Sygn. akt: KIO 1367/21
WYROK
z dnia 8 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 czerwca
2021 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 maja 2021 r. przez wykonawcę: Max Bögl Polska Sp.
z o.o. z siedzibą we Wrocławiu;
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Warmia i Mazury Sp. z o.o. z
siedzibą w Szczytnie;
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności z dnia
kwietnia 2021 r. polegającej na unieważnieniu czynności wyboru, jako
najkorzystniejszej, oferty złożonej przez wykonawcę: Max Bögl Polska Sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu oraz unieważnieniu czynności unieważnienia postepowania;
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr.
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 23 600 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego, poniesione z tytułu wpisu od odwołania
i w
ynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art.
580 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo Zamówień
Publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1367/21
UZASADNIENIE
Warmia i Mazury Sp. z o.o. z siedzibą w Szczytnie (dalej: „zamawiający”), prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego,
na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) - zwanej dalej
"ustawa Pzp",
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „Dostosowanie
infrastruktury lotniska Olsztyn-
Mazury do II kategorii systemu ILS”; numer referencyjny:
WIM.DEA.08I2.15.2020 (dalej „postępowanie” lub „zamówienie”).
Szacunkowa wartość przedmiotowego zamówienia jest wyższa od progów unijnych,
o których mowa w art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 31 grudnia 2020 r. pod numerem: 2020/S 255-642978
W dniu 12 kwietnia 2021 r. zamawiający dokonał wyboru, jako najkorzystniejszej,
oferty złożonej przez odwołującego. Następnie, pismem z 28 kwietnia 2021 r., doręczonym
odwołującemu w tym samym dniu, poinformował o unieważnieniu czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej i unieważnieniu postępowania, wskazując jako podstawę prawną
dokonanej czynności art. 93 ust. 1 pkt 6 i pkt 7 ustawy Pzp.
W dniu 10 maja 2021 r. wykonawca:
Max Bögl Polska Sp. z o.o. z siedzibą
we Wrocławiu (dalej „odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie
wobec czynności zamawiającego, podjętej w dniu 28 kwietnia 2021 r. zarzucając mu
naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1. art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 92 ust. 1 pkt
7 ustawy Pzp poprzez dokonanie czynności unieważnienia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego w sytuacji, gdy stwierdzona rozbieżność pomiędzy treścią
warunku udziału w postępowaniu w zakresie dotyczącym kwalifikacji zawodowych
kierownika robót sanitarnych, wynikająca ze Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia (SIWZ) po modyfikacji a ogłoszeniem o zamówieniu (po sprostowaniu), nie
może być uznana za istotną zmianę okoliczności powodującą, że prowadzenie
postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie
można było wcześniej przewidzieć, co jednocześnie doprowadziło do unieważnienia
czynności zamawiającego z dnia 12 kwietnia 2021 r., polegającej na dokonaniu wyboru
oferty odwołującego jako najkorzystniejszej i dokonania przez zamawiającego
unieważnienia postępowania z naruszeniem zasad uczciwej konkurencji i równego
tr
aktowania wykonawców;
2. art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 92 ust. 1 pkt
7 ustawy Pzp w zw. z art. 146 ust. 1 i ust. 6 ustawy Pzp
poprzez dokonanie czynności
unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sytuacji, gdy
stwierdzona rozbieżność pomiędzy treścią SIWZ (po modyfikacji) a treścią ogłoszenia
(po sprostowaniu) w zakresie dotyczącym kwalifikacji zawodowych kierownika robót
sanitarnych, która wynika z SIWZ i z ogłoszenia o zamówieniu (po sprostowaniu), jako
nieistotna, nie stanowi o niemożliwej do usunięcia wadzie postępowania,
uniemożliwiającej zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego, czego konsekwencją było unieważnienie czynności
zamawiającego z dnia 12 kwietnia 2021 r., polegającej na dokonaniu wyboru oferty
odwołującego jako najkorzystniejszej i unieważnienie postępowania z naruszeniem
zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców;
3. art. 7 ustawy Pzp w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 93 ust. 1 pkt 6 i pkt 7
ustawy Pzp
poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców i unieważnienie czynności zamawiającego z dnia 12 kwietnia
2021 r., polegającej na dokonaniu wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej
w sytuacji, gdy nie zostały spełnione przesłanki do unieważnienia postępowania.
Zarzucając powyższe odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
zamawiającemu: unieważnienia czynności polegającej na unieważnieniu postępowania;
unieważnieniu czynności polegającej na unieważnieniu wyboru oferty najkorzystniejszej
w postępowaniu, którą złożył odwołujący.
