KIO 1404/21 WYROK dnia 24 czerwca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 25.10.2021

Sygn. akt: KIO 1404/21 

WYROK 

z dnia 24 czerwca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: Robert Skrzeszewski 

                                                                         Protokolant: Konrad Wyrzykowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  22  czerw

ca  2021  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  10  maja  2021  r.  przez 

wykonawcę  ZUE  S.A.  z  siedzibą  w  Krakowie  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zarząd 
Dróg Miasta Krakowa 

przy  udziale  wykonawcy 

FB  Serwis  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego 

swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  KIO  1404/21  po  stronie 
Zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia odwołanie i: 

a) 

nakazuje  Zamawiającemu  Zarządowi  Dróg  Miasta  Krakowa 

unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  FB 
Serwis S.A. z siedzibą w Warszawie, 

b) 

na

kazuje  Zamawiającemu  Zarządowi  Dróg  Miasta  Krakowa 

przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego rażąco niską cenę ryczałtową 
w  ofercie FB  Serwis  S.A. z siedzibą  w  Warszawie  w  trybie przepisu  art. 224 
ust.1  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j. 
Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 wraz z późn. zm.), 

c) 

nakazuje  Zamawiającemu  Zarządowi  Dróg  Miasta  Krakowa 

zażądanie od wykonawcy FB Serwis S.A. z siedzibą w Warszawie wyjaśnień 
dotyczących  złożonych  przez  niego  podmiotowych  środków  dowodowych  - 
treści  wykazu  usług  i  złożonych  dowodów  na  ich  poparcie  w  trybie  przepisu 
art.128 ust.4 powołanej wyżej ustawy,  

d) 

nakazuje  Zamawiającemu  Zarządowi  Dróg  Miasta  Krakowa 

zwrócenie  się  do  wystawców  cyt.  powyżej  podmiotowych  środków 


dowodowych 

przedstawienie 

dodatkowych 

informacji 

dotyczących 

wystawionych  przez  nich 

podmiotowych  środków  dowodowych  w  trybie 

przepisu art.128 ust.5 

powołanej wyżej ustawy,  

e) 

nakazuje 

Zarządowi  Dróg  Miasta  Krakowa  dokonanie 

ponownego badania i oceny ofert, 

kosztami postępowania obciąża Zarząd Dróg Miasta Krakowa i:  

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  ZUE  S.A.  
siedzibą w Krakowie tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  Zarządu  Dróg  Miasta Krakowa  na rzecz  wykonawcy  ZUE  S.A. 

siedzibą w Krakowie kwotę 18 600 zł 60 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złoty zero 
groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od 
odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 wraz z późn. zm.) na niniejszy wyrok - 
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący…………………… 


Sygn. akt: KIO 1404/21 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający:  Zarząd  Dróg  Miasta  Krakowa  wszczął  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  na:  „Utrzymanie,  konserwacja  i  bieżące  naprawy  instalacji  oraz 
urządzeń oświetlenia dróg, ulic, parków, placów, skwerów, mostów, estakad, tuneli, przejść 

podziemnych  ora

z  iluminacji  wybranych  obiektów  Gminy  Miejskiej  Kraków”,  numer 

postępowania: 5/11/2021. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowano  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej  w  dniu  8  marca  2021  r.,  Dz.U./S  S46  115681-2021-PL,  pod  numerem  2021/S 

W  dniu  30  kwietnia  2021  r.  Zamawiający  poinformował  Odwołującego:  ZUE  S.A.  

siedzibą  w  Krakowie  o  dokonaniu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  FB  Serwis 

S.A. 

z siedzibą w Warszawie, zwany dalej Przystępującym lub FB Serwis.  

Nie  zgadzając  się  z  powyższą  czynnością  Zamawiającego  Odwołujący  w  dniu  10 

maja  2021  r.  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zarzucając 
Zamawiającemu naruszenie: 

Artykułu 224 ust 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień 

publicznych (t.j. Dz

. U. z 2019 r., poz. 2019 wraz z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Pzp lub 

PZP  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  PZP  przez  zaniechanie  wezwania  wykonawcy  FB  Serwis  do 

złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  w  odniesieniu  do  wynagrodzenia 
ryczałtowego,  które  w  niniejszej  sprawie  winno  być  traktowane  jako  całkowita  cena  oferty, 
mimo,  iż  przedmiotowe wynagrodzenie jest  niższe o ponad 30%  od  średniej  arytmetycznej 
wynikającej  ze  wszystkich  złożonych  ofert,  niepodlegających  odrzuceniu  na  podstawie  art 

226 ust. 1 pkt 

1 i 10, a w niniejszej sprawie nie zachodzi przypadek, że rozbieżność wynika z 

okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia 

Ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutu pierwszego 

Artykułu 224 ust 1 PZP w zw. z art. 16 pkt 1 PZP przez zaniechanie wezwania 

wykonawcy FB Serwis do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny w odniesieniu 
do  wynagrodzenia  ryczałtowego,  traktowanego  jako  „istotna  część  składowa"  ceny 
oferowanej przez FB Serwis, mimo iż przedmiotowe wynagrodzenie wydaje się rażąco niskie 
w stosunku do przedmiotu zamówienia, jak i winno budzić wątpliwości Zamawiającego co do 
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z istniejącymi wymaganiami. 

oraz


Artykułu 128 ust 4 w zw. z art. 16 pkt 1 PZP w zw. z cz. III pkt 3 lit d) tiret drugi 

SWZ 

[„usługi polegające na konserwacji (...)”] przez zaniechanie 

a. 

wezwania  FB  Serwis  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie  wykonanych 

usług (w odniesieniu do zadań nr 1, 2 oraz 4 ujętych w wykazie usług - załącznik nr 5), mając 
na  uwadze/  że  w  żadnej  z  referencji  czy  też  innych  dokumentów  przedłożonych  przez 
Wykonawcę w odniesieniu do tych zadań/ które miały potwierdzić należyte wykonanie usługi 
nie  wynika  ilość  lamp  świetlnych/  a  w  przypadku  innego  zadania  (nr  3)/  jak  wynika  z 
dołączonych  dokumentów/  wykonawca  FB  Serwis  konserwował  ilość  lamp  świetlnych  w 
mniejszej ilości niż pokazuje to w wykazie (a tym samym z pewnością wypełnił on ten wykaz 
bez dochowania wymaganej od niego staranności) 

b. 

wezwania  FB  Serwis  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie  należytego 

wykonania usługi nr 2 (wedle numeracji z wykazu usług) mimo faktu, iż z dokumentu jaki ma 
potwierdzać należyte wykonanie usługi wynika, że zamawiający na tym zadaniu potracił 155 
tys. zł za „stwierdzone odstępstwa od standardu utrzymania” oraz 

c. 

wezwania  FB  Serwis  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie  zakresu 

wykonanej  usługi  nr  5  (wedle numeracji  z  wykazu usług)  mimo faktu,  iż  z  przedstawionych 
przez  FB  Serwis  dokumentów  wynika,  że  przedmiotem  usługi  była  konserwacja  opraw 
oświetleniowych,  podczas  gdy  warunek  postawiony  w  postępowaniu  odnosił  się  do 
konserwacji  oświetlenia  ulicznego  wraz  z  instalacjami  jego  zasilania  jak  i  urządzeniami 
sterowania,  jak  i  do  złożenia  wyjaśnień  ile  sztuk  urządzeń  oświetlenia  ulicznego  stanowiły 

znaki D-

6 (które nie stanowią lamp świetlnych) 

co  jednocześnie  świadczy  o  niedochowaniu  przez  Zamawiającego  zasad  równego 

traktowania  wykonawców,  jak  i  świadczy  o  prowadzeniu  postępowania  w  sposób 
niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji,  które  to  zasady  wymagają,  aby  w 

w

ypadku takiej sytuacji jak opisanej w odwołaniu zwrócić się do wykonawcy o wyjaśnienia 

Artykułu 128 ust. 5 w zw. z art. 16 pkt 1 PZP w zw. z cz. III pkt 3 lit. d) tiret 

drugi SWZ 

[„usługi polegające na konserwacji (...)”] przez zaniechanie 

a. 

zwrócenia się do właściwych zamawiających (w odniesieniu do zadań nr 1, 

2 oraz 4 - 

wedle wykazu usług) celem uzyskania informacji o tym jaka ilość lamp świetlnych 

(wraz  z  instalacjami  zasilania  oraz  urządzeniami  sterowania)  była  przez  FB  Serwis 

konserwowana  na  wskazanych  zadaniach  nieprzerwanie  przez  okres  co  najmniej  12 

miesięcy 

b. 

zaniechania zwrócenia się do właściwego zamawiającego celem uzyskania 

informacji  w  przedmiocie  należytego  wykonania  usługi  nr  2  (wedle  numeracji  z  wykazu 
usług), mimo, iż referencje w tym zakresie budzą wątpliwości, wskazane wyżej w pkt 3 lit. b, 

oraz 

c. 

zaniechania zwrócenia się do właściwego zamawiającego w odniesieniu do 

usługi  nr  5  (wedle  numeracji  z  wykazu  usług)  celem  uzyskania  informacji  w  przedmiocie 


uzyskania  informacji  odnośnie  zakresu  wykonanej  usługi,  to  jest  czy  obejmowała  ona 
również  konserwację  „instalacji  zasilania  oraz  urządzeń  sterowania”  3.350  sztuk  lamp 
świetlnych bez przerwy przez okres co najmniej 12 miesięcy, oraz udzielenia informacji ile z 
twierdzonej przez FB Serwis ilości 3.350 lamp świetlnych stanowiły znaki D-6 

co  jednocześnie  świadczy  o  niedochowaniu  przez  Zamawiającego  zasad  równego 

traktowania  wykonawców,  jak  i  świadczy  o  prowadzeniu  postępowania  w  sposób 
niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji,  które  to  zasady  wymagają,  aby  w 
wypadku takich wątpliwości, zwrócić się do podmiotów posiadających stosowne informacje - 

o ich udzielenie. 

