Sygn. akt: KIO 1557/21
WYROK
z 17 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Szymon Grzybowski
po rozpoznaniu na rozprawie 17 czerwca 2021 roku
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 24 maja 2021 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Ekotrade Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
Silesia Trade Sp. z o.o. z siedzibą w Siemianowicach Śląskich, Ekotrade Serwis FM Sp. z
o.o. z siedzi
bą w Gdyni, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Zakład
Ube
zpieczeń Społecznych I Oddział w Łodzi z siedzibą w Łodzi, przy udziale wykonawcy
Agencja Ochrony MK Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego - wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: Ekotrade Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Silesia Trade
Sp. z o.o. z siedzibą w Siemianowicach Śląskich, Ekotrade Serwis FM Sp. z o.o.
z siedzibą w Gdyni i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
2.2 z
asądza od odwołującego - wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Ekotrade Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Silesia Trade Sp. z o.o.
z siedzibą w Siemianowicach Śląskich, Ekotrade Serwis FM Sp. z o.o. z siedzibą
w Gdyni na rzecz z
amawiającego - Zakładu Ubezpieczeń Społecznych I Oddział
w Łodzi z siedzibą w Łodzi kwotę 3 822 zł 32 gr (trzy tysiące osiemset dwadzieścia
dwa
złote trzydzieści dwa grosze) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione przez zamawiającego z tytułu kosztów dojazdu na rozprawę oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………….............................……………..
Sygn. akt: KIO 1557/21
U z a s a d n i e n i e
Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Łodzi z siedzibą w Łodzi (dalej Zamawiający)
prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia
na usługi społeczne o wartości szacunkowej przedmiotu zamówienia przekraczającej kwotę
750 000 euro
pod nazwą: „Świadczenie usług ochrony osób i mienia w budynkach
I Oddziału ZUS w Łodzi”, numer: 210000/271/16/2020-ZAP, zwane dalej postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
28 grudnia 2020 r. pod numerem 2020/S 252-637571.
24 maja 2021 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Ekotrade
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Silesia Trade Sp. z o.o. z siedzibą w Siemianowicach
Śląskich, Ekotrade Serwis FM Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni (Dalej: Odwołujący), wnieśli
odwołanie, w którym zaskarżyli niezgodne z przepisami czynności i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 90 ust. 3 w zw. z art. 90 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp
przez:
I.
naruszenie zasady jednokrotnego wezwania do złożenia wyjaśnień ceny;
II.
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Agencja Ochrony MK Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie (dalej: Przystępujący) z uwagi na nierzetelny
charakter wyjaśnień ceny;
III.
zaniechanie odrzucenia oferty
Przystępującego z uwagi na modyfikację
pierwotnych
wyjaśnień ceny w odpowiedzi na powtórne wezwanie do złożenia
wyjaśnień ceny,
2. w konsekwencji - naruszenie art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust 1 Pzp przez wadliwy
wybór oferty najkorzystniejszej w postępowaniu.
Odwołujący wnieśli o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej jako obarczonej wadą
mającą wpływ na wynik postępowania,
2. odrzucenia oferty
Przystępującego,
3. dokonania ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.
O
dwołujący wniósł ponadto o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentacji
postępowania - na okoliczności wskazane odwołaniem.
W uzasadni
eniu odwołania Odwołujący wskazali m.in.:
17 marca
2021 r. Zamawiający skierował do Przystępującego wezwanie do wyjaśnienia ceny
oferty, wskazując jako jego podstawę prawną art. 90 ust. 1 Pzp. Z treści pisma wynikało,
że Zamawiający powziął wątpliwości co do ceny oferty z uwagi na fakt, że zaoferowane
przez
Przystępującego stawki jednostkowe wynagrodzenia były niższe niż te sugerowane
przez Polski Związek Pracodawców Ochrona, które z kolei obejmowały wyłącznie koszty
pracownicze -
bez kosztów administracyjnych, umundurowania, środków ochrony, szkoleń,
badań, itp. Wobec powyższego, u Zamawiającego zrodziła się wątpliwość czy i w jaki sposób
Przystępujący uwzględnił koszty wynagrodzeń pracowników, gwarantujące zatrudnienie
zgodnie z przepisami prawa i pozost
ałe koszty związane z realizacją zamówienia oraz
czy przyjęte założenia pozwalały zrealizować zamówienie bez ryzyka ponoszenia strat
w aktualnych realiach rynkowych.
W treści wezwania Zamawiający podkreślił, iż oczekuje złożenia jednoznacznych wyjaśnień,
które wskazywałyby na to, że:
1. zaoferowana cena
była skalkulowana prawidłowo, z uwzględnieniem wszystkich
wymogów dotyczących realizacji przedmiotu zamówienia, w tym zatrudnienia przez
w
ykonawcę lub podwykonawców na podstawie umowy o pracę (w rozumieniu
pr
zepisów Kodeksu pracy) wszystkich osób wykonujących czynności bezpośredniej
ochrony fizycznej osób i mienia, pracowników grup interwencyjnych oraz
pracowników realizujących zadania stałego dozoru sygnałów alarmowych (SSWiN);
wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę nie dotyczył koordynatorów;
Zamawiający nie wyraził zgody, aby usługa realizowana była przez pracowników z
orzeczonym
stopniem niepełnosprawności;
zapewnia wykonanie całego zakresu zamówienia z należytą starannością
i z uwzględnieniem aktualnych regulacji prawnych, w szczególności ustawy
o minima
lnym wynagrodzeniu za pracę,
zaproponowana cena nie była ceną zaniżoną i niewiarygodną,
była możliwość realizacji zamówienia bez ryzyka ponoszenia strat w aktualnych
realiach rynkowych.
Zamawiaj
ący zażądał złożenia razem z wyjaśnieniami wypełnionych przez wykonawcę
Kalkulatorów ceny, podkreślając wyraźnie, że Kalkulatory winny uwzględniać treść złożonej
oferty,
w tym ilości zaoferowanych pracowników i etatów, na które zostaną zatrudnieni i
winny
być przedstawione dla każdego obiektu odrębnie.
