Sygn. akt: KIO 1435/21
WYROK
z dnia 25 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 czerwca 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Iz
by Odwoławczej w dniu 12 maja 2021 r. przez
wykonawcę Park-M Poland Sp. z o.o., ul. Piaski 12, 33 -340 Stary Sącz w postępowaniu
prowadzonym przez
Gminę Ścinawa
przy udziale wykonawcy Rotomat sp. z
o.o. z siedzibą we Wrocławiu zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 1435/21 po stronie
Odwołującego
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu Gminie Ścinawa unieważnienie
czynności odrzucenia oferty wykonawcy Park-M Poland Sp. z o.o., ul. Piaski 12, 33 -340
Stary Sącz oraz nakazuje Zamawiającemu Gminie Ścinawa dokonanie ponownego badania i
oceny ofert,
kosztami postępowania obciąża Gminę Ścinawa i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Park-M Poland
Sp. z o.o., ul. Piaski 12, 33 -340 Stary
Sącz tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Gminy Ścinawa na rzecz wykonawcy Park-M Poland Sp. z o.o.,
ul. Piaski 12, 33 -
340 Stary Sącz kwotę 13 600 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy sześćset
złoty zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu
od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 wraz z późn. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący……………………
Sygn. akt: KIO 1435/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Gmina Ścinawa wszczął postepowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn. Rewitalizacja Ścinawy poprzez rozwój terenów zieleni miejskiej, numer
postępowania JRP.271.4.2020.
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 775217-N-2020.
Pismem z dnia 7 maja 2021 r. Zamawiający powiadomił Odwołującego: Park-M
Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Starym Sączu między innymi o odrzuceniu jego oferty.
Jako powód odrzucenia oferty Odwołującego Zamawiający podał, że została ona
odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 wraz ze zm.), zwanej dalej dawną lub
star
ą ustawą Pzp ustawy Pzp z uwagi na błąd w obliczeniu ceny. Wykonawca zastosował
stawkę podatku VAT wynoszącą 23%. Zgodnie zaś ze specyfiką zamówienia stawka
podatku VAT wynosi 8% i 23%.
Ponadto Zamawiający, w załączniku nr 1 do IDW- Wzór formularza oferty, wskazał iż
podatek VAT będzie płacony w kwotach należnych zgodnie z przepisami prawa polskiego
dotyczącymi stawek VAT. W załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.) zawierającym wykaz towarów i
usług opodatkowanych 8% stawką VAT, pod poz. 52 wymienione zostały usługi
sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.30 „Usługi związane z zagospodarowaniem
terenów zieleni”. Grupowanie to obejmuje m.in.: usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i
utrzymanie parków i ogrodów (…) przy budynkach użyteczności publicznej i częściowo
publicznej oraz na terenach miejskich.
Nie zgadzając się z powyższą czynnością Zamawiającego, Odwołujący w dniu 12
maja 2021 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając mu
bezpodstawne odrzucenie jego oferty zawierającej błąd w obliczeniu ceny ( art.89 ust.1 pkt 6
dawnej ustawy Pzp), brak odrzucenia oferty wykonawcy P&D P. D.
z siedzibą w Brzegu
Dolnym jako oferty zawierającej błąd w obliczeniu ceny (art. 89 ust. 1 pkt 6 dawnej ustawy
Pzp
), a także naruszenie przez Zamawiającego zasad zachowania uczciwej konkurencji i
równego traktowania Wykonawców art. 7 ust. 1 i 3 dawnej ustawy Pzp).
Podnosząc powyższe zarzuty Odwołujący wnosił o zobowiązanie Zamawiającego do
Unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującej się;
Odrzucenia oferty wykonawcy P&D P. D.
z siedzibą w Brzegu Dolnym jako
oferty zawierającej błąd w obliczeniu ceny;
Dokonania oceny ofert oraz wyboru oferty Odwołującej sią jako oferty
najkorzystniejszej spośród ofert nie podlegających odrzuceniu.
W swoim odwołaniu Odwołujący wyraził pogląd, że przedmiotowe świadczenie ma
charakter kom
pleksowy, a roboty budowlane stanowią świadczenie podstawowe.
W związku z tym zwrócił uwagę, że Zamawiający wskazał jako główny kod CPV dla
przedmiotu zamówienia 45000000-7, natomiast jako „dodatkowe kody CPV: 45111200-0,
Zdaniem Odwołującego - wszystkie te kody, poza ostatnim, odnoszą się do
wykonywania różnego rodzaju robót budowlanych. Jedynie kod 45112710-5 odnosi się do
robót w zakresie kształtowania terenów zielonych.
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności oraz fakt, że stawka podatku VAT dla robót
budowalnych wynosi 23% Odwołujący zadeklarował właśnie takie obciążenie podatkowe w
swojej ofercie.