Wskazując na powyższe naruszenia, wnosił o: 

uwzględnienie odwołania, 

nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty FB Serwis 

jako najkorzystniejszej w Postępowaniu 

przeprowadzenie ponownej oceny ofert, w tym nakazanie Zamawiającemu 

a. 

wezwania  FB  Serwis  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie  rażąco  niskiej 

ceny  w  odniesieniu  do  wynagrodzenia  ryczałtowego,  w  ramach  których  to  wyjaśnień  FB 
Serwis  winno  wyjaśnić  w  jaki  sposób  zaoferowana  przez  niego  kwota  wynagrodzenia 
ryczałtowego,  bez  pominięcia  jakiegokolwiek  elementu  generującego  koszty,  pozwala  na 
wykonanie prac objętych SWZ, jak i pozwala na osiągnięcie zysku (przy czym wyjaśnienia, w 
których FB  Serwis  winno przedstawić  wszystkie  elementy  generujące koszty,  powinny  być, 

zgodnie z przepisem, poparte stosownymi dowodami), 

b. 

wezwania FB Serwis do złożenia wyjaśnień w przedmiocie tego jakie ilości 

punktów świetlnych były objęte zadaniami nr 1,2 oraz 4 

c. 

zwrócenia  się  przez  Zamawiającego  do  właściwych  zamawiających  w 

odniesieniu  do  zadań  nr  1,  2  oraz  4  (wedle  numeracji  z  wykazu  usług)  o  przedstawienie 
informacji  odnośnie  ilości  lamp  świetlnych,  jakie  były,  wraz  z  instalacjami  zasilania  oraz 
urządzeniami sterowania, konserwowane w ramach przedmiotowych zadań przez FB Serwis 
nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy 

d. 

wezwania  FB  Serwis  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie  należytego 

wykonania usługi nr 2 (wedle numeracji z wykazu usług) w sytuacji, gdy z referencji wynika 
fakt,  że  zamawiający  na  tym  zadaniu  obniżył  wynagrodzenie  ze  względu  na  „stwierdzone 
odstępstwa od standardu utrzymania" 

e. 

zwrócenia  się  przez  Zamawiającego  do  właściwego  zamawiającego  w 

odniesieniu  do  zadania  nr  2  (we

dle numeracji  z  wykazu  usług)  o potwierdzenie należytego 

wykonania przez FB Serwis usługi polegającej na konserwacji oświetlenia ulicznego wraz z 
instalacjami  jego  zasilania  oraz  urządzeniami  sterowania  w  twierdzonej  przez  wykonawcę 
ilości 3.641 lamp, nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy 


f. 

wezwania  FB  Serwis  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie  zakresu 

wykonanej  usługi  nr  5  (wedle  numeracji  z  wykazu  usług),  a  więc  tego,  czy  zakres  usługi 
obejmował  również  konserwację  „instalacji  zasilania  oraz  urządzeń  sterowania" 
nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy w odniesieniu do ilości 3.350 sztuk lamp 
świetlnych, oraz ile z podanych przez nich 3.350 sztuk stanowiły znaki D-6 

g. 

zwrócenia  się  przez  Zamawiającego  do  właściwego  zamawiającego  w 

odniesie

niu do zadania nr 5 (wedle numeracji z wykazu usług) o potwierdzenie, że FB Serwis 

w  ramach  przedmiotowego  zadania  wykonał  nieprzerwanie  przez  okres  co  najmniej  12 
miesięcy  konserwację  3.350  sztuk  lamp  świetlnych  wraz  z  instalacjami  ich  zasilania  oraz 
urządzeniami sterowania, oraz ile z podanych przez FB Serwis 3.350 sztuk lamp świetlnych 
stanowiły znaki D-6 a następnie, po ich ocenie, dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej 

zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania 

odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa prawnego. 

Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający skonstruował zamówienie w ten sposób, 

że opisał określony zakres prac, jaki ma być objęty przedmiotowym zamówieniem i zażądał 
od  wykonawców,  by  ci  przedstawili  mu  na  wykonanie  takich  prac  proponowane  przez  nich 
wynagrodzenie  ryczałtowe.  Przedmiotowe  prace  (za  które  należne  jest  wynagrodzenie 
ryczałtowe)  są  w  SWZ  określane  jako  „prace  konserwacyjne  i  utrzymaniowe”  (ewentualnie 
Zamawiający używa także na nie określenia „prace utrzymaniowe”). 

Jednocześnie,  Odwołujący  zaznaczył,  że  Zamawiający  wskazał,  że  „Zamówienie 

obejmuje także zlecenia dodatkowe. Prace zlecane przez zamawiającego do realizacji przez 
wykonawcę,  przekraczające  przyjęty  do  realizacji  zakres  prac  konserwacyjnych  i 

utrzymaniowyc

h,  nie  wpływają  na  zmianę  wysokości  ceny  zamówienia”  (cz.  I  pkt  1  lit.  b 

SWZ). 

Dodatkowo, zauważył również, że w odniesieniu do tych prac - określanych w SWZ 

jako  tzw.  prace  zlecane  (lub 

„zlecenia  dodatkowe”)  Zamawiający  nie  dokonał  ich  opisu,  a 

wskazał  jedynie  -  bardzo  ogólnie,  że  prace  te  to  prace  „w  zakresie  oświetlenia”  różnej 
infrastruktury,  które  przekraczają  przyjęty  do  realizacji  zakres  prac  konserwacyjnych  i 

utrzymaniowyc

h  rozliczanych  w  ramach  wynagrodzenia  ryczałtowego,  a  niezbędnych  do 

wykonania dla prawidłowego i bezpiecznego funkcjonowania instalacji i urządzeń oświetlenia 

(vide 

pkt  4.5  załącznika  do  SWZ  „Zakres  rzeczowy”).  Na  marginesie,  celem  wyjaśnienia, 

wedle SWZ  jest  to załącznik  nr  6,  jednakże na  pierwszej  stronie tytułowej  tego  dokumentu 

jest wskazane 

„załącznik nr 1”. 

Wskazał  również,  że  oprócz  tego  Zamawiający  przewidział  możliwość  udzielenia 


zamówień  polegających  na  powtórzeniu  podobnych  usług,  zgodnych  z  przedmiotem 
zamówienia  podstawowego  (o  których  mowa  w  art.  214  ust.  7  PZP),  w  wysokości 
nieprzekraczającej 50% zamówienia podstawowego (vide cz. 1 pkt 7 SWZ). 

Podniósł,  że  Zamawiający  wskazał  dalej,  że  na  formularzu  (druku  oferty)  należy 

podać:  całkowitą  cenę  ofertową  (brutto)  obejmującą  realizację  całego  zamówienia  w  PLN 

wraz  z  podaniem  stawki  podatku  VAT 

„z  podziałem  na  wynagrodzenie  ryczałtowe  za 

wykonane  prace  utrzymaniowe  oraz  wynagrodzenie  za  zlecenia  dodatkowe  nie  ob

jęte 

zakresem  prac  utrzymaniowych 

(zgodnie z zakresem rzeczowym)” - vide cz. X pkt 1 SWZ. 

Wskazał  również  Zamawiający,  że  tylko  wynagrodzenie  ryczałtowe  będzie  stanowiło 

kryterium oceny ofert (vide cz. XI SWZ). 

Ponadto

,  Odwołujący  podniósł,  że  w  załączniku  pod  nazwą  „Zakres  rzeczowy” 

wskazał on (pkt 4.1), że w istocie nie ma znaczenia jaką kwotę wykonawcy wskażą za prace 
zlecone, gdyż Zamawiający zamierza przeznaczyć całość kwoty, jaką ma na sfinansowanie 
zadania, jaka mu zostanie po ustaleniu ceny ryczałtowej na wykonanie prac zleconych. 

Odwołujący wskazał, że punkt ten bowiem brzmi w następujący sposób: „Wykonawca 

zobowiązany jest podać 10 formularzu ofertowym kwotę wynagrodzenia wyrażoną w złotych 
brutto  jaką  oczekuje  za  wykonanie  prac  objętych  ryczałtem  w  całym  okresie  realizacji 

zadania 

(różnica  pomiędzy  kwota  jaka  Zamawiająca  zamierza  przeznaczyć  na 

sfinansowanie  całości  przedmiotu  zamówienia  a  oczekiwana  przez  Wykonawcę  lewo  ta 
wynagrodzenia  ryczałtowego  stanowić  będzie  kwotę  jaka  Zamawiający  przeznaczy  dla 
Wykonawca na prace zlecone zo całym okresie realizacji zadania)”. 

Argumentował, że w istocie zatem Zamawiający wskazał, że niezależnie od tego, jaką 

kwotę  Wykonawcy  zaoferują  i  tak  zamierza  on  wydać  całość  kwoty,  jaką  posiada  na 

sfinansowanie zadania - 

przy czym im niższe będzie wynagrodzenie ryczałtowe, tym więcej 

pozostanie  mu  pieniędzy  na  prace  zlecone  (zlecenia  dodatkowe),  a  tym  samym  będzie  w 
stanie u danego wykonawcy zamówić je w większej ilości. 

Takie ukształtowanie niniejszego zamówienia spowodowało – według Odwołującego, 

że  wszyscy  trzej  oferenci  wskazali,  że  za  prace  objęte  ryczałtem  i  za  prace  zlecone, 
oczekują praktycznie identycznej ceny. 

FB  Serwis  zaoferowało  bowiem  wynagrodzenie  w  kwocie  (cena  brutto)  - 

26.057.142,85  zł.  ZUE  S.A.  zaoferowało  wynagrodzenie  w  kwocie  (cena  brutto)  - 


26.057.142,85 zł. Trzeci Wykonawca (konsorcjum gdzie liderem jest K. J. (w odwołaniu dalej 
jako „konsorcjum KJ") zaoferowało kwotę 26.050.000,00 zł. 

Zdaniem Odwołującego - przedmiotowa różnica w zakresie zaoferowanej ceny przez 

Konsorcjum  KJ  i  tak  nie  ma  żadnego  znaczenia  w  świetle  zacytowanego  wyżej  pkt  4.1 
załącznika do  SWZ „Zakres rzeczowy”,  gdzie wprost  Zamawiający powiedział,  że na  prace 
zlecone zamierza wydać wszystko co stanowić będzie różnice pomiędzy kwotą, jaką ma na 
sfinansowanie  zadania  (czyli  właśnie  kwotą  26.057.142,85  zł),  a  kwotą  wynagrodzenia 
ryczałtowego, jaką zaproponował wykonawca. 

Zauważył, iż całkowita cena oferty nie miała żadnego znaczenia w niniejszej sprawie 

Zamawiający  i  tak  wyraźnie  wskazał,  że  niezależnie  od  tego,  kto  i  jaką  złoży  ofertę  -  on, 

jako  kryterium 

oceny  ofert,  będzie  badał  wyłącznie  wynagrodzenie  ryczałtowe,  a  różnicę 

pomiędzy  kwotą,  jaką  dysponuję,  a  kwotą  ryczałtu  i  tak  przeznaczy  na  prace  zlecone 
(przedmiotowa różnica stanowić będzie kwotę jaka Zamawiający przeznaczy dla Wykonawcy 

na prace zleco

ne w całym okresie realizacji zadania) - 4.1 załącznika „Zakres rzeczowy”. 

