Sygn. akt: KIO 1462/21, KIO 1481/21
WYROK
z dnia 7 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewod
niczący: Monika Szymanowska
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 lipca 2021 r. w
Warszawie odwołań wniesionych do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 maja 2021 r. przez:
I.
odwołującego Energokon-Plus Sp. z o.o. w Sosnowcu sygn. akt: KIO 1462/21
II.
odwołującego Foxmet Sp. z o.o. w Czerwionce-Leszczynach sygn. akt: KIO 1481/21
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Spółkę Restrukturyzacji Kopalń S.A.
w Bytomiu
orzeka:
I.
W przedmiocie odwołania sygn. akt: KIO 1462/21:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego Energokon-Plus
Sp. z o.o. w Sosnowcu i zalicza na poczet ko
sztów kwotę 10 000,00 zł (dziesięć
tysięcy złotych) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
II.
W przedmiocie odwołania sygn. akt KIO 1481/21:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego Foxmet Sp. z o.o.
w Czerwionce-Leszczynach
i zalicza na poczet kosztów kwotę 10 000,00 zł
(dziesięć tysięcy złotych) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art.
579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
U z a s a d n i e n i e
wyroku z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawach o sygn. akt: KIO 1462/21, KIO 1481/21
Zamawiający – Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A., ul. Strzelców Bytomskich 207,
41-914 Bytom,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Likwidacja
infrastruktury w rejonie Szybu III dla Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. w Bytomiu oddział
w
Rudzie Śląskiej KWK „Pokój 1 - Śląsk” Ruch „Śląsk”, o ogłoszeniu o zamówieniu
publicznym opublikowanym w dniu 9 lutego 2021 r. w
Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 2021/BZP 00006175/01
, zwane dalej jako „postępowanie”.
Postępowanie na roboty budowlane, o wartości poniżej kwoty określonej
w
przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) dalej zwanej „p.z.p.”, jest
prowadzone przez zamawiającego w trybie podstawowym.
Odwołanie w sprawie o sygn. akt: KIO 1462/21:
W dniu
17 maja 2021 r. odwołanie wobec czynności i zaniechań zamawiającego
w
postępowaniu wniósł wykonawca Energokon-Plus Sp. z o.o. ul. Ludwika Mierosławskiego
3, 41-200 Sosnowiec (dalej zwany
jako „odwołującym” lub „odwołującym Energokon”).
W
odwołaniu postawiono zamawiającemu następujące zarzuty naruszenia (pisownia
oryginalna):
art. 16 Pzp, poprzez
zaniechanie przeprowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji
i
równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności
i
przejrzystości, co polegało na pominięciu wiarygodnych wyjaśnień oraz dowodów
dotyczących ceny oferty, jakie zostały przedłożone przez Odwołującego na wezwanie
Zamawiającego w ramach procedury wyjaśnienia rażąco niskiej ceny,
art. 226 ust. 1 pkt 8) w zw. z art. 224 ust. 1 Pzp, poprzez odrzucenie oferty
O
dwołującego jako oferty zawierającej rażąco niską, w sytuacji gdy Zamawiający nie
przeprowadził wszechstronnej i dokładnej oceny wyjaśnień dotyczących ceny oferty
złożonych przez Odwołującego, pomijając wiarygodne wyjaśnienia oraz dowody
przedłożone przez Odwołującego na wezwanie Zamawiającego w ramach procedury
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny.
Wobec powyższego odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
z
amawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia jego oferty i powtórzenie oceny ofert
z jej
udziałem.
W uzasadnieniu wniesionego środka zaskarżenia odwołujący wskazał co następuje.
W związku z ustaleniem, iż zaproponowana przez odwołującego w wyniku aukcji
elektronicznej cena za wykonanie przedmiotu zamówienia (988 334,00 zł) jest niższa
o 41% o
d wartości zamówienia powiększonej o podatek od towarów i usług
zł), na podstawie art. 224 ust. 1 p.z.p., pismem z dnia 19.03.2021 r.,
z
amawiający zwrócił się do odwołującego z wezwaniem do udzielenia wyjaśnień, w tym
złożenia dowodów, w zakresie wyliczenia ceny. W odpowiedzi na to wezwanie, pismem
z dnia 23.03.2021 r.,
odwołujący złożył obszerne wyjaśnienia wraz z kalkulacją kosztów
wykonania poszczególnych zadań składających się na przedmiot zamówienia oraz
dowodami potwierdzającymi wysokość ceny oferty.
Następnie, pismem z dnia 15.04.2021 r., zamawiający zwrócił się do odwołującego
z
wezwaniem do udzielenia dodatkowych wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny.
Zamawiający zauważył, że projekt rozbiórki zakłada wywóz i utylizacje gruzu powstałego
z
rozbiórki konstrukcji o łącznej objętości 1619 m3. Z kolei w kalkulacji ceny odwołującego
przyjęto transport i utylizacje gruzu o łącznej objętości 965 m3. W związku z powyższym
z
amawiający poprosił o wyjaśnienia rozbieżności wskazanych w dodatkowym wezwaniu.
W
odpowiedzi na wezwanie do złożenia dodatkowych wyjaśnień, pismem z dnia
19.04.2021 r. o
dwołujący wskazał, że przyjął wywóz i utylizację gruzu w ilości 985 m3, a więc
więcej niż w załączonym do specyfikacji przedmiarze. Odwołujący szacuje, że rzeczywista
ilość gruzu będzie niższa, niż szacowana przez zamawiającego jako 1 619 m3. Powstała
różnica będzie rozdrobniona do frakcji wymaganej w projekcie podczas prac rozbiórkowych,
poprzez użycie szczęk kruszących bez używania kruszarki stacjonarnej i użyta do zasypania
i zagęszczenia wykopów. Taki sposób prowadzenia prac (bez użycia instalacji kruszącej
wymagającej stosownych pozwoleń) jest w pełni dopuszczalny przepisami prawa. Ponadto,
zgodnie z zapisami SIWZ przedmiar jest orientacyjny, rzeczywistą ilość gruzu wykonawca
oszacował podczas wizji lokalnej i raz jeszcze potwierdza, że wyliczenie ceny jest poprawne
i obejmuje wszystkie koszty wykonania zadania.
W piśmie z dnia 11.05.2021 r. zamawiający poinformował o dokonaniu czynności
odrzucenia oferty odw
ołującego z powodu rażąco niskiej ceny (art. 226 ust. 1 pkt 8 p.z.p.).
