Sygn. akt: KIO 1335/21
WYROK
z dnia 4 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Andrzej Niwicki
Członkowie:
Katarzyna Odrzywolska
Anna Osiecka
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpatrzeniu na rozprawie w dniu 1 czerwca
2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 maja 2021 r. przez wykonawcę
Budimex
S.A. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Generalną
Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie
przy udziale wykonawców Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
— Lider Konsorcjum i Aldesa Construcciones S.A. z siedzibą w Madrycie
— Partner Konsorcjum zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddala
odwołanie.
2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez Budimex S.A. z siedzibą w
Warszawie
tytułem wpisu od odwołania;
3. zasądza od Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie na rzecz Generalnej Dyrekcji
Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
………………………………
……………………………….
Sygn. akt KIO 1335/21 Uzasadnienie
Zamawiający: Skarb Państwa - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, prowadzący
postępowanie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku,
prowadzi
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą: Budowa drogi
ekspresowej S6 na odcinku Słupsk – Bożepole Wielkie. Zadanie 3: w. Bobrowniki (bez
węzła) – w. Skórowo (z węzłem), Numer referencyjny: O.GD.KP- 11.2410.10.2020.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Dzienniku Urzędowym UE 30 listopada 2020 r. nr
2020/S 233-574186
Odwołujący: BUDIMEX S.A. z siedzibą w Warszawie, wniósł odwołanie wobec czynności
Zamawiającego polegających na:
wyborze oferty Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o., ul.
Postępu 18a, 02-676 Warszawa (Lider) oraz Aldesa Construcciones S.A., c/Bahía de
Pollensa 13, 28042 Madryt, Hiszpania (Partner) (dalej jako „Wykonawca” lub „Aldesa”) jako
oferty najkorzystniejszej w po
stępowaniu;
unieważnieniu wezwania z dnia 16 kwietnia 2021 r. skierowanego do Wykonawcy
przez Zamawiającego w trybie art. 26 ust. 3 Pzp;
zaniechaniu wykluczenia Wykonawcy z udziału w Postępowaniu w sytuacji, gdy
wykonawca ten nie spełnia stawianych przez Zamawiającego warunków udziału w
Postępowaniu, wskazanych w pkt 7.2.3 lit. a) SIWZ – IDW; ewentualnie
zaniechaniu unieważnienia Postępowania, z uwagi na fakt, że Postępowanie
obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zaskarżonym czynnościom Zamawiającego odwołujący zarzuca naruszenie:
art. 26 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 Pzp w zw. z art. 65 § 1 Kc w zw. z art. 14 ust. 1 w
zw. z art. 22
ust. 1a Pzp przez dokonanie niedozwolonej (rozszerzającej) wykładni warunku
udziału w Postępowaniu, o którym mowa w pkt 7.2.3 lit. a) SIWZ – IDW już po otwarciu ofert,
czego konsekwencją było unieważnienie wezwania z dnia 16 kwietnia 2021 r., skierowanego
do Wykonawcy przez Zamawiającego w trybie art. 26 ust. 3 Pzp, w sytuacji gdy wezwanie to
było w pełni zasadne, bowiem Wykonawca nie wykazał, że spełnia warunek udziału w
Postępowaniu określony w pkt 7.2.3 lit. a) SIWZ – IDW;
art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wykluczenia Wykonawcy z Postępowania w sytuacji, gdy nie wykazał
on, że spełnia warunek udziału w Postępowaniu określony w pkt 7.2.3 lit. a) SIWZ – IDW;
względnie (na wypadek nieuwzględnienie powyższych zarzutów)
naruszenie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 6 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez
zaniechanie unieważnienia Postępowania z uwagi na fakt, że Postępowanie obarczone jest
niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu dokonania
następujących czynności:
unieważnienia wyboru oferty Wykonawcy;
unieważnienia czynności Zamawiającego polegającej na unieważnieniu wezwania
Wykonawcy w trybie art. 26 ust. 3 Pzp;
przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert, a w ramach tej czynności
wykluczenia Wykonawcy z Postępowania na podstawie 24 ust. 1 pkt 12 Pzp; względnie (na
wypadek nieuwzględnienie powyższych zarzutów)
unieważnienia Postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp, z uwagi na fakt,
że Postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
O
ferta Odwołującego została sklasyfikowana na drugim miejscu tzw. listy rankingowej, za
ofertą Wykonawcy.
Uzasadniając zarzuty i żądania odwołujący wskazał, co następuje.
W pkt 7 IDW Zamawiający określił warunki udziału w Postępowaniu. I tak, zgodnie z pkt
7.2.3 lit. a) IDW: O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają
warunki dotyczące: (…) zdolności technicznej lub zawodowej:
a) Wykonawcy:
Wykonawca musi wykazać się wiedzą i doświadczeniem, w wykonaniu (zakończeniu) w
okresie ostatnich 7 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej:
a) 1 zadania polegającego na budowie lub przebudowie dróg lub ulic o klasie drogi lub ulicy
min. GP dwujezdniowych o wartości robót co najmniej 200 mln PLN netto; b) budowy lub
przebudowy 1 obiektu mostowego o obciążeniu dla klasy A i długości całkowitej obiektu co
najmniej 50 m mierzonej pomiędzy skrajnymi dylatacjami obiektu;
…).
Wskazany w pkt 7.2.3. lit. a) IDW warunek udziału w Postępowaniu był więc jednoznaczny.
Zamawiający wymagał od wykonawców, aby wykazali się doświadczeniem w budowie lub
przebudowie dróg lub ulic, gdzie wartość robót dotycząca dwujezdniowej drogi klasy min. GP
wyniosła co najmniej 200 mln zł netto. Tylko łączne spełnienie przez referencyjną robotę
budowlaną wyżej wymienionych cech może być, w świetle tak postawionego warunku
udziału w Postępowaniu, uznane za spełnienie warunku udziału w Postępowaniu.
