Sygn. akt: KIO 1542/21
WYROK
z 24 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Marek Koleśnikow
Beata Konik
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie 22 czerwca 2021
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 24 maja 2021 r. przez wykonawcę Ayesa Polska
Sp. z o.o. z siedzibą w Rudzie Śląskiej w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Skarb Państwa – Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w
Warszawie,
w imieniu i na rzecz którego postępowanie prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg
Krajowych
i Autostrad Oddział w Warszawie, przy udziale:
A. wykonawcy
MGGP S.A. z siedzibą w Tarnowie zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego,
B. wykonawcy Multiconsult Polska
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Odrzuca odwołanie w zakresie zarzutów oznaczonych numerami: 1 oraz 4.1 i 5.1.
2. W
pozostałym zakresie oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego Ayesa Polska Sp. z o.o. z siedzibą
w
Rudzie Śląskiej i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od odwołującego Ayesa Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Rudzie Śląskiej
na rzecz zamawiającego - Skarbu Państwa – Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad z siedzibą w Warszawie kwotę 3 600 zł 00 gr (trzy tysiące
sześćset złotych zero grosze) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione przez zamawiającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………............…………………..……………
………............…………………..……………
………............…………………..……………
Sygn. akt: KIO 1542/21
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa – Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w
Warszawie,
w imieniu i na rzecz którego postępowanie prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg
Krajowych
i Autostrad Oddział w Warszawie (dalej: Zamawiający) prowadzi na podstawie
przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r.,
poz. 1843, zwanej dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego
pn. „Pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją Robót
oraz LZMiUWzanie Kontraktem pn.:
Projekt i budowa obwodnicy Lipska w ciągu drogi
krajowej
nr
”, nr postępowania: GDDKiA.O.WA.D3.2410.45.2020. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane 27 lipca 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2020/S 143-352098.
24 maja 2021 r. wykonawca
Ayesa Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Rudzie Śląskiej (dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności
i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. Art. 91 ust. 1 Pzp przez przyznanie ofercie wykonawcy Multiconsult Polska Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie (dalej: Multiconsult lub Przystępujący) 7 punktów w ramach
podkryterium oceny Doświadczenie osoby wskazanej na stanowisko Głównego
Inspektora Nadzoru specjalności inżynieryjnej drogowej określonego w pkt 19.3.1.2
ppkt 1 SIWZ i finalnie 100 punktów ogółem w ramach kryterium oceny ofert w
sytuacji, w której oferta Przystępującego powinna otrzymać zero punktów w ramach
tego podkryterium i 93 punkt
ów ogółem;
2. Art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp przez
zaniechanie czynności wykluczenia Multiconsult
z postępowania w sytuacji, w której wykonawca ten jest winny poważnego naruszenia
obowiązków zawodowych, co podważa jego uczciwość, w szczególności wykonawca
ten w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał
lub nienależycie wykonał wcześniej realizowane zamówienia, co zamawiający jest
w stanie wykazać za pomocą stosownych środków dowodowych;
3. Art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp przez
zaniechanie czynności wykluczenia Przystępującego
z postępowania w sytuacji, w której Multiconsult z przyczyn leżących po jego stronie,
nie wykonał lub nienależycie wykonał w istotnym stopniu wcześniejsze umowy
w sprawie zamówień publicznych, zawarte z zamawiającymi, o których mowa w art. 3
ust. 1 pkt 1-4 Pzp
, co doprowadziło do ich rozwiązania;
4. Art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp przez
zaniechanie czynności wykluczenia Przystępującego
z postępowania w sytuacji, w której w wyniku zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa wprowadził on Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji:
że osoba wskazana na stanowisko Głównego Inspektora Nadzoru specjalności
inżynieryjnej drogowej spełniała wymagania określone w pkt 19.3.1.2 ppkt 1
SIWZ,
dotyczących przyczyn i okoliczności związanych z realizacją wcześniejszych
umów w sprawie zamówień publicznych, które zostały zakończone przed
czasem, co wpłynęło na ocenę przez Zamawiającego wystąpienia przesłanek
do wykluczenia Multiconsult z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4
Pzp;
5. Art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp przez
zaniechanie czynności wykluczenia Przystępującego
z postępowania w sytuacji, w której w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa
przedstawił on informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego w zakresie:
doświadczenia osoby wskazanej na stanowisko Głównego Inspektora Nadzoru
specjalności Inżynieryjnej drogowej spełnia wymagania określone w pkt
19.3.1.2 ppkt 1 SIWZ,
przyczyn i okoliczności związanych z realizacją wcześniejszych umów w
sprawie zamówień publicznych, które zostały zakończone przed czasem, co
wpłynęło na ocenę przez Zamawiającego wystąpienia przesłanek do
wykluczenia Multiconsult z post
ępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4
Pzp
, co miało istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w
postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia
czynności
wyboru
oferty
Przystępującego,
jako
oferty
najkorzystniejszej;
2. dokonania ponownej
czynności oceny ofert w ramach podkryterium oceny
Doświadczenie osoby wskazanej na stanowisko Głównego Inspektora Nadzoru
specjalności inżynieryjnej drogowej określonego w pkt 19.3.1.2 ppkt 1 SIWZ
i przyznanie ofercie Multiconsult w ramach tego podkryterium zero
punktów oraz
globalnie 93 punktów ogółem;
3. wykluczenia
Przystępującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4
Pzp oraz art. 24 ust. 1 pkt 16 oraz pkt 17 Pzp.
Odwołujący wniósł ponadto o obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Zamawiający określił w punkcie 8.2.4 SIWZ przesłanki wykluczenia, a w punkcie 19.1.3.2
Podkryterium 2.1. oceny ofert
dotyczące Doświadczenia Głównego Inspektora Nadzoru
specjalności inżynieryjnej drogowej.
Oferta
Przystępującego zdobyła maksymalną liczbę 100 punktów w ramach kryteriów oceny
ofert.
Zamawiający nie dokonał jednak weryfikacji informacji wskazywanych przez
Multiconsult w zakresie podstaw wykluczenia z art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp
, a także nie
prze
analizował
czy informacje dotyczące doświadczenia osoby wskazanej na stanowisko Głównego
Inspektora
Nadzoru specjalności inżynieryjnej drogowej spełniały literalnie wymagania
określone w SIWZ. Zamawiający automatycznie przyjął, jako prawdziwe, wszystkie
oświadczenia Przystępującego złożone w toku postępowania, nie podejmując żadnych
działań mających na celu weryfikację ich zgodności z rzeczywistością. W efekcie
Zama
wiający został wprowadzony w błąd zarówno w zakresie dysponowania przez
Multiconsult osobą spełniającą wymagania określone w pkt 19.3.1.2 ppkt 1 SIWZ dla
Głównego Inspektora Nadzoru specjalności inżynieryjnej drogowej, jak i w zakresie braku
podstaw do bad
ania czy wobec tego wykonawcy zachodzą przesłanki wykluczenia, o których
mowa w art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp.
W zakresie zarzutów dotyczących doświadczenia osoby wskazanej na stanowisko Głównego
Inspektora Nadzoru specjalności inżynieryjnej drogowej Odwołujący wskazał:
W punkcie 19.1.3.2
pkt 1 SIWZ Zamawiający wskazał:
„Doświadczenie przy realizacji zadania obejmującego budowę lub przebudowę lub nadzór
nad budową lub przebudową dróg lub ulic klasy min. GP jednojezdniowych o wartości robót
co najmniej 60 000 000,00 PLN netto,
w okresie minimum 12 miesięcy w ramach 1 zadania
liczonym wstecz od daty wystawienia Świadectwa Przejęcia i obejmującym datę wystawienia
Świadectwa Przejęcia (wydanego zgodnie z Subklauzulą 10.1 Warunków Kontraktu dla
zadań realizowanych w oparciu o FIDIC) lub podpisanie końcowego Protokołu odbioru robót
lub równoważnego dokumentu (w przypadku zadań, dla których nie wystawia się
Świadectwa Przejęcia) na stanowisku/stanowiskach: Kierownika Budowy lub Kierownika
Robót Drogowych lub Inspektora Nadzoru specjalności inżynieryjnej drogowej lub Inżyniera
Kontraktu
lub Inżyniera Rezydenta.