Zamawiający poinformował wykonawców, w dniu 10 maja 2021 r., o wniesieniu
odwołania, wzywając uczestników postępowania do złożenia przystąpienia. Do
postepowania odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, na podstawie zebranego materiału dowodowego, po zapoznaniu
się z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym
w szczególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, postanowieniami SIWZ
oraz zmian wprowadzonych do
tych dokumentów, treścią ofert złożonych w
postępowaniu a także po zapoznaniu się z odwołaniem, wysłuchaniu oświadczeń, jak
też stanowisk stron złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła,
co następuje
W pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z
poz. 2020) do postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie,
wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia
wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019).
Z uwagi na powyższe, Izba wydając wyrok w postępowaniu odwoławczym,
wszczętym na skutek odwołania wniesionego w dniu 10 maja 2021 r., zastosowała przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej „ustawa Pzp z 2019
r.
”.
Na wstępie Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528
ustawy Pzp z 2019 r., s
kutkujących odrzuceniem odwołania.
Ponadto Izba
stwierdziła, że odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania
ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu
w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp z 2019 r., kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności.
Odwołujący jest zainteresowany uzyskaniem przedmiotowego zamówienia i złożył ofertę
w postępowaniu. Zamawiający dokonał wyboru oferty odwołującego, jako najkorzystniejszej,
a następnie czynność tą unieważnił, podejmując jednocześnie decyzję o unieważnieniu
postępowania w sprawie zamówienia pomimo, że nie zaistniały ku temu przesłanki opisane
w przepisach ustawy Pzp.
Gdyby zamawiający działał zgodnie z przepisami ustawy Pzp
odwołujący uzyskałby zamówienie, wykonałby je i osiągnął zysk ekonomiczny z jego
realizacji.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, nadesłanej przez zamawiającego do akt sprawy.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje
Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w szczególności
powyższe ustalenia oraz zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do
przekonania, iż w niniejszym postępowaniu doszło do naruszenia przez zamawiającego
przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o
udzielenie zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp z 2019
r.
, rozpoznawane odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Izba ustaliła, że w dniu 31 grudnia 2020 r. zamawiający wszczął przedmiotowe
postępowanie, publikując ogłoszenie o zamówieniu. SIWZ dla przedmiotowego
postepowania została zmodyfikowana 10 lutego 2021 r. Zmiany objęły swoim zakresem
między innymi modyfikację warunku udziału w postępowaniu, w tym postanowień zawartych
w Rozdziale VIII pkt 1 lit. c, w zakresie dotyczącym kwalifikacji zawodowych wymaganych
dla kierownika robót sanitarnych.
Zgodni
e z treścią SIWZ (po zmianach) wykonawcy, którzy mieli zamiar ubiegać się
o z
amówienie zobowiązani byli wykazać, że dysponują zespołem osób, które będą
uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, legitymujących się łącznie następującymi,
wskazanymi przez zamawiającego kwalifikacjami zawodowymi, wykształceniem oraz
doświadczeniem zawodowym, odpowiadającym funkcji, jaka zostanie im powierzona, w tym
kierownikiem robót sanitarnych o następujących kwalifikacjach zawodowych: Wykształcenie
techniczne, uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń
w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych,
gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.
Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2020 r.,
poz. 1333 ze zm.) i Rozporządzeniem Ministra
Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie samodzielnych funkcji
technicznych
w budownictwie (Dz. U. z 2019 r., poz. 831) lub im odpowiadające, ważne
uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących
przepisów lub odpowiadające im uprawnienia budowlane, które zostały wydane obywatelom
państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej, z
zastrzeżeniem art. 12a oraz innych przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo
budowlane oraz ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji
zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (t.j. Dz. U. z 2020 r.,
poz. 220).
Z kolei zgodnie z brzmieniem ogłoszenia o zamówieniu (które nie zostało przez
zamawiającego skorygowane) o udzielenie zamówienia mogli ubiegać się wykonawcy, którzy
dysponują zespołem osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia,
legitymujących się łącznie następującymi, wskazanymi przez zamawiającego kwalifikacjami
zawodowymi, wykształceniem oraz doświadczeniem zawodowym, odpowiadającym funkcji,
jaka zostanie im powierzona,
w tym kierownikiem robót sanitarnych o następujących
kwalifikacjach zawodowych:
Wykształcenie techniczne, uprawnienia budowlane do
kierowania robotami budowlanymi bez ogranicze
ń w specjalności sieci i instalacji
wodociągowych i kanalizacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo
budowlane (t.j. Dz. U.
z 2020 r. poz. 1333 ze zm.) i Rozporządzeniem Ministra Inwestycji i
Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w
budownictwie (Dz. U. z 2019 r., poz. 831) lub im odpowiadające, ważne uprawnienia
budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów lub
odpowiadające im uprawnienia budowlane, które zostały wydane obywatelom państw
Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem
art. 12a oraz innych przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane oraz ustawy z
dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w
państwach członkowskich Unii Europejskiej (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 220).
