Sygn. akt: KIO 1441/21
WYROK
z dnia 4 czerwca 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Justyna Tomkowska
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 czerwca 2021 roku w Warszawie
odwołania
wniesionego d
o Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 maja 2021 roku przez
wykonawc
ę KPB Budownictwo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Krośnie (Odwołujący)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Gminę Dukla z siedzibą w Dukli
orzeka:
Oddala odwołanie w całości
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego - KPB Budownictwo Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krośnie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięciu
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego - KPB Budownictwo
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krośnie tytułem wpisu od
odwołania
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz.U.2019 r., poz. 2019 ze zmianami) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………………
Sygn. akt KIO 1441/21
UZASADNIENIE
Dnia 14 maja 2021 roku do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
na podstawie art. 513 pkt 1 ust
awy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. poz. 2019 ze zm.)
, dalej jako „ustawa Pzp” odwołanie złożył wykonawca KPB
Budownictwo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krośnie, dalej
jako „Odwołujący”.
Zamawiający: Gmina Dukla z siedzibą w Dukli, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie podstawowym, w przedmiocie pod nazwą Rozbudowa
budynku Szkoły Podstawowej w Równem o salę gimnastyczną wraz z przebudową części
przyziemia na zaplecze szatniowo-
sanitarne i magazynowe na dz. nr 2048/1 położonej
w m-
ci Równe, gmina Dukla — etap II żelbetowy zbiornik na wodę p.poż. do zewnętrznego
gaszenia pożaru oraz wykonanie zagospodarowania terenu (drogi i place). Nr ogłoszenia
w BZP: 2021/BZP 00030105 z dnia 2021-04-09.
O
dwołanie złożono od:
niezgodnej z przepisami ustawy
Pzp czynności Zamawiającego, polegającej na
odrzuceniu oferty Odwołującego w dniu 10 maja 2021 roku;
niezgodnej z przepisami ustawy Pzp
czynności, polegającej na wyborze dnia 10 maja
2021 roku jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawcę Usługi Budowlane KW
BRUK W. K. .
Zamawiającemu Odwołujący zarzucał naruszenie następujących przepisów prawa:
I)
art. 226 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp
, polegające na niezasadnym przyjęciu, iż oferta
Odwołującego jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów, co skutkowało całkowicie
niezasadnym odrzuceniem oferty Odwołującego;
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
, polegające na niezasadnym przyjęciu, iż oferta
Odwołującego jest niezgodna z warunkami zamówienia, co skutkowało całkowicie
niezasadnym odrzuceniem oferty Odwołującego;
art. 223 ust. 1 w zw. z art. 224 ust. 1 w zw. z art. 224 ust. 3 pkt 4 ustawy Pzp,
polegające na braku żądania od Odwołującego dodatkowych wyjaśnień w zakresie podanej
przez
Odwołującego stawki roboczogodziny (wobec braku zrozumienia przez
Zamawiającego wyjaśnień Odwołującego z dnia 6 maja 2021 roku);
art. 224 ust. 6 ustawy Pzp
, polegające na niezasadnym uznaniu przez
Zamawiającego, iż wyjaśnienia Odwołującego z dnia 6 maja 2021 roku nie uzasadniają
podanej w ofercie stawki roboczogodziny,
art. 16 ustawy Pzp
, polegające na prowadzeniu postępowania w sposób naruszający
zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców oraz przejrzystości,
w szczególności w związku z odrzuceniem oferty Odwołującego w oparciu o błędne
podstawy faktyczne i prawne oraz zaniechaniem jej wyboru jako najkorzystniejszej
w post
ępowaniu;
art. 253 ust. 1 ustawy Pzp
, polegające na braku podania pełnego i poprawnego
uzasadnienia faktycznego i prawnego przyczyn odrzucenia oferty Odwołującego, podczas
gdy Zamawiający był zobowiązany do ich wskazania.
Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania oraz o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
dokonanie wyboru ofer
ty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu
(ewentualnie wezwanie Odwołującego do wyjaśnienia treści oferty - w razie dalszych
wątpliwości Zamawiającego w zakresie podanej w ofercie przez Odwołującego stawki
roboczogodziny).
Odwołujący zaznaczył, że posiada interes do wniesienia odwołania, gdyż jest
wykonawcą, który złożył ofertę w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego, a jego
oferta została odrzucona - w opinii Odwołującego całkowicie niesłusznie - co uniemożliwiło
Odwołującemu uzyskanie zamówienia. Jednocześnie w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego powołanych przepisów ustawy Pzp, Odwołujący poniósł ponieść szkodę
w postaci braku wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej,
mając na uwadze przyjęte przez
Zamaw
iającego kryteria oceny ofert.
Zamawiający pismem z dnia 10 maja 2021 roku poinformował o odrzuceniu oferty
Odwołującego oraz zawiadomił o wyborze najkorzystniejszej oferty. W związku z powyższym
termin do
wniesienia odwołania został zachowany. Kopia odwołania została prawidłowo
przekazana
Zamawiającemu. Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości na rachunek
UZP.
W uzasadnieniu zarzutów podano, że Zamawiający prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym, którego przedmiotem jest
„Rozbudowa budynku Szkoły Podstawowej w Równem o salę gimnastyczną wraz
z przebudową części przyziemia na zaplecze szatniowo- sanitarne i magazynowe na dz. nr
2048/1 położonej w m-ci Równe, gmina Dukla — etap II żelbetowy zbiornik na wodę p.poż.
do zewnętrznego gaszenia pożaru oraz wykonanie zagospodarowania terenu (drogi i place)”.