24 marca 2021 r. Przystępujący złożył wyjaśnienia, do których dołączył żądane Kalkulatory.
Wynika
ło z nich, iż Przystępujący przyjął do kalkulacji inną ilość etatów niż wymagana
w dokumentacji postępowania oraz sprzeczną z treścią własnego zobowiązania w
formularzu ofertowym.
Odwołujący wskazał, że Przystępujący uwzględnił w Kalkulatorach dla części obiektów
będących przedmiotem zamówienia:
33 etatu zamiast wymaganych w SIWZ i zadeklarowanych w treści oferty 11,5,
1,55 etatu zamiast wymaganych w SIWZ i zadeklarowanych w treści oferty 1,75,
1,33 etatu zamiast wymaganych w SIWZ i zadeklarowanych w treści oferty 4,5.
Przystępujący ponadto nie uwzględnił w Kalkulatorach dla niektórych budynków etatów
w wymi
arze 4,5 oraz 1,75, a zamiast tego wykazał etaty uśrednione do wartości 1,93.
W ocenie Odwołującego, Przystępujący zbagatelizował treść wezwania w zakresie
zaoferowanej
liczby etatów, przy okazji dokonując nielegalnej modyfikacji treści oferty
po u
pływie terminu składania ofert. Ponadto, Przystępujący nie uwzględnił w kalkulacjach
kosztu wzmocnienia ochrony.
Jako b
rak udzielenia wyjaśnień należało rozumieć nie tylko całkowitą bierność po stronie
wykonawcy (tj. brak odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego), ale również złożenie
wyjaśnień o charakterze ogólnym, nierzeczowym, niepopartym faktami, zawierające braki
i
nieodnoszące się do kwestii poruszonych w wezwaniu. Odmienne podejście do
wykonawcy, który wbrew obowiązkowi wynikającemu z art. 90 ust. 2 Pzp nie dołożył
należytej staranności w złożeniu wyjaśnień, stanowiłoby jego uprzywilejowanie, co z kolei
naruszałoby zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.
Złożenie nierzetelnych wyjaśnień przez Przystępującego już wówczas skutkować powinno
odrzuceniem jego oferty. Liczba etatów wskazana przez Przystępującego w Kalkulatorach
ceny nie odpowiada
ła wymaganiom dokumentacji postępowania oraz była sprzeczna z
treścią jego własnej oferty.
M
imo powyższego, Zamawiający nie zdecydował o odrzuceniu oferty Przystępującego, lecz
12 kwietnia
2021 r. wystosował powtórne wezwanie do wyjaśnień ceny. W piśmie
Zamawiający stwierdził, że Przystępujący nie uwzględnił kosztu godzin wzmocnień.
Zamawiający wymagał realizacji wszystkich godzin (wraz z godzinami ewentualnych
wzmocnień) przez pracowników ochrony zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę - wobec
powyższego przedstawione przez Przystępującego wyliczenia były niepełne. Ponadto
Przystępujący uwzględnił ilość pracowników oraz ilość etatów niezgodnie ze złożoną ofertą
(Formularzem ofertowym), lecz ich
uśrednione wartości.
Dalej Zamawiający stwierdził, iż w jego ocenie taki sposób sporządzenia kalkulatorów,
a tym samym wyjaśnienia ceny oferty nie były prawidłowe i dlatego wezwał do sporządzenia
kalkulatorów:
1. dla wszystkich godzin ochrony fi
zycznej, w tym godzin wzmocnień,
dla ilości pracowników i ilości etatów pracowników ochrony fizycznej, zgodnie z
danymi z pkt 4.3. Formularza ofertowego.
Z treści wezwania jasno wynika, że Zamawiający uznał za nieprawidłowy sposób w jaki
Przystępujący wypełnił Kalkulatory. Zamawiający podkreślił, że wyjaśnienia Przystępującego
były niepełne (ponieważ nie uwzględniały wzmocnienia ochrony) oraz niezgodne ze złożoną
ofertą (gdyż liczba etatów w Kalkulatorach nie odpowiada liczbie etatów w formularzu
ofertowym). Już samo powyższe uprawniało Zamawiającego do odrzucenia oferty.
Odwołujący podkreślił, że na gruncie orzecznictwa przyjmuje się, że zakazane jest
dwukrotne wzywanie do wyjaśnień ceny oferty. Podstawą prawną zakazu kierowania do
wykonawcy kolejnych wezwań w sytuacji, gdy złożone wyjaśnienia były niewystarczające, są
art. 90 ust. 2 i 3 Pzp
w związku z art. 7 ust. 1 Pzp. Z przepisów tych wprost wynika, że
niewywiązanie się przez wykonawcę z obowiązku wykazania prawidłowości ceny skutkuje
obowiązkiem odrzucenia jego oferty. Dopuszczenie do wielokrotnego wzywania do
wyjaśnień mogłoby prowadzić do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców. Gdyby bowiem przyjąć, że złożenie niewystarczających wyjaśnień
powinno skutkować kolejnym wezwaniem, to powstaje pytanie, ile takich kolejnych szans
wykonawca powinien otrzymać i czy prowadzenie procedury wyjaśniającej powinno trwać tak
długo, aż wyjaśnienia będą mogły być uznane za wystarczające.
Udzielając kolejnych wyjaśnień Przystępujący ponownie zignorował treść wezwania
Zamawiającego i znów złożył Kalkulatory, które były sprzeczne z wymogami dokumentacji
postępowania oraz treścią jego własnej oferty.
Odwołujący wskazał w tabeli załączonej do odwołania, że w poprawionych kalkulatorach
Przystępujący wprowadził nieznaczące poprawki w stosunku do pierwotnych kalkulatorów.
Kalkulatory
po zmianach nadal nie odpowiadały wymogom SIWZ, co do wymaganej ilości
etatów.
Mimo
jasnej treści wezwania Przystępujący ponownie przedstawił nierzetelne wyjaśnienia,
a Zamawiający je zaakceptował, o czym świadczy zakończenie procedury badania ceny
oferty i wezwanie tego wykonawcy do złożenia dokumentów podmiotowych.
