Sygn. akt KIO 1538/21
POSTANOWIENIE
z dnia 7 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu
niejawnym z udziałem stron 7 lipca 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 21 maja 2021 r.
przez wykonawc
ę: Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Uruchomienie, zarządzanie
i eksploatacja Systemu Roweru Metropolitalnego
(nr postępowania OMGGS/DK/01/2020)
prowadzonym
przez
zamawiającego:
Stowarzyszenie
Obszar
Metropolitalny
Gdańsk-Gdynia-Sopot z siedzibą w Gdańsku
orzeka:
Odrzuca odwołanie w zakresie zarzutów zawartych w pkt I i II uzasadnienia
odwołania jako wniesionych po terminie.
Umarza postępowanie w zakresie uwzględnionych przez Zamawiającego zarzutów
zawartych w pkt III, IV, V, VI i VIII uzasadnienia
odwołania.
3. Umarza jako bezprzedmiotowe
postępowanie w zakresie zarzutu zawartego w pkt
VII uzasadnienia
odwołania.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 4365 zł 00 gr (słownie:
cztery tysiące trzysta sześćdziesiąt pięć złotych zero groszy) – stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu uzasadnionych kosztów strony
w
postaci wynagrodzenia pełnomocnika oraz kosztów dojazdu na wyznaczone
posiedzenie.
Sygn. akt KIO 1538/21
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) w zw.
z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września
r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020
ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie.
Sygn. akt KIO 1538/21
U z a s a d n i e n i e
St
owarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot z siedzibą w Gdańsku
{dalej: „Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) {dalej: „ustawa pzp” lub „pzp”}
w trybie dialogu konkurencyjnego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
na
usługi pn. Uruchomienie, zarządzanie i eksploatacja Systemu Roweru Metropolitalnego
(nr postępowania OMGGS/DK/01/2020). Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu
10 kwietnia 2020
r. zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
nr 2020/S_072 pod poz. 172095.
Wartość przedmiotowego zamówienia jest wyższa niż
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
21 maja 2021 r. Nextbike Pol
ska S.A. w restrukturyzacji z siedzibą w Warszawie
{dalej:
„Nextbike” lub „Odwołujący”} wniosło do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie od postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia {dalej: „SIWZ”
lub
„specyfikacja”}.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp
{jeżeli poniżej nie wskazano na inne akty prawne}:
1. Art. 60e ust. 4
– przez wyznaczenie terminu składania ofert bez uwzględnienia czasu
niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty.
2. Art. 25 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1
– przez żądanie od wykonawców dokumentów
zbędnych do przeprowadzenia postępowania oraz określenia wymagań co do treści
dokumentów w sposób nieprzejrzysty, niejednoznaczny i nieproporcjonalny.
3. Art. 29 ust. 1
– przez zaniechanie sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń, uwzględniających wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ
na
sporządzenie ważnej oferty, spełniającej w całości wymagania Zamawiającego oraz
umożliwiający dokonanie wyceny przedmiotu oferty.
4. Art. 29 ust. 2
– przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą
konkurencję.
5. Art. 60e ust. 2 w zw. z art. 36 ust, 1 pkt 12 i 16 w zw. z art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 1 i 2
–
przez zaniechanie zawarcia w treści SIWZ precyzyjnych i jednoznacznych informacji
odnoszących się do sposobu obliczenia ceny ofertowej i zasad wynagradzania
wykonawcy,
co utrudnia uczciwą konkurencję.
Sygn. akt KIO 1538/21
6. Art. 353
i art. 5 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r.
poz. 459) {dalej: „kc”} w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 14 ust. 1 i art. 139 ust. 1 – przez
rażące naruszenie równości stron stosunku cywilnoprawnego oraz znaczne
przekroczenie zasady swobody umów przez określanie warunków umowy w sposób
sprzeczny z zasadą równości i zasadą uczciwej konkurencji, obciążenie wykonawcy
nad
miernymi obowiązkami i ryzykiem.
7. Art. 7 ust. 1
– przez przygotowanie i prowadzenie postępowania w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmian specyfikacji istotnych warunków zamówienia w sposób wskazany
w
uzasadnieniu odwołania.
W uzasadnieniu odwołania zarzuty zostały nazwane, usystematyzowane i rozwinięte
w pkt I-
VIII, w tym zgłoszono w związku z poszczególnymi zarzutami następujące żądania:
I.
Termin składania ofert – zmiany terminu składania ofert na 21.11.2021 r.
II.
Żądanie zbędnych dokumentów – usunięcia wymagania, aby wraz z Koncepcją
funkcjonowania Systemu Roweru Metropolitalnego SRM MEVO
{dalej: „Koncepcja”}
złożyć: 1) szczegółową specyfikację nowego rowem standardowego i nowego roweru
ze wspomaganiem elektrycznym, 2)
certyfikaty zgodności, potwierdzenia spełnienia
wymaganych norm przewidzianych dla rowerów standardowych i elektrycznych –
odpowiednio: norma PN-EN 15194:2018-
01 lub równoważna oraz PN-EN ISO 4210-
3:2014-09, PN-EN ISO 4210-1:2014-09, PN-EN ISO 4210-2:2015-12, PN-EN ISO 4210-
3:2014-09, PN-EN ISO 4210-4:2014-09, PN-EN ISO 4210-5:2014-09, PN-EN ISO 4210-
6:2015-10, PN-EN ISO 4210-7:2014-08, PN-EN ISO 4210-8:2014-09, PN-EN ISO 4210-
lub równoważne, 3) w ramach Koncepcji funkcjonowania wykonawca
przekaże 2 rowery standardowe oraz 2 rowery ze wspomaganiem elektrycznym, wraz z
niezbędnymi urządzeniami i oprogramowaniem potrzebnymi do uruchomienia
i
ładowania rowerów. Rowery winny być zgodne z warunkami opisu przedmiotu
zamówienia odpowiednio art. 2 i 3 OPZ.