Zamawiający określił wartość zamówienia na kwotę poniżej progów unijnych, o jakich mowa
w art. 3 ustawy Pzp.
W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, iż nie zgadza się ze stanowiskiem
Zamaw
iającego, iż złożona przez Odwołującego oferta jest nieważna na podstawie
odrębnych przepisów - art. 226 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.
Zgodnie z tym
przepisem zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę, jeżeli jest
nieważna na podstawie odrębnych przepisów. Nieważność oferty na podstawie odrębnych
przepisów skutkującą jej odrzuceniem należy oceniać z uwzględnieniem zwłaszcza art. 78
k.c. (forma pisemna), art. 781 k.c. (elektroniczna forma czynności prawnej) oraz art. 82-88
k.c. (wady oświadczenia woli). Mamy tu do czynienia przede wszystkim z nieważnością
bezwzględną, następującą ipso iure, od chwili złożenia wadliwej oferty, bez potrzeby
składania jakichkolwiek dodatkowych oświadczeń. Ma ona charakter definitywny, ponieważ
nieważne oświadczenie nie może uzyskać skuteczności, nawet gdyby przyczyna
nieważności odpadła. Takie odrzucenie oferty przybiera charakter czynności porządkowo-
informacyjnej, mieszczącej się co najwyżej w kategoriach stwierdzenia nieważności oferty
dotkniętej wadą.
Z uwagi na powyższe stanowisko doktryny, należy uznać, że oferta Odwołującego
jest w pełni ważna - została złożona przez Odwołującego (osobę prawną), poprzez osobę
uprawnioną do działania w jego imieniu (Prezes Zarządu – Pan Ł.G.), oświadczenie woli
o złożeniu oferty nie jest obarczone żadną wadą skutkującą jego nieważność, oferta została
również złożona w wymaganej formie - nie istnieją zatem żadne przesłanki, aby odrzucić
ofertę na podstawie przywołanego przepisu ustawy Pzp.
U
znanie przez Zamawiającego, iż oferta Odwołującego jest niezgodna warunkami
zamówienia również jest w ocenie Odwołującego całkowicie niezasadne. Odwołujący złożył
ofertę w całkowitej zgodzie z warunkami zamówienia, gdyż:
Odwołujący zgodnie z warunkami zamówienia złożył kosztorys ofertowy szczegółowy
- na podsta
wie przedmiaru robót, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia
18 maja 2004 r. w sprawie określania metod i podstaw sporządzania kosztorysu
inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych
kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym.
Zawarta w kosztorysach stawka roboczogodziny
w wysokości 18,00 zł jest stawką
netto
i nie jest minimalną stawką godzinową, o której mowa w Rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 15 września 2020 roku w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia
za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej (wskazana w rozporządzeniu stawka
18,30 zł minimalnej stawki godzinowej jest kwotą brutto - zawierającą w sobie wszystkie
obciążenia publicznoprawne, natomiast kwota netto to ok. 13.40 zł). Podana natomiast
w kosztorysach Odwołującego stawka roboczogodziny 18,00 zł stanowi składnik kosztorysu
Odwołującego wskazujący cenę jednostkową robocizny za jedną roboczogodzinę (zgodnie
z wymogami wypełniania kosztorysu). Celem ustalenia wysokości minimalnej stawki
godzinowej (w rozumieniu w/w rozporządzenia) należy stawkę roboczogodziny (18,00 zł)
powiększyć o podatek od towarów i usług (+23%), co prowadzi do stawki 22,14 zł/r-g -
powyższe oznacza, że Odwołujący złożył ofertę z ceną, w której zawarta jest minimalna
stawka godzinowa wyraźnie przewyższająca wymaganą przez ustawodawcę wysokość tej
stawki.
Zawart
a w kosztorysach stawka 18,00 zł roboczogodziny podyktowana była
wymogami Zamawiającego przyjętymi w SWZ. Odniesienie się przez Zamawiającego do
minimalnej stawki roboczogodziny w wysokości 18,30 zł brutto, które zostało wskazane
w rozporządzeniu w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz
wysokości minimalnej stawki godzinowej dotyczy umowy zlecenia, a nie umowy o pracę.
Opieranie obecnie swojej argumentacji przez Zamawiającego na tej stawce przy
równoczesnym nałożeniu na Odwołującego przez Zamawiającego obowiązku zatrudnienia
osób wykonujących czynności polegające na wykonywaniu pracy fizycznej, operatorów
maszyn i urządzeń na podstawie umowy o pracę już samo w sobie jest sprzeczne
i nielogiczne
— skoro Zamawiający wymaga zatrudnienia pracowników na umowę o pracę,
to powinien odnosić się do minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości 2800 zł
brutt
o, a nie do minimalnej stawki godzinowej 18,30 zł brutto (która dotyczy umów zlecenia).
Minimalna stawka r-
g brutto dla umowy o pracę przy założeniach przywołanego
rozporządzenia i normatywnej ilości godzin w miesiącu dla roku 2021 (168 godzin pracy)
wynos
i 16,66 zł brutto - nawet z tego powodu zastosowana przez Odwołującego stawka
roboczogodziny w kosztorysach w świetle zapisów SWZ i rozporządzenia jest prawidłowa.
