KIO 1293/21 WYROK dnia 17 czerwca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 19.07.2021

KIO 1293/21 

Sygn. akt: KIO 1293/21 

WYROK 

z dnia 17 czerwca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Emilia Garbala 

Monika Szymanowska 

Renata Tubisz 

Protokolant:            

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  16  czerwca  2021 

r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  30  kwietnia  2021  r.  przez 

wykonawcę Deloitte Advisory sp. z o.o. sp.k., Al. Jana Pawła II 22, 00-133 Warszawa, 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Polska  Spółka  Gazownictwa                      

sp. z o.o. ul. W. Bandrowskiego 16, 33-

100 Tarnów, 

przy  udziale  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  Euvic  Solutions  S.A, 

Al.  Jerozolimskie  98,  00-807  Warszawa, 

Zakład  Systemów  Komputerowych  ZSK                     

sp.  z  o.o.,

ul.  Dr.  Józefa  Babińskiego  62a,  30-393  Kraków  oraz  Euvic  sp.  z  o.o.,                           

ul.  Przewozowa  32,  44-100  Gliwice

zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego,   

orzeka: 

1.  uwzg

lędnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutów  dotyczących  niezgodności  oferty 

konsorcjum: 

Euvic  Solutions  S.A,  Zakład  Systemów  Komputerowych  ZSK  sp.  z  o.o.  i 

Euvic  sp.  z  o.o. 

ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia  w  zakresie 

funkcjonalności:  F_55,  F_56,  F_58,  F_59,  F_09  oraz  F_43  i  nakazuje  zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  odrzucenie  oferty 

konsorcjum: 

Euvic  Solutions  S.A,  Zakład  Systemów  Komputerowych  ZSK  sp.  z  o.o.  i 

Euvic sp.  z o.o. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 u

stawy Prawo zamówień publicznych 

(t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) 

oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert, 

w pozostałym zakresie oddala odwołanie


KIO 1293/21 

kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego:  Deloitte  Advisory  sp.  z  o.o.  sp.k.,                  

Al.  Jana  Pawła  II  22,  00-133  Warszawa  w  części  4/6  oraz  zamawiającego:  Polska 

Spółka Gazownictwa sp. z o.o. ul. W. Bandrowskiego 16, 33-100 Tarnów w części 

2/6, i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od 

odwołania, 

zasądza  od  zamawiającego:  Polska  Spółka  Gazownictwa  sp.  z  o.o.                                        

ul. W. Bandrowskiego 16, 33-

100 Tarnów, na rzecz odwołującego: Deloitte Advisory 

sp. z o.o. 

sp.k., Al. Jana Pawła II 22, 00-133 Warszawa, kwotę 2 600 zł 00 gr  (dwa 

tysiące sześćset złotych zero groszy). 

Stosownie do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019 r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok  -  w terminie 

14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………………………… 

…………………..…..…. 

………………………… 


KIO 1293/21 

Sygn. akt KIO 1293/21 

                                                             UZASADNIENIE 

Zamawiający  –  Polska  Spółka  Gazownictwa  sp.  z  o.o.  ul.  W.  Bandrowskiego  16,  33-100 

Tarnów,

prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego, 

postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  pn.

„Dostawa,  wdrożenie  i  utrzymanie  systemu  Software  Asset 

Management  w  Polskiej  Spółce  Gazownictwa  Sp.  z  o.o.",  numer  referencyjny: 

2020/W001/WP-002757. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 04.09.2020 r., nr 2020/S 172-416620.   

Pismem  z  dnia  20.04.2021 

r.  zamawiający  poinformował  o  wyborze  jako 

najkorzystniejszej  oferty 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  Euvic 

Solutions S.A, Zakład Systemów Komputerowych ZSK sp. z o.o. oraz Euvic sp. z o.o.  

W  dniu  30.04.2021 

r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie                  

wykonawcy 

Deloitte Advisory sp. z o.o. sp.k., Al. Jana Pawła II 22, 00-133 Warszawa (dalej: 

„odwołujący”),  w  którym  odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujących 

przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.), zwanej 

dalej: „ustawą Pzp”: 

1)  art.  89  ust  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  od

rzucenia  oferty  złożonej  przez 

konsorcjum:  Euvic  Solutions  S.A.,  Zak

ład  Systemów  Komputerowych  ZSK  sp.  z  o.o., 

Euvic  sp.  z  o.o.,  mi

mo  iż  jest  niezgodna  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia (dalej „siwz"), 

2)  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  po

przez  prowadzenie  postępowania  w  sposób  naruszający 

zasadę  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  ze 

względu  na  naruszenie  ww.  przepisów,  a  także  preferencyjne  traktowanie  ww. 

konsorcjum 

poprzez odstąpienie przy badaniu złożonej przez ww. konsorcjum próbki na 

zasadach  określonych  w  Opisie  zasad  przygotowania  i  przeprowadzenia  demonstracji 

próbki, stanowiącym Załącznik nr 6 do siwz, 

art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  poprzez  wezwanie  do  uzupełnienia  próbki  w  sytuacji,  gdy 

zamawiający powinien był odrzucić ofertę ww. konsorcjum,  

4)  art.  89  ust  1  pkt  6  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  ww.  konsorcjum 

jako oferty zawierającej błędy w obliczeniu ceny. 


KIO 1293/21 

szczególności odwołujący podniósł, co następuje.  

„Zamawiający  wraz  z  publikacją  odpowiedzi  na  pytania  wykonawców  z  dnia  27 

października  2020  (pytanie  nr  33)  poinformował,  iż  Wykonawca,  którego  oferta  zostanie 

najwyżej oceniona zobowiązany będzie, w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, złożyć 

próbkę  oferowanego  Systemu  i  zademonstrować  działanie  Systemu  na  tej  próbce  -  na 

potwierdzenie,  że  oferowany  System  spełnia  wymogi  Zamawiającego.  Wymagania 

dotyczące  próbki,  zasady  jej  przygotowania  i  przeprowadzenia  demonstracji  zostały 

określone  w  Opisie  zasad  przygotowania  i  przeprowadzenia  demonstracji  próbki, 

stanowiącym  Załącznik  nr  6  do  SIWZ.  Celem  złożenia  próbki  (Próbka)  jest  potwierdzenie, 

poprzez jej badanie (Badanie Próbki) czy oferowany przez Wykonawcę System odpowiada 

wymaganiom  określonym  przez  Zamawiającego  (Załącznik  nr  6  do  SIWZ  pkt.  1.1).  Próbka 

ma charakter potwierdzający, że oferowane dostawy spełniają wymagania określone w SIWZ 

(Załącznik  nr  6  do  SIWZ  pkt  11.3).  Zamawiający  określił,  iż  w  trakcie  demonstracji  próbki 

dokona  weryfikacji  co  najmniej  50  z  Funkcjonalności  określonych  w  Opisie  zasad 

przygotowania i przeprowadzenia demonstracji próbki (Załącznik nr do SIWZ, pkt. VII.3) 

Ponadto  demonstracja  Próbki  oferowanego  rozwiązania  będzie  odbywała  się  na 

środowisku  demonstracyjnym  przygotowanym  przez  Wykonawcę,  zgodnie  z  wymogami 

określonymi w pkt. IV. (Załącznik nr 6 do SIWZ, pkt. 1.12). (…) 

Próbka złożona w dniu 28 grudnia 2020 r. przez Euvic na wezwanie Zamawiającego, 

nie  spełniała  wymagań  SIWZ,  ze  względu  na  brak  zainstalowanego  modułu  SAP,  którego 

dotyczyła część wymagań opisanych w SIWZ (brak spełnienia wymagań potwierdzony został 

protokołem  z  demonstracji  próbki  z  dnia  11  lutego  2021  r..  Próbka  Euvic  nie  prezentuje 

zatem pełnej możliwości narzędzia i nie potwierdza wszystkich funkcjonalności zawartych w 

scenariuszu  testowym,  przekazanym  Euvic  w  dniu  3  lutego  2021  r  oraz  w  SIWZ.  Ponadto, 

Wykonawca świadomie nie poinformował Zamawiającego przed demonstracją próbki o braku 

możliwości  zaprezentowania  funkcjonalności,  określonych  w  scenariuszu  w  wymaganiach 

SAP F_55, F_56, F_58 i F_59. 

(…) 

Brak  możliwości  prezentacji  funkcjonalności  na  próbce  ze  względu  na  brak  zgody 

właściciela  systemu  zintegrowanego  z  aplikacją  ITMC,  tj.  systemu  XPANDION,  na 

umieszczenie  kodu  modułu  na  próbce  stanowi  niezgodność  złożonej  przez  Euvic  próbki                        

z wymogami SIWZ. 

