Sygn. akt: KIO 1526/21
POSTANOWIENIE
z dnia 8 czerwca 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Justyna Tomkowska
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na
posiedzeniu z udziałem Stron i Uczestnika postępowania w dniu
8 czerwca 2021 roku w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 21 maja 2021 roku przez wykonawcę Odwołującego - Metalzbyt - Hurt
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsko-Białej
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Skarb Państwa - 4 Regionalna Baza
Logistyczna we Wrocławiu
przy udziale wykonawcy R. T.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: R. T.
Firma Handlowa „Trebor” z siedzibą w Radomsku, zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000zł
00 gr (słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy) kwoty uiszczonego wpisu na
rzecz wykonawcy
Odwołującego - Metalzbyt - Hurt Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsko-Białej
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz.U.2019 r., poz. 2019 ze zmianami) na niniejsze postanowienie
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………….
sygn. akt KIO 1526/21
UZASADNIENIE
21 maja 2021 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(zwanej dalej: „ustawą Pzp”) odwołanie złożył wykonawca Metalzbyt - Hurt Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsko-Białej (dalej jako „Odwołujący”).
Zamawiający Skarb Państwa - 4 Regionalna Baza Logistyczna we Wrocławiu prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
„Dostawę wyrobów papierniczych, rękawic ochronnych, substancji chemicznych, produktów
i preparatów chemicznych, produktów lakierniczych powszechnych, produktów lakierniczych
specjalnych”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane pod numerem 2020/S 252-
Odwołanie złożono wobec niezgodnych czynności Zamawiającego podjętych
w postępowaniu w zakresie części pierwszej i piątej zamówienia (zadania nr 1 i 5) objętych
przedmiotem postępowania wobec:
wyboru oferty Pana R. T.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: Firma
Handlowa „Trebor” R. T. z siedzibą w Radomsku (zwanego dalej: Trebor), w zakresie
pierwszej i piątej części zamówienia;
zaniechania odrzucenia oferty Trebor jako niezgodnej z treścią specyfikacji istotnych
warunków zamówienia (dalej: SIWZ) w zakresie pierwszej i piątej części zamówienia;
zaniechania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w zakresie pierwszej
i piątej części zamówienia.
W ocenie Odwołującego Zamawiający dopuścił się naruszenia następujących przepisów
ustawy Pzp:
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez przeprowadzenie postępowania w sposób
naruszający uczciwą konkurencję oraz nierówne traktowanie wykonawców, poprzez
nieuzasadniony wybór oferty Trebor, w zakresie pierwszej i piątej części zamówienia
(zadania nr 1 i 5), a w ślad za tym zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej w zakresie pierwszej i piątej części zamówienia;
art. 89 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Trebor,
w zakresie pierwszej i piątej części zamówienia jako niezgodnej z treścią SIWZ;
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wybór oferty Trebor jako najkorzystniejszej
w zakresie pierwszej i piątej części zamówienia, a konsekwencji zaniechanie wyboru oferty
O
dwołującego jako najkorzystniejszej w zakresie pierwszej i piątej części zamówienia.
Odwołujący wnosił o:
uwzględnienie odwołania w całości w zakresie pierwszej i piątej części zamówienia;
unieważnienie czynności wyboru oferty Trebor jako najkorzystniejszej w zakresie
pierwszej i piątej części zamówienia;
ponowne przeprowadzenie badania i oceny ofert w zakresie części pierwszej i piątej
części zamówienia;
odrzucenie oferty Trebor jako niezgodnej z treścią SIWZ w zakresie pierwszej i piątej
części zamówienia;
wybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w zakresie pierwszej i piątej części
zamówienia;
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego według norm
przepisanych.
Odwołujący oświadczył, że posiada interes we wniesieniu odwołania z uwagi na fakt,
iż w wyniku działań i zaniechań Zamawiającego, doszło do nieuzasadnionego wyboru oferty
Trebor jako najkorzystniejszej w postępowaniu w zakresie pierwszej i piątej części
zamówienia, a w konsekwencji zaniechania wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej. W związku z powyższym Odwołujący poniesie szkodę w postaci braku
możliwości uzyskania zamówienia publicznego (zawarcia umowy) na realizację dostaw,
z uwagi na fakt, iż oferta Odwołującego jest w pełni zgodna z treścią SIWZ.
Odwołujący powziął wiadomość o czynności Zamawiającego w dniu 13 maja 2021 r.