• Za 1 zadanie potwierdzające powyższe wymagania Wykonawca otrzyma 2 punkty.
• Za 2 lub więcej zadań potwierdzających powyższe wymagania Wykonawca otrzyma 5
pu
nktów.
• Za 1 zadanie potwierdzające wszystkie powyższe wymagania w okresie minimum 18
miesięcy, Wykonawca otrzyma 7 punktów.
• Za niewykazanie zadań potwierdzających powyższe wymagania Wykonawca otrzyma
0 punktów.
• Za zadanie, które nie potwierdza w pełni spełniania powyższych wymagań Wykonawca
otrzyma 0 punktów”.
Przystępujący na potrzeby ww. podkryterium oceny ofert wskazał doświadczenia Pana D.W.,
którego doświadczenie w ocenie Odwołującego nie spełniało wymagań określonych w treści
SIWZ.
Odwołujący przedstawił rozbudowaną argumentacją na poparcie swojego stanowiska
w ww. zakresie. Odwołujący uzasadnił również zarzuty zaniechania wykluczenia
Przystępującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp ze względu
na wprowadzenie Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji dotyczących
doświadczenia zawodowego Pana D.W. przez Przystępującego. Ze względu na fakt,
że zarzuty dotyczące oceny oferty Przystępującego w ramach kryterium dotyczącym
Głównego Inspektora Nadzoru specjalności inżynieryjnej drogowej zostały odrzucone jako
wniesione po ustawowym terminie Izba uznała przytoczenie szczegółowej argumentacji
Odwołującego dotyczącej tych zarzutów za niecelowe.
W zakresie zarzutów poważnego naruszenia obowiązków zawodowych, rozwiązania umów
przed czasem oraz wprowadzenia
Zamawiającego w błąd, co do istotnych okoliczności
związanych z wcześniej wykonywanymi zamówieniami Odwołujący wskazał:
Zamawiający w pkt 8.2.4 SIWZ przewidział wykluczenie z postępowania wykonawców
na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i pkt 4 Pzp.
Przystępujący w Części III JEDZ, lit. C, udzielił negatywnej odpowiedzi na pytanie:
"Czy wykonawca znajdował się w sytuacji, w której wcześniejsza umowa w sprawie
zamówienia publicznego, wcześniejsza umowa z podmiotem zamawiającym lub
wcześniejsza umowa w sprawie koncesji została rozwiązana przed czasem, lub w której
nałożone zostało odszkodowanie bądź inne porównywalne sankcje w związku z tą
wcześniejszą umową?". Do JEDZ Przystępujący dołączył "informację”, w której wskazał, że
na
początku 2018 roku odstąpił od umowy w sprawie zamówienia publicznego z przyczyn
leżących po stronie zamawiającego, będącego stroną tejże umowy. Przystępujący wyjaśnił,
że w jego ocenie nie zachodzą wobec niego wskazane wyżej podstawy wykluczenia, ale z
uwagi na art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp,
oraz spór między Multiconsult i tamtym
zamawiającym informacja o odstąpieniu od umowy została wskazana z ostrożności. 17
września 2021 r. (tj. 10 dni po terminie składania ofert) Multiconsult z własnej inicjatywy
p
rzedstawił aktualizację powyższego oświadczenia, w którym odniósł się do przebiegu
realizacji dwóch umów, które zostały zakończone przed czasem.
Pierwsza z umów dotyczyła realizacji zamówienia realizowanego na rzecz Lubuskiego
Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Zielonej Górze (dalej: LZMiUW)
pn. "Opracowanie koncepcji programowo przestrzennej i dokumentacji technicznej
pt. „Odbudowa Rzeki Kanał Kożuszna w km 0+000 - 14+600”. Umowa została zawarta 9
maja 2016 r., a oświadczenie o odstąpieniu od umowy przez Przystępującego nastąpiło 18
stycznia 2018 r.
Zgodnie
ze zaktualizowanym oświadczeniem, Multiconsult nie czuł się zobowiązany
do dokonywania procedury samooczyszczenia
, gdyż jego zdaniem wobec niego w ogóle nie
zachodziły przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp. Przystępujący wskazał
bowiem, że to on był stroną umowy w sprawie zamówienia publicznego, która od niej
odstąpiła, a odpowiedzialność za zaistnienie przyczyn stanowiących podstawę zakończenia
współpracy ponosił wyłącznie LZMiUW.
Z informacji przedstawionych przez
Przystępującego wynikało, że zamówienie obejmowało
wykonanie koncepcji programowo-przestrzennej, dokumentacji technicznej oraz uzyskanie
decyzji pozwolenia na budowę. W ramach realizacji przedmiotu umowy obowiązkiem
M
ulticonsult było występowanie w imieniu Zamawiającego przed szeregiem organów
i instytucji państwowych i samorządowych, a także reprezentowanie Zamawiającego
w kontaktach z osobami prawnymi (właścicielami działek położonych w obrębie inwestycji).
Zamawia
jący udzielił pracownikom Multiconsult pełnomocnictw do występowania w imieniu
Województwa Lubuskiego - LZMiUW jako inwestora, we wszystkich sprawach dotyczących
uzgodnienia spraw formalno-
prawnych związanych z opracowaniem dokumentacji
technicznej w tym
również do wystąpienia o decyzję pozwolenia na budowę dla zadania
inwestycyjnego. Pełnomocnictwa powyższe zostały udzielone 8 marca 2017 r. na czas
określony do 15 października 2017 r. i z upływem tego dnia wygasły. Brak stosownych
pełnomocnictw czynił, zdaniem Przystępującego, niemożliwym wykonywanie obowiązków
umownych, a w konsekwencji
spowodował zakończenie realizacji przedmiotu umowy.
Multiconsult wskazał, że dwa razy zwrócił się o dostarczenie nowych pełnomocnictw,
a po upływie wyznaczonego terminu na ich przesłanie 18 stycznia 2018 r. odstąpił od umowy
z zamawiającym.
Zdaniem
Odwołującego, Przystępujący celowo zataił istotne dla sprawy okoliczności, które
w sposób istotny rzutowały na sposób postrzegania jego działania w ramach realizacji
umowy.
Umowa z LZMiUW
zakładała termin wykonania zamówienia do 15 października 2017 r.
(termin wykonania zamówienia nie był prolongowany aneksami do umowy) i dlatego też
przekazane przez Zamawiającego pełnomocnictwo było ważne tylko do tej daty. Powyższa
informacja
znacząco zmieniała ocenę sytuacji, w której znalazł się Multiconsult. Kierowane
do LZMiUW
żądania przekazania nowych pełnomocnictw miały miejsce kilka miesięcy po
dacie do jakiej zamówienie miało być wykonane, a więc w dacie, kiedy Multiconsult
pozostawał w zwłoce w wykonaniu zamówienia. Zgodnie z § 15 ust. 1 pkt 1 tiret pierwszy
umowy z
9 maja 2016 r. jeśli niemożliwość uzyskiwania niezbędnych zgód i pozwoleń
wynikałaby z winy LZMiUW lub z przyczyn zewnętrznych, Multiconsult miał uprawnienie do
skuteczn
ego żądania jej zmiany przez wydłużenie terminu o czas istnienia przeszkody.
