Sygn. akt: KIO 1456/21
WYROK
z dnia 8 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Konik
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie 5 lipca 2021
r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej 17 maja 2021 roku przez Telemedi spółkę z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym
przez
Narodowy Fundusz Zdrowia Centrala z siedzibą w Warszawie przy udziale
Comarch Healthcare Spółki Akcyjnej z siedzibą w Krakowie zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
1. O
ddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego Telemedi spółkę z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i:
Zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
Telemedi spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
tytułem wpisu od odwołania; kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy), poniesioną przez Zamawiającego Narodowy Fundusz
Zdrowia Centrala z siedzibą w Warszawie z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika,
Z
asądza
od
Odwołującego
Telemedi
spółkę
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie na rzecz Zamawiającego
Narodowego Funduszu Zdrowia Centrala z siedzibą w Warszawie kwotę 3
zł 00 gr (słownie: trzy tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą
koszty
z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..…
Sygn. akt: KIO 1456/21
UZASADNIENIE
Narodowy Fundusz Zdrowia
z siedzibą w Warszawie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
„Najem pomiarowych samoobsługowych kiosków profilaktycznych przez Centralę
Narodowego Funduszu Zdrowia ", numer referencyjny: BAG-SZP.261.1.32.2020.
Ogłoszenie
o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 21 sierpnia
2020 roku pod numerem 2020/S 165-400284.
Postępowanie o udzielenie przedmiotowego zamówienia publicznego prowadzone
jest w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 oraz z 2020 r. poz. 1086), dalej jako „ustawa Pzp”. Natomiast do
toczącego się postępowania odwoławczego, z uwagi na datę jego wszczęcia, zastosowanie
mają przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz.
2019, z 2020 r. poz. 288, 875, 1492, 1517, 2275 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 464), dalej jako
„nowa ustawa Pzp”, na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020 oraz z 2020 r. poz.
W postępowaniu tym wykonawca Telemedi spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie (dalej: „Odwołujący”) 17 maja 2021 r. złożył odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności odrzucenia oferty Odwołującego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp przez nieprawidłową
ocenę oferty Odwołującego oraz jej uzupełnienia pismem z 14 stycznia 2021 roku w
zakresie certyfika
cji zaoferowanego urządzenia, przez przyjęcie, iż oferta
Odwołującego jest niezgodna z SIWZ z uwagi na brak certyfikacji zaoferowanego
urządzenia jako całości, co skutkowało niezasadnym odrzuceniem oferty
Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, a w konsekwencji
zaakcepto
waniem i wyborem przez Zamawiającego oferty spółki Comarch
Healthcare S.A. z siedzibą w Krakowie („Comarch”), która to przedstawiła w
Postępowaniu certyfikaty odnoszące się wyłącznie do poszczególnych komponentów
zaoferowanego urządzenia, bez certyfikacji tego urządzenia jako całości, co wprost
stanowi o naruszeniu przez Zamawiającego zasad uczciwej konkurencji, równego
traktowania wykonawców oraz przejrzystości w toku prowadzonego postępowania,
zaniechanie wezwania Odwołującego do wyjaśnienia oferty Odwołującego złożonej w
Postępowaniu na podstawie art. 87 ust.1 ustawy Pzp przed stwierdzeniem
rzekomego występowania przesłanek do odrzucenia tej oferty na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
O
dwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego i unieważnienie czynności
wyboru oferty Comarch jako najkorzystniejszej w Postępowaniu,
ponowną ocenę ofert złożonych w Postępowaniu i w ramach tej ponownej oceny
oferty:
a) dokon
anie ponownej oceny w zakresie zgodności oferty Odwołującego z treścią
SIWZ obowiązującej w Postępowaniu,
b)
dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w Postępowaniu w
oparciu o obowiązujące w Postępowaniu kryteria oceny ofert,
przeprowadzenie dowodu z dokumentacji Postępowania, oraz dokumentów
wskazanych w treści uzasadnienia niniejszego odwołania na okoliczności w nim
wskazane,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu
odwołania w myśl art. 505 ust. 1 nowej ustawy Pzp, jest bowiem podmiotem w pełni zdolnym
i realn
ie zainteresowanym wykonaniem przedmiotu zamówienia w Postępowaniu. Na skutek
naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp Postępowanie zostało
przeprowadzone wadliwie od strony formalnej, co uniemożliwia uzyskanie przez
Odwołującego zamówienia w Postępowaniu i naraża Odwołującego na poniesienie szkody
majątkowej z tego tytułu. Z tego względu dążeniem Odwołującego jest doprowadzenie
ostatecznej oceny oferty Odwołującego, do pełnej zgodności z ustawą Pzp Odwołujący
posiada zatem interes we wniesieniu tego
odwołania.
