Sygn. akt: KIO 1286/21
WYROK
z dnia 2 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Konik
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie 28 czerwca 2021
r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej 30 kwietnia 2021 roku przez wykonawcę ALBA
Miejskie
Przedsiębiorstwo Gospodarki komunalnej
spółkę
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Dąbrowie Górniczej w postępowaniu prowadzonym
przez
Gminę Bobrowniki z siedzibą w Bobrownikach,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę ALBA Miejskie
Przedsiębiorstwo
Gospodarki
komunalnej
spółkę
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Dąbrowie Górniczej i:
Zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania;
Z
asądza od wykonawcy ALBA Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki
komunalnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Dąbrowie
Górniczej, na rzecz zamawiającego Gminę Bobrowniki z siedzibą w
Bobrownikach
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy)
stanowiącą koszty z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..…
Sygn. akt: KIO 1286/21
UZASADNIENIE
Gmina Bobrowniki z siedzibą w Bobrownikach (dalej: „Zamawiający”) prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.
„Świadczenie usług odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych pochodzących z
nieruchomości zamieszkałych, położonych na terenie Gminy Bobrowniki” Numer
referencyjny: ZP.271.1.7.2020.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 2
października 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2020/S 192-463166.
W postępowaniu tym wykonawca ALBA Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki
komunalnej spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Dąbrowie Górniczej
(dalej: „Odwołujący”) 30 kwietnia 2021 r. złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wobec niezgodnych z przepisami ustawy Pzp czynności Zamawiającego oraz
zaniechań czynności, do których Zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy
polegających na:
czynności wyboru oferty złożonej przez PZOM STRACH spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością spółkę komandytową z siedzibą w Konopiskach (dalej jako
„STRACH” albo „Wykonawca”), jako oferty najkorzystniejszej;
niezgodnego z przepisami ustawy wezwania STRACH do wyjaśnień w zakresie nie
posiadania wpisu do Rejestru Działalności Regulowanej Gminy Bobrowniki w pełnym
zakresie kodów odpadów objętych przedmiotem zamówienia;
3) niezgodnego z przepisami ustawy zaniechania wykluczenia STRACH;
niezgodnego z przepisami ustawy zaniechania przekazania Odwołującemu
dokumentów stanowiących załączniki do protokołu postępowania zawierających
wszystkie zawarte w nich informacje;
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1) art. 26 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
, w związku z art. 522 ust. 1 nowej
ustawy Pzp,
przez wezwanie STRACH do wyjaśnień w zakresie nie posiadania wpisu
do Rejestru Działalności Regulowanej Gminy Bobrowniki w pełnym zakresie kodów
odpadów objętych przedmiotem zamówienia w sytuacji, gdy Zamawiający oświadczył
że uwzględnia uprzednio wniesione odwołanie w sprawie o sygn. akt KIO 3465/20 w
ca
łości, w wyniku czego Krajowa Izba Odwoławcza, Postanowieniem z dnia 25
stycznia 2021 roku, umorzyła postępowanie odwoławcze co zobowiązywało
Zamawiającego do dokonania czynności wykluczenia STRACH z postępowania z
zastosowaniem podstawy prawnej wskazanej
w treści zarzutu;
2) art. 24 ust. 1 pkt 16 i pkt 12 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
w związku z art. 522 ust.
1 nowej ustawy Pzp,
przez zaniechanie wykluczenia z postępowania STRACH na
skutek stwierdzenia, że Wykonawca ten w wyniku zamierzonego działania lub
rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu
informacji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu przez wskazanie w Jednolitym
Dokumencie Zamówienia Publicznego, że posiada Wpis do Rejestru działalności
regulowanej w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości na terenie Gminy Bobrowniki prowadzonym przez Wójta Gminy
Bobrowniki, spełniający warunki udziału w postępowaniu lub nie jest w stanie
przedstawić wymaganych dokumentów, w sytuacji, gdy Zamawiający oświadczył że
uwzględnia uprzednio wniesione odwołanie w sprawie o sygn. akt KIO 3465/20 w
całości, w wyniku czego Krajowa Izba Odwoławcza, Postanowieniem z dnia 25
stycznia 2021 roku, umorzyła postępowanie odwoławcze co zobowiązywało
Zamawiającego do dokonania czynności wykluczenia STRACH z postępowania z
zastosowaniem podstawy prawnej wskazanej w treści zarzutu;
3) art. 24 ust. 1 pkt 17 i pkt 12 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, przez zaniechanie
wykluczenia z postępowania STRACH wobec przedstawienia informacji
wprowadzających Zamawiającego w błąd, w wyniku co najmniej lekkomyślności lub
niedbalstwa,
przez wskazanie w Jednolitym Dokumencie Zamówienia Publicznego,
że posiada Wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów
komunalnych
od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Bobrowniki
prowadzonym przez Wójta Gminy Bobrowniki, spełniający warunki udziału w
postępowaniu, co miało istotny wpływ na decyzję Zamawiającego o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez STRACH w sytuacji, gdy Zamawiający
oświadczył, że uwzględnia uprzednio wniesione odwołanie w sprawie o sygn. akt KIO
3465/20 w całości, w wyniku czego Krajowa Izba Odwoławcza, Postanowieniem z
dnia 25 stycznia 2021 roku, umorzyła postępowanie odwoławcze co zobowiązywało
Zamawiającego do dokonania czynności wykluczenia STRACH z postępowania z
zastosowaniem podstawy prawnej wskazanej w treści zarzutu;
art. 96 ust. 3 w związku z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy w związku z art. 11 ust. 4 ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkure
ncji prowadząc do naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy,
przez zaniechanie czynności udostępnienia pełnej treści wyjaśnień rażąco niskiej
ceny, na skutek bezprawnego uznania za skutecznie zastrzeżoną tajemnicę
przedsiębiorstwa, informacji tego Wykonawcy takiej tajemnicy nie stanowiących na
skutek czego odebrano Odwołującemu możliwość weryfikacji czynności
Zamawiającego, względem których przysługują środki ochrony prawnej w sytuacji,
gdy Zamawiający oświadczył, że uwzględnia uprzednio wniesione odwołanie w
sprawie
o sygn. akt KIO 3465/20 w całości, w wyniku czego Krajowa Izba
Odwoławcza, Postanowieniem z dnia 25 stycznia 2021 roku, umorzyła postępowanie
odwoławcze co zobowiązywało Zamawiającego do dokonania czynności zaniechanej,
bez prawa do dalszego badania skute
czności zastrzeżenia informacji STRACH;
Odwołujący wniósł o:
1) uw
zględnienie odwołania w całości i unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej
nakazanie Zamawiającemu powtórzenie czynności badania i oceny ofert;,
3) nakazanie
Zamawiającemu wykluczenie STRACH z postępowania,
nakazanie Zamawiającemu udostępnienie Odwołującemu zastrzeżonych informacji
zawartych w wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, że posiada legitymację uprawniającą do
wniesienia odwołania określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. Odwołujący wyjaśnił, że jego
interes
w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia doznał uszczerbku w wyniku wadliwych
czynności i zaniechania dokonania przez Zamawiającego czynności prawem przepisanych,
do wykonania których był zobowiązany. Odwołujący złożył ofertę w przedmiotowym
postępowaniu, które została sklasyfikowana na drugiej pozycji. Oferta Odwołującego nie
podlega odrzuceniu. Odwołujący na wezwanie Zamawiającego jest w stanie złożyć
dokumenty potwierdzające nie podleganie wykluczeniu oraz spełnianie warunków udziału w
postępowaniu. Wykonanie przez Zamawiającego żądań odwołania może doprowadzić do
uzyskania
zamówienia przez Odwołującego. W obecnym stanie sprawy, Odwołujący może
ponieść szkodę wynikającą z możliwości nieuzyskania zamówienia, a tym samym nie
otrzymania wynagrodzenia w wysokości wynikającej z oferty złożonej przez Odwołującego to
jest w łącznej kwocie 3 737 880,00 złotych.
