Sygn. akt: KIO 1436/21
POSTANOWIENIE
z dnia 25 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron w dniu 25 maja 2021 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12
maja
2021 r. przez wykonawcę G. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą G.
K.
P.R.B. REMBUD z siedzibą w Legionowe przy ul. Gabriela Narutowicza 7 (05-120
Legionowo) w po
stępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa –
Jednostkę Wojskową nr 3964 z siedzibą w Warszawie przy ul. Bystrej 1 (03-700 Warszawa)
postanawia:
1. Um
orzyć postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy G. K.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą G. K. P.R.B.
REMBUD z siedzibą w Legionowe, kwoty 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy
złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie – w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
Sygn. akt: KIO 1436/21
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa – Jednostka Wojskowa nr 3964 z siedzibą w Warszawie, zwany dalej:
„zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r.,
poz. 2019 ze zm.)
, zwanej dalej: „Pzp”, w trybie podstawowym pn.: Remont budynku nr 12 w
kompleksie przy ul. Bystrej 1 w Warszawie
o numerze referencyjnym: 10/2021/Z, zwane
dalej: „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 9 kwietnia 2021 r., pod numerem 2021/BZP 00030413/01.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są roboty budowlane, jest
niższa od kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust.
2 Pzp.
W dniu 12 maja 2021 r. wykonawca G. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod
nazwą G. K. P.R.B. REMBUD z siedzibą w Legionowe (zwany dalej: „odwołującym”) wniósł
odwołanie na czynność oraz zaniechanie czynności zamawiającego polegających na:
- zaniechaniu od
rzucenia oferty Przedsiębiorstwa Remontowo Budowlanego K. K. (zwanego
dalej: „K. K.”), jako zawierającej rażąco niską cenę lub koszt, w a konsekwencji niezgodnej z
ustawą, a ponadto zawierającej błędy w obliczeniu ceny, a jej złożenie stanowi czyn
nieuczciwej konkurencji, w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, oraz
- wyborze oferty K. K., jako oferty najkorzystniejszej, podczas gdy oferta tego wykonawcy
winna podlegać odrzuceniu albowiem zawiera rażąco niską cenę lub koszt, jest niezgodna z
ustawą, zawiera błędy w obliczeniu ceny, a ponadto jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 226 ust 1 pkt 3 Pzp w zw
iązku z art. 239 ust. 1 i 2 Pzp, przez zaniechanie odrzucenia
a w konsekwencji dokonanie wyboru oferty wykonawcy K. K. jako najkorzystniejszej pomimo,
że jest ofertą niezgodną z ustawą, w szczególności ustawą z dnia 11 września 2019 r. prawo
zamówień publicznych, ustawą 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za
pracę, w zakresie obejmującym wskazanie roboczogodziny robocizny kosztorysowej na
poziomie 18 zł za jedną roboczogodzinę podczas, gdy minimalna stawka godzinowa
robocizny kosztorysowej
winna wynosić w zależności od przyjętej w odwołaniu argumentacji
co najmniej 19 zł lub 23,43 zł;
2. art.
226 ust 1 pkt 5 Pzp w związku z art. 239 ust. 1 i 2 Pzp, przez zaniechanie odrzucenia
a w konsekwencji dokonanie wyboru oferty K. K. j
ako najkorzystniejszej pomimo, że jest
ofertą niezgodną z warunkami zamówienia, w szczególności w zakresie określenia przez
zamawiającego w punkcie 5 pdpkt 8 w związku z punktem 18 pdpkt 1 Specyfikacji
Warunków Zamówienia [dalej SWZ] w związku z art. 97 ustawy z dnia 11 września 2019r.
Przepisy wprowadzające ustawę Prawo zamówień publicznych [Dz. U. z 2019 poz. 2020] w
związku z art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych [Dz.