Zamawiający dnia 23 kwietnia 2021 r., poinformował o wyborze oferty Aldesa jako
najkorzystniejszej.
Zamawiający dnia 1 kwietnia 2021 r., w trybie art. 26 ust. 1 Pzp wezwał Wykonawcę m.in. do
złożenia wykazu robót budowlanych w celu potwierdzenia spełnienia przez Wykonawcę
warunków udziału w Postępowaniu.
W odpowiedzi z dnia 14 kwietnia 2021 r., Wykonawca przedstawił Wykaz robót
budowlanych sporządzony wg Formularza nr 3.4, zawierający jedną pozycję, tj.:
„Kontynuacja projektowania i budowa drogi ekspresowej S-19 na odcinku węzeł Sokołów
Małopolski Północ (bez węzła) - Stobierna" na rzecz GDDKiA Oddział w Rzeszowie (dalej
jako: Budowa S-19).
Zamawiający 16 kwietnia 2021 r., skierował do Wykonawcy pismo w trybie art. 26 ust. 3
Pzp, wzywając do uzupełnienia wykazu robót budowlanych na potwierdzenie spełnienia
warunku opisanego w pkt 7.2.3 lit. a) IDW. Zamawiający uzasadnił swoje wezwanie w
następujący sposób: „złożyliście Państwo m.in. wykaz robót budowlanych, w którym
wskazaliście Państwo zadanie pn. „Kontynuacja projektowania i budowa drogi ekspresowej
S-
19 na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ (bez węzła) – Stobierna”. W wyniku
weryfikacji, Zamawiający stwierdził, że wskazana przez Państwa inwestycja obejmowała
budowę drogi jednojezdniowej o przekroju 2+1. Zgodnie z treścią pkt 7.2.3 a) IDW,
Wykonawca musi wykazać się wiedzą i doświadczeniem, w wykonaniu (zakończeniu) w
okresie ostatnich 7 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej:
1 zadania polegającego na budowie lub przebudowie dróg lub ulic o klasie drogi lub ulicy
min. GP dwujezdniowych o wartości robót co najmniej 200 mln PLN netto; (…)”.
Aldesa, w odpowiedzi z dnia 22 kwietnia 2021 r., wskazała, że nie zgadza się ze
stanowiskiem Zamawiającego, wskazując odnośnie Budowy S-19, że: „odcinek ten ani nie
był w całości jednojezdniowy, ani nie był w całości dwujezdniowy. (…) warto zauważyć, że
IDW nie precyzowała dokładnie, jaki ma być udział drogi dwujezdniowej w realizowanej
inwestycji budowlanej (…) W tym kontekście warto zauważyć, że Inwestycja Sokołów-
Stobierna dotyczyła drogi klasy wyższej niż GP (tj. drogi klasy S), a zatem wymóg w tym
zakresie został jednoznacznie spełniony. Biorąc pod uwagę znajdujące zastosowanie zapisy
Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (
Dz.U. z 20
16 r., poz. 124, ze zm.), drogi klasy S charakteryzują się w porównaniu z drogami
klasy GP m. in. wyższymi wymaganiami w zakresie prędkości projektowej (§12), prędkości
miarodajnej (§13 ) czy szerokości pasów ruchu (§15). Nie budzi zatem wątpliwości, że droga
klasy S (jak Inwestycja S19 Sokołów-Stobierna) stanowi inwestycję bardziej złożoną pod
względem technicznym niż droga klasy GP. Z kolei wartości robót budowlanych
realizowanych w ramach Inwestycji S19 Sokołów-Stobierna to 235.755.133,33 złotych netto,
czyli 289.978.814,46 złotych brutto. Także zatem w tym zakresie warunek IDW został
spełniony znacząco powyżej minimalnego poziomu ustalonego przez Zamawiającego.
Zamawiający w dniu 23 kwietnia 2021 r. skierował do Wykonawcy odpowiedź, w której
oświadczył, że wezwanie do uzupełnienia dokumentów z dnia 16 kwietnia 2021 r. było
wezwaniem nadmiarowym i unieważnił tę czynność. Zamawiający uznał przedstawione
doświadczenie wykonawcy w zakresie Budowy S-19 za wystarczające dla uznania, że
Aldesa spełnia warunek udziału w Postępowaniu. Zmianę swojego stanowiska Zamawiający
uzasadnił następująco: „Za kwestię przesądzającą w uznaniu wykazanego przez Państwa
doświadczenia za wystarczające do potwierdzenia spełnienia warunku udziału w
postępowaniu, Zamawiający przyjął klasę drogi będącej przedmiotem inwestycji pn.
Kontynuacja
projektowania i budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Sokołów
Małopolski Północ (bez węzła) – Stobierna”. Zamawiający po przeanalizowaniu warunku
uznał, że nadmiarowo przyjął konieczność uzyskania doświadczenia przy budowie lub
przebudowie drogi d
wujezdniowej dla każdej klasy drogi. Zgodnie z literalną treścią pkt 7.2.3
a) IDW, parametr ten dotyczy bowiem wyłącznie drogi o klasie GP. Wykazana przez
Państwa inwestycja dotyczy natomiast wyższej klasy drogi tj. drogi klasy S”.
Opisane wyżej czynności Zamawiającego nie mogą się ostać, co uzasadnia się w dalszej
części odwołania.
Wykładnia treści warunku udziału w postępowaniu
Odwołujący zwraca uwagę, że treść pisma Zamawiającego z 16 kwietnia 2021 r. i
unieważnienie czynności wezwania Wykonawcy do udzielenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust.
3 Pzp wskazuje na zastosowanie przez Zamawiającego na tym etapie postępowania,
niedozwolonej, rozszerzającej wykładni warunku udziału w postępowaniu, prowadzącej de
facto do zmiany treści warunku, jaka następuje po otwarciu ofert.