Zdaniem Odwołującego w odpowiedzi na powtórne wezwanie do wyjaśnienia ceny
Przystępujący nie uszczegółowił pierwotnych wyjaśnień, lecz złożył całkiem nowe
wyjaśnienia. Wykonawca próbował dostosować poszczególne pozycje kosztów do wysokości
złożonej oferty. Zmiana wyjaśnień świadczyła o tym, że pierwotne wyjaśnienia były
nierzetelne,
a zaoferowana cena została skalkulowana nieprofesjonalnie.
8 czerwca 2021
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie. Uzasadniając swoje stanowisko Zamawiający wskazał m. in.:
Zamawiający może, jeśli zaistnieje taka potrzeba, żądać doprecyzowania lub szerszych
informacji w zakresie przekazanych przez wykonawców wyjaśnień, co potwierdzało
dotychczasowe orzecznictwo Krajowej Izby Od
woławczej i sądów powszechnych.
W
wyjaśnieniach z 24 marca 2021 roku Przystępujący szczegółowo opisał i wyjaśnił elementy
składające się na cenę oferty, w tym na stawkę 1 roboczogodziny (rbg) w przypadku
pracowników ochrony fizycznej wykazując zysk. Przedstawił także kalkulatory wymagane przez
Zamawiającego, w których uwzględnił jednak nie ilość pracowników oraz ilość etatów, zgodnie ze
złożoną przez siebie ofertą, ale uśrednione wartości. Wobec powyższego drugie wezwanie
Zamawiający wystosował do Przystępującego w celu uzyskania wyjaśnień dla wszystkich godzin
ochrony fizycznej, w
tym godzin wzmocnień oraz dla ilości pracowników i ilości etatów
pracowników ochrony fizycznej, zgodnie z danymi z pkt 4.3. Formularza ofertowego. Ponadto dla
obiektów gdzie będzie różny sposób świadczenia usług w różnych okresach czasu (dwa obiekty
w Zgi
erzu) Zamawiający wezwał do sporządzenia dwóch kalkulatorów, odrębnie dla tych okresów
(odpowiednio dla okresu 1 sierpnia 2021 r. - 31 grudnia
2021 r. czyli dla 5 miesięcy i dla okresu 1
stycznia 2022 r. - 31 lipca
2024 r. czyli dla 31 miesięcy). W tym przypadku ponowne żądanie
wyjaśnień było uzasadnione w świetle wyjaśnień i dowodów przedłożonych przez
Przystępującego na pierwsze wezwanie, bowiem:
pierwotne wyjaśnienia nie były ogólnikowe i nie zawierały lakonicznych stwierdzeń, a wręcz
zdawały się potwierdzać okoliczność, że cena oferty nie jest rażąco niska (kalkulacja była
szczegółowa i konkretna oraz zakładała osiągnięcie zysku),
w niektórych kwestiach wyjaśnienia wymagały uzupełnienia, gdyż Zamawiający
niedostatecznie precyzyjnie wyraził swoje oczekiwania w wezwaniu z 17 marca 2021 roku,
nie można było z góry zakładać nierzetelności wyjaśnień tylko z tego powodu,
że Wykonawca przyjął inną niż wyobrażał to sobie Zamawiający metodologię szacowania
kosztów przedmiotu zamówienia.
Ponowne wezwanie do złożenia wyjaśnień było zatem konsekwencją tego, że niektóre założenia
kalkulacyjne nie zostały w dostateczny sposób wyjaśnione przez Przystępującego i nadal budziły
wątpliwości Zamawiającego. Nie doszło zatem do sytuacji, że procedura wyjaśnienia z art. 90
u
st. 1 Pzp polegała na kolejno składanych zapytaniach i udzielaniu odpowiedzi przez
Przystępującego w tym samym zakresie. Wobec powyższego nieuprawnione było twierdzenie,
iż ponowne wezwanie do złożenia wyjaśnień doprowadziło do naruszenia zasady równego
t
raktowania wykonawców i łamania zasady uczciwej konkurencji w trakcie prowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Zamawiający w trakcie oceny złożonych przez Przystępującego wyjaśnień wziął pod uwagę
indywidualną pozycję Przystępującego na rynku, a także zakres/ilość indywidualnie dobranych
składników cenotwórczych, które uwzględnione zostały przez Przystępującego w czasie
przygotowania kalkulacji ceny ofertowej (kalkulacji kosztu wykonania przedmiotu zamówienia).
Wykonawca w wyjaśnieniach z 19 kwietnia 2021 roku przesłał szczegółową metodologię
szacowania kosztów popartą kalkulatorami, w tym założenia dotyczące istotnych elementów
cenotwórczych oferty i ponownie umotywował sposób liczenia przez siebie kosztów oferty.
Przystępujący rzeczywiście przedstawił kalkulatory wymagane przez Zamawiającego, w których
nadal uwzględnił nie ilość pracowników oraz ilość etatów, zgodnie ze złożoną przez siebie ofertą,
ale uśrednione wartości. Jednakże jednocześnie Wykonawca uzasadnił, że podana w pkt 4.3
Formularza oferty wymagana minimalna ilość etatów jest jedynie wielkością wskazaną w celach
organizacyjnych,
a nie rozliczeniowych. Zarówno bowiem ściśle określona wartość ofertowa
godziny świadczenia usługi jak i ilości godzin planowanych i faktycznie przepracowanych
stanowi
ła podstawę rozliczania wartości oferty, co miało podstawowy i jedyny wpływ na koszty,
jak
i spodziewaną marżę. Obliczenie w kalkulatorach kosztów pracy, posługując się w poz. 2
kalkulatora deklarowaną organizacyjnie ilością etatów, nie byłoby kompatybilne z treścią
Formularza cenowego, będącego integralną częścią oferty, ponieważ była ona sumą iloczynów
ilości godzin na poszczególnych obiektach wskazanych przez Zamawiającego oraz stawki
cenowej roboczogodziny oferowanej przez w
ykonawcę.