Zawarta w kosztorysach Odwołującego stawka roboczogodziny w wysokości 18,00 zł
netto wynika
ła również z zakładanego systemu realizacji inwestycji - tj. skrócenia czasu
realizacji zamówienia z czterech do trzech miesięcy, co spowodowało zmniejszenie ilości
roboczogodzin. W efekcie powyższe pozwala na osiągnięcie faktycznej stawki za r-g
znacznie
wyższej niż minimalna - obrazuje to poniższe wyliczenie:
ilość nakładów r-g dla poszczególnych prac objętych inwestycją założono na 1920
Odwołujący załączył kalkulację roboczogodzin według zakładanego systemu pracy),
kwota przewidziana na robociznę w kosztorysach wynosi bez narzutów 43 338,22 zł
netto,
stawka r-
g netto przy zakładanym systemie realizacji inwestycji wyniesie zatem
43 338,22 zł: 1920 r-g = 22,57 zł netto/r-g.
Dalej
Odwołujący wskazał, że ze specyfikacji warunków zamówienia, dalej jako
„SWZ”, (pkt 15 — Opis sposobu obliczenia ceny) wynika, że wykonawca określa cenę
realizacji zamówienia poprzez wskazanie w formularzu ofertowym sporządzonym według
wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do SWZ ceny oferty brutto za realizację przedmiotu
zam
ówienia. Natomiast w kosztorysach wykonawcy mieli wskazać stawkę za
roboczogodzinę, przy czym ani kosztorys, ani SWZ nie wskazywały, że ma być to cena
brutto. Obowiązek podania ceny brutto dotyczył zatem wyłącznie ceny oferty [i w niej są
zawarte wszystkie koszty pracy -
zarówno wynagrodzenie „na rękę" dla pracownika, jak
i pozostałe koszty pracy (składki ZUS. podatki, itd.) pokrywane przez pracownika
i pracodawcę], natomiast Odwołujący nie miał obowiązku - zgodnie z SWZ - w pozycji
kosztorysowej nazwanej
„stawka za roboczogodzinę” rozróżniania ceny netto i brutto dla
stawki za roboczogodzinę. Skoro jedynie dla ceny oferty Zamawiający wskazał wymóg
podania ceny
brutto, to logicznym wydaje się, że w kosztorysach wykonawcy mieli wskazać
wartość netto. A contrario, gdyby Zamawiający oczekiwał podania ceny brutto za
roboczogodzinę. ujawniłby taki wymóg wprost w SWZ, w formularzu ofertowym lub we
wzorze umowy stanowiącym załącznik nr 5 do SWZ. Tym samym Zamawiający błędnie
ocenił stawkę Odwołującego za roboczogodzinę jako niezgodną z rozporządzeniem
w sprawie stawki minimalne
j w 2021 r., bowiem stawka 18 zł netto za roboczogodzinę
zaproponowana przez Odwołującego jest o około 5 zł wyższa niż minimalna stawka
godzinowa netto określona w tym rozporządzeniu (13,40 zł netto).
Zamawiający w ogóle nie odniósł się do całkowitej ceny oferty, lecz do stawki za
roboczogodzinę, której minimalna wysokość i tak określana jest przepisami powszechnie
obowiązującego prawa i jest niezależna od woli Odwołującego. Zamawiający pomija również
fakt, iż rozporządzenie w sprawie stawki minimalnej, na które powołuje się w uzasadnieniu
odrzucenia oferty Odwołującego, dotyczy wynagrodzenia wypłacanego wyłącznie osobom
fizycznym -
Zamawiający w SWZ nie wskazał, że stawka za roboczogodzinę podana
kosztorysach ma dotyczyć osób fizycznych zatrudnionych u wykonawcy. Ta pozycja
w kosztorysach określa stawkę za roboczogodzinę w ramach rozliczeń Odwołującego
z Zamawiającym, a nie Odwołującego z jego pracownikami. Tym samym zaoferowana przez
Odw
ołującego stawka za roboczogodzinę 18 zł netto (ok. 22 zł brutto) jest wyższa niż wynika
to z rozporządzenia w sprawie stawki minimalnej (tj. 13.40 zł netto i 18,30 zł brutto), a samo
rozporządzenie to nie znajduje zastosowania do stawki za roboczogodzinę wskazaną
w kosztorysach szczegółowych, a zatem Odwołujący teoretycznie mógłby podać tam nawet
niższą stawkę niż wynika to z treści tego rozporządzenia. Wobec powyższego sposób
prowadzenia postępowania przez Zamawiającego narusza również inne zasady ustawy Pzp,
w szczególności zasadę zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania
wykonawców oraz przejrzystości - począwszy od nieprecyzyjnego sformułowania SWZ
i formularza ofertowego, którego negatywnymi skutkami Zamawiający próbuje obciążyć
Odwołującego, poprzez lakoniczne, kilkuzdaniowe uzasadnienie odrzucenia jego oferty, aż
po wskazanie błędnych podstaw prawnych jej odrzucenia. Takie postępowanie nie tylko
utrudnia Odwołującemu złożenie oferty w pełni zgodnej z oczekiwaniami Zamawiającego, ale
również dochodzenia swoich praw za pomocą środków ochrony prawnej, bowiem to właśnie
uzasadnienie decyzji o odrzuceniu oferty stanowi dla Odwołującego podstawę do wniesienia
odwołania. Uzasadnienie przedstawione przez Zamawiającego de facto uniemożliwia
Odwołującemu ustalenie prawdziwych podstaw faktycznych i prawnych dla odrzucenia jego
oferty. Uzasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego zostało zawarte w kilku zdaniach,
z czego niemal połowę stanowi tytuł rozporządzenia oraz cytowane zapisy SWZ. Z pisma
Zamaw
iającego wynika, że podstawę prawną odrzucenia oferty Odwołującego stanowi
art. 226 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy Pzp
. W dalszej części Zamawiający zwraca uwagę, że
wskazana w ofercie stawka godzinowa jest niższa od minimalnej stawki wskazanej
w rozporządzeniu, bowiem ustawodawca określił ją na poziomie 18,30 zł. Uzasadnienie jest
zbyt lakoniczne. Nadto jest ono błędne oraz wewnętrznie sprzeczne, gdyż w jego treści
odniesiono się wątpliwości Zamawiającego co do tego, czy oferta nie zawiera rażąco niskiej
ceny,
natomiast samo odrzucenie oferty nie nastąpiło z powodu rażąco niskiej ceny (art. 226
ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp
), lecz z powodu nieważności oferty i jej niezgodności z warunkami
zamówienia (art. 226 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy Pzp). Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest
zaś to, że Odwołujący nie zna rzeczywistych powodów odrzucenia jego oferty.