Skoro Zamawiający, na tym etapie stwierdza, że parametr dotyczący drogi dwujezdniowej
odnosił się wyłącznie do drogi o klasie GP, to w istocie zmienił treść warunku:
z:
„Wykonawca musi wykazać się wiedzą i doświadczeniem, w wykonaniu (zakończeniu)
w okresie ostatnich 7 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej: a) 1 zadania polegającego na budowie
lub przebudowie dróg lub ulic o klasie drogi lub ulicy min. GP dwujezdniowych”
na:
„/…/ co najmniej: a) 1 zadania polegającego na budowie lub przebudowie dróg lub ulic o
klasie drogi lub ulicy GP dwujezdniowych lub wyższej (dwujezdniowych lub
jednojezdniowych)”.
W ten sposób nie został jednak sformułowany przedmiotowy warunek, co oznacza, że
Zamawiający narusza zasady wynikające z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez zmianę treści warunku
w odniesieniu tylko do jednego wykonawcy i to już po otwarciu ofert.
Zamawiający wymagał od wykonawców, aby wykazali się doświadczeniem w budowie lub
przebudowie dróg lub ulic, gdzie wartość robót dotycząca dwujezdniowej drogi klasy min. GP
wyniosła co najmniej 200 mln zł netto.
Wskazane powyżej cechy, jak również fakt, że muszą być one spełnione łącznie, były i są
oczywiste
dla wszystkich wykonawców - profesjonalistów w branży, czego dowodem jest
stanowisko samej Aldesy, która w swoich wyjaśnianiach nie kwestionowała tego, że wymóg
w zakresie „dwujezdniowości” dotyczy także drogi o klasie S. Aldesa koncentrowała się
wyłącznie na tym, czy wymóg „dwujezdniowości” dotyczy całego odcinka drogi czy też
dopuszcza się drogi, gdzie wymóg ten jest spełniony jedynie częściowo.
Zachowanie Zamawiającego stoi więc w sprzeczności z tym, jak warunek udziału w
Postępowaniu rozumieli inni wykonawcy. Zasadne jest zatem twierdzenie, że mamy do
czynienia de facto ze zmianą treści warunku udziału w Postępowaniu.
Odwołujący zwraca przy tym uwagę, że jest to standardowy zapis warunku udziału w
Postępowaniu, jaki stosuje ten Zamawiający, znany wykonawcom i nie budzący wątpliwości
interpretacyjnych. Wykonawcy składający swoje oferty w postępowaniach Zamawiającego
(nie tylko przedmiotowym postępowaniu, ale także innych postępowaniach tego
Zamawiającego) dobierają referencje w sposób, który jednoznacznie wskazuje na to, że dla
wszystkich wykonawców oczywistym jest, że Zamawiający oczekuje od nich doświadczenia
w wykonaniu robót budowlanych dotyczących drogi dwujezdniowej.
N
iezrozumiała jest nagła zmiana rozumienia warunku udziału w postępowaniu, jakiej dokonał
Zamawiający na tym etapie.
Niezależnie od wskazanych powyżej okoliczności wskazujących na to, że przedmiotowy
warunek nie budzi i nie powinien budzić wątpliwości interpretacyjnych, dokonana przez
Zamawiającego wykładnia warunku jest sprzeczna z dyrektywami wykładni oświadczeń woli.
Warunki udziału w postępowaniu stanowią element SIWZ, którego zapisy stanowią
oświadczenie woli zamawiającego, a zatem powinny one podlegać wykładni, przy
zastosowaniu reguł wynikających z przepisu art. 65 KC tj.: oświadczenie woli należy tak
tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w których złożone zostało,
zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje.
Jak podkreśla się w orzecznictwie: „Wykładnia oświadczeń woli w świetle art. 65 § 1 i 2 k.c.
oparta jest na tzw. metodzie kombinowanej. W pierwszej fazie procesu wykładni ustala się
sens oświadczenia woli na podstawie rzeczywistego znaczenia nadawanego oświadczeniu
przez obie strony (sens oświadczenia zgodny z rzeczywistą wolą stron). Jeżeli brak jest w
tym zakresie zgodnego rozumienia stron, należy odwołać się do metody obiektywnej, wedle
której właściwy sens oświadczenia woli ustala się na podstawie przypisania normatywnego,
czyli zgodnie z tym, jak adresat oświadczenia sens ten rozumiał i rozumieć powinien;
decydujący jest więc normatywny punkt widzenia odbiorcy oświadczenia, który z należytą
starannością dokonuje wykładni zmierzającej do odtworzenia treści myślowych osoby
składającej oświadczenie woli (uchwała (7) Sądu Najwyższego z 29 czerwca 1995 r., III
CZP 66/95, wyrok SN z 10 stycznia 2018 r., I CSK 225/17, wyrok SN z 16 marca 2018 r., IV
CSK 106/17).” ( wyrok SO w Warszawie z 19 października 2018 r. XXIII Ga 1228/18, LEX nr
Wykładnia rządzi się zasadami ugruntowanymi w normach prawnych, orzecznictwie oraz
dorobku doktryny teorii i filozofii prawa. Jak przy tym podkreśla się w orzecznictwie Sądu
Najwyższego: „Podstawę prawną stosowania wykładni subiektywnej stanowi przepis art. 65
§ 2 mający zastosowanie nie tylko do umów, lecz do wszystkich oświadczeń woli składanych
innej osobie. Przyjęty tu priorytet rzeczywistych intencji stron jest uzasadniony z uwagi na
istotę instytucji czynności prawnych, których celem jest umożliwienie podmiotom prawa
cywilnego regulacji swych stosun
ków prawnych. Jeżeli jednak przy dokonywaniu wykładni
okaże się, że strony nie przyjmowały tego samego znaczenia oświadczenia woli, za wiążące
przyjmuje się w dalszym jej etapie, opartym na kryterium obiektywnym, rozumienie
oświadczenia woli przez adresata. Decyduje przy tym nie jego indywidualny, lecz
normatywny punkt widzenia odbiorcy oświadczenia, który z należytą starannością wymaganą
w obrocie dokonuje interpretacji zmierzającej do odtworzenia treści myślowej składającego
oświadczenie.” (zob. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20 lutego 2003 r., sygn. akt: I CKN
7/01, LEX nr 83831). Lech Morawski wskazuje na reguły dotyczące wyboru właściwej
wykładni – tzw. dyrektywy preferencji, podnosząc, że: Interpretator powinien się opierać na
rezultatach wykładni językowej i dopiero gdy ta prowadzi do nie dających się usunąć
wątpliwości, korzystać z wykładni systemowej, jeśli natomiast również wykładnia systemowa
nie doprowadziła do usunięcia wątpliwości interpretacyjnych, to wolno jest posłużyć się
wykładnią funkcjonalną. Pierwszeństwo wykładni językowej nie jest więc tylko wskazówką
wyboru właściwego toku rozumowania, ale jest podstawową dyrektywą wykładni oświadczeń
woli. Oznacza to, że nie dopuszcza się stosowania pomocniczych wykładni, gdy znaczenie
tekstu prawneg
o da się ustalić właśnie w oparciu o wykładnię językową. Dyrektywa ta jest w
okolicznościach niniejszej sprawy o tyle istotna, że ogólne reguły języka jednoznacznie
wskazują na to, że w warunku udziału w Postępowaniu, o którym mowa w pkt 7.2.3. lit. a)
ID
W Zamawiający wymagał doświadczenia w postaci budowy drogi o dwóch jezdniach i to
niezależnie od klasy drogi.