Tym samym jedyne znaczenie w niniejszej sprawie ma wynagrodzenie ryczałtowe - to 

w  jego  przypadku  mamy  dokonany  opis  przedmiotu  zamówienia  -  i  tylko  te  prace  mogli 

wykonawcy  wyceni

ć.  Cała  natomiast  różnica  między  tą  kwotą,  a  kwotą  jaką  Zamawiający 

posiada  na  sfinansowanie  zadania  -  i  tak  zostanie  przez  niego  wydana  w  ramach  prac 

zleconych, które nie zostały w żaden sposób opisane, poza ogólnym wskazaniem, że będą 

t

o prace „w zakresie oświetlenia”, które nie są objęte ryczałtem. 

związku z tym Odwołujący poddał pod rozwagę właściwą interpretację przepisów 

odnoszących się do badania rażąco niskiej ceny - ujętych w art. 224 PZP. 

Zaznaczył, że jak wiadomo ustawodawca wskazał na konieczność kierowania przez 

Zamawiających  wezwań  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie  rażąco  niskiej  ceny  w 

sytuacjach opisanych w ust. 2, jak i w ust. 1 przedmiotowego przepisu. 

Zgodnie  z  ust.  2  Zamawiający  jest  zobowiązany  do  żądania  wyjaśnień  w  każdej 

sytuac

ji, gdy cena zaoferowana przez danego wykonawcę jest niższa o ponad 30% min. od 

średniej  arytmetycznej  ofert  innych  wykonawców,  które  to  nie  podlegają  odrzuceniu  na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 PZP. 

W  ocenie Odwołującego  -  sens  i  cel  przedmiotowego przepisu  (art  224 ust.  2  PZP) 

nakazuje w odniesieniu do niniejszego postępowania jako „całkowitą cenę oferty” rozumieć 


tylko wynagrodzenie ryczałtowe. W konsekwencji też - z uwagi na poniżej podane wyliczenia 

matematyczne  - 

FB  Serwis  powinien  być  wezwany  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie 

rażąco niskiej ceny z uwagi na spełnienie się przesłanek stosowania tego przepisu. 

Odwołujący wskazał, że wynika to z następujących okoliczności: 
Po pierwsze przepisy dotyczące rażąco niskiej ceny mogą odnosić się wyłącznie do 

ceny  podanej  za  opisany  zakres  prac.  Tylko  w  takiej  sytuacji  istnieje  możliwość  dokonania 
jakiegokolwiek  porównania.  A  jedyne  prace  jakie  są  opisane  w  niniejszej  sprawie  to  prace 
objęte ryczałtem. Prace zlecone to natomiast prace, których tak zakres, rodzaj, jak i ilość, nie 
są  znane  wykonawcom,  a  co  więcej  -  przez  takie  ukształtowanie  SWZ  wykonawca,  który 
złoży niższą cenę ryczałtową będzie musiał ich wykonać o wiele więcej, niż ten, który złoży 
cenę  ryczałtową  wyższą  (skoro  Zamawiający  ma  ok.  26  min  na  sfinansowanie  zadania  -  a 
jeden  wykonawca  wyceniłby  prace  ryczałtowe  na  poziomie  10  min  a  drugi  na  poziomie  17 
min, Zamawiający w pierwszym przypadku miałby 16 min na przedmiotowe prace zlecone, a 

w drugim - 

jedynie 9 min. W konsekwencji mógłby on uzyskać o wiele więcej prac zleconych 

od pierwszego z wykonawców). 

Po  drugie  - 

sensem  i  celem  przedmiotowego  przepisu  jest  zapobieżenie 

występowania  przypadków,  gdy  wykonawcy  składają  oferty  z  rażąco  niską  ceną.  Otóż 

bowiem  w  tych  sytuacjach,  gdy  cena  oferow

ana  przez  danego  wykonawcę  różni  się  w 

sposób podany w tym przepisie od średniej arytmetycznej wszystkich ofert (tj. o ponad 30%), 
po  stronie  Zamawiającego  aktualizuje  się  obowiązek  dokonania  wezwania.  Zasadniczo  nie 
może on zatem zaniechać dokonania wezwania (chyba, że wystąpi szczególna okoliczność, 
o której mowa w tym przepisie - to jest rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które 

nie  w

ymagają  wyjaśnienia”  -  Zamawiający  jednak  nie  wykazał  w  żaden  sposób,  aby  taka 

sytuacja miała miejsce w niniejszej sprawie). 

Wobec  tego  zauważył,  że  gdyby  uznać,  iż  pod  kątem  wystąpienia  przypadku,  o 

którym  mowa  w  art.  224  ust.  2  PZP  winna  była  być  badana  cena  rozumiana  jako  suma 
wynagrodzenia  ryczałtowego  i  wynagrodzenia  za  prace  zlecone  -  to  przedmiotowy  przepis 
byłby  w  niniejszym  postępowaniu  martwy.  Skoro  Zamawiający  powiedział,  że  i  tak  wyda 
całość kwoty, jaką ma na sfinansowanie zadania ponad ryczałt na prace zlecone, włączając 
do ceny ofertowej też i wynagrodzenie za prace zlecone,  oznaczałoby to, że przedmiotowy 
przepis  nigdy  nie  znalazłby  zastosowania.  Wykonawcy  zostali  bowiem  wprost 
poinformowani,  że  kwota  przez  nich  wpisywana  do  oferty  jako  cena  całkowita  nie  ma 
żadnego znaczenia. W odniesieniu zatem do przepisu ar. 224 ust. 2 PZP taki zabieg (gdyby 

inte

rpretować  ten  przepis  dosłownie,  a  więc  za  całkowitą  cenę  ofertową  nie  uznać  w 

niniejszej sytuacji tylko wynagrodzenia ryczałtowego, ale sumę ryczałtu i kwoty za tzw. prace 
zlecone)  powodowałby,  że  Zamawiający  nie  musiałby  w  żadnym  przypadku  stosować 


przep

isu, który bezwzględnie obliguje go do dokonania pewnej czynności  - który to przepis 

ma na celu „wyłapywanie” ofert z rażąco niską ceną. 

W  konsekwencji  gdyby  przez  całkowitą  cenę  oferty  rozumieć  w  niniejszej  sprawne 

sumę  wynagrodzenia  ryczałtowego  oraz  wynagrodzenia  za  prace  zlecone  -  Zamawiający 
byłby w istocie „zwolniony” z jednego z głównych obowiązków, jaki na nim spoczywa - to jest 
niedopuszczenia  do  tego,  aby  zamówienie  mógł  wykonywać  podmiot,  którego  cena  jest 
rażąco  niska.  Mógłby  on  zatem  „obejść"  w  ten  sposób  jednoznaczny  (skwantyfikowany) 
wymóg,  aby  gdy  cena  różni  się  o  ponad  30%  -  ma  on  obowiązek  wezwania  wykonawcy. 
Innymi słowy - rozumienie ceny całkowitej oferty jako sumy ryczałtu i kwoty za prace zlecone 

powodowałoby  w  niniejszej  sprawie  absurdalne  wyniki  -  prowadzące  do  tego,  że 

Zamawiający  byłby zwolniony  z  obowiązku  jego stosowania.  A  w takiej  sytuacji  nie sposób 
przyjąć/  że  tak  ten  przepis  należy  rozumieć  (co  w  istocie  Zamawiający  zrobił-  skoro  mimo 
tego,  iż  wynagrodzenie  FB  Serwis  za  prace  objęte  ryczałtem  jest  niższe  o  ponad  30%  od 
średniej arytmetycznej wszystkich ofert, nie wezwał od FB Serwis do złożenia wyjaśnień). 

Tym  samym  poszukując  prawidłowej  wykładni  -  skoro  stosowanie  przepisu  w 

niniejszej  specyficznej  sytuacji  zgodnie  z  jego 

dosłownym  brzmieniem  -  prowadziłoby  do 

absurdu,  powodując  zwolnienie  Zamawiającego  z  jego  ustawowego  obowiązku  -  należy 
uznać,  że  przez  całkowitą  cenę  oferty  w  rozumieniu  art.  224  ust.  2  PZP  w  ramach 
niniejszego postępowania, w świetle całej treści SWZ (która musi być brana pod uwagę przy 
dokonywaniu wykładni przepisów ustawy), należy rozumieć jedynie wynagrodzenie za prace 
objęte  ryczałtem,  jako  wynagrodzenia  za  prace,  które  są  opisane  w  dokumentacji 
przetargowej, a więc za prace które dają się porównać. 

Podkreślił,  że  odejście  od  wyników  wykładni  językowej  jest  w  takich  sytuacjach  w 

pełni dopuszczalne (SN wyrażał taką myśl w szeregu orzeczeniach, w tym w uchwale składu 
7 Sędziów SN - Izby Cywilnej, mającej moc zasady prawnej, z dnia 1 marca 2007 r., sygn. III 
CZP  94/06,  uchwała  SN  całej  Izby  Cywilnej  z  dnia  14  października  2004  r.,  sygn.  III  CZP 
37/04, czy też uchwała SN z dnia 10 grudnia 2009 r., sygn. III CZP 110/09). 

Na marginesie 

zauważył, że sam Zamawiający chyba nie do końca przemyślał takie 

ukszta

łtowanie  SWZ  -  wszak  w  paru  miejscach  wyraźnie  wskazał  on,  że  w  ofertach 

wykonawcy mają podać cenę jako sumę wynagrodzenia za ryczał i za prace zlecone, a też 
jednocześnie pisze, że i tak przeznaczy całość różnicy (4.1 załącznika „zakres rzeczowy”) na 

prac

e  zlecone,  jak  i  też  pisze,  że  prace  zlecane  „nie  wpływają  na  zmianę  wysokości  ceny 

zamówienia” (cz. I pkt 1 lit. b SWZ - cyt. wyżej). 


Wszystko  to  wskazuje 

–  według  Odwołującego,  że  w  niniejszej  sprawie  przez 

całkowitą  cenę  oferty  w  rozumieniu  art.  224  ust.  2  PZP  należy  rozumieć  wynagrodzenie 
ryczałtowe.  To  bowiem  w  przypadku  tej  części  wynagrodzenia  istnieje zakres  prac  podany 
przez  Zamawiającego,  a  więc  w  odniesieniu  do  tego  zakresu  prac  można  dokonać 
jakiegokolwiek  porównania  (a  taki  jest  wszak  sens  przepisów  dotyczących  rażąco  niskiej 

ceny - 

to jest porównać zaproponowane za ten sam zakres ceny). 