Zdaniem z
amawiającego wyjaśnienia odwołującego nie uzasadniają podanej w ofercie ceny
i
budzą wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z wymaganiami dokument
acji postępowania. Zamawiający stwierdził, że odwołujący nie
uwzględnił erraty do projektu budowlanego rozbiórki, z której wynika, że kruszenie gruzu
odbywać się będzie poza terenem rozbiórki (gruz porozbiórkowy należy wywieść poza teren
rozbiórki i zutylizować, a następnie przywieść gruz do wykonania zasypów). Z takim
stanowiskiem nie sposób się zgodzić.
W ocenie odwołującego zaprezentowany przez zamawiającego sposób uzasadnienia
odrzucenia oferty nie potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę. Użyte argumenty nie
korespondują bowiem z regulacją art. 224 ust. 1 p.z.p. Zamawiający nie stwierdza, że mamy
do czynienia z ceną oderwaną od realiów rynkowych (ceną rażąco niską), lecz zarzuca
o
dwołującemu, iż sposób wykonania zamówienia wynikający ze złożonych wyjaśnień jest
sprzeczny z treścią SWZ. Gdyby nawet tak było, czemu odwołujący zaprzecza, to podstawa
prawną odrzucenia oferty powinien być art. 226 ust. 1 pkt 5 p.z.p., nie zaś art. 226 ust. 1 pkt
8 p.z.p.
Zgodnie z wyjaśnieniami z dnia 24.03.2021 r., odwołujący zamierza uzyskać zysk
z
realizacji zamówienia na sumę 38 263,03 zł netto, zaś wyjaśnienia zawierają pozycję
„pozostałe koszty” na sumę 101 168,55 zł netto, kiedy pojęcie rażąco niskiej ceny, jak
wielokrotnie zaznaczała w swoich wyrokach Izba, jest subiektywne i nie zostało zdefiniowane
w przepisach ustawy p.z.p
. Ustawodawca nie przewidział również procentowego poziomu,
na podstawie którego można byłoby automatycznie uznać, że cena oferty jest rażąco niska.
Wystąpienie rażąco niskiej ceny należy więc każdorazowo rozpatrywać przy uwzględnieniu
przedmiotu zamówienia, sposobu jego realizacji oraz wartości zamówienia.
Zdaniem o
dwołującego, ocena udzielonych przez niego wyjaśnień dotyczących ceny
oferty powinna uwzględniać prezentowany przez wykonawcę sposób realizacji świadczenia
(w tym przypadku chodzi o możliwość wykorzystania części gruzu porozbiórkowego do
zasypania wykopów bez konieczności jego kruszenia na zewnątrz). Tego rodzaju sposób
postępowania z gruzem jest zgodny z SWZ. Przede wszystkim należy jednak zauważyć, że
suma rzekomo niedoszacowanych przez o
dwołującego kosztów wykonania zamówienia
(tj.
kosztów utylizacji gruzu w ilości wynikającej z przedmiarów) nie przekracza sumy kosztów
ogółem oraz zysku ujętych w ofercie. Odwołujący zawarł w cenie oferty stosowny zapas
finansowy pozwalający na pokrycie wszelkich kosztów realizacji zamówienia bez ponoszenia
straty, w tym również ewentualną potrzebę utylizacji dodatkowej ilości gruzu.
Istotnie, z
amawiający zamieścił erratę do dokumentacji projektowej, w której zawarł
następujące zastrzeżenie: „Powstałe po rozbiórce zagłębienia należy wypełnić
przekruszonym gruzem porozbiórkowym do poziomu -0,10 m poniżej otaczającego terenu;
zasypki zagęszczać warstwami grubości po 30 cm do uzyskania wskaźnika zagęszczenia
równego Is=0,95. Kruszenie gruzu odbywać się będzie poza terenem rozbiórki (gruz
porozbiórkowy należy wywieźć poza teren rozbiórki i zutylizować, a następnie przywieźć
przekruszony gruz do wykonania zasypów). Po zakończeniu robót rozbiórkowych cały teren
wyrównać warstwą humusu o grubości 0,10 m do uzyskania jednolitej płaszczyzny w spadku
wg rzędnych nawiązujących do istniejących spadków otaczającego terenu. Teren oczyścić
z
wszelkich pozostałości gruzu, kamieni, gałęzi, śmieci i innych zanieczyszczeń”.
W uzasadnieniu czynności odrzucenia oferty zamawiający stwierdził, że odwołujący
nie uwzględnił erraty do projektu budowlanego rozbiórki, z którego wynika, że kruszenie
gruzu odbywać się będzie poza terenem rozbiórki. Odwołujący kwestionuje ocenę wyjaśnień
dokonaną przez zamawiającego, ponieważ z wyjaśnień tych nie wynika, aby odwołujący
zamierzał postąpić niezgodnie z dokumentacją projektową, tj. wykonywać kruszenie gruzu
na miejscu rozbiórki. Wyjaśniono jedynie, iż rzeczywista ilość gruzu przeznaczonego do
utylizacji poza miejscem rozbiórki będzie niższa niż szacowana przez zamawiającego jako
1 619 m3.
Odwołujący planuje wykonanie rozbiórki metodą mechaniczną (przy użyciu
koparek). Po pierwsze, podczas prac rozbiórkowych, przy użyciu koparek wyposażonych
w
szczęki kruszące, powstaje gruz o zróżnicowanej wielkości frakcji. Duże fragmenty gruzu
wymagają załadunku na pojazdy ciężarowe, wywiezienia poza teren rozbiórki oraz
przetworzenia w procesie kruszenia zgodnie ze stosowną decyzja administracyjną
zezwa
lającą na przetwarzanie odpadów. Niemniej jednak, w trakcie prowadzenia prac
rozbiórkowych powstaje również drobna frakcja gruzu, która nie wymaga kruszenia (frakcja,
którą zgodnie z wymaganiami dokumentacji projektowej należy użyć do zasypania wykopów
po
rozbiórce). Tego rodzaju gruz powstaje bez używania kruszarki stacjonarnej (czego
zabrania projekt), niejako „przy okazji” mechanicznej rozbiórki obiektów budowalnych przy
użyciu koparek wyposażonych w szczęki kruszące. Ten drobny gruz może zostać
bezpośrednio użyty do zasypania i zagęszczenia wykopów. Taki sposób prowadzenia prac
(bez użycia instalacji kruszącej wymagającej stosownych pozwoleń) jest w pełni
dopuszczalny przepisami prawa.
