KIO 1280/21 WYROK dnia 26 maja 2021 r.

Stan prawny na dzień: 12.10.2021

Sygn. akt: KIO 1280/21 

WYROK 

z dnia 26 maja 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

           Protokolant:              

Rafał Komoń  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 maja 2021 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  29  kwietnia  2021  r.  przez  wykonawców 

Konsorcjum  firm:  1.  DGP  Clean Partner  Sp. z  o.o.,  ul.  Zygmunta Słomińskiego 15/52, 

195 Warszawa; 2. Partner Medica Sp. z o.o., ul. Najświętszej Marii Panny 5e, 59-220 

Legnica; 3. DGP PROVIDER sp. z o.o.,  ul. Środkowa 20, 59-220 Legnica; 4. SEBAN Sp. 

z o.o., ul. Jesionowa 9A, 40-

159 Katowice; 5. 7 MG Spółka z o. o., ul. Najświętszej Marii 

Panny  14,  59-220  Legnica 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Międzynarodowy  Port 

Lotniczy  im.  Jana  Pawła  Il  Kraków  -  Balice  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Kpt.  M.  Medweckiego  1,                  

32-083 Balice 

przy udziale wykonawcy P. K. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą AGRO-

SERVICE  P.  K.,  ul.  Obroki  130,  40-883  Katowice 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.  oddala od

wołanie 

2.  k

osztami  postępowania obciąża Konsorcjum  firm:  1.  DGP  Clean  Partner  Sp.  z  o.o., 

ul. Zygmunta Słomińskiego 15/52, 00-195 Warszawa; 2. Partner Medica Sp. z o.o., 

ul.  Najświętszej  Marii  Panny  5e,  59-220  Legnica;  3.  DGP  PROVIDER  sp.  z  o.o.,                      

ul.  Środkowa  20,  59-220  Legnica;  4.  SEBAN  Sp.  z  o.o.,  ul.  Jesionowa  9A,  40-159 

Katowice; 5. 7 MG Spółka z o. o., ul. Najświętszej Marii Panny 14, 59-220 Legnica i: 


zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców 

Konsorcjum  firm:  1.  DGP  Clean  Partner  Sp.  z  o.o.,  ul.  Zygmunta 

Słomińskiego  15/52,  00-195  Warszawa;  2.  Partner  Medica  Sp.  z  o.o.,                       

ul.  Najświętszej  Marii  Panny  5e,  59-220  Legnica;  3.  DGP  PROVIDER  sp.                    

z o.o.,  ul. Środkowa 20, 59-220 Legnica; 4. SEBAN Sp. z o.o., ul. Jesionowa 

9A, 40-159 Katowice

; 5. 7 MG Spółka z o. o., ul. Najświętszej Marii Panny 14, 

59-220 Legnica 

tytułem wpisu od odwołania;   

zasądza  od  wykonawcy  Konsorcjum  firm:  1.  DGP  Clean  Partner  Sp.  z  o.o.,  

ul. Zygmunta Słomińskiego 15/52, 00-195 Warszawa; 2. Partner Medica Sp.  

z  o

.o.,  ul.  Najświętszej  Marii  Panny  5e,  59-220 Legnica;  3.  DGP  PROVIDER 

sp.  z  o.o.,    ul.  Środkowa  20,  59-220  Legnica;  4.  SEBAN  Sp.  z  o.o.,                              

ul. Jesionowa 9A, 40-

159 Katowice; 5. 7 MG Spółka z o. o., ul. Najświętszej 

Marii  Panny  14,  59-220  Legnica  na  rzecz 

Międzynarodowego  Portu 

Lotniczego 

im.  Jana  Pawła  Il  Kraków  -  Balice  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Kpt.  M. 

Medweckiego  1,  32-083  Balice 

kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące 

sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 

poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie do art. 579 ust. 1 oraz art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  w 

terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1280/21 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu 

nieograniczonego na: 

„Kompleksową usługę utrzymania czystości we wskazanych obiektach 

MPL  oraz  na  terenach  zewnętrznych  MPL  w  okresie  1.7.2021–31.3.2025”,  Numer 

referencyjny:  MPUPF/FV241/3/04/20

zostało  wszczęte  ogłoszeniem  opublikowanym                         

w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 23.12.2020 r. pod nr 2020/S 250-626384: 

Międzynarodowy  Port  Lotniczy  im.  Jana  Pawła  Il  Kraków  -  Balice  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Kpt.  M. 

Medweckiego  1,  32-083  Balice  zwany  dalej: 

„Zamawiającym”.  Do  ww.  postępowania               

o udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., zwanej dalej: „Pzp”).   

W dniu 20.04.2021 r. 

(za pomocą platformy zakupowej oraz e-mailem) Zamawiający 

poinformował  o  wyborze  oferty  najkorzystniejsze  w  cz.  B:  P.  K.  prowadzącego  działalność 

gospodarczą pod firmą AGRO-SERVICE P. K., ul. Obroki 130, 40-883 Katowice zwany dalej: 

AGRO-SERVICE  P.  K.”  albo  „Przystępującym”.  Drugą  pozycje  w  rankingu  złożonych  ofert 

zajęła oferta:

Konsorcjum firm: 1. DGP Clean Partner Sp. z o.o.,  ul. Zygmunta Słomińskiego 

195 Warszawa; 2. Partner Medica Sp. z o.o., ul. Najświętszej Marii Panny 5e, 59-

220 Legnica; 3. DGP PROVIDER sp. z o.o., ul. Środkowa 20, 59-220 Legnica; 4. SEBAN Sp. 

z  o.o.,  ul.  Jesionowa  9A,  40-

159  Katowice;  5.  7  MG  Spółka  z  o.  o.,  ul.  Najświętszej  Marii 

Panny 14, 59-220 Legnica zwanego dalej: 

„Konsorcjum DGP” albo „Odwołującym”.  