Oznacza to, wbrew stanowisku Zamawiającego, że wymóg dotyczący drogi o dwóch
jezdniach nie dotyczył wyłącznie drogi o klasie GP (drogi główne ruchu przyspieszonego),
ale także dróg wyższej klasy, czyli także dróg klasy S (droga ekspresowa) i droga klasy A
(autostrada).
Skoro Zamawiający skonstruował warunek udziału w ten sposób, że wymagał od
wykonawców doświadczenia w budowie lub przebudowie drogi „o klasie drogi lub ulicy min.
GP dwujezdniowych”, to użycie przez niego słowa „min.” (minimum), oznacza że najniższą
dopuszczalną klasą drogi jest droga GP, ale może być to też klasa wyższa, przy czym
zawsze musi to być droga dwujezdniowa, niezależnie od tego, czy jest to klasa drogi GP, S
czy A. Określenie „dwujezdniowych” nie jest przy tym ograniczone wyłącznie do klasy drogi
GP, a przynajmniej nic na to nie wskazuje.
Gdyby intencją Zamawiającego rzeczywiście było ograniczenie wymogu „dwujezdniowości”
wyłącznie do dróg o klasie GP, to warunek ten brzmiałby np. w następujący sposób:
„ zadania polegającego na budowie lub przebudowie dróg lub ulic o klasie drogi lub ulicy GP
dwujezdniowych lub wyższej (niezależnie od liczby jezdni)”.
Zamawiający nie zdecydował się jednak na taką redakcję warunku. Na znaczenie, jakie
kreuje obecnie Zamawiający, nie wskazuje ani interpunkcja ani użyte sformułowania, co
prowadzi do wniosku, że przyjęta przez Zamawiającego na tym etapie wykładnia warunku
pozostaje w s
przeczności z jego literalnym brzmieniem.
Ponadto, taka wykładnia pkt 7.2.3 lit. a) IDW, jaką prezentuje obecnie Zamawiający, stanowi
rażące naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców z art. 7
ust. 1 Pzp, bowiem rozszerzenie
treści warunku udziału w Postępowaniu wpływa
bezpośrednio na krąg wykonawców, jaki potencjalnie mogliby ubiegać się o realizację
zamówienia. Szersze warunki udziału w postępowaniu, zwiększają bowiem konkurencję w
postępowaniu, przy czym decyzja o zmianie treści warunku udziału w postępowaniu (jego
rozszerzająca wykładnia) nie może nastąpić po terminie składania ofert.
Dodatkowo, prezentowana przez Zamawiającego wykładnia warunku udziału w
Postępowaniu pozostaje także w sprzeczności z celem, jakiemu służyć ma stawiany przez
Zamawiającego warunek udziału w postępowaniu. Zamawiający stawia przecież
wykonawcom określone warunki udziału w postępowaniu po to, aby finalnie wyłonić
wykonawcę, który daje rękojmię należytego wykonania zamówienia. Sam warunek musi zaś
korespondować z przedmiotem zamówienia. Jak podkreśla się w orzecznictwie:
„Zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu w tym celu, aby mieć pewność, że
wykonawca, które będzie realizował zadanie, miał możliwość wykazać, że będzie zdolny
zadanie t
o wykonać. Warunki udziału w postępowaniu odpowiadać powinny przedmiotowi
zamówienia.” ( wyrok KIO 2548/20. Tymczasem obecne stanowisko Zamawiającego
dotyczącego treści warunku udziału w postępowaniu nie znajduje uzasadnienia w
przedmiocie zamówienie, o udzielenie którego ubiega się Wykonawca i nie pozwala na
przyjęcie, że Wykonawca daje rękojmię należytego wykonania zamówienia, co uzasadnia się
szerzej w dalszej części niniejszego odwołania. Zgodnie z wyrokiem KIO 28/21 oraz 32/21
nie ma możliwości dokonywania wykładni rozszerzającej warunków udziału w postępowaniu,
które wprost z niego nie wynikają, a mogą negatywnie oddziaływać na wykonawcę, który
podlega takiej weryfikacji.