Po drugie, zgodnie z postanowieniami SWZ, ilości odpadów
podane w prz
edmiarze mają charakter orientacyjny, zaś rzeczywistą ilość gruzu odwołujący
oszacował podczas wizji lokalnej (z udziałem przedstawicieli zamawiającego). Kalkulacja
cenowa jest poprawna i obejmuje wszystkie koszty niezbędne do należytego wykonania
zamówienia.
Z
powyższym zarzutem koresponduje zarzut naruszenia art. 16 p.z.p., poprzez
zaniechanie przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz
zgodnie z
zasadami proporcjonalności i przejrzystości. Skoro zamawiający żądał złożenia
wyjaśnień wraz z dowodami, to nie powinien pomijać wiarygodnych wyjaśnień oraz dowodów
dotyczących ceny oferty, jakie zostały przedłożone przez odwołującego w ramach procedury
w
yjaśnienia rażąco niskiej ceny. Takie dyskryminujące traktowanie wyjaśnień odwołującego
odbyło się bowiem z naruszeniem jego interesu w postępowaniu.
Odwołanie w sprawie o sygn. akt: KIO 1481/21:
W dniu 17 maja 2021 r.
odwołanie wobec czynności i zaniechań zamawiającego
w
postępowaniu wniósł wykonawca Foxmet Sp. z o.o. ul. Kopalniana 9a, 44-230
Czerwionka-Leszczyny
(dalej zwany jako „odwołującym” lub „odwołującym Foxmet”).
W
odwołaniu postawiono zamawiającemu następujące zarzuty naruszenia (pisownia
oryginalna):
art. 224 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 Pzp, poprzez ustalenie, że oferta Odwołującego
zawiera rażąco niską cenę w warunkach naruszenia obowiązku przeprowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej
konkurencji i równe traktowanie wykonawców a także w sposób
przejrzysty i proporcjonalny,
art. 226 ust. 1 pkt 8) Pzp w zw. z art. 224 ust. 6 Pzp, poprzez odrzucenie oferty
Odwołującego z powodu rażąco niskiej ceny, w sytuacji gdy wyjaśnienia oraz dowody
z
łożone na wezwanie Zamawiającego potwierdzały, że oferta Odwołującego nie
zawiera ceny rażąco niskiej w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Wskazując na powyższe zarzuty odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i nakazanie z
amawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego.
W uzasadnieniu wniesionego środka zaskarżenia odwołujący przywołał informację
o
odrzuceniu jego oferty z dnia 11 maja 2021 r. i podniósł, iż zgodnie z pkt 4.4 SWZ,
zamawiający przewidział możliwość przeprowadzenia wizji lokalnej oraz wglądu do
dokumentacji projektowej w siedzibie KWK „Pokój I - Śląsk” Ruch „Śląsk”. Wizja lokalna nie
miała charakteru obowiązkowego. Odwołujący dokonał wyceny oferty w oparciu o pełną
dokumentacje przetargową umieszczoną na stronie zamawiającego, a także w oparciu
o
posiadane doświadczenie. Jeżeli w trakcie wizji lokalnej zamawiający przekazał
wykonawcom biorącym w niej udział jakieś dodatkowe informacje wpływające na opis
przedmiotu zamówienia, to powinien był tego rodzaju informacje zawrzeć w publicznym
ogłoszeniu dostępnym ogółowi wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Skoro wizja lokalna nie miała charakteru obowiązkowego, to odwołujący, który w tej wizji nie
uczestniczył, nie może ponosić negatywnych konsekwencji związanych z próbą narzucenia
mu określonego sposobu realizacji zamówienia (być może omówionego podczas tejże wizji),
który to sposób realizacji zamówienia nie znalazł nigdy odzwierciedlenia w treści SWZ.
Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Izby i s
ądów powszechnych, granicznym terminem,
do upływu którego zamawiający dysponuje prawem modyfikacji treści SWZ, jest termin
składania ofert. Próby modyfikowania treści opisu przedmiotu zamówienia na etapie badania
rażąco niskiej ceny nie mogą zostać zaakceptowane.
Po drugie, zarzucane o
dwołującemu drobne niedoszacowanie kosztów wykonania
zamówienia nie implikuje kwalifikacji ceny oferty jako ceny rażąco niskiej. Przykładowo, jeżeli
chodzi o brak kosztów przeszkolenia pracowników, to koszt szkolenia BHP został zawarty
w poz
ycji zapas/koszty nieprzewidziane/pozostały koszty w tym opłaty administracyjne.
Zakładając udział maksymalnie 15 osób praz stawkę osobową 50,00 zł daje to łączny koszt
szkolenia pracowników odwołującego na poziomie sumy 750,00 zł netto. Podana kwota
odnos
i się do wszystkich 5 zadań, co w przeliczeniu na zadanie daje kwotę 150,00 zł netto.
Z
kolei, jak wynika z uzasadnienia czynności odrzucenia oferty TREE Capital Sp. z o.o.,
koszt zamurowania otworów czy naprawy elewacji budynku rozdzielni wynosi ok. 2 000,00 zł
netto, podobnie jak koszt zabezpieczenia dachu budynku rozdzielni (2 000,00 zł netto).
Wyżej wymienione kwoty stanową pomijalne pozycje na liście kosztów wykonania
zamówienia, w szczególności, iż w ramach poszczególnych zadań odwołujący przewidział
znaczny poziom zysku oraz zapasu kosztów: - budynek maszyny wyciągowej: 17 978,48 zł
netto /10 000 zł netto, - budynek sterowni pomostu wiszącego w szybie: 7 987,95 zł netto/
000 zł netto, - rozbiórka szybowej wieży: 89 648,32 zł netto/25 000 zł netto, - budynek
stacji odmetanowania: 24 342,42 zł netto/15 000,00 zł netto, - rurociągi: 3 159,84 zł netto/
000 zł netto. Zgodnie z wyjaśnieniami, odwołujący przewidział pozycje zapas/koszty
nieprzewidziane/pozostałe koszty w tym opłaty administracyjne dla każdego obiektu
z
osobna. Łączny zysk przewidziany przez odwołującego wynosi 143 117,01 zł netto, łączny
zapas zabezpieczony w ofercie o
dwołującego to 58 000,00 zł netto.
Z uzasadnienia zawiadomienia o odrzuceniu oferty o
dwołującego z dnia 11 maja
2021 r. wyn
ika, że odwołujący wielokrotnie w swoich wyjaśnieniach odwołuje się do pozycji
zapas/koszty nieprzewidziane/pozostały koszty w tym opłaty administracyjne. Tego rodzaju
stwierdzenie nie polega na prawdzie. Analiza wyjaśnień złożonych w pismach z dnia
25 mar
ca 2021 r. oraz z dnia 19 kwietnia 2021 r. prowadzi do wniosku, że wykonawca tylko
raz odwołał się do pozycji zapas/koszty nieprzewidziane/pozostały koszty w tym opłaty
administracyjne odpowiadając na pytanie dotyczące kosztów zagęszczenia gruntu i badania
stopnia zagęszczenia.