III.
Niejednoznaczne wymagania w stosunku
do dokumentów żądanych wraz z Koncepcją –
doprecyzowania
treści wymagań w stosunku do treści Koncepcji dzięki wskazaniu:
czy należy do Koncepcji załączyć „certyfikaty zgodności, potwierdzenia spełnienia
wymaganych norm
” przewidzianych dla rowerów standardowych i elektrycznych
czy same normy
– a jeśli same normy, to nakazanie rezygnacji z żądania załączenia ich
do Koncepcji, 2)
czy Zamawiający wymaga, aby złożyć jednocześnie zarówno
Sygn. akt KIO 1538/21
„certyfikaty zgodności", jak i „potwierdzenia spełniania określonych norm”, czy wystarczy
złożenie tylko jednego z tych dokumentów, 3) wskazaniu, co należy rozumieć przez
„potwierdzenie spełniania określonych norm", wymagań w stosunku do treści tego
dokumentu, przez kog
o powinien być wystawiony, czy dokument ten może przybrać
formę deklaracji zgodności wystawionej przez producenta lub dystrybutora.
IV.
Wynagrodzenie
– zmian wzoru umowy oraz formularza cenowego polegających na:
1) precyzyjnym uregulowaniu
sposobu i zasad płatności wynagrodzenia za uruchomienie
SRM MEVO, w szcz
ególności kiedy wykonawca będzie miał prawo do wystawienia
faktury (faktur)
z tytułu uruchomienia, co ma stanowić podstawę jej (ich) wystawienia,
czy płatność będzie jednorazowa czy w ratach, a jeśli w ratach, to ilu i kiedy płatnych,
uwzględnieniu w §14 ust. 5, że wykonawcy będzie przysługiwać wynagrodzenie
ponad ryczałt także z tytułu „zmiany lokalizacji stacji postoju”, zgodnie z art. 15 OPZ,
z
tytułu nabycia elementów SRM MEVO, zgodnie z § 2 ust. 5 wzoru umowy,
3)doprecyzowanie w formularzu cenowym,
że podana w jego kolumnie „Liczba
udostępnianych elementów SRM MEVO" cyfra „1” oznacza konieczność wyceny
zbiorczo wszystkich stacji postoju wymagających remontu.
V.
Formularz cenowy
– uzupełnienia sposobu obliczenia ceny ofertowej i zmiany treści
formularza cenowego
tak, aby w sposób precyzyjny wyjaśnić, co konkretnie należy
wycenić we wszystkich pozycjach z grupy „A" – „uruchomienie systemu SRM MEVO”,
w
szczególności co ma podlegać wycenie w ramach „uruchomienia Systemu SRM
MEVO” i „udostępnienia” poszczególnych elementów, czy wycenie ma podlegać także ta
infrastruktura, którą przekazuje wykonawcy sam Zamawiający, oraz podanie liczby sztuk
we wszystkich pozycjach, w
których liczba ta nie zależy od woli wykonawcy.
VI.
Nabycie infrastruktury
– 1) usunięcia § 2 ust. 5 wzoru umowy lub 2) zmiany § 2 ust. 5
wzoru umowy w następujący sposób: a) Zamawiający ma prawo złożyć oświadczenie o
chęci nabycia infrastruktury najpóźniej na 1 miesiąc przed upływem okresu, o którym
mowa w § 2 ust. 1 Umowy, b) negocjacje w sprawie warunków jej nabycia, w tym
cenowe powinny zakończyć się w terminie 2 tygodni od złożenia oświadczenia o chęci
nabycia jej nabycia. Jeśli strony nie doją do porozumienia w tym terminie, wówczas
wykonawca może swobodnie nią rozporządzić, c) ceny nabycia infrastruktury
dostarczonej w ramach opcji i dostarczone później niż zamówienie podstawowe będą
ustalane w drodze negocjacji stron, przy czym cena jednostkowa za poszczególne
elementy infrastruktury może przekraczać ceny wskazane przez wykonawcę
w Formularzu
cenowym załączonym do oferty, 3) uwzględnieniu w formularzu cenowym
pozycji rozliczeniowych dla nabycia infrastruktu
ry dla zamówienia podstawowego – jeśli
Zamawiający chciałby zapewnić sobie limit cenowy nabycia tej infrastruktury.
Sygn. akt KIO 1538/21
VII.
Uzgadnianie projektów – zmiany brzmienie § 4 ust. 4 i 5 wzoru umowy na następujące:
4. W czasie nie dłuższym niż 15 dni od daty przekazania przez Wykonawcę projektów
o
których mowa w pkt 1 i 3 Zamawiający ma prawo wnieść uwagi do tych projektów,
zgodnie z ust. 5.
5. Zamawiający będzie uprawniony do wniesienia uwag w zakresie wad dokumentacji,
w
zakresie niezgodności z wymogami wynikającymi z dokumentacji przetargowej,
dotyczących dokumentacji określającej funkcjonowanie systemu, jego elementów, praw
i
obowiązków Klientów. W pozostałym zakresie Zamawiający może przedstawiać
Wykonawcy niewiążące sugestie.
VIII.