Zamawiający  w  wezwaniu  do  Euvic  z  dnia  17  lutego  2021  r.  (znak  pisma 

Zamawiającego:  PSGCS.ZGZP.901.023.023.20-21)  wskazał  brak  możliwości  weryfikacji  na 

próbce funkcjonalności określonych w scenariuszu w wymaganiach SAP F_55, F_56, F_58 i 

F_59.  Euvic  w  celu  potwierdzenia  spełniania  wymagań  przedstawia  m.in.  oświadczenie 

producenta  - 

Xpandion  o  konieczności  podpisania  przez  Zamawiającego  dokumentów, 

umożliwiających  przeprowadzenie  instalacji  na  próbce,  a  co  za  tym  idzie  przeprowadzenie 


KIO 1293/21 

testu próbki w zakresie modułu SAP. Euvic w trakcie demonstracji próbki deklaruje ponadto 

możliwość  przedstawienia  wymaganych  funkcjonalności  na  środowisku  testowym 

producenta  oprogramowania  ITMC  (producent  ERACENT)  -  prezentacja  wskazanych 

f

unkcjonalności  odbyła  się  na  zewnętrznym  środowisku  producenta,  a  nie  na  środowisku 

próbki. Działanie takie nie jest zgodne z wymogami Zamawiającego w zakresie środowiska 

demonstracyjnego próbki o którym mowa i w załączniku nr 6 do SIWZ pkt. ll.l i pkt. IV. 

Należy wskazać, iż w toku prowadzonych wyjaśnień i uzupełnień próbki Zamawiający 

dokonuje  oceny  funkcjonalności  systemu  (funkcjonalności  F_26,  l_01,  l_02)  na  podstawie 

oświadczeń i dokumentów, a nie samej próbki złożonej u Zamawiającego w dniu 28 grudnia 

2020 r. (np. Funkcjonalność F_26 - Zamawiający uzna Funkcjonalność F_26 za spełnioną po 

przedstawieniu  pisma  jak  w  Załączniku  numer  1  i  prezentacji  możliwości  dodania  ręcznie 

jednego  dostawcy  lub  przedstawi  tą  możliwość  w  sposób  czytelny  w  stosownej 

dokumentacji) - 

co nie zostało dopuszczone w Załączniku nr 6 do SIWZ (odpowiedz Euvic z 

dnia 17 marca 2021). 

Funkcjonalności  F_09  i  F_43  w  ocenie  Odwołującego  nie  zostały  spełnione.                         

W  protokole  z  dnia  11  marca  2021  r  po  II  demonstracji  p

róbki,  Zamawiający  wskazuje,  iż 

funkcjonalności te są spełnione z dodatkową uwagą Zamawiającego, że dostępny jest format 

plików  xls  zamiast  xlsx.  Funkcjonalności  F_09  i  F_43  wskazują  odpowiednio:  F_09 

Zapewniać  eksport  danych  do  popularnych  formatów:  csv,  xls,  xlsx,  xml;  F_43  Posiadać 

gotowe  mechanizmy  udostępniania  danych  zebranych  podczas  inwentaryzacji  w  formie 

plików  płaskich  (xml,  csv,  xls,  xlsx)  w  ramach  zdefiniowanego  harmonogramu  określanego 

przez Zamawiającego. Tym samym wymóg dotyczący obsługi formatu xlsx zgodnie z uwagą 

Zamawiającego nie został spełniony - funkcjonalności F 09 i F 43 nie zostały potwierdzone 

po II demonstracji próbki. 

W odniesieniu do wymogu F_41 system powinien posiadać interfejs w języku polskim 

i angielskim. Zgodnie z wiedzą Odwołującego, moduł SAP (Xpandion) nie posiada interfejsu 

w języku polskim co również stoi w sprzeczności w wymogami SIWZ. (…) 

Zgodnie  z  postanowieniami  załącznika  nr  6  do  SIWZ  demonstracja  próbki 

oferowanego  rozwiązania  miała  odbywać  się  na  środowisku  demonstracyjnym 

przygotowanym przez Wykonawcę, zgodnie z wymogami określonymi w pkt. IV niniejszego 

dokumentu. Tymczasem w piśmie Zamawiającego do Euvic z dnia 23 lutego 2021 r. {znak 

pisma:  PSGCS.ZGZP.901.023.024.20- 

21)  Zamawiający  postanowił  preferencyjnie 

potraktować  Euvic  i  de  facto  odstąpił  od  tego  wymogu:  („W  związku  z  trudnościami 

dotyczącymi możliwości prezentacji funkcjonalności F_55, F_56, F58, F_59 na Demonstracji 

Próbki w dniu 11.02.2021 Zamawiający dopuszcza prezentację wymagań: F_55, F_56, F58, 

F

_59  na  środowisku  testowym,  tym  samym  Zamawiający  dopuszcza  dostęp  On-line  do 

środowiska  testowego  Wykonawcy  na  czas  prezentacji  wyłącznie  wymagań:  F_55,  F_56, 


KIO 1293/21 

F58, F_59. Za połączenie próbki (laptopa) ze środowiskiem Wykonawcy i sprawny przebieg 

prezentac

ji wymagań odpowiada Wykonawca."). W ocenie Odwołującego niniejsze działanie 

Zamawiającego narusza zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców  - 

zgodnie z SIWZ próbka miała znajdować się na przekazanym sprzęcie (laptop lub komputer 

z  monit

orem).  Odstąpienie  przez  Zamawiającego  od  wymogów  zawartych  w  SIWZ  w 

przypadku badania oferty Euvic jest naruszeniem zasady zachowania uczciwej konkurencji i 

równego traktowania wykonawców. (…) 

W związku z powyższym, w odniesieniu do protokołu z demonstracji l próbki z dnia 11 

lutego  2011  r.  wynika,  że  próbka  przedstawiona  przez  Euvic  nie  potwierdziła  w  trakcie 

demonstracji  następujących  funkcjonalności:  F_09,  F_43,  F_26,  F_18,  F_19,  F_20,  F_20, 

F_23,  F_37,  F_42,  F_55,  F_56,  F_58,  F_59,  F_62.  Powyższe  braki  nie  podlegają 

uzupełnieniu  w  myśl  art.  26  ust.  3  lecz  świadczą  o  tym,  że  zaoferowane  przez  Euvic 

rozwiązanie nie spełniało wymagań przedmiotowych. 

Zgodnie  z  wzorem  formularza  ofertowego  (załącznik  nr  1  do  SIWZ),  Zamawiający 

wymagał  wskazania  w  ofercie  (pkt  2.2.  tabela  nr  1  w  formularzu  ofertowym)  kwoty  za 

„przeniesienie majątkowych praw autorskich, o których mowa w § 9 wzoru umowy". Zgodnie 

z  dodatkową  uwagą  Zamawiającego  „wskazana  cena  za  przeniesienie  majątkowych  praw 

autorskich jest kwotą wyodrębnioną z ceny za wdrożenie wskazanej w wierszu 1 w kolumnie 

F i nie podlega ona dodatkowemu sumowaniu". 

Euvic w formularzu cenowym nie wycenił przeniesienia majątkowych praw autorskich 

(w formularzu cenowym nie została wpisana żadna wartość), o których mowa w par. 9 wzoru 

umowy. 

(…) 

W ocenie Odwołującego tego rodzaju błąd nie ma charakteru oczywistej omyłki i nie 

można  go  poprawić  na  podstawie  treści  złożonej  oferty,  a  wyjaśnienia  Wykonawcy  w  tym 

zakresie prowadzą do negocjowania ceny oferty. Podkreślić należy, iż zgodnie z przepisami 

ustawy  pzp  oraz  orzecznictwem  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  toku  badania  i  oceny  ofert 

niedopuszczalne  jest  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji 

dotyczących złożonej oferty. 

W  wyniku  wyjaśnień  w  zakresie  braku  wypełnienia  w  formularzu  cenowym  ceny  za 

przeniesienie  majątkowych  praw  autorskich,  Euvic  wskazuje,  iż  „o  ile  powstaną  prawa 

majątkowe  ewentualnie  przynależne  Wykonawcy,  to  zostaną  przeniesione  na 

Zamawiającego  bez  dodatkowych  kosztów"  (pismo  Euvic  z  dnia  10.12.2020  r.).  W  ocenie 

Odwołującego, oświadczenie Euvic w zakresie ceny za przeniesienie praw autorskich („bez 

dodatkowych  kosz

tów")  powinno  zostać  złożone  w  formularzu  cenowym  (poprzez  wpisanie 

wartości „0 zł"), a nie w toku wyjaśnień złożonej oferty. Uznać należy bowiem, iż Euvic nie 

wycenił  prawidłowo  każdej  z  pozycji  formularza  cenowego  -  zgodnie  z  wymogiem 

Zamawiającego. 


KIO 1293/21 

Zamawiający  oczekiwał  odrębnego  wskazania  kwoty  z  tytułu  przeniesienia  praw 

autorskich i wielokrotnie (zarówno w formularzu cenowym, jak i we wzorze umowy) podkreślił 

swój  wymóg.  Niemożliwe  było  zatem  uwzględnienie  tej  pozycji  (przeniesienie  praw 

autorskich)  w  innych  pozycjach  formularza  cenowego  - 

jak  to  wskazywał  Zamawiający  w 

wezwaniu do wyjaśnień z dnia 24.11.2020 r. skierowanym do Euvic. 