Według Odwołującego - ani formularz oferty, ani treść umowy nie wskazują na
możliwość wpisania do nich dwóch wartości netto robót dla zakresów objętych różnymi
stawkami podatku VAT, w celu obliczenia dla nich wartości brutto w oparciu o
opodatkowanie ich dwoma innymi stawkami podatku VAT.
Zarzu
cił, że Zamawiający nie wskazał, że Formularz oferty stanowi jedynie wzór
dokumentu i
Zamawiający dopuszcza jego modyfikację w sytuacji, gdyby konstrukcja
proponowanego Formularza oferty uniemożliwiała poprawne złożenie oferty, tj. gdyby cena
pozycji przedmiotu zamówienia wskazana przez Zamawiającego posiadała różne stawki
VAT. Zamawiający w żadnym miejscu nie wskazał, że dopuszczalna jest modyfikacja
formularza oferty tak, aby każda z pozycji miała oddzielnie przypisaną stawkę procentową
podatku VAT.
Zdaniem Odwołującego - Formularz oferty został przez Zamawiającego
skonstruowany w ten spo
sób, że ocenie, jako najkorzystniejsza, podlega łączna cena za
wykonanie wszystkich zadań cząstkowych, przy czym Zamawiający nie przewidział
możliwości obliczenia ceny brutto oferty z zastosowaniem dwóch stawek podatku VAT.
Wykonawca zobowiązany był do podania jednej ceny łącznej netto i brutto, z zastosowaniem
jednej stawki podatku VAT.
Jednocześnie Odwołujący zauważył, że w sytuacji, w której Zamawiający odrzuca
oferty pięciu wykonawców, jako zawierające błąd w obliczeniu ceny z tego powodu, że
wykonawcy nie zastosowali dwóch stawek podatku VAT w wysokości 23% i 8% i pozostawia
do oceny w postępowaniu ofertę z ceną dalece niższą od ceny pozostałych ofert, trudno
mówić o równym traktowaniu wykonawców i zasadzie uczciwej konkurencji.
Pismem z dnia 14 maja 2021 r. zgłosił swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Odwołującego wykonawca ROTOMAT sp. z o.o. z siedzibą we
Wrocławiu.
Pismem z dnia 11 czerwca 2021 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie
wnosząc o jego oddalenie w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia, zwanej dalej SIWZ, odwołania, oferty Odwołującego, pisma Zamawiającego o
odrzuceniu ofert wykonawców z dnia 7 maja 2021 r., odpowiedzi Zamawiającego na
odwołanie z dnia 11 czerwca 2021 r., jak również na podstawie złożonych na rozprawie
wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie uwzględnić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Przechodząc do rozpoznania przedmiotowej sprawy, należy wskazać, że po
przeprowadzeniu pos
tępowania odwoławczego Izba doszukała się w działaniach
Zamawiającego naruszenia przepisu art.7 ust.1 i 3 oraz art.89 ust.1 pkt 6 dawnej ustawy
Pzp.
Podstawowym,
istotnym
zagadnieniem
wymagającym
rozstrzygnięcia
w
przedmiotowej sprawie była kwestia oceny czy Zamawiający miał dostateczne podstawy
prawne do odrzucenia oferty Odwołującego z tego powodu, że jego oferta zawiera błąd w
obliczeniu ceny.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że zgodnie z ust.2 rozdziału III SIWZ - Instrukcji
dla Wykonawców (IDW) - Opis przedmiotu zamówienia, przedmiotem zamówienia jest
rozwój terenów zieleni miejskiej w m. Ścinawa poprzez:
wykonanie nawierzchni trawiastych, w tym parki, skwery, boisko trawiaste,
przebudowę dróg,
budowę miejsc parkingowych i parkingu naziemnego
budowę ciągów pieszych i rowerowych,
remont istniejącego mostku parkowego,
odtworzenie mostku parkowego,
budowę nowego mostku parkowego,
wykonanie małej architektury, w tym amfiteatr, altana, deszczochron,
siłowania zewnętrzna, pergole, ławki, stojaki na rowery, stoły, kosze na śmieci, słupki, place
zabaw,
wykonanie fontan
ny jako płyty wodnej zewnętrznej wraz z przyłączami wody
i kanalizacji sanitarnej,
wykonanie zasilania elektroenergetycznego obiektów,
wykonanie oświetlenia terenu wraz z WLZ i szafami oświetlenia ulicznego,
wykonanie nasadzenia drzew, krzewów oraz bylin wraz z wycinkami,
wykonanie tablicy informacyjnej o historii cmentarza
– w miejscu dawnej
bramy cmentarnej,
remont istniejących murów cmentarnych z wykonaniem tablicy informacyjnej
w miejscu dawnych nagrobków na murze.
Izba również stwierdziła, że Zamawiający w ust.2 rozdziału XXII IDW - Opis sposobu
obliczenia ceny
postanowił, że cena oferty musi uwzględniać wynagrodzenie Wykonawcy
łącznie z podatkiem VAT za wykonanie przedmiotu zamówienia, określonego zgodnie z
ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2020r.
poz. 106 z późn. zm.). Prawidłowe ustalenie podatku VAT należy do obowiązku Wykonawcy.