Po analizie
wyjaśnień Przystępującego, głównie zawartych na str. 3 i 7, z których jasno wynikało,
że przyjęcie ilości etatów jak w Formularzu ofertowym spowodowałoby różnicę (wzrost) w ilości
godzin ochrony przez pracowników ochrony fizycznej aż o 8 389 godzin, za które Zamawiający
nie zapłaciłby wykonawcy, ilości te nie powinny być brane pod uwagę przy obliczaniu kosztów
obciążających Zamawiającego. Koszty te będą przypadały na inne podmioty na rzecz których
pracownik będzie wykonywał usługę ochrony w ramach etatowych 168 godzin w miesiącu.
Tym samym Zamawiający uznał taki sposób złożenia wyjaśnień i kalkulatorów za wiarygodny
i prawidłowy. W wyniku wykonanych wyliczeń sprawdzających, w ocenie Zamawiającego, łączny
zysk jaki osiągnie Przystępujący na realizacji kontraktu wynosić będzie jednak nie ok. 89 tys. zł,
lecz ok. 36 tys. zł, wliczając w to także ochronę w postaci monitoringu systemów alarmowych.
Z uwagi jednak na wykazany zysk na całym kontrakcie (na całej wartości oferty), Zamawiający
uznał, że cena oferty Wykonawcy nie nosi znamion ceny rażąco niskiej, bowiem w ramach
zamówienia zostanie wypracowana marża. Jednocześnie Przystępujący ponownie potwierdził
i zapewnił, że zgodnie z treścią oferty zatrudni odpowiednią zadeklarowaną ilość pracowników
w odpowiedniej zadeklarowanej wysokości etatowej w poszczególnych obiektach.
P
owtórne wyjaśnienia Przystępującego faktycznie różniły się od wyjaśnień z 24 marca 2021 roku
w zakresie:
ilości etatów podanych w poz. 2 kalkulatorów, co związane było z okolicznością,
iż nowe kalkulatory odpowiadały wymaganiu wyrażonemu przez Zamawiającego,
aby uwzględnione zostały godziny ochrony planowane do wykonywania w ramach
ewentualnego wzmocnienia posterunków. Jak wynikało ze szczegółowych wyliczeń
zawartych w wyjaśnieniach z 19 kwietnia 2021 roku (str. 4 i nast.) uwzględnienie tych
godzin pociągało za sobą niewielką korektę (na drugim miejscu po przecinku), co do ilości
etatów,
ilości etatów podanych w poz. 2 kalkulatorów dla obiektów w Zgierzu, co miało związek
z
faktem, iż nowe kalkulatory odpowiadały wymaganiu wyrażonemu przez
Zamawiającego, aby zostały sporządzone po dwa - odrębnie dla okresów w których w
różny sposób będzie wykonywana usługa (odpowiednio dla okresu 1 sierpnia 2021 r. - 31
grudnia 2021 r. czyli
dla 5 miesięcy i dla okresu 1 stycznia 2022 r. - 31 lipca 2024 r. czyli
dla 31 miesięcy),
ilości etatów podanych w poz. 2a kalkulatorów dla obiektów w Łodzi, ul. Zamenhofa 2
i w Brzezinach (poz. 2a dotyczy
ła liczby pracowników, którzy zostaną skierowani
do realizacji zamówienia w przeliczeniu na liczbę pełnych etatów w wieku powyżej pewnej
granicy) - z uwagi na niewielki zakres tych zmian (w przypadku obiektu na Zamenhofa 2
zmiana to 0,5% a w przypadku obiektu w Brzezinach to 0,25%), Zamawiający uznał, że
nie miały one wpływu na ocenę, iż cena oferty była realna i nie nosiła znamion ceny
rażąco niskiej, w tym nadal na całym zamówieniu (kontrakcie) wypracowany zostałby
zysk (marża) dla Przystępującego,
poz. 12 kalkulatora dla obiektu w Kutnie, Łowiczu i Brzezinach (poz. 12 dotyczyła innych
kosztów wykonania zamówienia w ujęciu miesięcznym w przeliczeniu na jeden etat,
takich jak szkolenia, badania czy inne koszty obsługi zamówienia) - z uwagi na niewielki
globalny (sumaryczny dla wszystkich kalkulatorów) zakres tych zmian - suma innych
kosztów obsługi zamówienia (wiersz 4 w poz. 12) z pierwszych kalkulatorów to 1 053,50
zł na jeden etat, a z drugich to 982,71 zł czyli różnica wynosiła zaledwie 70,79 zł - oraz
jednostkowy np. w przypadku obiektu w Kutnie i Łowiczu to 0,97 zł, Zamawiający uznał,
że nie miały one wpływu na ocenę, iż cena oferty jest realna i nie nosiła cech ceny rażąco
niskiej.
Tym samym
brak było podstaw do odrzucenia oferty Przystępującego z uwagi na modyfikację
pierwotnych wyjaśnień w wyżej wskazanym zakresie.
Odwołujący postawił zarzut nieprawidłowego wyboru oferty Przystępującego jako
najkorzystniejszej
w postępowaniu, jednakże swoją argumentację prawną sprowadził
do ws
kazania niedostatecznej treści wyjaśnień Przystępującego. Odwołujący nie zaprezentował
jednak
żadnych nowych twierdzeń i dowodów, w szczególności pozwalających uznać
przedstawione w wyjaśnieniach stawki, jako nierynkowe i dające podstawę do stwierdzenia, iż
cena zaoferowana przez
Przystępującego nosiła znamiona rażąco niskiej. W ocenie
Zamawiającego Przystępujący w sposób przekonujący wykazał realność ceny ofertowej (rozwiał
podejrzenie wywołane sugestiami przedstawionymi przez Polski Związek Pracodawców Ochrona,
że zaoferowane między innymi przez Przystępującego stawki jednostkowe wynagrodzenia były
niższe, niż te sugerowane przez Polski Związek Pracodawców Ochrona. Zamawiający nie miał
więc podstaw do uznania, iż cena była rażąco niska.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska stron i Przystępującego zawarte w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła
i zważyła, co następuje.
W
przypadku odwołań wniesionych po 31 grudnia 2020 r., a dotyczących postępowań
o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych przed 1 stycznia 2021 r., stosownie
do art. 92 ust. 2 ustawy z 11 września 2019 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2020) zastosowanie znajdują przepisy ustawy
nPzp, zwanej dalej: nPzp.