Następnie Odwołujący wyjaśnił, że pierwsze odwołanie na czynności i zaniechania
Zamawiającego w tym postępowaniu wniósł 29 grudnia 2020 r., zarzucając Zamawiającemu
naruszenie:
1) art. 24 ust. 1 pkt 16 i pkt 12 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie
wykluczenia z postępowania wykonawcy "STRACH", na skutek stwierdzenia, że
wykonawca ten w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa
wprowad
ził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że spełnia warunki
udziału w postępowaniu poprzez wskazanie w Jednolitym Dokumencie Zamówienia
Publicznego, że posiada wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy
Bobrowniki prowadzonego przez Wójta Gminy Bobrowniki, spełniający warunki
udziału w postępowaniu, lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych dokumentów,
2) art. 24 ust. 1 pkt 17 i pkt 12 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie
wykluczenia z postępowania STRACH wobec przedstawienia informacji
wprowadzających Zamawiającego w błąd, w wyniku co najmniej lekkomyślności lub
niedbalstwa, poprzez wskazanie w Jednolitym Europejskim Dokumencie Zamówienia,
że posiada wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Bobrowniki
prowadzonym przez Wójta Gminy Bobrowniki, spełniający warunki udziału w
postępowaniu, co miało istotny wpływ na decyzję Zamawiającego o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez STRACH,
art. 96 ust. 3 w związku z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w związku z art. 11 ust. 4 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji prowadząc do naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy
Pzp
przez zaniechanie czynności udostępnienia uzasadnienia podstaw zastrzeżenia
jako tajemnicy przedsiębiorstwa wyjaśnień rażąco niskiej ceny, a także tych
wyjaśnień, na skutek bezprawnego uznania za skutecznie zastrzeżoną tajemnicę
przedsiębiorstwa, informacji tego wykonawcy takiej tajemnicy nie stanowiących, na
skutek czego odebrano Odwołującemu możliwość weryfikacji czynności
Zamawiającego, względem których przysługują środki ochrony prawnej,
ewentualnie, w przypadku nieuwzględnienia zarzutu nr 1 i/lub nr 2 - art. 26 ust. 3 i ust.
4 ustawy Pzp
przez zaniechanie wezwania STRACH do wyjaśnienia i uzupełnienia
aktualnego potwierdzenia wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie
odbierania odpadów komunalnych na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. 2020, poz. 1439 ze zm.)
obejmujące swym zakresem Gminę Bobrowniki, w zakresie brakującego kodu
odpadu 17 03 80 "Odpadowa papa".
Następnie Odwołujący wskazał, że wniósł o uwzględnienie odwołania oraz unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz nakazanie Zamawiającemu:
powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
wykluczenie Przystępującego z postępowania,
powtórzenie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej spośród niepodlegających
odrzuceniu ofert złożonych przez wykonawców nie podlegających wykluczeniu z
postępowania.
albo, w przypadku nieuwzględnienia zarzutów przedstawienia przez STRACH informacji
wprowad
zających w błąd:
powtórzenia czynności badania i oceny ofert,
wezwania
Przystępującego
do
wyjaśnienia
i
uzupełnienia
dokumentów
potwierdzających wiedzę i doświadczenie,
udostępnienia Odwołującemu zastrzeżonych informacji zawartych w uzasadnieniu
zastrzeżenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny jako tajemnicy przedsiębiorstwa oraz
wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny,
powtórzenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej spośród niepodlegających
odrzuceniu ofert złożonych przez wykonawców nie podlegających wykluczeniu z
po
stępowania.
Odwołujący wyjaśnił, że do ww. postępowania odwoławczego wykonawca STRACH
zgłosił przystąpienie w charakterze uczestnika postępowania po stronie Zamawiającego.
Następnie, jak wskazał Odwołujący 22 stycznia 2020 r. Zamawiający złożył
odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu.
W ocenie Odwołującego takie działanie Zamawiającego należy odczytywać w świetle
przepisu art. 522 ust. 1 nowej ustawy P
zp oraz konstrukcji żądań odwołania, jako zgodę na
jego podstawowe (a nie alternatywne) żądania.
Odwołujący prezentuje stanowisko, zgodnie z którym Zamawiający powinien był
wykluczyć STRACH z postępowania na wskazanych w treści zarzutów przesłankach
faktycznych i prawnych. Ponadto Odwołujący wskazał, że wykonawca STRACH nie wniósł
sprzeciwu wobec powyższego uwzględnienia co musiało zostać odczytane jako pogodzenie
się z zaistniałym stanem sprawy.
Odwołujący wskazał również, że w dniu 25 stycznia 2021 roku, Krajowa Izba
Odwoławcza wydała Postanowienie umarzające postępowanie odwoławcze, opierając się na
oświadczeniu Zamawiającego o uwzględnieniu odwołania.
Ad zarzutu 1.
W pierwszej kolejności Odwołujący przywołał treść art. 522 ust. 1 ustawy Pzp. Jak
wskazał Odwołujący, Zamawiający mógł uwzględnić odwołanie wyłącznie w części
odnoszącej się do zaniechania wezwania do wyjaśnienia i uzupełnienia dokumentów.
Wówczas Krajowa Izba Odwoławcza na podstawie art. 522 ust. 4 nowej ustawy Pzp
otworzyłaby rozprawę i wydała orzeczenie wobec nieuwzględnionych zarzutów.
Z
amawiający zdecydował się jednak na uwzględnienie zarzutów całości. Co oznacza, że
powinien był wykluczyć STRACH z postępowania na wskazanych w treści zarzutów
prze
słankach faktycznych i prawnych. Natomiast, jak wskazał Odwołujący, Zamawiający
pomimo iż był zobowiązany do dokonania czynności wykluczenia STRACH z postępowania,
nie uczynił tego. Następnie Odwołujący wyjaśnił, że Zamawiający pismem z dnia 6 kwietnia
2021 roku wezwał STRACH do złożenia wyjaśnień że na dzień składania oferty Wykonawca
nie posiadał wpisu do RDR w zakresie kodu odpadu: 17 03 80 „Odpadowa papa". Zwrócił się
o wyjaśnienie dlaczego na dzień składania ofert Wykonawca nie posiadał wpisu w RDR w
pełnym zakresie kodów odpadów objętych przedmiotem zamówienia. W odpowiedzi z 16
kwietnia 2021 r. wykonawca STRACH błędnie, w ocenie Odwołującego, wskazał że nie był
zobowiązany do posiadania przedmiotowego wpisu do RDR.
Odwołujący uważa cały proces od wezwania z dnia 6 kwietnia 2021 roku do
odpowiedzi STRACH z dnia 16 kwietnia 2021 roku i w konsekwencji zaniechanie
wykluczenia STRACH i wybór oferty tego wykonawcy jako najkorzystniejszej, za naruszający
przepisy
ustawy i nowej ustawy Pzp wskazane w treści zarzutów. Według Odwołującego
s
koro Zamawiający uwzględnił odwołanie i bez orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej
przyznał, że doszło do wprowadzenia w błąd kwalifikowanego w myśl przepisu art. 24 ust. 1
pkt 16 us
tawy, albo art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy, żadne wezwanie do wyjaśnień czy
uzupełnień nie może stanowić podstawy do konwalidacji powstałego naruszenia prawa.
Odwołujący wskazał, że brak jest możliwości zastępowania w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego nieprawdziwych informacji innymi dokumentami, czy
informacjami. Już jednorazowe działanie wykonawcy zmierzające do wprowadzenia
zamawiającego w błąd wywołuje skutek w postaci jego wykluczenia. Takie zachowanie nie
podlega konwalidacji i jeśli raz zaistniało to nie można dawać wykonawcy szansy jego
naprawienia, choćby przez wezwanie w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Jak wskazał Odwołujący, Zamawiający przyjął złożone wyjaśnienia i dokonał
ponownego wyboru oferty STRACH. U
czynił tak pomimo ciążącego na nim obowiązku
wykluczenia tego wykonawcy.
Zdaniem Odwołującego, z uwagi na brak możliwości
konwalidacji raz już złożonej nieprawdziwej, wprowadzającej w błąd informacji, w wyniku
złożenia wyjaśnień z dnia 16 kwietnia 2021 roku, nie mogła i nie powstała żadna nowa
jakość w postępowaniu, która upoważniałaby Zamawiającego do innej kwalifikacji
zaistniałych okoliczności. Dlatego Odwołujący ponownie podnosi zarzuty wprowadzenia w
błąd.