Patrząc  zatem  na  wynagrodzenia  ryczałtowe  zaproponowane  przez  wykonawców 

wskazania wymaga, że cena zaproponowana przez FB Serwis jest o ponad 30% niższa od 
średniej  arytmetycznej  wszystkich  cen.  Otóż  bowiem  FB  Serwis  zaproponowało  kwotę 
8.132.326,94  zł  za  wynagrodzenie  ryczałtowe,  a  średnia  wszystkich  ofert  to  kwota 
12.551.788,52  zł  (wynik  dzielenia  przez  3  sumy  kwot  8.132.326,94  [FB],  10.946.846,62 

[ZUE] oraz 18.576.192,00 [konsorcjum KJ]. 

W konsekwencji oferta złożona przez FBSerwis 

jest o ok. 35,21% 

niższa od ww. średniej. 

Zdaniem Odwołującego – w takiej sytuacji - przy właściwej interpretacji art. 224 ust. 2 

pkt 1 PZP 

istnieje obowiązek leżący po stronie Zamawiającego do wezwania FB Serwis do 

złożenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny. 

Podkreślił  przy  tym,  że  w  aspekcie  badania  RNC  nie  ma  możliwości  i  sensu 

porównywania  kwot  całościowych  ofert  poszczególnych  wykonawców  -  skoro  i  tak 
Zamawiający wskazał, że kwotę różnicy między ryczałtem a kwotą jaką posiada przeznaczy 
na  prace  zlecone,  a  dodatkowo  nie  wiadomo  jest  jakie  prace  zlecone  będą  (tak  co  do 
rodzaju, jak i ilości) zlecane przez Zamawiającego danemu wykonawcy - w konsekwencji nie 
sposób w tym zakresie dokonywać jakichkolwiek porównań. Tym samym jedyną ceną, jaka 
nadaje  się  do  porównania  -  to  wynagrodzenie  ryczałtowe  -  a  więc  to  ono  winno  być 
rozumiane jako to, które powinno podlegać ocenie pod kątem RNC w rozumieniu przepisów 
wprowadzających  obowiązek  badania  (w  tym  i  kierowania  żądania  złożenia  przez 
wykonawcę  wyjaśnień).  W  konsekwencji  zatem  wynagrodzenie  ryczałtowe  powinno  być  na 

kanwie  art,  224  ust.  2  PZP  rozumi

ane  jako  „cena  całkowita  ofert”  -  tylko  bowiem  to 

wynagrodzenie nadaje się w tej specyficznej sytuacji do porównania i zbadania i tylko w tym 
zakresie Zamawiający opisał zakres prac. 

Jednocześnie  zaznaczył,  że  w  niniejszej  sprawie  nie  ziściła  się  przesłanka  opisana 

pod koniec art. 224 ust. 2 pkt 1 PZP, a więc jakoby istniejąca rozbieżność miała wynikać z 
jakichś oczywistych okoliczności, które nie wymagają wyjaśnienia.  


szczególności  zauważył,  iż  Zamawiający  w  protokole  w  żaden  sposób  odnośnie 

wystąpienia takiej sytuacji się nie wypowiedział. 

Gdyby jednak uznać, że w niniejszej sprawie nie powinien znaleźć zastosowanie art. 

224  ust.  2  pkt  1  PZP,  to  wówczas  z  całą  pewnością  FB  winno  być  wezwane  do  złożenia 
wyjaśnień  w  zakresie  wynagrodzenia  ryczałtowego  rozumianego  tutaj  jako  „istotna  część 
składowa ceny”. Z pewnością bowiem kwota ponad 8 mln zł z zaoferowanych 26 mln stanowi 
istotną  część,  jest  to  ponadto  jeden  z  dwóch  elementów  ceny  (jak  już  było  wskazane  ta  - 

wedle  SWZ  - 

ma  się  dzielić  na  wynagrodzenie  ryczałtowe  oraz  wynagrodzenie  za  prace 

zlecone),  a  nie  sposób  uznać,  że  jeden  z  dwóch  elementów  nie  stanowi  istotnej  części 
składowej całości. 

Po  drugie  w

skazał,  że  w  niniejszej  sprawie  ziściły  się  dalsze  przesłanki  stosowania 

tego  przepisu,  bowiem  z

godnie  z  jego  treścią  Zamawiający  ma  obowiązek  wezwania 

wykonawcy  gdy  cena/koszt,  e

wentualnie  ich  istotne  części  składowe  wydają  się  rażąco 

niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do 
możliwości wykonania zamówienia. 

W  tym  miejscu 

podniósł,  że  sam  Zamawiający  wyraźnie przewidział  w  SWZ  ryzyko, 

że  wynagrodzenie  ryczałtowe  oferowane  przez  wykonawców  może  być  rażąco  niskie. 
Wskazał  to  bowiem  jednoznacznie  w  pkt  2  cz.  VII  SWZ,  gdzie  uzasadniając  podwyższona 
kwotę  zabezpieczenia  podał,  że:  Podwyższenie  wartości  zabezpieczenia  należytego 

wykonania  umowy  jest  konieczne,  aby  zabezpi

eczyć:  interesy Zamawiającego  na  wypadek 

nienależytego  wykonywania  prac  objętych  wynagrodzeniem  ryczałtowym  (wynagrodzenie 
ryczałtowe  stanowi  kryterium  oceny  ofert  co  powoduje  ryzyko  jego  nadmiernego  zaniżenia 
przez Wykonawcę na potrzeby udzielenia zamówienia). 

Tak  więc  jak  wynika  z  powyższego  Zamawiający  sam  wskazał,  że  istnieje  ryzyko 

tego, że wykonawcy będą nadmiernie zaniżali wynagrodzenie ryczałtowe, skoro to stanowo 

kryterium oceny ofert. 

Jednak  jak  już  otrzymał  oferty,  gdzie  oferta  FB  Serwis  -  w  odniesieniu  do 

wynagrodzenia  ryczałtowego  jest  o  ponad  25%  niższa  od  drugiego  wynagrodzenia 
ryczałtowego [ZUE] 

- tj. prawie o 3 mln brutto, przy ok. 8 mln oferowanych przez FB Serwis - oraz o ok. 

54% niższa od wynagrodzenia Konsorcjum KJ - Zamawiający „zapomniał" o wspominanym 
wcześniej  ryzyku  (które  podkreślił  uzasadniając  podwyższenie  wartości  zabezpieczenia) 
uznając, że żadne wątpliwości po jego stronie już nie istnieją. 


Odwołujący zwrócił uwagę również na następujące okoliczności. 

Po  pierwsze  - 

nie  ma  żadnych  wątpliwości  dla  Odwołującego,  że  badając  to  czy 

„istotna  część  składowa”  ceny  nie  wydaje  się  rażąco  niska  -  można  z  całą  pewnością 
wykorzystać  proporcję,  jaka  wynika  z  ust.  2.  Wszak  w  ust.  2  ustawodawca  jednoznacznie 

prze

sądził  o  tym,  że  w  sytuacji  gdy  całkowita  cena  oferty  jest  niższa  o  ponad  30%  od 

średniej  arytmetycznej  wszystkich  cen  -  konieczne  jest  dokonanie  wezwania.  Rozumując 

zatem  racjonalnie  - 

jeżeli  taki  procent  ma  wskazywać  na  istnienie  uzasadnionego 

podejrzeni

a  co  do  istnienia  rażąco  niskiej  ceny  w  odniesieniu  do  ceny  całkowitej  -  to  tak 

samo  winien  on  być  stosowany  w  odniesieniu  do  badania  „istotnej  części  składowej”  -  w 
szczególności  w  niniejszej  sytuacji  -  której  specyfika została szczegółowo wyżej  omówiona 
(tj. gdy w istocie cena oferty sprowadza się do wynagrodzenia ryczałtowego, pozostała część 

wynagrodzenia  - 

to  po  prostu  kwota  dodatkowa,  za  którą  Zamawiający  będzie  zlecał 

niedookreślone  prace).  A  że  w  niniejszej  sprawie  sytuacja  taka  zachodzi  (różnica  wynosi 
ponad 35/21%) zostało już wyżej wykazane. 

Po 

drugie nie sposób nie zauważyć, że oferta FB Serwis w poprzednim postępowaniu 

tj.  postępowaniu  które  bezpośrednio  poprzedzało  niniejsze  postępowanie  (obecne  jest 

rozpisane  na  okres  4  lat  od  2021  do  2025  r.  poprzednie  z  2017  r. 

było na lata 2017-2021) 

została na mocy wyroku KIO odrzucona z uwagi na rażąco niska cenę. W konsekwencji - w 
odniesieniu do tegoż podmiotu - we wcześniejszym postępowaniu Izba uznała, że jego cena 
jest rażąco niska. Przyznał wprawdzie, że przedmiotowy wyrok pokazuje sytuację z 2017 r., 
ale kolejne (w obecnym postępowaniu) złożenie bardzo niskiej oferty cenowej przez ten sam 
podmiot  powinno  budzić  wątpliwości  po  stronie  Zamawiającego  prowadzące  chociażby  do 
konieczności  wezwania  tegoż  wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej 

ceny. 

Zdaniem Odwołującego - wątpliwości te winny być tym bardziej uzasadnione, że jak 

widać z historii postępowań prowadzonych przez Zamawiającego - oferty FB Serwis nie były 
w  stanie  osiągnąć  podobnego  poziomu  cenowego,  jaki  jest  w  stanie  zaoferować  ZUE. 
Historycznie wskazał, że już w 2015 r. miało miejsce „porównanie” cen Odwołującego oraz 
FB Serwis poddane ocenie Izby. Otóż bowiem w postępowaniu prowadzonym w 2015 r. (na 

2  lata,  2015-2017),  a  wi

ęc  niejako  w  „przedostatnim”  postępowaniu  dotyczącym 

utrzymywania  oświetlenia  w  Krakowie,  FB  Serwis  dało  cenę,  w  jego  uznaniu  zapewne 
rynkową,  która  była  istotnie  wyższa  od  ceny  ZUE  (w  sposób  powodujący,  że  ZUE  było 
wzywane do składania wyjaśnień, to jest ponad o 30%). Po złożeniu przez ZUE wyjaśnień i 
uznaniu  ich  przez  Zamawiającego,  FB  Serwis  odwołał  się  od  decyzji  Zamawiającego 
twierdząc, że ZUE nie może wykonać przedmiotowych prac w tej cenie (tj. że cena ZUE jest 


rażąco niska). W wyniku postępowania przed KIO, Izba uznała, że cena ZUE nie jest rażąco 
niska, a ZUE jest po prostu w stanie zaoferować wykonanie umowy w takiej cenie. W 2017 r. 

jak już było to wskazane  - FB Serwis złożyło ofertę uznaną przez KIO za ofertę z rażąco 

niską cenę. Czyli podobnie jak w 2015 r. FB Serwis nie była w stanie zejść z ceną poniżej 
kwoty,  jaką  zaproponowało  ZUE  -  a  podjęta  próba  spowodowała  uznanie,  że  oferta  FB 
Serwis  to  oferta  z  ceną  rażąco  niską  (vide  wyrok  KIO  z  dnia  15  maja  2005  r.,  sygn.  KIO 

906/15 oraz wyrok KIO z dnia 28 lipca 2017 r., sygn. KIO 1431/17). 

