Sygn. akt: KIO 1376/21
POSTANOWIENIE
z dnia 19 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Anna Wojciechowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w Warszawie w dniu 19 maja 2021 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 maja 2021 r. przez wykonawcę Ł. M. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria Radcy Prawnego Ł. M. z siedzibą w
Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Instytut Matki i Dziecka
z siedzibą w Warszawie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Ł. M. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria
Radcy Prawnego Ł. M. z siedzibą w Warszawie kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 1376/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Instytut Matki i Dziecka z siedzibą w Warszawie - prowadzi w trybie
podstawowym
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem
jest
„Świadczenie usługi prawnej na potrzeby niekomercyjnych badań klinicznych w ośrodku
— Klinice Onkologii i Chirurgii Onkologicznej” - Numer referencyjny: A/ZP/SZP.261-25/21.
Postępowanie zostało ogłoszone w Biuletynie Zamówień Publicznych (ogłoszenie z dnia
4 maja 2021 r. za numerem 2021/BZP 00045806/01).
W dniu 10 maja 2021
r. odwołanie wniósł wykonawca Ł. M. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą Kancelaria Radcy Prawnego Ł. M. z siedzibą w Warszawie – dalej
Odwołujący. Odwołanie zostało wniesione wobec treści SWZ i ogłoszenia o zamówieniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 112 ust. 1 w zw. art. 112 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 116 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3
ustawy z dnia 11 w
rześnia 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz.
2019 z późn. zm.) – dalej ustawa pzp, poprzez sformułowanie warunków udziału
w
postępowaniu w zakresie osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia
w
sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia i nadmierny dla zweryfikowania
zdolności wykonawcy do należytego wykonania przedmiotowego zamówienia, a co za tym
id
zie w sposób dyskryminujący wykonawców i naruszający zasadę równego traktowania
wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji, tj.:
a)
określenie wymogu by jedna osoba skierowana do realizacji zamówienia przez
wykonawcę spełniania wszystkie warunki, o których mowa w rozdz. VII pkt 2 ppkt 4 lit. a, b, c
pomimo, że zamawiający wymaga co najmniej 2-osobowego zespołu;
b)
określenie wymogu w rozdz. VII pkt 2 ppkt 4 lit. a, b, c posiadania 5 letniego
doświadczenia w ciągu 5 lat poprzedzających złożenie oferty przez co warunek udziału w
postępowaniu jest inny dla każdego z wykonawców (liczy się data składania ofert) oraz
wyklucza osoby z
doświadczeniem znacznie większym (np. 10-letnie), gdy ich usługi pomocy
prawnej nie zakończyły się równo w okresie wskazanym przez zamawiającego, tj.: (5 lat
poprzedzających złożenie oferty);
c)
określenie wymogu w rozdz. VII pkt 2 ppkt 4 lit. b dotyczącego niekomercyjnych
wielośrodkowych badań klinicznych z zakresu onkologii dziecięcej;
2) art. 240 ust. 2, art. 241 ust. 1 oraz art. 242 ust. 1 pkt 5 ustawy pzp,
poprzez naruszający
zasadę równego traktowania wykonawców opis kryteriów oceny ofert w zakresie kryterium
„Dodatkowe
doświadczenie
zawodowe
osób”
prowadzący
do
wyboru
oferty
najkorzystniejszej na podstawie właściwości personelu wykonawcy, który nie stanowi
istotnego wpływu na jakość realizacji przedmiotu zamówienia, w szczególności polegający
na przyznaniu punktów w świadczeniu usługi prawnej w wieloośrodkowym niekomercyjnym
badaniu klinicznym z
zakresu onkologii dziecięcej i to tylko jednej osobie, która spełnia
wszystkie warunki udziału wskazane w rozdz. VII pkt 2 ppkt 4 abc SWZ;
3) art. 104, art. 105, art. 106 w zw. z art. 16 ustawy pzp,
poprzez określenie wykazu osób
(załącznik nr 7a) jako przedmiotowego środka dowodowego podczas, gdy zawarte w
wykazie osób informacje nie stanowią potwierdzenia jakości oferowanych przez wykonawcę
usług;
4) art. 104, art. 105, art. 106 oraz art. 124 pkt 2 w zw. z art. 16 ustawy pzp oraz w zw. z par.