Podsumowując, Odwołujący stoi na stanowisku, że prezentowana przez Zamawiającego na
obecnym etapie wykładnia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w 7.2.3 lit. a)
IDW nie może się ostać, a skoro tak, to zasadnym było wezwanie Wykonawcy do udzielenia
wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 3 Pzp. Wymóg dwujezdniowości postawiony przez
Zamawiającego odnosi się bowiem nie tylko do klasy drogi GP, ale także wyższych klas, w
tym drogi klasy S, jaką powołał Wykonawca, co jest w pełni uzasadnione i adekwatne do
przedmiotu zamówienia, którym ma być droga S – dwujezdniowa. Brak było zatem podstaw
do unieważnienia tej czynności pismem z dnia 16 kwietnia 2021 r.
W rezultacie, zgodnie z zasadą jednokrotności wezwania, Aldesa podlega wykluczeniu z
Postępowania z uwagi na niewykazanie spełniania warunku z pkt 7.2.3 lit. a IDW i nie ma
możliwości dalszego uzupełniania dokumentów w tym zakresie w trybie art. 26 ust. 3 Pzp.
III.
Ocena spełnienia przez Wykonawcę warunku udziału w postępowaniu
Niezależnie od zarzutów i twierdzeń podniesionych wyżej, uznać należy, że robota
referencyjna wskazana przez Aldesa nie spełnia warunku udziału w postępowaniu, o którym
mowa w pkt 7.2.3 lit. a IDW.
Odwołujący zwraca uwagę, że warunek wymagał, aby robota budowana spełniała łącznie
warunek dotyczący budowy lub przebudowy drogi lub ulicy, gdzie wartość robót dotycząca
dwujezdniowej drogi klasy min. GP wyniosła co najmniej 200 mln zł netto. Referencyjna
robota Aldesy tego warunku udziału nie spełnia, bowiem po pierwsze, wykonany przez
Aldesa odcinek drogi nie był w całości dwujezdniowy (Wykonawca sam przyznaje, był to
odcinek częściowo jedn- a częściowo dwujezdniowy), a wykonany przez Aldesa odcinek
drogi dwujezdniowej nie opiewał na wartość co najmniej 200 mln PLN netto, a na ok. 33 mln
zł netto.
Tymczasem litera
lna treść warunku udziału w związku z użyciem określenia „min. GP
dwujezdniowych o wartości robót co najmniej 200 mln PLN netto” wskazuje, że wymagana
wartość robót miała się odnosić właśnie do dotyczących odcinka dwujezdniowego, za czym
przemawia redakcja zapisu.
Tych okoliczności Zamawiający nie wziął pod uwagę, a są one przesądzające dla uznania,
że Wykonawca nie spełnia warunku, o którym mowa w 7.2.3 lit. a) IDW.
Wbrew twierdzeniom Aldesy,
robota referencyjna miała dotyczyć wyłącznie drogi
dwujezdnio
wej, bez możliwości powoływania się na roboty, zarówno drogi dwujezdniowe, jak
i jednojezdniowe, jeżeli wartość robót obejmujących odcinek dwujezdniowy jest niższa niż
wymagana. Na takie rozumienie warunku udziału wskazuje jego cel i przedmiot zamówienia
(jest to droga dwujezdniowa).
Kluczowe w tym kontekście wydaje się także sięgnięcie do literalnego brzmienia warunku,
zgodnie z którym referencyjne zadanie miało „polegać” na budowie lub przebudowie dróg lub
ulic o klasie drogi lub ulicy min. GP dwujezdn
iowych o wartości robót co najmniej 200 mln
PLN netto. Należy przy tym dostrzec różnicę pomiędzy użytym przez Zamawiającego
zwrotem „polegać” a „obejmować”, którym posługuje się Wykonawca.
Mając na uwadze dyrektywy wykładni językowej koniecznym jest interpretowanie warunku
udziału w Postępowaniu z uwzględnieniem określeń, jakich użył Zamawiający. Zamawiający
wskazał, że referencyjne zadanie ma „polegać” na budowie lub przebudowie drogi lub ulicy o
określonych cechach. Zgodnie ze Słownikiem JP, synonimem „polegać” jest m.in. czasownik
„zasadzać się”, co oznacza, że jego istotą miały być właśnie określone przez Zamawiającego
cechy, czyli klasa, wartość i dwujezdniowość. W przeciwieństwie do czasownika
„obejmować”, które ma zupełnie inne, duże szersze znaczenie i oznacza tyle co: dotyczyć
czegoś lub kogoś, zawierać, mieć w swoim składzie. Odwołujący zwraca uwagę, że w PFU w
postępowaniu przetargowym dla wskazanego przez Aldesa odcinka drogi ekspresowej S19,
Zamawiający w punkcie 1.4.1.3.1. Droga ekspresowa (Parametry projektowanych dróg),
wskazuje, iż przedmiotem Zamówienia jest realizacja drogi w klasie S stanowiącej I etap
2+1. Tym samym, droga uzyska pełną funkcjonalność techniczną po realizacji II etapu, który
nie był przedmiotem Zamówienia.
Tymczasem, zg
odnie z załączonym przez zamawiającego w dokumentacji przetargowej
Projektem Wykonawczym, droga ekspresowa S19 na odcinku Sokołów – Stobierna, została
zrealizowana w pełnym przekroju dwujezdniowym (etap docelowy) na odcinkach w km około
– 2+400 oraz 11+516 – 12+231, o łącznej długości 1 725 m, co stanowi zaledwie 14%
całkowitej długości odcinka wynoszącej 12,496 km. Pozostała część odcinka została
zrealizowana w standardzie 2+1, polegającym na budowie korpusu drogi jednojezdniowej z
trzema pasami ruchu.
Przedmiotowa droga S6 ma być drogą dwujezdniową, stąd też wymóg, aby robota
referencyjna, która ma przecież stanowić swego rodzaju świadectwo doświadczenia
wykonawcy w wykonywaniu podobnych robót i stanowić gwarancję, że wykonawca jest
zdolny do reali
zacji przedmiotowego zamówienia jest w pełni uzasadniony. Skoro
Zamawiający zamierza powierzyć wykonawcy do wykonania robotę budowlaną, której
przedmiotem jest droga dwujezdniowa, to musi mieć pewność, że wybrany przez niego
wykonawca posiada doświadczenie w budowie takich dróg.