I
zba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 nPzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 nPzp, tj. istnienie p
o stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego. Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego zgłosił skuteczne
przystąpienie pod stronie zamawiającego wykonawca Agencja Ochrony MK Sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
W postępowaniu oferty złożyli:
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: MM Service Monitoring
Sp. z o.o. z siedzibą w Kruszowie, MM Service Security Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi,
Maxus Sp. z o.o.
z siedzibą w Łodzi - cena 6 163 363,65 zł,
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Security Emporio
Sp. z o.o. Sp.k.
z siedzibą w Poznaniu, Emporio Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu,
Vigor Security Sp. z o.o.
z siedzibą w Poznaniu - cena 4 783 231,16 zł,
Odwołujący - cena 5 716 350,95 zł,
Przystępujący - cena 5 565 085,23 zł,
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: MJK Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie, Matpol Grupa Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Matpol
Grupa Bis Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie - cena 6 554 987,04 zł.
17 marca 2021 r. Zamawiający skierował do Przystępującego wezwanie do złożenia
wyjaśnień i wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, w którego treści wskazał m.
in.:
„Złożone wyjaśnienia powinny w szczególności zawierać informacje w zakresie:
− oszczędności metody wykonania zamówienia, (...)
− kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa
od minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie przepisów
ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz.
U. z 2020 r. poz. 2207),
− pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów,
− wynikającym z przepisów prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym,
obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie,
− wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska,
− powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy,
o
ile mają wpływ na cenę oferty (...).
W związku z powyższym należy przedłożyć jednoznaczne wyjaśnienia, które wskazują
na to, że:
− zaoferowana cena jest skalkulowana prawidłowo, z uwzględnieniem wszystkich
wymogów dotyczących realizacji przedmiotu zamówienia, w tym zatrudnienia przez
Wykonawcę lub Podwykonawców na podstawie umowy o pracę (w rozumieniu
przepisów Kodeksu pracy) wszystkich osób wykonujących czynności bezpośredniej
ochrony fizycznej osób i mienia, pracowników grup interwencyjnych oraz
pracowników realizujących zadania stałego dozoru sygnałów alarmowych (SSWiN);
wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę nie dotyczy koordynatorów;
Zamawiający nie wyraził zgody, aby usługa realizowana była przez pracowników z
orzeczonym stopniem niepełnosprawności; i zapewnia wykonanie całego zakresu
zamówienia z należytą starannością i z uwzględnieniem aktualnych regulacji
prawnych,
w szczególności wskazanej wyżej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu
za pr
acę,
− zaproponowana cena nie jest ceną zaniżoną i niewiarygodną,
− jest możliwość realizacji zamówienia bez ryzyka ponoszenia strat w aktualnych
realiach rynkowych.
W ramach składanych wyjaśnień należy wypełnić i przesłać do Zamawiającego wypełnione
Kalkulato
ry, którego wzór przesyłamy w załączeniu do niniejszego pisma. Kalkulatory winny
uwzględniać treść złożonej przez Państwa oferty, w tym ilości zaoferowanych pracowników
i etatów, na które zostaną zatrudnieni i winny być przedstawionego dla każdego obiektu
odrębnie.
Zwracamy ponadto uwagę, że zgodnie z wyliczeniem sporządzonym przez Polski Związek
Pracodawców Ochrona, w 2021 r. minimalna stawka godzinowa netto wynosi 23,82 zł,
a po uwzględnieniu PPK 24,09 zł. Ww. stawki uwzględniają tylko koszty pracownicze
(bez kosztów administracyjnych, umundurowania, środków ochrony, szkoleń, badań itp. itd.).
Ww. stawki są wyższe niż podane w Państwa ofercie. Wobec powyższego zrodziła się
wątpliwość, czy i w jaki sposób uwzględnili Państwo w Formularzu cenowym koszty
w
ynagrodzeń pracowników, gwarantujące zatrudnienie zgodnie z przepisami prawa
i pozostałe koszty związane z realizacją zamówienia oraz czy przyjęte w ofercie założenia
pozwalają realizować zamówienie bez ryzyka ponoszenia strat w aktualnych realiach
rynkowych (...)
”.
W odpowiedzi,
24 marca 2021 r. Przystępujący złożył wyjaśnienia, w których wskazał m. in.:
„Celem ustalenia ceny ofertowej w zakresie kosztów pracy przyjęto następujące założenia:
Cena ofertowa Wykonawcy za bezpośrednią stałą ochronę fizyczną 23,34 zł netto
w obiektach w Łodzi oraz 22,24 zł netto za roboczogodzinę w pozostałych obiektach.
Cena ofertowa Wykonawcy na inne usługi (monitoring elektroniczny, działania Grup
Interwencyjnych).
Wymóg zatrudnienia pracowników na umowę o pracę na zasadach Kodeksu pracy.
Koszt dodatku za pracę w godzinach nocnych 3,33 zł w roboczogodzinie.
Składki ZUS po stronie pracodawcy wg zestawienia:
a)
Składka emerytalna 9,76%,
b)
Składka rentowa 6,5%,
c)
Składka wypadkowa 0,84% (wg informacji ZUS),
d)
Składka na FP 2,45% z uwzględnieniem, iż 40% pracowników jest ustawowo
zwolnionych ze składek
e)
Składka na FGŚP 0,1% (patrz lit. d)
Brak możliwości skierowania do realizacji usługi pracowników z orzeczoną
niepełnosprawnością.
7) System pracy -
równoważny czas pracy.
8) Liczba roboczogodzi
n łącznie (bez wzmocnienia) 185 987 rbg.
Zgodnie z załącznikiem nr 4 do oferty (formularz cenowy) ceny oferty na poszczególne
obiekty wynosiły:
W Oddziale w Łodzi przy ul. Lipiec Reymontowskich - 1 599 478,53 zł.
W Oddziale w Łodzi przy ul. Zamenhofa - 1 571 377,17 zł.
3) W Oddziale w Lodzi przy ul. Roosevelta -
10 800,00 zł.
W Inspektoracie w Zgierzu ul. Długa 43 - 260 252,48 + 27 900,00 288 152,48 zł.