N
a marginesie Odwołujący wskazał, że cena jego oferty z pewnością nie jest rażąco
niska (nawet mając na uwadze porównanie minimalnej stawki godzinowej z rozporządzenia -
18,30 zł brutto - a stawkę za roboczogodzinę wskazaną w ofercie Odwołującego - 18,00 zł
netto).
Zgodnie z art. 253 ust. 1 ustawy Pzp
Zamawiający ma obowiązek informować
wykonawców o przyczynach odrzucenia oferty. Jak wynika z jednolitego w tym zakresie
o
rzecznictwa KIO, uzasadnienie faktyczne i prawne decyzji zamawiającego powinno
wyczerpująco opisywać przyczyny stanowiące podstawę decyzji. Wykonawca musi mieć
możliwość odniesienia się do argumentów przedstawionych w uzasadnieniu w przypadku
skorzystania
ze środków ochrony prawnej. Uzasadnienie decyzji o odrzuceniu oferty
Odwołującego przedstawione przez Zamawiającego nie spełnia wymagań, jakie stawna
ustawa Pzp
, jest bardzo enigmatyczne, a wskazane podstawy prawne błędne i wewnętrznie
sprzeczne.
Zdaniem
Odwołującego jego oferta zawiera cenę, w której zawarta jest stawka
godzinowa znacznie przewyższająca minimalną stawkę godzinową wskazaną przez
ustawodawcę w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 września 2020 roku w sprawie
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki
godzinowej. Odwołujący nie naruszył więc żadnych przepisów o płacy minimalnej, ani
warunków zamówienia, stąd odrzucenie jego oferty z tego powodu (art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp
) jest w całości nieuzasadnione.
W świetle podniesionych w odwołaniu zarzutów, naruszenia przez Zamawiającego
przepisów ustawy Pzp oraz powołanych okoliczności, dokonane naruszenia przepisów
ustawy
Pzp w ocenie Odwołującego miały istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zam
ówienia. Z tych względów Odwołujący uważa odwołanie za konieczne i uzasadnione.
Po przeprowadzeniu rozprawy
z udziałem Stron postępowania odwoławczego, na
podstawie zgromadzonego w sp
rawie materiału dowodowego oraz oświadczeń
i stanowisk Stron
postępowania, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje:
Izba ustaliła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania.
Izba uznała, iż Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia
szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania,
o
których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
W postępowaniu zgłoszenie przystąpienia po stronie Zamawiającego zgłosił
wykonawca W. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi Budowlane
KW BRUK W. K.
z siedzibą w Wysokiej Strzyżowskiej (dalej „KW BRUK”).
Izba uznała złożone zgłoszenie za nieskuteczne i nie dopuściła Wykonawcy jako
Przystępującego po stronie Zamawiającego.
Zgodnie z art. 525 ustawy Pzp2019 wykonawca zgłaszając przystąpienie
w ustawowym terminie 3 dni od otrzymania kopii odwołania, wskazuje stronę, do której
przystępuje i interes uzyskania rozstrzygnięcia na korzyść tej strony. Obowiązkowym
elementem zgłoszenia jest także dołączenie do zgłoszenia przystąpienia dowodu przesłania
kopii zgłoszenia zamawiającemu i odwołującemu. W przedmiotowej sprawie Wykonawca
KW BRUK złożył zgłoszenie w dniu 14 maja 2021 roku, czyli w ustawowym terminie 3 dni od
otrzymania kopii odwołania. Niestety do zgłoszenia przesłanego do Prezesa KIO nie
dołączono dowodu przesłania kopii zgłoszenia do Zamawiającego i Odwołującego. Jest to
brak rangi formalnej
zgłoszenia, który nie podlega uzupełnieniu a jego wystąpienie powoduje
nieskuteczność złożonego przystąpienia.
Izba ustaliła, że:
Na podstawie przekazanej przez Zamawiającego dokumentacji postępowania Izba
ustaliła, że zgodnie z zapisami Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej jako „SWZ”)
wymagano zatrudnienia w ramach warunków umowy o pracę w rozumieniu ustawy Kodeks
pracy przez Wykonawcę i Podwykonawcę osób wykonujących w trakcie realizacji
zamówienia czynności polegających na wykonywaniu pracy fizycznej, operatorów maszyn
i urządzeń.