Multlconsult nie skorzystał z powyższego uprawnienia, co pośrednio potwierdzało, że to
sposób realizacji zamówienia przez Multiconsult przyczynił się do utrudnień w realizacji
za
mówienia.
Przystępujący zaniechał również wskazania, że LZMiUW pismem z 7 lutego 2018 r. uznał
złożone oświadczenie o odstąpieniu jako bezpodstawne oraz wezwał Multiconsult
do ukończenia zamówienia, co czyniło oświadczenie w brzmieniu „Jednocześnie nie
po
siadamy wiedzy, jakoby Zamawiający podjął jakiekolwiek kroki prawne w związku
z odstąpieniem przez nas od umowy” oświadczeniem nieprawdziwym.
Z uzyskanych
przez Odwołującego od LZMiUW informacji wynikało, że odstąpienie od
umowy nie
nastąpiło z przyczyn leżących po stronie. Co więcej, z pisma LZMiUW z 7 lutego
2018 r.
stanowiącego odpowiedź na oświadczenie o odstąpieniu od umowy wynikało,
że Przystępujący pozostawał w dwumiesięcznej zwłoce w realizacji umowy i nie zrobił
praktycznie nic dla jej prawidłowego ukończenia. Zdaniem LZMiUW Multiconsult wykonał
w tym czasie wyłącznie „wstępne rozeznanie” i nie wykonał żadnych działań i prac
związanych z pozyskiwaniem zgód właścicieli gruntów oraz współdziałania z organami
administracji publicznej. Ponadto Multic
onsult bez żadnej podstawy prawnej i faktycznej
złożył oświadczenie o wstrzymaniu się z realizacją umowy, co przyczyniło się do powstania
opóźnień i wygaśnięcia pełnomocnictw.
Z kolei ze skierowanego do LZMiUW pisma Przystępującego z 15 listopada 2019 r. wynikało,
że większość właścicieli nieruchomości położonych na obszarze objętym realizowaną
inwestycją uzależniało swoją zgodę od uzgodnienia odpowiedniej kwoty za wykup gruntu
w toku rokowa
ń bądź w ogóle nie wyraża takiej zgody. Z treści tego pisma można również
pośrednio wywnioskować, że przyczyną konfliktu na linii wykonawca - inwestor nie była
kwestia pełnomocnictw, jak starał się to przedstawić Multiconsult, ale rozbieżności pomiędzy
założeniami projektowymi, a stanem zastanym, w tym w szczególności nieuwzględnienie
przez Przystępującego przy obliczaniu ceny oferty szeregu okoliczności związanych
z realizacją zamówienia. Twierdzenie to potwierdzała treść protokołu ze spotkania, które
miało miejsce 30 maja 2019 r., podczas którego Multiconsult wskazał, że nie doszacował
prac nad dokumentacja
podziałową na etapie przetargu - szacował 50 szt. działek, a w
rzeczywistości jest było ich ok. 330 szt.
Przystępujący składając dokumenty w trybie art. 26 ust. 1 Pzp miał już wiedzę, że strony
finalnie nie doszły do porozumienia, co do zasad dalszej współpracy, LZMiUW w grudniu
2020 r. obciążył go karą umowną za 94 dni zwłoki w zakończeniu prac, a 31 grudnia 2020 r.
złożył przeciwko Multiconsult pozew o zapłatę należności z tego tytułu. Mimo dysponowania
powyższą wiedzą, Przystępujący zaniechał przekazania Zamawiającemu jakichkolwiek
informacji.
Zdaniem Odwołującego wobec powyższego Przystępujący powinien zostać wykluczony
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp, a także, ze względu na opisane
wyżej wprowadzenie Zamawiającego w błąd (przez zatajenie istotnych dla oceny stanu
faktycznego informacji) na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp.
W zakresie zaniechania wykluczenia Przystępującego w oparciu o art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp
Odwołujący wskazał, że ustawodawca nie upatrywał podstawy rozwiązania umowy w „winie
wykonawcy”. W przepisie mowa jest o „przyczynach leżących po stronie wykonawcy”. Taki
rodzaj zabiegu językowego wskazuje, że przyczynami rozwiązania lub odstąpienia od
umowy mógł być zarówno niewłaściwy sposób wykonywania zamówienia (celowe działanie
lub rażące niedbalstwo), jak i inne okoliczności np. brak wystarczającej analizy SIWZ przed
złożeniem oferty, niedopełnienie obowiązków związanych z pozyskaniem dokumentu
nowego pełnomocnictwa w okresie ważności pierwotnie otrzymanego dokumentu etc.
Dla zastosowania wskazanej przesłanki wykluczenia wystarczającym było wykazanie,
że przyczyny związane z uchybieniem warunków realizacji zamówienia zaistniały z uwagi
na okoliczności właściwe czy leżące po stronie wykonawcy.
Drugą ze wskazywanych przez Multiconsult umów rozwiązanych przed czasem była
umowa realizowana na rzecz Gminy Miejskiej Głogów oraz Przedsiębiorstwa Wodociągów
i Kanalizacji
w Głogowie Sp. z o.o. Dotyczyła ona opracowania programu zagospodarowania
wód opadowych dla miasta Głogowa w ramach zadania „Opracowania programu
zagospodarowania wód opadowych m.in. w związku ze zmianami klimatycznymi”, umowa
nr UM/649/WIiD/1528/2016 zawarta w 14 września 2016 r.
W zakresie powyższego zamówienia, zgodnie z informacjami przekazanymi przez
Multiconsult, nie doszło do rozwiązania umowy, ani do zasądzenia odszkodowania, zaś
wzajemne roszczenia stron zostały uregulowane ugodą zawartą 7 listopada 2019 r. przed
Sądem Rejonowym w Głogowie. W oświadczeniu zostało wskazane, że „W toku realizacji
umowy
pojawiły się okoliczności zewnętrzne dla Stron uniemożliwiające wykonanie całego
przedmiotu umowy w pierwotnie ustalonym terminie, w tym w szczególności związane
z
wydłużonym czasem pozyskiwania materiałów niezbędnych do realizacji opracowania,
procedurą zmiany przepisów (w tym prawa wodnego) oraz koniecznością dostosowania
opracowania do
ich znowelizowanego brzmienia” oraz „w szczególności zwracamy uwagę,
że w niniejszej sprawie nie doszło do rozwiązania umowy, ani do zasądzenia
odszkodowania, jak również do niewykonania lub nienależytego wykonania umowy w
istotnym stopniu z przyczyn
leżących po stronie Multiconsult, co miałoby podważać
rzetelność i uczciwość Multiconsult, jako członka konsorcjum wykonującego umowę z
Zamawiającym”. Przystępujący przemilczał natomiast, że wystąpienie okoliczności
zewnętrznych czy nieleżących po stronie konsorcjum było jego subiektywną oceną,
niepotwierdzoną przez samego zamawiającego, który uznawał, że winę za opóźnienia
ponosi konsorcjum. Przystępujący wskazał, że „Zamawiający pismem z 29 lipca 2019 r.
naliczył
konsorcjum
karę
umowną
za
opóźnienie
w
łącznej
kwocie
903,90 zł. Konsorcjum w całości zakwestionowało ww. karę umowną, w tym podniosło
jej nieważność i nieskuteczność jej zastrzeżenia, brak podstaw faktycznych i prawnych
do jej naliczenia, jak również jej rażące wygórowanie. Noty księgowe zostały
zakwestionowane i odesłane przez lidera konsorcjum Wykonawcy bez księgowania (...)
b.