Następnie Odwołujący wyjaśnił, że przedmiotem zamówienia jest dostarczenie i
najem przez okres 24 miesięcy szesnastu nowych samoobsługowych kiosków pomiarowych
(dalej:
„Urządzenie”) wraz ze wszystkimi czynnościami niezbędnymi do uruchomienia
urządzeń w miejscu wskazanym przez Zamawiającego oraz odpowiednim serwisem
technicznym. Urządzenia te zgodnie z wymaganiami Zamawiającego powinny m.in. mieć
formę samodzielnych, mobilnych kiosków, umożliwiać dostęp do nich osobom z
n
iepełnosprawnością ruchową (korzystającym z wózków inwalidzkich) oraz przeprowadzać
pomiary w zakresie wzrostu, masy ciała, BMI, składu ciała, czy ciśnienia tętniczego.
Urządzenie powinno także pozwalać na samodzielne, bezproblemowe wykonanie pomiarów
oraz
uzyskanie ich wyników.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z punktem XII ust. 2 SIWZ, jeżeli oferowane
urządzenie nie jest wyrobem medycznym do oferty należy dołączyć certyfikaty lub inne
pozwolenia właściwej urzędowej instytucji kontroli jakości dopuszczające stosowanie
urządzeń na terytorium Polski, które odpowiadają określonym normom lub specyfikacjom
technicznym. Jeżeli natomiast oferowane urządzenie jest wyrobem medycznym oznaczonym
znakiem zgodności CE do oferty należy dołączyć aktualne zgłoszenie rejestracji tj.
Declaration of Conformity. W przypadku wyrobów medycznych zwiększonego ryzyka: klasa II
B lub klasa III -
należy dołączyć zgłoszenie do Rejestru Produktów Leczniczych, Wyrobów
Medycznych i Produktów Biobójczych (wymagane jest na etapie wprowadzania produktu do
używania, zatem Zamawiający wymaga tylko oświadczenia o ich rejestracji).
Ponadto, jak wskazał Odwołujący, kryteria oceny ofert były następujące: cena (o
wadze 70%) oraz czas
usunięcia awarii (o wadze 30%). Do dnia składania ofert w
Postępowaniu wpłynęły do Zamawiającego 2 oferty - od Odwołującego oraz od Comarch.
Odwołujący przyznał, że w celu wypełnienia wymogu wynikającego w przywołanego
postanowienia SIWZ, przedłożył dokumenty potwierdzające, iż zaoferowane Urządzenia
spełniają wymagania Zamawiającego. Odwołujący załączył następujące dokumenty
odnoszące się do poszczególnych elementów wchodzących w skład U rządzenia będącego
przedmiotem zamówienia:
− deklaracja zgodności budki akustycznej Haco,
− certyfikat zgodności na szkło,
− certyfikat zgodności analizatora składu ciała,
− certyfikat zgodności ciśnieniomierza,
− certyfikację dla płyty melanitowej, szkła hartowanego, wagi, monitora pomiaru
ciśnienia, urządzenia do terapii laserowej, sondy laserowej.
Odwołujący podkreślił, że dokumenty te zostały przedłożone przez Odwołującego,
gdyż tylko takie dokumenty mogły być realnie uzyskane i złożone Zamawiającemu w
odniesieniu do przedmiotu zamówienia. Tylko takie dokumenty certyfikacyjne są zdaniem
Odwołującego możliwe do uzyskania na rynku.
Następnie Odwołujący wyjaśnił, że w trakcie badania oferty Odwołującego,
Zamawiający powziął wątpliwości co do dokumentacji załączonej do oferty uznając, że z
dokumentów tych nie wynikało, że zaoferowane Urządzenia spełniają wymagania wskazane
w SIWZ. Odwo
łujący załączył certyfikaty na poszczególne elementy wchodzące w skład
Urządzenia. Nie został jednak załączony certyfikat na zaoferowane Urządzenia jako jedno
Urządzenie w całości. W związku z powyższym Zamawiający na podstawie art. 26 ust. 3
ustawy Pzp we
zwał Odwołującego do uzupełnienia bądź złożenia odpowiednich wyjaśnień.
Odwołujący argumentował, że udzielił stosownych wyjaśnień w zakreślonym przez
Zamawiającego terminie, przesyłając jednocześnie wszelkie niezbędne certyfikaty.
