Sygn. akt: KIO 1348/21
POSTANOWIENIE
z dnia 15 czerwca 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 15 czerwca 2021 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 maja
2021 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Termores
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Rzeszowie
i
Presystem Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą
w
Rzeszowie
w
postępowaniu
prowadzonym
przez
zamawiającego
Lubelskie
Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Spółka Akcyjna z siedzibą w Lublinie
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Przedsiębiorstwo
Produkcyjno
Handlowe
„WAMACO”
Spółka
z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie i Heatco Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Katowicach zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Termores Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Rzeszowie
i
Presystem Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą
w Rzeszowie kwoty 20 000
zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy)
uiszczone
j tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
K
rajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 1348/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Spółka Akcyjna z
siedzibą w Lublinie (dalej jako „Zamawiający”) prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. „Budowa preizolowanej sieci ciepłowniczej oraz remonty sieci
ciepłowniczej na terenie miasta Lublin. Przedmiot zamówienia składa się z 3 odrębnych
zadań” (nr ref.NZ5-3113-4-3071-676,677,678/20). Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 13 listopada 2020 r. pod
numerem 2020/S 222-
546617. Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia zastosowanie
znajdują przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U.
z 2019 r., poz.
1843 ze zm., dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia
przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 6 maja 2021 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
Termores Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą
w Rzeszowie i
Presystem Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa
z
siedzibą w Rzeszowie (dalej jako „Odwołujący”) wnieśli odwołanie w ww. postępowaniu
w
zakresie dotyczącym Zadania (części zamówienia) nr 3 (Działania 1.5, poz. 6 pn.: „Zmiana
systemu dostarczania ciepła do instalacji w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych
i
usługowych przy ul. K. Lipińskiego i Radzyńskiej w Lublinie. Nr budżetu: M/00705/TR1/17”
wraz z wykonaniem węzłów cieplnych indywidualnych jedno i dwufunkcyjnych c.o.+c.w.)
wobec czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty konsorcjum Przedsiębiorstwo
Produkcyjno
– Handlowe „WAMACO” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w
Lublinie i Heatco Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach (dalej
jako:
„Konsorcjum WAMACO”) oraz zaniechaniu unieważnienia aukcji elektronicznej
przeprowadzonej w dniu 18.02.2021 r. oraz jej pow
tórzenia, pomimo uczestniczenia w aukcji
elektronicznej podmiotu nieuprawnionego tj. W. K.
prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą: Firma Inżynierska KPW mgr inż. W. K.(dalej jako: „KPW”). Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 91b ust. 1 w zw. z art. 91c ust. 3 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne zaproszenie do
udziału w aukcji elektronicznej wykonawcy KPW, którego oferta podlegała odrzuceniu, co
zaburzyło prawidłowy przebieg aukcji, uniemożliwiając złożenie przez Odwołującego
kolejnego, planowanego postąpienia, korzystniejszego niż wykonawca ostatecznie
wybrany w Zadaniu nr 3;
2. art. 91c ust. 1 i 3 ustawy Pzp
poprzez przeprowadzenie aukcji elektronicznej w sposób,
który nie gwarantował przekazywania na bieżąco każdemu wykonawcy informacji
o
rzeczywistej pozycji złożonej przez niego oferty i otrzymanej punktacji oraz punktacji
najkorzystniejszej oferty, gdyż pozycja ta była błędnie wyznaczana z uwzględnieniem
uczestniczącego w aukcji wykonawcy KPW, który w toku aukcji zaoferował najniższą
cenę, lecz nie powinien wziąć w niej udziału, gdyż jego oferta podlegała odrzuceniu - a
co uniemożliwiło Odwołującemu złożenie kolejnego, planowanego postąpienia,
korzystniejszego niż wykonawca ostatecznie wybrany w Zadaniu nr 3;
3. art. 91d ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne dokonanie
wyboru oferty Konsorcjum WAMACO jako najkorzystniejszej w ramach Zadania nr 3 w
oparciu o
aukcję przeprowadzoną w dniu 18.02.2021 r., podczas gdy wyniki tejże aukcji
nie mogą być brane pod uwagę przy ocenie ofert, bowiem w aukcji wziął udział
wykonawca KPW, którego oferta podlegała odrzuceniu, co zaburzyło prawidłowy
przebieg aukcji, i
doprowadziło do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców.