5) W inspektoracie w Zgierzu ul. Chopina 5 -
260 252,48 + 27 900,00 288 152,48 zł.
6) W Inspektoracie w Kutnie u
l. Jagiełły 12 - 208 077,44 + 32 400,00 240 477,44 zł.
W Inspektoracie w Łowiczu ul. Kaliska 8 - 208 077,44 + 32 400,00 240 477,44 zł.
W Biurze Terenowym w Brzezinach ul. Głowackiego 43 - 178 275,84 + 22 500,00 - 200
775,84 zł.
W Biurze Terenowym w Łęczycy ul. Zachodnia 8 - 32 400,00 zł.
Budynek w Łodzi ul. Brzezińska 5/15 - 32 400,00 zł.
Łączna kwota ofertowa netto 4 524 459,54 - 19 968,16 zł (wzmocnienie) - 4 504 491,38 zł.
Ponadto w obiektach w Zgierzu (zarówno w obiekcie przy ul. Długiej, jak i przy ul.
Chopina) oraz w Brzezinach, w trakcie trwania umowy (
odpowiednio po 5 miesiącach i 11
miesiącach) zmianie ulegnie system i rodzaj sprawowanej ochrony.
Rozliczenie kosztów w okresie 36 miesięcy wymagałoby zatem sporządzenia albo odrębnej
kalkulacji
dla różnych okresów (z uwagi na inne koszty stałe i uwarunkowania) albo
uśrednienie kosztów na cały okres 36 - miesięczny z uwzględnieniem zmian w trakcie
realizacji usługi. Wykonawca wybrał drugą opcję, wyliczając średnie w okresie 36 miesięcy
zatrudnieni
e w przeliczeniu na pełne etaty dla tych obiektów (wymagane przez
Zamawiającego zgodnie z ofertą):
Zgierz ul. Długa - (4,5 etatu w okresie 5 miesięcy 22,5 etatu) + (1,75 etatu w okresie
31 mi
esięcy 54,25 etatu) 76,75 etatu: 36 miesięcy 2,13 etatu
2) Zgierz ul. Chopina -
(4,5 etatu w okresie 5 miesięcy 22,5 etatu) + (1,75 etatu w
okresie 31 miesi
ęcy z: 54,25 etatu) 76,75 etatu: 36 miesięcy
Brzeziny ul. Głowackiego - 4,5 etatu w okresie 11 m-cy 49,5 etatu: 36 m-cy 1,38
etatu.
Po dodaniu etatów z pozostałych obiektów, gdzie organizacja usługi jest stała, tj. 26,5 etatu,
łączna ilość etatów średniomiesięcznie wynosić będzie 32,14.
Do powyższego wyliczenia nie została wzięta pod uwagę obsada stacji monitoringu.
Na całodobowej stacji monitoringu zatrudnionych jest 5 pracowników w systemie
całodobowym na 4,34 etatu przeliczeniowego.
Całodobowa stacja monitoringu nie jest dedykowana wyłącznie do jednej konkretnej umowy.
Stacja monitoringu obsługuje łącznie ponad 350 obiektów w ramach umów ochrony fizycznej
wraz z mon
itoringiem oraz ponad 70 obiektów w ramach umów wyłącznie monitoringu. Koszt
dla jednego obiektu miesięcznie to ok. 35 zł. miesięcznie dla jednego obiektu.
Należy ponadto stwierdzić, że biorąc pod uwagę normy czasu pracy wynikające
bezpośrednio z Kodeksu pracy średniomiesięczny czas pracy w przypadku zatrudnienia
pracownika
w ramach umowy o pracę w wymiarze 1/1 etatu (pełny etat) wynosi 168
roboczogodzin
w miesiącu. Minimalne wynagrodzenie za pracę od stycznia 2021 roku
wynosi 2.800,00 zł. brutto. Zakładając wskazany wyżej poziom składek na FUS (18,58%)
liczony jako średnia arytmetyczna dla wszystkich zatrudnionych pracowników, koszt
pracodawcy to 2.800,00 zł + 520,24 zł = 3320,24 zł. Koszt jednej roboczogodziny pracy to
19,76 zł (3320,24 : 168) (...)”.
W
wyjaśnieniach Przystępujący ujął również kalkulacje dla poszczególnych obiektów
objętych zakresem zamówienia. Ponadto do wyjaśnień - zgodnie z oczekiwaniami
Zamawiającego - zostały załączone odpowiednie kalkulatory.
12 kwietnia
2021 r. Zamawiający skierował do Przystępującego kolejne wezwanie
do wyjaśnień ceny oferty i wskazał w nim:
„Po ocenie Państwa wyjaśnień w zakresie ceny oferty z dnia 24.03.2021 r. wzywam
do złożenia dodatkowych wyjaśnień i kalkulatorów.
Z przedłożonych wyjaśnień i kalkulatorów wynika, że:
− nie uwzględniono godzin wzmocnień - Zamawiający wymagał realizacji wszystkich
godzin (wraz z godzinami ewentualnych wzmocnień) przez pracowników ochrony
zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę - wobec powyższego przedstawione przez
Wykonawcę wyliczenia są niepełne;
− uwzględniono ilość pracowników oraz ilość etatów nie zgodnie ze złożoną ofertą
(Formularzem ofertowym) lecz uśrednione wartości.
W ocenie Zamawiającego taki sposób sporządzenia kalkulatorów, a tym samym wyjaśnienia
ceny oferty nie jest
prawidłowy i dlatego wzywam do sporządzenia kalkulatorów:
− dla wszystkich godzin ochrony fizycznej, w tym godzin wzmocnień.
− dla ilości pracowników i ilości etatów pracowników ochrony fizycznej, zgodnie z
danymi z pkt 4.3
Państwa Formularza ofertowego.
W pr
zypadku obiektów gdzie jest różny sposób świadczenia usług w różnych okresach czasu
(dotyczy obydwu obiektów w Zgierzu) należy sporządzić dwa kalkulatory, odrębnie dla tych
okresów (odpowiednio dla okresu 01.08.2021 r. - 31.12.2021 r. czyli dla 5 miesięcy i dla
okresu 01.01.2022 r. - 31.07
.2024 r. czyli dla 31 miesięcy) (...)”.