Po trzecie, w odpowiedzi na wezwanie z
amawiającego z dnia 15 kwietnia 2021 r.
o
dwołujący wyjaśnił, że koszty zagęszczenia oraz badanie stopnia zagęszczenie gruntu
zostały przez niego ujęte w pozycji zapas/koszty nieprzewidziane/pozostałe koszty w tym
opłaty administracyjne. W wezwaniu z dnia 15 kwietnia 2021 r. zamawiający nie wzywał
o
dwołującego do udzielenia wyjaśnić w zakresie kosztów szkolenia BHP, wykonania
zabezpieczenia dachu budynku rozdzielni czy wykonania zamurowania otworów lub naprawy
elewacji budynku rozdzielni. Następnie, z powodu rzekomego niewyjaśnienia tych kosztów,
oferta o
dwołującego została uznana za rażąco niską, a w konsekwencji odrzucona.
Zgodnie z treścią zawiadomienia o odrzuceniu oferty zamawiający w zakresie
niedoszacowania kosztów zabezpieczenia dachu budynku rozdzielni, kosztów zamurowania
otworów czy naprawy elewacji powołuje się na zapisy dokumentacji projektowej. Dodatkowo
z
amawiający wskazuje, że koszty tych zabezpieczeń oferent powinien przewidzieć po
przeanalizowaniu dokumentacji projektowej i załączonej do opisu informacji BIOZ.
Odwołujący potwierdza, że zapoznał się z wyżej wymienioną dokumentacją projektową.
Otóż, na stronie 5 dokumentacji zawarto zapis, zgodnie z którym: „Ze względów
bezpieczeństwa budynek rozdzielni 6 kV R1 na terenie szybu III - należy wyburzać w jednym
procesie rozbiórkowym wraz z przedmiotowym obiektem. Przedmiotowy obiekt oraz budynek
rozdzielni 6 kV R1 na terenie szybu III są od siebie oddylatowane)”. Odwołujący nie ma
wiedzy
na jaki konkretnie fragment dokumentacji powołuje się zamawiający, jednakże
z cytowanego postanowienia nie wynika, aby w
ykonawca miał wykonać tego rodzaju
świadczenia jak zabezpieczenie dachu budynku rozdzielni, zamurowania otworów czy
naprawa elewacji.
W
odniesieniu do zarzutu nieuwzględnienia w ofercie kosztów związanych
z
zagęszczeniem gruntu oraz wykonaniem badań stopnia zagęszczenia należy zauważyć, że
żaden z wykonawców, których oferty odrzucono w dniu 11 maja 2021 r. nie uwzględnił tych
kosztów w odrębnej pozycji kalkulacyjnej. Dodatkowo na podstawie analizy wyjaśnień
pozostałych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia również wykonawcy:
Dominex
Sp. z o. o., Recykling Logo Group Sp. z o. o. Sp. k., PUI „ARGO” A.S. oraz
Developer
i Recykling Sp. z o. o. nie uwzględnili tych kosztów w odrębnej pozycji
kosztorysowej. Większość wykonawców w swoich kalkulacjach umieszcza pozycję
"zapas/koszty nieprzewidziane" celem zabezpieczenia finansowego dla pokrycia takowych
kosztów. Również odwołujący zawarł taką pozycję w swoich wyjaśnianiach i nosi ona nazwę
„zapas/koszty nieprzewidziane/pozostałe koszty, w tym opłaty administracyjne”.
Reasumując, zapas w wysokości 58 000,00 zł netto oraz zysk 143 117,01 zł netto
w 100%
pokryją ewentualne pozostałe koszty wykonania zamówienia (w tym szkolenia BHP,
zabezpieczenie dachu budynku rozdzielni czy zamurowanie otworów).
Co do wyjaśnień udzielanych przez innych wykonawców ubiegających się
o
udzielenie zamówienia (w zakresie kosztów zagęszczenia oraz badanie stopnia
zagęszczenie gruntu) należy wskazać, że koszty te nie zostały przez niech wyjaśnione.
Przykładowo, wykonawca Dominex Sp. z o. o. w swoich wyjaśnieniach z dnia 24 marca
r. w ogóle nie uwzględnił kosztów zagęszczenie wraz z badaniami. Co do
zabezpieczenia oraz prac murarskich Dominex Sp. z o. o. uwzględnił kwotę 12 000 zł netto.
Na ta kwotę składa się nie tylko zakup cegieł i zaprawy murarskiej w przypadku pojawienia
się otworów w elewacji rozdzielni, ale też zakup innych niż opony materiałów do
zabezpieczenia dachu budynku rozdzielni, zakup zaprawy murarskiej i cementu dla
zaczopowania przyłączy dochodzących do budynków (podkreślenia wymaga, że odwołujący
w swoich wyjaśnieniach zawarł odrębną pozycję kalkulacyjną na koszty likwidacji przyłączy)
oraz zakup dodatkowego materiału zasypowego. Z uwagi na to, że kwota 12 000 zł netto
zawiera szereg innych elementów przyjąć można, iż koszt wykonania zabezpieczenia dachu
budynku rozdzielni i zamurowanie otworów oraz naprawa elewacji wyniesie nie więcej niż
000 zł netto. Również wykonawca Recykling Logo Group Sp. z o. o. Sp. k., zgodnie
z
treścią wyjaśnień z dnia 23 marca 2021 r. nie uwzględnił w odrębnej pozycji kalkulacyjnej
kosztów zagęszczenia i badania stopnia zagęszczenia gruntu, a także kosztów
zabezpieczenia dachu budynku rozdzielni oraz zamurowania otworów i naprawy elewacji.
W
odpowiedzi na dodatkowe wezwanie w zakresie zagęszczenia i badania stopnia
zagęszczenia Recykling Logo Group Sp. z o. o. Sp. k. wyjaśnia, że wykonanie zasypu
i
zagęszczenia jest uwzględnione w kosztach pracy operatorów i pracy sprzętu. Wskaźnik
zagęszczenia gruntu Is=0,95 jest standardowym zagęszczeniem i nie wymaga
specjalistycznego sprzętu typu duże zagęszczarki czy walce. Wymagane warstwy zagęścimy
koparka gąsienicową o wadze 40 Mg co zapewni potrzebny współczynnik. Należy
zaznaczyć, że ani w szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia, w projektach
i
przedmiarach nie wskazano sposobu wykonania zagęszczenia jak również nie wymaga się
w nich przeprowadzenia badań z tego tytułu, dlatego też nie pokazano takiego kosztu.