Ad zarzutu 2.
Odwołujący wyjaśnił, że w punkcie 3.1.1 SIWZ, Zamawiający wymagał, aby
wykonawcy posiadali uprawnienia do odbioru odpadów potwierdzone wpisem do Rejestru
Działalności Regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości na terenie Gminy Bobrowniki, zgodnie z przepisami wynikającymi z
obowiązującej ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach (tj. Dz.
U. z 2020 r. poz. 1439 ze zm.). Jak wskazał Odwołujący na potwierdzenie
spełniania tego warunku, wykonawcy wraz z ofertą mieli złożyć oświadczenie „JEDZ”, zaś w
odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, aktualne potwierdzenie wpisu do rejestru
działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych na podstawie ustawy
z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. 2020,
poz. 1439 ze zm.) obejmujące swym zakresem Gminę Bobrowniki.
Następnie jak wskazał Odwołujący, w Załączniku nr 3 do SIWZ „Szczegółowy opis
przedmiotu zamówienia” punkt II.16. lit. c) Zamawiający wyraźnie wskazał, że w zakres
zamówienia wchodzi Odpadowa papa o kodzie odpadu 17 03 80.
Odwołujący wyjaśnił, że na potwierdzenie wskazanego warunku, na stronie 15 i 16
złożonego wraz z ofertą JEDZ, na pytanie „W przypadku zamówień na usługi: konieczne
posiadanie określonego Zezwolenia” Wykonawca zapisał: TAK. Wpis do rejestru działalności
regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na
terenie Gminy Bobrowniki prowadzonym przez Wójta Gminy Bobrowniki pod numerem
rejestrowym 8/2012 Decyzja nr OS.6233.2.8.2012 z dnia 05-10-
2012r. , zmieniona Decyzją z
dnia 17-01-
2013r. Nr OŚ.6233.2.8.2012 , zmieniona Decyzją z dnia 25-09-2014r. Nr
OŚ.6233.2.8.2012 , zmieniona Decyzją z dnia 09-02-2015r. Nr OŚ.6233.2.8.2012 \X\ Tak.
W ocenie Odwołującego z powyższego oświadczenia wynika, że na podstawie
wskazanych powyżej decyzji Wójta Gminy Bobrowniki, STRACH uzyskał uprawnienia do
wykonywania określonych w ich treści świadczeń (usług), a także, że usługi te dotyczą
całego przedmiotu zamówienia.
Odwołujący zwrócił uwagę, że STRACH nie wskazał w JEDZ adresu internetowego
wydającego urzędu, co mogłoby wskazywać na dążenie do potwierdzenia spełniania
warunku
przez wskazanie ogólnodostępnego rejestru.
Odwołujący wskazał następnie, że 2 grudnia 2020 r, Zamawiający wezwał STRACH
do złożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 ustawy. W odpowiedzi z 14 grudnia 2020
roku, STRACH złożył wymienione w wezwaniu dokumenty. W tej liczbie złożył wymienione
w JEDZ kolejne decyzje:
Decyzję nr OŚ.6233.2.8.2012 z dnia 05-10-2012r. , zmieniona
Decyzją, z dnia 17-01-2013r. Nr OŚ.6233.2.8.2012, zmieniona Decyzją z dnia 25-09-2014r.
Nr OŚ.6233.2.8.2012 , zmieniona Decyzją z dnia 09-02-2015r. Nr OŚ.6233.2.8.2012.
Odwołujący wskazał, że dokumenty te zostały potwierdzone za zgodność na dzień 10
grudnia 2020 roku.
Odwołujący zauważył, że żadna ze złożonych Decyzji nie obejmuje kodu odpadu: 17 03 80
„Odpadowa papa”.
Oznacza to,
zdaniem Odwołującego, że Zamawiający dopiero po otrzymaniu
dokumentów dowiedział się o tym, że STRACH nie posiada uprawnień do prowadzenia
działalności objętej przedmiotem zamówienia, wobec czego powinien był, wykluczyć
STRACH w trybie art. 24 ust. 1 pkt 16 z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego w błąd przy
przedstawieniu informac
ji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu.
Odwołujący podniósł, że przyczyną wprowadzenia w błąd Zamawiającego co do faktu
spełniania warunku posiadania uprawnień było co najmniej rażące niedbalstwo STRACH.
Następnie Odwołujący wskazał, że ustawa Pzp nie definiuje pojęcia „rażącego
niedbalstw
a", natomiast wypełniając tę lukę orzecznictwo Sądu Najwyższego wskazuje, że
„Przypisanie określonej osobie niedbalstwa uznaje się za uzasadnione wtedy, gdy osoba ta
zachowała się w określonym miejscu i czasie w sposób odbiegający od właściwego dla niej
mi
ernika należytej staranności. Przez rażące niedbalstwo rozumie się natomiast
niezachowanie minimalnych (elementarnych) zasad prawidłowego zachowania się w danej
sytuacji. O przypisaniu pewnej osobie winy w tej postaci decyduje więc zachowanie się przez
nią w określonej sytuacji w sposób odbiegający od miernika staranności minimalnej" (wyrok
SN z dnia 10 marca 2004 r., sygn. akt IV CK 151/03). Jest to zatem naruszenie reguły
wymaganej w danych okolicznościach bez wykorzystania w pełni możliwości intelektualnych
przez osobę dopuszczającą się rażącego niedbalstwa. Jak to zauważył Sąd Najwyższy w
wyroku z dnia 25 września 2002 r. (sygn. akt I CKN 969/00), wykładnia pojęcia rażącego
niedbalstwa powinna uwzględniać kwalifikowaną postać braku zwykłej staranności w
przewidywaniu skutków. W opinii Sądu, można art. 355 k.c. stosować porównawczo przy
ocenie, czy określone zachowanie odpowiada cechom rażącego niedbalstwa. Porównanie
bowiem przepisu art. 355 k.c. z przepisami k.c., w których występuje pojęcie "rażącego
ni
edbalstwa" wskazuje na to, „że rażące niedbalstwo" to coś więcej niż brak zachowania
zwykłej staranności w działaniu. Wykładnia tego pojęcia powinna zatem uwzględniać
kwalifikowaną postać braku zwykłej lub podwyższonej staranności w przewidywaniu skutków
działania. Chodzi tu o takie zachowanie, które graniczy z umyślnością. Na potwierdzenie
powyższego Odwołujący odwołał się do orzecznictwa KIO (wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 9 stycznia 2020 r., sygn. akt KIO 2630/19 i wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 19 listopada 2020, sygn. akt KIO 2803/20). Profesjonalizm wykonawcy,
który wykonuje na co dzień zadania z zakresu objętego przedmiotem zamówienia wymaga,
aby kontrolował oświadczenia składane wraz z ofertami w szczególności w odniesieniu do
zakresu p
osiadanych uprawnień. Zdaniem Odwołującego, gdyby STRACH działał zgodnie z
prawem, nie oświadczyłby że posiada właściwe uprawnienia. Istnieje możliwość, że
STRACH nie zachował staranności przy analizie zapisów SIWZ co legło u podstaw złożenia
takiego a nie innego oświadczenia. Nie mniej gdyby zachował co najmniej zwykłą
staranność, wiedziałby dokładnie wobec jakiego zakresu zamówienia składa swoje
oświadczenie. Co nie mniej ważne, wykonawca ten uczestniczy w wielu przetargach ,
składając liczne oświadczenia i dowody (zaświadczenia). Badanie SIWZ odnośnie zakresu
zamówienia, którego wykonywanie wymaga posiadania wpisu do określonego rejestru
działalności regulowanej zalicza się do absolutnie podstawowych działań. Podobnie badanie
zakr
esu posiadanych wpisów u określonych Zamawiających. Pominięcie stosownego
badania SIWZ i zakresu posiadanego wpisu w przedmiotowej sprawie, które poskutkowało
wprowadzeniem w błąd Zamawiającego z uwagi na cel, który mu przyświecał, a którym było
stworzenie
wrażenia, ze warunek został spełniony, stanowi formę działania kwalifikowanego,
graniczącego z winą umyślną. Podsumowując tą część Odwołania stwierdzamy, że
Zamawiający dokonał wyboru oferty STRACH jako najkorzystniejszej na podstawie
nieprawdziwych infor
macji złożonych przez tego Wykonawcę. Przywołane wyżej
oświadczenia STRACH zawarte w treści JEDZ są w świetle przedstawionych faktów
oczywiście nieprawdziwe, wprowadzające w błąd Zamawiającego co do informacji że
STRACH spełnia warunki udziału w postępowaniu, zaś do ich złożenia doszło na skutek
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa STRACH.