Brak wskazania jakiejkolwiek wartości pieniężnej za wykonanie elementu zamówienia 

jest  błędem,  który  nie  znajduje  uzasadnienia  prawnego  lub  w  wymaganiach  określonych  w 

SIWZ.  Zgodnie  z  SWIZ  „cenę  ofertową  należy  podać  w  PLN  brutto,  cyfra  w  formularzu 

oferto

wym,  którego  wzór  stanowi  Załącznik  nr  1  do  SIWZ”  (pkt  14.  1  SIWZ)  oraz:  „Cena 

ofertowa  wyrażona  w  złotych  polskich  wraz  z  podatkiem  VAT  obejmować  będzie  wszelkie 

należności Wykonawcy za wykonanie całości przedmiotu Zamówienia, tj. winna obejmować 

wszelkie 

koszty,  jakie  Wykonawca  będzie  ponosił  w  związku  z  realizacją  przedmiotu 

Zamówienia zgodnie z wymogami określonymi przez Zamawiającego" (pkt. 14.2 SIWZ).” 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:  

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

2)  odrzucenia  oferty  konsorcjum 

Euvic  Solutions  S.A.,  Zakład  Systemów  Komputerowych 

ZSK sp. z o.o., Euvic sp. z o.o.,  

jako niezgodnej z treścią siwz, 

dokonania powtórnej czynności badania i oceny ofert. 

Pismem  z  dnia  07.05.2021  r. 

wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  zamówienie: 

Euvic  Solutions  S.A,  Al.  Jerozolimskie  98,  00-

807  Warszawa,  Zakład  Systemów 

Komputerowych ZSK 

sp. z o.o., ul. Dr. Józefa Babińskiego 62a, 30-393 Kraków oraz Euvic 

sp.  z  o.o.,  ul.  Przewozowa  32,  44-100  Gliwice 

(dalej:  „przystępujący  Euvic”),  zgłosili 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego.  Izba  stwierdziła, 

że przystąpienie zostało dokonane skutecznie.  

Pismem  z  dnia  15.06.2021 

r.  zamawiający  przekazał  odpowiedź  na  odwołanie,                    

w  której  wniósł  o  jego  oddalenie.  Ponadto  w  dniu  14.06.2021  r.  odwołujący  złożył  pismo 

procesowe.   

W trakcie rozprawy strony 

i przystępujący podtrzymali swoje stanowiska. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje. 

Przedmiotem  zamówienia  jest  dostawa  i  wdrożenie  Systemu  Software  Asset 

Management (SAM)

, usługa utrzymania Systemu SAM oraz usługa wsparcia konsultacyjno-

deweloperskiego. 


KIO 1293/21 

Pismem  z  dnia  27.10.2020  r.  zamawiający  odpowiadając  na  pytanie  nr  33  wskazał, 

że:  „Zamawiający  oczekuje  na  etapie  składania  ofert,  potwierdzenia  przez  Wykonawcę  że 

oferowany System spełnia wszystkie wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne (określone w 

pkt.  17  Załącznika  nr  1  do  wzoru  umowy  –  OPZ)  poprzez  złożenie  stosownego 

oświadczenia, zawartego w pkt. 3.1. Formularza ofertowego (Załącznik nr 1 do SIWZ). (…) 

Jednocześnie  Zamawiający  informuje,  iż  na  potwierdzenie,  że  oferowany  System 

spełnia  wymogi  Zamawiającego  Wykonawca,  którego  oferta  zostanie  najwyżej  oceniona, 

zobowiązany  będzie,  w  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego,  złożyć  próbkę 

oferowanego Systemu i zademonstrować działanie Systemu na tej próbce. Próbka systemu 

traktowana jest jako dokument, którego Zamawiający może żądać w celu potwierdzenia, że 

oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom określonym przez Zamawiającego (zgodnie z 

Rozporządzeniem  Ministra  Rozwoju  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może  żądać 

zamawiający od wykonawcy).” 

W dalszej części odpowiedzi na pytanie nr 33, zamawiający poinformował, że w celu 

potwierdzenia  spełnienia  przez  oferowany  przedmiot  zamówienia  wymagań  określonych 

przez  z

amawiającego,  wykonawca  na  wezwanie  zamawiającego  przedłoży  „8.2.6.  próbkę 

oferowanego  Systemu.  Wymagania  dotyczące  próbki,  zasady  jej  przygotowania  i 

przeprowadzenia  demonstracji  zawarte  są  w  Załączniku  nr  6  do  SIWZ”.    W  związku                     

z powyższym zamawiający wprowadził także nowy załącznik do siwz – załącznik nr 6. 

W załączniku nr 6 do siwz zamawiający zawarł m.in. następujące postanowienia: 

Pkt I ppkt 12 i 13: 

Demonstracja  Próbki  oferowanego  rozwiązania  będzie  odbywała  się  na  środowisku 

demonstracyjnym  przygotowanym  przez  Wykonawcę,  zgodnie  z  wymogami  określonymi                   

w pkt. IV. 

13.  Zamawiający  zastrzega,  że  miejsce  oraz  sposób  Demonstracji  mogą  ulec  zmianie                     

w zależności od obowiązujących obostrzeń w czasie trwającego zagrożenia epidemicznego. 

Pkt II ppkt 1 i 3: 

1.  Wykonawca  dostarczy  Próbkę  w  postaci  własnego  sprzętu  (laptop  lub  komputer                           

z  monitorem)  z  próbką  oprogramowania  SAM,  który  będzie  skonfigurowany  zgodnie                           

z  wymaganiami  wymienionymi  w  punkcie  IV,  na  którym  Wykonawca  będzie  prowadził 

Demonstrację. 

3.  Próbka  ma  charakter  potwierdzający,  że  oferowane  dostawy  spełniają  wymagania 

określone  w  SIWZ.  Próbka  pozostaje  u  Zamawiającego  do  momentu  rozstrzygnięcia 

postępowania.  Próbka  zostanie zwrócona Wykonawcy,  którego oferta nie została wybrana, 

na  jego  wniosek,  przekazany  zgodnie  z  zasadami  określonymi  w  pkt.  9.2.  SIWZ.  Próbka 

Wykonawcy,  którego  oferta  została  wybrana  jest  przechowywana  przez  Zamawiającego 


KIO 1293/21 

przez czas określony w art. 97 ust. 1. Ustawy. 

Pkt IV ppkt 1: 

Na  potrzeby  demonstracji  Próbki,  Wykonawca  dostarczy  niezbędne  środowisko 

demonstracyjne  na  własnym  sprzęcie  (laptop  lub  komputer  z  monitorem).  Środowisko  to 

składać  będzie  się  w  szczególności  z  maszyn  wirtualnych  i  systemu  operacyjnego 

odpowiadających wymaganiom technicznym. 

Pkt VI ppkt 4: 

Demonstracja  Próbki,  dokonana  będzie  poprzez  realizację  scenariusza  testowego. 

Zamawiający  przekaże  Scenariusz  testowy  na  minimum  60  minut  przed  rozpoczęciem 

Demonstracji. 

W  dniu  28.12.2020  r.  przystępujący  Euvic  złożył  próbkę  oprogramowania  SAM.                       

W dniu 11.02.2021 r.  odbyła się demonstracja próbki. W protokole  z  demonstracji  wpisano 

m.in.: 

1)  Co do F_09 i F_43: format pliku xls zamiast formatu xlsx, 

2)  Co do F_26

: do potwierdzenia poprzez przedstawienie dokumentu potwierdzającego bazę 

dostawców  w  ilości  min.  15.000;  Wykonawca  nie  przedstawił  dokumentu  w  toku 

prezentacji, 

3)  Co do F_55

, F_56, F_58 i F_59: nie zostało zaprezentowane. Informacja od Wykonawcy 

–  brak  możliwości  prezentacji  funkcjonalności  na  Próbce  ze  względu  na  brak  zgody 

właściciela  systemu  zintegrowanego  z  aplikacją  ITMC,  tj.  systemu  XPANDION  na 

umieszczenie  kodu  modułu  na  próbce  (Wykonawca  przedstawił  oświadczenie 

XPANDION,  które  stanowi  załącznik  do  tabeli);  Wykonawca  deklaruje  możliwość 

przedstawienia  wymaganych  funkcjonalności  na  środowisku  testowym  producenta 

oprogramowania  ITMC  (producent  ERACENT),  dostęp  do  środowiska  testowego  jest 

możliwy  on-line.  Funkcjonalności  wymagane  przez  Zamawiającego  są  możliwe  do 

zaprezentowania  w  środowisku  testowym.  Wykonawca  deklaruje  możliwość 

przedstawienia  dokumentu  wystawionego  przez  producenta  oprogramowania  ITMC 

potwierdzającego  spełnienie  funkcjonalności  przez  system  ITMC.  Wykonawca  nie 

poinformował  Zamawiającego  przed  demonstracją  Próbki  o  braku  możliwości 

zaprezentowania tych funkcjonalności.  

