Sygn. akt: KIO 1442/21
POSTANOWIENIE
z dnia 24 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 24 maja
2021 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 maja
2021r. przez
wykonawcę MIRBUD Spółka Akcyjna z siedzibą Skierniewicach, ul. Unii
Europejskiej 18
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa –
Stołeczny Zarząd Infrastruktury z siedzibą w Warszawie, Al. Jerozolimskie 97
postanawia :
Umorzyć postępowanie,
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 20 000
zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez
wykonawcę MIRBUD Spółka Akcyjna z siedzibą Skierniewicach, ul. Unii
Europejskiej 18
tytułem zwrotu wpisu od odwołania
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie – w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..
Sygn. akt KIO 1442/21
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu ograniczonego pn.:
„Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej i wykonanie robót budowlanych wraz
z konserwacją i serwisowaniem zainstalowanych urządzeń oraz pełnienie nadzoru
autorskiego dla zadania: Budowa bud
ynków koszarowo-biurowych w Sochaczewie” zostało
wszczęte ogłoszeniem o zamówieniu opublikowanym w Suplemencie do Dziennika
Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 4 maja 2021 r. pod numerem 2021/S 086-223759.
W dniu 14 maja 2021 r. wykonawca MIRBUD
Spółka Akcyjna z siedzibą w Skierniewicach
wniósł odwołanie wobec treści siwz. Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocnika
działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 14 maja 2021 r. udzielonego przez
prezesa i wiceprezesa
zarządu ujawnionych w KRS i upoważnionych do łącznej
reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS. Odwołanie zostało przekazane zamawiającemu w
dniu 14 maja 2021 r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
1. . naruszenie art. 16 pkt 1-3 ustawy oraz art. 17 ust 1 ustawy
w związku z art. 112 ust. 1
ustawy
w związku z art. 112 ust. 2 pkt 4 ustawy w związku z art. 116 ust. 1 ustawy, przez
wadliwe określenie warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i
zawodowej wykonawcy
– doświadczenie wykonawcy, tj. określenie wymagań w zakresie
wyk
azania się budową „budynku koszarowo-biurowego lub budynku sztabowego lub
budynku koszarowego” w sposób, który narusza zasadę uczciwej konkurencji i zasadę
równego traktowania wykonawców oraz zasadę udzielania zamówienia zapewniającego
najlepszą jakość uzasadnioną charakterem zamówienia, nie jest proporcjonalny do
przedmiotu zamówienia i nie odzwierciedla minimalnych poziomów, przez co postępowanie
straciło walor przejrzystości,
2. naruszenie art. 16 pkt 1-3 ustawy oraz art. 17 ust 1 ustawy
w związku z art. 7 pkt 9)
ustawy
w związku z art. 140 ustawy w związku z art. 142 ust 2 pkt 3) ustawy w związku z art.
148 ust. 1 ustawy
, przez wadliwe określenie kryterium selekcji w zakresie wykazania się
budową „budynku koszarowo-biurowego lub budynku sztabowego lub budynku
koszarowego” w sposób, który narusza zasadę uczciwej konkurencji i zasadę równego
traktowania wykonawców oraz zasadę udzielania zamówienia zapewniającego najlepszą
jakość uzasadnioną charakterem zamówienia, poprzez iluzoryczne postawienie kryterium
selekcji, gdyż z uwagi na jego nadmierność kryterium „doświadczenie wykonawcy” nie
przyczyni się do faktycznej gradacji wniosków oraz poprzez ustanowienia kryterium, które nie
ma znaczącego wpływu na jakość wykonania zamówienia, co przez postępowanie straciło
walor przejrzystości.
Wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie zamawiającemu, aby:
1. zmienił treść ogłoszenia o zamówieniu i SWZ w sposób wskazany w uzasadnieniu
odwołania,
2. dokonaną zmianę ogłoszenia o zamówieniu i SWZ przekazał niezwłocznie wszystkim
wykonawcom, którym przekazano SWZ, oraz zamieścił zmianę ogłoszenia o zamówieniu i
SWZ na s
tronie internetowej, na której ogłoszenie o zamówieniu lub SWZ jest udostępniana,
3. przesunął termin składania wniosków o niezbędny dodatkowy czas na wprowadzenie
zmian we wnioskach
W dniu 17 maja 2021 r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.
W dniu 17 maja
2021 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił
zarzuty odwołania w całości.
Do postępowania odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca.
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie stwierdziła zaistnienia przesłanek, które mogłyby skutkować odrzuceniem odwołania
na podstawie art. 528 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną dopuszczalności
odwołania z art. 505 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy w
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na
posi
edzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W tak
im przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Izba ustaliła, że zaistniały wszystkie przesłanki, o których mowa w tym przepisie tj.
zamawiający uwzględnił zarzuty odwołania w całości i do postępowania nie zgłosił się żaden
uczestnik, z tego względu postępowanie należało umorzyć.
Na podstawie § 9 ust. 1 pkt. 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020
r. poz. 2437) w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na
skutek uwzględnienia całości zarzutów przez zamawiającego, koszty, o których mowa w § 5
, znosi się wzajemnie, a Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, skoro odwołujący uiścił wpis w wysokości 20 000zł.,
to do zwrotu pozostała ta kwota, o czym orzeczono w pkt. 2 sentencji.
Przewodniczący: ……………………..