OPZ
– 1) art. 3 lit. e) OPZ – nadanie mu brzmienia: akumulator za technologii litowo-
jonowej lub podobnej, o p
ojemności użytecznej minimum 600Wh, zabezpieczony w taki
sposób, aby jego wymontowanie przez osoby postronne było utrudnione, np. poprzez
zastosowanie zamka, 2) art. 3 lit. p)
– usunięcia pierwszego zdania w brzmieniu: poziom
elektrycznego
wspomagania napędu winien w odczuwalny sposób wspomagać wysiłek
rowerzysty i umożliwiać łatwą i przyjemną jazdę, a system efektywnie wspomagać,
również podczas podjeżdżania pod wzniesienia", 3) art. 3 lit. p) – precyzyjnego opisania
warunków, w których rower ma przejechać 100 km na jednym ładowaniu baterii (średniej
prędkości, trybu jazdy i charakterystyki silnika – jazda spokojna, ciągła, lub częste
hamowanie i przyspieszanie), wiatru (w którą stronę wieje), czyli oporów, które stwarza,
co znacząco wpływa na ich wynik, wagi rowerzysty, wagi bagażu, obrotów rpm (ile razy
w ciągu minuty obróci się pedałami), opon, nawierzchni, sezonu (lato, zima), warunków
pogodowych,
nawierzchni (rodzaj, równość) – jakie siły tarcia występują, przerzutki – jaki
bieg, warunki terenowe
– nachylenie powierzchni, rodzaj ramy, tryb jazdy –
mieszany/ciągły itp., 4) art. 2 lit. a) OPZ – nadanie mu brzmienia: rower ma być
fabrycznie nowy, est
etyczny, bez zadrapań, zacieków.
W odpowiedzi na odwołanie z 22 czerwca 2021 r. Zamawiający w szczególności
poinformował o dokonaniu 18 czerwca 2021 r. następujących zmian treści SIWZ
w
odniesieniu do postanowień objętych powyższymi zarzutami i żądaniami.
1) Zarzut naruszenia art. 60e ust. 4 pzp
przez wyznaczenie terminu składania ofert bez
uwzględnienia czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty (zarzut opisany
w pkt I uzasadnienia o
dwołania):
a) w Formularzu Koncepcji funkcjonowania Systemu Roweru Metropolitalnego SRM
MEVO
– wykreślono fragment w brzmieniu: b/ szczegółową specyfikację nowego roweru
standardowego i nowego roweru ze wspomaganiem elektrycznym. e/ odpowiednio:
norma PN-EN 15194:2018-
01 lub równoważna oraz PN EN ISO 4210-3:2014-09, PN-EN
Sygn. akt KIO 1538/21
ISO 4210-1:2014-09, PN-EN ISO 4210-2:2015-12, PN-EN ISO 4210-3:2014-09, PN-EN
ISO 4210-4:2014-09, PN-EN ISO 4210-5:2014-09, PN-EN ISO 4210-6:2015-10, PN-EN
ISO 4210-7:2014-08, PN-EN ISO 4210-8:2014-09, PN-EN ISO 4210-9:2014-09
– lub
równoważne. c/ w ramach koncepcji funkcjonowania przekazuję 2 rowery standardowe
oraz 2 rowery ze
wspomaganiem elektrycznym, wraz z niezbędnymi urządzeniami
i oprogramowaniem potrzebnymi do uruchomienia i
ładowania rowerów. Rowery będą
poddane badaniom potwierdzającym spełnienie warunków opisu przedmiotu
zamówienia odpowiednio art. 2 i 3 OPZ. d/ ………………………………………
b) rozdziałowi 12 ust. 21 SIWZ nadano brzmienie: Koncepcja winna zawierać również:
a/
wykaz podwykonawców z dokładnym zakresem wykonywanych czynności oraz
zobowiązania do zawarcia umów na wskazany zakres podwykonawstwa – o ile są znani
na etapie składania ofert – patrz Rozdział 4 siwz Informacja o podwykonawcach, ust.
c) art. 2 lit. a) OPZ nadano brzmienie:
rower ma być fabrycznie nowy, bez zadrapań,
zacieków;
d) w rozdziale 8 ust. 1 SIWZ (odnoszącym się do oświadczeń i dokumentów składanych
na
wezwanie Zamawiającego przez wykonawcę, którego oferta została najwyżej
oceniona, na pods
tawie art. 26 ust. 1 Pzp celem potwierdzenia okoliczności, o których
mowa w art. 25 ust. 1 Pzp) dodano pkt
3) o treści: w celu potwierdzenia spełniania przez
oferowane usługi wymagań określonych przez Zamawiającego: a/ szczegółową
specyfikację nowego roweru standardowego i nowego roweru ze wspomaganiem
elektrycznym;
b/ certyfikaty zgodności z wymaganymi normami przewidzianymi dla
rowerów standardowych i elektrycznych – odpowiednio: norma PN-EN 15194:2018-01
lub równoważna oraz PN-EN ISO 4210-3:2014-09, PN-EN ISO 4210-1:2014-09, PN-EN
ISO 4210-2:2015-12, PN-EN ISO 4210-3:2014-09, PN-EN ISO 4210-4:2014-09, PN-EN
ISO 4210-5:2014-09, PN-EN ISO 4210-6:2015-10, PN-EN ISO 4210-7:2014-08, PN-EN
ISO 4210-8:2014-09, PN-EN ISO 4210-9:2014-09
– lub równoważne. c/ 2 rowery
standardowe oraz 2 rowery ze wspomaganiem elektrycznym, wraz z niezbędnymi
urządzeniami i oprogramowaniem potrzebnymi do uruchomienia i ładowania rowerów
(niezbędne urządzenia i oprogramowanie: w zakresie umożliwiającym weryfikację
przekazanych rowerów w zakresie zgodności z warunkami opisu przedmiotu
zamówienia). Rowery winny być zgodne z warunkami opisu przedmiotu zamówienia
odpowiednio art. 2 i 3 OPZ.