Pismem  z  dnia  17.02.2021  r.  zamawiający,  na  podstawie  art.  26  ust.  4  ustawy  Pzp 

wezw

ał  przystępującego  Euvic  do  złożenia  wyjaśnień,  m.in.:  „Prosimy  o  wskazanie 

argumentów, które wskazują jednoznacznie na brak możliwości przeprowadzenia prezentacji 

próbki w zakresie wymagań SAP F_55, F_56, F_58 i F_59 lub jeżeli stanowisko Wykonawcy 

w powy

ższej kwestii ulega zmianie, Zamawiający prosi o wyjaśnienie i wskazanie wymogów, 


KIO 1293/21 

jakie należy spełnić, w szczególności jakie dokumenty i o dokładnie jakiej treści miałyby być 

przedmiotem  porozumienia  podpisanego  przez  Zamawiającego,  w  celu  instalacji  modułu 

zawierającego ProfileTailor LicenseAuditor producenta Xpandion”. 

Pismem  z  dnia  19.02.2021  r.  przystępujący  odpowiedział  m.in.,  że:  „Wykonawca 

wskazuje,  że  wymagane  dokumenty  umożliwiające  zainstalowanie  oprogramowania  na 

próbce  dostarczonej  do  siedziby  Zamawiającego  w  dniu  28.12.2021  zostały  wskazane  w 

piśmie z dnia 18.02.2021 od producenta Xpandion (załącznik numer 2 do niniejszego pisma) 

i są to następujące dokumenty: 

1. ProfileTailor LicenseAuditor Evaluation Agmt (załącznik numer 3 do niniejszego pisma) 

2. Xpandion EULA 2020 (załącznik numer 4 do niniejszego pisma) 

Powyższe  dokumenty  są  wymagane  w  celu  umożliwienia  przeprowadzenia  instalacji  na 

próbce,  a  co  za  tym  idzie  przeprowadzenia  testu  próbki  w  zakresie  modułu  SAP.  Pismo                     

z  dnia  18.02.2021  podtrzymuje  stanowisko  firmy 

Xpandion  jak  i  Wykonawcy,  że 

przeprowadzenie  testu  modułu  SAP  jest  możliwe,  jednakże  po  podpisaniu  powyższych 

dokumentów. W rzeczowym piśmie producent również informuje, że instalacja modułu SAP 

jak i prezentacja 

zostanie przeprowadzona przez dedykowanego inżyniera firmy Xpandion w 

asyście Wykonawcy”. 

Pismem  z  dnia  23.02.2021  r.  zamawiający  wezwał  przystępującego  Euvic,  na 

podstawie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  do  uzupełnienia  próbki  oferowanego  systemu  SAM.                     

W  ww.  piśmie  zamawiający  wskazał  m.in.:  „W  związku  z  trudnościami  dotyczącymi 

możliwości  prezentacji  funkcjonalności  F_55,  F_56,  F58,  F_59  na  Demonstracji  Próbki  w 

dniu 11.02.2021 Zamawiający dopuszcza prezentację wymagań: F_55, F_56, F58, F_59 na 

środowisku  testowym,  tym  samym  Zamawiający  dopuszcza  dostęp  on-line  do  środowiska 

testowego  Wykonawcy  na  czas  prezentacji  wyłącznie  wymagań:  F_55,  F_56,  F58,  F_59.                 

Za połączenie próbki (laptopa) ze środowiskiem Wykonawcy i sprawny przebieg prezentacji 

wymagań odpowiada Wykonawca”. 

W  protokole  demonstracji  dotyczącym  uzupełnionej  przez  przystępującego  Euvic 

próbki, wpisano m.in.: 

1)  Co do F_09 i F_43: format pliku xls zamiast formatu xlsx, 

2)  Co do F-26: dokumentacja przedstawiona, 

3)  Co do F_55, F_56, F_58 i F_59: 

spełnia. 


KIO 1293/21 

W formularzu ofertowym (załącznik nr 1 do siwz) zamawiający zamieścił tabelę nr 1 

nazwaną formularzem cenowym, w której pierwsza kolumna wyglądała następująco: 

Lp. 

Nazwa przedmiotu Zamówienia 

A

Wdrożenie systemu SAM, zgodnie z zapisami pkt. 3.1.1. SIWZ 

W tym   1a. 

za przeniesienie majątkowych praw autorskich, o których mowa w § 9 wzoru umowy 

udzielenie lub zapewnienie licencji na oprogramowanie wchodzące w skład systemu SAM zgodnie 

z zapisami pkt. 3.1.2. SIWZ 

Usługi utrzymania Systemu SAM, zgodnie z zapisami pkt. 3.1.3. SIWZ 

Usługi wsparcia konsultacyjno-deweloperskiego, zgodnie z zapisami pkt 3.1.4. SIWZ 

Cena całkowita netto za realizację Zamówienia 

(suma kwot podlegających sumowaniu wskazanych w wierszu 1, wierszu 2, wierszu 3 i wierszu 4 w

kolumnie F)

Kwota podatku VAT 

(kwota podatku VAT, wyliczona wg stawki wskazanej w kolumnie G dla ceny całkowitej netto za realizację 

Zamówienia ) 

Cena całkowita brutto za realizację Zamówienia 

(suma ceny całkowitej netto za realizację zamówienia i kwoty podatku VAT – cena podlegająca ocenie 

zgodnie z kryterium C 

Pod  tabelą  zamawiający  dodał,  że  wskazana  cena  za  przeniesienie  majątkowych 

praw  autorskich  jest  kwotą  wyodrębnioną  z  ceny  za  wdrożenie  wskazanej  w  wierszu  1                                        

w kolumnie F i nie podlega ona dodatkowemu sumowaniu. 

Przystępujący Euvic nie wskazał w formularzu ofertowym w ww. tabeli żadnej kwoty 

w wierszu 1a dotyczącym przeniesienia praw majątkowych autorskich.  

Zamawiający wezwał przystępującego Euvic do złożenia wyjaśnień w zakresie braku 

podania ceny  za przeniesienie majątkowych praw autorskich. Pismem z dnia 26.11.2020 r. 

przystępujący wyjaśnił: 

„Natomiast  zgodnie  ze  wskazanym  przez  Zamawiającego  §  9  wzoru  umowy,  Wykonawca 

jest zobowiązany do przeniesienia majątkowych praw autorskich do Utworów stworzonych w 

ramach  wykonania  Umowy,  o  ile 

–  jak  wynika  z  §  2  ust.  1  i  2  –  Utwory  takie  powstaną. 

Oczywiste jest, że zarówno Modyfikacje jaki i elementy wytworzone w ramach Wdrożenia są 

Utworami, jednak o ile mieszczą się one w definicji Oprogramowania – podstawą korzystania 

z nich przez Zamawiającego jest licencja, a nie przeniesienie majątkowych praw autorskich. 

(…)  Ponieważ  Wykonawca  nie  wytwarza  w  ramach  realizacji  przedmiotu  umowy  Utworów 

innych  niż  Oprogramowanie  (czyli  nie  będących  Oprogramowaniem),  a  Utwory  będące 

Oprogramowaniem z kolei na podstawie § 8 objęte są licencją, Wykonawca uznał, że zapis § 


KIO 1293/21 

9  w  jego  przypadku  nie  będzie  miał  miejsca  i  nie  dokonał  wyceny  w  zakresie  w  jakim 

Zamawiający prowadzi wyjaśnienie. (…) 

Jednocześnie  Wykonawca  wyjaśnia,  że  Dokumentacja,  o  której  mowa  we  wzorze 

umowy  i  załączniku  do  niej,  w  tym  przypadku  nie  stanowi  utworu  w  rozumieniu  ustawy  o 

prawie  autorskim  i  prawach  pokrewnych,  nie  jest  zatem 

również  Utworem  w  rozumieniu 

wzoru  umowy.  Dokumentacja  obejmuje  bowiem  jedynie  zestawienie  istniejącej  już 

dokumentacji producenta Systemu SAM i opisu jego konfiguracji oraz opisu funkcjonalności, 

który  został  przez  Zamawiającego  zamieszczony  w  SIWZ.  Działaniom  tworzącym 

Dokumentację  nie  można  zatem  przypisać  charakteru  twórczego,  co  jest  niezbędnym 

elementem utworu, a jedynie odtwórczy, nie tworzący żadnej innowacyjnej wartości. (…)  

Nawet jednak, gdyby co do Dokumentacji można by w tym stanie faktycznym uznać, 

że  stanowi  ona  Utwór  (czego  Wykonawca  nie  potwierdza),  to  jak  wynika  z  treści  wzoru 

Protokołu  Odbioru  Ilościowego  Oprogramowania,  wraz  z  Oprogramowaniem  podlegają 

odbiorowi elementy w postaci dokumentacji technicznej/instrukcji 

obsługi/świadectwa jakości, 

które zgodnie z tym protokołem stanowią element Wdrożenia, a zatem zgodnie z § 8 ust. 1 

podlegają Licencji na Oprogramowanie. (…) 

W celu uniknięcia wątpliwości Wykonawca wskazuje również,  że mimo iż  zgodnie  z 

OPZ,  Zamawiający  zapisał,  że  majątkowe prawa autorskie do  Modyfikacji  realizowanych  w 

ramach  Usług  Wsparcia  Konsultacyjno  –  Deweloperskiego  miałyby  przejść  na 

Zamawiającego,  to  miałoby  się  to  odbyć  na  zasadach  opisanych  w  Umowie.  Umowa 

natomiast  stanowi,  jak  wyżej  wskazano,  że  Modyfikacja  jako  element  Oprogramowania, 

będzie objęta zakresem Licencji. (…) 

W  związku  z  powyższym,  Wykonawca  oświadcza  w  odpowiedzi  na  wezwanie 

Za

mawiającego,  że  jego  oferta  nie  obejmuje  ceny  za  przeniesienie  majątkowych  praw 

autorskich,  gdyż  –  zgodnie  z  wzorcem  umowy  -  nie  były  one  bezwzględnym  przedmiotem 

zamówienia, a szczegółowa analiza przedmiotu zamówienia jaką przeprowadził Wykonawca 

przed  terminem  składania  ofert  wskazuje,  że  w  jego  przypadku,  nie  ma  potrzeby 

dokonywania takiej wyceny

”. 

