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia,  jeżeli  postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do 

usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie 


KIO 1580/21 

zamówienia publicznego. 

Wskazał  dalej,  że  zamawiający  w  piśmie  o  unieważnieniu  postępowania  uzasadnił:            

w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  zastosowano 

kryterium „Doświadczenie Wykonawcy w zakresie realizacji zamówienia Kryteria oceny ofert 

muszą  być  związane  z  przedmiotem  zamówienia.  Kryteria  oceny  ofert  nie  mogą  dotyczyć 

właściwości wykonawcyw szczególności jego wiarygodności ekonomicznejtechnicznej lub 

finansowej. 

Przedmiotowe kryterium dotyczy właściwości wykonawcy”. 

Odwołujący  podniósł,  że  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia,  co  do  zasady, 

kończyć  się  powinno  wyborem  oferty  najkorzystniejszej  i  zawarciem  umowy  o  udzielenie 

zamówienia,  a  jego  unieważnienie  winno  być  jedynie  wyjątkiem  od  tej  zasady  i  jako  takie, 

musi  być  dokonywane  przez  zamawiającego  z  należytą  starannością,  która  objawiać  się 

powinna w pogłębionej analizie czynności podjętych w postępowaniu w kontekście zamiaru 

podjęcia  decyzji  o  unieważnieniu  postępowania,  a  jej  wynikiem  powinno  być  wyczerpujące 

uzasadnienie  takiej  decyzji,  aby  wy

konawcy  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  mieli 

możliwość weryfikacji prawidłowości podjętej przez zamawiającego czynności unieważnienia 

postępowania. 

Podniósł także, że przesłanki unieważnienia postępowania muszą być intepretowane 

ściśle,  a  wykazanie  ich  zaistnienia  obciąża  zamawiającego;  rozszerzająca  wykładnia  tych 

przesłanek  jest  niedopuszczalna,  mogłaby  bowiem  prowadzić  do  manipulowania  wynikiem 

postępowania,  w  szczególności  gdy  unieważnienie  następuje  po  otwarciu  ofert,  kiedy  to 

zamawiający  zna  krąg  wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  oraz 

zaoferowane przez nich warunki realizacji zamówienia. 

Podkreślił, jako szczególnie istotne, trzy okoliczności: 

w  zakresie  pozacenowego  kryterium  oceny  ofert  zostały  złożone  wnioski                                    

o  wyjaśnienie  treści  SWZ,  a  zamawiający  wyjaśniał  kwestie  związane  z  tym 

kryterium, 

zamawiający  zdecydował  się  unieważnić  postępowanie  7  dni  po  otwarciu  ofert, 

znając już krąg zainteresowanych wykonawców oraz złożone przez nich ceny, 

3.  z

amawiający,  niezwłocznie  po  unieważnieniu  postępowania,  zdecydował  się  na 

wszczęcie  kolejnego,  którego  przedmiot  jest  tożsamy  z  niniejszym,  nie  czekając 

nawet  na  odwołania,  które  wykonawcy  uczestniczący  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia mogli złożyć. 

Zdaniem  odwołującego  z  powyższego  wyłania  się  obraz,  że  zamawiający  zdaje  się 

być  „niezadowolony”  ze  złożonych  ofert  (lub  z  tego,  czyja  oferta  winna  zostać  najwyżej 

oceniona). 


KIO 1580/21 

Stwierdził,  że  przesłanka  unieważnienia  postępowania  z  art.  255  ust.  6  ustawy  Pzp 

składa się z koniunkcji trzech okoliczności, których łączne wystąpienie skutkuje obowiązkiem 

zastosowania tego przepisu.  

Po  pierwsze 

–  musi  wystąpić  naruszenie  przepisów  ustawy  regulujących  udzielenie 

zamówienia (wada postępowania).  

Po  drugie 

–  wada  ta  ma  skutkować  niemożliwością  zawarcia  niepodlegającej 

unieważnieniu umowy o udzielenie zamówienia publicznego.  

Po  trzecie 

–  wada  ta  musi  być  niemożliwa  do  usunięcia  i  mieć  przy  tym  charakter 

trwały,  musi  rzeczywiście  wystąpić  i  musi  powodować  niemożliwość  zawarcia  ważnej 

umowy. 