W związku z tym słuszne były wątpliwości Zamawiającego, że Wykonawca, który wykonał
odcinek drogi S19 na odcinku Sokołów – Stobierna nie uzyskał pełnego doświadczenia
technicznego w realizacji drogi dwujezdniowej klasy S z następujących powodów:
Realizacja pełnego odwodnienia przekroju dwujezdniowego przy zachowaniu
pochylenia poprzecznego jednej z jezdni do pasa dzielącego - Odwodnienie to zawiera w
sobie zagospodarowanie zarówno wody opadowej napływającej na pas dzielący z jezdni
oraz z pasa dzielącego. Woda opadowa z jezdni poprzez system kanalizacji trafia do
odbiorników, które mogą stanowić kanały zbiorcze lub rowy. Woda opadowa z pasa
dzielącego przenika przez warstwy przepuszczalne pasa dzielącego i musi być prawidłowo
s
prowadzona do systemu drenażowego. Dodatkowo w najniższym punkcie wysokościowym
pasa dzielącego, przewiduje się zebranie wody powierzchniowej do systemu kanalizacji
poprzez wpusty;
Realizacja elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego w postaci barier
en
ergochłonnych - Doboru typu bariery w pasie dzielącym dokonuje się z uwzględnieniem
innych aspektów jej pracy w stosunku do barier skrajnych. Dodatkowo bariery w pasie
dzielącym należy prawidłowo sytuować, aby nie naruszały one wymaganej widoczności na
zat
rzymanie dla pojazdów. Dodatkowo rozwiązaniem szczególnym na pasach dzielących jest
prawidłowa realizacja rozejść barier w celu obustronnego zabezpieczenia pojazdów przed
przeszkodami, znajdującymi się w pasie dzielącym;
Realizacja poszerzeń pasa dzielącego w celu prawidłowego rozmieszczenia
elementów znajdujących się w pasie dzielącym: podpór obiektów inżynierskich, barier
drogowych;
Realizacja obiektów drogowych w formie przejazdów (obiekty WD) z sytuowaniem
podpory pośredniej w pasie dzielącym;
Realizacja obiektów środowiskowych, stanowiących przejścia dla zwierząt dołem, z
uwzględnieniem aspektów doświetlenia tychże przejść w szerokości pasa dzielącego;
Realizacja poboczy z uwzględnieniem pasa awaryjnego szer. 2,5 m. Dla przekroju
jednoje
zdniowego w ramach pobocza realizowana jest opaska zewnętrzna szer. 0,75 m.
Wy
mienione prace są elementem przedmiotu niniejszego zamówienia, zweryfikowanie przez
Zamawiającego, czy wykonawca posiada takie umiejętności jest w pełni uzasadnione.
W ramach
realizacji przedmiotowego odcinka S19, Wykonawca nie realizował następujących
robót, które występują w ramach kontraktu S6 zadanie 3 Bobrowniki – Skórowo:
Realizacja obiektów drogowych w formie przejazdów (obiekty WD) z sytuowaniem
podpory pośredniej w pasie dzielącym – w ramach zadania 3 S6 wymagana realizacja 5
obiektów (możliwa zamiana na obiekty w ciągu drogi ekspresowej WS);
Realizacja przejść górnych dla zwierząt nad drogą ekspresową – w ramach zadania 3
S6 wymagana realizacja 2 przejść.
Wyk
onawca nie posiada niezbędnego doświadczenie, a wskazana przez niego robota
referencyjna, mając na uwadze przedmiot niniejszego zamówienia, nie pozwala na uznanie,
że daje on rękojmię należytego wykonania zamówienia.
Odwołujący zwraca uwagę, że skoro robota referencyjna Aldesa w większości dotyczyła
drogi jednojezdniowej, a wartość kontraktu wyniosła 235.755.133,33 zł, to nie jest także
spełniony postawiony i związany jednoznacznie z drogą dwujezdniową warunek wartości
robót.
Wykonawca nie wykazał, że spełniania warunku określonego w pkt 7.2.3 lit. a) IDW, a zatem
powinien zostać wykluczony z Postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 Ppzp.
IV.
W przypadku utrzymania w mocy wyboru oferty
, Odwołujący zarzuca, że
p
ostępowanie obarczone wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy.
Odnosząc się do art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp, który to przepis odnosi się do wad
uniemożliwiających zawarcie umowy, należy rozważyć art. 146 ust. 6 Pzp wobec dokonania
przez zamawiającego czynności z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć
wpływ na wynik postępowania. Wada postępowania polega na faktycznej zmianie treści
warunku udziału, jaka miała miejsce po otwarciu ofert. Istnieje zatem rozbieżność pomiędzy
treścią warunku, jaką Zamawiający zawarł w pkt 7.2.3 lit. a IDW i która nie budziła
wątpliwości wykonawców a tą, którą prezentuje już po otwarciu ofert w Postepowaniu.
W p
ostępowaniu mogłyby zostać złożone inne oferty, a zatem wynik mógłby być zupełnie
inny. Zachowanie Zamawiającego wskazuje więc na nierówne traktowanie wykonawców w
p
ostępowaniu, zaburza konkurencję, jak również rodzi wątpliwości co do tego, czy dokonany
w zaistniałych okolicznościach faktycznych wybór wykonawcy, może być uznany za zgodny
z prawem. G
dyby Zamawiający nie zmienił na tym etapie warunku, to należałoby uznać, że
Aldesa go
nie spełnia i Wykonawca musi zostać wykluczony, a zatem wpływ na wynik jest
j
ednoznaczny. Skoro Zamawiający rzeczywiście chciałby postawić warunek udziału w
Postępowaniu inaczej, to tylko unieważnienie postępowania i jego ponowne ogłoszenie (ze
zmienionym już warunkiem udziału w postępowaniu) zapewni, że umowa zawarta w wyniku
niniejszego Postępowania nie będzie podlegała unieważnieniu.
