Sygn. akt: KIO 1558/21
POSTANOWIENIE
z dnia 7 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 7 czerwca 2021 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej w dniu 24 maja 2021 r. przez
wykonawcę:
Sharp Electronics (Europe) GMBH Sp.
z o.o. Oddział w Polsce
z
siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Politechnikę Rzeszowską w Rzeszowie,
przy udziale wykonawcy Konica Minolta
Business Solutions Polska Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego,
orzeka:
odrzuca odwołania;
kosztami postępowania obciąża Sharp Electronics (Europe) GMBH Spółka z o.o.
Odd
ział w Polsce z siedzibą w Warszawie i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 58
0 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie –
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ........................
Sygn. akt: KIO 1558/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Politechnika Rzeszowska – prowadzi w trybie podstawowym
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dzierżawa i świadczenie
kompleksowej obsługi serwisowej 15 fabrycznie nowych urządzeń wielofunkcyjnych wraz
z
dostawą i wdrożeniem Systemu Obsługi Wydruku. Wartość zamówienia jest mniejsza niż
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych 16 kwietnia 2021 r.
pod numerem 2021/BZP 00034369.
W dniu 24 maja 2021 r. wykonawca Sharp Electronics (Europe) GMBH Sp. z o.o.
Oddział w Polsce wniósł odwołanie wobec zaniechania odrzucenia oferty Konica Minolta
Business Polska Sp. z o.o. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: art.
226 ust. 1 pkt 7 oraz art. 108 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 85 i art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy
Pzp.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty Konica Minolta
oraz dokonania czynności unieważnienia postępowania.
Uzasadniając zachowanie terminu na wniesienie odwołania Odwołujący wskazał, że
Zamawiający 19 maja 2021 r. opublikował na swojej stronie internetowej wyniki
Postępowania, informując wykonawców o wyborze oferty Konica Minolta oraz odrzuceniu
oferty Odwołującego. Odwołujący stwierdził w związku z tym, że o podstawie do wniesienia
niniejszego odwołania 19 maja 2021 r.
Wskazując na posiadanie interesu w uzyskaniu zamówienia, Odwołujący wskazał
m.in., że jest zainteresowany ponownym przeprowadzeniem postępowania o udzielenie
niniejszego
zamówienia, gdyż Zamawiający uniemożliwił mu udział w postępowaniu,
przygotowanie rzetelnej oferty oraz realizac
ję zamówienia w sposób zgodny z prawem.
W uzasadnieniu zarzutów odwołania Odwołujący podniósł, że po zapoznaniu się
z
dokumentacją postępowania (23 kwietnia 2021 r.) stwierdził, że OPZ został sporządzony
z naruszeniem art. 99 ust.4 ustawy Pzp, tj. poprzez
przyjęcie przez Zamawiającego
parametrów przedmiotu zamówienia prowadzących do stanu, w którym wymagania te mogło
spełnić tylko urządzenie Konica Minolta, a żaden z innych producentów urządzeń nie
dysponował urządzeniem spełniającym wymagania przyjęte w OPZ.
Ponadto Odwołujący stwierdził, że Załącznik nr 4 (OPZ) do SIWZ zamieszczony
przez Zamawiającego na stronie internetowej i pobrany przez Odwołującego ze strony
Zamawiającego, jest plikiem typu Word utworzonym przez Pana D. D. . Odwołujący podniósł,
że pan D. D. jest członkiem personelu Konica Minolta posługującym się tytułem Regional
Key
Account Manager (Regionalny Opiekun Klienta), odpowiedzialnym za sprzedaż Konica
Minolta m.in. w województwie podkarpackim. Osoba Pana D. jest dobrze znana branżowym
dostawcom sprzętu kopiująco-skanującego. Pan D. D. reprezentował Konica Minolta w
kontaktach z
Zamawiającym związanych z realizacją poprzedniego zamówienia dotyczącego
urządzeń kopiująco-skanujących oraz w innych postępowaniach w rejonie podkarpackim.
Zdaniem Odwołującego powyższy związek pana D. D. z Konica Minolta przesądza o
przygotowaniu OPZ dla niniejszego p
ostępowania przez Konica Minolta.