Odwołujący  podniósł,  że  kryteria  oceny  ofert  są  jednoznaczne,  nie  zawierają 

wątpliwości  co  do  zakresu  przyznawanych  punktów,  a  zamawiający  opisał  je  w  tożsamy 

sposób  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  oraz  w  SWZ  wobec  czego  nie  ma  wątpliwości,  że 

zamawiający  ma  możliwość  dokonania  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  oparciu                                 

o  określone  przez  siebie  kryteria  oceny  ofert;  jeżeli  jednak  zamawiający  nie  jest 

„zadowolony” z postawionych kryteriów oceny ofert, to mógł dokonać stosownej modyfikacji 

na  etapie  przed  upływem  terminu  na  składanie  ofert,  po  upływie  tego  terminu  musi  się 

trzymać postanowień SWZ. 

Gdyby Zamawiający, wywodził odwołujący, popełnił jakieś błędy w opisaniu kryteriów 

oceny  ofert  (np.  nie  byłoby  wiadomo,  za  co  dokładnie  mogą  zostać  przyznane  punkty                                

i  zamawiający  mógłby  nierówno  potraktować    wykonawców),  to  wtedy  taka  przesłanka 

unieważnienia postępowania mogłaby zaistnieć.  

Powołał  się  na  wyrok  KIO  z  dnia  16  października  2020  r.,  sygn.  akt  KIO  2438/20, 

zgodnie  z  którym:  „zgodnie  z  art.  91  ust.  1  p.z.p.  zamawiający  wybiera  ofertę 

najkorzystniejszą  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert  określonych  w  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia.  Jednak  -  co  oczywiste  -  wybór  najkorzystniejszej  oferty  musi 

nastąpić  z  poszanowaniem  wyrażonej  w  art.  7  ust.  1  p.z.p.  zasady  uczciwej  konkurencji                             

i  równego  traktowania  wykonawców.  Zatem  w  sytuacji,  gdy  stwierdzona  i  opisana 

konstrukcja  kryteriów  oceny  ofert  nie  gwarantuje  zachowania  tych  zasad  to  wybór 

najkorzystniejszej  oferty  nie  może  zostać  dokonany.  W  konsekwencji  wskazać  należy,  iż 

gdyby  Zamawiający,  wobec  opisanych  wyżej  wad  kryteriów,  zdecydował  się  kontynuować 

postępowanie  i  doprowadzić  do  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  to  miałby  wszelkie 

podstawy  liczyć  się  z  możliwością  unieważnienia  umowy  na  skutek  realizacji  wynikającego                     

z art. 146 ust. 6 p.z.p. Z tego względu niewątpliwym jest, że Zamawiający ma podstawy do 

zastosowania  art. 

93  ust.  1  pkt  7  p.z.p.  i  unieważnienia  postępowania  jako  obarczonego 

niemożliwą  do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu 


KIO 1580/21 

umowy w sprawie zamówienia publicznego” 

Podniósł,  że  uzasadniając  unieważnienie  postępowania  na  podstawie  przepisu                          

art. 255 pkt 6 ustawy Pzp zamawiający, zarówno w uzasadnieniu prawnym jak i faktycznym 

podjętej decyzji nie może pominąć związku pomiędzy przepisem art. 255 pkt 6 ustawy Pzp                    

a  art.  457  ust.  1  art.  4

59  ust.  1,  ponieważ  warunkiem  skutecznego  zastosowania  art.  255                      

pkt  6  ustawy  Pzp  jest  wykazanie  jego  powiązania  z  co  najmniej  jedną  z  przesłanek 

unieważnienia umowy wymienionych w art. 457 czy 459 ustawy Pzp. 

Uznał,  że  zamawiający,  w  uzasadnieniu  unieważnienia  postępowania,  takiego 

powiązania nie wykazał. 

Powołał się na wyrok KIO z dnia 19 grudnia 2018 r., sygn. akt KIO 2526/18, zgodnie        

z  którym:  „powołanie  się  przez  Zamawiającego  na  art.  93  ust.  1  pkt  7  p.z.p.  poza  zakres 

przesłanek  wynikających  z  art.  146  ust.  1  p.z.p.,  w  tym  między  innymi  dopuszczenie 

możliwości  unieważnienia  postępowania  w  każdym  przypadku  naruszenia  przez 

zamawiającego  przepisów  ustawy  z  2004  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych,  nie  może 

nastąpić  w  oderwaniu  od  regulacji  kodeksu  cywilnego.  Ustawodawca  wyraźnie  wskazuje 