Wskazując na powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
w
całości i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty Konsorcjum
WAMACO jako najkorzystniejszej w zakresie Zadania nr 3;
unieważnienia aukcji
elektronicznej prze
prowadzonej dnia 18.02.2021 r. w zakresie dwóch ostatnich
zatwierdzonych postąpień dokonanych przez KPW z ceną 4.604.500,00 zł brutto oraz
4.640.500,00 zł brutto, którego oferta podlegała odrzuceniu; wznowienia aukcji elektronicznej
w Zadaniu nr 3 z udziałem wykonawców, których oferty nie podlegają odrzuceniu i jej
kontynuację od momentu złożenia w dniu 18.02.2021 r. przez Konsorcjum WAMACO tj.
podmiot, którego oferta nie podlega odrzuceniu, ostatniego zatwierdzonego postąpienia na
kwotę 4.685.000,00 zł brutto. Ewentualnie, gdyby w ocenie Izby wznowienie aukcji w
zakresie Zadania nr 3 i jej dalsze prowadzenie od ww. momentu (tj. z pominięciem dwóch
ostatnich postąpień dokonanych przez wykonawcę KPW, którego ofertę Zamawiający
odrzucił) nie było zasadne, Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności wyboru oferty Konsorcjum WAMACO jako najkorzystniejszej w zakresie Zadania
nr 3; unieważnienia w całości aukcji elektronicznej przeprowadzonej w ramach Zadania nr 3
w dniu 18.02.2021 r.; powtórzenia w całości aukcji elektronicznej w ramach Zadania nr 3 z
udziałem tych wykonawców, których oferty nie podlegają odrzuceniu. Z daleko posuniętej
ostrożności, na wypadek gdyby Izba doszła do przekonania, że wyeliminowanie zaistniałego
naruszenia możliwe jest jedynie poprzez unieważnienie postępowania, Odwołujący wniósł o
nakazanie dokonania czynności unieważnienia postępowania w ramach Zadania nr 3 na
podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.
Mając na uwadze treść art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy
wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020), zgodnie
z
którym do postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek wniesienia
skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po dniu 31
grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem
1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, Izba do postępowania
odwoławczego w przedmiotowej sprawie zastosowała przepisy ustawy z dnia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm., dalej jako
„ustawa nPzp”).
Wobec spełnienia wymogów wskazanych w art. 525 ust. 1-3 ustawy nPzp Izba uznała
za skuteczne zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego dokonane przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Handlowe „WAMACO” Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie i Heatco Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Katowicach (dalej jako „Przystępujący”) i dopuściła ww. wykonawców do udziału
w postępowaniu w charakterze uczestnika.
Do akt sprawy w dniu 31 maja 2021 r.
wpłynęła odpowiedź Zamawiającego na
odwołanie, w której oświadczył, iż
uwzględnia w całości zarzuty zawarte w odwołaniu.
W
konsekwencji powyższego w dniu 7 czerwca 2021 r. Przystępujący został wezwany do
złożenia oświadczenia w przedmiocie sprzeciwu co do uwzględnienia przez zamawiającego
zarzutów odwołania w całości w terminie 3 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem
umorzenia postępowania odwoławczego. Przystępujący potwierdził fakt otrzymania ww.
wezwania.
W zakreślonym terminie do akt sprawy nie wpłynęło oświadczenie
Przystępującego w przedmiocie sprzeciwu co do uwzględnienia przez zamawiającego
zarzutów odwołania w całości.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 2 ustawy nPzp. Zgodnie z treścią tego
przepisu
jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po
stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba umarza postępowanie,
a
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Taka sytuacja zaistniała
w
przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
odwołania, natomiast przystępujący po jego stronie uczestnik w zakreślonym terminie nie
wniósł sprzeciwu co do ww. czynności. Powyższe wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu
i
obliguje Izbę do umorzenia postępowania odwoławczego, co powoduje zakończenie
postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 2 ustawy nPzp
umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3
ustawy nPzp.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy nPzp oraz
§ 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………………….………