Dokonując weryfikacji w ww. zakresie, Zamawiający posłuży
się opinią niezależnego biegłego rzeczoznawcy wyłonionego w odrębnej procedurze.
Ww. rowery należy dostarczyć osobiście, kurierem, bądź za pośrednictwem Poczty
Polskiej, do siedziby
Zamawiającego.
Sygn. akt KIO 1538/21
2) Zarzuty naruszenia art. 25 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pzp
przez żądanie od wykonawców
dokument
ów zbędnych do przeprowadzenia postępowania oraz określenia wymagań co
do
treści dokumentów w sposób nieprzejrzysty, niejednoznaczny i nieproporcjonalny
(zarzuty opisane w pkt II i III o
dwołania)
e)
§ 4 ust. 1 (pkt 1) Umowy nadano brzmienie: Wykonawca dostarczy Zamawiającemu
w formie papierowej i elektronicznej w formacie pdf projekty wizualne oznakowania
rowerów, Stacji Postoju i Totemów Informacyjnych oraz projekty graficzne Serwisu
Internetowego, Aplikacji w terminie do 45 dni od daty zawarcia Umowy
”; f) § 4 ust. 4-6
(pkt 4-6) nadano brzmienie: 4
. W czasie nie dłuższym niż 15 dni od daty przekazania
przez Wykonawcę projektów o których mowa w pkt 1 i 3 Zamawiający ma prawo wnieść
uwagi do tych projektów, zgodnie z pkt. 5. 5. Zamawiający będzie uprawniony
do wni
esienia uwag w zakresie wad projektów, w przypadku ich niezgodności
z
wymogami wynikającymi z dokumentacji przedstawionej przez Zamawiającego
i
Wykonawcę w postępowaniu o udzielenie zamówienia, rowerami przedstawionymi
przez
Wykonawcę w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z wezwaniem
Zamawiającego, SIWZ (w tym OPZ), Umową, obowiązującymi przepisami bądź normami
znajdującymi zastosowanie do Umowy, dotyczących dokumentacji określającej
funkcjonowanie systemu, jego
elementów, praw i obowiązków Klientów. 6. Wykonawca
jest zobowiązany do usunięcia wad oraz uwzględnienia uwag Zamawiającego, o których
mowa jest w pkt 4 i 5 w terminie 15 dni od przekazania przez Zamawiającego uwag.
Wykonawca może zawnioskować o wydłużenie terminu, w przypadku, gdy termin
o
którym mowa w zdaniu pierwszym jest obiektywnie niemożliwy do dochowania.
3) Zarzut naruszenia art. 60e ust. 2 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 12) oraz pkt 16) pzp w zw.
z art. 7 ust. 1 pzp, art. 29 ust. 1 i 2 pzp
przez zaniechanie zawarcia w treści SIWZ
precyzyjnych i
jednoznacznych informacji odnoszących się do sposobu obliczenia ceny
ofertowej i zasad
wynagradzania wykonawcy, co utrudnia uczciwą konkurencję
oraz zarzut naruszenia art. 353
i art. 5 kc
w związku art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 14 ust. 1
i art. 139 ust. 1 p
zp przez rażące naruszenie równości stron stosunku cywilnoprawnego
oraz znaczne przekroczenie zasady swobody umów przez określanie warunków umowy
w sposób sprzeczny z zasadą równości i zasadą uczciwej konkurencji, obciążenie
wykonawcy nadmiernymi
obowiązkami i ryzykiem (zarzuty opisane w pkt IV
uzasadnienia o
dwołania):
a) § 1 pkt 10 Umowy nadano brzmienie: Okres rozliczeniowy – miesiąc kalendarzowy,
po upływie którego Strony uprawnione są do podpisania protokołu odbioru,
stanowiącego podstawę do wystawienia następnie przez Wykonawcę faktury na należną
część wynagrodzenia z tytułu uruchomienia SRM MEVO oraz należną część
Sygn. akt KIO 1538/21
wynagrodzenia za wykonane w tym miesiącu usługi w zakresie stanowiącego Przedmiot
Umowy
zarządzania i eksploatacji SRM MEVO, zgodnie z zasadami opisanymi
szczegółowo w § 14 Umowy; za niepełny miesiąc kalendarzowy rozliczenie będzie
następowało po zakończeniu tego miesiąca”;
b) § 14 ust. 3-8 Umowy nadano brzmienie: 3. Strony zastrzegają, iż pierwsza płatność
z
tytułu realizacji Przedmiotu Umowy obejmującego uruchomienie, zarządzanie
i
eksploatację SRM MEVO nastąpi nie wcześniej niż po uruchomieniu całego SRM
MEVO (Etap III), pod warunkiem podpisania przez obie Strony protokołu z wdrożenia
Etapu III.