bowiem,  iż  unieważnienie  postępowania  na  podstawie  art.  93  ust.  1  pkt  7  p.z.p.  wymaga 

wykazanie,  iż  nie  ma  możliwości  zawarcia  umowy  niepodlegającej  unieważnieniu.  Tym 

samym wyjście poza przesłanki wskazane w art. 146 ust. 1 p.z.p. wymaga wykazania przez 

zamawiającego,  iż  zachodzą  podstawy  określone  w  kodeksie  cywilne  skutkujące 

unieważnieniem  umowy.  W  szczególności  dotyczy  to  oświadczeń  woli  złożonych  pod 

wpływem  błędu,  podstępu  lub  groźby  bezprawnej,  art.  388  k.c.  stanowiącego,  że  strona 

umowy  pokrzywdzona  wyzyskiem  drugiej  strony  może  w  ciągu  dwóch  lat  żądać 

unieważnienia  umowy  przez  sąd,  jeśli  przywrócenie  ekwiwalentności  świadczeń  jest 

nadmiernie utrudnione czy art. 70 k.c.

”  

Stwierdził,  że  zamawiający  ani  nie  został  wprowadzony  w  błąd,  ani  też  nie  ma 

okoliczności, że istnieje jakaś niejasność w SWZ i wykonawcy mogli złożyć nieporównywalne 

oferty.  Uzupełnił,  że  zamawiający  sam  argumentował  elementy  dotyczące  treści  kryterium 

oceny  ofert  w  wyjaśnieniach  treści  SWZ,  a  jednocześnie  każdy  z  potencjalnie 

zainteresowanych  wykonawców  wiedział,  jakie  będzie  pozacenowe  kryterium  oceny  ofert                        

i jak będą przyznawane punkty w tym zakresie, co dodatkowo oznacza, że ewentualny błąd 

zamawiającego  nie  miał  wpływu  na  krąg  potencjalnie  zainteresowanych  wykonawców  oraz 

na  wynik  postępowania  stąd  zamawiający  nie  był  uprawniony  do  unieważnienia 

postępowania. 


KIO 1580/21 

Na  podstawie  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego, 

przekazanej  przez  zamawiającego  na  informatycznym  nośniku  danych  (płyta  CD)  przy 

piśmie z dnia 7 czerwca 2021 r. – dokumentów przywołanych w dalszej części uzasadnienia, 

a także oświadczeń i stanowisk stron zaprezentowanych w toku rozprawy skład orzekający 

Izby ustalił i zważył, co następuje. 

Skład orzekający Izby ustalił, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia 

oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy, 

czym  wypełnił  materialnoprawne  przesłanki  dopuszczalności  odwołania,  o których  mowa                   

w art. 505 ust. 1 ustawy 

Pzp, czego zamawiający nie kwestionował. 

Zarzut 

dotyczący  naruszenia  art.  255  pkt  6  w  zw.  z  art.  16  ustawy  Pzp,  poprzez 

uznanie,  że  postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą 

zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego, 

podczas gdy 

wady takiej w postępowaniu nie ma, a zamawiający może zawrzeć prawidłowo 

umowę w sprawie zamówienia publicznego potwierdził się. 

Skład orzekający Izby ustalił, co następuje. 

Zgodnie  z  rozdziałem  XIX  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  –  „Opis  kryteriów 

oceny  ofert,  wraz  z  podaniem  wag  tych  kryteriów  i  sposobu  oceny  ofert”  (dalej  „SWZ”) 

zamawiający  podał,  że  obok  ceny  (waga  60%)  zastosuje  kryterium  „Doświadczenie 

Wykonawcy w zakresie realizacji zamówienia” (waga 40%). 

Zamawiający  wskazał,  że  w  kryterium  tym  będzie  oceniał  „doświadczenie 

Wykonawcy polegające na długości świadczeniu usług ochrony osób i mienia w budynkach 

użyteczności  publicznej  w  latach  załączając  oświadczenie  dokumentujące  doświadczenie                      

w realizacji podmiotowego zamówienia wraz z wykazem podmiotów, w których realizowane 

były usługi w poszczególnych latach.  