Zamawiający jednak wskazał, że w jego ocenie „załączone certyfikaty nie potwierdzały, że
zaoferowane urządzenia spełniają wymagania Zamawiającego, załączone certyfikaty zostały
wystawione tylko na jego części, nie zaś na całość urządzenia”. W związku z powyższym
Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp jako
niezgodną z SIWZ.
W
ocenie Odwołującego wypełnienie w całości wymogu Zamawiającego nie jest
faktycznie możliwe, gdyż wymóg ten został opisany w sposób wadliwy. Na rynku nie
występuje zdaniem Odwołującego możliwość przeprowadzenia certyfikacji urządzeń, które
nie są produkowane standardowo, a jako produkty dedykowane dla danego odbiorcy,
nabywającego je w odpowiednim specjalnie do tego celu wszczętym postępowaniu
zamówieniowym. Wymóg ten jest zatem wymogiem niemożliwym do wypełnienia, co jednak
nie może obciążać wykonawców, gdyż stanowi on o wadliwości SIWZ w tym zakresie.
Odwołujący jest zdania, że spółka Comarch nie przedłożyła certyfikatów zgodnych z
omawianym wymogiem SIWZ. Certyfikaty
złożone przez Comarch dotyczą poszczególnych
elementów oferowanego przedmiotu zamówienia, nie złożono natomiast certyfikatu dla
całego Urządzenia jako takiego. Przedłożone przez Comarch certyfikaty dotyczą:
Rejestratora danych pacjenta
Analizatora Holter,
Oprogramowania do obrazowania i analizy EKG i CTG,
Systemu monitorowania parametrów fizjologicznych pacjenta,
Oprogramowania systemu monitorowania parametrów fizjologicznych
pacjenta,
Platformy do badań i analizy fizjologicznych parametrów życiowych pacjenta z
funkcjami wsparcia decyzji,
Analizatora składu ciała,
Ciśnieniomierza, oprogramowania do analizy ciśnienia krwi, elektrycznych
termometrów,
Zdalnej sprzedaży usług medycznych.
Z powyższego Odwołujący wywodzi, że dokumenty przedstawione przez Comarch
nie odpowiadają wymaganiom SIWZ w tym zakresie. Tymczasem, pomimo występowania tej
okoliczności, Zamawiający nie uznał, iż oferta Comarch jest niezgodna z SIWZ, jak miało to
miejsce w przypadku oferty Odwołującego, i wybrał ofertę Comarch jako najkorzystniejszą,
tym samym naruszając zasadę równego traktowania wykonawców oraz zasadę
przejrz
ystości postępowania.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający powziął również wątpliwości w trakcie badania
oferty złożonej przez Comarch i wezwał tego wykonawcę w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp
do złożenia wyjaśnień, czy oferowane urządzenie posiada certyfikaty spełniające wymagania
Zamawiającego. Zamawiający wskazał przy tym, że koniecznym jest przedstawienie
certyfikatów lub innych poświadczeń „w odniesieniu do Samoobsługowego Kiosku
Profilaktycznego w kontekście urządzenia jako całości'. W odpowiedzi udzielonej pismem z
16 lutego 2021 r, Comarch
wskazał, że „certyfikat o numerze rejestracyjnym HD 60127150
0001 i numerze raport
u: 26300158 009 został wydany w odniesieniu do platformy oferowanej
przez Spółkę (w przetargu o ww. znaku) jako całości (...)”. Odwołujący wskazał, że
Zamawiający te wyjaśnienia przyjął i wybrał ofertę Comarch jako najkorzystniejszą.