4. Wynagrodzenie określone w ust. 1. uwzględnia wszystkie koszty ponoszone
przez
Wykonawcę związane z realizacją Przedmiotu Umowy. Wykonawcy nie
przysługuje żadna inna forma wynagrodzenia za wyjątkiem wynagrodzenia określonego
w ust. 1, prawa do opłat dodatkowych, bonusu o którym mowa w § 11 ust. 1 oraz
(w
przypadku wystąpienia podstaw dla ich zastosowania)opłat za dokonaną zmianę
lokalizacji Stacji Postoju i wynagrodzenia z
tytułu nabycia elementów infrastruktury
zgodnie z § 2 ust. 2. 5. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 będzie płatne
w
miesięcznych, równych częściach. Każda część będzie wynosiła 1/72 kwoty
wynagrodzenia określonego w ust. 1. Pierwsza część zostanie wypłacona Wykonawcy
zgodnie z § 14 ust. 3 po uruchomieniu całego SRM MEVO, pod warunkiem podpisania
przez Strony protokołu z wdrożenia Etapu III, zaś kolejne części wypłacane będą
Wykonawcy po każdym kolejnym Okresie rozliczeniowym, na podstawie wystawianych
przez
Wykonawcę faktur VAT. 6. W przypadku, gdy okres świadczenia usługi
zarządzania i eksploatacji SRM MEVO przez Wykonawcę nie będzie obejmował pełnego
miesiąca kalendarzowego, część wynagrodzenia płatnego Wykonawcy z tytułu
uruchomienia, zarządzania i eksploatacji SRM MEVO po zakończeniu takiego miesiąca
będzie obliczona proporcjonalnie do okresu świadczenia usługi zarządzania
i eksploatacji w
tym miesiącu. 7. Kolejne (poza pierwszą) części wynagrodzenia,
o
których mowa w ust. 5, należnego Wykonawcy z tytułu uruchomienia, zarządzania
i
eksploatacji SRM MEVO będą wypłacane po zakończeniu kolejnych okresów
miesięcznych (Okresów rozliczeniowych) funkcjonowania całego SRM MEVO.
Podstawą stwierdzenia prawidłowości wystawionej przez Wykonawcę faktury na daną
część wynagrodzenia z tytułu uruchomienia, zarządzania i eksploatacji SRM MEVO
będzie podpisany przez Zamawiającego protokół, potwierdzający wykonanie usługi
zarządzania i eksploatacji w danym miesiącu oraz zgodność faktury z aktualnie
obowiązującymi przepisami prawa (a w przypadku pierwszej części wynagrodzenia:
p
rotokół z wdrożenia Etapu III).
c) Zamawiający dokonał modyfikacji treści Formularza cenowego.
Sygn. akt KIO 1538/21
4) Zarzut naruszenia art. 60e ust. 2 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 12 i16 pzp w zw. z art. 7 ust. 1
pzp, art. 29 ust. 1 i 2 pzp przez zaniechanie zawarcia w treści SIWZ precyzyjnych
i
jednoznacznych informacji odnoszących się do sposobu obliczenia ceny ofertowej
i zasad
wynagradzania wykonawcy, co utrudnia uczciwą konkurencję (zarzut opisany
w pkt V uzasadnienia o
dwołania) – modyfikacja treści Formularza cenowego w sposób
usuwający wszelkie, nawet ewentualne, wątpliwości czy zastrzeżenia Odwołującego.
5) Zarzut naruszenia art. 353
i art. 5 kc
w związku z art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 14 ust. 1
i art. 139 ust. 1 p
zp przez rażące naruszenie równości stron stosunku cywilnoprawnego
oraz znaczne
przekroczenie zasady swobody umów przez określanie warunków umowy
w sposób sprzeczny z zasadą równości i zasadą uczciwej konkurencji, obciążenie
wykonawcy nadmiernymi
obowiązkami i ryzykiem (zarzut opisany w pkt VI uzasadnienia
o
dwołania) – a) § 2 ust. 5 Umowy nadano brzmienie: Strony wskazują, iż Zamawiający,
po upływie okresu, o który mowa w § 2 ust. 1 Umowy, uprawniony będzie do nabycia
od
Wykonawcy tej części infrastruktury związanej z SRM MEVO (w szczególności Stacji
Postoju, Stojaków i Totemów Informacyjnych), która stanowi własność Wykonawcy,
na
następujących zasadach: a) Zamawiający ma prawo kupić określoną przez siebie
część infrastruktury. b) Wykonawca zwolniony będzie z obowiązku demontażu
zakupionej infrastruktury (lub jej części) w takim zakresie, w jakim Zamawiający
skorzysta z prawa do nabycia.
c) Zamawiający będzie uprawniony do złożenia
oświadczenia o chęci nabycia infrastruktury związanej z SRM MEVO najpóźniej na 1
miesiąc przed upływem okresu, o którym mowa w § 2 ust. 1 Umowy; d) Po złożeniu
przez Zamawiającego oświadczenia, o którym mowa w lit. c), Strony podejmą
negocjacje w przedmiocie warunków nabycia infrastruktury, przy czym cena
jednostkowa za
poszczególne elementy infrastruktury nie przekroczy aktualnych
na
dzień nabycia cen rynkowych za takie elementy. Negocjacje powinny zakończyć się
w terminie 2 tygodni od złożenia przez Zamawiającego oświadczenia, o którym mowa
w
lit. c). Jeśli Strony nie dojdą do porozumienia w przedmiocie nabycia infrastruktury
przez Zamawiającego w tym terminie, wówczas Wykonawca może swobodnie nią
rozporządzić. e) f) W przypadku dokonania przez Zamawiającego zakupu infrastruktury
zgodnie z postanowieniami
niniejszego ustępu, Wykonawca udzieli Zamawiającemu
letniej rękojmi na zakupione elementy infrastruktury liczonej od daty dokonania
nabycia
b) Zamawiający dokonał modyfikacji treści Formularza cenowego.
6) Zarzut naruszenia art. 353
i art. 5 kc w związku art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 14 ust. 1 i art.