Z rozdziału SWZ – Opis sposobu obliczenia ceny – wynika, że Wykonawca określa
w ofercie cenę oferty brutto w złotych, która stanowić będzie wynagrodzenie kosztorysowe
za realizację całości przedmiotu zamówienia. Cenę brutto należało podać w formularzu
o
fertowym. Wynagrodzenie kosztorysowe, cena brutto oferty w formularzu ofertowym muszą
być wyrażone w liczbowo i podane w z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku oraz
podane słownie. W podanym wynagrodzeniu kosztorysowym, cenie ofertowej brutto
Wykonawc
a musi uwzględnić wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie, jakie uważa za
niezbędne do poniesienia dla terminowego i prawidłowego wykonania przedmiotu
zamówienia, zysk, wszystkie wymagane przepisami podatki i opłaty, w szczególności
podatek VAT. Do ofert
y należało dołączyć kosztorys ofertowy szczegółowy. Zgodnie
z wytycznymi kosztorysowania w skład ceny robocizny wchodzą następujące składniki
kosztów pracy robotników zatrudnionych bezpośrednio przy wykonywaniu robót
budowlanych:
Płace zasadnicze według osobistego zaszeregowania, przyjmowane jako średnie
ważone;
2) Premie regulaminowe;
Płace dodatkowe (np. za kierowanie brygadą);
Płace uzupełniające (wynagrodzenie za okres urlopu, zasiłki chorobowe, odprawy
emerytalne i inne);
Obligatoryjne obciążenia płac z tytułu składek na rzecz ZUS, Fundusz Pracy,
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
Odpisy za zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, mieszkaniowy.
Kosztorys ofertowy szczegółowy należało sporządzić na podstawie przedmiaru robót
zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie
obliczenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania
planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych
o
kreślonych w programie funkcjonalno-użytkowym. Zamawiający zaznaczył, że wszelkie
ingerencje w pozycje katalogowe norm kosztorysowych będą skutkować odrzuceniem oferty
jako niezgodnej z SWZ na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Zamawiający w trybie art. 223 ust. 1 i 224 ust. 1 ustawy Pzp2019 prosił Wykonawcę
o
wyjaśnienie dotyczące ceny w kosztorysie ofertowym; tzn. stawki roboczogodziny 18,00 zł,
w szczególności w zakresie:
zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;
wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług
albo związanych z realizacją robót budowlanych;
oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę;
zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz
z 2019 r. poz. 1564) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest
realizowane zamówienie;
zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej;
zgo
dności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;
wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy.
Od 1 stycznia 2021 roku stawka roboczogodziny wynosi 18,30 złotych - podstawa
prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 września 2020 r. w sprawie wysokości
minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021
r.
Zgodnie z wytycznymi kosztorysowania w skład ceny robocizny wchodzą następujące
składniki kosztów pracy robotników zatrudnionych bezpośrednio przy wykonywaniu robót
budowlanych:
płace zasadnicze według osobistego zaszeregowania, przyjmowane jako średnie
ważone,
premie regulaminowe,
płace dodatkowe (np. za kierowanie brygadą, dodatki funkcyjne, stażowe itp.),
płace uzupełniające (np. wynagrodzenia za okres urlopu i inne płatne nie obecności
w pracy, zasiłki chorobowe nierefundowane przez ZUS, odprawy emerytalne, nagrody
jubileuszowe),
obligatoryjne obciążenia płac, np. z tytułu składek na rzecz ZUS, Fundusz Pracy,
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, mieszkaniowy itp.
Na podstawie § 6 załącznika nr 5 do SWZ tj. wzór umowy, Zamawiający wymagał
zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26
czerwca 1974 r. -
Kodeks pracy, przez Wykonawcę lub Podwykonawcę (w tym dalszego
Podw
ykonawcę) osób wykonujących w trakcie realizacji zamówienia czynności polegających
na wykonywaniu pracy fizycznej, operatorów maszyn i urządzeń.
Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na
wykonawcy.
Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli
dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera
rażąco niski koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Odwołujący złożył następujące wyjaśnienia:
Za na
jważniejsze należy uznać, że zawarta w kosztorysach Wykonawcy stawka
roboczogodziny w wysokości 18,00 zł/r-g jest stawka netto (bez podatku vat), natomiast
w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 września 2020r., na które powołuje się
Zamawiający w piśmie z dnia 28 kwietnia 2021r. minimalna stawka roboczogodziny w 2021r.
wynosi 18,30 zł/r-g (brutto). Tak więc po przeliczeniu stawki netto z kosztorysu na brutto
(podatek vat 23%) otrzymujemy wartość 22,14 zł/r-g, a więc spełniony jest warunek
minimalnej st
awki roboczogodziny z aktu prawnego przytoczonego przez Zamawiającego.
Ponad to:
Zawarta w kosztorysach Wykonawcy stawka roboczogodziny w wysokości
18,00 zł/r-g (netto) podyktowana była założeniami Zamawiającego przyjętym w SIWZ, które
uniemożliwiały jakiekolwiek ingerencje w pozycje katalogowe norm kosztorysowych (pkt.
15.7 SIWZ). Przyjęte przez Zamawiającego pozycje katalogowe norm kosztorysowych
posiadają normy nakładów rzeczowych i roboczogodzin nie zawsze adekwatne do faktycznej
pracochłonności, co przy założeniu w/w warunku w konsekwencji uniemożliwiło ich korektę
przy użyciu współczynników, wymagając zastosowanie robocizny na poziomie 18 zł. (netto).
Odniesienie Zamawiającego do minimalnej stawki roboczogodziny w wysokości 18,30
zł. (brutto), które zostało wskazane w przytoczonym Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia
września 2020r. tyczy się umów zlecenia, jest niekonsekwentne do zapisów pkt. 3.3 SIWZ
i § 6 załącznika do SIWZ tj. projektu umowy, które nakłada na Wykonawcę obowiązek
zatrudnien
ia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących w trakcie realizacji
zamówienia czynności polegających na wykonywaniu pracy fizycznej, operatorów maszyn
i urządzeń. Minimalna stawka r-g brutto dla umowy o pracę przy założeniach
przedmiotowego R
ozporządzenia i normatywnej ilości godzin w miesiącu dla roku 2021r.