W ocenie
Odwołującego nie jest to działanie prawidłowe, gdyż przedłożone przez
Comarch dokumenty nie potwierdzają zgodności oferowanego przedmiotu zamówienia z
wymaganiami Zamawiającego, a udzielone w tym zakresie wyjaśnienia, w ocenie
Odwołującego, nie odzwierciedlają realnej treści omawianego certyfikatu. W tym zakresie
Odwołujący przywołał wnioski wynikające z opinii eksperta ds. wyrobów medycznych, która
również załączył do odwołania, tj.:
a)
nie można stwierdzić jednoznacznie, że przedstawiony certyfikat HD 60127150 0001
odpo
wiada na zapytanie zawarte w wezwaniu do wyjaśnienia, gdyż nie potwierdza
on, że „urządzenie”, tj. Samoobsługowy Kiosk Profilaktyczny, będące wyrobem
medycznym, objęte jest tym certyfikatem jako całość, co stanowi wymaganie
Zamawiającego,
b) certyfikat HD 601
27150 0001, w załączniku określa Platformę do badań i analizy
fizjologicznych parametrów życiowych pacjenta z funkcjami wsparcia decyzji jako
przedmiot certyfikacji, a nie całość urządzenia, jako Samoobsługowy Kiosk
Profilaktyczny (w domyśle - określony przez Comarch Punkt Diagnostyczny
Comarch),
c)
certyfikat HD 60127150 0001 nie określa Platformy Punktu Diagnostycznego
Comarch jako przedmiotu certyfikacji,
d)
jeśli nawet uznać, że Platforma do badań i analizy fizjologicznych parametrów
życiowych pacjenta z funkcjami wsparcia decyzji (objęta certyfikatem HD 60127150
0001), jest Platformą Punktu Diagnostycznego Comarch, to nie jest (ta platforma)
Punktem Diagnostycznym Comarch (w domyśle Samoobsługowym Kioskiem
Profilaktycznym, stanowiącym przedmiot Postępowania),
e)
ze względu na brak przedstawionej pełnej dokumentacji wyrobu medycznego i biorąc
pod uwagę przedstawione dokumenty, Platforma do badań i analizy fizjologicznych
parametrów życiowych pacjenta z funkcjami wsparcia decyzji, jest w rzeczywistości
zapewne opr
ogramowaniem integrującym elementy Punktu Diagnostycznego
Comarch, ale nie jest całością urządzenia, będącego wyrobem medycznym,
f)
ze względu na brak przedstawionej pełnej dokumentacji wyrobu medycznego i biorąc
pod uwagę przedstawione dokumenty, Platforma do badań i analizy fizjologicznych
parametrów życiowych pacjenta z funkcjami wsparcia decyzji (jako oprogramowanie),
nie zawiera elementów budowy fizycznej konstrukcji Samoobsługowego Kiosku
Profilaktycznego, więc nie można uznać certyfikatu HD 60127150 0001 za certyfikat
całości wyrobu medycznego w postaci Samoobsługowego Kiosku Profilaktycznego.
W ocenie Odwołującego w postępowaniu doszło również do naruszenia przez
Zamawiającego zasad postępowania. Zamawiający w odrzucił ofertę Odwołującego z uwagi
na brak certyfikacji „na zaoferowane urządzenie jako jedno urządzenie w całości”.
Jednocześnie drugi z wykonawców również takiej certyfikacji Zamawiającemu nie
przedstawił. W przypadku jednak oferty wykonawcy Comarch, nie tylko nie została ona
odrzucona przez Zamawiającego jako niezgodna z SIWZ, ale została wybrana jako
najkorzystniejsza. S
posób prowadzenia przez Zamawiającego oceny ofert w Postępowaniu
zdaniem Odwołującego w sposób oczywisty narusza fundamentalne zasady obowiązujące
Zamawiającego tj. zasadę równego traktowania wykonawców oraz zasadę przejrzystości.
Zdaniem Odwołującego, w dwóch tożsamych sytuacjach, w której znaleźli się
Odwołujący i Comarch, Zamawiający podjął całkowicie rozbieżne i skrajnie odmienne
decyzje. M
imo, że oba te podmioty znalazły się w tej samej sytuacji faktycznej i złożyły
ofertę, w której kluczowy jej aspekt dotyczący certyfikacji został potraktowany tak samo, to
jedna z tych ofert została odrzucona przez Zamawiającego z uwagi na rzekomą sprzeczność
z SIWZ, druga
z kolei została wybrana jako rzekomo najkorzystniejsza w Postępowaniu. W
ocenie Odwołującego pokazuje to w sposób jaskrawy naruszenie zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców wyrażonej w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Ponadto, w ocenie Odw
ołującego czynność Zamawiającego polegająca na
odrzuceniu oferty
Odwołującego była przedwczesna i dokonana bez dostatecznych podstaw.
Podkreślić bowiem należy, iż zgodnie z orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej,
odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
może mieć miejsce wyłącznie
w sytuacji, gdy zamawiający ma pewność, że oferta danego wykonawcy jest niezgodna z
SIWZ, przy czym postanowienia SIWZ powinny być jasne, w tym co do sposobu realizacji
zamówienia w przyszłości, a jakiekolwiek wątpliwości w interpretacji postanowień zawartych
w SIWZ w tym zakresie nie mogą być odczytywane na niekorzyść wykonawcy. Odrzucenie
oferty, a także wykluczenie wykonawcy skutkujące uznaniem takiej oferty za odrzuconą,
może nastąpić tylko wówczas, gdy niezgodność z treścią SIWZ będzie niewątpliwa. Zasadą
powinno być takie interpretowanie i ocenianie ofert wykonawców, aby w ramach przepisów o
zamówieniach publicznych w pierwszej kolejności dążyć do ich utrzymania w postępowaniu.