139 ust. 1 pzp przez rażące naruszenie równości stron stosunku cywilnoprawnego oraz
znaczne p
rzekroczenie zasady swobody umów przez określanie warunków umowy
w
sposób sprzeczny z zasadą równości i zasadą uczciwej konkurencji, obciążenie
Sygn. akt KIO 1538/21
wykonawcy nadmiernymi obowiązkami i ryzykiem (zarzut opisany w pkt VII uzasadnienia
odwołania) – § 4 ust. 4-6 (pkt 4-6) nadano brzmienie: 4. W czasie nie dłuższym niż 15
dni od daty przekazania przez Wykonawcę projektów o których mowa w pkt 1 i 3
Zamawiający ma prawo wnieść uwagi do tych projektów, zgodnie z pkt. 5.
Zamawiający będzie uprawniony do wniesienia uwag w zakresie wad projektów,
w przypadku ich
niezgodności z wymogami wynikającymi z dokumentacji przedstawionej
przez Zamawiającego i Wykonawcę w postępowaniu o udzielenie zamówienia, rowerami
przedstawionymi przez Wykonawcę w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie
z
wezwaniem Zamawiającego, SIWZ (w tym OPZ), Umową, obowiązującymi przepisami
bądź normami znajdującymi zastosowanie do Umowy, dotyczących dokumentacji
określającej funkcjonowanie systemu, jego elementów, praw i obowiązków Klientów.
6. Wykon
awca jest zobowiązany do usunięcia wad oraz uwzględnienia uwag
Zamawiającego, o których mowa jest w pkt 4 i 5 w terminie 15 dni od przekazania przez
Zamawiającego uwag. Wykonawca może zawnioskować o wydłużenie terminu,
w
przypadku, gdy termin o którym mowa w zdaniu pierwszym jest obiektywnie
niemożliwy do dochowania.
7) Zarzut naruszenia art. 29 ust. 1 pzp
przez zaniechanie sporządzenia opisu przedmiotu
zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie
dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniających wszystkie wymagania
i
okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie ważnej oferty, spełniającej w całości
wymagania Zamawiającego oraz umożliwiający dokonanie wyceny przedmiotu oferty
oraz zarzut naruszenia art. 29 ust. 2 pzp poprzez opis
anie przedmiotu zamówienia
w
sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję oraz zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 pzp
poprzez przygotowanie i prowadzenie p
ostępowania w sposób niezapewniający
zachowania
uczciwej
konkurencji
oraz
równego
traktowania
w
ykonawców
(zarzut opisany w pkt VIII uzasadnienia o
dwołania):
a) art. 2 lit. a) Umowy nadano brzmienie:
rower ma być fabrycznie nowy, bez zadrapań,
zacieków;
b) art. 3 lit. e) OPZ nadano brzmienie: akumulator w technologii litowo-jonowej
lub
podobnej, o pojemności użytecznej minimum 600Wh, zabezpieczony w taki sposób,
aby jego wymontowanie przez osoby postronne było utrudnione, np. poprzez
zastosowanie zamka;
c) wykreślono art. 3 lit. p) OPZ.
Na posiedzeniu z udziałem Stron Odwołujący oświadczył, co następuje.
Sygn. akt KIO 1538/21
Po
pierwsze, że
uznaje odwołanie w zakresie zarzutów III-VIII za uwzględnione przez
Zamawiającego, więc nie ma w tym zakresie sporu.
Po drugie, że podtrzymuje I i II zarzut, gdyż pomimo dokonanych zmian SIWZ termin
złożenia oferty nadal jest zbyt krótki w kontekście podtrzymanego wymagania co do
pojemności baterii, a także pomimo zmiany polegającej na odstąpieniu od złożenia wraz
z
ofertą w ramach koncepcji próbki rowerów i zamiast tego uczynienia z tej próbki
dokumentu żądanego na zasadzie art. 25 ust. 1 pkt 2 pzp, gdyż nadal oznacza to,
że wykonawca musi dysponować egzemplarzami rowerów de facto na upływ terminu
składania ofert, nie wie bowiem, jak długo Zamawiający będzie badał oferty, a także z uwagi
na art. 26 ust. 2f pzp
, który uprawnia Zamawiającego do żądania dokumentów na każdym
etapie postępowania.
Natomiast Zamawiający wniósł o odrzucenie odwołania, gdyż podtrzymane zarzuty
dotyczą postanowień opisu przedmiotu zamówienia i specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, które były zawarte już w pierwotnej wersji dokumentacji, przy czym Odwołujący
w poprzednim odwołaniu rozpoznawanym w sprawie pod sygn. akt KIO 388/21 nie podniósł
zarzutów, że termin składania ofert jest zbyt krótki z uwagi na wymagania dot. rowerów m.in.
w zakresie pojemności baterii, a także nie kwestionował jako takiego wymogu
przedstawienia w ramach badania oferty egzemplarzy rowerów, które będą później
eksploatowane w ramach realizacji zamówienia.
Niezależnie do tego Zamawiający podniósł, że Odwołujący nie skorzystał
z uprawnienia do
wniesienia odwołania od zmian SIWZ dokonanych 18 czerwca 2021 r.
po
wniesieniu odwołania w aktualnie rozpoznawanej sprawie.
W związku z powyższym Zamawiając wniósł o odrzucenie odwołania na podstawie
art. 528 pkt 3 npzp.
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne dla sprawy:
Wraz z zaproszeniem do
składania ofert {dalej również: „zaproszenie”} Zamawiający
przekazywał wykonawcom specyfikację istotnych warunków zamówienia {dalej: „SIWZ”
lub
„specyfikacja”}, w tym min. opis przedmiotu zamówienia {dalej również: „OPZ”} jako
załącznik nr 6 do SIWZ.
