Sygn. akt: KIO 1506/21
WYROK
z dnia 9 lipca 2021 r.
Krajowa
Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lipca 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 maja 2021 r. przez odwołującego:
wykonawcę „UNISOFT” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdyni
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Przedsiębiorstwo Wodociągów
i
Kanalizacji Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Olsztynie
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: SoftHard
Spółka Akcyjna z siedzibą w Płocku oraz AIUT Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Gliwicach zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 1
i pkt 8 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania.
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 725 zł 10 gr (słownie: trzy
tysiące siedemset dwadzieścia pięć złotych dziesięć groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez zamawiającego z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika oraz dojazdu na posiedzenie i rozprawę.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 1506/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Olsztynie prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia sektorowego na dostawę i wdrożenie
Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (EBOK) w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji
Sp
. z o.o. w Olsztynie wraz z oprogramowaniem do świadczenia e-usług". Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w dniu 22 grudnia 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod nr 2020/S 249-622327
. Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia,
zgodn
ie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Przepisy wprowadzające ustawę
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020 ze zm.), dalej jako „PWPZP”, jako
wszczętego i niezakończonego przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy
dotychczasowe, tj. przepisy
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp”.
I. W dniu 19 maja 2021 r. wykonawca
„UNISOFT” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Gdyni wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie przepisów:
− art. 91 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 oraz art. 22d ust. 1-3 oraz art. 24 ust 1 pkt 12 i 16
ustawy Pzp -
poprzez wybranie jako najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: SoftHard Spółka Akcyjna z siedzibą
w
Płocku oraz AIUT Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gliwicach
(dalej jako „Wykonawca") w sytuacji, gdy podmiot ten nie udowodnił spełnienia
warunków udziału w postępowaniu określonych przez zamawiającego w Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia (dalej „SIWZ") dla przedmiotowego zadania oraz
wprowadził zamawiającego w błąd przedstawiając informację wskazujące na
spełnienie warunków udziału w postępowaniu;
− art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia z udziału
w
przedmiotowym postępowaniu Wykonawcy, który nie wykazał spełniania warunków
udziału w postępowaniu tj. nie przedłożył referencji i wykazu usług, z których wynika,
iż wykonał on dostawy na rzecz podmiotów świadczących usługi z zakresu
zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków;
− art. 89 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
Wykonawcy, który nie udowodnił, iż jest umocowany do złożenia oferty
w
przedmiotowym postępowaniu - tj. Wykonawca na wezwanie w trybie art. 26 ust. 3a
ustawy
Pzp
nie przedłożył podpisanego przez mocodawcę dokumentu
pełnomocnictwa, co jest niezgodne z przepisami ustawy Pzp oraz Kodeksu
cywilnego.
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie zamawiającemu:
− unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez
Wykonawcę;
− wykluczenia Wykonawcy z udziału w postępowaniu (na podstawie art. 24 ust. 1 pkt
12 ustawy Pzp) albo odrzucenia oferty Wykonawcy (na podstawie art. 89 ust.1 pkt 1 i
8 ustawy Pzp) -
z uwagi na brak możliwości konwalidowania braku dokumentów
potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu lub umocowania do
reprezentowania Konsorcjum w trybie art. 26 ust. 3 i 3a ustawy Pzp (zastosowanie
w
sprawie po raz kolejny ww. przepisów prowadziłoby bowiem do naruszenia zasady
jednokrotnego wzywania do uzupełnienia dokumentów i byłoby równoznaczne
z
naruszeniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców);
− przeprowadzenia badania i oceny oferty złożonej przez odwołującego, w tym wyboru
złożonej przez niego oferty jako najkorzystniejszej.
Na rozprawie
odwołujący złożył oświadczenie o wycofaniu zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1
pkt 1 i 8 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy, który nie
udowodnił, iż jest umocowany do złożenia oferty w przedmiotowym postępowaniu - tj.
Wykonawca na we
zwanie w trybie art. 26 ust. 3a ustawy Pzp nie przedłożył podpisanego
przez mocodawcę dokumentu pełnomocnictwa, co jest niezgodne z przepisami ustawy Pzp
oraz Kodeksu cywilnego.
II. Pismem wniesionym w dniu 6 lipca
2021 r. zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie.
Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o oddalenie odwołania.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosili
wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: SoftHard Spółka Akcyjna
z
siedzibą w Płocku oraz AIUT Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Gliwicach
(dalej jako „przystępujący”). Stanowisko w sprawie przystępujący przedstawił
w
piśmie wniesionym do akt sprawy w dniu 7 lipca 2021 r. Przystępujący wniósł o oddalenie
odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Mając na uwadze, że odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 19 maja
2021 r., do postępowania odwoławczego, zgodnie z art. 92 ust. 2 PWPZP
mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp z 2019 r.”.
Istota sporu pomiędzy stronami dotyczyła wykładni opisu warunku udziału w postępowaniu
zawartego w rozdziale V SIWZ ust. 3 pkt 2) lit. a) tiret pierwsze SIWZ. Zgodnie z opisem tego
warunku wykonawcy obowiązani byli wykazać, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem
terminu składania ofert wykonali należycie zamówienie polegające na: minimum 1 (jednej)
dostawie
z wdrożeniem Zintegrowanego Systemu Informatycznego (użytkowanym przez
minimum 150 operatorów) w ramach jednego zamówienia, w podmiocie świadczącym usługi
w zakresie zbiorowego zaopatrzenia i zbiorowego odprowadzania ścieków, o zakresie
obejmującym: rozliczenie opłat za wodę i ścieki wraz z wodomierzownią, finanse-
księgowość, co najmniej 3 z nw. modułów: elektroniczne biuro obsługi klienta, transport,
kadry-
płace, obsługa zleceń eksploatacyjnych, gospodarka magazynowa.
Odwołujący stał na stanowisku, że z treści ww. opisu warunku udziału w postępowaniu
wynika, że dostawa, której realizacją winien się wykazać wykonawca biorący udział
w
postępowaniu, winna być wykonana na rzecz podmiotu będącego przedsiębiorstwem
wodociągowo-kanalizacyjnym. Odwołujący podniósł, że skoro w opisie warunku udziału
w
postępowaniu zamawiający posłużył się pojęciem „podmiotu świadczącego usługi
w
zakresie zbiorowego zaopatrzenia i zbiorowego odprowadzania ścieków” to należy przez
to rozumieć przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, zgodnie z przepisami art. 2 pkt 4,
20 i 21 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r.
o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym
odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2038, ze zm.), zawierającymi definicje
legalne pojęć: przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, zbiorowe odprowadzanie
ścieków, zbiorowe zaopatrzenie w wodę. Odwołujący wskazał, że przystępujący nie wykazał
spełnienia warunku udziału w postępowaniu, gdyż Gdańskie Nieruchomości – Samorządowy
Zakład Budżetowy, tj. podmiot na rzecz którego została zrealizowana dostawa (wraz
z
wdrożeniem) przedstawiona przez przystępującego na potwierdzenie spełniania warunku
udziału
w postępowaniu,
nie
posiada
statusu
przedsiębiorstwa
wodociągowo-
kanalizacyjnego.
Izba uznała, że odwołanie – w zakresie zarzutów podtrzymanych na rozprawie, podlega
oddaleniu.
Uwzględnienie zarzutów odwołania mogło mieć miejsce w sytuacji stwierdzenia, że z treści
opisu warunku udziału w postępowaniu zawartego w SIWZ w sposób jednoznaczny
wynikało, że zamawiający wymagał od wykonawców wykazania się doświadczeniem
polegającym na zrealizowaniu określonej dostawy (wraz z wdrożeniem) na rzecz
przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego. W ocenie Izby taki stan rzeczy nie miał
miejsca w niniejszej sprawie. Zgodnie z ustalonymi na gruncie orzecznictwa zasadami
wykładni opisu warunku udziału w postępowaniu pierwszeństwo ma wykładnia językowa.
Niedopuszczalne jest stosowanie na etapie badania i oceny ofert wykładni rozszerzającej,
prowadzącej do stawiania wobec wykonawcy wymagań, które wprost oraz jednoznacznie nie
zostały przez zamawiającego zawarte w opisie warunku udziału w postępowaniu.