W  dniu  29.04.2021  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  –  ePUAP)  

Konsorcjum  DGP  wniosła  odwołanie  na  czynności  z  20.03.2021  r.  Kopie  odwołania 

Za

mawiający  otrzymał  w  tym  samym  dniu  (e-mailem).  Zarzucił  w  zakresie  części  B 

naruszenie:   

1)  art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp w zw. z art. 90 ust.1 Pzp w zw. z art. 90 ust. 1a Pzp w zw. z art. 90 

ust. 2 Pzp w zw. z art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust.1 i ust. 3 Pzp poprzez:  

a) 

błędną  ocenę  treści  oferty  złożonej  przez  Wykonawcę  i  uznanie,  iż  spełnia  ona 

wymagania  określone  w  ustawie  Pzp  oraz  SIWZ,  podczas  gdy  cena  zaoferowana  w  treści 

oferty jest rażąco niska,   


b) 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Wykonawcę  w  sytuacji,  gdy:  oferta  ta 

zawiera rażąco niską cenę w tym cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, Wykonawca 

nie skalkulował pełnego zakresu przedmiotu zamówienia i możliwość wykonania przedmiotu 

zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  Zamawiającego,  m.in.  z  powodu 

konieczności  zapewnienia  pracownikom  praw  pracowniczych,  uwzględnienia  wynikających                 

z SIWZ kosztów pracowniczych, budzi uzasadnione wątpliwości,  

c) 

wybór oferty Wykonawcy mimo, że zawierała cenę rażąco niską, ewentualnie   

2)  art. 90 ust.1 Pzp w zw. z art.90 ust. 1a Pzp w zw. art. 90 ust. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust.1                     

i ust. 3 Pzp poprzez:  

a) 

błędną  ocenę  treści  oferty  złożonej  przez  Wykonawcę  i  uznanie,  iż  spełnia  ona 

wymagania  określone  w  ustawie  Pzp  oraz  SIWZ,  podczas  gdy  cena  zaoferowana  w  treści 

oferty jest rażąco niska   

b) 

zaniechanie  wezwania  Wykonawcy  do  wyjaśniania  ceny  całkowitej  usługi  w  celu 

wykluczenia  podstaw  do  odrzucenia  oferty  zawierającej  rażąco  niską  cenę  całkowitą                      

w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  które  budzą  wątpliwości,  co  do  możliwości 

wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez 

Zamawiającego oraz wynikającymi z odrębnych przepisów. Wskazując na powyższe zarzuty 

w zakr

esie części B wnosił o:  

uwzględnienie odwołania w całości,  

nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  polegającej  na  ocenie  ofert                          

i wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Wykonawcę,  

3)  nakazanie  Zamawia

jącemu  dokonania  ponownej  czynności  badania  i  oceny  ofert,                         

z uwzględnieniem wyników powtórzonych czynności o których mowa powyżej, a w tym:  

−   odrzucenie oferty Wykonawcy,  

−   wybór jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego, ewentualnie  

uwzględnienie odwołania w całości,  

nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  polegającej  na  ocenie  ofert                           

i wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Wykonawcę,   

nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert, a w tym:  

a) 

wezwanie Wykonawcy do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny w celu wykluczenia podstaw do 

odrzucenia  oferty  zawierającej  rażąco  niskie  ceny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia, 

które  budzą  wątpliwości,  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie                    

z  wymaganiami  określonymi  przez  Zamawiającego  oraz  wynikającymi  z  odrębnych 

przepisów,  

b)  odrzucenie oferty Wykonawcy,  

c) 

wybór jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego, ponadto wnosił o:  


1) obciążenie kosztami postępowania odwoławczego Zamawiającego, w tym zasądzenie od 

Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów zastępstwa prawnego przed Krajową Izbą 

Odwoławczą.   

Stwierdził,  że  przedmiotem  zamówienia  jest  kompleksowa  usługa  utrzymania 

czystości  we  wskazanych  obiektach  Kraków  Airport  oraz  na  terenach  zewnętrznych. 

Zamówienie  będzie  udzielone  w  dwóch  częściach:  części  A  i  części  B  szczegółowo 

opisanych  w  kolejnych  punktach  sekcji  II  ogłoszenia  o  zamówieniu.  Przedmiot  zamówienia 

dla  części  B  obejmuje  kompleksową  usługę  utrzymania  czystości  w  obiektach:  -  terminal 

pasażerski, - kładka łącząca terminal z garażem wielopoziomowym i Hotelem Hilton Garden 

oraz  łącznik  (6,5  pięter),  -  przystanek  PKP  w  części  należącej  do  Zamawiającego,  

Zarządzanie  wózkami  bagażowymi.  Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  (SOPZ)  dla 

części B zawiera Załącznik nr 1B do niniejszej SIWZ oraz wzór umowy stanowiący Załącznik 

nr  5B  do  niniejszej  SIWZ.  Przechodząc  do  rozważań  w  zakresie  badania  poprawności 

złożonej  ceny  ofertowej  wskazał  należy  co  następuje:  W  ślad  za  dyrektywa  klasyczną 

2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 

2004/18/WE  (Dz.  Urz.  UE  L  94  z  28.03.2014,  str.65,  dalej:  „dyrektywa  klasyczna”)  ustawa 

Pzp  nakłada  na  Zamawiającego  obowiązek  uzyskania  od  wykonawców  wyjaśnień  ofert,                  

w których zaproponowana cena lub koszt będzie wydawać się zamawiającemu rażąco niski 

w stosunku do odnośnych usług. Z dniem 28.07.2016 r. brzmienie art. 90 Pzp, uległo zmianie 

w  w

yniku  wejścia  w  życie  ustawy  z  dnia  22  czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy  –  Prawo 

zamówień  publicznych  oraz  niektórych  innych  ustaw  (Dz.  U.  z  2016  r.  poz.  1020),  zwanej 

dalej:  „nowelizacją”.  Regulacja  prawna  zawarta  w  ww.  przepisie  została  uszczegółowiona 

oraz, co stanowi konsekwencje zmian w zakresie kryterium oceny ofert o charakterze stricte 

ekonomicznym,  odnosi  się  obecnie  również  do  kosztu.  W  omawianej  kwestii  wypowiedział 

się Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, który w swojej opinii  wskazał, iż:  

▪  „Art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  ustanawia  obowiązek  zamawiającego  zwrócenia  się  do 

wykonawcy o udzielenie wyjaśnień oraz złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia  ceny lub 

kosztu, jeżeli cena lub koszt oferty, lub ich istotne części składowe w opinii zamawiającego, 

wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą jego wątpliwości co 

do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami sformułowanymi 

przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów.  Obowiązek  żądania 

wyja

śnień  aktualizuje  się  w  przypadku  powzięcia  przez  zamawiającego  wskazanych 

wątpliwości  zatem  zwrócenie  się  przez  zamawiającego  do  wykonawcy  o  udzielenie 

stosownych  wyjaśnień  oraz  dowodów  zależy,  co  do  zasady,  od  oceny  oferty  przez 

zamawiającego.  