Ponadto Izba ustaliła, że zamawiający pismem z 12 kwietnia 2021 r. dokonał wyboru,
jako najkorzystniejszej, oferty złożonej przez odwołującego. Następnie, 28 kwietnia 2021 r.
poinformował o unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i o unieważnieniu
postępowania, wskazując jako podstawę prawną unieważnienia art. 93 ust. 1 pkt 6 i pkt 7
ustawy Pzp. Uzasadniając swoją decyzję argumentował, że w toku czynności
sprawdzających (autokontrola) prowadzonych przez zamawiającego ujawniono, że w
ogłoszeniu zmian lub dodatkowych informacji (Suplement do Dziennika Urzędowego Unii
Europejskiej, 2020/S 255-
642978) na roboty budowlane przekazanym urzędowi publikacji
Unii Europejskiej oraz opublikowanym w Dzienniku Unii Europejskiej pod numerem 2021/S
031- 078304 w dniu 15 lutego 2021 r.,
nie została ujęta zmiana w zakresie kwalifikacji
zawodowych wymaganych dla kierownika robót sanitarnych. Warunek ten został zmieniony,
jednakże zmiana ta dokonana została jedynie w obrębie SIWZ, nie uwzględniając zmiany w
ogłoszeniu o zamówieniu. Zmiana SIWZ została podana do wiadomości wykonawców
biorących udział w postępowaniu przez publikację na stronie internetowej zamawiającego. W
konsekwencji doszło do rozbieżności w treści ogłoszenia o zamówieniu oraz treści SIWZ
dostępnej na stronie internetowej zamawiającego w zakresie warunków udziału w
postępowaniu (kwalifikacje kierownika robót sanitarnych). W dalszej części uzasadnienia
faktycznego za
mawiający wskazał, że zgodnie z art. 36 oraz art. 41 ustawy Pzp
obligatoryjnymi elementami ogłoszenia oraz SIWZ jest opis warunków udziału w
postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełnienia tych warunków.
Zamawiający ocenił jako istotną rozbieżność pomiędzy treścią SIWZ a treścią ogłoszenia,
która
według
ni
ego
może
mieć
wpływ
na
decyzje
wykonawców
o tym, czy
złożą oferty w postępowaniu. Dalej zamawiający wymienia przepis art. 38 ust. 4
ustawy Pzp, który nakłada obowiązek zmian treści ogłoszenia o zamówieniu w przypadku
zmiany treści SIWZ. Powyżej wskazane przyczyny, według zamawiającego, stanowią
podstawę do unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.
Zamawiający podkreślił, że powyższe naruszenia mogą mieć skutek w postaci nałożenia na
niego korekty finansowej przez instytucje kontrolne, które weryfikują prawidłowość
prowadzonego poste
powania w przypadkach, gdy zamawiający ubiega się o dofinansowanie
zadania ze środków Unii Europejskiej. Zamawiający argumentował jednocześnie, że nie
mógł przy zachowaniu odpowiedniej staranności przewidzieć, iż nastąpi istotna zmiana
okoliczności, w wyniku której kontynuowanie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego nie będzie leżało w interesie publicznym, dlatego też w jego opinii zasadne jest
unieważnienie postępowania także na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp.
Mając na uwadze powyższe ustalenia stwierdzić należy, że nie była sporna w
niniejszej sprawie okoliczność, że zamawiający z naruszeniem wskazywanych przez niego
przepisów, w szczególności art. 38 ust. 4 i art. 41 ustawy Pzp, zaniechał dokonania zmiany
treści ogłoszenia o zamówieniu w sytuacji, gdy takiej zmiany dokonał w treści SIWZ. Istotą
sporu była natomiast ocena prawna tego zdarzenia, odwołujący nie zgadzał się bowiem
z twierdzeniem, że powyższe naruszenia mogą mieć istotny wpływ na decyzje wykonawców
o tym, czy złożą oferty w postępowaniu, a w konsekwencji, że naruszone zostały w ten
sposób naczelne zasady udzielania zamówień publicznych tj. równego traktowania i uczciwej
konkurencji.