(168 godzin pracy)
wynosi 16,66 zł (brutto), tak więc zastosowana stawka r-g w kosztorysach
w świetle zapisów SIWZ i Rozporządzenia Rady Ministrów jest prawidłowa.
Zawarta w kosztorysach Wykonawcy stawka robo
czogodziny w wysokości
18,00 zł/r-g (netto) pomimo powyższych wyjaśnień wynikała również z zakładanego systemu
realizacji inwestycji tj. skrócenia czasu realizacji z czterech do trzech miesięcy, tym samym
zmn
iejszenie ilości roboczogodzin, co w efekcie pozwała na osiągniecie faktycznej stawki za
r-
g (wynagrodzenia dla pracownika) znacznie wyższej niż minimalna.
O
brazuje to poniższe wyliczenie:
ilość nakładów r-g dla poszczególnych prac objętych inwestycją założono na 1920
(w załączeniu kalkulacja roboczogodzin wykonawcy według zakładanego systemu pracy),
kwota przewidziana na robociznę w kosztorysach wynosi bez narzutów netto
43 335,22 zł
stawka r-
g netto przy zakładanym systemie wyniesie zatem 43 338,22 zł./1920 r-g =
22,57 zł/r-g.
Wy
konawca wskazał na wyjątkowo sprzyjające warunki zamówienia poprzez
koncentrację zasobów firmy, która zlokalizowana jest w bliskiej odległości od miejsca
inwestycji: kierownik budowy zamieszkały w przedmiotowej miejscowości, pracownicy
fizyczni zamieszkali
w ościennych miejscowościach (Lubatówka, Dukla, Rogi, Iwonicz).
Kolejny argument to kadra techniczna jak i pracownicy fizyczni z wieloletnim
doświadczeniem co pozwala na optymalizację i skrócenie czasu inwestycji. Wykonawca
złożył ofertę z ceną, w której zawarta jest stawka godzinowa znacznie przewyższająca
wymaganą przez ustawodawcę wysokość tej stawki
Zamawiający nie uznał złożonych wyjaśnień i na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 4 i pkt 5
ustawy Pzp poinformował Odwołującego, że jego oferta zostaje uznana za odrzuconą.
Zamawiający przywołał postanowienia SWZ o zasadach sporządzenia kosztorysu
ofertowego, które ustalił. Wskazano, że w postępowaniach dotyczących robót budowlanych
wykonawca składa kosztorys ofertowy, w którym wymienia się czynniki produkcji, w tym
robociznę. Zgodnie z art. 224 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp wartość kosztów przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r.
o minimalnym wyna
grodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564)
lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane
zamówienie. Zgodnie z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu minimalne koszty
wynagrodzenia jednej osoby w 2021 roku wynoszą 18,30 zł brutto za godzinę pracy
(z uwzględnieniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2021 roku – 2 800 zł
oraz średniomiesięcznej liczby godzin w 2021 roku – 168 h). Na składkę 18,30 zł składają
się:
wynagrodzenie bezpośrednie pracownika przysługujące na podstawie umowy o pracę „na
rękę”, po odliczeniu z kwoty wynagrodzenia brutto kwot przekazywanych przez pracodawcę
tytułem składek ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, chorobowego, zdrowotnego oraz
zaliczek na podatek dochodowy,
koszty ponoszone przez pracownika, czyli kwoty przekazywane przez pracodawcę tytułem
składek ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, chorobowego, zdrowotnego oraz zaliczek
na podatek dochodowy,
- koszty pracy p
onoszone pracodawcę od pensji pracownika (emerytalne, rentowe, Fundusz
Pracy, FGŚP).
Zamawiający w trybie art. 223 ust. 1 i art. 224 ustawy Pzp zwrócił się do
Odwołującego o złożenie wyjaśnień z dowodami, ponieważ wynagrodzenie pracowników
wzbudziło jego wątpliwości. Wezwanie kreuje domniemanie, że oferta wykonawcy jest
rażąco niska. Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu
spoczywa na wykonawcy (art. 224 ust. 6 ustawy Pzp). Poprzestanie na oświadczeniu
własnym wykonawcy nie jest w tej mierze wystarczające. Dowodami potwierdzającymi
stosowanie wynagrodzenia zgodnego z przepisami o płacy minimalnej są listy płac,
zanonimizowane umowy o pracę. Z dowodów tych musi wynikać, że przyjęte w ofercie
stawki wynagrodzeń pokrywają się z wynagrodzeniem umownym. Dowodów takich do
złożonych wyjaśnień Wykonawca nie złożył. W wezwaniu Zamawiający przedstawił składowe
kosztów pracy robotników zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji zamówienia, w tym
wyliczeniu brak podatku VAT. Skrócenie czasu realizacji zadania, wykształcona kadra
i zatrudnienie pracowników z miejscowości ościennych nie skutkuje obniżeniem stawki
roboczogodziny, wręcz ją zwiększa. Uchybienie Wykonawcy polegające na wyliczeniu ceny
niezgodnie z przepisami o płacy minimalnej narusza zasadę równego traktowania i uczciwej
konkurencji.
Biorąc poczynione ustalenia pod uwagę, Izba uznała, że odwołanie podlegało
oddaleniu w całości.