Według  Odwołującego  -  obecnie  znów  mamy  analogiczną  sytuację  -  ZUE 

przedstawiło swoją ofertę, a oferta FB Serwis jest o ok. 1/4 niższa od oferty ZUE i o ponad 

niższa  od  kolejnego  oferenta.  Mimo  tego  -  wedle  ZDMK  ta  sytuacja  nie  budzi  żadnych 

wątpliwości  i  nie  ma  żadnych  podstaw  do  kierowania  stosownego  wezwania,  co  jest 
oczywiście  działaniem  nieprawidłowym.  Już  bowiem  sam  fakt,  że  w  2017  r.,  a  więc  w 

poprzednim 

postępowaniu  oferta  FB  Serwis  została  uznana  za  ofertę  z  rażąco  niską  ceną 

winno  budzić  wątpliwości  co  do  oferty  obecnie złożonej  -  w  szczególności  gdy  różnica  jest 
znacząca,  a  zestawienie  tego  jeszcze  z  przedostatnim  postępowaniem  (gdzie  było 
wykazane,  że  ZUE  jest  w  stanie  oferować  ceny  niedostępne  dla  FB  Serwis)  tym  bardziej 
uzasadnia  powstanie  po  stronie  prawidłowo  działającego  Zamawiającego  uzasadnionych 
wątpliwości. 

Po trzecie

, zdaniem Odwołującego - takie wątpliwości powinny zaistnieć także z tego 

p

owodu, że oferta FB Serwis już na pierwszy rzut oka wydaje się być ofertą z rażąco niską 

ceną.  Wskazał  przy  tym,  że po  pierwsze  FB  Serwis  zaproponował  za wykonanie prac tzw. 
ryczałtowych kwotę 8.132.326,94 zł brutto (czyli łącznie z podatkiem VAT - w stawce 23%). 

W  konsekwencji  cena  netto  - 

złożona  przez  FB  Serwis  -  to  kwota  6.611.647,92  zł  -  i  to 

właśnie ta kwota winna być poddana ocenie. Wszak podatek VAT zapłacony w cenie przez 
Zamawiającego winien być odprowadzony przez wykonawcę na rzecz państwa. 

Zwrócił  uwagę,  że  usługi  mają  być  świadczone  przez  48  miesięcy,  co  daje  w 

odniesieniu  do  oferty  FB  Serwis  kwotę  137.742,66  zł  netto  miesięcznie.  W  tej  kwocie  -  w 
ujęciu  miesięcznym  -  Wykonawca  ma  „zmieścić"  wszystkie  koszty  związane  z  realizacją 
zamówienia  -  dodatkowo  jeszcze  osiągając  zysk.  Przedmiotowa  kwota  będzie  zatem 
punktem wyjścia w dalszych rozważaniach. 

Wskazał, że zakres prac objętych ryczałtem można podzielić na dwie kategorie  - po 

pierwsze  - 

prace  tzw.  pogotowi  energetycznych.  Zamawiający  wymagał  bowiem,  aby 

wykonawca  usuwał  awarie  i  zapewniał  bieżące  naprawy  w  odniesieniu  do  terenu  objętego 
zamówieniem - wymagając też, aby tych pogotowi było 2 i działały one całodobowo.  


Jednocześnie  zauważył,  że  tak  język  użyty  przez  Zamawiającego,  który  mówi  o 

zespołach takich pogotowie, jak i przepisy prawa (vide rozporządzenie Ministra Gospodarki z 

dnia  28  marca  2013  r. 

w  sprawie  bezpieczeństwa  i  higieny  pracy  przy  urządzeniach 

energetycznych 

i jego §28, w szczególności jego ust. 4 w brzmieniu „Prace, o których mowa 

w ust. 2 i 3, 

wykonują co najmniej dwie osoby w celu zapewnienia asekuracji”) wymagają aby 

w każdym zespole pogotowia znajdowały się przynajmniej dwie osoby (wykonują oni wszak 
prace m.in. przy urządzeniach elektroenergetycznych).  

W

ywodził,  że  w  konsekwencji  już  samo  przeliczenie  etatów  niezbędnych  do 

zapewnienia  takich  4  pogotowi  w  ujęciu  całodobowym,  uwzględniając  w  tym  urlopy,  L-4 
(wedle  średnich  danych  GUS),  wskazuje,  że  na  miesiąc  jest  to  koszt  -  przy  przyjęciu 

minimalnego wynagrodzenia za pra

cę (obecnie 2.800 zł, co jednak daje tzw. koszt po stronie 

pracodawcy na poziomie 3.377,08 zł miesięcznie - pracodawca wszak ponosi jeszcze koszty 
ZUS  za  pracownika,  które  nie  są  uwzględniane  w  kwocie  wynagrodzenia  widniejącego  na 
umowie o pracę)  72.575,19  zł  netto w  skali miesiąca  (z  uwzględnieniem dodatku nocnego, 
urlopów  wypoczynkowych,  średnich  danych  nieobecności  z  powodu  L-4).  Skrótowo 
uzasadniając  przedmiotową  kwotę  bowiem  zauważył,  że  czas  nominalny  pracy  dla  1 
pracownika za miesiące maj-grudzień 2021 r. to 1200 godzin, za rok 2022 - 2008 godzin, za 

2023 - 2000 godzin, za rok 2024 - 2008 godzin i za okres od stycznia do maja 2025 r. - 824h 

(wedle zasad wynikających z Kodeksu pracy). Tym samym 1 pracownik może przepracować 
w ciągu 48 miesięcy (na jakie planowane jest zadanie) 8.040 godzin (suma powyższych), co 
średniorocznie  daje  2.010  godzin.  Należy  to  (2.010  w  ujęciu  rocznym)  zestawić  z  ilością 
godzin,  na  jakie  należy  zapewnić  obsługę  w  skali  1  roku  (365  dni  x  24  godziny).  Daje  to 

8.760  godzin.  Skoro 

zatem  1  pracownik  w  ramach  wynagrodzenia  może  przepracować 

określoną  ilość  godzin,  to  aby  zapewnić  obsługę  przez  całą  dobę  należy  to  przemnożyć 
przez 4,35 (jako wynik działania 8.760/2.010). Tym samym 2 osoby na 2 pogotowia (czyli 4 
osoby)  przemnożone  przez  4,35  daje  17,4  etatu  (rocznie),  do  czego  jeszcze  należy 
uwzględnić urlop wypoczynkowy (20 lub 26 dni w skali roku, przyjęto dla wyliczeń 200 godzin 
(25 dni). 17,4 etatu x 200 godzin = 3.480 godzin rocznie, co daje znów (skoro w ciągu roku 
średnio  jest  2.010  godzin  jakie  „1  etat”  jest  w  stanie  przepracować)  konieczność  dodania 
1,73  etatu  (innymi  słowy  -  skoro  na  zespół  pogotowi  [17,4  etatu]  przypada  3.480  godzin 
urlopów, aby w tym czasie zapewnić pracowników, za tych, którzy są na urlopie - potrzebne 

jest 

dodatkowe  1,73  etatu).  Jednocześnie  pracownicy  są  w  pracy  nieobecni  także  z 

powodów  zdrowotnych.  W  oparciu  o  dane  statystyczne  daje  to  ok.  15  dni  w  skali  roku 
nieobecności dla 1 pracownika. 


W  konsekwencji 

wskazał,  że  mamy  dodatkowe  120  godzin  (15  x  8)  nieobecności  z 

powodów  zdrowotnych,  co  w  przeliczeniu  na  etaty  daje  1,03  dodatkowe  etatu  na  pokrycie 
tego  rodzaju  kosztu  (17,4  etatów  x  120  godzin  rocznie  /  2.010  godzin  daje  1,03  etatu).  W 
konsekwencji  17,4+1,73+1,03  daje  20,16  etatów,  aby  FB  Serwis  mogło  pokryć  pogotowia 
pod kątem pracowników. Mnożąc 3.377,08 zł przez 20,16 etatów mamy kwotę 68.081,93 zł. 
jednocześnie jednak pracownicy muszą mieć dodatek nocny (20%, art. 151

 Kodeksu pracy), 

co  daje  - 

przy  minimalnym  wynagrodzeniu  dodatkowe  3,98  zł  (koszt  pracodawcy)  za  taką 

godzinę  dodatku.  Przy  przyjęciu  przeciętnej  ilości  godzin  nocnych  w  miesiącu  na  poziomie 

56  dla  jednego  etatu  - 

mamy  koszt  222,88  zł,  co  w  skali  ponad  20  etatów  daje  kwotę 

4.493,26  zł.  W  konsekwencji  ww.  kwoty  68.081,93  zł  i  4.493,26  zł  dają  sumę  w  skali 
miesiąca 72.595,19 zł. 

Dalej,  argumentował,  że  zapewnienie  pogotowia  stanowi  jedynie  pierwszy  rodzaj 

prac,  jakie  mają  być  „objęte”  wynagrodzeniem  ryczałtowym.  Główną  bowiem  „osią” 
przedmiotowego  zamówienia  są  prace  tzw.  harmonogramowe  -  a  więc  prace  opisane  w 
dokumentacji  przetargowej,  w  przypadku  których  wykonawca  ma  zapewnić  odpowiednią 
liczbę osób do ich wykonania (tak samo jak w odniesieniu go pogotowi Zamawiający mówi o 
zespole,  a  więc  grupie  osób  -  przynajmniej  dwóch).  W  ramach  tych  prac  Zamawiający 
wymaga  także  wymiany  określonej  ilości  punktów  świetlnych,  co  jest  związane  z  kosztami 
materiałów. Ponadto wymagana jest całodobowa dyspozytornia, jak i dwa etaty kierownicze. 
Przyjęcie  wymogu  dyspozytora  wedle  powyższych  założeń  to  5/03  etatu  rocznie/  co  daje 
łącznie z dodatkiem nocnym kwotę kosztu całkowitego pracodawcy na poziomie 18.107/80 zł 
miesięcznie.  Przyjęcie  2  etatów  kierowniczych  to  koszt  6.754/16  zł,  a  koszt  zespołu 

konserwacyjnego  (2/44  etaty  - 

tu  nie  ma  wszak  wymogu  całodobowej  pracy

a  1  zespół 

dwuosobowy/  po  przemnożeniu  przez  wymogi  związane  z  urlopami  i  zapewnieniem 
nieobecności  w  związku  z  L-4  daje  taką  liczbę  etatów)  to  8.240/08  zł  (koszt  całkowity 
pracodawcy) miesięcznie. 