Izba, oceniając zakres zarzutów podnoszonych w odwołaniu, doszła do przekonania,
że w niniejszej sprawie nie zaszły okoliczności uprawniające zamawiającego do podjęcia
decyzji o unieważnieniu przedmiotowego postępowania, albowiem nie ziściły się podstawy
dla takiej decyzji określone w art. 93 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy Pzp. Orzekając o zasadności
podjętej przez zamawiającego decyzji, Izba oparła się wyłącznie na uzasadnieniu
zamawiającego, które sformułował w piśmie z 28 kwietnia 2021 r. Przypomnieć bowiem
należy, że oceniając czynności podejmowane w toku postępowania, skład orzekający bierze
pod
uwagę wyłącznie argumentację wyrażoną w treści pism, kierowanych do wykonawców
ubiegających się o zamówienie. Tym samym wszelkie inne przesłanki i powody, które leżały
u podstawy decyzji zamawiającego, wyrażone w toku postępowania odwoławczego nie są
bra
ne pod uwagę.
Jak już zauważono niesporny w niniejszej sprawie był stan faktyczny, nie ulega
bowiem
wątpliwości, że wystąpiła rozbieżność w literalnym brzmieniu warunku udziału w
postępowaniu w zakresie dotyczącym kwalifikacji zawodowych kierownika robót sanitarnych
wynikająca z treści SIWZ i ogłoszenia o zamówieniu, która nastąpiła na skutek modyfikacji
SIWZ przez zamawiającego w dniu 10 lutego 2021 r., czyli już po wszczęciu postępowania.
Nie można jednak uznać, że owa rozbieżność jest na tyle istotna, iż miała ona wpływ na
konkurencję w tym postepowaniu. Zgodzić należało się z odwołującym, że stanowi ona
wyłącznie dostosowanie brzmienia zapisów dotyczących nazwy specjalizacji, w zakresie
której kierownik robót sanitarnych powinien posiadać uprawnienia, do brzmienia (nazwy
specjalizacji) wynikającego z powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Przesądza to,
że zmianę tę należy ocenić jako mającą charakter porządkowy, nie wprowadzający nowych
treści, a w konsekwencji nieistotny.
Znaczenie tej zmiany oc
eniać należy także w kontekście ewentualnego wpływu, jaki
ma
ona na krąg potencjalnych wykonawców, zamierzających ubiegać się o to zamówienie.
Tu z kolei należy jednoznacznie stwierdzić, że stosując wykładnię literalną treści warunku,
opisanego zarówno w SIWZ (po modyfikacji) jak i w ogłoszeniu (po sprostowaniu), należy
wywieść, że wykonawca musiał wykazać, że dysponuje osobą kierownika robót sanitarnych.
Określona w ten sposób funkcja na budowie, jako samodzielna funkcja techniczna
w budownictwie podlega
ścisłym regulacjom przepisów prawa przywołanym przez
zamawiającego w obu dokumentach, przy czym dostrzeżenia wymaga, że zarówno w treści
ogłoszenia o zamówieniu, jak i w SIWZ zamawiający odwołał się do tych samych aktów
prawnych, czyli ustawy Prawo budowl
ane i rozporządzenia w sprawie przygotowania
zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
Skoro zatem funkcję kierownika robót sanitarnych, w myśl wskazanych przepisów,
może wykonywać wyłącznie osoba posiadająca odpowiednie wykształcenie techniczne
i praktykę zawodową, stwierdzone decyzją w postaci nadanych tej osobie uprawnień
budowlanych, wydaną przez organ samorządu zawodowego, wpisana do centralnego
rejestru (właściwa izba samorządu zawodowego), to niezależnie od tego w jaki sposób opisał
to zamawiający, w myśl przepisów prawa kierownik robót sanitarnych musi legitymować się
stosownymi uprawnieniami budowlanymi. W przypadku
branży sanitarnej osoba wskazana
przez wykonawcę musiała legitymować się więc uprawnieniami uzyskanymi w specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych,
wodociągowych i kanalizacyjnych, gdyż żadne inne uprawnienia nie są w tej specjalności
wydawane.