Odwołujący wskazał, że zgłosił Zamawiającemu w terminie właściwym dla zgłaszania
pytań i wniosków o zmianę SIWZ, szereg wniosków o zmianę OPZ w celu doprowadzenia do
zmiany OPZ umożliwiającej zaoferowanie innych urządzeń, niż urządzenia Konica Minolta
oraz przekazał Zamawiającemu zbiorcze uzasadnienie wniosków o zmianę OPZ powołując
s
ię na powyższą okoliczność. W dniu 27 kwietnia 2021 r. Zamawiający opublikował
odpowiedzi na pytania wykonawców, w których odmówił modyfikacji OPZ zgodnie
z wnioskami
Odwołującego.
Odwołujący podał, że w postępowaniu zostały złożone 3 oferty. Przyznał, że jego
o
ferta nie odpowiadała OPZ w zakresie spełnienia warunków przedmiotowych. Odwołujący
będąc zainteresowany uzyskaniem przedmiotu zamówienia, złożył ofertę na sprzęt
niezgodny z OPZ i uzyskał status wykonawcy. Niemniej, w postępowaniu wpłynęły tylko
2 o
ferty na urządzenie, które zostało zidentyfikowane przez Odwołującego jako urządzenie
Konica Minolta bizhub C250i będące wzorcem dla autora OPZ. W praktyce po stronie Konica
Minolta powstała wyłączność na przedmiot dostawy, albowiem drugi wykonawca DKS Sp.
z
o.o. zaoferował sprzęt, którego importerem jest Konica Minolta.
Zdaniem
Odwołującego, autorstwo OPZ pana D. D., odmowa Zamawiającego zmiany
postanowień OPZ dyskryminujących innych producentów niż Konica Minolta i okoliczność
złożenia dwóch ofert na sprzęt Konica Minolta bizhub C250i, świadczy co najmniej o tym, że
przedmiot zamówienia został celowo opisany w OPZ przez Zamawiającego z naruszeniem
art. 99 ust. 4 ustawy Pzp
, przy aktywnym udziale Konica Minolta jako przyszłego
wykonawcy, a treść OPZ skutecznie wyłączyła konkurencję pomiędzy wykonawcami
oferującymi różnych producentów.
Odwołujący podniósł, że niewątpliwie przyjęcie zaproponowanego przez Konica
Minolta OPZ do wykorzystania w p
ostępowaniu narusza interes innych wykonawców, w tym
Odwołującego, poprzez uniemożliwienie im realnego udziału w postępowaniu i osiągnięcia
zysku z realizacji przedmiotu
zamówienia. Konica Minolta poprzez przygotowanie dla
Zamawiającego OPZ ograniczającego zbiór możliwych do zaoferowania urządzeń do
jednego
urządzenia własnej produkcji, dopuściła się czynu nieuczciwej konkurencji w postaci
ustalenia przez Zamawiającego warunków przedmiotowych udziału w postępowaniu
naruszających art. 99 ust.4 ustawy Pzp. Działania te okazały się skuteczne skoro wpłynęły
jedynie dwi
e oferty na to samo urządzenie odpowiadające OPZ.
Ponadto Odwołujący powołał się na treść art. 108 ust. 1 pkt 6 oraz art. 85 ustawy
Pzp, stwierdzając, że niewątpliwe wykazał udział Konica Minolta w przygotowaniu
postępowania poprzez opracowanie SIWZ oraz wpływ takiego zaangażowania na wyniki
p
ostępowania.
N
a podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod uwagę
stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
W związku z tym, że postępowanie o udzielenie niniejszego zamówienia zostało
wszczęte po 31 grudnia 2020 r., jest ono prowadzone na podstawie przepisów z 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych, Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. zm. (dalej: nowa
ustawa Pzp).
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego skutecznie przystąpił
wykonawca Konica Minolta Business Solutions Polska Sp. z o.o.
, który zgłosił przystąpienie
do postępowania w ustawowym terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na
korzyść strony, do której przystąpił.
Odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt 3 nowej ustawy Pzp. Ww.
przepis stanowi, że Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zostało wniesione
po upływie terminu określonego w ustawie.
Stosownie do art. 515 ust. 2 pkt 2 nowej ustawy Pzp o
dwołanie wobec treści
ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia lub konkurs lub wobec
treści dokumentów zamówienia wnosi się w terminie 5 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia
w
Biuletynie Zamówień Publicznych lub dokumentów zamówienia na stronie internetowej,
w
przypadku zamówień, których wartość jest mniejsza niż progi unijne. Art. 515 ust. 3 pkt 2
stanowi, że odwołanie w przypadkach innych niż określone w ust. 1 i 2 wnosi się w terminie 5
dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było
powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia, w przypadku
zamówień, których wartość jest mniejsza niż progi unijne.