W odpowiedzi Przystępujący 19 kwietnia 2021 r. złożył dalsze wyjaśnienia i wskazał:
„Wykonawca w nawiązaniu do złożonych obszernych wyjaśnień z dnia 23.03.2020 roku,
informuje:
1) Zgod
nie z oczekiwaniem Zamawiającego godziny dodatkowe (wzmocnienie) zostały
włączone do kalkulacji, przy czym z uwagi na brak wiedzy Wykonawcy na etapie
składania ofert i składania niniejszych wyjaśnień wszystkie te godziny w rozliczeniu
potraktowane zostały jako realizowane w godzinach dziennych.
Kalkulatory zostały zmienione w zakresie dot. obiektów w Zgierzu (oba obiekty) oraz
w Brzezinach.
Co do żądania Zamawiającego sporządzenia kalkulatorów z uwzględnieniem wszystkich
pracowników i etatów zgodnie z treścią pkt. 4.3 oferty, Wykonawca wyjaśnia co następuje:
Zamawiający w SIWZ i w druku ofertowym (pkt 4.3) wskazał minimalną liczbę osób oraz
etatów, na których osoby te będą zatrudnione w ramach umów o pracę. W punkcie
tym zostały ujęte minimalne ilości pracowników i etatów oczekiwanych przez Zamawiającego
do realizacji umowy
, w tym zarówno realizujących zadania bezpośrednio na obiektach,
jak i np. na całodobowej stacji monitoringu Wykonawcy.
Jednocześnie do wyceny oferty Zamawiający w Formularzu Cenowym (zał. Nr 4 do SIWZ)
podał obliczoną przez siebie liczbę roboczogodzin na każdym obiekcie stanowiącą podstawę
sporządzenia wyceny oferty. W związku z powyższym Wykonawca zgodnie z treścią
Formularza ofertowego podał stawkę za roboczogodzinę i przemnażając ją przez podaną
przez Zamawiającego liczbę roboczogodzin uzyskał cenę ofertową w każdym z obiektów.
Zgodnie z treścią § 8 ust. 2 i 3 projektu umowy
2. Ceny jednostkowe (stawki godzinowe) określa Formularz cenowy Wykonawcy, którego
kopia
stanowi Załącznik nr 2 do umowy.
3. Płatność wynagrodzenia Wykonawcy za realizację przedmiotu umowy, o którym mowa
w §1 nastąpi na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT, po podpisaniu przez
przedstawicieli Stron Protokołu wykonania usługi ochrony sporządzonego odrębnie
dla każdego obiektu, według Załącznika nr 3 do umowy.
Zał. Nr 3 (w załączeniu) jednoznacznie uzależnia wysokość kwoty jaka za dany obiekt i
miesiąc powinna być zapłacona Wykonawcy od ilości przepracowanych godzin w miesiącu.
Zgodnie
z § 5 ust. 1 projektu umowy wymiar etatu musi odpowiadać czasowi niezbędnemu
do pełnej realizacji przedmiotu umowy, świadczonego przez każdego pracownika
Wykonawcy/ Podwykonawcy
. Zamawiający wymaga przez cały okres realizacji zamówienia
zatrudnienia osób przez Wykonawcę lub Podwykonawcę w pełnym wymiarze czasu pracy
lub w wymiarze nie mniejszym
niż ½ etatu). Jednocześnie w § 3 ust. 16 Zamawiający
zastrzega sobie możliwość zmian w organizacji ochrony, deklarując iż poziom realizacji
zamówienia nie będzie niższy niż 70% maksymalnego wynagrodzenia brutto Wykonawcy.
Analizując wszystkie powyższe zapisy projektu umowy jednoznacznie wynika, iż
podstawową wielkością rozliczania umowy jest ilość przepracowanych roboczogodzin
stawka godzinowa znajdująca się w Formularzu ofertowym.
Jeżeli natomiast idzie o wskazaną minimalną liczbę etatów Zamawiający kierując
się konsekwentnie treścią zacytowanego fragmentu § 5 ust. 1 projektu umowy wymagał, aby
w poszczególnych obiektach ilość etatów była zgodna z treścią tego zapisu.
Nie znaczy to jednak nic ponad to,
iż podana w pkt 4.3 oferty wymagana minimalna ilość
etatów jest jedynie wielkością wskazaną w celach organizacyjnych, a nie rozliczeniowych.
Zarówno bowiem ściśle określona wartość ofertowa godziny świadczenia usługi jak i ilości
godzin pla
nowanych i faktycznie przepracowanych stanowi podstawę rozliczania wartości
oferty, co ma podstawowy i jedyny wpływ na koszty Wykonawcy, jak i spodziewaną marżę.
Zgodnie z art. 129
§ 1 Kodeksu pracy „Czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę
i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie
rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy, z zastrzeżeniem art. 135-138, 143 i 144.”
Daje to 168 roboczogodzin pracy w średnim miesiącu kalendarzowym.
Przyjmując wyliczenie etatowe wskazane wyżej ilość godzin pracy wynikająca w wypełnienia
zadeklarowanych etatów wynosi odpowiednio:
1) Od 01.08.2021 do 31.12.2021 - 33 600 godzin (5 m-
cy x 168 rbg x 40 etatów),
2) Od 01.01.2022 do 31.06.2022 -
34 776 godzin (6 miesięcy x 168 rbg x 34,5
etatów),
3) Od 01.07.2022 do 31.07.2024 -
126 000 godzin (25 miesięcy x 168 rbg x 30
etatów).
Razem 194 376 godzin.
Tymczasem oferta sporządzona została w oparciu o wyliczenie Wykonawcy wskazujące
na przewidywaną liczbę roboczogodzin w ilości 185 987 oraz 884 godziny dodatkowe
(wzmocnienie).