Wszelkie niejasności, dwuznaczności, niezgodności postanowień SIWZ w interpretacji
warunków i wymagań zamawiającego nie mogą być odczytywane na niekorzyść wykonawcy.
W ocenie Odwołującego w postępowaniu niewątpliwie doszło do sytuacji, w której
postanowienia SIWZ są niejasne i dwuznaczne, gdyż zawierają wymóg przedłożenia
dokumentu potwierdzającego certyfikację urządzenia, które jest budowane na potrzeby
danego zamawiającego i konkretnego zamówienia. Tymczasem urządzenia takie w praktyce
rynkowej nie podlegają certyfikacji, tak jak miałoby to miejsce w przypadku gotowych
produktów „z półki”. Oznacza to, iż wymóg Zamawiającego nie był realnie możliwy do
spełnienia przez wykonawców biorących udział w Postępowaniu.
Ponadto
Odwołujący zaprezentował stanowisko, zgodnie z którym treść oświadczenia
woli składanego w ofercie należy rozpatrywać przez pryzmat zamiaru wykonawcy,
wyrażającego się w złożeniu oferty i realizacji zamówienia na warunkach zgodnych z
wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Jednakże w przypadku
wystąpienia niezgodności w treści oferty z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków
zamówienia kluczową sprawą jest możliwość ustalenia treści oświadczenia, co do
oferowanego przedmiotu zamówienia, sposobu jego realizacji, w sposób nienaruszający
zasady uczciwe
j konkurencji pomiędzy wykonawcami w danym postępowaniu. Zazwyczaj
popełnienie takich nieprawidłowości nie jest skutkiem zamierzonego działania wykonawcy,
jednakże ich sposób poprawienia musi być oczywisty - niebudzący obiektywnie wątpliwości.
Ponadto Odwo
łujący wskazał powołując się na orzecznictwo KIO, że art. 89 ust. 1 pkt
2 ustawy Pzp
nakazuje odrzucić ofertę, której treść nie odpowiada treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, ale chodzi tu o tzw. niezgodność merytoryczną z
merytorycznymi wymaganiami specyfikacji -
głównie w zakresie niezgodności z przedmiotem
zamówienia, wymogami przyszłej umowy, czy też zakresem zobowiązania wynikającym z
treści oferty. Odwołujący podkreślił, że przed ewentualnym podjęciem decyzji w zakresie
odrzucenia of
erty powinna zostać ona wyjaśniona.
maja 2021 r. swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego skutecznie zgłosił wykonawca Comarch Healthcare spółka akcyjna z
siedzibą w Krakowie (dalej: Przystępujący).
Pismem z 2 lipca
2021 r., Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie domagając
się oddalenia odwołania w całości.
W piśmie z 5 lipca 2021 r. Przystępujący złożył swoje stanowisko w sprawie, wnosząc
o oddalenie odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy, a także złożone dowody, ustaliła, co następuje.
Odwołującemu zgodnie z treścią w art. 505 nowej ustawy Pzp przysługują środki
ochrony prawnej, ponieważ jest uczestnikiem postępowania o udzielenie zamówienia i ma
interes w jego uzyskaniu.
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555
ustawy Pzp), podtrzymanych na rozprawie z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności
postępowania (art. 534 ust. 1 nowej ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie
Izba miała na uwadze treść akt postępowania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w
sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą z dnia
30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453). Ponadto
Izba zaliczyła w poczet materiału
dowodowego dowo
dy złożone przez Odwołującego:
opinię z 11 maja 2021 r. załączoną do odwołania,
korespondencję e-mail z podmiotami zajmującymi się certyfikacją złożoną na
rozprawie.
Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne, jako istotne dla
rozstrzygnięcia sprawy.
