Sygn. akt: KIO 1552/21
POSTANOWIENIE
z dnia 25 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Odrzywolska
po rozpoznaniu na posiedzeniu be
z udziału stron w dniu 25 czerwca 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 maja 2021 r. przez
wykonawcę: POLSUPER Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Zarząd Oczyszczania Miasta
z siedzibą w Warszawie
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy:
POLSUPER Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwoty 13 500 zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% kwoty
uiszczonego wpisu
od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący :
………………………………
Sygn. akt: KIO 1552/21
U z a s a d n i e n i e
Zarząd Oczyszczania Miasta z siedzibą w Warszawie (dalej: „Zamawiający”)
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Ręczne oczyszczanie
na terenie m.st. Warszawy", nr referencyjny: ZOM/KP/18/21 -
dalej „postępowanie”.
Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.), zwanej dalej:
„Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 12 maja 2021 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod pozycją 2021/S 092-238684.
W dniu 24 maja 2021 r. wykonawca: POLSUPER Sp. z o.o. z si
edzibą w Warszawie
(dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 134 ust. 1 pkt 4 i 17 Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 Pzp i art. 16 pkt 1-3 Pzp, poprzez
wprowadzenie jednej stawki „CO" dla realizacji usług zimowego i letniego oczyszczania,
co powoduje opisanie sposobu obliczenia ceny w sposób narzucający wykonawcom
sztuczną i arbitralnie ustaloną przez zamawiającego metodologię kalkulacji ceny oferty,
nieuwzględniającą wszystkich wymagań i okoliczności opisu przedmiotu zamówienia
mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty oraz istotnie i w sposób nieuprawniony
ograniczającą swobodę wykonawców do kalkulacji ceny oferty, a przez to niekorzystnie
wpływającą na konkurencyjność, równe traktowanie wykonawców i przejrzystość
prowadzonego postępowania;
2. art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp oraz w zw. z art. 68 ust. 3 i art. 76 ust. 2
ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych,
poprzez dokonanie opisu prze
dmiotu zamówienia w sposób nieuwzględniający
wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty,
w zakresie w jakim Zamawiający, dokonując opisu przedmiotu zamówienia, nie zapewnił
w nim wykorzystania pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem
ziemnym na poziomie 10% używanej dla realizacji umowy floty pojazdów, ewentualnie
nie sprecyzował minimalnej liczby pojazdów niezbędnych do realizacji zamówienia,
tj. s
przętu mechanicznego wymienionego w załączniku nr 2 do wzoru umowy, pojazdów
ciężarowych wykorzystywanych do wywozu i unieszkodliwienia zanieczyszczeń
uprzątniętych z chodników i innych elementów drogi, samochodów brygadowych
do transportu pracowników wykonujących prace ręczne, co uniemożliwia wykonawcy
uwzględnienie tych pojazdów przy wyliczaniu udziału pojazdów elektrycznych lub
pojazdów napędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów użytkowanych przy
wykonywaniu zamówienia;
3. art. 431 Pzp w zw. z art. 433 pkt 3 Pzp i 16 pkt 3 Pzp, poprzez wprowadzenie do wzoru
umowy postanowień, które stoją wbrew obowiązkowi współdziałania przy wykonaniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego, w celu należytej realizacji zamówienia,
narzucając wykonawcy zbyt krótki czas na dostosowanie się do zmiany zakresu
zamówienia w sposób jednostronny, a przy tym nieuzasadniony okolicznościami
postępowania, a które mogą powodować poniesienie przez wykonawców
odpowiedzialności za okoliczności, za które wyłączną odpowiedzialność ponosi
Zam
awiający, co stanowi naruszenie zasady proporcjonalności w tym postępowaniu;
4. art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp w zw. z art. 353
ustawy z dnia 23 kwietnia
1964 r. -
Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 j.t. z późn. zm.), poprzez dokonanie
opisu przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący oraz
nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na
sporządzenie oferty oraz oszacowanie kosztów realizacji zamówienia, w szczególności
w zakresie, w jakim Z
amawiający ma pełną i niczym nieuzasadnioną swobodę zlecania
doraźnego odśnieżania.
Podnosząc powyższe Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu dokonania zmiany treści SIWZ, w sposób opisany w treści złożonego
odwołania.
Iz
ba ustaliła, że w terminie określonym w art. 525 ust. 1 Pzp żaden wykonawca nie
przystąpił do postępowania odwoławczego.
Odwołujący, w dniu 25 czerwca 2021 r., złożył do akt sprawy pismo procesowe
oświadczając, że cofa odwołanie w całości. Powyższe zostało złożone w formie
elektronicznej, opatrzone podpisem elektronicznym złożonym przez osobę upoważnioną
do reprezentowania Odwołującego.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 568 pkt 1
Pzp umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
Pzp
w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wyso
kości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r.
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości
stanowiącej 90% jego wartości.
Przewodniczący :
………………………………