W  konsekwencji  już  za  same  wynagrodzenia  FB  Serwis  (wedle  wynagrodzenia 

minimalnego)  winien  wydać  kwotę  105.677,23  zł  miesięcznie.  Pozostaje  zatem  kwota 
32.065/43 zł netto miesięcznie na wszystkie pozostałe koszty/ w tym koszty materiałów/ jakie 
będą niezbędne do wykonania zadania.  

W tym miejscu zau

ważył, że FB Serwis prowadziło przedmiotową usługę w Krakowie 

w 2015 r. przez okres 2 miesięcy. Gdy składało ono wyżej opisane odwołanie w 2015 r. w 
postępowaniu  2-letnim  -  wskazało  ono,  że  jej  koszty  materiałowe  (materiały  na  zakup 
różnego rodzaju materiałów/  w  tym  źródeł  światła/  materiałów  do  malowania/  paliw  etc.)  to 
kwota  ok.  90.000  zł  netto  miesięcznie  (vide:  odwołanie  FB  Serwis  z  dnia  2  maja  2015  r., 


strona  7-

8).  W konsekwencji  suma kosztów  pracowniczych i  przyznanych przez  FB  Serwis 

(w  innym  postępowaniu),  ale  mającym  analogiczny  przedmiot)  to  kwota  znacznie 
wykraczająca poza 137.742,66 zł netto miesięcznie, jakie FB Serwis ma do dyspozycji. Mimo 
tego, znów nie wzbudziło to żadnych wątpliwości po stronie Zamawiającego. 

P

rzykładowo, Odwołujący odniósł się do cen katalogowych źródeł światła (które mają 

być  wymienione  w  ilości  54.818  sztuk  przez  48  miesięcy,  co  daje  1.142  sztuki  w  ujęciu 
miesięcznym. Cena katalogowa jednego z typu źródeł to kwota 49,20 zł netto (vide: wydruk 

cennika lamp Violox). W kons

ekwencji już same źródła światła, wedle cen katalogowych, to 

kwota 56.186,40 zł - oczywiście wykonawcy uzyskują istotne rabaty w tym zakresie, ale i tak 
sam  już  koszt  pracowniczy  i  koszt  źródeł  światła  (wedle  cen  katalogowych)  to  kwota 
przewyższają  o  kilkanaście  tysięcy  złotych  kwotę,  jaką  FB  Serwis  ma  do  dyspozycji,  a  do 
wykonania usługi konieczne jest poniesienie innych kosztów. 

W  takiej  sytuacji, 

w  przekonaniu  Odwołującego  -  niezależnie  od  innych  aspektów 

podniesionych  w  niniejszym  piśmie,  istniał  obowiązek  po  stronie  Zamawiającego  do 
wezwania FB Serwis do złożenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny oferowanego 
wynagrodzenia  ryczałtowego  -  czemu  Zamawiający  nie  podołał  -  nie  dokonując  w  tym 
zakresie  wezwania.  Tym  samym  niniejsze  odwołanie,  w  zakresie  zarzutu  1,  ewentualnie 
zarzutu 2, jest w pełni zasadne. 

Odnosząc się natomiast do zarzutu nr 3 dotyczącego warunku w zakresie zdolności 

technicznej/zawodowej  (cz.  III  pkt  3  lit.  d  SWZ) 

Odwołujący  wskazał,  że  FB  Serwis 

przedłożyło wykaz usług, gdzie wskazano 5 zadań na ilość 25.222 lamp świetlnych (3.297, 

chociaż  w  przypadku  tego  ostatniego  zadania  FB  Serwis 

wskazało  jednocześnie,  że  na  koniec  tego  zadania,  przez  okres  11  miesięcy,  realizował 
usługę  w  odniesieniu  do  mniejszej  ilości  3.162  punktów).  Wedle  treści  oświadczenia  FB 
Serwis  wykonywało  konserwację  oświetlenia  ulicznego  wraz  z  instalacjami  jego  zasilania 
oraz  urządzeniami  sterowania  (czyli  jak  wynikało  to  z  warunku)  w  oświadczonych  przez 
niego ilościach punktów świetlnych. 

Odnosząc  się  do  wykazywanych  zadań  zauważenia  wymagają  następujące 

kwestie: 

a) 

W odniesieniu do zadania wskazanego w wykazie pod pozycją nr 3 wskazał, że z 
przedłożonych  protokołów  odbioru  wynika,  że  przez  pierwsze  pół  roku 
wykonywanej  usługi  nie odnosiła  się  ona  do  6.799  lamp  świetlnych  ale najwyżej 
do  ilości  6.687.  Dopiero bowiem  od  lipca  było  to  6.799  lamp  i  stan taki trwał  pół 

roku. 


W konsekwencji przez wymagany okres 12 miesięcy FB Serwis nie świadczył usługi 

w odniesieniu do 6.799 lamp, ale do i

lości 6.687. 

Tym  samym, 

według  Odwołującego  z  dołączonych  dokumentów,  wynika,  że  wykaz, 

jaki  został  przygotowany  przez  FB  Serwis  (jego oświadczenie ujęte  w  załączniku nr  5) jest 
nieprawidłowe  -  Wykonawca  wszak  w  ramach  zadania  nr  3  nie  świadczył  nieprzerwanie 
przez  okres  12  miesięcy  usługi  (tak  wszak  brzmiał  wymóg  -  i  w  odniesieniu  do  niego 
składane  było  oświadczenie)  w  odniesieniu  do  ilości  lamp  przez  siebie  oświadczonej,  ale 
konserwacja  lamp  odnosiła  się  do  mniejszej  ich  ilości.  Nie  jest  prawdą  dla  Odwołującego, 
aby  przez  okres  od  1  stycznia  2019  r.  do  31  grudnia  2019  r.  (jak  w  oświadczeniu)  usługa 
obejmowała taką ilość lamp - jak oświadczyło to FB Serwis. 

Doprowadzi

ło to go wniosku o niedochowaniu przez FB Serwis należytej staranności 

w  zakresie  wypełniania  dokumentów  ofertowych  -  co  jest  o  tyle  ważne,  że  na  podstawie 
takiego oświadczenia Zamawiający ustala, czy spełniony jest, czy też nie, warunek udziału w 
postępowaniu. 

W konsekwencji też, przy potwierdzonym braku dochowania należytej staranności, za 

zasadne  należało  uznać  wezwanie  FB  Serwis  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie 
realizowanej  przez  niego  usługi  w  ramach  zadań  1,  2  oraz  4  -  to  jest  potwierdzenia  przez 
niego  ilości  urządzeń  oświetlenia  ulicznego,  które  wraz  z  instalacjami  zasilania  oraz 

urz

ądzeniami sterowania konserwował nieprzerwanie przez okres 12 miesięcy. 

W  odniesieniu  bowiem  do  tych  zadań,  przedłożone  przez  FB  Serwis  dokumenty, 

które  miały  potwierdzić  należyte  wykonanie  takich  usług,  nie  pokazują  ilości  lamp,  w 
odniesieniu do  których miała być realizowana usługa konserwacji -  a tym  samym  powstaje 
pytanie,  czy  także  w  przypadku  tych  ilości  nie  zaistniał  taki  sam  błąd  jak  w  przypadku 

zadania nr 3. 

Jednocześnie, Odwołujący przekonywał, że - w świetle brzmienia art. 128 ust. 5 PZP 

-  ww.  o

koliczność  powinna  wzbudzić  po  stronie  Zamawiającego  uzasadnione  wątpliwości 

skutkujące  skierowaniem  zapytań  do  właściwych  zamawiających  w  przedmiocie  tego  jaka 
ilość  punktów  świetlnych  wraz  z  urządzeniami  sterowania  jak  i  instalacjami  zasilania  była 

przez 

FB  Serwis  konserwowana  przez  nieprzerwany  okres  co  najmniej  12  miesięcy. 

Podmioty  te  wszak,  jako  podmioty  na  rzecz  których  usługa  taka  była  świadczona  z 
pewnością  mogą  rozwiać  wszelkie  wątpliwości  Zamawiającego,  który  w  realiach  niniejszej 

sprawy, jako po

dmiot dysponujący środkami publicznymi, winien podjąć działania, które będą 

uzasadniały  twierdzenie,  że  zamówienie  zostaje  przyznane  jedynie  podmiotowo,  który 


spełnia warunki udziału w postępowaniu, a wiec podmiotowi dającemu rękojmie należytego 

wykonania 

zamówienia.  Tak  samo  zresztą  można  wskazać,  że  takie  działanie 

Zamawiającego jest wymagane w świetle art. 16 pkt 1 PZP i wyrażonych tam zasad równego 
traktowania wykonawców oraz konieczności zapewnienia zachowania uczciwej konkurencji. 

Przepisy ustawy nale

ży bowiem interpretować mając na uwadze też cel całej ustawy. 

b) 

Idąc  dalej  zauważył,  że  w  odniesieniu  do  zadania  wskazanego  w  wykazie 

usług  pod  pozycją  nr  5  wskazania  wymaga,  że  FB  Serwis  przedstawiło  umowę  na 
okoliczność  wykazania,  że  w  istocie  realizowało  nieprzerwanie  przez  okres  co  najmniej  12 
miesięcy  usługę  w  odniesieniu  do  3.350  lamp  świetlnych,  a  nie  do  3.162,  jaka  wynika  z 
referencji. Wedle oświadczenia FB Serwis w ww. wykazie przedmiotowa usługa obejmowała 
również instalacje zasilania oraz urządzenia sterowania. 

Jednakże  w  umowie  tej  jest  jednoznacznie  wskazane,  że  konserwacji  podlegają 

„oprawy zainstalowane w tunelach jezdnych (...)” - vide §1 ust 1 umowy DPZ/85/PN/73/16 (w 
aktach postępowania - załączniki do pisma FB Serwis z dnia 22-04-2021 r. gdy to FB Serwis 
działając w oparciu o art. 126 ust. 1 PZP przedstawił dokumenty i oświadczenia). 