Pismem  z  dnia  08.12.20202  r.  zamawiający  wezwał  przystępującego  Euvic  do 

złożenia  dodatkowych  wyjaśnień.  Zamawiający  wskazał:  „Zgodnie  z  zapisami  Umowy  oraz 

Załącznika  nr  1  do  umowy  -  Opisu  Przedmiotu  Zamówienia  (w  szczególności  pkt.  6.1.6. 

Załącznika  nr  1) Wykonawca  jest  zobowiązany  razem  z  Zamawiającym  bądź  samodzielnie 

przygotować  opracowania  które  mogą  mieć  charakter  twórczy,  a  tym  samym  mogą  nie 

spełniać  przesłanki  „zestawienia  istniejącej  już  dokumentacji  producenta  Systemu  SAM”,                      

o  której  mowa  w  wyjaśnieniach  złożonych  przez  Wykonawcę.  W  związku  z  powyższym 

Zamawiający  prosi  o  dodatkowe  wyjaśnienia,  na  jakiej  zasadzie  Zamawiający  będzie 


KIO 1293/21 

uprawniony do korzystania z opracowań powstałych w ramach realizacji przedmiotu umowy”. 

Pismem z 

dnia 10.12.2020 r. przystępujący wyjaśnił, że „w przypadku, o jakim pisze 

Zamawiający  –  to  jest  w  sytuacji,  gdy  Wykonawca  w  ramach  realizacji  przedmiotu 

zamówienia przygotowywać będzie razem z Zamawiającym opracowania, które mogą mieć 

charakter  twórczy,  a  tym  samym  mogą  nie  spełniać  przesłanki  „zestawienia  istniejącej  już 

dokumentacji  producenta  Systemu 

SAM”,  to  majątkowe  prawa  autorskie  będą  przynależne 

Zamawiającemu  i  nie  wymagają  ich  odrębnego  przeniesienia  na  Zamawiającego.  O  ile 

powstaną prawa majątkowe ewentualnie przynależne Wykonawcy,  to  zostaną przeniesione 

na  Zamawia

jącego  bez  dodatkowych  kosztów.  W  związku  z  powyższym,  Wykonawca 

potwierdza,  że  majątkowe  prawa  autorskie  nie  były  bezwzględnym  przedmiotem 

zamówienia, a szczegółowa analiza przedmiotu zamówienia jaką przeprowadził Wykonawca 

przed  terminem  składania  ofert  wskazuje,  że  w  jego  przypadku,  nie  ma  potrzeby 

dokonywania  takiej  wyceny.  Jednocześnie  dokonanie  takiej  wyceny  niejako  na  wszelki 

wypadek  i  co  do  praw,  które  w  ramach  umowy  nie  zostaną  wytworzone,  mogłoby  być 

traktowane jako 

zawyżanie przez Wykonawcę ceny zamówienia i uzyskanie wynagrodzenia 

za prace niewykonane

”. 

Pismem  z  dnia  20.04.2021  r.  zamawiający  poinformował  o  wyborze  jako 

najkorzystniejszej oferty 

przystępującego Euvic. 

Kra

jowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie                                             

i  uwzględniając  dokumentację  z  niniejszego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  oraz  stanowiska  stron 

i  przystępującego  złożone  na  piśmie  i  podane  do 

protokołu rozprawy, zważyła, co następuje.  

W pierwszej kolejności Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.),  tj.  istnienie  po  stronie 

odwołującego  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwość  poniesienia  przez  niego 

szkody z uwagi na kwestionowaną czynność zamawiającego. 

Ponadto 

Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania,  wynikających  z  art.  528  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.). 


KIO 1293/21 

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 i 6 ustawy Pzp zama

wiający odrzuca ofertę, jeżeli: 

jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,                               

z zas

trzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3. 

6) zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu. 

Zgodnie  z  art.  25  ust.  1  ustawy  Pzp,  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyłącznie  oświadczeń  lub  dokumentów 

niezbędnych  do  przeprowadzenia  postępowania.  Oświadczenia  lub  dokumenty 

potwierdzające: 

1) spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, 

2) spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych 

przez zamawiającego, 

3) brak podstaw wykluczenia 

zamawiający  wskazuje  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert. 

Zgodnie  z  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  j

eżeli  wykonawca  nie  złożył  oświadczenia,                       

którym  mowa  w  art.  25a  ust.  1,  oświadczeń  lub  dokumentów  potwierdzających 

okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1,  lub  innych  dokumentów  niezbędnych  do 

przeprowadzenia  postępowania,  oświadczenia  lub  dokumenty  są  niekompletne,  zawierają 

błędy  lub  budzą  wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości,  zamawiający  wzywa  do  ich 

złożenia,  uzupełnienia lub poprawienia lub  do  udzielania wyjaśnień  w  terminie przez  siebie 

wskazanym,  chyba  że  mimo  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  udzielenia 

wyjaśnień  oferta  wykonawcy  podlega  odrzuceniu  albo  konieczne  byłoby  unieważnienie 

postępowania. 

Odnosząc się do zarzutu naruszenia przez zamawiającego art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, 

należy  zauważyć,  że  zamawiający  wezwał  przystępującego  Euvic  do  uzupełnienia  próbki 

syst

emu,  ponieważ  w  trakcie  pierwszej  demonstracji  próbki  przystępujący  nie  wykazał,  że 

oferowany  system  spełnia  wszystkie  wymagania  określone  w  siwz.  Należy  jednak  zwrócić 

uwagę, że uprzednio odpowiadając na pytanie nr 33 zamawiający wyraźnie wskazał, że: „na 

potwierdzenie,  że  oferowany  System  spełnia  wymogi  Zamawiającego,  Wykonawca  którego 

oferta  zostanie  najwyżej  oceniona,  zobowiązany  będzie,  w  odpowiedzi  na  wezwanie 

Zamawiającego, złożyć próbkę oferowanego Systemu i zademonstrować działanie Systemu 

na  tej  p

róbce.  Próbka systemu traktowana jest jako  dokument, którego Zamawiający  może 

żądać  w  celu potwierdzenia,  że oferowane dostawy  odpowiadają  wymaganiom  określonym 

przez  Zamawiającego  (zgodnie  z  Rozporządzeniem  Ministra  Rozwoju  w  sprawie  rodzajów 

dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy).”  Z  ww.  odpowiedzi 


KIO 1293/21 

zamawiającego  wynika,  że  zakwalifikował  on  próbkę  jako  dokument  potwierdzający,  że 

dostawa  oferowanego  systemu  spełnia  wymagania  określone  przez  zamawiającego.  Tym 

samym zamawiający zakwalifikował próbkę jako dokument, o którym mowa w art. 25 ust. 1 

pkt  2  ustawy  Pzp.    Z kolei  w  myśl  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  uzupełnieniu  podlegają  m.in. 

oświadczenia  lub  dokumenty  potwierdzające  okoliczności,  o których mowa  w  art.  25  ust.  1 

ustawy  Pzp.    Z  powyższego  wynika,  że  próbka  oferowanego  systemu  mogła  być  przez 

przystępującego  uzupełniona  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  ponieważ  stanowiła                          

w  niniejszym  postępowaniu  dokument,  o  którym  mowa  w  art.  25  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,                   

tj.  dokument  potwierdzający  spełnianie  wymagań  określonych  przez  zamawiającego.                        

W związku z powyższym Izba stwierdziła, że zamawiający nie dopuścił się naruszenia art. 26 

ust. 3 ustawy Pzp  i oddaliła odwołanie w zakresie tego zarzutu.  