Także wykonawca Developer i Recykling Sp. z o. o. w wyjaśnieniach z dnia 24 marca
2021 r. nie uwzględnił kosztów zagęszczenia i badania stopnia zagęszczenia,
zabezpieczenia dachu budynku rozdzielni oraz zamurowania
otworów i naprawy elewacji.
W
odpowiedzi na dodatkowe wezwanie wykonawca w dniu 19 kwietnia 2021 r. wyjaśnił, że
koszty związane z zagęszczeniem zostały zawarte w pozycjach kosztorysowych pod nawą
„Zasypanie wykopów gruzem porozbiórkowym” oraz kosztach pośrednich, gdzie również
zawarto koszt badań geologicznych. Wykonawca ten również nie został wezwany do
udzielenia wyjaśnień w zakresie zabezpieczenia dachu budynku rozdzielni oraz
zamurowania otworów i naprawy elewacji. Podobnie, wykonawca PUI „ARGO” A. S. w
swoich
wyjaśnieniach z dnia 24 marca 2021 r. nie podał kosztów zagęszczenia i badania
stopnia zagęszczenia, zabezpieczenia dachu budynku rozdzielni oraz zamurowania otworów
i naprawy elewacji. W odpowiedzi na dodatkowe wezwanie wykonawca w dniu 19 kwietnia
2021 r. wyjaśnił, że w kalkulacji nie został przedstawiony koszt (praca sprzętu) wykonania
zagęszczenia powstałych po rozbiórce zagłębień. W kalkulacji nie uwzględniono także
kosztów badań geologicznych. W związku z zaistniałą sytuacją ww. wykonawca dokonał
korekty w swojej kalkulacji. Wykonawca ten również nie został wezwany do udzielenia
wyjaśnień w zakresie zabezpieczenia dachu budynku rozdzielni oraz zamurowania otworów i
naprawy elewacji.
Reasumując, ocena wyjaśnień złożonych przez odwołującego została dokonana
przez z
amawiającego w sposób wadliwy, bowiem doprowadziła go do błędnego wniosku, iż
oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Zamawiający
dokonał oceny złożonych wyjaśnień w sposób niewszechstronny, bez należytej staranności,
co skutkuje brakiem możliwości przyjęcia, że taka ocena została dokonana właściwie
w rozumieniu art. 224 ust. 6 p.z.p. W ocenie o
dwołującego zamawiający miał pełny obraz
sytuacji dotyczącej zaoferowanej ceny, a jednak decydując się na odrzucenie tej oferty
ograniczył swoje spostrzeżenia do fragmentarycznej, wyrywkowej analizy otrzymanych
wyjaśnień. Gdyby zamawiający kompleksowo podszedł do analizy wyjaśnień odwołującego
(z uwzględnieniem zabezpieczonych kosztów „zapasowych” w wysokości 58 000,00 zł netto
oraz zysku na poziomie 143 117,01 zł) wówczas nie zdecydowałby się na odrzucenie oferty
o
dwołującego.
Działając w imieniu i na rzecz zamawiającego odpowiedź na odwołania w formie
pisemnej wniósł pełnomocnik strony wskazując, iż zamawiający wnosi o oddalenie obu
odwołań w całości, zgodnie z uzasadnieniem wskazanym w jego stanowisku procesowym.
Krajowa Izba Odwoławcza – po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, po zapoznaniu się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniach,
odpowiedzi na odwołania, konfrontując je z zebranym w sprawie materiałem
procesowym, w tym z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego przedstawioną przez zamawiającego, w szczególności z postanowieniami
ogłoszenia o zamówieniu, złożonymi ofertami i korespondencją prowadzoną w toku
przetargu oraz po wysłuchaniu oświadczeń i stanowisk złożonych ustnie do protokołu
w toku rozprawy
– ustaliła i zważyła, co następuje:
Skład orzekający stwierdził, że połączone do wspólnego rozpoznania odwołania
dotycz
ą materii określonej w art. 513 p.z.p. i podlegają rozpoznaniu zgodnie z art. 517 p.z.p.
Izba stwierdziła również, że nie została wypełniona żadna z przesłanek o których mowa
w art. 528
p.z.p., których stwierdzenie skutkowałoby odrzuceniem odwołań i odstąpieniem od
badania meritum
sprawy. Ponadto, w ocenie składu orzekającego odwołujący posiadają
legitymacj
ę materialną do wniesienia środka zaskarżenia zgodnie z przesłankami
określonymi w art. 505 ust. 1 p.z.p.
Stan faktyczny rozpoznawanych
odwołań nie był pomiędzy stronami sporny, osią
sporu
była decyzja zamawiającego z dnia 11 maja 2021 r. o odrzuceniu oferty odwołującego
Energokon i odwołującego Foxmet z powodu zaoferowania rażąco niskiej ceny w stosunku
do przedmiotu zamówienia.
Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na
uwadze art. 554 ust. 1 pkt 1
p.z.p., który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli
stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na
wynik po
stępowania o udzielenie zamówienia.
Izba
– uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy, po dokonaniu ustaleń
poczynionych na podstawie dokumentacji postępowania, w szczególności w oparciu
o
postanowienia ogłoszenia o zamówieniu, złożone oferty, korespondencję prowadzoną
w
toku przetargu pomiędzy zamawiającym a odwołującymi, zważając na okoliczności
f
aktyczne podniesione w odwołaniach – stwierdziła, że sformułowane przez odwołujących
zarzuty nie znajdują oparcia w ustalonym stanie faktycznym i prawnym, a tym samym
rozpoznawane odwołania nie zasługują na uwzględnienie. W ocenie Izby całość zebranego
materiału procesowego wskazuje, w sposób niebudzący wątpliwości, że zamawiający
prawidłowo zbadał i ocenił oferty odwołujących, jako podlegające odrzuceniu na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 8 p.z.p.
Skład rozpoznający spór ustalił, iż zamawiający przeprowadził procedurę wyjaśnienia
sposobu kalkulacji ceny
, w wyniku której obu odwołujących dwukrotnie wezwano do złożenia
wyjaśnień. Odwołujący Energokon złożył wyjaśnienia z dnia 24 marca 2021 r. i z dnia
19 kwietnia 2021 r., do
wyjaśnień dołączono dowody. Natomiast odwołujący Foxmet złożył
wyjaśnienia z dnia 25 marca 2021 r. i z dnia 19 kwietnia 2021 r., które również poparł
dowodami.