Zamawiający zobowiązał się zapłacić konsorcjum Wykonawcy kwotę 75 000,00 zł
netto, tj. 92
250,00 zł brutto, z tytułu wynagrodzenia należnego za wykonanie przez
konsorcjum Wykonawcy elementów opracowania dotychczas nieodebranych przez
Zamawiającego na podstawie umowy - kwota ta wyczerpuje wzajemne roszczenia
Stron.
c.
Zamawiający zrzekł się i zobowiązał się w przyszłości nie dochodzić
roszczeń względem Wykonawcy z tytułu niewykonania bądź nienależytego
(w tym z opóźnieniem) wykonania Umowy, w tym w szczególności zrzekł
się i zobowiązał się nie dochodzić naliczonych kar umownych i roszczeń
odszkodowawczych
”.
Przystępujący nie podał, że żądana przez konsorcjum kwota wynagrodzenia z tytułu
nieodebranych elementów dokumentacji opiewała na kwotę prawie cztery razy wyższą niż ta,
którą konsorcjum finalnie otrzymało na skutek zawartej ugody. Fakt ten przeczy twierdzeniu,
że zamawiający uznał zasadność twierdzeń konsorcjum i odstąpił od egzekwowania swojego
uprawnienia do żądania zapłaty kary umownej (która dotyczyła opóźnienia w realizacji
zam
ówienia o 455 dni i kilkukrotnie przewyższała wartość wynagrodzenia umownego).
Na skutek zawartej ugody każda ze stron zrezygnowała ze swoich roszczeń - zamawiający
z dochodzenia kary umownej, a konsorcjum z roszczenia o zapłatę pełnej wartości
wynagrodze
nia wynikającego z umowy. W ramach zawartej ugody każda ze stron poszła
na
ustępstwa w celu sfinalizowania współpracy. Tym samym kary umowne zostały
skonsumowane w treści ugody, a nie - jak próbował dowieść Przystępujący, zamawiający
odstąpił od naliczenia kary umownej.
Opisany stan faktyczny w ocenie Odwołującego potwierdzał zasadność żądania wykluczenia
Przystępującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp, a także –
podobnie jak w przypadku umowy dot. kanału Kożuszna – na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i
17 Pzp.
Na poparcie swojego stanowiska Odwołujący załączył do odwołania następujące dowody:
Pismo Zamawiającego z 23 kwietnia 2021 r.,
2. Umowa z 9 maja 2016 r. o nr Mi.4140.9.2016.WS,
3. Pismo Lubuskiego
Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Zielonej Górze
z 7 lutego 2018 r.,
4. Pismo Multiconsult z 15 listopada 2019 r.,
Protokół ze spotkania z 30 maja 2019 r.,
Dowód przekazania kopii odwołania Zamawiającemu.
16 czerwca 2021
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
odrzucenie jako wniesionego po terminie. Z ostrożności procesowej, na wypadek
nieuwzględnienia przez Krajową Izbę Odwoławczą wniosku o odrzucenie odwołania,
Zamawiający wniósł o jego oddalenie. Uzasadniając swoje stanowisko Zamawiający wskazał m.
in.:
Zamawiający 22 stycznia 202 r. dokonał oceny wszystkich ofert w postępowaniu, w tym oferty
Przystępującego oraz dokonał wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: BBC Best Building Consultings Sp. z o.o. Sp.k. oraz
BBC Best Building Consultings Nadzory i Doradztwo Budowlane Ł. Z. (dalej: BBC). Informację o
ww.
czynności
Zamawiający
przekazał
wykonawcom
biorącym
udział
w postępowaniu, w tym Odwołującemu, 22 stycznia 2021 r. Odwołujący uzyskał więc na tym
etapie, całościową informację w zakresie oceny oferty Przystępującego oraz punktacji przyznanej
temu wykonawcy za zaoferowaną cenę oraz za pozostałe kryteria oceny ofert.
Oferta Przystępującego uzyskała 89,53 ogólnej liczby punktów, w tym 26 (maksymalna liczba
punktów) w kryterium „Jakość” oraz 14 (maksymalna liczba punktów) w kryterium
„Doświadczenie personelu wykonawcy” i została sklasyfikowana na 2 pozycji w rankingu ofert.
Od czynności Zamawiającego z 22 stycznia 2021 r. wyboru oferty BBC jako najkorzystniejszej
odwołanie, 1 lutego 2021 r. wniósł Multiconsult wnosząc m.in. o odrzucenie oferty BBC
lub wykluczenie BBC z postępowania,
W wyroku z
26 marca 2021 r., sygn. akt KIO 320/21 Izba uwzględniła odwołanie Multiconsult,
nakazała Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty (BBC),
powtórzenie czynności oceny i badania ofert oraz wykluczenie wykonawcy BBC. Odwołanie
od czynności Zamawiającego z 22 stycznia 2021 r. wniósł również, 1 lutego 2021 r., Odwołujący
Ayesa zarzucając Zamawiającemu, w zakresie dokonanej oceny oferty Multiconsult zaniechanie
czynności odrzucenia oferty Multiconsult mimo tego, że w ocenie Odwołującego oferta była
sprzeczna z treścią SIWZ i OPZ, z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu w zakresie w jakim
ofer
owała świadczenie pracy osób zatrudnionych na umowę o pracę poniżej minimalnego
wynagrodzenia za pracę. Ponadto w ocenie Odwołującego oferta Multiconsult stanowiła czyn
nieuczciwej konkurencji oraz zawiera
ła błąd w obliczeniu ceny.
Odwo
łujący Ayesa w odwołaniu z 1 lutego 2021 r. nie podniósł zarzutów wobec oferty
Multiconsult, które sformułował w odwołaniu z 24 maja 2021 r., ale obecne zarzuty nie dotyczyły
okoliczności nowych, powstałych po wniesieniu przez Odwołującego odwołania z 1 lutego 2021 r.
Ocena oferty Multiconsult w kryterium Doświadczenie personelu wykonawcy znana była
Odwołującemu od 22 stycznia 2021 r.
Na posiedzeniu Izby
11 marca br. Odwołujący Ayesa wycofał swoje odwołanie z 1 lutego 2021 r.
Wobec powyższego zarzuty zawarte w odwołaniu z 24 maja br. były spóźnione, a co za tym idzie
odwołanie to powinno zostać odrzucone na podstawie art. 528 pkt 3 Pzp.
W zakresie wniosku o
oddalenie odwołania Zamawiający wskazał, co do zarzutu zaniechania
wykluczenia Przystępującego z postępowania na podst. art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp:
Na podstawie tych przepisów Zamawiający wyklucza wykonawcę tylko, jeżeli do niewykonania
umowy lub istotnego, nienależytego wykonania umowy doszło z winy wykonawcy. Multiconsult
poinformował Zamawiającego o okoliczności rozwiązania umowy z LZMiUW i wskazał,
że od \umowy odstąpił z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego. W tej sytuacji trudno
byłoby uznać, że zaistniały przesłanki określone w art. 24 ust. 5 pkt 2 lub 4 Pzp. Zamawiający nie
dostrzegł podstaw do kwestionowania informacji zawartej przez Multiconsult w JEDZ.
Multiconsult dwukrotnie wzywał LZMiUW do złożenia pełnomocnictw dla pracowników
Multiconsult. w tym drugi raz -
pod rygorem odstąpienia od umowy. Dwudziestojednodniowy
termin na złożenie pełnomocnictw upłynął bezskuteczne, w konsekwencji Multiconsult odstąpił od
umowy z LZMiUW.