Wobec tego zwrócił uwagę, że nie ma zatem w przedmiotowej umowie (przedłożonej 

przez  FB  Serwis  celem  wykazania,  że  właściwa  ilość  to  3.350  [a  nie  3.162  jak  wynika  z 
referencji]) mowy o tym, aby jej zakres obejmował także np. urządzenia sterujące. 

A pojęcia są różnymi pojęciami - o czym świadczy chociażby załącznik nr 11 SWZ - 

Instrukcja  eksploatacji  urządzeń,  gdzie  osobno  zdefiniowano  oprawę  (1.3.7),  osobno 

ur

ządzenia  sterownicze  (1.3.10)/  czy  też  linie  zasilające  (1.3.3).  Ogólnym  pojęciem  jest 

natomiast  „urządzenie  oświetlenia  elektrycznego”  (które  to  urządzenie  obejmuje  sobą 

wszystkie elementy - 

to jest oprawę, jak i obwody zasilające i sterujące ich pracą). 

W  konsekwencji  w  sytuacji,  gdy  z  dokumentów  przedstawionych  przez  FB  Serwis 

wynika,  że  przedmiot  umowy  odnosił  się  do  opraw  powstaje  zasadna  wątpliwość,  czy 
obejmuje  on  także  wymagane  zasilanie  oraz  sterowanie.  Tak  samo  jak  w  zakresie  lit.  a) 
wyżej, winno to skutkować odpowiednim wezwaniem do złożenia wyjaśnień oraz zapytaniem 
do właściwego zamawiającego. 

Jednocześnie wedle oświadczenia przedłożonego przez FB Serwis ilość 3.350 sztuk 

lamp  świetlnych  miałaby  też  odnosić  się  do  znaków  D-6,  co  w  oczywisty  sposób  nie  jest 
lampą świetlną. 

c) 

Wreszcie w odniesieniu do zadania wskazanego w wykazie pod pozycją nr 2 

wyjaśnił,  że  z  referencji  wynika,  że:  Naliczono,  potrącenia  za  stwierdzone  odstępstwa  od 


sta

ndardu  utrzymania  o  łącznej  Wartości  155  000,00  zł  oraz  kary  za  odstępstwa  od 

wymaganej  procedury  o 

łącznej  Wartości  4  000,00  zł.  Jak  dalej  wynika  z  referencji 

przedmiotem zamówienia były różne usługi utrzymania. 

Nie  wiadomo  jednak, 

co  podniósł  Odwołujący  -  czy  usługa  ta  -  w  odniesieniu  do 

punktów świetlnych - została wykonana należycie, skoro z referencji jednoznacznie wynika, 
że  zamawiający  na  tym  zadaniu  obniżył  wynagrodzenie  FB  Serwis  o  kwotę  155.000  zł  za 
„stwierdzone odstępstwa od standardu utrzymania”. 

W  przekonaniu  Odwołującego  w  takiej  sytuacji  właściwie  postępujący  Zamawiający 

działający  z  zachowaniem  równego  traktowania  wykonawców/  w  realiach  zapewniających 

zachowanie uczciwej konkurencji 

winien zwrócić się tak do FB Serwis na podstawie art. 128 

ust

. 4 PZP, jak i do zamawiającego na podstawie art. 128 ust. 5 PZP na tym zadaniu, a więc 

do GDDKiA oddział w Katowicach rejon w Zabrzu o wyjaśnienia i informacje w przedmiocie 

dokonanych  po

trąceń,  a  więc  czy  w  istocie FB Serwis  wykonało w  sposób  należyty  usługę 

nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy w odniesieniu do 3.641 lamp. 

W dniu 21 maja 2021 r. zgłosił swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego 

po stronie Zamawiającego wykonawca FB Serwis S.A. z siedzibą w Warszawie, zwany dalej 
Przystępującym lub FB Serwis. 

Pismem  z  dnia  22  czerwca  2021  r. 

Zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na  odwołanie 

wnosząc o jego oddalenie. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności  w 

oparciu  o  treść  akt  sprawy  odwoławczej,  w  tym  treść  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia, 

zwanej  dale

j  SWZ,  ofertę  Przystępującego,  zawiadomienie  o  wyborze  najkorzystniejszej 

oferty, odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie z dnia 22 czerwca 2021 r., jak również na 

podst

awie  złożonych  na  rozprawie  przez  strony  wyjaśnień  i  dowodów  Izba  postanowiła 

odwołanie uwzględnić. 

Odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołującego 

uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu.  

P

o przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba doszukała się w działaniach 

Zamawiającego  naruszenia  przepisów  art.224  ust.1  oraz  art.128  ust.4  i  ust.5  w  związku  z 

art.16 pkt 1 ustawy Pzp.  


Rozpoznając  meritum  sprawy  należy  wskazać,  że  podstawowym,  istotnym 

zagadnieniem  wymagającym  rozstrzygnięcia  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający  miał 

dostateczne  podstawy  prawne  do 

przeprowadzenia  postępowania  wyjaśniającego  rażąco 

niską cenę  ryczałtową  w  ofercie  FB  Serwis  S.A. z  siedzibą  w Warszawie w  trybie przepisu 
art. 224 ust.1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 
2019  r.,  poz.  2019  wraz  z  późn.  zm.)  oraz  zażądania  od  wykonawcy  FB  Serwis  S.A.  z 
siedzibą w Warszawie wyjaśnień dotyczących złożonych przez niego podmiotowych środków 

dowodowych  - 

treści wykazu usług i złożonych dowodów na ich poparcie w trybie przepisu 

art.128 ust.4 powołanej wyżej ustawy, jak również czy Zamawiający powinien zwrócić się do 
wystawców  cyt.  powyżej  podmiotowych  środków  dowodowych  o  przedstawienie 
dodatkowych  informacji  dotyczących  wystawionych  przez  nich  podmiotowych  środków 
dowodowych w trybie przepisu art.128 ust.5 powołanej wyżej ustawy.  

W  zakresie  niezbędnym  do  wydania  wyroku  Izba  ustaliła,  że  całkowita  wartość 

przedmiotu zamówienia została określona przez Zamawiającego na kwotę 31 777 003, 47 zł, 
przy czym wartość szacunkową zamówienia podstawowego określił na kwotę 21 184 668, 98 
zł.  Natomiast  Zamawiający  podał  kwotę  jaka  zamierza  przeznaczyć  na  sfinansowanie 
zamówienia w wysokości 26 057 142, 85 zł. 

Nadto,  Izba  stwierdziła,  że  w  przedmiotowym  przetargu  sytuacja  cenowa 

przedstawiała się następująco:  

1.  oferta  Przystępującego  z  ceną  całkowitą  brutto:  26  057  142,85  złotych  brutto,  w 

tym  wynagrodzenie  ryczałtowe  za  prace  utrzymaniowe  w  wysokości  8  132  326,94  złotych 

brutto, 

2.oferta Odwołującego z ceną całkowitą brutto: 26 057 142,85 złotych brutto, w tym 

wynagrodzenie  ryczałtowe  za  prace  utrzymaniowe  w  wysokości  10  946  846,62  złotych 

brutto, 

3.  oferta 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  K.  J. 

Zakład  P-U-P  Power,  Reklamex  sp.  z  o.o.,  ZBT  sp.  z  o.o.  z  ceną  całkowitą  brutto:  26  050 

w tym wynagrodzenie ryczałtowe za prace utrzymaniowe w wysokości 18 576 192 

złotych brutto. 

Izba  ustaliła  przy  tym  również,  że  Zamawiający  w  pkt  1  Części  X  Specyfikacji 

Warunków Zamówienia, zwanej dalej SWZ - opis sposobu obliczenia ceny postanowił, że na 
formularzu,  druku  oferty  (załącznik  nr  1  do  SWZ)  należy  podać:  całkowitą  cenę  ofertową 
(brutto) obejmującą realizację całego zamówienia w złotych polskich (PLN), wraz z podaniem 

stawki  podat

ku  VAT  z  podziałem  na  wynagrodzenie  ryczałtowe  za  wykonane  prace 


utrzymaniowe  oraz  wynagrodzenie  za  zlecenia  dodatkowe  nie  objęte  zakresem  prac 

utrzymaniowych (zgodnie z zakresem rzeczowym). 

Według  Izby  -  z  powyższego  brzmienia  SWZ  wynika  w  sposób  jednoznaczny,  że 

całkowita  cena  oferty  składała  się  z  dwóch  elementów:  wynagrodzenia  ryczałtowego  za 

wykonane  prace  utrzymaniowe  oraz  wynagrodzenia 

za  zlecenia  dodatkowe  nie  objęte 

zakresem prac utrzymaniowych. 

Jednocześnie  nasuwa  się  refleksja,  że  Zamawiający  dokonując  takiego  opisu 

całkowitej ceny oferty godził się na to, że zastosowanie przepisu art.224 ust.2 pkt 1 ustawy 
Pzp, który stanowi, że w przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa 
o  co  najmniej  30%  od  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i 
usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich 
złożonych  ofert  niepodlegających  odrzuceniu  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  1,  5  i  10, 
zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  o  których  mowa  w  ust.  1,  chyba  że 
rozbieżność  wynika  z  okoliczności  oczywistych,  które  nie  wymagają  wyjaśnienia,  będzie 

ograniczone. 

W  tym  stanie  rzeczy 

–  w  ocenie  Izby  –  jedyną  podstawę  prawną  umożliwiającą 

Zamawiającemu zbadanie rażąco niskiej  ceny  mógł  stanowić  przepis  art.  224 ust.1 ustawy 
Pzp,  zgodnie  z  którym  jeżeli  zaoferowana  cena  lub  koszt,  lub  ich  istotne  części  składowe, 
wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzą  wątpliwości 
zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z 
wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych 
przepisów,  zamawiający  żąda  od  wykonawcy  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w 
zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych. 

Analizując  powołane  wyżej  przepisy  obowiązującego  prawa,  Izba  nie  podzieliła 

zapatrywania  Zamawiającego,  że  zaoferowane  przez  Przystępującego  wynagrodzenie 
ryczałtowe nie powinno wzbudzić jego wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu 

zam

ówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub 

wynikającymi z odrębnych przepisów. 

Przede  wszystkim  należy  wskazać,  że  Zamawiający  nie  uwzględnił  istotnej  różnicy 

pomiędzy  wynagrodzeniem  ryczałtowym  Przystępującego,  a  dwóch  następnych  oferentów, 
biorąc  również  pod  uwagę  okoliczność,  że  Odwołujący,  co  sam  przyznał  Zamawiający, 
świadczy na jego rzecz usługi tożsame przez okres ponad 17 lat. 