Cena powinna być wyliczona w następujący sposób:
cena (brutto) = wartość (netto) + stawka należnego podatku VAT.
Ustalono również, że Odwołujący w formularzu oferty podał następujące ceny:
cena oferty netto
za zamówienie podstawowe: 6 900 000,00 PLN, VAT: 1 587
000,00 PLN, cena oferty brutto: 8 487 000, 00 PLN,
cena oferty netto za zamówienie objęte prawem opcji: 10 450 000,00 PLN
VAT: 2 403 500,00 PLN, cena oferty brutto: 12 853 500,00 PLN.
Przechodząc do rozpoznania przedmiotowej sprawy, Izba uznała, że motywacja
Zamawia
jącego przyjmująca, że Odwołujący popełnił błąd w obliczeniu ceny – w
przekonaniu Izby
– nie jest poprawna.
Stosownie do art.89 ust.1 pkt 6 dawnej ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę,
jeżeli zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu.
Przede wszystkim, w ocenie Izby - Zam
awiający bezpodstawnie uzasadnił wadliwą
czynność odrzucenia oferty Odwołującego wskazując, że „zgodnie zaś ze specyfiką
zamówienia stawka podatku VAT wynosi 8% i 23%”, przy czym w treści SIWZ nie
przewidział on możliwości zadeklarowania dwóch różnych stawek podatku VAT.
Gdyby powyższe stwierdzenie Zamawiającego uznać za wiarygodne, to należałoby
oczekiwać, że podobna informacja znajdzie odzwierciedlenie na gruncie SIWZ.
Jeżeli Zamawiający takiej wskazówki w SIWZ nie umieścił, to negatywne
konsekwencje jej braku nie może obciążać Odwołującego.
Dodatkowo, należy wskazać, że zgodnie z powołanymi wyżej postanowieniami SIWZ
prawidłowe ustalenie podatku VAT należało do obowiązku Wykonawcy.
Wobec tego to Odwołujący deklarując 23% stawkę podatku VAT wziął na siebie
odpowiedzialność z tytułu prawidłowego jej określenia.
Niezależnie od powyższego, biorąc pod uwagę cytowany wyżej przedmiot
zamówienia wymagane przez Zamawiającego świadczenie należało rozumieć, jako
kompleksowe, gdzie podstawowy charakter mają roboty budowlane, które są opodatkowane
23% stawką podatku VAT.
Nadto, zasadą jest przy robotach budowlanych obowiązywanie stawki podatku VAT w
wysokości 23%. Odstępstwo od tej zasady byłoby dopuszczalne jedynie w sytuacji
udowodnienia wystąpienia jedynie usługi związanej z zagospodarowaniem terenów zieleni, o
której mowa w poz.52 załącznika nr 3 - wykaz towarów i usług opodatkowanych 8% stawką
VAT
do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r.
poz. 685 z późn. zm.).
W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z przeważającymi robotami
budowlanymi, be
z których niemożliwe byłoby zagospodarowanie terenów zieleni zgodnie z z
koncepcją Zamawiającego i projektem. W związku z tym wymaga zaznaczenia, że
Zamawiający nie podzielił zamówienia na roboty budowlane i na usługi zagospodarowania
terenów zielonych, zapewne mając na uwadze, że osiągnięcie oczekiwanego rezultatu
zamówienia, nie jest możliwe bez skoordynowanego wykonywania tych prac.
Zdaniem Izby wykonanie nasadzeń zielonych poprzedzających wykonanie robót
budowlanych zniweczyłoby realizację zadania, bowiem roboty budowalne w znacznej części
spowodowałyby zniszczenie efektu zagospodarowania terenu zielonego.
Powyższa sytuacja prowadzi zatem do jednoznacznego wniosku, że przedmiotowe
zamówienie mając charakter usługi kompleksowej z dominującą przewagą robót
budowalnych wyłącza możliwość zastosowania 8% stawki podatku VAT.
Z powyższych względów należało przyjąć, że Zamawiający nie miał dostatecznych
podstaw prawnych do odrzuc
enia oferty Odwołującego na zasadzie art. 89 ust.1 pkt 6
dawnej ustawy Pzp.
Jednocześnie, Izba uznała zarzut zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy P&D P.
D.
z siedzibą w Brzegu Dolnym za przedwcześnie zgłoszony, jako, że Zamawiający w dacie
rozstrzygnięcia przedmiotowego odwołania w tej sprawie nie dokonał wyboru
najkorzystniejszej oferty tego wykonawcy.
W tym stanie rzeczy, uznając, iż powyższe naruszenia przepisów ustawy miały i
mogły mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, Izba na
podstawie art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp,
postanowiła odwołanie uwzględnić.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i art.576
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczeg
ółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:…………………………