Ad zarzutu 3.
Odwołujący wskazał, że w przypadku nieuznania przez Krajowa Izbę Odwoławczą
wystąpienia okoliczności opisanych w art. 24 ust. 1 pkt 16, wskazując na stan faktyczny
opisany w uzasadnieniu Zarzutu nr 1, Odwołujący podnosi, że STRACH można zarzucić co
najmniej działanie lub zaniechanie nieumyślne, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 17
ustawy, jako że Wykonawca ten nie dochował należytej staranności. Zgodnie z definicją
zawartą w art. 355 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej: kc) należyta
staranność to staranność ogólnie wymagana w stosunkach danego rodzaju. Oznacza to, że
dłużnik ma obowiązek zachowywać stosowną pilność, uwagę, ostrożność, zdrowy rozsądek
oraz troskę o zrealizowanie swojego zamiaru. Staranność ta wyznacza zatem sposób, w jaki
dłużnik powinien wykonać zobowiązanie (tak G. Bieniek, komentarz do art. 355 pkt 1 kc, [w:]
Kodeks..., dz. cyt., t. 1-2.)
. Następnie Odwołujący odwołał się do orzecznictwa Izby
dotykającego kwestii należytej staranności i przytoczył obszernie jego wybrane fragmenty.
Odwołujący nie ma wątpliwości, że STRACH przedłożył nieprawdziwe informacje,
które nie tylko potencjalnie mogłyby wypaczyć wynik całego postępowania, ale wpływ ten
rzeczywiście wystąpił. W tej sytuacji, konsekwencją jest obligatoryjne wykluczenie STRACH
na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy. Należy bowiem wyraźnie zaznaczyć, że zgodnie z
utrwaloną linią orzeczniczą Izby, nieprawdziwej informacji mającej wpływ na wynik
postępowania nie można zastępować informacją prawdziwą w trybie art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp.
Przywołane wyżej oświadczenia STRACH zawarte w treści JEDZ są zdaniem
Odwołującego w świetle przedstawionych faktów oczywiście nieprawdziwe, wprowadzające
w błąd Zamawiającego co do informacji mogących mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w rozumieniu art. 24 ust. 1 pkt 17
ustawy Pzp.
Konstat
acji zawartych w treści uzasadnienia Zarzutu nr 2 i nr 3 nie zmienia fakt, że
Zamawiający po otrzymaniu dokumentów od STRACH i ich sprawdzeniu, dokonał
modyfikacji Rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Bobrowniki.
Jak wskazał Odwołujący, wraz z udostępnionymi dokumentami STRACH,
Zamawiający przesłał Odwołującemu obecną treść Rejestru. Dokument ten nie został
opatrzony datą ani podpisem. Zmiana, która wprowadziła w pozycji nr 8 Rejestru, dotyczącej
STRACH, brakujący kod odpadu i jego nazwę, pozostaje w ocenie Odwołującego bez
wpływu na możliwość uznania spełnienia warunku ze skutkiem w bieżącym postępowaniu.
Potwierdza jedynie słuszność stawianych zarzutów wprowadzenia w błąd.
Odwołujący oświadcza, że brak podnoszonego kodu odpadu 17 03 80 Odpadowa
papa został stwierdzony przez pracownika odwołującego po złożeniu ofert.
Zgodnie z art. 25a ust. 1 pkt 1) ustawy do oferty lub wniosku o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu wykonawca dołącza aktualne na dzień składania ofert lub wniosków
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oświadczenie w zakresie wskazanym przez
zamawia
jącego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia. Informacje zawarte w oświadczeniu stanowią wstępne potwierdzenie, że
wykonawca nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu. Z
powyższego przepisu wynika wprost, że wykonawca wraz z ofertą składa oświadczenie o
spełnianiu warunków, które ma być aktualne na dzień składania ofert, a zatem stan
spełniania warunków, musi istnieć na dzień składania ofert. Nowelizacja ustawy z dnia 22
czerwca 2016 r. nie zmie
niła powyższej zasady. Zmianie uległ jedynie moment składania
przez wykonawców oświadczeń lub dokumentów (środków dowodowych) mających
potwierdzać brak podstaw wykluczenia, które w poprzednim stanie prawnym składane były
wraz z oświadczeniem o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu (tj. w dacie składania
oferty), zaś obecnie składane są dopiero na dalszym etapie postępowania, na wezwanie
Zamawiającego wystosowane na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp i jedynie przez
wykonawcę, którego oferta zostanie najwyżej oceniona (tak m.in. wyrok KIO z dnia 19
października 2017 r., sygn. akt KIO 2056/17). Odwołujący przywołał również stanowisko Izby
wyrażone w wyroku z dnia 30 kwietnia 2019 r., sygn. akt KIO 685/19, z którego wywodzi, że
nowe dokumenty, o ile potwi
erdzają stan, który nie istniał w dniu złożenia oferty i
oświadczenia o spełnianiu warunków (JEDZ), lecz powstał w okresie późniejszym nie mogą
stanowić skutecznego środka dowodowego potwierdzającego spełnianie warunku w
przedmiotowym postępowaniu. Jak podkreślił odwołujący, potwierdzają one, że
oświadczenie złożone w JEDZ wprowadziło Zamawiającego w błąd.
Ad zarzutu 4.
Jak wskazał Odwołujący, 16 grudnia 2020 roku, Odwołujący zwrócił się do
Zamawiającego o udostępnienie kopii protokołu postępowania wraz z załącznikami.
Zamawiający 17 grudnia 2020 roku, przekazał Odwołującemu część dokumentacji, jednak
o
dmówił udostępnienia wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez PZOM STRACH
stwierdzając, ze zostały one zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa. Jednakowoż nie
udostępnił stronicy zawierającej oznaczenie „Tajemnica przedsiębiorstwa” ani uzasadnienia
podstaw objęcia określonej informacji tajemnicą przedsiębiorstwa. Jak wskazał Odwołujący,
w
ten sposób Zamawiający uniemożliwił Odwołującemu weryfikację słuszności zastrzeżenia
odb
ierając Odwołującemu możliwość wniesienia odwołania wobec skuteczności lub braku
skuteczności dokonanego zastrzeżenia a w dalszej części, zaskarżenia samych wyjaśnienia
ceny.
Następnie jak wyjaśnił odwołujący po wydaniu przez Izbę Postanowienia sygn. akt
3465/20 z dnia 25 stycznia 2021 roku i dopiero na wniosek
Odwołującego złożony po
otrzymaniu zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, w dniu 23 kwietnia 2021
roku, Zamawiający udostępnił Odwołującemu wyjaśnienia rażąco niskiej ceny z dnia 25
listopada 2020 r., jednak zdaniem Odwołującego, Zamawiający samodzielnie unieczytelnił
większość informacji istotnych z punktu widzenia oceny, czy złożone przez STRACH
wyjaśnienia potwierdzają realność ceny oferty.
W ocenie Odwołującego, Zamawiający dokonał wybiórczej interpretacji ciążącego na
Nim obowiązku pełnego udostępnienia niezastrzeżonych (jak się okazało) informacji. Wraz z
udostępnianymi dokumentami nie przekazano bowiem żadnego oświadczenia STRACH w
sprawie zastrzeżenia informacji jako tajemnica przedsiębiorstwa. Zdaniem Odwołującego
żadna informacja złożona przez STRACH w postępowaniu, tajemnicy nie stanowi.