W piśmie procesowym przypomniał chronologię zdarzeń podkreślając, że przedmiotowy
warunek udziału dotyczy właśnie wymogu „dwujezdniowości”, nie tylko w odniesieniu do dróg
klasy GP, na co wskazuje treść wezwania z 16 kwietnia, jak i odpowiedzi na wezwanie.
Przypomniał, że podstawową dyrektywą wykładni oświadczenia woli jest wykładnia
językowa, co dotyczy w sprawie przedmiotowego warunku. Ponownie podkreślił, że wymóg
„dwujezdniowości” odnosi się do drogi lub ulicy, a nie do klasy tej drogi. Gdyby wymóg
„dwujezdniowości” odnosił się do klasy drogi, to zamawiający nie posłużyłby się słowem
mogli przedstawić” (liczba mnoga), a „dwujezdniowej” (liczba pojedyncza), czego jednak nie
uczynił. Odwołujący nie zaprzecza przy tym, że wykonawcy mogli przedstawić zadanie
referencyjne z drogą klasy wyższej niż GP, ale w każdym przypadku droga ta musiała być
drogą dwujezdniową, czego nie sposób powiedzieć o referencyjnej drodze wskazanej przez
przystępującego. Przypomniał charakterystyczne elementy robót realizowanych przy
wykonywaniu dróg dwujezdniowych nie występujące przy drogach jednojezdniowych, choćby
wyższej klasy.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie uznając odwołanie
za niezasadne.
Podtrzymał w całości swoje stanowisko zawarte w zawiadomieniu o wyborze
najkorzystniejszej oferty z dnia 23 kwietnia 2021 r.
Przywołał treść warunku udziału w postępowaniu w pkt 7.2.3 a IDW stwierdzając, że ocena
jego spełniania przez konsorcjum Aldesa była na tej niezmiennej treści oparta. W
następstwie pisma przystępującego z 22 kwietnia 2021 r. zamawiający dokonał ponownej
oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu przez ten podmiot i uznał, że wezwanie
do uzupełnienia dokumentów w przedmiotowym zakresie było nadmiarowe, wobec czego
unieważnił swoją czynność wezwania. Wskazał na swoje uprawnienia i obowiązki
kontrolowania i weryfikacji
własnych czynności w toku prowadzonego przez siebie
postępowania.
Podkreślił, że wykazane przez przystępującego zadanie referencyjne zostało zweryfikowane
w oparciu o wszystkie
elementy treści warunku tj. dotyczące czasu realizacji, przedmiotu
obejmującego budowę drogi ekspresowej stanowiącej klasę S czyli wyższą niż GP, wartości
zrealizowanych robót oraz wykazania należytego wykonania. Zauważył, że konsorcjum
Aldesa już dwukrotnie wykazało się przedmiotowym zadaniem referencyjnym w
postępowaniach prowadzonych przez GDDKiA Oddziały w Białymstoku oraz w Warszawie,
gdzie warunek udziału w postępowaniu był ustalony o tożsamej treści i nie było to
kwestionowane przez pozostałych wykonawców. Tym samym wykonawca miał podstawy
uznać, ze spełnia warunek także w przedmiotowym postępowaniu. Zamawiający wskazał, że
w świetle okoliczności faktycznych i prawnych prawidłowo interpretuje treść warunku w
oparciu o zasady wykładni swojego oświadczenia woli, w świetle reguł art. 65 § 1 kc.
Zauważył także, że warunki udziału jako wzorcowe są ustalone w wyniku współpracy z
uczestnikami rynku budowlanego (branży drogowej) stosowane standardowo i powtarzalnie
w wielu prowadzonych postępowaniach Generalnej Dyrekcji.
Przypomniał, że treść warunku została określona w sposób proporcjonalny do przedmiotu
zamówienia oraz opierała się na wskazaniu minimalnych poziomów wymaganego
doświadczenia, które gwarantuje realizację inwestycji. Porównał podstawowe warunki
realizacji przedmiotu zamówienia w relacji do treści warunku udziału w postępowaniu
uznając te ostatnie za minimalne wymogi i podkreślił, że są one proporcjonalne w stosunku
do przedmiotu zamówienia i sformułowane w sposób nie ograniczający dostępu do
zamówienia wszystkim wykonawcom dającym rękojmię należytego jego wykonania.
Podsumowując stwierdził, że treść warunku opisanego w pkt 7.2.3 a IDW znana była od
momentu wszczęcia postępowania i nie budziła wątpliwości potencjalnych wykonawców.
Ponadto za bezpodstawny uznał zarzut wystąpienia w postępowaniu wady uniemożliwiającej
zawarcie umowy niepodlegającej unieważnieniu. Stwierdził, że uchybienie polegające na
nadmiarowym wezwaniu konsorcjum do uzupełnienia dokumentów zostało skorygowane, a
wybór oferty najkorzystniejszej został dokonany zgodnie z kryteriami ofert. Podkreślił, że w
toku postępowania nie doszło do zmiany warunku udziału w postępowaniu, a ocena
spełnienia warunku opierała się wyłącznie na zapisach IDW.
Próby odmiennej interpretacji warunku dokonywane przez odwołującego są wynikiem
be
zpośredniego zainteresowania uzyskaniem zamówienia. Zgodnie z zastosowaną przez
odwołującego wykładnią, warunek udziału w postępowaniu wprowadzałby wymóg wykazania
się doświadczeniem przy realizacji dróg wyłącznie dwujezdniowych niezależnie od klasy
drogi.