Z ustawy
z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
(Dz. U. z 2002r.,
nr 200, poz. 1679 ze zmianami) wynika, że użyte w ustawie określania
oznaczają „minimalna stawka godzinowa” – minimalna wysokość wynagrodzenia za każdą
godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług, przysługująca przyjmującemu zlecenie
lub świadczącemu usługi. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 i ust. 4 przywołanej ustawy
w
ysokość wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze
czasu pracy nie może być niższa od wysokości minimalnego wynagrodzenia ustalonego
w trybie art. 2 i art. 4.
Do obliczenia wysokości wynagrodzenia pracownika przyjmuje się
przysługujące pracownikowi składniki wynagrodzenia i inne świadczenia wynikające ze
stosunku pracy, zaliczone według zasad statystyki zatrudnienia i wynagrodzeń określonych
przez Główny Urząd Statystyczny do wynagrodzeń osobowych, z zastrzeżeniem ust. 5.
Na podstawie R
ozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 września 2020 r. w sprawie
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki
godzinowej w 2021 r. (Dz. U. 2020,
poz. 1596) Izba ustaliła, że od dnia 1 stycznia 2021 r.
minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 2800 zł (§ 1 rozporządzenia). Zgodnie z § 2
rozporządzenia od dnia 1 stycznia 2021 r. ustala się minimalną stawkę godzinową
w wysokości 18,30 zł.
Zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp2019
w toku badania i oceny ofert zamawiający
może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz
przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń.
Niedopuszczalne jest prowad
zenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji
dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie
jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Na podstawie art. 224 ustawy Pzp2019
jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich
istotne cz
ęści składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub
budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi
z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.
Wyjaśnienia mogą dotyczyć w szczególności oryginalności dostaw, usług lub robót
budowlanych oferowanych przez w
ykonawcę. Odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną
lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym
terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie
ceny lub kosztu.
Z art. 226 ust.
1 pkt 4 i pkt 5 ustawy Pzp2019 wynika, że zamawiający odrzuca ofertę,
jeżeli: jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów oraz jej treść jest niezgodna
z warunkami zamówienia.
Izba zgadza się ze stanowiskiem Zamawiającego przedstawionym w zawiadomieniu
o odrzuceniu oferty Odwołującego, że złożona przez Wykonawcę oferta była w swej treści
niezgodna z warunkami zamówienia oraz nie uwzględnia warunków wynikających
z odrębnych przepisów, w tym przypadku przepisów dotyczących zasad ustalania
najniższego wynagrodzenia za pracę.
Z zapisów SWZ niezaprzeczalnie wynikało, że w podanym wynagrodzeniu
kosztorysowym, cenie ofertowej brutto Wykonawca musiał uwzględnić wszystkie koszty
bezpośrednie i pośrednie, jakie uważa za niezbędne do poniesienia dla terminowego
i prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia, zysk, wszystkie wymagane przepisami
podatki i opłaty, w szczególności podatek VAT. Dodatkowo Zamawiający podkreślił, że
zgodnie z wytycznymi kosztorysowania w skład ceny robocizny wchodzą określone składniki
kosztów pracy robotników zatrudnionych bezpośrednio przy wykonywaniu robót
budowlanych, wymieniając je szczegółowo.
Zatem, jeżeli Odwołujący wezwany do złożenia wyjaśnień w zakresie stawki
roboczogodziny ujętej w złożonym kosztorysie ofertowym oświadczył, że stawka jest stawką
netto (bez podatku VAT), to w ocenie Izby oznacza to, że Wykonawca sporządził kosztorys
niezgodnie z wymaganiami Zamawiającego ujętymi w SWZ. Wykonawca w końcowym
elemencie złożonego kosztorysu do podanek stawki doliczył podatek VAT. Podkreślić
należy, iż podatek VAT nie jest jedynym zobowiązaniem dodatkowym, które należało ująć
w stawce roboczogodziny. Odwołujący w złożonych wyjaśnieniach w ogóle nie odniósł się do
innych obciążeń publicznoprawnych, mianowicie składek na ubezpieczenie zdrowotne,
emerytalne i chorobowe, do ponoszenia których zobowiązany jest pracodawca. Ze złożonych
wyjaśnień nie wynikało również, że stawka 18,00 zł te obciążenia zawiera. Odwołujący
napisał jedynie, że po doliczeniu podatku stawka wynosi 22,14 zł/r-g, więc jest wyższa od
stawki minimalnej określonej przez ustawodawcę odrębnymi przepisami. O ile założyć
można, że możliwe jest pominięcie pewnych innych kosztów lub zastosowanie rozwiązań
takie koszty obniżających, czy nieuwzględnienie zysku w wynagrodzeniu wynikającym
z kosztorysu Wykonawcy, o tyle pominięcie w tym kosztorysie kosztów wynagrodzenia
pracowników, które musi ponieść pracodawca jest co najmniej dyskusyjne. Są to bowiem
obciążenia o takim charakterze, że Wykonawca zatrudniający osoby na podstawie umowy
o pracę musi je ponieść, nie może w żaden sposób ich uniknąć. Co najwyżej można przyjąć,
że w obecnej sytuacji stanu epidemii, w ramach wzmożonej pomocy Państwa dla
przedsiębiorców, w ramach kolejnych tarcz antykryzysowych, dany przedsiębiorca uzyskał
odroczenie lub zwolnienie dla tych płatności. Takie jednak okoliczności nie zostały przez
Odwołującego przywołane w złożonych wyjaśnieniach.
Bez znaczenia dla oceny prawidłowości działań Zamawiającego pozostają dywagacje
Odwołującego wynikające ze złożonych wyjaśnień oraz odwołania, że Zamawiający nie
dopuścił jakichkolwiek zmian w poszczególnych pozycjach kosztorysowych. Jeżeli
Odwołujący uważał, że pewne pozycje wymagają korekty co do ilości nakładów, w tym
czynnika pracochłonności, to winien był w toku prowadzonego postępowania zwrócić się
albo z pytaniem albo z prośbą o zmianę do Zamawiającego.