W pierwotnym zaproszeniu do składania ofert z 26 stycznia 2021 r. Zamawiający
określił termin składania ofert na 2 marca 2021 r. Z kolei w zaproszeniu z 11 maja 2021 r.
Zamawiający określił termin składania ofert na 25 maja 2021 r., aby 20 maja 2021 r. –
Sygn. akt KIO 1538/21
jeszcze przed wniesieniem odwołania – przesunąć go na 8 czerwca 2021 r., a następnie –
już po wniesieniu odwołania – na 19 lipca 2021 r.
Wymaganie
przedmiotowe, aby rower z napędem wspomaganym elektrycznie był
wyposażony w akumulator o użytecznej pojemności minimum 600 Wh było już zawarte
w
pierwotnym brzmieniu OPZ i nie uległo zmianie.
Już SIWZ przesłana wraz z zaproszeniem z 26 stycznia 2021 r. przewidywała
złożenie jako wymaganych elementów treści oferty m.in. a) wykazu podwykonawców
z
dokładnym zakresem wykonywanych czynności oraz zobowiązania do zawarcia umów na
wskazany zakres podwykonaws
twa, b) szczegółowej specyfikację nowego roweru
standardowego i nowego roweru ze wspomaganiem elektrycznym, c) cer
tyfikatów zgodności,
potwierdzeń spełnienia wymaganych norm przewidzianych dla rowerów standardowych
i elektrycznych, d) przekazania w ramach koncepcji funkcjonowania systemu
dwóch rowerów
standardowych oraz dwóch rowerów ze wspomaganiem elektrycznym (wraz z niezbędnymi
urządzeniami i oprogramowaniem potrzebnymi do uruchomienia i ładowania rowerów)
spełniających parametry OPZ.
Jednocześnie już wzór umowy załączony do SIWZ przesłanej wraz z zaproszeniem
z
26 stycznia 2021 r. przewidywał obowiązek uzgadniania z Zamawiającym projektów
wizualnych m.in. rowerów (w § 9 ust. 9 lit. a) oraz uprawnienie Zamawiającego do wnoszenia
wiążących uwag nie tylko odnośnie tych projektów czy wad dokumentacji, ale i ostatecznego
kształtu SRM MEVO jako takiego {w § 4 ust. 4 i 5}, a wykonawcę zamówienia zobowiązywał
do uwzględnienia wszystkich uwag i zastrzeżeń Zamawiającego (w § 4 ust. 6), czyli zawierał
postanowienia umowne, o których mowa w obecnym odwołaniu.
Zarzut nr I z uzasadnienia
obecnego odwołania sprowadza się zakwestionowania
tygodniowego terminu składania ofert jako zbyt krótkiego z uwagi na innowacyjność
przedmiotu zamówienia, wyrażającej się m.in. w powyższym wymaganiu odnośnie
użytecznej pojemności akumulatora, w sytuacji formalnego wymagania złożenia wraz
z
ofertą egzemplarzy rowerów z takim akumulatorem, których zaprojektowanie
i wyprodukowanie
ma zajmować co najmniej pół roku.
Przy czym zaznaczyć należy, że drugi aspekt innowacyjności, na którym oparty był
zarzut nr I, tj. wymaganie, aby rowery nie posi
adały widocznych łączeń lub spawów,
na
chwilę orzekania nie mógł już stanowić podstawy zarzutu, gdyż wymaganie to zostało
przez
Zamawiającego usunięte jako jedna ze zmian SIWZ z 18 czerwca 2021 r.
Ponadto z treści uzasadnienia odwołania wynika, że każdy z tych aspektów
innowacyjności przedmiotu zamówienia jest koniecznym, ale i wystarczającym powodem
do
żądania przedłużenia terminu składania ofert do 28 listopada 2021 r.
Sygn. akt KIO 1538/21
Zarzut nr II obecnego odwołania sprowadza się do zakwestionowania wymagania
formal
nego złożenia wraz z ofertą dokumentów i egzemplarzy rowerów wyszczególnionych
w lit. od b) do d) powyżej jako nieuzasadnionego w sytuacji, gdy Zamawiający zastrzegł dla
siebie na etapie wykonywania umowy w szerokim zakresie uprawnienie do wiążącego
określenia zmian do projektów rowerów zaproponowanych przez wykonawcę.
Poprzednie odwołanie, wniesione 5 lutego 2021 r. wobec SIWZ przesłanej wraz
z
zaproszeniem z 26 stycznia 2021 r., nie zawierało ani zarzutu wyznaczenia zbyt krótkiego
terminu składania ofert, ani zarzutu nadmierności wymagania złożenia wraz z koncepcją
egzemplarzy r
owerów elektrycznych (odnośnie treści koncepcji zakwestionowano jedynie
wymaganie sprecyzowania wszystkich
danych odnośnie podwykonawców z lit. a powyżej),
pomimo że od początku dla tych ostatnich w OPZ określono parametr użytecznej pojemności
akumulatora wynosz
ącej co najmniej 600 Wh, a wzór umowy już wówczas przewidywał
w
szerokim zakresie wpływ Zamawiającego na ostateczny kształtu systemu po zawarciu
umowy w sprawie tego zamówienia.
Reasumując, Izba ustaliła, że choć istotne okoliczności, które legły u podstaw
zarzutów nr I i II obecnego odwołania, występowały już przed wniesieniem poprzedniego
odwołania, nie zostały wówczas podniesione.
Odwołujący oświadczył na rozprawie do protokołu po zapoznaniu się z odpowiedzią
na odwołanie, że uznaje odwołanie w zakresie zarzutów nr III-VIII za uwzględnione przez
Zamawiającego, gdyż nie ma tym zakresie już przedmiotu sporu.