Takiego warunku zamawiający jednak nie postawił, a wymagane doświadczenie
stanowiące jego minimalny poziom dotyczyło min. dróg GP dwujezdniowych. Tym samym
droga klasy S wskazana przez konsorcjum Aldesa spełnia postawiony w pkt 7.2.3 a IDW
wymóg.
Zmiana t
reści warunku, do jakiej dąży odwołujący prowadziłaby do ograniczenia konkurencji
na rynku i wyeliminowania z udziału w wielu postępowaniach prowadzonych przez GDDKiA
wykonawców zdolnych do realizacji zamówienia.
Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o. w Warszawie i Aldesa Construcciones S.A. z
siedzibą w Madrycie, zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego wnosząc o oddalenie odwołania i podzielając stanowisko zamawiającego
zawarte w decyzji o wyborze oferty najkorzystni
ejszej oraz odpowiedzi na odwołanie.
W trakcie rozprawy strony i uczestnik przedstawili stanowiska na piśmie i do protokołu.
Uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak
również biorąc pod uwagę stanowiska stron i uczestnika przedstawione w pismach
procesowych, jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie w zakresie
rozpoznawanych zarzutów nie zasługuje na uwzględnienie.
Stan faktyczny sprawy jest niesporny i wobec obszernego przedstawienia go w stanowiskach
stron, w szczególności w pismach procesowych tj. odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie oraz
stanowisku pisemnym przystępującego do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego, kolejne opisanie tego stanu jest zbędne.
Istotą w rozpatrywanej sprawie jest ocena, czy przystępujące do postępowania
odwoławczego konsorcjum Aldesa spełnia warunek udziału w spełniania Przywołał treść
warunku udziału w postępowaniu opisany w pkt 7.2.3a Instrukcji dla Wykonawców
stanowiącej część specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Warunek ten, w zakresie spornym sprowadzał się do wymogu wykazania w zakresie
zdolności technicznej wykonawcy jego wiedzą i doświadczeniem w wykonaniu co najmniej „1
zadania polegającego na budowie lub przebudowie dróg lub ulic o klasie drogi lub ulicy min.
GP dwujezdniowych
o wartości robót co najmniej 200 mln zł netto /…/.
Z treści tego warunku odwołujący wywodzi, że wymóg wykazania się realizacją drogi
dwujezdniowej dotyczy dróg niezależnie od klasy drogi, to jest zarówno klasy GP, jak i
wyższej. W toku badania ofert zamawiający wezwał przystępującego w trybie art. 26 ust. 3
ustawy pzp do uzupełnienia wykazu robót budowlanych stwierdzając, że przedstawione
inwestycja referencyjna dotyczyła budowy odcinka drogi ekspresowej (klasa S), która nie
była w całości dwujezdniowa. W wyniku odpowiedzi na to wezwanie, w której wykonawca
powołał się na fakt, że inwestycja dotyczyła budowy drogi w klasie wyższej niż wymagane
minimum (min. GP dwujezdniowa), zatem jakkolwiek nie była na całym odcinku
dw
ujezdniowa, spełnia warunek udziału, zamawiający unieważnił czynność wezwania
uznając, że spełnienie warunku udziału zostało wykazane.
Skład orzekający podziela stanowisko zamawiającego. Niewątpliwy jest wymóg specyfikacji,
by inwestycja w klasie GP (drogi
główne ruchu przyspieszonego) była realizacją drogi
dwujezdniowej. Niesporne jest także, że wykonawca przedstawił prace w klasie drogi
wyższej tj. S (droga ekspresowa). Izba nie uznaje poprawności poglądu odwołującego
wywiedzionego z miejsca usytuowania s
łowa „dwujezdniowych” oraz użycia tego słowa w
liczbie mnogiej. Należy zauważyć, że Instrukcja określa jako minimum wymóg klasy
minimalnej
i dla niej bez wątpienia konieczność wykazania drogi dwujezdniowej. Z punktu
widzenia wykładni językowej rozumienie wymogu byłoby tożsame, gdyby słowo
„dwujezdniowych” było usytuowane przed słowami „GP”, a nie po nich. Z kolei użycie liczby
mnogiej dla tego określenia nie jest argumentem na rzecz poprawności wniosków odwołania,
jako że jest ono w zgodzie z poprzedzającymi słowami w liczbie mnogiej tj. „dróg lub ulic”,
natomiast nie odnosi się do dróg o klasie wyższej niż wskazana jako minimalna (w treści
siwz „min.”).
Jednocześnie można wskazać, że nawet w razie ewentualnych wątpliwości rozumienia
spornego warunku co do z
akresu wymogu wobec prac referencyjnych wykonawców należy
mieć na uwadze, jak wynika z dowodów przedstawionych przez zamawiającego, stosowaną
konsekwentnie w prowadzonych przez GDDKiA
postępowaniach, jest standardowa ocena
warunków udziału, proporcjonalna w stosunku do przedmiotu zamówienia, wskazująca na
zamiar możliwie szerokiego dopuszczania do postępowania uczestników obrotu, polegająca
na braku wymogu spełnienia warunków tożsamych z przedmiotem zamówienia, tak co do
rodzaju, jak i wartości robot referencyjnych.
W konsekwencji za niezasadny i bezprzedmiotowy należy uznać uznał zarzut wystąpienia w
postępowaniu wady uniemożliwiającej zawarcie umowy niepodlegającej unieważnieniu.
Wezwanie konsor
cjum do uzupełnienia dokumentów, które zostało w następstwie
dodatkowej oceny unieważnione, było wynikiem nadmiarowego rozumienia postanowień
siwz. Tym samym w toku i w wyniku
postępowania nie doszło do zmiany warunku udziału w
postępowaniu, a ocena spełnienia warunku opierała się na zapisach IDW. Wobec
skutecznego
unieważnienia przez zamawiającego czynności wezwania wykonawcy do
złożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 pzp czynność tę należy uznać za nieistniejącą.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono, jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze
zm.) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz.
Przewodniczący: ……………………..
……………………..
……………………..