P
óźniejsze działania LZMiUW potwierdzały że uznał on, że oświadczenie Multiconsult
o odstąpieniu od Umowy wywołało wskazany w tym oświadczeniu skutek. Takim działaniem
było m.in. naliczenie Multiconsult kary umownej za opóźnienie w wykonaniu zobowiązania
od 15
października 2017 r. do dnia odstąpienia.
Pismo LZMiUW z 7 lutego 2018 r. potwierdza
ło, że Multiconsult nie był w zwłoce w wykonaniu
zobowiązania po 15 października 2017 r., a brak pełnomocnictw od LZMiUW uniemożliwiający
realizację umowy potwierdzał, że w sprawie doszło do okoliczności uzasadniających odstąpienie
przez Multiconsu
lt od Umowy z winy zamawiającego - m.in. na podstawie art. 491 Kc.
Przystępujący poinformował również Zamawiającego o ugodzie jaką zawarł Miastem Głogów
w zakresie umowy na: „Opracowanie programu zagospodarowanie wód opadowych
m.in. w związku ze zmianami klimatycznymi”, wskazując na okoliczności, w których doszło
do zawarcia ugody.
Wyjaśnienia przedstawione przez Multiconsult były wiarygodne i potwierdzały, że nie zachodzą
przesłanki określone w art. 24 ust. 5 pkt 2 lub 4 Pzp.
27 maja 2021
r. Przystępujący w odpowiedzi na odwołanie złożył pismo procesowe,
w którym wniósł o odrzucenie odwołania jako złożonego po terminie, a na poparcie wniosku
przedstawił argumentację zbliżoną do stanowiska Zamawiającego.
W zakresie nieodrzuconych zarzutów Przystępujący wskazał:
Odwołujący pominął w swoim stanowisku dotyczące umowy na kanał Kożuszna istotne dla
sprawy okoliczności:
LZMiUW
w reakcji na odstąpienie od umowy przez Przystępującego nie złożył oświadczenia
o odstąpieniu od umowy z Multiconsult (kontroświadczenia) ani nie zakwestionował skuteczności
dokonanego przez Multiconsult odstąpienia na drodze postępowania sądowego.
Przystępujący do dnia sporządzenia pisma procesowego nie otrzymał pozwu od LZMiUW,
a
informację o nim powziął dopiero z odwołania. Jednak sam Odwołujący wskazał, że LZMiUW
złożył pozew o zapłatę kar umownych z tytułu opóźnienia, a pozew ten został złożony dopiero
w grudniu 2020 r., a zatem prawie 2 lata po złożeniu przez Multiconsult oświadczenia o
odstąpieniu od umowy. Skoro był to pozew o kary za opóźnienie, a nie z tytułu kar za odstąpienie
lub pozew
o ustalenie istnienia umowy (nieskuteczności odstąpienia przez Multiconsult od
umowy), to LZMiUW
będzie zobowiązany wykazać zasadność swojego roszczenia na drodze
postępowania sądowego.
LZMiUW
dysponował wniesioną przez Przystępującego gwarancją należytego wykonania umowy
i mimo to z niej
nie skorzystał. Nie składał też żadnych roszczeń o dokonanie wypłaty z
gwarancji.
W świetle dokumentów i okoliczności przedstawionych przez Odwołującego bezspornym było,
że LZMiUW nie przedstawił wymaganych przez Multiconsult pełnomocnictw, w odpowiedzi
na wezwanie. Jak wskaz
ał sam Odwołujący, mimo dwóch wezwań, zostały one przekazane
Przystępującemu dopiero 24 stycznia 2018 r., a zatem po upływie wyznaczonego przez
Multiconsult terminu.
Informacja przekazana
Zamawiającemu przez Przystępującego 17 września 2020 r. była zgodna
z rzeczywistością, w zakresie w jakim Multiconsult oświadczył, że to on odstąpił od umowy.
Odwołujący odwołał się co prawda do pisma Multiinsult 15 listopada 2019 r., w którym
Przystępujący odnosił się do wyrażonej przez LZMiUW woli dalszej realizacji umowy i
zadekla
rował chęć dokończenia projektu. Odwołujący pominął jednak, że „Multiconsult Polska sp.
z o.o. deklaruje chęć dokończenia Projektu, jednakże z zastrzeżeniem, iż:
a)
Oświadczenie o odstąpieniu od Umowy złożone w dniu 18 stycznia 2018 r. pozostaje
skuteczne;
b)
Dokończenie Projektu będzie odbywać się w sposób racjonalny i korzystny
dla społeczeństwa, co wymaga modyfikacji zarówno zakresu jak i sposobu realizacji
prac”.
Okoliczność z czyjej winy nastąpiło odstąpienie miała niebagatelne znaczenie dla oceny
czy w odniesieniu do
Przystępującego znajdowała zastosowanie przesłanka wykluczenia
określona w art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp, a w konsekwencji czy w odniesieniu do Multiconsult
znajdowała zastosowanie przesłanka wykluczenia określona w art. 24 ust. 1 pkt 16 lub pkt 17
Pzp.
Odnosząc się do umowy z Gminą Głogów, Przystępujący podkreślił, że w tym przypadku nie
doszło do rozwiązania umowy ani do zasądzenia odszkodowania, jak również do niewykonania
lub nienależytego wykonania umowy w istotnym stopniu z przyczyn leżących po stronie
Przystępującego.
Odwołujący w żaden sposób nie wykazał, by to po stronie Multiconsult, realizującego zadanie
na
rzecz Gminy Głogów w ramach konsorcjum z Conseko-Safage S.A. z siedzibą
w Warszawie (Lider),
leżały okoliczności związane z opóźnieniem w wykonaniu umowy.
Sam fakt naliczenia kary umownej za opóźnienie, nie mógł automatycznie prowadzić do wniosku,
że do niewykonania lub nienależytego wykonania umowy doszło w wyniku zamierzonego
działania lub rażącego niedbalstwa Przystępującego. Jak słusznie zauważył Odwołujący, na
skutek ugody zawartej pomiędzy Gminą Miejską Głogów, a konsorcjum, w skład którego wchodził
Przystępujący, każda ze stron zrezygnowała ze swoich roszczeń. Nie jest zatem tak, że tylko
k
onsorcjum zaniechało dochodzenia pełnej kwoty wynagrodzenia, ale również druga strona, czyli
Gmina Miejska Głogów zaniechała dochodzenia kar umownych.
Po
przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska stron i przystępujących zawarte w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła
i zważyła, co następuje.
W
przypadku odwołań wniesionych po 31 grudnia 2020 r., a dotyczących postępowań
o udzielenie
zamówienia publicznego wszczętych przed 1 stycznia 2021 r., stosownie
do art. 92 ust. 2 ustawy z 11 września 2019 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2020) zastosowanie znajdują przepisy ustawy
nPzp, zwanej dalej: nPzp.
W zakresie wniosku o odrzucenie odwołania jako wniesionego po ustawowym terminie Izba
stwierdziła, co następuje:
Zarzuty odwołania dzieliły się na dwie grupy:
zarzuty dotyczące oceny oferty Przystępującego w ramach kryteriów oceny ofert
(zarzuty nr 1, 4.1 i 5.1).
zarzuty dotyczące zaniechania wykluczenia Przystępującego ze względu
na nienależytą realizację wcześniejszych umów o zamówienie publiczne na rzecz
innych zamawiających (zarzuty nr 2, 3, 4.2 i 5.2).
Kluczowe dla oceny terminowości wniesienia zarzutów było ustalenie, że Zamawiający
w punkcie 9.6 SIWZ wskazał, że zgodnie z art. 24 aa Pzp, przewiduje możliwość w pierwszej
kolejności dokonania oceny ofert, a następnie zbadania czy wykonawca, którego oferta
została oceniona jako najkorzystniejsza nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki
udziału w postępowaniu.