Zamawiający samoczynnie zatem, nie posiadając żadnej podstawy faktycznej i prawnej,
zastąpił STRACH w zabezpieczaniu informacji tego wykonawcy. Odwołujący odwołał się do
legalnej
definicją tajemnicy gospodarczej zawartej w art. 11 ust. 2 z.n.k. i wskazał, że w jego
ocenie przesłanki tam wskazane nie zostały spełnione.
Odwołujący wskazał, że w treści pisma z dnia 19 listopada 2020 roku, Zamawiający
wezwał do udzielenia wyjaśnień, dotyczących wyliczenia kosztów odbioru i
zagosp
odarowania selektywnie zbieranych odpadów BIO oraz odpadów budowlanych i
rozbiórkowych w złożonej ofercie, tym złożenia dowodów. Ponadto jak wskazał Odwołujący,
Zamawiający wezwał do przedstawienia szczegółowych kalkulacji cen jednostkowych,
uwzględniających aspekty wskazane w piśmie, wraz z dowodami. Zdaniem Odwołującego
żadna z przekazanych informacji nie może stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa.
Odwołujący wskazał, że w treści przekazanego mu pisma nie ujawniono:
− Rozkładu cen za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg odpadów selektywnie zbieranych
odpadów B10;
− kosztów paliwa;
− cen jednostkowych worków;
− cen za przyjęcie i zagospodarowanie odpadów gromadzonych w sposób selektywny,
nie wskazano instalacji;
− cen za przyjęcie i zagospodarowanie odpadów budowlanych składowiskach
− nie przekazano żadnych załączonych umów;
− nie przekazano cen Big Bagów;
− nie przekazano cen w rozbiciu na poszczególne kody odpadów rozbiórkowych
•
Odpad 17 01 01
•
Odpad 17 01 02
•
Odpad 17 01 07
•
Papy 17 03 80
Jak wskazał Odwołujący, stawki kalkulacyjne zagospodarowania odpadów są
informacjami powszechnie dostępnymi. Z mocy art. Art. 9m. ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach, prowadzący instalację komunalną jest obowiązany, na wniosek gminy
lub podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, przedstawić
szczegółową kalkulację kosztów zagospodarowania niesegregowanych (zmieszanych)
odpadów komunalnych oraz pozostałości z
sortowania
odpadów
komunalnych
przeznaczonych do składowania, z uwzględnieniem składowych tych kosztów w terminie 7
dni od dnia jego złożenia. Oznacza to, że każdy może się z tymi stawkami zapoznać. Nie są
one informacją STRACH, lecz innego przedsiębiorcy, który z mocy przywołanego przepisu
prawa, nie może czynić z nich tajemnicy. W odniesieniu do możliwości zastrzeżenia
wyliczenia (kalkulacji) ceny
Odwołujący powołał się na stanowisko Izby wskazane w wyroku
z dnia 28 czerwca 2017 roku sygn. akt KIO 1141/17, KIO 1202/17.
Zdaniem Odwołującego również tożsamość podmiotu właściciela instalacji odbioru
odpadów oraz adres tej instalacji, tajemnicy przedsiębiorstwa stanowić nie mogą. Zostaną
bowiem ujawnione w toku realizacji umowy. Zgodny pogląd doktryny i orzecznictwa zabrania
nieujawniania informacji wy
łącznie w celu nie podania ich konkurującym w postępowaniu
wykonawcom w sytuacji, gdy w bliskiej przyszłości staną się one treścią umowy.
Odwołujący podkreślił, że Zamawiający nadal nie udostępnił Odwołującemu
wyjaśnień STRACH odnoszących się do podstaw objęcia wyjaśnień rażąco niskiej ceny
tajemnicą przedsiębiorstwa. Zdaniem Odwołującego wyjaśnienie przez STRACH podstaw
zastrzeżenia złożonych wyjaśnień nie posiada atrybutu tajemnicy przedsiębiorstwa.
Wyjaśnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa nie jest informacją techniczną,
technologiczną ani organizacyjną przedsiębiorstwa. Przede wszystkim nie posiada żadnej
wartości gospodarczej. Nie może w żadnym przypadku być skutecznie obejmowane
tajemnicą przedsiębiorstwa.
Nieudostępnienie tej informacji może być, zdaniem Odwołującego, poczytywane za
jej brak.
Jeżeli STRACH posiadał wolę, aby objąć tajemnicą handlową także uzasadnienie
zastrzeżenia wyjaśnień ceny, to również w stosunku do tego dokumentu należało udowodnić
przesłanki art. 8 ust. 3 p.z.p. w zw. z art. 11 ust. 2 z.n.k. Zatem nie wystarczy samo
wskazanie w piśmie zawierającym uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
STRACH, że jest ono prawnie chronioną tajemnicą przystępującego, ale należało wykazać,
że rzeczone uzasadnienie spełnia wszystkie przesłanki utajnienia. Przedłożone przez
STRACH uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa nie może w ogóle zawierać
informacji zastrzeganych jako tajemnica handlowa.
Może jedynie wskazywać dlaczego w
ocenie wykonawcy jego wyjaśnienia ceny należy utajnić. Innymi słowy, nie można mylić
poufnych danych z samą informacją wskazującą dlaczego są one utajnione. Jeżeli
wykonawca chciał skutecznie zastrzec dokument uzasadnienia, to należałoby złożyć
uzasadnienie utajnienia uzasadnienia t
ajemnicy przedsiębiorstwa i w stosunku do tego
dokumentu udowodnić, że nie tylko bezpośrednio odnosi się do zastrzeganych danych z
wyjaśnień sposobu ceny, ale także, że uzasadnienie zastrzeżenia samo w sobie jest
informacją o właściwym charakterze, posiada wartość gospodarczą i złożyć dowody na
wykazanie prawidłowego utajnienia uzasadnienia tajemnicy, czego STRACH nie zrobił.
Wykonawca ograniczył się do subiektywnego przekonania, które także pozostało
gołosłowne, że przedmiotowe uzasadnienie stanowi jego prawnie chronioną tajemnicę
przedsiębiorstw^ bez podjęcia jakiejkolwiek próby odniesienia się do wymogów z art. 11 ust.
2 z.n.k.
Odwołujący prezentuje stanowisko zgodnie z którym Zamawiający, nie udostępniając
Odwołującemu bezskutecznie zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa: uzasadnienia
zastrzeżenia tajemnicy handlowej względem wyjaśnień ceny STRACH, naruszył art. 8 ust. 1 i
2 w zw. z art. 7 ust. 1 p.z.p., a w konsekwencji po raz kolejny w tym samym postępowaniu,
ograniczył Odwołującemu prawo do wniesienia odwołania, ponieważ w zawitym terminie na
jego wniesienie nie przekazano Odwołującemu jawnych dokumentów przetargu. Powyższe
uniemożliwiło Odwołującemu kontrolę legalności działania zamawiającego i postawienie-
zarzutów w tym przedmiocie. Skoro więc czynność ta została dokonana z naruszeniem
pr
awa, należy wrócić do stanu sprzed wyboru oferty najkorzystniejszej i dopełnić
zaniechanych czynności.
Jak wskazał Odwołujący naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy (art. 8
ust. 1 i 3 p.z.p. w zw. z art. 11 ust.
2 z.ak.) może mieć istotny wpływ na wynik postępowania
o udzielenie zamówienia - brak ujawnienia niezastrzeżonych danych pozbawiło
Odwołującego prawa do ich weryfikacji, co ma bezpośredni wpływ na prawo do wnoszenia
środków ochrony prawnej, które mogą mieć wpływ na losy oferty STRACH w postępowaniu,
a tym samym na jego wynik. Jak również, skoro nieujawnienie wadliwie utajnionych
informacji jest sprzeczne z zasadą jawności postępowania, co zobowiązuje zamawiającego
do ujawnienia tych informacji (p
or. uchwała SN z dnia 21 października 2005 r. sygn. akt: III
CZP 74/05), to tym bardziej zaniechanie udostępnienia jawnych informacji zasługuje na
ochronę prawną i winno skutkować konwalidowaniem wady postępowania, poprzez
wzruszenie wyniku przetargu i prz
ywrócenie terminu na efektywną możliwości skorzystania
przez Odwołującego z prawa do sądu. (por. wyrok z dnia 7 grudnia 2020 roku, KIO 3019/20)
Zaniechanie udostępnienia informacji dotyczących złożonych przez STRACH
wyjaśnień rażąco niskiej ceny na skutek bezprawnego uznania za skutecznie zastrzeżoną
tajemnicę przedsiębiorstwa, informacji tego Wykonawcy takiej tajemnicy nie stanowiących a
także odmowa udostępnienia jako tajemnicy przedsiębiorstwa STRACH, wyjaśnienia
podstaw zastrzeżenia, na skutek czego odebrano Odwołującemu możliwość weryfikacji
czynności Zamawiającego, względem których przysługują środki ochrony prawnej
doprowadziło do naruszenia art. 96 ust. 3 w art, 8 ust. 1 i 2 ustawy w związku z art. 11 ust. 2
ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencj
i, prowadząc do naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy
Pzp.