Izba dokonała weryfikacji prawidłowości czynności zamawiającego, polegającej na
ocenie złożonych przez odwołujących wyjaśnień i dowodów, w korelacji z treścią
wystosowanych do wykonawców wezwań, w kontekście właściwości przedmiotu zamówienia
i podnoszonych przez odwołujących okoliczności, które w ich ocenie powodują, że oferty nie
powinny zostać przez zamawiającego odrzucone, a decyzja z dnia 11 maja 2021 r. była
wadliwa.
Dokonana przez skład orzekający kontrola czynności zamawiającego skutkowała
stwierdzeniem, iż zamawiający prawidłowo ocenił złożone przez odwołujących wyjaśnienia,
co zasadnie skutkowało odrzuceniem ich ofert, zaś zarzuty stawiane zamawiającemu są
bezzasadne i
jako takie nie zasługują na uwzględnienie.
Na wstępie należy zaznaczyć, że ustawodawca uregulował obowiązek odrzucenia
oferty wykonawcy, który zaoferował rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu
zamówienia w dwóch normach – w art. 226 ust. 1 pkt 8 p.z.p., zgodnie z którym zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu
z
amówienia oraz w art. 224 ust. 6 p.z.p., który stanowi, że odrzuceniu, jako oferta z rażąco
niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień
w
wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny lub kosztu
. Omawiane przepisy dopełniają się, ponieważ negatywna
ocena wyjaśnień wykonawcy (art. 224 ust. 6 p.z.p.) skutkuje odrzuceniem oferty na kanwie
art. 226 ust. 1 pkt 8 p.z.p. Zatem
sankcja odrzucenia oferty jest bezpośrednio związana
z
procedurą wyjaśnienia sposobu kalkulacji ceny na wezwanie zamawiającego uregulowaną
w art. 224 ust. 1 i 2
p.z.p., a także obowiązkiem wykonawcy wynikającym z art. 224 ust.
5 p.z.p.
– obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu
spoczywa na wykonawcy.
Celem postępowania wyjaśniającego sposób kalkulacji ceny jest ustalenie faktów
świadczących o tym, że zaoferowana przez wykonawcę cena jest realna, wiarygodna
i
zapewni prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia – procedura wyjaśniająca musi
zmierzać do klarownego wyjaśnienia sposobu skalkulowania ceny oferty, a także wątpliwych
jej kosztów. Wezwany do złożenia wyjaśnień wykonawca w ramach odpowiedzi na wezwanie
powinien przedłożyć wyjaśnienia i dowody, które w jego ocenie uzasadniają przyjętą wycenę
przedmiotu zamówienia, zaś zamawiającemu pozwolą zweryfikować wiarygodność
i
prawidłowość przedłożonych wyjaśnień sposobu wyliczenia ceny. Wyjaśnienia wykonawcy
powinny zawierać jednoznaczne informacje, przekładające się na uchwytne i wymierne
wartości ekonomiczne, co powinno zostać poparte adekwatnymi i wiarygodnymi dowodami
(art. 224 ust. 5
p.z.p.), ponieważ brak udowodnienia realności ceny skutkuje odrzuceniem
oferty na podstawie 226 ust. 1 pkt 8 w. zw. z art. art. 224 ust. 6 p.z.p.
W zakresie odwołania sygn. akt: KIO 1462/21 Izba dodatkowo wskazuje co
następuje. W toku procedury wyjaśniającej cenę zamawiający ustalił, że wykonawca wycenił
sposób realizacji umowy niezgodny z dokumentacją postępowania.
Odwołujący przyjął, iż poprzez użycie szczęk kruszących przekruszy część gruzu na
miejscu wykonywania robót i powstałym przekruszeniem zasypie i zagęści wykonane
wykopy (odpowiedź na pytanie nr 2 z dodatkowych wyjaśnień sposobu kalkulacji ceny
z 19.04.2021
r.). Takie działanie jest sprzeczne z treścią dokumentacji projektowej i erratą do
projektu, gdzie w pkt 3.5.6. wskazano, iż kruszenie gruzu odbywać się będzie poza terenem
rozbiórki (gruz porozbiórkowy należy wywieść poza teren rozbiórki i zutylizować, a następnie
przywieść gruz do wykonania zasypów). Zatem przyjęta technologia rozbiórki jest sprzeczna
z wymogami SWZ, a tym samym powoduje niewłaściwe wycenienie wartości robót. Jak
wskazał zamawiający rzeczywiste koszty wywozu i utylizacji gruzu powstałego z rozbiórki
będą o połowę większe, niż przyjęte przez wykonawcę, ponieważ optymalizacja kosztów
polegająca na przekruszeniu gruzu na miejscu wykonywania robót jest niedopuszczalna.
Prawidłowe oszacowanie kosztów powinno uwzględniać wyższe wynagrodzenia dla
operatora koparki i
kierowcy, większe koszty paliwa, amortyzację sprzętu, wynagrodzenia
podwykonawcy
oraz zwiększone koszty utylizacji. Przyjmując nawet, iż w czasie wyburzenia
powstanie przekruszony gruz,
to jednak jego ilość będzie miała charakter szczątkowy, a nie
tak jak
przyjął wykonawca, iż będzie to 1/2 całości gruzu wynikającego z projektu.
W konsekwencji powyższego skład orzekający stwierdził, iż wyceniony sposób
wykonania zamówienia, w tym brak kompleksowego ujęcia wszystkich niezbędnych kosztów
realizacji umowy, po
woduje, że oferta odwołującego została prawidłowo odrzucona, zaś
odwołujący nie wykazał okoliczności przeciwnej. Nie doszło zatem w przetargu do
naruszenia przez jednostkę zamawiającą art. 16 p.z.p. oraz art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art.
224 ust. 1 p.z.p.
, ponieważ zaniżona cena, która nie uwzględnia wszystkich warunków
dokumentacji postępowania, jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Odwołujący podnosił również, że zamawiający powinien wskazać na art. 226 ust.
pkt 5 p.z.p. jako podstawę odrzucenia jego oferty, skoro zdaniem zamawiającego jest ona
niezgodna z warunkami zamówienia. Izba zgadza się z tym stanowiskiem, tym niemniej nie
ma to żadnego realnego wpływu na ocenę prawidłowości czynności zamawiającego, który
mógłby dodać, że okoliczności faktyczne podane w informacji o odrzuceniu oferty kwalifikują
się nie tylko jako przyjęcie zaniżonej ceny w ofercie, a również przez pryzmat art. 226 ust.