▪  Regulacja  zawarta  w  tym  przepisie  stanowi  generalną  zasadę  wskazującą  na  podstawę 

wystąpienia  przez  zamawiającego  do  konkretnego  wykonawcy  z  żądaniem  udzielenia 

wyjaśniań  co  do  podejrzenia  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu.  W  świetle  powyższego  zatem 

zamawiający  będzie  miał  obowiązek  występowania  do  wykonawcy  z  żądaniem  złożenia 

wyjaśnień  w  sprawie  podejrzenia  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu    w  sytuacji  gdy  zostanie 

stwierdzona rozbieżność pomiędzy ceną ofertową (kosztem) w ofercie wykonawcy a wyceną 

przedmiotu  zamówienia  dokonywaną  przez  zamawiającego  z  należytą  starannością                        

w konkretnych warunkach gospodarczych i konkretnych okolicznościach sprawy.  

▪ W świetle znowelizowanego brzmienia art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, nie ulega wątpliwości, że 

zamaw

iający  może  powziąć  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu 

zamówienia za zaoferowaną cenę,  także w sytuacji, gdy cena oferty jest niższa np. o ponad 

50%  od  wartości  zamówienia  lub  o  ponad  15%  od  średniej  arytmetycznej  wszystkich 

złożonych  ofert,  w  okolicznościach  związanych  z  konkretnym  zamówieniem.  Zamawiający 

może  wezwać  wykonawcę  również  w  każdej  innej  sytuacji,  w  której  wysokość  ceny  lub 

kosztu oferty, a nawet jedynie ich istotne części składowe budzą jego wątpliwości, mimo iż 

cena całkowita lub koszt nie jest niższa niż szczególny ustawowy limit. W zakresie istotnych 

części zamówienia ważne jest, aby te części miały znaczenie dla całości wyceny przedmiotu 

zamówienia (przy wynagrodzeniu ryczałtowym).  

▪  Celem  procedury  wyjaśniania,  o  której  mowa  w  art.  90  ust.  1  Pzp,  jest  definitywne 

rozstrzygnięcie  czy  dana  oferta  podlega  odrzuceniu  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp.                

O  tym,  czy  cena  lub  koszt  oferty  są  rzeczywiście  rażąco  niskie,  rozstrzyga  zamawiający                      

w odniesieniu do konkretnego przypadku, w oparciu o posiadane materiały, w szczególności 

wyjaśnienia  wykonawcy  i  załączone  przez  niego  dokumenty,  oceniane  w  kontekście 

właściwości przedmiotu zamówienia będącego przedmiotem postępowania.  

▪  W  orzecznictwie  Trybunału Sprawiedliwości  Unii  Europejskiej  (dawniej ETS)  podnoszono, 

że procedura wyjaśniania jest niezbędna w świetle europejskiego prawodawstwa z zakresu  

zamówień publicznych, gdyż zabezpiecza przed arbitralnością oceny zamawiającego co do 

rażąco niskiej wysokości ceny (por. wyr. z dnia 22 czerwca 1989 r. 103/88, wyr. z dnia z dnia 

27 listopada 2001 r. C-285/99, wyr. z dnia 15 maja 2008 r. C-147/06, z dnia 29 marca 2012 r. 

C-599/10).  

▪ Ciężar dowodu w zakresie wykazania, że cena lub koszt nie są rażąco niskie spoczywa na 

wykonawcy. Zgodnie z art. 90 ust. 2 Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco 

niskiej  ceny  lub  kosztu,  spoczywa  na  wykonawcy.  Wykonawca  w  ramach  składanych 

wyjaśnień powinien przedkładać dowody, które w jego ocenie uzasadniają przyjętą wycenę 

przedmiotu zamówienia.  

▪ W wyroku z 06.08.2015 r. (sygn. akt KIO 1490/15, KIO 1577/15, KIO 1584/15) Krajowa Izba 

Odwoławcza  stwierdziła,  że:  „(…)  nie  ma  też  przeszkód,  by  zamawiający  prowadził 


wyjaśnienia  wieloetapowo,  aż  do  uzyskania  odpowiedzi  na  wszystkie  pytania  i  wątpliwości 

(oczywiście  poza  przypadkiem  opisanym  w  art.  90  ust.  3  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych,  gdy  wykonawca  nie  współpracuje  i  nie  udziela  wyjaśnień)”.  Stanowisko  to 

potwierdził  też  SO  w  Olsztynie,  który  w  wyroku  z  dnia  9  grudnia  2010  r.  (sygn.  akt  V  Ga 

122/10), jednoznacznie wskazał, iż brak jest przeszkód do ponownego wzywania wykonawcy 

do złożenia wyjaśnień, jeżeli pierwotne wyjaśnienia zamawiającego nie rozwiały wątpliwości 

zamawiającego związanych z „rażąco niską ceną”.  

▪  Jednocześnie,  należy  zwrócić  uwagę  na  zastrzeżenia  poczynione  przez  Krajową  Izbę 

Odwoławczą  w  odniesieniu  do  możliwości  ponownego  żądania  wyjaśnień.  Izba  w  swoim 

orzecznictwie (wyrok z 17.07.2015 r.; sygn. akt KIO 1410/15, czy z 27.07.2015 r. sygn. akt. 

KIO  1479/15)  niejednokrotnie  wskazywała,  że  żądanie  ponownych  wyjaśnień  dotyczących 

podejrzenia  rażąco  niskiej  ceny  od  tego  samego  wykonawcy  nie  może  prowadzić  do 

naruszenia  zasady  równego  traktowania  i  uczciwej  konkurencji.  Takie  żądanie  jest 

do

puszczalne,  jeśli  wyjaśnienia  wykonawcy  złożone  na  wcześniejsze  wezwanie 

zamawiającego budzą określone wątpliwości i wymagają doprecyzowania.   