9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r.
w
sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń,
jakich może żądać zamawiający od wykonawcy poprzez żądanie od osób skierowanych
przez wykonawcę do realizacji zamówienia przedstawienia dowodów (referencji bądź innych
dokumentów sporządzonych przez podmioty, na rzecz którego zostały wykonane usługi
wskazane w wykazie);
5) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy pzp, poprzez prowadzenie
postępowania w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz naruszający zasadę równego
t
raktowania wykonawców w związku z określeniem w warunkach udziału poziomu
doświadczenia osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia w sposób
nieade
kwatny i nieproporcjonalny do celu postępowania o udzielenie zamówienia, jak
również poprzez nieuzasadnione zawężenie kryteriów oceny ofert do osoby, która spełnia
wszystkie warunki udziału.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o:
1. merytoryczne rozpoznani
e oraz uwzględnienie odwołania;
2. nakazanie Z
amawiającemu dokonania zmiany postanowień SWZ oraz ogłoszenia
o
zamówieniu sformułowanych w sposób niezgodny z ustawą pzp.
Wobec tego wn
iósł o dokonanie modyfikacji treści SWZ poprzez nadanie następującego
brzmienia warunkowi, o którym mowa w rozdz. VII ust. 2 pkt 4 akapit drugi SWZ:
„Ponadto, warunek zostanie spełniony, jeżeli wykonawca wykaże, że dysponuje lub będzie
dysponował osobami, które będą skierowane do realizacji zamówienia co najmniej 2
osobami wykonującymi zawód adwokata lub radcy prawnego, wpisanymi na listę adwokatów
lub radców prawnych, z których co najmniej 1 osoba łącznie spełniające następujące
wymagania:
a. posiada co najmniej 5-
letnie doświadczenie (5 lat poprzedzających złożenie oferty)
w
obsłudze prawnej publicznych podmiotów wykonujących działalność leczniczą w
rozumieniu art. 4 ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności
leczniczej (Dz. U. 2021.0.711 tj.);
b. posiada co najmniej 5-
letnie doświadczenie (5 lat poprzedzających złożenie oferty)
w
świadczeniu usług pomocy prawnej w zakresie niekomercyjnych badań klinicznych
z
zakresu onkologii w tym: co najmniej 2 niekomercyjnych wielośrodkowych badań
klinicznych z zakresu onkologii dziecięcej;
c. posiada co najmniej 5-
letnie doświadczenie (5 lat poprzedzających złożenie oferty)
w
obsłudze prawnej instytucji szkolnictwa wyższego i nauki w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy
z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie
wyższym i nauce, dla których organem
tworzącym lub nadzorującym jest Minister Zdrowia.”
oraz
skreślenia w rozdz. XIX kryterium „dodatkowe doświadczenie zawodowe osób”, i nakazanie
zamawiającemu zmianę kryterium poprzez wprowadzenie opisu przyznawania punktacji
oddzielenie dla każdego z wymaganych warunków, o których mowa w rozdz. VII pkt 2 ppkt 4
lit. a, b, c.
ewentualnie
skreślenia w rozdz. XIX kryterium „dodatkowe doświadczenie zawodowe osób” i nakazanie
zamawiającemu zmianę kryterium poprzez wprowadzenie opisu przyznawania punktacji dla
badań klinicznych komercyjnych lub niekomercyjnych bez sprecyzowania dziedziny
medycznej tych badań.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba ustaliła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale
IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie nie
zawiera braków formalnych oraz został uiszczony od niego wpis. Izba ustaliła, że nie
zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy pzp, które skutkowałyby odrzuceniem
odwołania.
Izba stwierdziła, że w dniu 11 maja 2021 r. Zamawiający umieścił na platformie zakupowej
informację o wpłynięciu odwołania i załączył jego treść. W terminie wynikającym z art. 525
ust. 1 ustawy pzp do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden
wykonawca.
W dniu 18 maja 2021 r. wpłynęła do Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź na odwołanie,
w
której Zamawiający oświadczył, że uwzględnia wniesione odwołanie w całości. Krajowa
Izba Odwoławcza stwierdziła, że pismo uwzględniające odwołanie zostało złożone
prawidłowo i podpisane przez osobę umocowaną, w konsekwencji czego uznała, że
odwołanie zostało skutecznie uwzględnione przed otwarciem rozprawy.
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, iż zachodzą podstawy do umorzenia postępowania
odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy pzp, zgodnie z którym w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba
może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Taka sytuacja zaistniała w
przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
odwołania, natomiast po jego stronie nie przystąpił do postępowania odwoławczego żaden
wykonawca, co wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu i obliguje Izbę do umorzenia
postępowania
odwoławczego.
Powyższe
powoduje
zakończenie
postępowania
odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na postawie art. 557 i 575 ustawy
z
dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.), nakazując dokonanie na
rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………….