1 pkt 5 p.z.p.
, co nawet w hipotetyczny sposób – wobec brzmienia art. 554 ust. 1 p.z.p. – nie
mogłoby spowodować uwzględnienia odwołania.
W przedmiocie odwołania sygn. akt: KIO 1481/21 skład orzekający dodatkowo
wskazuje jak niżej.
Oferta odwołującego została odrzucona przez zamawiającego z powodu
niedoszacowania kosztu wykonania zabezpieczenia dac
hu budynku i zamurowania otworów
czy naprawy elewacji budynku
rozdzielni, który przylega do budynku maszyny wyciągowej,
a
także niedoszacowania kosztów związanych z przeszkoleniem BHP oraz zaniżenia
kosztów zagęszczenia gruntu i badania stopnia zagęszczenia. Zdaniem zamawiającego
złożone przez odwołującego wyjaśnienia nie uzasadniają podanej w ofercie ceny i budzą
wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
określonymi w dokumentacji postępowania.
Odwołujący natomiast twierdził, że koszt zabezpieczenia budynku rozdzielni nie
został wskazany w dokumentacji przetargu, a nawet jeżeli musiałby go ponieść, to jest on
niewielki. Zabezpieczenie budynku zostanie wykonane w
ramach materiałów posiadanych
przez wykonawcę w związku z charakterem wykonywanej działalności gospodarczej. Koszt
szkoleń BHP jest drobny i został zawarty w pozycji zapas/koszty nieprzewidziane/pozostałe
koszty w tym opłaty administracyjne (dalej jako „pozycja zapas”), tożsamo koszt wykonania
zagęszczenia powstałych po rozbiórce zagłębień został zawarty w pozycji zapas (odpowiedź
na pytanie nr 5 z dodatkowych wyjaśnień z 19.04.2021 r.). Łączony zapas zabezpieczony
w ofercie to 58
000,00 zł netto, jak również założono zysk w kwocie 143 117,01 zł netto, więc
ce
na nie jest rażąco niska.
W ocenie składu orzekającego zamawiający trafnie odrzucił ofertę odwołującego,
którego wyjaśnienia nie udowadniają realności poziomu ceny oferty. Odwołujący zdecydował
się na zbicie kosztów w bloki, tj. przedstawił zamawiającemu pozycję zapas, w której
rzekomo zawarto wszystkie koszty, których brak zarzucił mu zamawiający. Wybrany sposób
wyjaśnień kalkulacji ceny czyni je nieweryfikowalnymi. Zamiast jednoznacznych okoliczności
wykazujących wysokość przyjętych kosztów odwołujący scalił koszty w jedną pozycję,
czyniąc ten zbiór danych niemożliwym do zdefiniowania, wiec i określenia jego granic (nie
wiadomo jaka kompletna, zamknięta kategoria kosztów wchodzi w jego skład, ponieważ
wykonawca
– uniemożliwiając sobie w ten sposób rzetelne wyjaśnienie tych kosztów,
skorzystał z tej pozycji jako zbioru, w którym znajduje się wszystko o co tylko zamawiający
akurat pyta
i co mogłoby zostać pominięte w wycenie oferty). Zatem nie ma podstaw, aby
uznać, że koszty te w jakikolwiek sposób zostały wyjaśnione. Zamawiający na podstawie
otrzymanej kalkulacji nie był w stanie ich sprawdzić, ponieważ zabrakło w wyjaśnieniach
faktycznego wskazania podstawy wyliczenia koszt
ów, więc nie podano okoliczności
pozwalających na ich realną weryfikację – po pierwsze zawarcia ich w cenie oferty, a po
drugie przyjętej wysokości wyceny poszczególnych składników cenowych. Wyjaśnienia
odwołującego odbiegają od standardu staranności, ciężko je nawet nazwać wyjaśnieniami,
bowiem w istocie zgrupowanie kosztu zapasu w jedną pozycję niczego nie wyjaśnia, a tym
samym nie obala domniemania zaoferowania rażąco niskiej ceny. Stosując ten – jedynie
z pozoru sprytny wybieg
– wykonawca w istocie sam sobie uniemożliwił rzetelne wykazanie,
że cena oferty nie jest rażąco niska, gdyż zapomniał, że zgodnie z przywołanymi wcześniej
normami, to nie rzeczą zamawiającemu jest wykazać, że wykonawca czegoś nie wziął pod
uwagę, ale rzeczą wykonawcy jest udowodnić, że dany koszt został uwzględniony w cenie.
Zastosowany „wybieg” nie tylko nie pozwala na uczynienie temu obowiązkowi zadość, ale
w istocie skutecznie
to uniemożliwia.
Odwołujący, który jest profesjonalnym uczestnikiem rynku zamówień publicznych,
powinien do
łożyć należytej staranności na wszystkich etapach postępowania oraz
adekwatnie rea
gować na wezwania zamawiającego. W miejsce precyzyjnego wyliczenia
przedstawiono zbiorowe oszacowanie kosztów, co pozwoliło na niewątpliwe ustalenie
w
zakresie tego, czy wyjaśnienia powinny skutkować uznaniem ceny za rażąco niską – nie
ze względu na to, co się w nich znalazło, a ze względu na to, czego w nich nie ujęto.
Odnosząc się zaś do stanowiska odwołującego, że i tak zysk oraz zapas pokryją
niedoszacowanie
ww. kosztów Izba stwierdziła, że przede wszystkim wykonawca ma
obowiązek udowodnić realność zaoferowanej ceny (art. 224 ust. 5 p.z.p.), składając
wyjaśnienia, które powinny być co najmniej przydatne dla wykazania sposobu obliczenia
ceny, zgodnie z wytycznymi
omówionymi w uwagach we wcześniejszej części uzasadnienia,
ponieważ jeżeli wyjaśnienia nie uzasadniają podanej w ofercie ceny oferta wykonawcy
podlega odrzuceniu (art. 224 ust. 6 in fine p.z.p.). Z
bicie kosztów w bloki nie spełnia tego
obowiązku, nic w zasadzie nie wyjaśnia, a tym samym nie udowadnia, że cena został
skalkulowana prawidłowo. Odwołujący decydując się na takie przedstawienie kosztów sam
pozbawił się możliwości wykazania jej realności. Zamawiający więc trafnie uznał, że na
podstawie
złożonych wyjaśnień należy uznać niedoszacowanie wskazanych w informacji
o
odrzuceniu oferty odwołującego kosztów, skoro nie udowodniono w wyjaśnieniach, że
zawarto
je w cenie oferty, tj. została wypełniona przesłanka art. 224 ust. 6 p.z.p. zgodnie
z
którą odrzuca się ofertę wykonawcy, kiedy złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie
uzasadniają podanej w ofercie ceny.