U. z 2019 poz. 1843] oraz § 5 i 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004
r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania
planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych
określonych w programie funkcjonalno-użytkowym [Dz. U. z 2004 Nr 130 poz. 1389],
sposobu wypełnienia formularza ofertowego oraz załączonego do niego kosztorysu w części
dotyczącej roboczogodziny robocizny kosztorysowej poprzez przyjęcie stawki tej pozycji w
kosztorysie na poziomie 18 zł za jedną roboczogodzinę podczas, gdy minimalna stawka
godzinowa robocizny kosztorysowej winna wynosić w zależności od przyjętej w odwołaniu
argumentacji co najmniej 19 zł lub 23,43 zł;
art. 226 ust 1 pkt 8 Pzp w związku z art. 239 ust. 1 i 2 Pzp, przez zaniechanie odrzucenia,
a w konsekwencji dokonanie wyboru oferty K. K.
jako najkorzystniejszej mimo, iż oferta ta
zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia, w
szczególności w odniesieniu do stawki roboczogodziny robocizny kosztorysowej, poprzez
zao
ferowanie jej na poziomie 18,00 zł podczas, gdy minimalna stawka godzinowa robocizny
kosztorysowej winna wynosić w zależności od przyjętej w odwołaniu argumentacji, co
najmniej 19 zł lub 23,43 zł;
art. 16 Pzp w związku z art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp w związku z art. 3 ust. 1 oraz art. 15 ust.
1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t. jedn. Dz. U.
z 2020 poz. 1913) tj. naruszenie zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców, zgodnie z zasadą proporcjonalności i przejrzystości, poprzez wybór oferty K.
K.
, która winna podlegać odrzuceniu albowiem zawiera rażąco niską cenę lub koszt w
stosunku do przedmiotu zamówienia, jest niezgodna z ustawą prawo zamówień publicznych
oraz ustawą o minimalnym wynagrodzeniu za pracę i narusza interes odwołującego poprzez
pozbawienie możliwości pozyskania zamówienia publicznego, a wybrany oferent K. K.
oferuje wykonanie przedmiotu umowy, w tym świadczenie usług i dostawę towarów poniżej
kosztów ich wytworzenia i świadczenia, bezpośrednio w celu eliminacji odwołującego z
przedmiotowego postępowania;
5. oraz innych przepisów Pzp i innych przepisów powszechnie obowiązujących ewentualnie
wskazanych w treści uzasadnienia odwołania.
Podnosząc ww. zarzuty odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i
nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności zamawiającego polegającej na wyborze oferty najkorzystniejszej;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert w postępowaniu, z uwzględnieniem oferty
odwołującego oraz nakazanie zamawiającemu odrzucenia oferty wykonawcy K. K. .
W ramach postępowania odwoławczego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca.
W dniu 24 maja 2021 r. do akt sprawy
wpłynęła odpowiedź na odwołanie, w której
zamawiający oświadczył, że uwzględnia odwołanie. Zamawiający zobowiązał się ponadto do
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenia czynności
badania ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego, przy jednoczesnym odrzuceniu oferty
wykonawcy K. K. jako
niezgodnej z ustawą zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 3 Pzp.
Zgodnie z art. 522 ust. 1 Pzp
– W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Izba ustaliła, że w niniejszej sprawie zaistniał stan faktyczny wskazany w powyższej
no
rmie prawnej, tj. zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca.
W związku z tym Izba umorzyła postępowanie odwoławcze, natomiast dalsze czynności,
które zamawiający podjął lub podejmie w celu uczynienia zadość żądaniom odwołania,
pozostają w postępowaniu poza oceną Izby w związku z ustaleniem zaistnienia przesłanki
umorzenia postępowania odwoławczego.
W związku z powyższym Izba, postanowiła jak w pkt 1 sentencji przedmiotowego
orzeczenia.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie § 9 ust. 1 pkt 2
lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437), zgodnie z
którym koszty stron postępowania odwoławczego znosi się wzajemnie, a także nakazała
dokonanie zwrotu odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący:
…………………………