▪ Z pewnością ponowne żądanie wyjaśnień nie może prowadzić do złożenia zupełnie nowych 

wyjaśnień,  czy  też  prowadzenia  procedury  wyjaśnień  do  czasu  pełnego  usprawiedliwienia 

przez  wykonawcę  swojej  wyceny  ofertowej.  Ponowne  żądanie  wyjaśnień  musi  być  zatem 

uzasadnione  w  świetle  wyjaśnień  czy  dowodów  przedłożonych  przez  wykonawcę  „na 

pierwsze wezwanie”.  

▪ Zamawiający nie ma obowiązku ponownie wzywać wykonawcy do złożenia wyjaśnień jeżeli 

wykonawca  nie  rozwiał  jego  wątpliwości  co  do  podejrzenia  rażąco  niskiej  ceny  i  nie 

przedstawił  na  potwierdzenie  powyższego  stosownych  dowodów.  W  takiej  sytuacji  należy 

bowiem uznać, że wykonawca nie wywiązuje się należycie z ciążącego na nim, stosownie do 

art. 90 ust. 2 Pzp, ciężaru dowodu.”  

Przenosząc  powyższe  uwagi  na  grunt  przedmiotowego  postępowania,  należy 

wskazać,  iż  Odwołujący  jest  wykonawcę,  który  aktualnie  wykonuje  usługę  utrzymania 

czystości  na  rzecz  Zamawiającego.  Jest  więc  wykonawcą,  który  najlepiej  zna  specyfikę 

kompleksów  objętych  niniejszym  przetargiem,  zna  szczególne  wymagania  użytkowników,              

a tym samym posiadamy wiedzę w zakresie realnych kosztów, rzeczywistego poziomu cen 

jednostkowych, które mają fundamentalny wpływ na faktyczne wynagrodzenie wykonawcy.  

Cena zaproponowana przez Wykonawcę  jest ceną  nierynkową za  którą nie można 

wykonać  usługi  objętej  niniejszym  postępowaniem.  Wykonawca  chcąc  wykonać  przedmiot 

zamówienia  w  zaproponowanych  cenach  musiałby  poszukiwać  oszczędności  kosztem 

jakości  i  realizacji  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  SIWZ,  bądź  musiałby  dokonać 

„przerzucenia”  rzeczywistych  kosztów  ich  wykonania  do  innej  pozycji  cenowej  objętej  tym 


zam

ówienia bądź wręcz czynić oszczędności na tym kontrakcie kosztem innych kontraktów 

przez siebie realizowanych. Wszystkie wskazane praktyki są sprzeczne z Pzp i przesadzają 

o rażąco niskiej cenie jako obliczonej bez uwzględniania wszystkich elementów przedmiotu 

zamówienia.  Obowiązkiem  Wykonawcy  była  wycena  wszystkich  elementów  przedmiotu 

zamówienia    w  sposób  realny,  możliwy  do  zrealizowania.    Tabela  nr  1  przedstawia 

zestawienie  wszystkich  ofert  złożonych  w  niniejszym  postępowaniu.  Jak  widać  miesięczna 

cena  n

etto  zaproponowana  przez  Wykonawcę  w  stosunku  do  szacunkowej  wartości 

zamówienia netto jest niższa aż o 54 588,20 zł a do średniej wszystkich ofert o 38 332,05 zł.  

W tym miejscu odwołania Tabela nr 1. 

Zamawiający  precyzyjnie  określił,  co  powinna  zawierać  cena  oferty  i  jakie  koszty 

każdy  wykonawca  prawidłowo  przygotowujący  się  do  realizacji  zamówienia  powinien  ująć. 

Zgodnie  z  zapisem  Rozdz. 

XI  SIWZ  Kalkulacja ceny  powinna obejmować wszystkie koszty 

związane  z  wykonaniem  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  i  na  warunkach  określonych                  

w  SIWZ,  przy  uwzględnieniu  wiedzy  uzyskanej  podczas  wizji  lokalnej,  w  tym,                                  

w szczególności:   

•  Koszty  zatrudnienia-  zgodnie  z  wymogami  SIWZ  –  osób  skierowanych  do  wykonania 

zamówienia;   

•  Koszty środków czystości i materiałów sanitarno – higienicznych;  

•  Koszty sprzętu i narzędzi niezbędnych do wykonania przedmiotu zamówienia;   

•  Koszty prac przygotowawczych i prac wykonywanych okresowo;   

•  Koszty wymaganych szkoleń, o których mowa w SOPZ, przepustek stałych i kart dostępu;  

•  Koszty  wyposażenia  pracowników  w  odpowiednie  ubranie  robocze  i  środki  ochrony 

osobistej  

•  Pozostałe  dodatkowe  koszty  za  czynności  nie  wymienione,  które  są  niezbędne  do 

wykonania przedmiotu zamówienia w standardzie opisanym w SIWZ.  

Tabela  nr  2  przedstawia  realne  a  wręcz  minimalne  koszty  jakie  Wykonawca  winien  ująć                   

i przewidzieć przy realizacji ww. usług. Poszczególne pozycje kosztowe zostały oszacowane 

na podstawie wieloletniego doświadczenia Odwołującego.   

W tym miejscu odwołania Tabela nr 2. 

A)  Koszty  zatrudnienia-  zgodnie  z  wymogami  SIWZ 

–  osób  skierowanych  do  wykonania 

zamówienia;   

Zamawiający  nie  określił  w  sposób  precyzyjny  wymaganej  ilości  personelu  ani  struktury 

organizacji pracy

, jednakże Odwołujący na podstawie swojego doświadczenia doskonale wie 

jaka  jest  minimalna  obsada pozwalająca  na  prawidłowe wykonanie przedmiotu  zamówienia 

w  wymaganym  przez  Zamawiającego  standardzie.  Wobec  powyższego  Odwołujący  na 


potrzeby  niniejszego  odw

ołania  przyjął  minimalny  możliwy  czas  wykonania  usługi,  a  także 

wymagania Zamawiającego tj.  w szczególności:  

a)  Wykonawca  wyznaczy  Kierownika  obiektu  terminalu  i  przystanku  PKP  i  nadzoru  nad 

wózkami bagażowymi (1 osoba )  

b) 