Rekapitulując, złożenie wyjaśnień nieprzydatnych dla określenia kosztów przyjętych
w cenie oferty powoduje odrzucenie oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 w. zw. z art.
224 ust. 6
p.z.p., ponieważ nie wykazano, że koszty te zostały skalkulowane w sposób
prawidłowy, co jest to równoznaczne z potwierdzeniem, że oferta zawiera rażąco niską cenę
i podlega odrzuceniu. Ponadto,
szeroko opisywane w odwołaniu koszty policzone przez
innych wykonawców nie są nawet związane z wyceną odwołującego, której dotyczy spór.
Fakt, że inni wykonawcy także dodali pozycję koszty nieprzewidziane/zapas, co również
zasługuję na krytykę, skoro zdecydowano się na zgrupowanie kosztów czyniąc je
nieweryfikowalnymi,
nie spowoduje, że oceniane wyjaśnienia odwołującego w sposób
właściwy udowodnią realność zaoferowanej ceny.
Izba oddaliła zatem odwołanie, ponieważ zamawiający dokonał prawidłowej oceny
wyjaśnień sposobu kalkulacji ceny złożone przez odwołującego, nie doszło więc do
naruszenia w postępowaniu art. 224 ust. 1 w zw. z art. 16 p.z.p., ani art. 226 ust. 1 pkt
8 w zw. z art. 224 ust. 6 p.z.p., zarzuty
postawione jednostce zamawiającej okazały się
bezzasadne.
Skład orzekający wskazuje również, że dowody złożone przez odwołującego Foxmet
na rozprawie są dowodami spóźnionymi, ponieważ jak trafnie wskazano w wyroku Sądu
Okręgowego w Warszawie z dnia 7 października 2020 r., sygn. akt: XXIII Ga 1131/20,
dowodzenie w
zakresie realności zaoferowanej ceny może się odbywać wyłącznie na etapie
składania wyjaśnień zamawiającemu. Podstawą oceny przez Krajową Izbę Odwoławczą,
a
następnie Sąd Okręgowy zasadności zarzutu odrzucenia oferty z powodu niewykazania,
że cena oferty jest prawidłowa są tylko i wyłącznie wyjaśnienia wykonawców przesłane
zamawiającemu na jego wezwanie, w terminie wskazanym do złożenia wyjaśnień.
Zamawiający w oparciu o te wyjaśnienia dokonuje oceny ceny ofertowej, a Izba, a następnie
Sąd bada prawidłowość tej czynności zamawiającego w świetle uzyskanych wyjaśnień. (…)
Składanie przez skarżącego dopiero przed Izbą dodatkowych wyjaśnień i przedstawianie
nowych argumentów w celu wykazania prawidłowości zaoferowanej ceny nie może być więc
wzięte pod uwagę ani przez KIO, ani tym bardziej przez Sąd Okręgowy.
Zatem jedynie na marginesie Izba zauważa, że dowody te i tak byłyby nieprzydatne
dla ustalenia okoliczności istotnych dla rozstrzygnięcia sporu, który dotyczy stricte oceny
treści wyjaśnień sposobu kalkulacji ceny odwołującego. Z załącznika nr 1 do SWZ złożonego
na okoliczność wysokości kosztów BHP wynika bezsporny koszt tych szkoleń, co nie
oznacza, że odwołujący zawarł je w cenie. Korespondencja elektroniczna z panem A.S.
potwierdza, że osoba ta wykonuje badania w niej wskazane w określonych w e-mailu
cenach, co nie oznacza również, że odwołujący zawarł taki koszt w cenie, a na tej podstawie
można jedynie ustalić, że w czerwcu 2021 r., znacznie po terminie na składanie ofert
i
wyjaśnień dotyczących sposobu kalkulacji ceny, odwołujący uzyskał wskazane w e-mailu
informacje, które nawet w sposób luźny nie zostały powiązane z wyceną oferty.
Karta środka trwałego walec Aman Av-26 oraz faktura VAT 196/2011 złożone na
okoliczność dysponowania takim urządzeniem także nie są związane z ocenianymi
wyjaśnieniami, ponieważ zamawiający jednoznacznie poprosił o wskazanie sprzętu i walec
Aman nie został podany przez odwołującego na etapie wyjaśnienia ceny oferty, podobnie
walec Bomag BW-75.
Karta koparki EC240CNL potwierdza okoliczność bezsporną, że takim
sprzętem odwołujący dysponuje – i o ile budzi wątpliwość czy sprzęt ten, w związku ze
swoimi parametrami,
miałby zostać użyty do zagęszczenia wykopów o powierzchni podanej
przez
odwołującego – to nie można pominąć, że właśnie tę koparkę wykonawca wskazał
w
wyjaśnieniach, gdzie zamawiający jednoznacznie pytał go jakich urządzeń użyje do
wykonania zamówienia. Tym niemniej dowód ten nie wykazuje, że treść wyjaśnień właściwie
wykazuje poziom zaoferowanej ceny. Natomiast zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej
oferty z dnia 28 lipca 2020
r. złożone na okoliczność istnienia przewagi konkurencyjnej
wykonawcy Dominex Sp. z o. o. w
Świętochłowicach, w zakresie konieczności wykonania
zabezpieczenia budynku rozdzielni,
nie pozwala na ustalenie jakichkolwiek okoliczności
relewantnych dla sporu, jak również wykracza poza granice zaskarżenia zakreślone
w rozpoznawanym
odwołaniu.
Zgodnie z treścią art. 554 ust. 1 pkt 1 p.z.p. Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli
stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na
wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Brak potwierdzenia zarzutów wskazanych
w
obu rozpoznawanych środkach ochrony prawnej powoduje, iż w przedmiotowym stanie
faktycznym nie została wypełniona hipoteza tej normy prawnej, zatem odwołania zostały
oddalone.
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania skład orzekający wydał na podstawie art.
575 p
.z.p. obciążając strony kosztami zgodnie z zasadą odpowiedzialności za wynik
postępowania odwoławczego z uwzględnieniem § 8 ust. 2 w zw. § 5 pkt 1 lit.
a
rozporządzenia z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). Zgodnie ze wskazanymi normami Izba obciążyła
odwołujących jako strony przegrywające kosztami postępowania odwoławczego, na które
złożyły się uiszczone przez nich wpisy od odwołania.
Przewodniczący:
…………………………