Pismem z 27 czerwca
2021 r., Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie
domagając się oddalenia odwołania w całości jako bezzasadnego.
Do przedmiotowego postępowania odwoławczego żaden wykonawca nie zgłosił
przystąpienia w charakterze uczestnika postępowania.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy, a także złożone dowody, ustaliła, co następuje.
Postępowanie o udzielenie przedmiotowego zamówienia publicznego prowadzone
jest w oparciu o przepisy us
tawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 oraz z 2020 r. poz. 1086), dalej jako „ustawa Pzp”. Natomiast do
toczącego się postępowania odwoławczego, z uwagi na datę jego wszczęcia, zastosowanie
mają przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz.
2019, z 2020 r. poz. 288, 875, 1492, 1517, 2275 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 464), dalej jako
„nowa ustawa Pzp”, na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Przepisy
wp
rowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020 oraz z 2020 r. poz.
Odwołującemu zgodnie z treścią w art. 505 nowej ustawy Pzp przysługują środki
ochrony prawnej, ponieważ jest uczestnikiem postępowania o udzielenie zamówienia i ma
interes w jego uzyskaniu.
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555
ustawy Pzp), podtrzymanych na rozprawie z uwz
ględnieniem zasady kontradyktoryjności
postępowania (art. 534 ust. 1 nowej ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie
Izba miała na uwadze treść akt postępowania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w
sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą z dnia
30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453)
, w tym treść złożonych w sprawie pism
procesowych.
Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne, jako istotne dla
rozstrzygnięcia sprawy.
Jak wynika z treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ)
„przedmiotem zamówienia jest odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych
pochodzących z nieruchomości zamieszkałych, położonych na terenie Gminy Bobrowniki. W
zakresie zamówienia jest odbiór i zagospodarowanie całego strumienia odpadów
komunalnych
przekazanych przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie ww.
gminy, na których zamieszkują mieszkańcy, w sposób zapewniający osiągnięcie
od
powiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi
metodami
oraz ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do sk
ładowania w ramach powierzonego zadania.
Szacunkowe ilości odpadów:
➢ odpady zmieszane – 3 200 Mg,
➢ odpady segregowane – 750 Mg,
➢ odpady BIO – 800 Mg,
➢ odpady budowlane – 800 Mg (w tym ok. 10% odpady typu papa odpadowa).
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia (OPZ) zawiera Załącznik nr 3 do SIWZ.”
W treści Załącznika nr 3 do SIWZ, w pkt II. Wymogi dotyczące gospodarki odpadami
na terenie Gminy Bobrowniki, ppkt
15 Zamawiający wskazał 3 rodzaje odpadów, tj.:
a)
Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne (kod 20 03 01), za wyjątkiem
nieruchomości dla których nie zadeklarowano segregowania odpadów, gdzie
obowiązują odpady komunalne wskazane w grupie 20 katalogu odpadów z
pominięciem odpadów niebezpiecznych.
b) Selektywnie zbierane odpady komunalne
– 4 frakcje: tworzywa sztuczne i
opakowania wielomateriałowe, metal, papier, szkło, bio odpady.
c)
Odpady budowlane i rozbiórkowe (wymienione w grupie 17 katalogu odpadów, w tym
ok. 10% odpadowa papa (17 03 80).
Ponadto, jak wynika z treści Załącznika nr 3 do SIWZ, w pkt II. Wymogi dotyczące
gospodarki odpadami na terenie Gminy Bobrowniki, w ppkt
1 Zamawiający wskazał przepisy,
do przestrzegania których zobowiązany jest wykonawca przy realizacji przedmiotu
zamówienia, w tym akty prawa miejscowego dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi
wydanymi przez Gminę Bobrowniki. Zamawiający zawarł również postanowienie, zgodnie z
którym Wykonawca zobowiązany jest do śledzenia ewentualnych zmian w wyżej
wymienionych przepisach,
nowo wprowadzanych oraz stosować je na bieżąco.
Następnie Izba ustaliła, że w rozdziale XIII SIWZ, w pkt 3.1 w zakresie kompetencji
lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile wynika to z
odrębnych przepisów, Zamawiający w pkt 3.1.1. wskazał, że wykonawca musi wykazać, że:
„Posiada uprawnienia do odbioru odpadów potwierdzone wpisem do Rejestru Działalności
Regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na
terenie
Gminy Bobrowniki, zgodnie z przepisami wynikającymi z obowiązującej ustawy z dnia
13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2020 r. poz.
1439 ze zm.).
”
Natomiast jak wynika pkt 4 w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia oraz
spełniania warunków udziału w postępowaniu wykonawcy mieli wraz z ofertą złożyć:
„4.1. (…) aktualne na dzień składania ofert oświadczenie w postaci Formularza Jednolitego
Europejskiego Dokume
ntu Zamówienia (…)” (dalej: JEDZ). Z kolei wykonawca, którego
oferta zostanie najwyżej oceniona, w celu wykazania spełniania ww. warunku udziału w
postępowaniu, miał na wezwanie przedłożyć „aktualne potwierdzenie wpisu do rejestru
działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych na podstawie ustawy
z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. 2020,
poz. 1439 ze zm.)
obejmujące swym zakresem Gminę Bobrowniki”.
Jak wynika z akt sprawy, w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia złożono trzy
oferty przez trzech wykonawców, tj.:
Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: FCC Polska
spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki
Komunalnej spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zabrzu,
PZOM STRACH spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością spółkę komandytową z
siedzibą w Konopiskach,
Odwołującego.
Wykonawca STRACH wraz z ofertą złożył formularz JEDZ, gdzie w części IV tego
formularza w odpowiedzi na pytanie „ Czy konieczne jest posiadanie określonego
zezwolenia, aby mieć możliwość świadczenia usługi, o której mowa, w państwie siedziby
wykonawcy?”, Wykonawca STRACH zaznaczył odpowiedź „tak”. Następnie wymienił
posiadane zezwolenia.
W odpowiedzi na wezwanie skierowane 2 grudnia 2021 r. do Wykonawcy STRACH w
trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp
, Wykonawca STRACH złożył m.in. zaświadczenia o wpisie
do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Bobrowniki.
Zamawiający, po umorzeniu postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt KIO
3465/20, podstawą którego było złożenie przez Zamawiającego oświadczenia o
uwzględnieniu odwołania w całości, przy jednoczesnym braku sprzeciwu Wykonawcy
STRACH, który zgłosił przystąpienie do ww. postępowania odwoławczego w charakterze
uczestnika postepowania po stronie Zamawiającego, pismem z 6 kwietnia 2021 r. wezwał
Wykonawcę STRACH w trybie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp do wyjaśnienia treści złożonych
dokumentów, w tym do wyjaśnienia dlaczego na dzień złożenia oferty Wykonawca STRACH
nie posiadał wpisu do RDR w pełnym zakresie kodów objętych przedmiotem zamówienia, w
tym w zakresie odpadu „odpadowa papa” o kodzie 17 03 80.
W odpowiedzi udzielonej pismem z 9 kwietnia 2021 r., Wykonawca STRACH
wyjaśnił, że z treści warunku udziału w postępowaniu nie wynikało, aby na dzień składania
ofert miał posiadać wpis do RDR w pełnym zakresie kodów odpadów objętych przedmiotem
zamówienia.