Jak wynika z treści SWZ, rozdział XII „Opis sposobu przygotowania ofert” pkt 7:
„Elektroniczna oferta musi zawierać następujące dokumenty: jeżeli oferowane urządzenie nie
jest wy
robem medycznym należy dołączyć certyfikaty lub inne pozwolenia właściwej
urzędowej instytucji kontroli jakości dopuszczające stosowanie urządzeń na terytorium
Polski, które odpowiadają określonym normom lub specyfikacjom technicznym. Jeżeli
of
erowane urządzenia jest wyrobem medycznym oznaczonym znakiem zgodności CE należy
dołączyć aktualne zgłoszenie rejestracji tj. Declaration of Conformity. W przypadku wyrobów
medycznych zwiększonego ryzyka: klasa II B lub klasa III – należy dołączyć zgłoszenie do
Rejestru Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych
wymagane jest na etapie wpr
owadzania produktu do używania, zatem Zamawiający wymaga
tylko oświadczenia o ich rejestracji.”
Udzielając odpowiedzi na pytanie do SIWZ, pismem z 19 października 2021 r.,
Zamawiający na następujące pytanie udzielił następującej odpowiedzi:
„Pytanie nr 21 Dotyczy: Załącznika nr 1 do Specyfikacji:
Część 1.1. Wymagania funkcjonalne, WF-8
Jeżeli oferowane urządzenie nie jest wyrobem medycznym należy dołączyć certyfikaty lub
inne
pozwolenia właściwej urzędowej instytucji kontroli jakości dopuszczające stosowanie
urządzeń na terytorium Polski, które odpowiadają określonym normom lub specyfikacjom
technicznym.
Jeżeli oferowane urządzenie jest wyrobem medycznym oznaczonym znakiem zgodności CE,
należy dołączyć aktualne zgłoszenie rejestracji tj. Declaration of Conformity. W przypadku
wyrobów medycznych zwiększonego ryzyka: klasa II B lub klasa III – należy dołączyć
zgłoszenie do Rejestru Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów
Biobójczych wymagane jest na etapie wprowadzania produktu do używania, zatem
Zamawiający wymaga tylko oświadczenia o ich rejestracji.
Czy konieczność posiadania certyfikatów lub innych pozwoleń odnosi się do poszczególnych
sensorów pomiarowych (np. ciśnieniomierz, waga), czy do "kiosku" jako integralnej całości
stanowiącego przedmiot zamówienia. Jeżeli do całego "kiosku" to co zamawiający rozumie
przez stwierdzenie certyfikaty lub inne pozwolenia właściwej urzędowej instytucji kontroli
jakości dopuszczające stosowanie urządzeń na terytorium Polski - jakie certyfikaty lub
pozwolenia, jaka instytucja i jakie normy?
Odpowiedź na pytanie 21
Zamawiający przewiduje konieczność przedstawienia certyfikatów lub innych poświadczeń w
odniesieniu do Samoobsługowego Kiosku Profilaktycznego w kontekście urządzenia jako
całości.”
Ponadto Iz
ba ustaliła, że w załączniku nr 1 do SIWZ znajduje się następujące
postanowienie: „WF-8 Jeżeli oferowane urządzenie nie jest wyrobem medycznym należy
dołączyć certyfikaty lub inne pozwolenia właściwej urzędowej instytucji kontroli jakości
dopus
zczające stosowanie urządzeń na terytorium Polski, które odpowiadają określonym
normom lub sp
ecyfikacjom technicznym. Jeżeli oferowane urządzenie jest wyrobem
medycznym oznaczon
ym znakiem zgodności CE, należy dołączyć aktualne zgłoszenie
rejestracji tj. Declaration of
Conformity. W przypadku wyrobów medycznych zwiększonego
ryzyka: klasa II B lub klasa III
– należy dołączyć zgłoszenie do Rejestru Produktów
Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wymagane jest na etapie.”
Pismem z 11 stycznia 2021 r., Za
mawiający zwrócił się do Odwołującego w trybie art.
26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp
o uzupełnienie dokumentów na
potwierdzenie, że oferowane urządzenia spełniają wymagania określone przez
zamawiającego w Specyfikacji w Rozdziale XII pkt 2 ppkt. 7 oraz Opisem przedmiotu
zamówienia - załącznikiem nr 1 do Specyfikacji, wykonawca został też wezwany do
uzupełnienia bądź złożenia wyjaśnień iż urządzenie w zależności czy urządzenie jest
wyrobem medycznym
oznaczonym znakiem zgodności CE czy nie jest urządzeniem
medycznym posiada certyfikaty zgodnie
z wymaganiami Zamawiającego.
W odpowiedzi z 14 stycznia 2021 r., Odwołujący przekazał certyfikaty wraz z
tłumaczeniem „na zaoferowane urządzenie i elementy wchodzące w jego skład”.