W ocenie Izby zarzuty odwołania, wbrew ich literalnemu sfomułowaniu, sprowadzają
się de facto do kwestionowania opisu przedmiotu zamówienia oraz okoliczności, które
towarzyszyły sporządzeniu tego dokumentu, a które – zdaniem Odwołującego –
uniemożliwiły mu skuteczne ubieganie się o udzielenie zamówienia. Świadczą o tym
jednoznacznie wskazane w
odwołaniu okoliczności faktyczne, z których Odwołujący wywodzi
zarzuty.
Po pierwsze, Odwołujący podniósł, że po zapoznaniu się z dokumentacją
Postępowania, Odwołujący w dniu 23 kwietnia 2021 roku stwierdził, iż OPZ został
sporządzony z naruszeniem art. 99 ust.4 Ustawy tj. poprzez przyjęcie przez Zamawiającego
parametrów przedmiotu zamówienia prowadzących do stanu, w którym wymaganie te mogło
spełnić tylko urządzenie Konica Minolta (...). Po drugie Odwołujący wskazał, że Załącznik nr
4 (OPZ
) do SIWZ zamieszczony przez Zamawiającego na stronie Postępowania i pobrany
przez Odwołującego ze strony Zamawiającego, jest plikiem typu Word utworzonym przez
Pana D. D. (...) Pan D. D.
jest członkiem personelu Konica Minolta (...). Dodatkowo, nawet
uzasadniając interes w uzyskaniu zamówienia Odwołujący wskazał, że OPZ został
sporządzony z naruszeniem art. 99 ust.4 ustawy Pzp, tj. poprzez przyjęcie przez
Zamawiającego parametrów przedmiotu zamówienia prowadzących do stanu, w którym
wymaga
nia te mogło spełnić tylko urządzenie Konica Minolta, a żaden z innych producentów
urządzeń nie dysponował urządzeniem spełniającym wymagania przyjęte w OPZ.
Powyższe twierdzenia Odwołującego świadczą o tym, że zarzuty odwołania są
w istocie skierowane wo
bec postanowień OPZ, a wobec upływu ustawowego terminu na
wniesienie odwołania w tym zakresie, Odwołujący próbuje obecnie zwalczać konsekwencje
tych postanowień, formułując zarzuty formalnie skierowane wobec zaniechań
poprzedzających wybór oferty najkorzystniejszej.
Nie ulega wątpliwości, że termin na kwestionowanie postanowień OPZ rozpoczął
swój bieg w dniu zamieszczenia dokumentów zamówienia na stronie internetowej, co
nastąpiło 16 kwietnia 2021 r. Termin ten, stosownie do art. 515 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp,
upłynął 21 kwietnia 2021 r. Zatem zarzuty odwołania oparte na twierdzeniach o dokonaniu
opisu przedmiotu zamówienia w sposób naruszający przepis art. 99 ust. 4 ustawy Pzp, są
spóźnione. Już bowiem w dacie publikacji dokumentów zamówienia Odwołujący mógł
powziąć wiedzę na temat wymagań Zamawiającego. Jeżeli w opinii Odwołującego
wymagania te zostały określone w sposób naruszający uczciwą konkurencję, wskazujący na
konkretnego wykonawcę, powinien on wnieść odwołanie w terminie 5 dni od publikacji tych
dokum
entów. Odwołujący tego nie zrobił, ograniczając się do przekazania Zamawiającemu
wniosków o modyfikację opisu przedmiotu zamówienia. Co więcej, Odwołujący przyznał
w
odwołaniu, że z treścią OPZ zapoznał się 23 kwietnia 2021 r., a zatem już po upływie
termi
nu na wniesienie odwołania wobec postanowień tego dokumentu, co może wskazywać,
że wobec zbyt późnego zapoznania się z dokumentami opublikowanymi na stronie
Zamawiającego, Odwołujący próbuje zakwestionować te postanowienia na obecnym etapie
postępowania, pod pozorem podnoszenia zarzutów dotyczących wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Ponadto
wskazać należy, że Odwołujący powziął wiedzę o wskazywanym udziale
pana D. D.
w tworzeniu opisu przedmiotu zamówienia również po publikacji dokumentów
zamówienia. Jak bowiem wskazano w odwołaniu, Odwołujący stwierdził, iż Załącznik nr 4
(OPZ) do SIWZ zamieszczony przez Zamawiającego na stronie Postępowania i pobrany
przez Odwołującego ze strony Zamawiającego, jest plikiem typu Word utworzonym przez
Pana D. D.