22 stycznia 2021 r. Zamawiający poinformował o wyborze oferty wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: BBC Best Building Consultants Sp. z o.o. Sp.k.
i
BBC Best Building Consultants Nadzory i doradztwo budowlane Ł. Z. jako
najkorzystniejszej
w postępowaniu. Tym samym Zamawiający zakończył ocenę ofert
w ramach kryteriów, o czym również poinformował w zawiadomieniu o wyborze
najkorzystniejsz
ej oferty. Zgodnie z informacją, w ramach kryterium doświadczenia
personelu oferta Przystępującego otrzymała 14 punktów.
Na skutek uwzględnienia przez Krajową Izbę Odwoławczą odwołania Multiconsult (KIO
wybór najkorzystniejszej oferty został unieważniony, a konsorcjum wykonawców
BBC wykluczone z postępowania. W konsekwencji, zgodnie z art. 24 aa Pzp Zamawiający
dokonał oceny wykonawcy Multiconsult w zakresie spełniania przez niego warunków udziału
w postępowaniu. Zamawiający nie unieważnił wyniku oceny ofert w ramach kryteriów i nie
dokonał w tym zakresie żadnych, nowych czynności.
W obliczu ustalonych wyżej faktów niewątpliwym jest, że Odwołujący uprawniony
był do liczenia terminu na wniesienie odwołania w zakresie niespełnienia przez
Przystępującego warunków udziału w postępowaniu od daty ponownego wyboru
najkorzystniejszej oferty w postępowaniu, tj. od daty wyboru oferty Multiconsult. Z chwilą
wyboru tej oferty Zamawiający potwierdził zakończenie oceny spełniania przez Multiconsult
warunków udziału w postępowaniu i uznał, że wykonawca ten nie podlega wykluczeniu
z postępowania. Dlatego też zarzuty zaniechania wykluczenia Przystępującego
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp zostały wniesione z zachowaniem
dziesięciodniowego terminu od upublicznienia przez Zamawiającego informacji o
zakończeniu czynności oceny zdolności podmiotowej Przystępującego do realizacji
przedmiotu zamówienia.
Bieg terminu do wniesienia zarzutów przeciwko wynikom oceny punktowej oferty
Przystępującego w ramach kryteriów oceny ofert biegł jednak od daty pierwszego wyboru
najkorzystniejszej oferty, tj. od 22 stycznia 2021 r. Jak zostało ustalone to wtedy
Zamawiający ogłosił, że zakończył ocenę wszystkich ofert w ramach kryteriów. Podkreślenia
wymaga,
że w odwołaniu o sygn. akt KIO 343/21 Odwołujący kwestionował ofertę
Przystępującego zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 90 ust. 1 Pzp w zw. z art. 87 ust. 1 Pzp przez zaniechanie wezwania Multiconsult
do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny
zaoferowanej w poz. 1.6 formularza cenowego stanowiącego załącznik nr 1 do oferty
Personel pomocniczy w sytuacji, gdy zaoferowana cena nie pokrywa
ła kosztów
wykonania czynności objętych tą pozycją, co winno zbudzić uzasadnione wątpliwości
Zamawiającego;
2. art. 89 ust. 1 pkt 1 lub pkt 2 lub pkt 3 lub pkt 6 Pzp przez zaniechanie
czynności
odrzucenia oferty złożonej przez Multiconsult w sytuacji, gdy oferta:
a)
była niezgodna z Ustawą o minimalnym wynagrodzeniu oraz Rozporządzeniem
w sprawie minimalnej stawki;
b)
była sprzeczna z treścią pkt. 15.3 IDW w zw. z § 13 ust. 4 i 5 WU w zw. z pkt
2.1 OPZ;
c) stanowi
ła czyn nieuczciwej konkurencji w zakresie w jakim Multoconsult
zaofer
ował świadczenie objęte pkt 1.6 formularza cenowego stanowiącego
załącznik nr 1 do oferty poniżej kosztów świadczenia;
d) zawiera
ła błąd w obliczeniu ceny.
Biorąc pod uwagę powyższe nie ulega wątpliwości, że Odwołujący podjął próbę
merytorycznej polemiki z Zamawiającym, co do prawidłowości treści oferty Przystępującego
z SIWZ i Pzp.
Przeczy to twierdzeniu Odwołującego, który składając pismo procesowe
dotyczące wniosku o odrzucenie odwołania wskazał, że na etapie pierwszego wyboru
najkorzystniejszej oferty nie byłby w stanie wykazać interesu do wniesienia odwołania
przeciw ofercie Multiconsult.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że 22 stycznia 2021 r. Zamawiający zakończył
ocenę ofert w ramach kryteriów ich oceny i od tej daty biegł termin do wniesienia odwołania
od wyników oceny. W konsekwencji Izba odrzuciła jako wniesione po terminie wszystkie
zarzuty odwołania dotyczące oceny oferty Przystępującego i punktacji przyznanej tej ofercie,
tj. zarzuty nr 1, 4.1 i 5.1.
W pozostałym zakresie Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Zgodnie z punktem 8.2 SIWZ „Dodatkowo Zamawiający wykluczy Wykonawcę (...):
który w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, co podważa jego
uczciwość, w szczególności gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania
lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie,
co Zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych środków dowodowych
który, z przyczyn leżących po jego stronie, nie wykonał albo nienależycie wykonał
w istotnym stopniu wcze
śniejszą umowę w sprawie zamówienia publicznego lub
umowę koncesji, zawartą z Zamawiającym, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1–4
ustawy Pzp, co doprowadziło do rozwiązania umowy lub zasądzenia odszkodowania.
Biorąc pod uwagę, że przytoczone postanowienia SIWZ są tożsame z treścią art. 24 ust. 5
pkt 2 i 4 Pzp nie budzi wątpliwości, że Zamawiający przewidział możliwość wykluczenia
wykonawców z postępowania na podstawie tych dwóch, fakultatywnych przesłanek.
Przystępujący w treści JEDZ udzielił przeczącej odpowiedzi na pytania:
Czy wykonawca jest winien poważnego wykroczenia zawodowego?
Czy wykonawca znajdował się w sytuacji, w której wcześniejsza umowa w sprawie
zamówienia publicznego, wcześniejsza umowa z podmiotem zamawiającym
lub wcześniejsza umowa w sprawie koncesji została rozwiązana przed czasem,
lub w której nałożone zostało odszkodowanie bądź inne porównywalne sankcje
w związku z tą wcześniejszą umową?
Przystępujący wraz z ofertą złożył również następujące wyjaśnienie:
„Multiconsult Polska Sp. z o.o. informuje, iż na początku 2018 roku odstąpił od umowy
w sprawie zamówienia publicznego z przyczyn leżących po stronie zamawiającego,
będącego stroną tejże umowy (...). Wyjaśniamy i podkreślamy jednocześnie, iż w ocenie
Multiconsult Polska Sp. z o.o. ni
e zachodzą wobec nas wskazane wyżej podstawy
wykluczenia. Niemniej, z uwagi na obligatoryjne podstawy wykluczenia z postępowania
wskazane w art. 24 ust. 1
pkt 16 i 17 ustawy Pzp, a także istniejący pomiędzy tamtym
zamawiającym a nami spór w ww. sprawie, przekazujemy ww. informację z ostrożności, nie
chcąc, by na tle oświadczenia zawartego w JEDZ o niepodleganiu wykluczeniu, zaistniały
jakiekolwiek wątpliwości co do ewentualnego przekazania informacji wprowadzających
Zamawiającego, tj. GDDKiA w błąd”.