W niniejszej sprawie zamawiający, formułując ww. opis warunku udziału w postępowaniu
posłużył się pojęciem „podmiotu świadczącego usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia
i
zbiorowego odprowadzania ścieków”. Po pierwsze, jak podnosili w toku postępowania
zamawiający i przystępujący, w treści ww. opisu warunku nie zostało zawarte odesłanie do
ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym zagospodarowaniu ścieków. Po
drugie, aby dopuszczalne było rozważanie, czy pomimo braku takiego odesłania w treści
opisu warunku został sformułowany wymóg odnoszący się do pojęcia mającego definicję
legalną zawartą w konkretnym akcie prawnym, konieczne jest posłużenie się przez
zamawiającego identycznym pojęciem jak zawarte w tym akcie prawnym. Taka sytuacja nie
miała jednak miejsca w niniejszej sprawie. W ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę
i
zbiorowym zagospodarowaniu ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
definiowane jest jako podmiot prowadz
ący działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego
zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków, tymczasem w opisie warunku
udziału w postępowaniu mowa jest o podmiocie świadczącym usługi w zakresie zbiorowego
zaopatrzenia i zbiorowego odprowadzania ścieków. Nie są to pojęcia identycznie brzmiące.
Mając na uwadze powyższe Izba nie podzieliła stanowiska odwołującego, że w ramach
postawionych przez zamawiającego warunków udziału w postępowaniu sformułowany został
wymóg zrealizowania określonej dostawy (wraz z wdrożeniem) na rzecz przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego, a zatem spełnienia tego wymogu nie można było wymagać
od przystępującego.
Rozpoznając niniejszą sprawę Izba rozważyła również istotną kwestię, podniesioną przez
odwołującego, tj. czy uznanie za prawidłową wykładni opisu warunku, zgodnie z którą brak
było wymogu zrealizowania dostawy (wraz z wdrożeniem) na rzecz przedsiębiorstwa
wodociągowo-kanalizacyjnego, nie narusza praw potencjalnych wykonawców, którzy nie
zdecydowali się na wzięcie udziału w postępowaniu. Na powyższe pytanie Izba udzieliła
odpowiedzi negatywnej, biorąc pod uwagę, po pierwsze, brak w opisie warunku wyraźnego
wymogu co do przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, a po drugie, przysługujące
każdemu potencjalnemu wykonawcy prawo zwrócenia się do zamawiającego o udzielenie
wyjaśnień co do treści SIWZ.
Izba nie podzieliła również stanowiska odwołującego, że treść odpowiedzi zamawiającego na
pytanie nr 2 (odpo
wiedzi zamawiającego z dnia 28 stycznia 2021 r.) jednoznacznie
potwierdza
prezentowaną przez niego interpretację opisu warunku udziału w postępowaniu
zawartego w rozdziale V SIWZ ust. 3 pkt 2) lit. a) tiret pierwsze SIWZ. W ocenie Izby
wywodzenie takiej in
terpretacji z faktu odmowy zamawiającego wskazania w opisie warunku
podmiotu publicznego w miejsce
podmiotu świadczącego usługi w zakresie zbiorowego
zaopatrzenia i zbiorowego odprowadzania ścieków jest zbyt daleko idące. Powyższa
odpowiedź zamawiającego nie potwierdza, że w opisie warunku został zawarty wymóg
wykonania dostawy
(wraz z wdrożeniem) na rzecz przedsiębiorstwa wodociągowo-
kanalizacyjnego, a jedynie że zamawiający nie uznaje za celowe wprowadzenie ww.
modyfikacji.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie drugim sentencji, na podstawie
przepisów art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 a contrario ustawy Pzp z 2019 r.
Wobec złożenia przez odwołującego oświadczenia o wycofaniu zarzutu naruszenia art. 89
ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy Pzp poprze
z zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy, który nie
udowodnił, iż jest umocowany do złożenia oferty w przedmiotowym postępowaniu - tj.
Wykonawca na wezwanie w trybie art. 26 ust. 3a ustawy Pzp nie przedłożył podpisanego
przez mocodawcę dokumentu pełnomocnictwa, co jest niezgodne z przepisami ustawy Pzp
oraz Kodeksu cywilnego -
postępowanie odwoławcze w tym zakresie podlegało umorzeniu
na podstawie art. 568 pkt 1 ustawy Pzp z 2019 r. stosowanego odpowiednio w przypadku
częściowego wycofania zarzutów odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575
ustawy Pzp z 2019 r. oraz § 8 ust. 2 pkt 1) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r.
poz. 2437).
Przewodniczący: …..……………………………