(data publikacji i doręczenia Wykonawcy pisma Zamawiającego zawierającego stanowisko
w przedmiocie wyboru oferty Trebor jak najkorzystniejszej w zakresie pierwszej i pi
ątej
części zamówienia). Odwołanie wniesiono w ustawowym terminie. Odwołujący uiścił wpis
w wymaganej wysokości na rachunek UZP i prawidłowo przekazał kopię odwołania
Zamawiającemu.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Ustalono, że odwołanie wniesiono zostało w ustawowym terminie. Kopia odwołania
została prawidłowo przekazana Zamawiającemu. Odwołujący uiścił wpis w wymaganej
wysokości na rachunek UZP. Odwołanie nie zawierało więc braków formalnych i podlegało
merytorycznemu rozpoznaniu.
W z
wiązku z tym, że postępowanie o udzielenie niniejszego zamówienia zostało
wszczęte przed 1 stycznia 2021 r., jest ono prowadzone na podstawie przepisów ustawy
z
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.),
stosownie do art. 92
ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020 ze zm.), który stanowi, że do
postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89,
wszcz
ętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Jednocześnie przepisy ustawy z Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r.
(tekst jednolity Dz.U.2019 r., poz. 2019 ze zmianami)
znajdują zastosowanie do
postępowania odwoławczego w przedmiotowej sprawie. Zgodnie bowiem z art. 92 ust. 2
ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień
publicznych,
do postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek
wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po
dniu 31 grudnia 2020 r.,
dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych
przed dniem 1 stycznia 2021 roku stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1.
Skład orzekający Izby ustalił, iż do postępowania odwoławczego zgłoszenie
przystąpienia po stronie Zamawiającego, złożył wykonawca R. T., prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą: R. T. Firma Handlowa „Trebor” z siedzibą w Radomsku. Izba
potwierdziła skuteczność złożonego przystąpienia.
W dniu 4 czerwca 2021
roku Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie,
w której uwzględnił odwołanie w całości. Zamawiający wskazał, że unieważni czynność
wyboru w zadania 1 i 5, przeprowadzi ponowne badanie i ocenę ofert w zadaniach 1 i 5,
dokona wyboru oferty najkorzystniejszej spośród ofert nieodrzuconych w tych zadaniach
oraz zawiadomi o wyniku czynności Wykonawców. Jednocześnie Zamawiający podał, że
choć przedmiot zamówienia jest powszechnie i ogólnie dostępny, został opisany tak, że
Wykonawcy po złożeniu ofert ryzykują ich odrzuceniem ze względu na niepełne
udowodnienie parametrów mało istotnych, ujętych w OPZ. Zamawiający analizując zarzuty
odwołania, doszedł do przekonania, że taki opis przedmiotu zamówienia stwarza zbyt duże
możliwości do utrudniania sprawnego zakończenia postępowania przez Wykonawców,
którzy sami złożyli oferty wadliwe a w ich interesie leży uniemożliwienie konkurencji
uzyskanie zamówienia. Zamawiający uważa, że postępowanie należy unieważnić i dokonać
zmiany opisu przedmiotu zamówienia.
Przystępujący w dniu 8 czerwca 2021 roku, na posiedzeniu z udziałem Stron i
Uczestnika postępowania został wezwany do złożenia oświadczenia w przedmiocie
korzystania z prawa do wniesienia sprzeciwu.
Przystępujący oświadczył, iż nie będzie korzystał z prawa do wniesienia sprzeciwu.
Oświadczenie zostało złożone przez osobę uprawnioną do reprezentacji wykonawcy.
Powyższe oznacza, że postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 522
ust. 2 oraz art. 568 pkt 3 ustawy PZP2019
– należało umorzyć.
W sytuacji umorzenia postępowania w związku z uwzględnieniem zarzutów,
ustawodawca nałożył na Zamawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub
unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Zamawiający zatem zobowiązany jest do dokonania czynności,
w taki sposób, który uczyni zadość postulatom postawionym w odwołaniu.
Skoro Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że po przeanalizowaniu
stanowis
ka Odwołującego uznał w całości słuszność argumentacji Odwołującego
i uwzględnił odwołanie, natomiast przystępujący do postępowania po stronie Zamawiającego
podmiot, który mógłby skorzystać z prawa do wniesienia sprzeciwu wobec uwzględnionych
zarzutów, nie skorzystał z przysługującego mu prawa, to stwierdzić należy, że - stosownie do
dyspozycji art. 522 ust. 2
ustawy Pzp, postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu.
Zatem mając na uwadze, że:
Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpili wykonawcy,
którzy nie skorzystali z prawa do wniesienia sprzeciwu
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania
postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
wzięła pod uwagę okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia i rozprawy, zatem koszty te znoszą się wzajemnie stosownie do § 9 ust. 1 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze
zmianami),
orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez
Odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………….