W toku badania i oceny oferty Zamawiający ustalił, że żaden z przedłożonych przez
Odwołującego certyfikatów nie dotyczy urządzenia jako całości, lecz poszczególnych jego
części składowych. W związku z powyższym, 5 maja 2021 r., poinformował o odrzuceniu
of
erty Odwołującego.
Następnie Izba ustaliła, że pismem z 11 lutego 2021 r., Zamawiający zwrócił się do
Przystępującego w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp do wyjaśnienia załączonych do oferty
certyfikatów, w tym do wyjaśnienia czy urządzenie posada certyfikaty zgodnie z
wymaganiami Zamawiającego.
W odpowiedzi z 16 lutego 2021 r., Przystępujący wyjaśnił, że wraz z ofertą
przedstawił Zamawiającemu certyfikat na całe urządzenie. Przystępujący powołał się w tym
zakresie na certyfikat nr HD 60127150 0001 i nr
raportu 26300158, wskazując na pozycję
„wyroby objęte” ostatni tiret „Platforma do badań i analizy fizjologicznych parametrów
życiowych pacjenta z funkcjami wsparcia decyzji”. Ponadto Przystępujący wyjaśnił, że z
ostrożności dołączył do oferty również inne, dodatkowe certyfikaty.
Izba zważyła co następuje.
W pierwszej kolejności Izba przytoczy treść przepisów stanowiących podstawę
rozstrzygnięcia.
Art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3.
Art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz
zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
Art. 87 ust. 1 ustawy Pzp
W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień
dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest prowadzenie między
zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z zastrzeżeniem
ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Odwołanie podlegało oddaleniu z następujących powodów.
Jest między Stronami i Uczestnikiem postepowania bezsporne, że Odwołujący nie
załączył zarówno wraz z ofertą, jak i w odpowiedzi na wezwanie skierowane do niego w
trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp certyfikatu obejmującego swoją treścią oferowane urządzenie
jako całość, a nie tylko jego poszczególne elementy (komponenty). Jest także okolicznością
bezsporną między Stronami i Przystępującym, że Zamawiający takiego certyfikatu w tym
postępowaniu o udzielenie zamówienia wymagał i wobec tego należało taki dokument wraz z
ofertą
przedstawić.
Odwołujący
kwestionował
po
pierwsze
samą
możliwość
zadośćuczynienia omawianemu wymogowi SIWZ w zakresie przedstawienia spornego
certyfikatu jak i kwestionował również to, że certyfikat, na który powołuje się Przystępujący,
spełnia wymaganie w zakresie przedstawienia certyfikatów lub innych poświadczeń w
odniesieniu do
urządzenia jako całości.
W ocenie składu orzekającego, w stanie faktycznym będącym przedmiotem
rozpoznania, czynności Zamawiającego w ramach badania i oceny ofert zarówno w zakresie
oferty Odwołującego jak i oferty Przystępującego, były prawidłowe.
Jak wskazano wyżej, nie ma sporu co do tego, że Odwołujący nie dysponuje
certyfikatem obejmującym całe zaoferowane przez Odwołującego urządzenie. Choć
Odwołujący nie przyznał tego wprost, nie ma wątpliwości co do tego, że Odwołujący ani wraz
z ofertą, ani w odpowiedzi na wystosowane do niego wezwanie, nie przedstawił takiego
certyfikatu. Ponadto, w ocenie Izby Odwołujący pośrednio przyznał, że takim certyfikatem nie
dysponuje prezentując w treści odwołania stanowisko, zgodnie z którym „wypełnienie w
całości wymogu Zamawiającego nie jest faktycznie możliwe, gdyż wymóg ten został opisany
w sposób wadliwy. Na rynku nie występuje bowiem możliwość przeprowadzenia certyfikacji
urządzeń (…) wymóg ten nie jest zatem wymogiem możliwym do spełnienia (…).” W tym
zakresie Izba oceniła, że kwestionując opisane wymaganie SIWZ dotyczące certyfikacji
oferowanego urządzenia, Odwołujący zmierza do podważenia postanowień SIWZ co na
obecnym etapie postępowania jest spóźnione, bowiem ustawa Pzp przewiduje możliwość
zaskarżenia postanowień SIWZ i ogłoszenia o zamówieniu, a także poszczególnych
czynności Zamawiającego, w stosownych terminach wskazanych w treści art. 515 nowej
ustawy Pzp. Termin na wniesienie odwołania wobec treści ogłoszenia i SIWZ, a także wobec
wyjaśnień treści SIWZ z 19 listopada 2020 r., już upłynął.
