Sygn. akt: KIO 1437/21
POSTANOWIENIE
z dnia 1 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez
udziału stron dnia 1 czerwca 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej dnia 13 maja 2021 r. przez
wykonawcę Sagecom Poland sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego, którym jest ENEA Operator sp. z o.o. z siedzibą w
Poznaniu
przy udziale wyk
onawcy ZPA Smart Energy a.s. z siedzibą w Trutnowie zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego oraz wykonawcy
P.P.H. Politech sp. z o.o. z siedzibą w Świdnicy zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
Sagecom Poland sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie:
trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1437/21
Uzasadnienie
Zamawiający: Enea Operator sp. z o.o., ul. Strzeszyńska 58, 60-479 Poznań prowadzi
postepowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „Dostawa
statycznych liczników z modułem komunikacyjnym GSM”. Nr RPUZ/P/0107/2021/DN/NU.
Ogłoszenie zamieszczono w DzUUE 2021/S 085-220901 dnia 03.05.2021r.
Odwołujący Sagemcom Poland sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie wniósł odwołanie od
niezgodnych z przepisami ustawy Pzp następujących czynności i zaniechań zamawiającego
naruszających ustawę Pzp:
a)
ustalenie w specyfikacji warunków zamówienia (pkt 9.5), iż w przypadku wspólnego
udziału w postępowaniu spełnienie warunku odnoszącego się do tzw. scoringu oraz
zdolności technicznej i zawodowej nie może być wykazywane łącznie przez wszystkich
wykonawców biorących udział w postępowaniu, lecz: (i) w przypadku scoringu każdy z
wykonawców musi wykazać się spełnieniem warunku, a (ii) w przypadku zdolności
technicznych i zawodowych przynajmniej jeden wykonawca musi samodzielnie spełniać
warunki;
b)
ustalenie w Rozdziale II specyfikacji warunków zamówienia, dla każdego zadania
wymagania, zgodnie z którym „Udział produktów w każdym z oferowanych przez
Wykonawcę przedmiotów, w tym oprogramowania wykorzystywanego w wyposażeniu sieci
telekomunikacyjnych pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw, z
którymi Unia Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców, lub państw,
wobec których na mocy decyzji Rady stosuje się przepisy dyrektywy 2014/25/UE, jest równy
lub przekracza 50%";
c)
ustalenie naruszaj
ących ustawę postanowień projektu umowy, które wskazane
zostały w uzasadnieniu odwołania.
Odwołujący postawił Zamawiającemu zarzuty naruszenia:
art. 58 ust. 5 w zw. z ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp w ten sposób, iż
Zamawiający ustalił szczególny sposób spełniania przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o zamówienie, warunków udziału w postępowaniu;
art. 393 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 16 pkt 2 ustawy Pzp w ten sposób, iż Zamawiający
sformułował w specyfikacji warunków zamówienia opis przedmiotu zamówienia naruszający
wskazany przepis, a także poprzez sformułowanie niespójnych wymagań w treści ogłoszenia
o zamówieniu i specyfikacji warunków zamówienia oraz przepisów odnoszących się do
postanowień projektu umowy, które wskazane zostały w treści uzasadnienia.
Wskazując na powyższe, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu dokonanie zmian treści ogłoszenia o zamówieniu i specyfikacji warunków
zamówienia, stosownie do propozycji zawartych w treści uzasadnienia.
Odwołujący dnia 31 maja 2021 r. złożył pismo, w którym oświadczył, że cofa odwołanie.
Izba rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu na podstawie art. 568 pkt 1
Ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) oraz
§ 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. poz.
2453) wydała postanowienie o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie § 9 ust. 1
pkt 3a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), z
których wynika, że zwraca się 90% wpisu odwołującemu w przypadku cofnięcia odwołania
przed otwarciem rozprawy.
Przewodniczący: ……………………..