Izba ustaliła również, że w toku badania ofert, jeszcze przed wniesieniem odwołania
w sprawie o sygn. akt KIO 3465/20, 19 listopada 2020 r.
Zamawiający wezwał Wykonawcę
STRACH w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, w tym do
przedstawienia szczegółowych kalkulacji cen jednostkowych z uwzględnieniem treści art. 90
ust. 1 ustawy Pzp wraz z dowodami.
Wykonawca STRACH na to wezwanie odpowiedział pismem z 25 listopada 2020 r.
przedstawiając wyjaśnienia wraz z załącznikami oraz zastrzegając treść tych wyjaśnień jako
tajemnicę przedsiębiorstwa.
W wyniku ponownego badania i oceny ofert przeprowadzonego po uwzględnieniu
odwołania w sprawie o sygn. akt KIO 3465/20, Zamawiający częściowo odtajnił pismo z 25
listopada 2020 r. i przek
azał jego treść Odwołującemu z wyłączeniem informacji, które
Zamawiający uznał za skutecznie zastrzeżone oraz z wyłączeniem załączników złożonych
wraz z tym pismem.
Izba zważyła co następuje.
Odwołanie podlegało oddaleniu z następujących powodów.
W pierwszej kolejności Izba wskazuje, że naczelnym celem postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego jest zawarcie ważnej umowy o zamówienie publiczne.
Skład orzekający Izby podziela stanowisko wyrażone w wyroku Izby z 15 stycznia 2021 r.,
sygn. akt KIO 3348/20, wraz z powołanym tam orzecznictwem Izby, które zachowuje swoją
aktualność na gruncie nowej ustawy Pzp z zastrzeżeniem, że odpowiednikiem przepisu art.
186 ust. 2 zd. 2 ustawy Pzp, w nowej ustawie jest przepis art. 522 ust. 1 zd. drugie. W
przywołanym wyroku Izba wskazała, że uwzględnienie zarzutów odwołania nie może
prowadzić do wykonania czynności niezgodnych z przepisami ustawy Pzp. Izba wskazała
ponadto, że choć niewątpliwie Zamawiający związany jest żądaniami odwołania, które
uwzględnia, to w celu wykonania tych żądań może korzystać z procedur i przepisów ustawy
Pzp
wykonanie tych żądań poprzedzających, zwłaszcza że za zasadę o charakterze
nadrz
ędnym należy uznać prowadzenie postępowania w zgodzie z obowiązującymi
regulacjami prawa. Wykonawca składając ponowne odwołanie musi wykazać, iż działanie
Zamawia
jącego jest sprzeczne z ustawą Pzp, a zatem, że narusza obowiązujące przepisy.
Konieczne jest
zatem wykazanie zasadności żądań odwołania, a nie jedynie wskazywanie
na postępowanie sprzecznie z uznanymi zarzutami (tak Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku
z dnia 12 września 2018 r., sygn. akt KIO 1729/18).
Ponadto wskazać należy, że oświadczenie o uwzględnieniu zarzutów odwołania jest
podstawą do umorzenia postępowania odwoławczego, Izba wówczas nie bada
merytorycznej zasadności wniesionego odwołania. Z tego względu naruszenie przez
zamawiającego art. 522 ust. 1 zd. drugie nowej ustawy Pzp nie może - co do zasady -
stanowić samoistnej podstawy do uwzględnienia ponownego odwołania. Jest to przepis
proceduralny
, a nie przepis materialny regulujący czynności postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. Z tego względu naruszenie przez Zamawiającego tego przepisu
ustawy nie
przesądza o zasadności kolejnego odwołania, lecz o konieczności rozpoznania
zawartych w nim zarzutów.
W postępowaniu odwoławczym w sprawie o sygn. akt KIO 3465/20, Zamawiający
uwzględnił w całości odwołanie, mimo jego przemyślanej przez Odwołującego konstrukcji
uwzględniającej postawienie zarzutów dalej idących oraz zarzutów ewentualnych. W tym
miejscu Izba zgadza się z Odwołującym, że w sytuacji gdyby Zamawiający dokonał wnikliwej
analizy treści odwołania i uwzględnił zarzuty w sposób bardziej przemyślany, np. w części,
sprawa odwoławcza w pozostałym zakresie zostałaby rozstrzygnięta na wcześniejszym
etapie, co mając na uwadze względy chociażby ekonomiki procesowej, byłoby bardziej
racjonalne i pożądane przez uczestników postępowania.
Ponadto odnotowania wymaga, że po uwzględnieniu odwołania w sprawie o sygn. akt
KIO
3465/20 doszło do podjęcia przez Zamawiającego nowych czynności, Zamawiający
wezwał bowiem wykonawcę STRACH w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp oraz częściowo
uwzględnił zarzut zaniechania udostępnienia wyjaśnień rażąco niskiej ceny i w częściowym
zakresie udostępnił Odwołującemu te wyjaśnienia wraz z uzasadnieniem zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa.
Przechodząc do rozpoznania poszczególnych zarzutów, Izba wskazuje, co następuje.
A
d zarzutów wskazanych w pkt 1 – 3 petitum odwołania.
Zarzuty podlegały oddaleniu z następujących powodów. Brzmienie warunku udziału w
postępowaniu w zakresie kompetencji lub uprawnień między Stronami jest niesporne, spór
dotyczy sposobu interpretacji tego warunku, bowiem zarówno Zamawiający jak i Odwołujący
wywodzą z treści warunku odmienne wnioski. Zamawiający prezentuje bowiem pogląd,
zgodnie z którym w treści warunku nie sprecyzował kodów odpadów, stąd też nie miał
podstaw aby żądać od wykonawców posiadania stosownych wpisów w RDR w pełnym
zakresie kodów odpadów objętych przedmiotem zamówienia. Odwołujący natomiast z takim
rozumieniem warunku się stanowczo nie zgadza i prezentuje stanowisko, zgodnie z którym
warunek powinien być czytany i rozumiany z uwzględnieniem opisu przedmiotu zamówienia,
w treści którego Zamawiający wskazał kody odpadów wchodzących w zakres zamówienia, w
tym kod 17 03 80 „odpadowa papa”.
Rozstrzygając ww. spór Izba miała na uwadze przede wszystkim literalne brzmienie
spornego warunku, które jest następujące: „3.1.1. Posiada uprawnienia do odbioru odpadów
potwierdzone wpisem do Rejestru Działalności Regulowanej w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Bobrowniki, zgodnie z
przepisami wynikającymi z obowiązującej ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1439 ze zm.).”
Skład orzekający nie ma najmniejszych wątpliwości co do tego, że na podstawie tak
opisanego warunku udziału w postępowaniu Zamawiający nie był uprawniony do
weryfikowania czy wykonawcy na dzień składania ofert posiadali wpisy w RDR w pełnym
zakresie kodów odpadów objętych przedmiotem zamówienia. Okoliczność ta nie wynika
bowiem wprost z treści ww. warunku. Izba wielokrotnie podkreślała, że postanowienia SIWZ
podlegają w pierwszej kolejności literalnej wykładni, gdyż ta wykładania gwarantuje
zachowanie zasady równego traktowania wykonawców. Ponadto, Izba przypomina, że nie
jest rolą wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia domyślać się intencji i
potrzeb Zamawiającego, które wprost nie zostały w treści SIWZ wskazane. Precyzyjne ich
określenie w treści dokumentacji postępowania jest wyrazem realizacji zasady przejrzystości
postępowania, a także równego traktowania. W tym postępowaniu Zamawiający opisał
warunek udziału w postępowaniu w zakresie kompetencji lub uprawnień na dość dużym
poziomie ogólności wymagając jedynie posiadania uprawnienia do odbioru odpadów
potwierdzone wpisem do Rejestru Działalności Regulowanej w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Bobrowniki. Tym samym
Zamawiający zrezygnował z jakiegokolwiek doprecyzowania zakresu posiadanego
uprawnienia np. przez wskazanie numerów kodów odpadów albo chociażby przez dodanie
wyrażenia „w zakresie odpadów objętych przedmiotem zamówienia”. W tych okolicznościach
spraw
y interpretacja spornego warunku zaprezentowana przez Odwołującego nie mogła
zostać uznana za zasadną, a zarzuty nie zasługiwały na uwzględnienie.