•  za  doświadczenie  w  świadczeniu  usług  ochrony  osób  i  mienia  w  budynkach 

użyteczności publicznej w latach poniżej 5  - 1  punkt,  

•  za  doświadczenie  w  świadczeniu  usług  ochrony  osób  i  mienia  w  budynkach 

użyteczności publicznej w latach powyżej 5  - 10 punktów,  

•  za  doświadczenie  w  świadczeniu  usług  ochrony  osób  i  mienia  w  budynkach 

użyteczności publicznej w latach powyżej 10 -  20 punktów,   

•  za  doświadczenie  w  świadczeniu  usług  ochrony  osób  i  mienia  w  budynkach 

użyteczności publicznej w latach powyżej 15 - 30 punktów,  

•  za  doświadczenie  w  świadczeniu  usług  ochrony  osób  i  mienia  w  budynkach 


KIO 1580/21 

użyteczności publicznej w latach powyżej 20 - 40 punktów.” 

Pismem  z  dnia  7  maja  2021  r.  zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na  3  pytania 

wykonawców  –  udzielił  wyjaśnień  treści  SIWZ.  Dwa  z  pytań  dotyczyły  kryterium 

Doświadczenie Wykonawcy w zakresie realizacji zamówienia”. 

Na pytania zamawiający udzielił następujących odpowiedzi: 

Pytanie nr 1: 

Proszę  o  odpowiedź  na  następujące  pytanie.  Czy  w  kryterium  doświadczenie                            

w  zakres

ie  usług  ochrony  w  budynkach  użyteczności  publicznej  można  sumować 

doświadczenia  (np.  w  jednym  budynku  użyteczność  publicznej  sprawowaliśmy  usługę 

ochrony  przez 5 lat  w  innym  dłużej)  czy  też  w  celu otrzymania maksymalnej  ilości  punków 

trzeba przedstawić wykaz usługi ochrony budynku użyteczności publicznej w której w sposób 

ciągły była sprawowana ochrona przez 20 lat? 

Pytanie nr 2: 

W  kryterium  doświadczenie  w  celu  uzyskania  40  punktów  należy  wykazać  się                        

letnim  doświadczeniem  w  ochronie  obiektów  użyteczności  publicznej.  Czy  to  oznacza 

wykazanie  się  np.  10  usługami  wykonywanymi  po  2  lata  każda  a  rozpoczętymi  w  2000  r.                      

np.  w  2000  r.  ochranialiśmy....  a  w  2002  ochranialiśmy....itd.  Proszę  o  wyjaśnienie  w  jaki 

sposób to zapisać i udokumentować. 

Odpowiedź: 

Zamawiający  informuje,  że  w  celu  wykazania  doświadczenia  w  zakresie  realizacji 

zamówienia,  w  formularzu  ofertowym  należy  wpisać  długość  świadczenia  usługi  w  każdym 

obiekcie  użyteczności  publicznej.  Należy  tu  wykazać  usługi  inne  niż  te,  które  potwierdzają 

spełnienie warunku udziału w postępowaniu. 

Zamawiający  nie  wymaga  wykazania  jednej  usługi  trwającej  nieprzerwanie  20  lat,                      

w celu uzyskania maksymalnej liczby punktów. 

Jeżeli  Wykonawca  jednocześnie  wykonywał  usługę  ochrony  mienia  w  kilku  różnych 

obiektach użyteczności publicznej, to należy wykazać każą usługę osobno, z uwagi na fakt, 

że jest to odrębne zamówienie. 

Zamawiający jako doświadczenie w zakresie realizacji zamówienia uzna zsumowaną 

liczbę  lat  sprawowania  usługi  ochrony  mienia  przez  wykonawcę  na  poszczególnych 

obiektach użyteczności publicznej.” 

Termin składania ofert upłynął 12 maja 2021 r.  

Pismem  z  dnia  19  maja  2021  r.  zamawiający  zawiadomił  wykonawców                                    

o  unieważnieniu  postepowania  na  podstawie  art.  255  pkt  6  ustawy  Pzp  w  następujący 


KIO 1580/21 

sposób  uzasadniając  swoją  decyzję:  „W  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  zastosowano  kryterium  „Doświadczenie  Wykonawcy  w  zakresie 

realizacji zamówienia”. Kryteria oceny ofert muszą być związane z przedmiotem zamówienia. 

Kryteria  oceny  ofert  nie  mogą  dotyczyć  właściwości  wykonawcy,  w  szczególności  jego 

wiarygodności  ekonomicznej,  technicznej  lub  finansowej.  Przedmiotowe  kryterium  dotyczy 

właściwości wykonawcy”. 

Skład orzekający Izby zważył, co następuje. 