Wydaje  się,  że  Odwołujący  realizujący  podobne  zamówienia  przez  tak  długi,  okres 

ciągły  zaoferował  z  dużym  stopniem  prawdopodobieństwa  ofertę  z  ceną  dosyć  ostrożnie 
skalkulowaną,  jednak  z  uwzględnieniem  występującej  na  rynku  konkurencji.  Takie 
przekonanie  powinno  towarzyszyć  również  Zamawiającemu,  który  widząc  dużą  różnicę 
pomiędzy ceną Odwołującego i Przystępującego był zobowiązany wyjaśnić cenę oferty tego 
drugiego wykonawcy pod kątem możliwości zaistnienia rażąco niskiej ceny, tym bardziej, że 
trzeci  z  oferentów  zadeklarował  cenę  oferty  drastycznie  odbiegającą  o  ceny  oferty 
Przystępującego. 

Wpraw

dzie  ustawodawca  nie  określił  w  jakich  przypadkach  zaoferowana  cena 

powinna wzbudzić  u Zamawiający wątpliwości  co do  tego czy  może wystąpić  rażąco niska 

cena

,  jednak  w  takim  razie  ocena  tego  stanu  wewnętrznego  powinna  mieć  charakter 

obiektywny. 

W  związku  z  tym,  Izba  uznała,  że  powyższa  sytuacja  powinna  doprowadzić 

Zamawiającego do wniosku, że zaproponowany przez Przystępującego ryczałt w wysokości 
8  132  326,94  złotych  brutto  będący  w  sposób  istotny,  poniżej  wartości  szacunkowej 
zamówienia  podstawowego,  które  było  ustalone  na  kwotę  21 184 668,  98,  a  także  poniżej 
wynagrodzeń  ryczałtowych  pozostałych  wykonawców  odpowiednio:  10  946  846,62  złotych 

brutto i 18 576 1

92 złotych brutto, może świadczyć o wystąpieniu rażąco niskiej ceny. 

Wobec tego, Izba stanęła na stanowisku, że Zamawiający zatem był zobowiązany do 

przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego rażąco niską cenę w trybie przepisu art.224 
ust.1 ustawy Pzp oczekując od Przystępującego wyjaśnień opisanych w dyspozycji przepisu 

art. 224 ust.3 ustawy Pzp, s

tosownie do którego wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, mogą 

dotyczyć w szczególności:  

1) zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;  
2)  wybranych  rozwiązań  technicznych,  wyjątkowo  korzystnych  warunków  dostaw, 

usług albo związanych z realizacją robót budowlanych;  

3)  oryginalności  dostaw,  usług  lub  robót  budowlanych  oferowanych  przez 

wykonawcę;  

4)  zgodności  z  przepisami  dotyczącymi  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do 

ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo 
minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10 
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz 
z 2019 r. poz. 1564) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest 
realizowane zamówienie;  


5)  zgodności  z  prawem  w  rozumieniu  przepisów  o  postępowaniu  w  sprawach 

dotyczących pomocy publicznej;  

6)  zgodności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego, 

obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;  

7) zgodności z przepisami dotyczącymi z zakresu ochrony środowiska;  
8)  wypełniania  obowiązków  związanych  z  powierzeniem  wykonania  części 

zamówienia podwykonawcy. 

Natomiast w myśl przepisu art.224 ust.4 zd.2 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że 

oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. 

Mając  na  uwadze,  że  Zamawiający  uniemożliwił  Przystępującemu  w  ramach 

postępowania o  udzielenie zamówienia publicznego dowodzenia,  że  zaoferowana  cena  nie 
jest  rażąco  niska,  Izba  przyjęła,  że  dowody  przedłożone  przez  niego  w  toku  postępowania 
odwoławczego  są  bezprzedmiotowe,  jako,  że  pierwotna  ocena  dowodowa  możliwości 
wystąpienia rażąco niskiej ceny należy do Zamawiającego. 

Z  powyższych  względów  Zamawiający  będzie  zobowiązany  do  przeprowadzenia 

postępowania  wyjaśniającego  rażąco  niską  cenę  ryczałtową  w  ofercie  FB  Serwis  S.A.  z 
siedzibą w Warszawie w trybie przepisu art. 224 ust.1 ustawy z dnia 11 września 2019 r.  - 
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 wraz z późn. zm.). 

Przechodząc do rozpoznania kolejnego zarzutu odwołania dotyczącego zaniechania 

przeprowadzenia  przez  Zamawiającego  procedury  wyjaśniającej  wartość  dowodową 
podmiotowych  środków  dowodowych  złożonych  przez  Przystępującego,  Izba  doszła  do 
przekonania, że jest on uzasadniony.  

Izba ustaliła w zakresie niezbędnym do oceny zgłoszonego zarzutu odwołania, że w 

pkt 3 lit.d 

Część III SWZ - Warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania 

oceny spełniania tych warunków Zamawiający postanowił, że o udzielenie zamówienia mogą 
ubiegać  się  wykonawcy,  którzy  spełniają  warunki  dotyczące:  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej: 

posiadają wiedzę i doświadczenie tj. w okresie ostatnich 3 lat przed upływem 

terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie 

zrealizowali: 

usługi  polegające  na  konserwacji  oświetlenia  ulicznego  wraz  z  instalacjami 

jego  zasilania  oraz  urządzeniami  sterowania  obejmujące  co  najmniej  25  000  lamp 


świetlnych,  zrealizowane  w  ramach  maksymalnie  5  odrębnych  zadań  wykonywanych  w 
sposób ciągły (bez przerwy) przez okres minimum 12 miesięcy każde. 

Jednocześnie,  Izba  stwierdziła,  że  Zamawiający  pkt  3  lit.  g  Część  IV  SWZ  - 

Wymagane  oświadczenia  i  dokumenty  unormował  w  ten  sposób,  że  Zamawiający  przed 
wyborem  najkorzystniejszej  oferty,  wzywa  Wykonawcę,  którego  oferta  została  najwyżej 
oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10 dni od dnia wezwania, 
aktualnych  na  dzień  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych,  tj.  dokumentów 
wymienionych poniżej: wykaz usług wykonanych, a w przypadku świadczeń powtarzających 
się lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia 
działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  wraz  z  podaniem  ich  wartości,  przedmiotu,  dat 
wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  dostawy  lub  usługi  zostały  wykonane  lub  są 
wykonywane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te usługi zostały wykonane lub 
są wykonywane należycie,  przy  czym  dowodami,  o  których  mowa, są referencje  bądź  inne 
dokumenty  sporządzone  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  usługi  zostały  wykonane,  a  w 
przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli wykonawca z 
przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - oświadczenie 
wykonawcy;  w  przypadku świadczeń  powtarzających się lub  ciągłych nadal  wykonywanych 
referencje  bądź  inne  dokumenty  potwierdzające  ich  należyte  wykonywanie  powinny  być 

wystawione w okresie ostatnic

h 3 miesięcy — wg zał. nr 5 swz. 

W  wykonaniu  powyższych  warunków  SWZ  Przystępujący  złożył  stosowny  wykaz 

usług  zawierający  wskazanie  wykonania  sześciu  realizacji  usług  podobnych  wraz  z 
dowodami na potwierdzenie należytego ich wykonania. 

Wymaga wskazania, że w myśl  art.128 ust.4 ustawy Pzp Zamawiający może żądać 

od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 
1,  lub  złożonych  podmiotowych  środków  dowodowych  lub  innych  dokumentów  lub 
oświadczeń składanych w postępowaniu.  

Jednocześnie,  w  art.128  ust.  5  ustawy  Pzp  ustawodawca  przewidział,  że  jeżeli 

złożone przez wykonawcę oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowe 
środki dowodowe budzą wątpliwości zamawiającego, może on zwrócić się bezpośrednio do 
podmiotu,  który  jest  w  posiadaniu  informacji  lub  dokumentów  istotnych  w  tym  zakresie  dla 
oceny spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, kryteriów selekcji lub 
braku podstaw wykluczenia, o przedstawienie takich informacji lub dokumentów. 


Przechodząc  do  analizy  powyższych  podmiotowych  środków  dowodowych,  Izba 

dostrzegła  między  innymi  brak  wskazania  w  nich  (w  referencjach)  złożonych  przez 
Przystępującego  w  odniesieniu  do  zadań  1,  2,  4  informacji  o  ilości  lamp,  zaś  w  zadaniu  3 
istnieje  rozbieżność  pomiędzy  liczbą  lamp  podaną  w  wykazie  i  w  podmiotowym  środku 

dowodowym. 

Poza  tym  w  referencji  do  zadania  2  podana  została  przez  jej  wystawcę  –  innego 

zamawiającego informacja o naliczeniu potrącenia za odstępstwa od standardu utrzymania o 
łącznej  wartości  155 000  zł  oraz  kary  za  odstępstwa  od  wymaganej  procedury  o  łącznej 
wartości 4 000 zł. 

Natomiast, w odniesieniu do zadania 5 wyjaśnieniu należy poddać okoliczność ilości 

oświetlenia  ulicznego  wraz  z  instalacjami  jego  zasilania,  jak  i  urządzeniami  sterowania,  z 

uwagi  na 

informacje  w  podmiotowym  środku  dowodowym  o  konserwacji  opraw 

oświetleniowych, z uwagi na to, że w zakres powyższego oświetlenia ulicznego nie wchodzą 

znaki D-6. 

Powyższe  wątpliwości  powinny  doprowadzić  Zamawiającego  do  uruchomienia 

dyspozycji  przepisów  art.128  ust.4  i  ust.5  ustawy  Pzp,  które  to  procedury  umożliwią  mu 
właściwą  ocenę  spełniania  przez  Przystępującego  cytowanego  wyżej  warunku 

podmiotowego.  

Ostatecznie,  mając  na  uwadze,  że  Zamawiający  uniemożliwił  Przystępującemu  w 

ramach  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  wyjaśnienie  treści 
podmiotowych  środków  dowodowych  odnoszących  się  do  warunków  udziału  w 
postępowaniu,  Izba  uznała,  że  dowody  przedłożone  przez  niego  w  toku  postępowania 
odwoławczego  są  bezprzedmiotowe,  jako,  że  powyższe  wyjaśnienia  stanowią  czynność 
Zamawiającego. 

W  tym  stanie  rzeczy,  uznając,  iż  powyższe  naruszenia  przepisów  ustawy  miały  i 

mogły  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  Izba  na 
podstawie  art.  554  ust.  1  pkt  1  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  2019  wraz  ze  zm.),  zwanej  dalej  ustawą  Pzp, 
postanowiła odwołanie uwzględnić. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na  podstawie art.  574  i  art.576 

ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem 
przepisów  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.   w  sprawie 


szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).  

Przewodniczący:…………………………