Ponadto Izba wskazuje, że twierdzenia Odwołującego w zakresie w jakim odnoszą
się do kwestionowanego wymogu złożenia certyfikatu dotyczącego oferowanego urządzenia
jako całości nie zostały przez Odwołującego udowodnione ani nawet uprawdopodobnione.
Odwołujący, na którym zgodnie z art. 534 ust. 1 nowej ustawy Pzp spoczywa ciężar dowodu,
nie sprostał obowiązkowi wykazania zasadności podniesionych w odwołaniu twierdzeń i
zarzutów. W zakresie w jakim Odwołujący podnosił, że kwestionowany wymóg jest
niemożliwy do spełnienia Odwołujący przedstawił korespondencję email z instytucjami
certyfikującymi, od których otrzymał odpowiedzi odmowne co do możliwości wydania takiego
certyfikatu. Podkreślić należy, że powodem wszystkich odpowiedzi odmownych była
okoliczność, że podmioty, do których z zapytaniem zwrócił się Odwołujący i których
odpowiedzi przedstawił, nie prowadziły działalności w zakresie certyfikacji tego rodzaju
urządzeń, w tym wyrobów medycznych. Tym samym Odwołujący nie przedstawił żadnej
odpowiedzi od podmiotów uprawnionych do takiej certyfikacji, z której wynikałoby, że nie jest
możliwe wydanie certyfikatu wymaganego w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Tym samym Izba uznała, że Odwołujący nie udowodnił, iż obiektywnie nie jest możliwe
spełnienie wymogu w zakresie przedstawienia certyfikatu na całe urządzenie, wobec czego
czynność Zamawiającego polegającą na odrzuceniu oferty Odwołującego uznać należało za
prawidłową.
Podobnie sytuacja wygląda co do zarzutu błędnej oceny certyfikatu przedstawionego
wraz
z ofertą przez Przystępującego. W tym zakresie Odwołujący również nie sprostał
ciążącemu na nim zgodnie z treścią art. 534 ust. 1 nowej ustawy Pzp ciężarowi dowodu. Z
przedstawionej korespondencji z instytucjami certyfikującymi nie wynika żeby Odwołujący
uzyskał od TUVRheinland informację, że instytucja ta nie certyfikuje urządzeń będących
przedmiotem oferty Przystępującego. Okoliczności, że kwestionowany przez odwołującego
certyfikat nie obejmuje urządzenia jako całości nie potwierdza również opinia z 11 maja 2021
r., załączona jako dowód do odwołania. Izba wskazuje, że dowód ten został zakwalifikowany
przez Izbę jako opinia prywatna, a wyrażone w niej stanowisko, jako stanowisko własne
Odwołującego. Ponadto opinia ta zawiera subiektywny pogląd Autora, który podkreślił, że
wydał ją nie dysponując pełną dokumentacją wyrobu medycznego, po drugie źródłem jego
wątpliwości była rozbieżność zaistniała w nazewnictwie urządzenia. Ta ostatnia kwestia
została wyjaśniona przez Przystępującego podczas rozprawy, gdzie Przystępujący wskazał,
że urządzenie o nazwie „Platforma do badań i analizy fizjologicznych parametrów życiowych
pacjenta z funkcjami wsparcia decyzj
i”, którego dotyczy certyfikat oraz urządzenie wskazane
w treści formularza ofertowego Przystępującego o nazwie „Comarch Punkt Diagnostyczny”,
to jedno i to samo urządzenie, którego nazwa nie została ujednolicona. Izba nie znalazła
powodów aby nie dać wiary takiemu wyjaśnieniu, w szczególności przy braku przedstawienia
przez Odwołującego dowodu przeciwnego. Nie bez znaczenia jest również całokształt
okoliczności tego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym występuje
generalna rozbieżność w nazewnictwie przedmiotu zamówienia, bowiem innej nazwy na jego
określenie używa Zamawiający (Samoobsługowy Kiosk Profilaktyczny), innych nazw w treści
oferty i certyfikatu używa Przystępujący, Odwołujący natomiast w formularzu oferty w ogóle
nie uzupełnił nazwy urządzenia ani jego producenta.
W tym stanie rzeczy Izba nie znal
azła powodu do unieważnienia czynności badania i
oceny ofert oraz innych czynności z niej wynikających podjętych przez Zamawiającego w
tym postepowaniu.
O kosztach
postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze
zm.) oraz § 8 ust. 2 w związku z § 2 ust 1 pkt 2) oraz § 5 pkt 1) i pkt 2) lit b) rozporządzenia
Prezesa Rady Minis
trów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący:
……………………………….