Zamawiający, zmieniając treść SIWZ, dostosował jej brzmienie do treści
obowiązujących przepisów, w myśl których w tej specjalności uprawnienia budowlane
nadawane są w zakresie: „instalacyjna w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych,
wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych bez ograniczeń”. Z kolei
w pierwotnym brzmieniu zamawiający nie określił pełnej nazwy uprawnień, co jednak jak
zauważono powyżej, pozostaje bez wpływu na krąg potencjalnych wykonawców, którzy
zamierzali ubiegać się o przedmiotowe zamówienie.
Dowodem na to,
że wykonawcy ubiegający się o zamówienie nie mieli wątpliwości
w zakresie wymagań zamawiającego jest okoliczność, że po dokonanej zmianie SIWZ żaden
z nich nie zgłaszał wątpliwości co do treści dokumentów publikowanych w postępowaniu.
Ponadto kilku wykon
awców odpowiedziało na ogłoszenie o przetargu i złożyło swoje oferty,
co dodatkowo potwierdza, że przedmiotowa rozbieżność nie wzbudziła wątpliwości również
w zakresie odnoszącym się do tego, w jaki sposób należy wykazać spełnienie tego warunku.
Odnosząc się z kolei do wskazywanych przez zamawiającego przesłanek
unieważnienia postępowania, które przywołał w treści pisma informującego wykonawców
o unieważnieniu postępowania Izba stwierdziła, że brak było podstaw prawnych dla
zastosowania w niniejszej spr
awie zarówno przepisu art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, jak
również art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.
Jak wynika z treści pisma zamawiającego z dnia 28 kwietnia 2021 r., jako jedną
z podstaw prawnych czynności unieważnienia postępowania, był art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy
Pzp, w myśl którego unieważnia się postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli wystąpiła
istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie
zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć.
Powyższy przepis, w zakresie możliwości unieważnienia postępowania wskazuje,
że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego można unieważnić, jeżeli wystąpiła
istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie
zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć.
Jak zauważył Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z 1 grudnia 2003 r. sygn. akt V Ca
2224/03 "istotna zmiana okoliczności to kategoria obiektywna, ściśle powiązana z
przedmiotem
i terminem wykonania zadania objętego postępowaniem o zamówienie
publiczne, która w określonych warunkach powoduje, iż dalsze kontynuowanie postępowania
przetargowego narusza interes publiczny, któremu miało służyć to postępowanie".
Omawia
na przesłanka unieważnienia postępowania stanowi wyraz ochrony interesu
publicznego, wyrażającego się w gospodarnym i efektywnym wydatkowaniu środków
publicznych. Często się bowiem zdarza, że wskutek nadzwyczajnych okoliczności, które
zaistniały już po wyborze najkorzystniejszej oferty, realizacja zamówienia na określonych w
niej warunkach byłaby niecelowa lub w skrajnych wypadkach wiązałaby się z wyrządzeniem
szkody w mieniu publicznym. W takim wypadku zamawiający, powołując się na interes
publiczny, ma m
ożliwość unieważnienia postępowania. Jak podkreślił jednak sąd w
cytowanym orzeczeniu omawiana przesłanka powinna być przez zamawiających
wykorzystywana wyjątkowo i tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
W każdej jednak sprawie, w której zamawiający podejmuje decyzję o zastosowaniu
powyższego przepisu powinien wykazać, że zmiana ta faktycznie wystąpiła i jest istotna,
czyli na tyle znacząca, że zarówno prowadzenie postępowania, jak też jego wykonanie, nie
leży już w interesie publicznym. Do unieważnienia postępowanie o zamówienie nie
wystarczy
zatem
sama możliwość zmiany okoliczności. Ponadto okoliczności
nieprzewidziane,
o których jest mowa w art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp muszą mieć
charakter trwały i nieprzewidywalny dla zamawiającego już w chwili wszczęcia postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego.
W przedmiotowym post
ępowaniu nie mamy do czynienia z taką sytuacją, w której
prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży już w interesie publicznym.
Zamawiający, w uzasadnieniu faktycznym, powołał się bowiem jedynie na hipotetyczną
możliwość utraty dofinansowania zamówienia w przypadku, gdy instytucja kontrolująca
stwierdzi naruszenie przepisów ustawy Pzp, które miały lub też mogłyby mieć wpływ na
wynik prowadzonego postepowania.
Oznacza to, że podstawą unieważnienia jest jego
własny interes, przejawiający się w konieczności sfinansowania części zamówienia w
przypadku, który w dodatku nie miał miejsca tj. w razie nałożenia potencjalnej korekty
finansowej.