Wykonawca wyznaczy koordynatorów ( 1 osoba zmiana dzienna, 1 osoba zmiana nocna 

),  którzy  będą  pracować  przez  wszystkie  dni  tygodnia  do  nadzoru,  koordynacji,  kontroli 

jakości prac ekipy sprzątającej oraz kontaktów z przedstawicielami Zamawiającego  

c) 

Zamawiający  informuje  iż  do  salonów  Business  Lounge  konieczna  jest  stała, 

jednoosobowa  obsada,  po  jednej  osobie  na  każdy  salon  (BL  Schengen  i  BL  NON-

Shcengen),  we  wszystkie  dni  w  roku  w  godzinach  5:00  do  23:00  (obecnie 

–  może  ulec 

zmianie ze względu na zmianę rozkładu lotów) co stanowi 6,5 etatu  

d) 

Do kompleksu VIP Konieczna jest stała, jednoosobowa osada , od poniedziałku do piątku 

w  godzinach  od  9:00  do  21:00  (obecnie 

–  może  ulec  zmianie).  Poza  wyznaczonymi 

godzinami w tym weekendy i święta – obsada wg potrzeb i na żądania co stanowi 1,5 etatu  

e)  Dod

atkowo  zgodnie  z  odpowiedzią  na  pytanie  nr  28  z  dnia  28.01.2021r.  tj.  Proszę                       

o  przedstawienie,  jak  w  trakcie  pełnej  realizacji  usługi,  tzn.  przed  okresem  pandemicznym, 

prezentowało  się  zapotrzebowanie  zamawiającego  w  zakresie  utrzymania  na  żądanie 

kompleksu VIP poza wyznaczonymi godzinami w tym w weekendy i święta? Odpowiedź: Od 

początku  realizacji  usługi  do  zamknięcia  z  powodu  pandemii  (15.03.2020  r.)  dodatkowo,                 

w  zakresie  utrzymania  czystości  kompleksu  VIP,  poza  wyznaczonymi  godzinami, 

wypracowanych zostało ok. 2 500 godzin.  

f) 

Wykonawca  będzie  świadczył  przedmiot  usługi  na  wysokim,  profesjonalnym  poziomie                 

z  zapewnieniem  stałych,  całodobowych  dyżurów  pełnionych  we  wszystkie  dni  tygodnia                    

i  przez  cały  okres  trwania  usługi.  Podział  dyżurów  ma  być  dostosowany  do  zimowego                         

i letniego rozkładu lotów oraz godzin pracy operacyjnej lotniska. W godzinach szczytowych, 

dla poszczególnych rozkładów lotów obowiązujących przez okres trwania usługi, Wykonawca 

zobowiązuje  się  do  zapewnienia  adekwatnej  liczby  pracowników  pozwalającej  na  bieżące 

utrzymanie czystości infrastruktury oraz samego obiektu w standardzie adekwatnym do rangi 

terminalu lotniczego oraz wymogów stawianych danej klasie obiektów (budynku użyteczności 

publicznej).  Realizacja  zamówienia  musi  być  prowadzona  w  taki  sposób,  który  nie  będzie 

utrudniał bieżącej działalności obiektów Zamawiającego przez co należy rozumieć m.in. nie 

zakłócony proces obsługi pasażerów.  

Doda

tkowo  Zamawiający  określił  wymagania  dotyczące  zakresu  wykonywanych 

czynności  w  ramach  usług  bieżących  i  okresowych  w  budynkach  terminalu  (terminal 

pasażerski, kładka, łącznik), na przystanku PKP oraz zarządzania wózkami bagażowym. Na 

tej podstawie Odwołujący określił  minimalną obsadę na poziomie 49 etatów.   


Tabela nr 3 przedstawia prawidłowe koszty pracownicze, jakie Wykonawca powinien 

przyjąć  przy  kalkulacji  kosztów  realizacji  kontraktu  objętego  niniejszym  zamówieniem 

Odwołujący  przy  wyliczeniu  kosztu  pracy  przyjął  koszt  wynagrodzenia  zasadniczego  na 

podstawie umowy o pracę na poziomie najniższej krajowej obowiązującej od dnia 1 stycznia 

2021 r. tj. 2800,00 zł brutto zgodnie z tabelą poniżej.  

W tym miejscu odwołania Tabela nr 3.  

B) Koszty środków czystości i materiałów sanitarno – higienicznych;  

Odwołujący  na  podstawie  długoletniego  doświadczenia  w  realizacji  usługi  na  rzecz 

Zamawiającego a także na podstawie danych zawartych w dokumentacji przetargowej oraz 

odpowiedziach tj. w szczególności:  

a) Na po

dstawie danych zawartych w załączniku nr 1 do SOPZ część „B”   

b) Na podstawie danych dot. kwartalnego zużycia środków oraz materiałów eksploatacyjnych 

stanowiących załącznik do odpowiedzi  

c)  Na  podstawie  danych    z  OPZ  tj.  „W  celu  oszacowania  kosztów  zabezpieczenia 

odpowiedniej liczby personelu, środków czystości, materiałów sanitarno - higienicznych oraz 

innego  niezbędnego  sprzętu  w  celu  należytego  wykonania  usługi,  Zamawiający  podaje 

prognozowaną  liczbę  pasażerów  w  trzech  wariantach  (wariant  pesymistyczny,  neutralny, 

optymistyczny), którzy w latach 2021 – 2025 będą obsługiwani w terminalu pasażerskim na 

terenie Zamawiającego: wariant optymistyczny, neutralny i pesymistyczny.  

określił minimalną wartość za środki zgodnie z określonym stężeniem producentów środków i 

dodatkowo  przy  zastosowaniu  rabatów  i  upustów  jakie  posiada  Odwołujący,  których 

niekoniecznie jest w posiadaniu Wykonawca oraz koszt amortyzacji niezbędnego sprzętu do 

realizacji poszczególnych usług.  

C) Koszty sprzętu i narzędzi niezbędnych do wykonania przedmiotu zamówienia. 