7 września 2020 r. Przystępujący z własnej inicjatywy skierował do Zamawiającego
dodatkowe wyjaśnienia dotyczące m. in. umowy na zadanie dotyczące Kanału Kożuszna
oraz umowy
z Gminą Głogów. W wyjaśnieniu Przystępujący wskazał m. in.:
Kanał Kożuszna
Zakre
s prac Multiconsult obejmował wykonanie koncepcji programowo-przestrzennej,
dokumentacji technicznej oraz uzyskanie decyzji pozwolenia na budowę. W ramach realizacji
przedmiotu umowy obowiązkiem Multiconsult było występowanie w imieniu LZMiUW przed
szeregi
em organów i instytucji państwowych i samorządowych, a także reprezentowanie
LZMiUW
w kontaktach z osobami prawnymi (właścicielami działek położonych
w obrębie inwestycji). Celem realizacji ww. zadań LZMiUW udzielił pracownikom Multiconsult
pełnomocnictw do „występowania w imieniu Województwa Lubuskiego - Lubuskiego Zarządu
Melioracji i Urządzeń Wodnych jako inwestora, we wszystkich sprawach dotyczących
uzgodnienia spraw formalno-
prawnych związanych z opracowaniem dokumentacji
technicznej w tym również do wystąpienia o decyzję pozwolenia na budowę dla zadania
inwestycyjnego pn. Odbudowa Rzeki
Kożuszna w km 0+000 – 14+600”. Pełnomocnictwa
powyższe zostały udzielone 8 marca 2017 r. na czas określony do 15 października 2017 r. i
z upływem tego dnia wygasły. Brak stosownych pełnomocnictw czynił niemożliwym
wykonywanie przez Multiconsult obowiązków umownych, a w konsekwencji zakończenie
realizacji przedmiotu umowy przez Multiconsult.
11 listopada 2017 r.
Przystępujący zwrócił się do LZMiUW o udzielenie nowych
pełnomocnictw, aby móc wykonywać zobowiązania wynikające z umowy, w tym występować
w postępowaniach administracyjnych oraz kontaktować się z właścicielami działek, na
których ma być realizowana inwestycja, dla której dokumentację miał sporządzić
Przystępujący.
Wobec braku odpowiedzi ze strony LZMiUW, Multiconsult ponownie pismem z 21 grudnia
2017 r. wezwał LZMiUW do dostarczenia stosownych pełnomocnictw, odpowiadających
pod względem treści i zakresu dotychczas udzielonym im pełnomocnictwom w terminie 21
dni o
d dnia otrzymania wezwania pod rygorem odstąpienia od umowy.
Wobec bezskutecznego upływu terminu wyznaczonego na udzielenie i doręczenie
przedmiotowych pełnomocnictw oraz wobec faktu, że ich nieudzielenie i niedoręczenie
uniemożliwiało Przystępującemu realizację umowy, odstąpił on od umowy 18 stycznia 2018
r.
Umowa z Gminą Głogów
W ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego konsorcjum, w którego skład
wchodziła spółka Conseko - Safege S.A. z siedzibą w Warszawie (lider konsorcjum) oraz
Multic
onsult (partner konsorcjum), 14 września 2016 r. zawarło z zamawiającymi:
Gminą Miejską Głogów,
Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w Głogowie sp. z o.o.
umowę nr UM/649/WIiD/1528/2016 na opracowanie programu zagospodarowania wód
opadowych
dla
mia
sta Głogowa w ramach zadania „Opracowania programu
zagospodarowania wód opadowych m.in. w związku ze zmianami klimatycznymi”.
W toku realizacji umowy pojawiły się okoliczności zewnętrzne dla stron, uniemożliwiające
wykonanie całego przedmiotu umowy w pierwotnie ustalonym terminie, w tym w
szczególności związane z: wydłużonym czasem pozyskiwania materiałów niezbędnych do
realizacji opracowania, procedurą zmiany przepisów (w tym prawa wodnego) oraz
koniecznością dostosowania opracowania do ich znowelizowanego brzmienia. Z uwagi na
wspomniane powyżej okoliczności, każdorazowo na wniosek konsorcjum Wykonawcy,
Strony kilkukrotnie, zawierając aneksy do umowy, wydłużały termin realizacji umowy przez
konsorcjum. Ostatecznie s
trony uzgodniły na mocy aneksu nr 4/2017 z 29 grudnia 2017 r. do
umowy,
że termin przekazania kompletnego przedmiotu umowy nastąpi do 30 kwietnia 2018
r. Ten termin
również okazał się niemożliwy do dotrzymania, jednak głównie z przyczyn
zależnych od lidera konsorcjum - spółki Conseko - Safege S.A., który odpowiadał za
opracowanie modelu matematycznego sieci. Mimo to konsorcjum
została naliczona kara
umowną za opóźnienie w łącznej kwocie 1 368 903,90 zł. Konsorcjum zakwestionowało ww.
karę.
Spór został zakończony 7 listopada 2019 r. w drodze ugody zawartej przed Sądem
Rejonowym w Głogowie. Na mocy ugody zamawiający zobowiązał się zapłacić konsorcjum
kwotę 92 250,00 zł brutto, z tytułu wynagrodzenia należnego za wykonanie przez
konsorcjum elementów opracowania dotychczas nieodebranych przez zamawiającego.
Kwota
powyższa wyczerpała wzajemne roszczenia stron.
21 kwietnia 2021 r. Zamawiający na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp wezwał Przystępującego
do złożenia dokumentów i oświadczeń na potwierdzenie spełniania warunków udziału
w postępowaniu. Do czasu wyboru oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej
w postępowaniu Zamawiający nie podjął żadnej czynności zmierzającej do uzyskania
dodatkowych wyjaśnień od Multiconsult w zakresie obu ww. niezrealizowanych w pełni
zadań.
Biorąc pod uwagę ustalony stan faktyczny Izba uznała, że nie było podstaw do wykluczenia
Przystępującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp.
W pierwszym rzędzie podkreślenia wymaga że, by mogło dojść do wykluczenia wykonawcy
na podstawie któregokolwiek z ww. przepisów, przesłanki w nich określone muszą zostać
wypełnione kumulatywnie. Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że Odwołujący nie
podjął realnej próby wykazania, że wobec Przystępującego zaistniały podstawy do
wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 5 pk
t 2 Pzp, który stanowi, że z postępowania o
udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który w sposób zawiniony
poważnie naruszył obowiązki zawodowe, co podważa jego uczciwość, w szczególności gdy
wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub
nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą
stosownych środków dowodowych. Literalna wykładnia przytoczonego przepisu prowadzi do
wniosku,
że elementem niezbędnym do zastosowania sankcji w postaci wykluczenia z
postępowania jest wykazanie, że uczciwość wykonawcy została podważona. Okoliczności tej
Odwołujący, zdaniem Izby, nie próbował udowodnić.
W zakresie zadania dotyczącego kanału Kożuszna w ocenie Izby nie budzą wątpliwości
n
astępujące okoliczności:
Przystępujący dwukrotnie i bezskutecznie wzywał LZMiUW do wystawienia nowych
pełnomocnictw niezbędnych do realizacji umowy na rzecz tego podmiotu, przy czym
drugie wezwanie zawierało jasną informację o woli odstąpienia od umowy przez
Przystępującego w przypadku niespełnienia żądania przez LZMiUW,
Skuteczność odstąpienia od umowy z LZMiUW nie została w żaden sposób
podważona,
Przystępujący mimo woli polubownego rozwiązania sporu z LZMiUW konsekwentnie
stał na stanowisku, że odstąpienie od umowy było skuteczne,
LZMiUW dążył do skłonienia Przystępującego do kontynuacji realizacji zadania
po oświadczeniu o odstąpieniu od umowy.