Z pewnością zamawiający nie udowodnił, że dalsze prowadzenie postępowania nie
leży w interesie publicznym. Decydując się na zastosowanie przepisu art. 93 ust. 1 pkt 6
ustawy Pzp powinien
był wskazać, jaki interes publiczny wymagał dokonania przez niego
unieważnienia postępowania, gdyż tylko w ten sposób jest w stanie udowodnić, że
przesłanka ta wystąpiła. W każdym wypadku zamawiający ma obowiązek wskazać, o jaki
interes publiczny chodzi i udowodnić, że jest on na tyle ważny i znaczący, że bezwzględnie
wymaga ograniczenia uprawnieni
a wykonawców.
Co więcej zamawiający sam przyznał, że nadal jest zainteresowany realizacją
zamówienia, mającego na celu poprawę jakości infrastruktury lotniskowej, oczekuje jedynie
aby zadanie to sfinansowane było w całości ze środków zewnętrznych. Z tego powodu, że
zamawiający obawia się o możliwość wystąpienia konieczności sfinansowania zamówienia
ze środków własnych, w wymiarze większym niż pierwotnie zakładany przy podejmowaniu
decyzji o realizacji inwestycji, nie może podejmować decyzji o unieważnieniu postępowania,
powołując się na powyższą regulację.
Z kolei powołując się na przesłankę wynikającą z art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp
zamawiający wywodził, że w jego ocenie mamy do czynienia z taką wadą postępowania,
która nieusuwalna na obecnym etapie, ma lub może mieć wpływ na wynik postępowania. O
ile zgodzić się należy z zamawiającym, że z cytowanych przez niego przepisów art. 38 ust. 4
ustawy Pzp oraz art. 41 ustawy Pzp
wynika, że zmiana SIWZ pociąga za sobą konieczność
zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu i że te dwa dokumenty winny być spójne, to jednak
nie sposób podzielić oceny, że każda rozbieżność w treści tych dokumentów ma ten skutek,
że konieczne jest unieważnienie postępowania.
W niniejszej sprawie, jak już zauważono wcześniej, rozbieżność pomiędzy treścią
warunku udziału w postępowaniu w zakresie dotyczącym kwalifikacji zawodowych
kierownika robót sanitarnych wynikającą z treści SIWZ po dokonanych zmianach a
ogłoszeniem o zamówieniu ma charakter porządkowy i nie ma wpływu na krąg potencjalnych
wykonawców. Analiza zaistniałych rozbieżności pomiędzy treścią warunku udziału w
postępowaniu zawartego w SIWZ a opisem treści warunku zawartego w ogłoszeniu
wskazuje zatem,
że ryzyko polegające na możliwości nałożenia na zamawiającego korekty z
tego ty
tułu - praktycznie nie występuje.
Nie bez znaczenia dla oceny w niniejszej sprawie jest również okoliczność,
że zamawiający w sprostowaniu ogłoszenia zmian z dnia 10 lutego 2021 r. wskazał w pkt
VII.2) „Inne dodatkowe informacje”, że „W ogłoszeniu zamieszczono skróconą (ze względu
na limit znaków) informację o warunkach udziału w postępowaniu oraz o wykazie
oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnienie tych warunków w zakresie
zgodnym z dyrektywami Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24 (dyrektywa klasyczna)
albo 2014/25 (dyrektywa sektorowa) oraz rozporządzeniem Komisji (UE) 215/1986 (wymogi
sekcji III w polach III. 1. 1) do 111.1.3)3 formularza Ogłoszenia o zamówieniu. W SIWZ
dostępnej na stronie https://bipmazuryairport.warmia.mazury.pl zamieszczono wszelkie i
wyczerpujące informacje o zamówieniu, w tym pełną informację o warunkach udziału w
postępowaniu oraz o wykazie oświadczeń łub dokumentów potwierdzających spełnienie tych
warunków.”. Powyższe oznacza, że zamawiający zaznaczył, że każdy zainteresowany
wykonawca, oprócz zapoznania się z treścią ogłoszenia o zamówieniu, winien również
sięgnąć do szczegółowych warunków dotyczących tego zamówienia, w tym warunków
udziału w postępowaniu, zawartych w treści SIWZ. Nadał w ten sposób zapisom SIWZ
znaczenie
nadrzędne, co jednoznacznie przesądza o tym, że nie jest możliwe, aby w
zaistniałym stanie faktycznym uchybienie zamawiającego mogło mieć wpływ na wynik tego
p
ostępowania i stanowiło o naruszeniu zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie
art. 575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019
ze zm.) oraz §7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz.
Przewod
niczący : ………………………………