Każdy  Wykonawca  powinien  przewidzieć  zakup  niezbędnego  sprzętu.  Zgodnie  bowiem                      

z  wymaganiami  i  zapisami  SIWZ  Wykonawca  zobowiązuje  się  do  wykonania  przedmiotu 

usługi  za  pomocą  profesjonalnego  sprzętu  i  narzędzi  będącego  w  jego  dyspozycji 

(przedstawi  potencjał  techniczny,  adekwatny  do  zakresu  realizacji  usługi).  W  przypadku 

nawet posiadania ww. sprzętu Wykonawca winien udowodnić ten fakt a także przyjąć koszt 

jego amortyzacji, napraw i pozostałe koszty związane z bieżącą jego eksploatacją.  Ponadto 

należy  podkreślić,  iż  wśród  sprzętu  szczególną  pozycję  kosztową  stanowi    pojazd  do 

przewozu  śmieci,  zgodnie  bowiem  z  zapisem  SIWZ:  „Wykonawca  zobowiązany  jest  do 

wywożenia zgromadzonych odpadów w zakresie realizacji przedmiotu usługi a także odbioru 

odpadów  z  punktów  komercyjnych.  Odpady  te  powinny  być  wyrzucane  zgodnie                              

z oznaczeniem na koszach w Miejscu Gromadzenia Odpadów nr 1. Zamawiający informuje, 


iż  Wykonawca  jest  zobowiązany  posiadać  pojazd  mechaniczny,  w  celu  przewozu  śmieci           

w miejsce wskazane przez Zamawiającego, tj.  

Miejsce Gromadzenia odpadów nr 1 (wskazane w załączniku nr 8 do SOPZ część „B”)”.   

Minimalna  średniomiesięczna  wartość  jaką  należało  przyjąć  w  tej  pozycji  kosztowej  to  ok 

5750,00 zł  

D) Koszty prac przygotowawczych i prac wykonywanych okresowo;  

Kolejną  bardzo  ważna  pozycją  kosztową    to  prace  o  charakterze  okresowym  tj.                         

w szczególności:  

a)  okresowe  (2  x  w  roku,  wiosna,  jesień)  w  terminach  i  na  warunkach  ustalonych                     

z Zamawiającym, kompleksowe mycie do 3m i powyżej 3m: elewacji szklanych, wszystkich 

okładzin  wewnętrznych  i  zewnętrznych,  przeszkleń  wewnątrz  i  na  zewnątrz  terminalu  oraz 

stalowej ryglówki pryzmatu, przy użyciu sprzętu i środków zapewnionych własnym staraniem 

i na koszt Wykonawcy. Do wykonania usługi mycia i czyszczenia w/w powierzchni powyżej 

3m  wysokości,  ze  względu  bezpieczeństwa,  Zamawiający  wymaga  wykonania  ich  przez 

osoby  posiadające  aktualne  uprawnienia  do  pracy  na  wysokości  (w  tym  ważne  badania 

lekarskie).   

b)  okresowe  (2  x  w  roku,  wiosna,  jesień)  w  terminie  i  na  warunkach  ustalonych                               

z  Zamawiającym,  kompleksowe  mycie  do  3  i  powyżej:  elewacji  szklanych,  wszystkich 

okładzin  zewnętrznych,  przeszkleń  wewnątrz  i  na  zewnątrz  przystanku  PKP  przy  użyciu 

sprzętu i środków zapewnionych własnym staraniem i na koszt Wykonawcy. Do wykonania 

usługi  mycia  i  czyszczenia  w/w  powierzchni  powyżej  3m  wysokości,  ze  względu 

bezpieczeństwa,  Zamawiający  wymaga  wykonania  ich  przez  osoby  posiadające  aktualne 

uprawnienia do pracy na wysokości (w tym ważne badania lekarskie).  

c)  praniu  wykładzin  dywanowych,  czyszczeniu  mebli  tapicerowanych  (pranie),  opróżnianiu                   

i czyszczeni

u koszy na odpady wraz z segregacją odpadów, odbieraniu i wywożeniu śmieci  

z punktów handlowych i przewożeniu ich we wskazane miejsce, czyszczeniu i myciu kuwet 

Systemu  Transportu  Bagażu  (BHS)  i  w  Punktach  Kontroli  Bezpieczeństwa  (PKB), 

czyszczeniu roloto

ków w PKB, stanowisk odpraw biletowo – bagażowych, biurek gate’owych 

w salach odlotowych i innego wyposażenia znajdującego się w terminalu.  

Minimalna kwota, jaką należało zabezpieczyć na realizację usług o charakterze okresowym 

to 16 200,00 zł średniomiesięcznie netto.   

E) Koszty wymaganych szkoleń, o których mowa w SOPZ, przepustek stałych i kart dostępu;  

Z  uwagi  na  fakt,  iż  realizacja  przedmiotu  Zamówienia  odbywać  się  będzie  na  terenie 

czynnego  Portu  Lotniczego,  część  przedmiotu  zamówienia  realizowana  będzie  w  strefie 

zastrzeżonej  Portu  Lotniczego,  dla  każdego  z  pracowników  Wykonawcy,  zostanie  złożony                 


i  poddany  weryfikacji  przez  Służby  Państwowe  wniosek  o  wydanie  przepustki  (ID)  i  karty 

dostępu do pomieszczeń (HID).   

Koszt wydania przep

ustki (ID) wynosi 25,00 zł netto / 1 osoba  koszt wydania karty dostępu 

do pomieszczeń (HID) wynosi 40,00 zł netto / 1 osoba   

Z uwagi na okres ważności przepustek (ID), Wykonawca, w trakcie trwania niniejszej Usługi, 

poniesie  dwukrotne  koszty  związane  z  ich  wydaniem  i  może  ulec  zmianie  w  przypadku 

zmiany cennika przez Zamawiającego. Szczególnym obowiązkiem Wykonawcy, z uwagi na 

fakt,  iż  realizacja  przedmiotu  Zamówienia  odbywać  się  będzie  na  terenie  czynnego  Portu 

Lotniczego,  jest  obowiązek  odbycia  szkolenia  i  uzyskania  certyfikatu  ze  „Świadomości 

Ochrony  Lotnictwa  Cywilnego”  przez  wszystkich  pracowników  Wykonawcy  realizujących 

przedmiot Zamówienia, posiadających samodzielny dostęp do stref zastrzeżonych lotniska.   

Koszt odbycia szkolenia wynosi 200,00 zł netto / 1 osoba   

Może  on  ulec  zmianie  w  przypadku  zmiany  cennika  szkoleń  przez  Zamawiającego. 