Art.  255  pkt  6  ustawy  Pzp 

brzmi:  „Zamawiający  unieważnia  postępowanie                                 

o  udzielenie  zamówienia,  jeżeli:  (…)  6)  postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do 

usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie 

zamówienia publicznego”. 

Art. 457 ust. 1 (1) oraz art. 459 ust. 1 pkt 2 (2) ustawy Pzp 

brzmią: 

„Umowa podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający:  

z  naruszeniem  ustawy  udzielił  zamówienia,  zawarł  umowę  ramową  lub  ustanowił 

dynamiczny  system  zakupów  bez  uprzedniego  zamieszczenia  w  Biuletynie  Zamówień 

Publicznych  albo  przekazania  Urzędowi  Publikacji  Unii  Europejskiej  ogłoszenia 

wszczynającego  postępowanie  lub  bez  wymaganego  ogłoszenia  zmieniającego 

ogłoszenie wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia 

wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert;  

zawarł umowę z naruszeniem art. 264 lub art. 308 ust. 2 lub 3 lub art. 421 ust. 1 lub 2 

albo  art

.  577,  jeżeli  uniemożliwiło  to  Krajowej  Izbie  Odwoławczej  uwzględnienie 

odwołania przed zawarciem umowy;  

zawarł umowę przed upływem terminu, o którym mowa w art. 216 ust. 2;  

4)  z naruszeniem art. 314 ust. 1 pkt 3, ust. 3 i 4, art. 315 lub art. 422 ust. 2 lu

b 3 udzielił 

zamówienia objętego umową ramową;  

z  naruszeniem  art.  323,  art.  324  lub  art.  391  ust.  4  lub  5  udzielił  zamówienia  objętego 

dynamicznym systemem zakupów”, 

„Prezes Urzędu może wystąpić do sądu o unieważnienie: (…) 2)  umowy,                      

której mowa w art. 457 ust. 1.” 

Zgodzić  należy  się  z  odwołującym  (podobne  stanowisko  prezentował  zamawiający), 

że    przesłanka  unieważnienia  postępowania  z  art.  255  ust.  6  ustawy  Pzp  składa  się                             

z  koniunkcji 

okoliczności,  których  łączne  wystąpienie  skutkuje  obowiązkiem  zastosowania 

tego przepisu, tj.  

musi wystąpić naruszenie przepisów ustawy regulujących udzielenie zamówienia 


KIO 1580/21 

(wada postępowania), 

2.  wada m

usi być niemożliwa do usunięcia, 

3.  wada 

ma skutkować niemożliwością zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy 

o udz

ielenie zamówienia publicznego (pkt 3.1.8 odwołania). 

W  pierwszej  kolejności  dostrzeżenia  wymaga,  że  odwołanie  zostało  złożone  wobec 

czynności  unieważnienia  postępowania  z  uzasadnieniem  wskazanym  w  piśmie  z  dnia                            

19 maja 2021 r., 

informującym wykonawców o podjętej przez zamawiającego decyzji. 

Powyższe oznacza, że z jednej strony odwołujący mógł złożyć odwołanie wobec tej 

czynności  uzasadnionej  wyłącznie  pismem  z  dnia  19  maja  2021  r.,  z  drugiej  strony 

zamawiający  nie  mógł  –  czy  to  w  ramach  odpowiedzi  na  odwołanie,  czy  w  toku  rozprawy 

powoływać się na nowe powody unieważnienia – nowe uzasadnienie (czy to faktyczne, czy 

to prawne) tejże czynności.  

Analizując  treść  uzasadnienia  faktycznego  unieważnienia  postępowania  podaną 

przez zamawiającego w piśmie z dnia 19 maja 2021 r., stwierdzić należy, że w uzasadnieniu 

zamawiający wskazał  tyle tylko, iż  zastosował kryterium, którego zastosować nie powinien 

(kryterium  zastosowane  dotyczy  właściwości  wykonawcy,  a  winno  być  związane                                 

z przedmiotem zamówienia). 

Choć strony nie miały wątpliwości, że zastosowane takiego kryterium było niezgodne 

z  obowiązującymi  przepisami  ustawy  Pzp  i  stanowi  wadę  postępowania,  to  zaznaczyć 

należy, że zamawiający ani nie wskazał przepisu ustawy Pzp, z którego niedopuszczalność 

zastosowania  kryterium  dotyczącego  właściwości  wykonawcy  by  wynikała,  ani  swojej 

kwalifikacji, że jest to wada postępowania.  