W konsekwencji powyższego nie potwierdziły się zarzuty naruszenia art. 24 ust. 1 pkt
16) i 12) oraz art. 24 ust. 1 pkt 17) i 12) w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Skoro bowiem na
dzień składania ofert wykonawca nie musiał wykazać, że posiada wpis do RDR w pełnym
zakresie kodów objętych zakresem zamówienia, nie można mu czynić zarzutu wprowadzenia
Zamawiającego w błąd ani przedstawienia informacji wprowadzających w błąd, że spełnia
omawiany warunek udziału w postępowaniu.
Nie potwierdził się również zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 w zw. z art. 7 ustawy Pzp.
W zakresie tego zarzutu Odwołujący upatrywał naruszenia ustawy Pzp przez
Zamawiającego w tym, że uwzględniając odwołanie w sprawie o sygn. akt KIO 3465/20
zobowiązany był on zgodnie z żądaniem wykluczyć Wykonawcę STRACH z postępowania
na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16) albo pkt 17) ustawy Pzp. W kwestii braku możliwości
uwzględnienia odwołania jedynie w oparciu o naruszenie przez Zamawiającego art. 522 ust.
1 zd. 2 nowej ustawy Pzp Izba wypowiedziała się wyżej w treści uzasadnienia. W tym
miejscu wskazać jedynie należy, że Izba podjętą przez Zamawiającego w trybie art. 26 ust. 3
ustawy Pzp czynność wezwania Wykonawcy STRACH do wyjaśnienia treści złożonych
dokumentów, w tym do wyjaśnienia dlaczego na dzień złożenia oferty Wykonawca STRACH
nie posiadał wpisu do RDR w pełnym zakresie kodów objętych przedmiotem zamówienia, w
tym co do
odpadu „odpadowa papa” o kodzie 17 03 80, Izba uznaje za uprawnioną i
zmierzającą do udzielenia zamówienia wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy
Pzp.
Podjęcie tej czynności obnaża poniekąd niepewność Zamawiającego co do treści
sformułowanej SIWZ i zakresu możliwości formułowania wobec wykonawców wymagań co
do spornego warunku, jednak skoro w wyniku tego wezwania
Zamawiający upewnił się co do
tego,
jakie następnie czynności powinny zostać przez niego podjęte w toku postępowania, to
uznać należy, że przeprowadzenie tej czynności było pożądane i spełniło swoją rolę.
Ad zarzutu nr 4.
Zarzut nie zasługiwał na uwzględnienie z następujących powodów.
W pierwszej kolejności Izba wskazuje, że w wyniku uwzględnienia odwołania w
sprawie o sygn. akt KIO
3465/20 doszło do podjęcia przez Zamawiającego nowej czynności,
tj. Zamawiający w wyniku powtórzenia czynności badania i oceny oferty w zakresie
zasadności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa częściowo uwzględnił zarzut
zaniechania udostępnienia wyjaśnień rażąco niskiej ceny i w częściowym zakresie
udostępnił Odwołującemu te wyjaśnienia wraz z uzasadnieniem zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa. Zatem mamy do czynienia z nową czynnością Zamawiającego, a
Odwołujący dysponując udostępnionymi dokumentami, w tym uzasadnieniem zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa, powinien był, w ocenie Izby, tę okoliczność uwzględnić w tym
postępowaniu odwoławczym, dając temu wyraz w treści zarzutu.
Jak wskazuje się w orzecznictwie Izby samo wskazanie czynności zamawiającego
oraz naruszonych przez niego przepisów ustawy nie tworzy zarzutu. Zarzut jest substratem
okoliczności faktycznych i prawnych, które powinny być wskazane w odwołaniu i to właśnie
one zakreślają granice rozpoznania odwołania. Z treści odwołania w zakresie w jakim
dotyczy ono omawianego zarzutu wynika natomiast, że „Zamawiający dokonał wybiórczej
interpretacji ciążącego na nim obowiązku pełnego udostępnienia niezastrzeżonych (jak się
okazało) informacji”. Następnie Odwołujący wskazał, że „Wraz z udostępnionymi
dokumentami nie przekazano bowiem żadnego oświadczenia STRACH w sprawie
zastrzeżenia informacji jako tajemnica przedsiębiorstwa”. W tym miejscu Izba wskazuje, że
powyższemu twierdzeniu przeczy po pierwsze udostępnione, zanonimizowane przez
Zamawiającego pismo z 25 listopada 2020 r., gdzie na stronach 6 i 7 Wykonawca STRACH
przedstawił swoją argumentację w przedmiocie zastrzeżenia informacji wskazanych w tym
piśmie tajemnicą przedsiębiorstwa, co zostało również potwierdzone przez Odwołującego w
czasie rozprawy. Tymczasem z treści uzasadnienia zarzutu nie wynika aby Odwołujący
podjął z tym uzasadnieniem jakąkolwiek polemikę. Odwołujący w treści uzasadnienia
wskazał w jakim zakresie Zamawiający odmówił mu dostępu do informacji oraz stwierdził, że
„Analiza treści złożonej odpowiedzi PZOM STRACH prowadzi do wniosku, że żadna z
przekazanych informacji nie może stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa”, czego Odwołujący
upatruje m.in.
w treści art. 9m ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz w
okoliczności, że tożsamość podmiotu właściciela instalacji odbioru odpadów oraz adres tej
instalacji zostaną ujawnione w toku realizacji umowy. Odwołujący wskazał też, że w jego
ocenie wyjaśnienia ceny nie zastrzeżone przez wykonawcę STRACH nie stanowią tajemnicy
przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz wskazał,
że wszystkie informacje objęte obecnie tajemnicą staną się nieodłączoną częścią umowy w
sprawie zamówienia publicznego w sposób bezpośredni lub pośrednio, jako składniki
rozliczeń w toku realizacji zamówienia. W tym miejscu Izba wskazuje, że zgodnie z wzorem
umowy kwestie wynagrodzenia uregulowane są w § 6, który referuje do cen wskazanych w
treści formularza oferty i nie zawiera tak szczegółowego rozbicia cenowego, jak twierdzi
Odwołujący. Ponadto w treści uzasadnienia zarzutu Odwołujący bardzo obszernie powołał
wyroki Izby oraz stwierdził (vide strona nr 24 – 26 odwołania), że Zamawiający nie udostępnił
mu w ogóle uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa przedstawionego przez
Wykonawcę STRACH. Wskazać należy, że temu ostatniemu stwierdzeniu przeczy wprost
załącznik do odwołania w postaci zanonimizowanego pisma z 25 listopada 2020 r. oraz
stanowisko wyrażone w czasie rozprawy.
Mając na uwadze powyższe, skład orzekający doszedł do wniosku, że na podstawie
tak
skonstruowanego zarzutu i jego uzasadnienia odwołanie nie mogło zostać uwzględnione.
Odwołujący bowiem, poza wskazaniem jakich informacji Zamawiający mu nie udostępnił i
lakoniczn
ym twierdzeniem, że nie stanowią one tajemnicy przedsiębiorstwa, nie uzasadnił
stawianego zarzutu a gros
argumentów i stanowiska zaprezentowanego w odwołaniu nie
dotyczy sytuacji, z którą mamy do czynienia na tym etapie postępowania, tj. nie potwierdziła
s
ię podnoszona w uzasadnieniu okoliczność, że Odwołujący nie otrzymał uzasadnienia
zastrzeżenia tajemnicy. Takie uzasadnienie zostało Odwołującemu przekazane, stanowi
treść pisma z 25 listopada 2020 r., w ramach podniesionego zarzutu Odwołujący powinien
był się do tej treści odnieść, wdając się w polemikę, czego nie uczynił. Tym samym należało
uznać, że zarzut nie został postawiony skutecznie i w konsekwencji podlegał oddaleniu.
O kosztach
postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze
zm.) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 w związku z § 2 ust. 1 pkt 2) w zw. z § 5 pkt 1) i 2) lit b)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący:
……………………………….