Szkolenie  musi  być  powtarzane  co  3  lata.  Koszt  szkolenia  pokrywa  Wykonawca.  Wobec 

powyższego w/w koszt również będzie należało ponieść dwukrotnie podczas realizacji usługi. 

Biorąc  pod  uwagę  ilość  osób/etatów  niezbędnych  do  realizacji  usługi  i  zakładając 

optymistyczną choć nierealną  do zrealizowania, iż w ciągu całego okresu trwania kontraktu 

nie będzie rotacji pracowników, minimalnych koszt jaki należało przyjąć w powyższej pozycji 

kosztowej kształtuje się następująco:  

(200++40+25) * 2 * 53  = 28090,00 zł  

28090,00 zł / 45 miesięcy = 624,22 zł  

F)  Koszty  wyposażenia  pracowników  w  odpowiednie  ubranie  robocze  i  środki  ochrony 

osobistej.  Zgodnie  z  wymogiem  Zamawiającego  Wykonawca  zobowiązany  jest  do 

wyposażenia  swoich  pracowników  oraz  inne  osoby,  które  w  jego  imieniu  będą  realizowały 

usługi  w  jednolitą,  estetyczną  i  funkcjonalną  odzież  roboczą  z  uwidocznioną  nazwą  firmy                     

i  identyfikatorem  pracownik

a. Jak ważne jest powyższe dla Zamawiającego potwierdza fakt 

iż  Zamawiający  zatwierdza  rodzaj  uniformów  przed  wprowadzeniem  ich  do  służby. 

Każdorazowa  zmiana  modeli  ubrań  dla  pracowników  Wykonawcy,  w  trakcie  realizacji 

przedmiotu Zamówienia,  będzie wymagała zgody  Zamawiającego.  Dodatkowo   należy ująć 

pozostałe    koszty  związane  z  zatrudnieniem  pracownika  takie  koszt  środków  ochrony 

osobistej.  Powyższe  ma  znaczący  wymiar  w  związku  z  trwającą  epidemią  COVID-19,                      

w  sytuacji  i  zagrożenia  epidemicznego.  Wykonawca  winien  zapewnić  swoim  pracownikom                  

w  szczególności  maseczki  ochronne,  rękawiczki  itp.  Minimalna  kwota,  jaką  należało 

zabezpieczyć na powyższą pozycję kosztową  to ok. 1850,00 zł średniomiesięcznie netto  

G)  Pozostałe  dodatkowe  koszty  za  czynności  nie  wymienione,  które  są  niezbędne  do 

wykonania przedmiotu zamówienia w standardzie opisanym w SIWZ. 


Wśród  pozostałych  kosztów,  jakie  będzie  ponosił  Wykonawca  celem  prawidłowego 

wykonania umowy zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia szczególne znaczenia mają:  

a)  Wyposażenie    podległego  personelu  w  telefony  komórkowe  umożliwiające  dwustronną 

łączność  pomiędzy  personelem  realizującym  usługę  oraz  osobami  nadzorującymi 

(koordynującymi) realizację usługi ze strony Wykonawcy i Zamawiającego  

b)  Koszt  badań  pracowników  podstawowych  ale  także  tych  o  specjalistycznych  tj.  min. 

badania  do  celów  sanitarno-epidemiologicznych,  które  umożliwią  realizację  usługi                         

w  zapleczach  gastronomicznych  w  kompleksie  VIP  i  Business  Lounge  czy  uprawnienia  do 

pracy na wysokości (powyżej 3 m)  

c) Koszt sprzętu komputerowego celem zapewnienia możliwości codziennego raportowania  

Zamawiającemu drogą elektroniczną informacji zgodnie z zapisem OPZ  

d)  Koszt  posiadania  przez  cały  okres  obowiązywania  umowy,  ubezpieczenia  od 

odpowiedzialności  cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem 

zamówienia zgodnie z wymogami zawartymi we Wzorze Umowy.  

e) Koszty związane z zarządzaniem wózkami bagażowymi w tym ubezpieczenia wózków  

f) Koszt zabezpieczenia należytego wykonania kontraktu  

g) Koszty wydziałowe. Wykonawca winien także wykazać zysk.  

Na  podstawie  obecnie  realizowanego  zamówienia  przez  Odwołującego  na  rzecz 

Zamawiającego,  Odwołujący  dokonał  analizy  poszczególnych  elementów  kosztowych.                   

W ocenie Odwołującego powyższa analiza prowadzi do wniosku, iż Wykonawca zaoferował 

cenę, która wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia. Powyższa cena 

budzi  bowiem  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie                   

z  wymaganiami  określonymi  przez  Zamawiającego  w  dokumentacji  przetargowej  tj.                           

w  szczególności  w  SIWZ  oraz  opisie  przedmiotu  zamówienia.  Mając  powyższe  na  uwadze 

Zamawiający  powinien  wezwać  Wykonawcę  do  udzielenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia 

dowodów  dotyczących  wyliczenia  ceny.  Zamawiający  powinien  wzywać  Wykonawcę  do 

przedstawienia  zaoferowanej  ceny  brutto  uwzględniającej  co  najmniej  minimalne 

wynagrodzenie  pracownika  za  pracę,  w  szczególności  wykazania:  ilość  osób,  które  będą 

zatrudnione  do  wykonania  zamówienia,  wyszczególnienia  wykonywanych  czynności  oraz 

miesięcznego  całkowitego  kosztu  utrzymania  każdego  zatrudnionego  pracownika  w  tym 

wynagrodzenia i jego elementów składowych. 

Zamawiający w dniu 30.04.2021 r. (za pomocą platformy zakupowej oraz e-mailem)   

wezwał  wraz  kopią  odwołania,  w  trybie  art.  524  NPzp,  uczestników  postępowania 

przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  04.05.2021  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)  AGRO-


SERVICE  P.  K. 

zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  wnosząc    o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Kopia  zgłoszenia  została 

przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.  

W  dniu  25.05.2021  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)  AGRO-

SERVICE  P.  K. 

złożył  pismo  procesowe  wnosząc    o  oddalenie  odwołania  w  całości. 

Przystępujący,    uznaje  czynności  wykonane  przez  Zamawiającego  za  prawidłowe. 

Zamawiający  dopełnił  wszelkich  procedur  i  formalności  wynikających  z  zapisów  Pzp. 