W
odniesieniu do zarzutów nr III, IV, V, VI i VIII z uzasadnienia odwołania Izba
ustaliła, że zmiany zacytowane powyżej za odpowiedzią na odwołania stanowią de facto
uczynienie zadość żądaniom skorelowanym z tymi zarzutami w odwołaniu (również
przytoczonymi powyżej).
Wyjątkiem jest tu zarzut nr VII z uzasadnienia odwołania, gdzie wobec pewnych
różnic redakcyjnych pomiędzy brzmieniem wnioskowanym w odwołaniu a opisanym
w
odpowiedzi na odwołanie, Izba ustaliła z ostrożności, że spór w tym zakresie stał się
bezprzedmiotowy.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
W pierwszej kolejności zaznaczyć należy, że z uwagi na datę wniesienia
rozpoznawanego odwołania do postępowania odwoławczego w tej sprawie, zgodnie z art. 92
ust. 2 ustawy dnia 11 września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2020 ze zm.), znajdują zastosowanie przepisy ustawy z
Sygn. akt KIO 1538/21
dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze
zm.) {dalej: „nowa ustawa pzp” lub „npzp”}.
Odnośnie zarzutów nr I i II z uzasadnienia odwołania wskazać należy, że art. 528 pkt
3 npzp
stanowi, że Izba odrzuca odwołanie wniesione po upływu terminu określonego
w tej ustawie. Przy czym z
godnie z art. 515 ust. 2 npzp pkt 1 odwołanie wobec treści
dokumentów zamówienia wnosi się z terminie 10 dni od ich zamieszczenia na stronie
internetowej. Z kolei w
edług art. 515 ust. 3 pkt 1 npzp odwołanie wnosi się w terminie 10 dni
od
dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć
wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia.
Jednocześnie z art. 529 npzp wynika, że Izba może odrzucić odwołanie
na
posiedzeniu niejawnym (ust. 1), z tym że, jeżeli uzna to za konieczne, może dopuścić
do
udziału w tym posiedzeniu strony (ust. 2).
Wreszcie art. 530 stanowi,
że w przypadku stwierdzenia, że nie zachodzą podstawy
do odrzucenia odwołania, Izba kieruje sprawę na rozprawę. A conatrario, jeżeli zachodzą
podstawy do odrzucenia odwołania, sprawa powinna zostać zakończona bez
przeprowadzania rozprawy, czyli właśnie na posiedzeniu niejawnym.
Izba stwierdziła, że w ustalonych powyżej okolicznościach okoliczności objęte
zarzutami nr I i II z uzasadnienia odwołania mogły i powinny zostać podniesione już
w popr
zednim odwołaniu, w terminie 10 dni od udostępnienia przez Zamawiającego
na
właściwej dla tego postępowania stronie internetowej SIWZ wraz z załącznikami.
W konsekwencji
podniesienie tych okoliczności – o których istnieniu Odwołujący
powziął lub przy dołożeniu należytej staranności mógł powziąć począwszy od 26 stycznia
2021 r.
– dopiero w odwołaniu wniesionym 21 maja 2021 r. jest spóźnione, a wobec tego
odwołanie w tym zakresie podlega odrzuceniu.
Odnośnie zarzutów nr III, IV, V, VI i VIII z uzasadnienia odwołania przywołać należy
art. 522 ust. 4 pzp
, zgodnie z którym w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
części zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie
odwoławcze w części dotyczącej tych zarzutów, pod warunkiem że w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo
wykonaw
ca, który przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia tych zarzutów. W takim przypadku Izba rozpoznaje pozostałe zarzuty
odwołania. Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie
uwzględnionych zarzutów.
Sygn. akt KIO 1538/21
Skoro Zamawiający dokonał już zmian zgodnych z żądaniami odwołania zgłoszonymi
w związku z powyższymi zarzutami, postępowanie odwoławcze w tym zakresie należało
umorzyć.
Wreszcie odnośnie zarzutu nr VII z uzasadnienia odwołania zastosowanie znajduje
art. 568 pkt 2 npzp
, z którego wynika, że Izba umarza postępowanie odwoławcze w razie
stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny (niż cofnięcie odwołania
lub
uwzględnienie zarzutów przez zamawiającego) zbędne lub niedopuszczalne.
Skoro Zamawiający zmienił już zaskarżone postanowienia, choć nie w sposób w pełni
odpowiadający żądaniu zawartemu w odwołaniu, ale w pełni satysfakcjonujący
Odwołującego, który nie wycofał jednak w tym zakresie zarzutu, należy uznać, że dalsze
prowadzenie postępowania odwoławczego w tym zakresie stało się bezprzedmiotowe czyli
zbędne.
Z uwagi na powyższe Izba działając na podstawie art. 553 zd. 2 npzp w zw. z:
- art. 529 ust. 1 i 2 npzp
– orzekła, jak w pkt 1. sentencji
- art. 568 pkt 3 i 2 npzp
– orzekła, jak w pkt 2. i 3. sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku,
jak w pkt 3. sentencji, na podstawie art. 557 npzp w zw. z
§ 9 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437) – obciążając tymi kosztami, na które złożyły się: wpis
(na zasadzie § 5 pkt 1 tego rozporządzenia) oraz uzasadnione koszty Zamawiającego
w
postaci wynagrodzenia pełnomocnika oraz kosztów dojazdu na podstawie złożonego
rachunku, z ograniczeniem tych pierws
zych do kwoty 3600 zł (na zasadzie § 5 pkt 2 lit.
a
oraz b tego rozporządzenia).