Odrębną  kwestią  jednak  pozostaje,  czy  zamawiający  umożliwił  demonstrację 

uzupełnionej  próbki  zgodnie  z  zasadami  określonymi  w  siwz  i  czy  próbka  ta,                                  

a w konsekwencji oferta przystępującego Euvic, jest zgodna z siwz.  

pierwszej  kolejności  należy  zauważyć,  że  zasady  przeprowadzenia  demonstracji 

próbki  zostały  określone  w  załączniku  nr  6  do  siwz.   W  pkt  I  ppkt  12,  w  pkt  II  ppkt  1  oraz                       

w  pkt  IV  ppkt  1  tego  dokumentu  wskazano

,  że  demonstracja  próbki  ma  się  odbyć  na 

środowisku  demonstracyjnym  przygotowanym  przez  wykonawcę  oraz  że  wykonawca  ma 

dostarczy

ć próbkę w postaci własnego sprzętu (laptop lub komputer z monitorem) z próbką 

oprogramowania SAM, który będzie skonfigurowany zgodnie z wymaganiami wymienionymi 

w  punkcie  IV,  na  którym  wykonawca  będzie  prowadził  demonstrację.    W  trakcie  pierwszej 

demonstracji  okazało  się,  że  przystępujący  Euvic  nie  jest  w  stanie  wykazać  spełnienia 

wymogów dotyczących modułu SAP, tj. funkcjonalności F_55, F_56, F_58 i F_59, ponieważ 

koniecznym  do  tego jest  zawarcie  przez  zamawiającego określonej  umowy  z  producentem 

XPANDION. W  związku z  powyższym,  w  wezwaniu do  uzupełnienia próbki  w  trybie art.  26 

ust. 3 ustawy Pzp, zamawiający poinformował przystępującego Euvic, że „dopuszcza dostęp 

on-

line  do  środowiska  testowego  Wykonawcy  na  czas  prezentacji  wyłącznie  wymagań: 

F_55, F_56, F58, F_59

”.                  

Odnosząc  się  do  faktu,  że  zamawiający  dopuścił  możliwość  demonstracji  próbki                     

on-line,  prz

ede  wszystkim  należy  stwierdzić,  że  w  ten  sposób  zamawiający  odstąpił  od 

wymogów  określonych  w  wyżej  wskazanych  punktach  załącznika  nr  6  do  siwz  i  zmienił 

zasady przeprowadzenia demonstracji na rzecz przystępującego Euvic. Nie można przy tym 

uznać  za  zasadną  argumentacji  zamawiającego,  zgodnie  z  którą  był  on  uprawniony  do 

takiego  działania  w  oparciu  o  pkt  I  ppkt  13  załącznika  nr  6  do  siwz.  W  punkcie  tym 


KIO 1293/21 

wskazano:  „Zamawiający  zastrzega,  że  miejsce  oraz  sposób  Demonstracji  mogą  ulec 

zmianie 

w  zależności  od  obowiązujących  obostrzeń  w  czasie  trwającego  zagrożenia 

epidemicznego

”.  Treść  powyższego  postanowienia  wskazuje,  że  ewentualne  zmiany 

sposobu demonstracji musiałyby  wynikać z  obostrzeń  związanych z  epidemią. Tymczasem 

zamawiający  uzasadnia  zastosowanie  ww.  postanowienia  tym,  że  istniały  trudności                           

w zebraniu podpisów potrzebnych do zawarcia umowy z producentem XPANDION. 

Należy  zatem  stwierdzić,  że  po  pierwsze,  nie  jest  rolą  zamawiającego  zawieranie 

umów  z  podmiotami  trzecimi  w  celu  umożliwienia  danemu  wykonawcy  zaprezentowania 

próbki  systemu,  gdyż  działanie  takie  faworyzowałoby  tego  wykonawcę  i  stanowiłoby 

naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Okoliczności dotyczące trudności w zebraniu podpisów 

są  okolicznościami  dotyczącymi  przystępującego,  a  nie  stanu  epidemii.  Należy  rozróżnić 

bowiem obiektywne fakty dotyczące obostrzenia związanego z epidemią, a okoliczność, że 

dany  wykonawca  nie  dochował  należytej  staranności  i  nie  zabezpieczył  własnego  interesu 

poprzez odpowiednio 

wcześniejsze pozyskanie podpisów. To, że do trudności w podpisaniu 

doszło  w  czasie  epidemii,  nie  powoduje,  że  automatycznie  jest  to  okoliczność  związana                  

z  obostrzeniami  epidemiologicznymi.  Po  drugie,  zamawiający  nie  przedstawił  żadnych 

konkretnych przesz

kód uniemożliwiających zebranie ww. podpisów, zatem nie wykazano tej 

okoliczności,  pozostawiając  ją  jako  gołosłowne  zapewnienia  strony.  Po  trzecie,  niezależnie 

od  niedopuszczalności  zawierania  przez  zamawiającego  umów  na  korzyść  danego 

wykonawcy,  obowiązujące  w  marcu  2021  r.  obostrzenia  epidemiczne  nie  mogły  stać  na 

przeszkodzie  zebraniu  podpisów  uprawnionych  przedstawicieli  zamawiającego,  zwłaszcza 

że przykładowo - bez względu na pandemię - istniała możliwość przesunięcia terminu drugiej 

prezentacji  i  uzys

kania  w  tym  czasie  podpisów  elektronicznych  (jeśli  członkowie  zarządu 

zamawiającego  ich  nie  posiadają)  lub  upoważnienia  określonych  innych  osób  do 

reprezentowania  zamawiającego.    W  związku  z  powyższym  treść  pkt  I  ppkt  13  załącznika             

nr  6  do  siwz 

nie  może  stanowić  uzasadnienia  dla  odstąpienia  przez  zamawiającego  od 

zasad przeprowadzania demonstracji opisanych w pkt I ppkt 12, w pkt II ppkt 1 oraz w pkt IV 

ppkt 1 tego dokumentu. Oznacza to, że zamawiający nie był uprawniony do dopuszczenia, 

aby uzu

pełniona próbka została zaprezentowana przez przystępującego Euvic w środowisku 

testowym  on-

line,  zamiast  w  środowisku  próbki  na  własnym  sprzęcie  wykonawcy.  Fakt,  że 

zamawiający  pozwolił  przystępującemu  Euvic  na  zaprezentowanie  próbki  systemu  w 

środowisku  odmiennym,  niż  przewidziane  w  załączniku  nr  6  do  siwz,  stanowi  naruszenie 

zasad  przejrzystości,  równego  traktowania  i  uczciwej  konkurencji,  zatem  zarzut  ten  został 

przez Izbę uwzględniony. 

Przechodząc do zarzutów naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp Izba wskazuje, 


KIO 1293/21 

że  przystępujący  nie  wykazał  spełnienia  funkcjonalności  F_55,  F_56,  F_58  i  F_59 

dotyczących modułu SAP XPANDION, więc nie można uznać, że oferta jest w tym zakresie 

zgodna  z  siwz.  Podczas  pierwszej  prezentacji  nie  wykazano  tego  w  ogóle,  natomiast 

podczas  drugiej  prezentacji  nie  wykazano  tego w  sposób  prawidłowy,  tj.  w  sposób  zgodny              

z  postanowieniami  pkt  I  ppkt  12,  pkt  II  ppkt  1  oraz  pkt  IV  ppkt  1  załącznika  nr  6  do  siwz,                 

w  środowisku  próbki  na  własnym  sprzęcie  wykonawcy.  Wykazywanie  spełnienia  wymagań  

w sposób niezgodny z siwz, nie może być bowiem uznane za prawidłowe i skuteczne.  

Reasumując, skoro przystępujący Euvic nie zaprezentował próbki systemu w sposób 

określony  przez  zamawiającego  w  dokumentacji  postępowania,  w  załączniku  nr  6  do  siwz,                                  

to  tym  samym  nie  wykazał  zgodności  swojej  oferty  w  zakresie  wymagań  dotyczących 

funkcjonalności  F_55,  F_56,  F_58  i  F_59.  Skutkiem  powyższego,  oferta  przystępującego 

Euvic  podlega  odrzuceniu 

na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp.  Odwołanie                         

w zakresie tego zarzutu zostało więc uwzględnione. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  dotyczącego  funkcjonalności  F_09  i  F_43,  należy 

zauważyć,  że  w  pkt  VII  załącznika  nr  6  do  siwz  wymogi  dotyczące  tych  funkcjonalności 

zostały określone następująco: 

F_09: „Zapewniać eksport danych do popularnych formatów: csv, xls, xlsx, xml”, 

F_43:  „Posiadać  gotowe  mechanizmy  udostępniania  danych  zebranych  podczas 

inwentaryzacji  w  formie  plików  płaskich  (xml,  csv,  xls,  xlsx)  w  ramach  zdefiniowanego 

harmonogramu określanego przez Zamawiającego”. 

Należy  zauważyć,  że  w  wymaganiach  dla  obu  ww.  funkcjonalności  zamawiający 

wymienił  formaty  csv,  xls,  xlsx,  xml  po  przecinku,  nie  wprowadzając  słów  takich  jak:  „lub”, 

„albo”, „m.in.”, „np.”, „min.”   lub innych, których użycie wskazywałoby na to, że nie wszystkie 

wymienione  formaty  są  wymagane.  Tym  samym  sposób  sformułowania  przez 

zamawiającego  obu  ww.  wymagań  wskazuje,  że  każdy  z  wymienionych  formatów  był 

wymagany  oddzielnie 

i  musiał  być  wykazany  przez  wykonawcę  niezależnie  od  wykazania 

innych. 

Innymi słowy: wykonawca musiał wykazać eksport do wszystkich ww. formatów. 