Strony nie miały nadto wątpliwości, czego także zamawiający nie podał, że wada  ta 

jest  nieusuwalna,  tj.  że  wada  dotyczy  ustalonego  w  SWZ  pozacenowego  kryterium  oceny 

ofert  toteż jego zmiana po upływie terminu składania ofert (skoro SWZ nie może już zostać 

zmodyfikowana), 

co nastąpiło 12 maja 2021 r., nie jest możliwa, a tym samym jest to wada 

nieusuwalna. 

K

luczowym  w  sprawie,  wobec  koniunkcji  wystąpienia  przesłanek  uzasadniających 

unieważnienie postępowania na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp jest to, że zamawiający 

w  pi

śmie  z  dnia  19  maja  2021  r.  nie  uzasadnił  z  jakich  powodów  uznał,  że  dostrzeżona 

nieusuwalna  wada postępowania uniemożliwia  mu zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu 

umowy. 

Przypomnienia  wymaga,  że  ciężar  dowodu  w  tym  zakresie  spoczywał  na 

zamawiającym. 

Tej  istotnej  kw

estii  zamawiający  nie  poświęcił  w  piśmie  z  19  maja  2021  r.  żadnej 


KIO 1580/21 

uwagi.  Podkreślić  przy  tym  należy,  że  tak  ważka  czynność  zamawiającego  (unieważnienie 

postępowania)  znosząca  cel  postępowania,  tj.  udzielenie  zamówienia  winna  bezsprzecznie 

ujmować  dlaczego  zachodzą  przesłanki  do  uznania,  że  Prezes  UZP  miałby  podstawy  do 

wystąpienia do sądu o unieważnienie umowy – winna ujmować odniesienie się do przepisu 

art. 457 ust. 1 w zw. z art. 459 ust. 1 pkt 2.  

Brak  ten  eksponował  odwołujący,  wskazując  w  odwołaniu:  „Zamawiający 

uzasadniając  unieważnienie  postępowania  na  podstawie  przepisu  art.  255  pkt  6  PZP 

zarówno  w  uzasadnieniu  prawnym  jak  i  faktycznym  podjętej  decyzji  nie  może  pominąć 

związku pomiędzy przepisem art. 255 pkt 6 Pzp a art. 457 ust. 1 art. 459 ust. 1 PZP, bowiem 

warunkiem  skutecznego  zastosowania  art.  255  pkt  6  PZP  jest  wykazanie  jego  powiązania                           

z  co  najmniej  jedną  z  przesłanek  unieważnienia  umowy  wymienionych  w  art.  457  czy  459 

PZP.  Zamawiający,  w  uzasadnieniu  unieważnienia  postępowania,  takiego  powiązania  nie 

wykazał.” (pkt 3.1.11 odwołania). 

Uwzględniając powyższe, skład orzekający Izby uznał, że zarzut się potwierdził toteż 

orze

kł jak w sentencji. 

Skład  zamawiający  Izby  nie  nakazał  zamawiającemu,  jak  żądał  odwołujący, 

ponowienia  czynności  badania  i  oceny  ofert,  ponieważ  z  nadesłanej  przez  zamawiającego 

dokumentacji  postępowania  nie  wynikało  iżby  zamawiający  w  ogóle  przystąpił  do  oceny                           

i  badania  ofert.  O  ile  zamawiający  uzna,  że  pomimo  rozstrzygnięcia  składu  orzekającego 

Izby  zachodzą  podstawy  do  unieważnienia  postępowania  związane  z  zastosowaniem 

niedopuszczalnego  kryterium  oceny  ofert  to 

zamawiający  może  taką  czynność  podjąć, 

adekwatnie  ją  uzasadniając.  Rozstrzygnięcie  składu  orzekającego  Izby  dotyczy  „jedynie” 

czynności zamawiającego z 19 maja 2021 r. uzasadnionej w piśmie  zamawiającego z tego 

samego  dnia.  W  przeciwnym  przypadku  zamawiający  winien  przeprowadzić  czynność 

badania i oceny ofert. 


KIO 1580/21 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  na  podstawie  art.  557 

ustawy 

Pzp,  a  także  w  oparciu  o  §  7  ust.  1  pkt  1)  oraz  §  5  pkt  1  lit.  a)  rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  roku  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów 

kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz  wysokości i sposobu pobierania 

wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437).  

Przewodniczący:  ……………………………………….