Izba nie podziela również zapatrywań Odwołującego, że Zamawiający winien
wystosować do Wykonawcy wezwanie o złożenie dodatkowych wyjaśnień w zakresie
podanej przez
Odwołującego stawki roboczogodziny. Odwołujący w tej materii złożył jasne
wyjaśnienia, przy czym są one niezgodne z założeniami SWZ i przepisami o pracy
minimalnej. Stawka wskazana w ofercie wykonawcy po terminie składania ofert nie może
u
lec zmianie. Odwołujący przedstawił stanowisko, w jaki sposób jego zdaniem należy daną
stawkę wyliczyć, więc również ten element nie podlegał negocjacjom. Odwołujący nie podał
w odwołaniu jakie dodatkowe informacje mogłyby wynikać z wyjaśnień, które wpłynęłyby na
decyzję Zamawiającego, a sam Zamawiający w informacji o odrzuceniu odniósł się do
przedstawionych wyjaśnień, dlaczego są one w jego ocenie nieprawidłowe. Izba nie znalazła
podstaw, które uzasadniałby możliwość złożenia dodatkowych wyjaśnień przez
O
dwołującego.
Nawet gdyby przyjąć (wbrew złożonym przez Odwołującego wyjaśnieniom), że
podana w kosztorysie ofertowym stawka wynosi 16,66 zł netto dla osób zatrudnionych na
umowę o pracę, a zatem podana wartość 18,00 zł zawiera elementy wynagrodzenia
obci
ążające pracodawcę, to kwota 18,00 zł jest zbyt niska, by teza ta była prawdziwa.
Do wartości 16,66 zł stawki netto doliczyć należałoby wielkości 9,76% składki emerytalnej
(co daje 1,62 zł), 6,5% składki rentowej (co daje 1,08 zł), 1,67% składki wypadkowej (co daje
0,28 zł), FP – 2,45% (co daje 0,41 zł) oraz FGŚP – 0,10%, (co daje 0,02 zł) co łącznie daje
20,48% obciążeń pracodawcy i kwotę 3,41 zł. Zatem pracodawca ponosi koszty łączne
w wysokości 20,07 zł (16,66 zł + 3,41 zł), a więc jest to kwota wyższa niż 18 zł ujęte
w kosztorysie przez Odwołującego. Przy dodaniu podatku VAT stawka łącznie winna
wynosić 24,68 zł, podczas gdy Odwołujący ujął w kosztorysie stawkę 22,14 zł.
Tym samym Zamawiający prawidłowo wskazał, że oferta Odwołującego nie
odpowiadała założeniom SIWZ oraz nie uwzględniała regulacji przepisów odrębnych
w stosunku do Pzp.
Izba nie podziela także stanowiska Odwołującego, że Zamawiający uchybił
regulacjom ustawy Pzp2019 odnoszącym się do konieczności przedstawienia uzasadnienia
faktycznego i prawnego decyzji o odrzuceniu oferty. W przedstawionym uzasadnieniu
Zamawiający nawiązał do wezwania o wyjaśnienia, które skierował do Odwołującego,
odniósł się do treści złożonych wyjaśnień i wskazał, dlaczego uważa, że oferta
Odwołującego nie odpowiada założeniom SWZ i innym przepisom. Wbrew twierdzeniom
Odwołującego informacja o odrzuceniu oferty nie miała enigmatycznego charakteru
i zawierała takie elementy, które pozwoliły Odwołującemu na sformułowanie zarzutów
w ramach korzystania ze środków ochrony prawnej.
Zgodnie z Komentarzem Prawo Zamówień Publicznych pod redakcją Huberta
Nowaka i Mateusza Winiarza (UZP, Warszawa 2021)
Pzp nie określa, na podstawie jakich
innych przepisów oferta może być nieważna, nie zawiera również w tym zakresie żadnego
ograniczenia, co oznacza, że norma obejmuje wszystkie przepisy powszechnie
obowiązującego prawa. Izba nie widzi przeszkód, by za taką odrębną regulację uznać
przepisy odnoszące się do minimalnego wynagrodzenia za pracę i zasad ustalania tego
wynagrodzeni
a. Niewątpliwie dla dyspozycji art. 226 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp2019 będą
najczęściej miały zastosowanie zasady dotyczące składania oświadczeń woli wynikające z
kodeksu cywilnego, tym niemniej ustawa o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę i akty
wykonawcze do
tej ustawy również mają rangę przepisów odrębnych i składane przez
wykonawców oferty także mogą być w ocenie składu orzekającego Izby oceniane pod kątem
zgodności lub niezgodności z tymi przepisami.
Reasumując, w świetle powyższych ustaleń Izba uznała za niezasadne zarzuty
odwołania wskazujące na naruszenia przez Zamawiającego przepisów wymienionych
w petitum odwołania. Odwołujący w żaden sposób nie wykazał, że Zamawiający naruszył
wskazywane przepisy ustawy Pzp, a jego działania miały charakter świadomy i celowy, samo
zaś postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego było prowadzone przy
uwzględnieniu zasad przejrzystości, równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 oraz art.
575 ustawy Pzp2019, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 8 ust. 2 pkt 1
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze
zmianami), orzekając w tym zakresie o obciążeniu kosztami postępowania stronę
przegrywającą, czyli Odwołującego.
Przewo
dniczący:
……………………………