W  obu 

protokołach  z  demonstracji  systemu  przez  przystępującego  Euvic 

zamawiający  wpisał:  „format  pliku  xls  zamiast  formatu  xlsx”.  Oznacza  to,  że  w  toku  żadnej                   

z  demonstracji  przystępujący  nie  wykazał  spełnienia  wymogów  dotyczących  ww. 

funkcjonalności, gdyż nie wykazał możliwości eksportu do formatu xlsx.  Tym samym oferta 

przystępującego  podlega  odrzuceniu  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  jako 

niezgodna z siwz.  

Nie  można  przy  tym  zgodzić  się  z  argumentacją  zamawiającego,  zgodnie  z  którą 


KIO 1293/21 

oferta  przystępującego  jest  zgodna  z  siwz,  bo  formaty  xls  oraz  xlsx  są  zamienne  i 

k

onwertowalne, zatem brak możliwości eksportu do formatu xlsx nie zagraża oczekiwanym 

standardom  zamawiającego  i  nie  ogranicza  raportowania  danych  do  systemu.  Należy 

podkreślić,  że  po  upływie  terminu  składania  ofert  wymagania  zawarte  w  siwz  są  wiążące 

zarówno  dla  wykonawców,  jak  i  dla  zamawiającego.  Zamawiający  nie  może  więc  w  toku 

badania  ofert  dokonywać  swobodnej  oceny,  które  z  wymogów  zawartych  przez  niego 

uprzednio  w  siwz  są  mu  potrzebne,  a  które  nie.  Taka  analiza  powinna  być  przez 

zamawiającego dokonana przed upływem terminu składania ofert, natomiast po upływie tego 

terminu 

uwzględnianie  jej  przy  badaniu  ofert  jest  już  niedopuszczalne.  W  efekcie 

zamawiający  ma  obowiązek  weryfikować  zgodność  ofert  z  siwz  pod  kątem  każdego 

wymagania, bez względu na to, czy po złożeniu ofert nadal uważa je za potrzebne, czy nie. 

Przeciwne działanie, tj. rezygnacja przez zamawiającego z określonych wymagań na etapie 

badania ofert

, stanowi naruszenie zasady przejrzystości, uczciwej konkurencji oraz równego 

traktowania  zarówno  wykonawców  uczestniczących  w  postępowaniu,  jak  i  tych,  którzy 

mogliby 

zdecydować  o  wzięciu  w  nim  udziału,  gdyby  wiedzieli,  że  spełnienie  określonych 

wymogów nie będzie jednak weryfikowane.  

Reasumując,  system  oferowany  przez  przystępującego  Euvic  nie  spełnia  wymogów 

dotyczących funkcjonalności F_09 i F_43, zatem oferta przystępującego podlega odrzuceniu 

na  podstawie 

art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp.  Odwołanie  w  zakresie  tego  zarzutu  zostało 

więc uwzględnione. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  dotyczącego  funkcjonalności  F_26,  należy  zauważyć,  że 

istotą  tego  zarzutu  było  to,  że  zamawiający  umożliwił  przystępującemu  Euvic  wykazanie 

spełnienia  wymogu  odnoszącego  się  do  tej  funkcjonalności  na  podstawie  dokumentacji,                   

a  nie  weryfikacji  próbki.  Należy  zauważyć,  że  w  tabeli  w  pkt  VII  załącznika  nr  6  do  siwz,                    

w  ostatniej  kolumnie 

zatytułowanej  „Dodatkowe  informacje”,  zamawiający  przy  niektórych 

funkcjonalnościach  wpisywał:  „Prezentacja  funkcji  na  środowisku  demonstracyjnym”.    Przy 

funkcjona

lności  F_26  takiego  zapisu  nie  było.  Natomiast  w  tabeli  w  scenariuszu  testowym 

(przewidzianym  w  pkt  VI  ppkt  4  załącznika  nr  6  do  siwz)  przy  tej  funkcjonalności 

zamawiający  wpisał:  „Zaprezentowana  baza  dostawców  w  ilości  15.000  z  potwierdzeniem 

(np. w dokumentacji) informacji o jej automatycznej aktualizacji. Prezentacja

dodania ręcznie 

jednego dostawcy

”.   

Abstrahując  w  tym  miejscu  od  kwestii  prawidłowości  precyzowania  przez 

zamawiającego dopiero w scenariuszu testowym, wysyłanym wykonawcom w toku badania 

o

fert,  procedury  demonstracji  próbki  (treść  pkt  VI  ppkt  4  załącznika  nr  6  do  siwz  nie  była 

przez wykonawców kwestionowana), należy zauważyć, że rzeczywiście dopuszczono w nim, 

aby  funkcjonalność  F_26  została  wykazana  na  podstawie  dokumentacji,  zaś  wymóg 


KIO 1293/21 

zap

rezentowania tej funkcjonalności w ramach demonstracji nie został wprost przewidziany 

pkt VII załącznika nr 6 do siwz.  

W  tym  stanie  rzeczy  Izba 

uznała,  że  nie  zachodzą  podstawy  do  stwierdzenia 

niezgodności  oferty  przystępującego  Euvic  z  treścią  siwz,  gdyż  wykazanie  spełnienia 

wymogu  dotyczącego  funkcjonalności  F_26  za  pomocą  dokumentacji,  było  dopuszczalne. 

Dlatego też odwołanie w zakresie tego zarzutu zostało oddalone.  

N

a marginesie należy zauważyć, że w treści odwołania przy ww. zarzucie odwołujący 

w

ymienił  także  funkcjonalności  I_01  oraz  I_02,  nie  wyjaśniając,  jaki  jest  ich  związek  z  tym 

zarzutem i nie odnosząc się do nich również na rozprawie. W tym stanie rzeczy stwierdziła, 

że w istocie zarzuty w stosunku do tych funkcjonalności nie zostały postawione. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  dotyczącego  funkcjonalności  F_41,  należy  zauważyć,  że                     

w  tabeli  w 

pkt  VII  załącznika  nr  6  do  siwz  wymóg  dla  tej  funkcjonalności  brzmiał:                     

„Posiadać  interfejs  w  języku  polskim  i  angielskim”.  Odwołujący  powołał  się  na  swoją 

korespondencję z firmą XPANDION, której odpowiedź brzmiała:  

„Xpandion  ProfileTailor  GRC  to  oprogramowanie  wielojęzyczne.  Niektórzy  z  naszych 

klientów  przetłumaczyli  je  na  inne  języki.  Oficjalnie  produkt  może  być  dostarczany                             

z  fabrycznie  załadowanym  interfejsem  w  języku  angielskim  i  hiszpańskim.  Niektóre                            

z fragmentów są tłumaczone na język polski”. 

Pomijając w tym miejscu, kim jest osoba przesyłająca ww. wiadomość odwołującemu 

(jej  dane  identyfikacyjne  ograniczają  się  do  podpisu  „Moshe”),  przede  wszystkim  należy 

zauważyć,  że  z  wiadomości  tej  wynika,  że  nie  jest  wykluczona  możliwość  przetłumaczenia 

przez  niektórych  klientów  ww.  oprogramowania  na  inne  języki,  w  tym  język  polski.  Zatem 

wiadomość  ta  nie  może  stanowić  dowodu  niespełnienia  przez  przystępującego  Euvic 

wymogu dotyczącego funkcjonalności F-41.  

Ponadto,  jak  słusznie  zwrócił  uwagę  przystępujący  na  rozprawie,  ww. 

korespondencja  między  odwołującym  a  firmą  XPANDION  dotyczyła  produktu  o  nazwie 

Xpandion ProfileTailor GRC

, podczas gdy przystępujący w formularzu ofertowym zaoferował 

CLR  SAP  Applications  Advanced

.  Odwołujący  nie  wykazał  przy  tym,  aby  zaoferowane 

oprogramowanie stanowiło „nakładkę lub sublicencję” produktu Xpandion ProfileTailor GRC. 

W związku z powyższymi okolicznościami Izba uznała, że nie zachodzą podstawy do 

stwierdzenia  niezgodności  oferty  przystępującego  Euvic  z  treścią  siwz  w  zakresie  wymogu 

dotyczącego  funkcjonalności  F-41.  Dlatego  odwołanie  w  zakresie  tego  zarzutu  zostało 

oddalone.  


KIO 1293/21 

Odnosząc się do zarzutu dotyczącego braku wskazania przez przystępującego Euvic 

ceny  za  przeniesienie  majątkowych  praw  autorskich,  należy  zauważyć,  że  w  projekcie 

umowy wskazano m.in.: 

§ 2 ust. 1 pkt 1.1. i 1.2.: 

„Na warunkach określonych Umową, Zamawiający zleca, a Wykonawca zobowiązuje się: 

1.1.  dostarczyć  i  wykonać  Wdrożenie  Systemu  SAM  spełniającego  wymagania  opisane  w 

Załączniku nr 1 [Opis Przedmiotu Zamówienia], w tym przenieść autorskie prawa majątkowe 

do Utworów, o które mogą powstać w związku z realizacją Umowy, 

1.2.  udzielić  lub  zapewnić  stosowne  licencje  na  oprogramowanie  wchodzące  w  skład 

Systemu  SAM  w  liczbie  zapewniającej  pracę  Systemu  SAM  w  środowisku  Zamawiającego 

(Licencje) na warunkach określonych w § 8 Umowy”, 

§ 9 ust. 1 i 2: 

„1.  Zgodnym  zamiarem obu Stron jest  przeniesienie na  Zamawiającego  majątkowych praw 

autorskich  do  Utworów  stworzonych  w  ramach  wykonania  Umowy,  w  celu  umożliwienia 

Zamawiającemu  dowolnego  i  niczym  nieograniczonego  korzystania  z  Utworów  oraz 

rozporządzania nimi, jak też umożliwienie ich dowolnych zmian i modyfikacji. 