, na dowód czego Odwołujący powołał notarialny protokół pobrania pliku oraz
notarialne elektroniczne poświadczenie pliku z 23 kwietnia 2021 r. Skoro informacja
stanowiąca podstawę zarzutu była dostępna w opublikowanych przez Zamawiającego
dokumentach z
amówienia, a Odwołujący powziął o niej wiedzę zapoznając się z tymi
dokumentami
w dniu 23 kwietnia 2021 r. (przy czym przy zachowaniu należytej staranności
mógł się z nimi zapoznać już od dnia 16 kwietnia 2021 r.), to również zarzuty odwołania
oparte na te
j okoliczności należy uznać za spóźnione. Jeżeli już pobranie ze strony
internetowej Zamawiającego załącznika nr 4 do SIWZ dawało wiedzę o osobie, która
utworzyła plik (z której to okoliczności Odwołujący wywodzi udział wykonawcy Konica
Minolta w przygotow
aniu zamówienia), to Odwołujący powinien wnieść odwołanie i w tej
drodze domagać się modyfikacji OPZ, w terminie liczonym od powzięcia (lub możliwości
powzięcia) przez siebie informacji o przewadze ww. wykonawcy.
Niewątpliwie ewentualna przewaga wykonawcy Konica Minolta wynikająca
z
rzekomego udziału w przygotowaniu postępowania, mogłaby być zniwelowana poprzez
zmianę dokumentów zamówienia. Jak bowiem twierdzi sam Odwołujący przewaga ta wyraża
się w opisaniu przedmiotu zamówienia w taki sposób, że tylko produkty Konica Minolta
mogły spełnić wymagania Zamawiającego. Zauważenia wymaga również, że zgodnie z art.
85 ust. 1 nowej ustawy Pzp, jeżeli wykonawca doradzał lub w inny sposób był
zaangażowany w przygotowanie postępowania o udzielenie tego zamówienia, zamawiający
podejmuje odpowiednie środki w celu zagwarantowania, że udział tego wykonawcy
w
postępowaniu nie zakłóci konkurencji, w szczególności przekazuje pozostałym
wykonawcom istotne informacje, które przekazał lub uzyskał w związku z zaangażowaniem
wyko
nawcy lub tego podmiotu w przygotowanie postępowania, oraz wyznacza odpowiedni
termin na złożenie ofert. Jeżeli więc rzeczywiście OPZ ograniczał możliwość zaoferowania
urządzeń tylko do jednego producenta, a przedstawiciel wykonawcy Konica Minolta
uczestni
czył w przygotowaniu tego dokumentu, to wniesienie odwołania po publikacji
dokumentów zamówienia mogło doprowadzić do zmiany wymagań wskazujących na
konkretnego wykonawcę oraz do przekazania pozostałym wykonawcom ewentualnych
informacji, które mogłyby dawać Przystępującemu przewagę.
Tymczasem Odwołujący, dostrzegając rzekomą przewagę wykonawcy Konica
Minolta
, którą można było zlikwidować przez zmianę SIWZ, zamiast wnieść odwołanie
w
ustawowym terminie, oczekiwał na upływ terminu składania ofert, a następnie na wybór
oferty najkorzystniejszej. Wtedy, z oczywistych względów nie mógł już domagać się zmiany
SIWZ, która możliwa jest jedynie do upływu terminu składania ofert. Wobec powyższego
żądanie zmiany OPZ Odwołujący zastąpił żądaniem odrzucenia oferty Konica Minolta
z
uwagi na złożenie oferty w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, ze wskazaniem
również na naruszenie przepisu nakazującego wykluczenie z postępowania wykonawcy,
który był zaangażowany w przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia. Powyższa
zwłoka Odwołującego nie może usprawiedliwiać przywrócenia utraconego terminu na
wniesienie odwołania.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557, art. 574
i art. 575 nowej ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 5 pkt 1 i § 8 ust. 1 rozporządzenia
trów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), obciążając kosztami postępowania
Odwołującego.
Postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym, na podstawie art. 529 ust. 1 nowej
ustawy Pzp.
Przewodniczący: ........................