Sygn. akt: KIO 1308/21
POSTANOWIENIE
z dnia 18 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 18 maja 2021 r.,
w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 maja
r. przez wykonawcę
Aesculap Chifa
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Nowym Tomyślu
w postępowaniu prowadzonym przez
Ginekologiczno-
Położniczy Szpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego
im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
przy udziale wykonawcy
„Vygon Polska” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz
Aesculap Chifa Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością kwoty
000,00 złotych (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej
uiszczony wpis.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………….………
Sygn. akt: KIO 1308/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Ginekologiczno-Położniczy Szpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego
im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na „dostawę wyrobów medycznych” na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r.
– Prawo zamówień publicznych.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone 28 grudnia 2020 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2020/S 252-635061.
Wartość zamówienia jest większa niż
kwoty określone na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę –
Prawo zamówień publicznych (Dz.U z 2019 r. poz. 2020) do czynności w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 z późn. zm.), natomiast do
postępowania odwoławczego przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.).
O
dwołujący – Aesculap Chifa Sp. z o.o. wniósł odwołanie w zakresie części 5.
po
stępowania, zarzucając Zamawiającemu:
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez przystępującego – wykonawcę Vygon
Polska S
p. z o.o., mimo iż nie spełnia ona wymogów określonych w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, tj. w szczególności w ofercie zaproponowano igły do portów
naczyn
iowych niskopropfilowych, które nie są przystosowane do wlewów i wstrzyknięć
wysokociśnieniowych (do wartości 325 psi), podczas gdy specyfikacja istotnych warunków
zamówienia w poz. 2. załącznika nr 1 (część 5.), wymagały igieł przystosowanych do
wlewów i wstrzyknięć ciśnieniowych co najmniej do 325 psi oraz nie posiadały szlifu
łyżeczkowego, podczas gdy specyfikacja istotnych warunków zamówienia w poz. 2.
z
ałącznika nr 1 (część 5.) wymagały, aby igły posiadały specjalnie zaprojektowany skos (tzw.
szlif łyżeczkowy) zapewniający bezpieczną penetrację membrany portu,
dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty z naruszeniem przepisów ustawy Prawo
zamówień publicznych, tj. poprzez wybór oferty Przystępującego, podlegającej odrzuceniu
oraz zaniechanie wyboru oferty
Odwołującego jako jedynej spełniającej kryteria opisane
w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
3. przeprowadzenie p
ostępowania o udzielenie zamówienia w sposób naruszający zasadę
zachowania uczciwej konku
rencji i równego traktowania wykonawców oraz z naruszeniem
zasady przejrzystości poprzez niewystarczająco wnikliwą analizę treści oferty złożonej przez
Przystępującego i niewyjaśnienie wszystkich istniejących wątpliwości w tym zakresie
w sposób wyczerpujący, co stanowi naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 82 ust. 3
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
dokonania ponownej oceny złożonych ofert,
3. odrzucenia oferty
Przystępującego jako sprzecznej ze specyfikacją istotnych warunków
zamówienia,
4. wyboru oferty
Odwołującego jako jedynej spełniającej kryteria opisane w specyfikacji
istotn
ych warunków zamówienia,
5. dopuszc
zenie i przeprowadzenie dowodów,
6. zasądzenie zwrotu kosztów postępowania odwoławczego na rzecz Odwołującego.
P
rzystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego złożył wykonawca
„Vygon Polska” Sp. z o.o.
12 maja 2021 r. Z
amawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że
uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu oraz unieważnia czynność wyboru
jako najkorzystniejszej w zakresie części 5. oferty Przystępującego i dokona ponownej oceny
ofert oraz czynności odrzucenia oferty Przystępującego.
Wobec powyższego oświadczenia Odwołującego Izba stwierdziła, że Zamawiający w całości
uwzględnił zarzuty odwołania i 13 maja 2021 r. skierowała do przystępującego wezwanie do
złożenia oświadczenia w przedmiocie sprzeciwu co do uwzględnienia zarzutów
przedstawionych w odwołaniu w terminie 3 dni od dnia dostarczenia wezwania.
Termin na wniesienie sprzeciwu upłynął 17 maja 2021 r. Przystępujący w wyznaczonym
terminie nie wniósł sprzeciwu.
Zgod
nie z art. 522 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku uwzględnienia
przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
po
stępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Z art. 522 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych wynika, że
j
eżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie
zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba umarza postępowanie,
a zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Art. 568 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi, że Izba umarza postępowania
odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku: 1) cofnięcia odwołania; 2) stwierdzenia,
że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne; 3) o którym
mowa w art. 522
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Wobec powyższego oświadczenia Zamawiającego Izba uznała, że Zamawiający uwzględnił
zarzuty przedstawione w odwołaniu przed otwarciem rozprawy, a uczestnik postępowania,
który przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu, zatem, zgodnie z art. 522
ust. 1 i 2
ustawy Prawo zamówień publicznych, stwierdziła, że zachodzą przesłanki
umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym i, zgodnie
z pr
zepisem art. 568 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i art. 575 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 2, § 9 ust. 1
pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Z dys
pozycji art. 575 ustawy Prawo zamówień publicznych wynika, że strony i uczestnik
postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty postępowania
odwoławczego stosownie do jego wyniku. Zgodnie z art. 574 ustawy Prawo zamówień
publicznych d
o kosztów postępowania odwoławczego zalicza się wpis i uzasadnione koszty
stron i uczestników postępowania odwoławczego wnoszących sprzeciw.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. rozporządzenia, jeżeli zamawiający uwzględnił w całości
zarzuty przedstawione w odwołaniu przed otwarciem rozprawy, koszty postępowania znosi
się wzajemnie oraz dokonuje odwołującemu zwrotu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Wartość zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych z 2019 r., zatem, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia wpis
wynosi 15
.000 złotych i taka kwota została przez Odwołującego uiszczona.
W związku z powyższym Izba postanowiła o zwrocie Odwołującemu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty 15.000 złotych stanowiącej uiszczony wpis.
Przewodniczący: ……………….………