2.  Wykonawca  gwarantuje  i  zapewnia,  że  każdorazowo  na  dzień  przekazania 

Zamawiającemu  danego  Utworu  będzie  mu  przysługiwała  pełnia  autorskich  praw 

majątkowych do tego Utworu, wraz z prawem zezwalania na wykonywanie zależnego prawa 

autorskiego.

” 

Zgodnie  z 

§  9  ust.  3  pkt  1  i  2  projektu  umowy  wykonawca  zobowiązywał  się  też 

przenieść na zamawiającego autorskie prawa majątkowe do wymienionych w tych punktach 

utworów nie będących i będących Oprogramowaniem na określonych polach eksploatacji.  

N

a  wezwanie  zamawiającego,  w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp,  przystępujący 

dwukrotnie 

udzielił w tym zakresie wyjaśnień. Przystępujący w szczególności podniósł, że: 

 

„Oczywiste jest, że zarówno Modyfikacje jaki i elementy wytworzone w ramach Wdrożenia 

są  Utworami,  jednak  o  ile  mieszczą  się  one  w  definicji  Oprogramowania  –  podstawą 

korzystania  z  nich  przez  Zamawiającego  jest  licencja,  a  nie  przeniesienie  majątkowych 

praw autorskich. (…) Ponieważ Wykonawca nie wytwarza w ramach realizacji przedmiotu 

umowy  Utworów  innych  niż  Oprogramowanie  (czyli  nie  będących  Oprogramowaniem),                 

a  Utwory  będące  Oprogramowaniem  z  kolei  na  podstawie  §  8  objęte  są  licencją, 

Wykonawca uznał, że zapis § 9 w jego przypadku nie będzie miał miejsca i nie dokonał 

wyceny w zakresie w jakim Zamawiający prowadzi wyjaśnienie”. 

 

„Dokumentacja, o której mowa we wzorze umowy i załączniku do niej, w tym przypadku 

nie  stanowi  utworu  w  rozumieniu  ustawy  o  prawie  autorskim  i  prawach  pokrewnych,  nie 

jest  zatem  również  Utworem  w  rozumieniu  wzoru  umowy.  Dokumentacja  obejmuje 

bowiem jedynie zestawienie istniejącej już dokumentacji producenta Systemu SAM i opisu 


KIO 1293/21 

jego  konfiguracji  oraz  opisu  funkcjonalności,  który  został  przez  Zamawiającego 

zamieszczony w SIWZ

”.  

 

„W celu uniknięcia wątpliwości Wykonawca wskazuje również, że mimo iż zgodnie z OPZ, 

Zamawiający  zapisał,  że  majątkowe  prawa  autorskie  do  Modyfikacji  realizowanych                            

w  ramach  Usług  Wsparcia  Konsultacyjno  –  Deweloperskiego  miałyby  przejść  na 

Zamawiającego,  to  miałoby  się  to  odbyć  na  zasadach  opisanych  w  Umowie.  Umowa 

natomiast  stanowi,  jak  wyżej  wskazano,  że  Modyfikacja  jako  element  Oprogramowania, 

będzie objęta zakresem Licencji”.  

 

„w sytuacji, gdy Wykonawca w ramach realizacji przedmiotu zamówienia przygotowywać 

będzie razem  z  Zamawiającym  opracowania, które mogą  mieć  charakter twórczy,  a tym 

samym mogą nie spełniać przesłanki „zestawienia istniejącej już dokumentacji producenta 

Systemu  SAM”,  to  majątkowe  prawa  autorskie  będą  przynależne  Zamawiającemu  i  nie 

wymagają  ich  odrębnego  przeniesienia  na  Zamawiającego.  O  ile  powstaną  prawa 

majątkowe  ewentualnie  przynależne  Wykonawcy,  to  zostaną  przeniesione  na 

Zamawiającego bez dodatkowych kosztów”. 

Z  ud

zielonych  przez  przystępującego  wyjaśnień  wynika  zatem,  że  jego  oferta  nie 

obejmuje  ceny  za  przeniesienie  majątkowych  praw  autorskich,  gdyż  zgodnie  z  projektem 

umowy,  w  ramach  wykonania  przedmiotu  umowy  nie  będzie  zachodziła  konieczność  ich 

przeniesienia. 

Ponadto przystępujący wyjaśnił, że ewentualne prawa majątkowe przynależne 

przystępującemu  zostaną  przeniesione  na  zamawiającego  bez  dodatkowych  kosztów. 

Należy w tym miejscu zauważyć, że kwota przewidziana za przeniesienie majątkowych praw 

autorskich (pkt 

1a tabeli nr 1 w formularzu ofertowym) wchodziła w zakres ceny wskazanej       

w  ofercie  za  wdrożenie  systemu  SAM  (pkt  1  tabeli  nr  1  w  formularzu  ofertowym),  zatem 

udzielając ww. wyjaśnień przystępujący nie uzyskiwał żadnych korzyści finansowych. 

Izba uzna

ła, że w świetle udzielonych przez przystępującego wyjaśnień, nie zachodzi 

podstawa do stwierdzenia, że popełnił on błąd w obliczeniu ceny, a w konsekwencji – że jego 

oferta  podlega  odrzuceniu.  Dlatego  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  naruszenia  przez 

zamawiaj

ącego art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, zostało oddalone. 

Orzeczenie  Izby  zostało  wydane  w  oparciu  o  dokumentację  postępowania                                 

o  udzielenie  zamówienia,  w  tym  przede  wszystkim  załącznik  nr  6  do  siwz,  protokoły                          

z  demonstracji  próbek,  korespondencję  zamawiającego  z  przystępującym  oraz  w  oparciu                    

o stanowiska stron i przystępującego przedstawione na rozprawie i w pismach procesowych.  


KIO 1293/21 

Wobec  powyższego,  Izba  postanowiła  jak  w  sentencji  wyroku,  orzekając  na 

podstawie art. 552 ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych 

(Dz.U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.

)  w  zw.  z  art. 92  ust.  2 ustawy  Przepisy  wprowadzające 

ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2020). 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie  art.  574 

ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w zw. z art. 92 ust. 

2 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. 

poz. 2020) oraz w oparciu o przepisy § 7 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b)  

rozporządzenia  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.U.  z  2020  r. 

poz. 2437).                   

Odwołujący postawił w odwołaniu sześć zarzutów dotyczących:  

funkcjonalności F_55, F_56, F_58 i F_59, 

funkcjonalności F_09 i F_43, 

funkcjonalności F-26, 

funkcjonalności F-41,  

uzupełnienia próbki na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, 

odrzucenia oferty przystępującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. 

Spośród  ww.  sześciu  zarzutów,  Izba  uwzględniła  dwa,  a  cztery  oddaliła.  Dlatego  też 

kosztami postępowania Izba obciążyła zamawiającego w części 2/6 i odwołującego w części 

4/6. Na koszty postępowania odwoławczego składał się wpis uiszczony przez odwołującego 

w  wysokości  15.000  zł  oraz  koszty  wynagrodzenia  pełnomocnika  zamawiającego  w 

wysokości  3.600  zł,  co  razem  daje  kwotę  18.600  zł.  Skoro  zamawiający  ponosi  koszty  w 

części  2/6,  to  powinien  ponieść  je  w  kwocie  6.200  zł  (2/6  z  kwoty  18.600  zł),  tymczasem 

poniósł dotychczas koszty w wysokości 3.600 zł. Z kolei odwołujący ponosi koszty w części 

4/6,  zatem  powinien  ponieść  je  w  kwocie  12.400  zł  (4/6  z  kwoty  18.600  zł),  a  poniósł  je 

dotychczas w wysokości 15.000 zł. Wobec powyższego Izba zasądziła od zamawiającego na 

rzecz  odwołującego  kwotę  2.600  zł,  stanowiącą  różnicę  pomiędzy  kosztami  poniesionymi 

dotychczas  przez  odwołującego,  a  kosztami  postępowania,  za  jakie  odpowiadał  w  świetle 

jego  wyniku  (15.000 

–  2.600  =  12.400).  Ponadto  zasądzona  od  zamawiającego  na  rzecz 

odwołującego  kwota  2.600  zł  powoduje,  że  również  zamawiający  poniesie  koszty  w  takiej 

wysokości, w jakiej odpowiada za nie w świetle wyniku postępowania odwoławczego (3.600 

+ 2.600 = 6.200 zł). 

Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji. 


KIO 1293/21 

Przewodniczący   ...………………….. 

……………………. 

…………………….