Różnica wynosi 8 389 godzin, za które Zamawiający zgodnie z treścią SIWZ oraz projektu
umowy nie zapłaci Wykonawcy. Stanowi to średniomiesięcznie 1,39 etatu. Włączenie tych
godzin do rozliczenia kosztów, nawet jako wyłącznie godziny dzienne kosztowałoby
Wykonawcę 165 766,64 zł. (8389 x 19,76 zł.). W żadnym punkcie formularza cenowego,
który stanowi załącznik do oferty nie ma o tym mowy (...).”
Zamawiający zaakceptował wyjaśnienia Przystępującego czego wyrazem był wybór oferty
Przystępującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
Biorąc pod uwagę ustalony stan faktyczny w ocenie Izby działanie Zamawiającego nie
stanowiło naruszenia art. 90 ust. 3 w zw. z art. 90 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp.
Treść wyjaśnień Przystępującego nie budziła wątpliwości, co do realności zaoferowanej ceny
za przedmiot zamówienia.
Wbrew stanowisku Odwołującego wyjaśnienia złożone przez Przystępującego nie były
lakoniczne i ogólnikowe. Nie ma też podstaw do uznania, by Przystępujący zaniechał
wyjaśnienia ceny oferty, czy też pominął którykolwiek jej istotny składnik cenotwórczy.
Podkreślenia wymaga jednak, że zgodnie z art. 555 nPzp Izba nie może orzekać
co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Zarzuty odwołania ograniczały
się wyłącznie do twierdzenia, że:
cena oferty Przystępującego jest rażąco niska,
dodatkowe wezwanie do wyjaśnień tej ceny było bezpodstawne i łamało zasadę
równego traktowania wykonawców w postępowaniu,
wyjaśnienia złożone przez Przystępującego były niewystarczające do uznania,
że wykonawca sprostał obowiązkowi wykazania, że cena jego nie jest rażąco niska.
Z tego względu Izba pominęła argumentację dotyczącą ujęcia w ofercie Przystępującego
mniejszej, niż wymagana w SIWZ, ilości etatów niezbędnych do realizacji przedmiotu
zamówienia. Argumentacja taka wskazywać by mogła na ewentualną niezgodność oferty
Przystępującego z SIWZ, ale takiego zarzutu Odwołujący nie podniósł.
Przystępujący w należyty sposób wyjaśnił przyczyny, dla których priorytetowy charakter
w kalkulacji ceny oferty miała cena 1 roboczogodziny świadczenia usług na rzecz
Zamawiającego. Po przeprowadzeniu dowodu z obu wyjaśnień Przystępującego oraz
załączonych do nich kalkulacji Izba uznała, że cena zaoferowana przez Przystępującego nie
budzi wątpliwości, co do możliwości należytej i zgodnej z wymogami Zamawiającego
realizacji przedmiotu zamówienia. Okoliczności przeciwnej Odwołujący nawet nie próbował
uprawdopodobnić. Twierdzenia Odwołującego mające uwiarygodnić zarzut rażąco niskiej
ceny oferty Przystępującego sprowadzały się do twierdzeń wskazujących na możliwą
niezgodność oferty z SIWZ, co - jak już zostało wspomniane wyżej - nie wpisywało się
w zakres podniesionych w odwołaniu zarzutów.
W zakresie zarzutu bezpodstawności drugiego wezwania do wyjaśnienia ceny oferty
skierowanego do Przystępującego Izba wskazuje, że wbrew twierdzeniu Odwołującego
Zamawiający 12 kwietnia 2021 r. nie wezwał wykonawcy do ponownego wyjaśnienia
okoliczności, które Przystępujący niezasadnie pominął na etapie pierwszych wyjaśnień. Nie
ulega wątpliwości, że treść wezwania z 12 kwietnia 2021 r. oparta jest na pierwszym
wyjaśnieniu Przystępującego. Wezwanie to miało zatem charakter uzupełniający, nie
prowadziło do umożliwienia poprawy poprzedniego wyjaśnienia.
W ocenie Izby pierwsze wyjaśnienie przedstawione przez Przystępującego było w pełni
adekwatne do treści wezwania z 17 marca 2021 r. Pierwsze wezwanie dotyczyło
podstawowych założeń na jakich oparł się Przystępujący kalkulując cenę oferty. Z tego
względu nie ma podstaw do uznania, że Przystępujący nie udzielił wyjaśnień w rozumieniu
art. 90 ust. 3 Pzp przez pominięcie kwestii dotyczących kalkulacji dodatkowych godzin pracy
ochrony (godzin wzmocnienia). W toku rozprawy Zamawiający i Przystępujący zgodnie
oświadczyli (czemu Odwołujący nie zaprzeczył), że ta część przedmiotu zamówienia stanowi
ok. 3-
4% jego wartości. Biorąc pod uwagę znaczący zakres przedmiotu zamówienia nie
można było oczekiwać, że wykonawca w odpowiedzi na ogólne wezwanie wyjaśni absolutnie
każdy element cenotwórczy oferty. Istotne dla oceny, czy wykonawca wypełnił przesłanki art.
ust. 2 Pzp jest stwierdzenie, czy wyjaśnienia są adekwatne pod względem poziomu
ogólności z treścią wezwania do wyjaśnień. W przypadku przedmiotowej sprawy wątpliwości
Izby nie budziło, że Przystępujący w pełni zrealizował obowiązek udzielenia wyjaśnień na
wezwanie Zamawiającego oraz wykazał, że za zaoferowaną cenę, przy uwzględnieniu
założeń leżących u podstaw jej kalkulacji, w pełni możliwa jest należyta realizacja przedmiotu
zamówienia.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu w całości
i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze ustawy nPzp orzekła jak w sentencji.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z następujących dokumentów:
SIWZ z załącznikami, w tym wzorem umowy (załącznik nr 2 do SIWZ),
oferty Przystępującego oraz - w zakresie porównania cen - pozostałe oferty złożone
w postępowaniu,
wezwanie do wyjaśnień z 17 marca 2021 r. skierowane do Przystępującego wraz
z odpowiedzią wykonawcy z 24 marca 2021 r.,
wezwanie do wyjaśnień z 12 kwietnia 2021 r. skierowane do Przystępującego wraz
z odpowiedzią wykonawcy z 19 kwietnia 2021 r.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
a
rt. 557 i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b)
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
………………................……………….………