Powyższe świadczy, że do rozwiązania umowy z LZMiUW doszło ze względu na
okoliczności, które nie leżały wyłącznie po stronie Przystępującego. Bezczynność LZMiUW
wobec wezwania do wystawienia nowych pełnomocnictw była bezpośrednią przyczyną
przedwczesnego zakończenia realizacji umowy. W ocenie Izby brak jest podstaw do uznania
za słuszne (niepopartego żadnymi dowodami) twierdzenia Odwołującego, że ww. wezwanie
było czynnością pozorną Przystępującego służącą uzyskaniu pretekstu do odstąpienia
od umowy.
Odwołujący nie wykazał, że umowa z LZMiUW była przez Przystępującego realizowana
w sposób nienależyty. Argumentacja Odwołującego opierała się na zdarzeniach, które
zaistniały od momentu odstąpienia przez Przystępującego od umowy z LZMiUW.
Odwołujący w żaden sposób nie wykazał, by Przystępujący realizował umowę w sposób
nienależyty. Informacje o zawinionym przez Przystępującego opóźnieniu w realizacji umowy
pochodzą wyłącznie z korespondencji LZMiUW z Przystępującym po odstąpieniu od umowy.
Odwołujący nie wykazał, by na wcześniejszym etapie LZMiUW w jakikolwiek sposób
sygnalizował, że Przystępujący realizuje umowę w sposób niewłaściwy czy opieszały. W
konsekwencji spór między stronami sprowadzał się do oceny skutku w postaci
przedterminowego zakończenia umowy, a nie przyczyn, które do tego zdarzenia
doprowadziły.
Na podstawie dowodów złożonych przez Odwołującego Izba uznała, że nie ma podstaw
do uznania, że za niezrealizowanie umowy na kanał Kożuszna odpowiada Przystępujący.
Dowody
Odwołującego mające tą odpowiedzialność wykazywać pochodziły od LZMiUW
i z okresu, gdy str
ony umowy znalazły się w sporze, co za tym idzie nie można było uznać
ich za źródło informacji o charakterze obiektywnym.
W zakresie umowy z Gminą Głogów najistotniejszą okolicznością jest fakt, że gmina
i konsorcjum w skład którego wchodził Przystępujący zawarli ugodę przed sądem, która
wyczerp
ała wzajemne roszczenia stron. Walorem takiego rodzaju ugody jest kontrola jej
legalności dokonana przez sąd. Tym samym brak jest podstaw do kwestionowania jej
skuteczności. Z dowodu złożonego przez Odwołującego (Zarządzenie nr 40/2020
Prezydenta Miasta Głogowa z 26 marca 2020 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania
opisowego Gminy Miejskiej Głogów za 2019 r.) wynika, że umowa została zrealizowana tylko
w pewnej części, ale okoliczności tej Przystępujący nie zaprzeczał. Ponadto wyjaśnienie
Przystępującego z 7 września 2020 r. skierowane do Zamawiającego zawierało informacje
dotyczące przyczyn niezrealizowania umowy. Odwołujący nie wykazał, by wyjaśnienie
Przystępującego było w tej mierze nieprawdziwe.
Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp z
postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający
może wykluczyć wykonawcę, który, z przyczyn leżących po jego stronie, nie wykonał albo
nienależycie wykonał w istotnym stopniu wcześniejszą umowę w sprawie zamówienia
publicznego lub umowę koncesji, zawartą z zamawiającym, o którym mowa w art. 3 ust. 1
pkt 1-
4, co doprowadziło do rozwiązania umowy lub zasądzenia odszkodowania.
Odwołujący nie udowodnił, by do zakończenia przed terminem obu ww. umów doszło
z przyczyn leżących po stronie Przystępującego. Odwołujący nie wykazał też,
by Prz
ystępującemu w ogóle można było przypisać winę za nienależyte wykonanie w
istotnym stopniu
wcześniejszej umowę w sprawie zamówienia publicznego.
W konsekwencji
wyżej opisanych ustaleń Izba uznała, że zarzuty dotyczące zaniechania
wykluczenia Przystępującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp nie
potwierdziły się.
Izba uznała również, że nie potwierdziły się zarzuty zaniechania wykluczenia
Przystępującego na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp. Zgodnie z tymi przepisami z
postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się:
wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa
wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega
wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub obiektywne
i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej ,,kryteriami selekcji'', lub który zataił
te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych dokumentów;
wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadz
ające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Swoje stanowisko w zakresie ww. zarzutów Odwołujący opierał na twierdzeniu,
że obowiązkiem Przystępującego było zaznaczenie w JEDZ odpowiedzi „tak” na pytanie
„Czy wykonawca znajdował się w sytuacji, w której wcześniejsza umowa w sprawie
zamówienia publicznego, wcześniejsza umowa z podmiotem zamawiającym lub
wcześniejsza umowa w sprawie koncesji została rozwiązana przed czasem, lub w której
nałożone zostało odszkodowanie bądź inne porównywalne sankcje w związku z tą
wcześniejszą umową?”. Odwołujący wskazał, że obowiązkiem wykonawcy jest wykazanie w
treści JEDZ wszystkich przypadków rozwiązania umów ze stroną publiczną, a nie tylko tych
umów, gdzie przesłanka wykluczenia w ocenie wykonawcy była bezsporna. Tylko taki
sposób zaprezentowania informacji dotyczących rozwiązania umów daje zdaniem
Odwołującego możliwość pełnego zbadania przez zamawiającego przesłanek do
wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp.
Ponieważ Przystępujący
na powyższe pytanie w treści JEDZ odpowiedział „nie”, to w ocenie Odwołującego
wprowadził Zamawiającego w błąd zatajając okoliczności, które powinny zostać poddane
ocenie Zamaw
iającego.
W ocenie Izby wobec ustalonego stanu faktycznego sprawy
stanowisko Odwołującego jest
nietrafne. O ile
w przypadku umowy dotyczącej kanału Kożuszna między jej stronami
zaistniał spór, to wyjaśnienia złożone z inicjatywy Przystępującego wraz z ofertą oraz
pismem
z 7 września 2020 r. w sposób należyty przedstawiały podstawowe okoliczności,
które doprowadziły do skutecznego odstąpienia przez Przystępującego od umowy.
Przystępujący opisał również w podstawowym stopniu fakty związane z zawarciem ugody z
Gminą Głogów, która zakończyła realizację umowy na rzecz tego zamawiającego.
Informacje przedstawione Zamawiającemu przez Przystępującego nie były nieprawdziwe ani
nie wprowadzały w błąd. Co za tym idzie nie ma podstaw do wykluczenia Przystępującego
na p
odstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp. Taka czynność byłaby uzasadniona, gdyby
doszło do wprowadzenia Zamawiającego w błąd (pkt 16) albo Przystępujący przedstawiłby
informacje wprowadzające Zamawiającego w błąd (pkt 17).
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu w całości
i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze ustawy nPzp orzekła jak w sentencji.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
dokumentacji postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem:
a) SIWZ,
b) oferty Prz
ystępującego Multiconsult,
c)
wyjaśnień Multiconsult złożonych wraz z ofertą oraz złożonych z własnej inicjatywy
Przystępującego 7 września 2020 r.,
dokumentów złożonych przez strony i Przystępującego Multiconsult wraz z pismami
procesowymi oraz w toku rozprawy.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b)
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………............…………………..……………
………............…………………..……………
………............…………………..……………