Zdaniem  Zgłaszającego  przystąpienie  nie  zaistniały  przesłanki  wynikające  z  art.  90  ust.  1               

i  ust.  1a  Pzp  w  zakresie  obowiązku  zwrócenia  się  do  Zgłaszającego  przystąpienie                           

o  udzielenie  wyjaśnień  w  odniesieniu  do  rażąco  niskiej  ceny,  ponieważ  cena  oferty  brutto 

Zgłaszającego  przystąpienie  wynosi  13.925.113,65  zł  i  jest  niższa  o  2.121.678,63  zł  od 

średniej  wszystkich  ofert,  co  stanowi  13,22%.  Równocześnie  cena  ta  jest  niższa                               

o 3.021.456,7

4 zł od szacunkowej wartości zamówienia, co stanowi 17,83%. Ponadto cena 

oferty  Zgłaszającego  przystąpienie  nie  jest  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia  i  dlatego  nie  budziła  wątpliwości  Zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania 

przedmiotu zamówienia, zgodnie z określonymi przez niego wymogami. Odwołujący zarzucił 

Zgłaszającemu przystąpienie: „zastosowanie ceny nierynkowej, za którą nie można wykonać 

usługi  objętej  niniejszym  postępowaniem”,  przy  czym  Odwołujący  nie  przedstawia 

konkretnych  warto

ści  pozwalających  na  określenie    ceny  rynkowej  (np.  w  oparciu  o  inne 

zlecenia  lub  przetargi),  a  jedynie  przedstawia  swoją  wersję  kosztów  obsługi  zlecenia,  co 

mylnie  konfrontowane  jest  z  pojęciem  ceny  rynkowej.  Należy  wskazać,  że  w  orzecznictwie 

wskazuje si

ę, że o cenie rażąco niskiej można mówić wówczas, gdy oczywiste jest, że  przy 

zachowaniu  reguł  rynkowych  wykonanie  umowy  przez  wykonawcę  byłoby  dla  niego 

nieopłacalne.  Rażąco  niska  cena  jest  to  cena  niewiarygodna,  oderwana  całkowicie  od 

realiów  rynkowych,  cena  nierealistyczna,  za  którą  wykonanie  zamówienia  nie  jest  możliwe 

(wyrok SO w Katowicach sygn. akt XIX Ga 3/07, KIO 516/12, KIO 2771/11). Odwołujący nie 

wykazał, że cena oferty Zgłaszającego przystąpienie do odwołania jest właśnie taką ceną, tj. 

ceną  nierealną,  niewiarygodną,  oderwaną  całkowicie  od  realiów  rynkowych.  Zauważył,  że 

Zamawiający  nie  wszczął  procedury  wyjaśniania  oferty  pod  kątem  rażąco  niskiej  ceny,                      

a  zatem  cena  oferty  Zgłaszającego  przystąpienie  nie  budziła  wątpliwości  Zamawiającego. 

Zamawiający jest przy tym profesjonalistą, bowiem będąca przedmiotem zamówienia usługa, 

nie  jest  zamawiana  i  realizowania  po  raz  pierwszy.  Skoro  zatem  nie  została  zastosowana 

procedura  wyjaśnienia  ceny  z  art.  90  ust.  1  i  ust.  1  z  Pzp,  powstało  domniemanie,  że 

zaproponowana  w  ofercie  cena  nie  nosi  znamion  ceny  rażąco  niskiej,  a  zatem  dowód  na 

twierdzenie  przeciwne  spoczywa  na  Odwołującym.  Powstanie  tego  domniemania  skutkuje 


tym, że jeżeli Odwołujący chce je obalić musi wykazać, iż zaoferowana przez Zgłaszającego 

przystąpienie cena jest ceną rażąco niską. Taki dowód nie został przedstawiony. Zgłaszający 

przystąpienie funkcjonuje na rynku usług czystościowych od 1994 roku tym samym posiada 

duże doświadczenie w zakresie świadczonych usług. To doświadczenie oraz wysoka jakość 

wykonywanych  usług  potwierdzają  posiadane  referencje  z  innych  obiektów,  co  było 

wymogiem wynikającym zawartym w Ogłoszeniu o zamówieniu.  Odwołujący szeroko opisuje 

koszty ponoszone przy realizacji zlecenia podkreślając możliwość wystąpienia rażąco niskiej 

ceny  pomijając  równocześnie  okoliczność,  iż  faktyczna  różnica  pomiędzy  ceną  ofertową 

brutto  Odwołującego,  wynoszącą  14.866.074,0  zł,  na  okres  45  miesięcy,  a  ceną  brutto 

Zgłaszającego  przystąpienie  wynoszącą  13.925.113,7  zł,  to  940.960,4  zł,  co  stanowi 

zaledwie  6,3%.    W  przypadku  firmy  zarządzanej  bezpośrednio  przez  właściciela,  jak                       

w  przypadku  Zgłaszającego  przystąpienie,  z  nierozrośniętymi  strukturami  zarządczo-

administracyjnymi,  które  w  oczywisty  sposób  generują  znaczące  koszty,  taka  różnica  jest                  

w pełni uzasadniona.  Odwołujący również stara się wykazać, iż marża jaką założył na tym 

zleceniu wynosi 1,78% (jak wskazano w Tabeli A):  

W tym miejscu Tabela A. 

Złożenie  przez  Odwołującego  oferty  z  założeniem  marży  1,78%  (przy  pominięciu 

podatku  CIT,  którego  uwzględnienie  obniżyłoby  jeszcze  poziom  marży)  wydaje  się  być                      

z  biznesowego  punktu  widzenia  ekonomicznie  nieuzasadnione  i  obarczone  ryzykiem 

generowania  straty  w  razie 

wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności mających wpływ na 

wzrost  kosztów,  co  z  kolei  mogłoby  budzić  uzasadnione  wątpliwości  w  zakresie  złożenia 

oferty  przez  Odwołującego  zawierającej  rażąco  niską  cenę  w  relacji  do  generowanych 

kosztów.  Z  drugiej  strony,  może  to  skłaniać  do  konkluzji,  iż  koszty  przedstawione  przez 

Odwołującego mogą być znacząco zawyżone i przygotowane wyłącznie dla potrzeb procesu 

odwoławczego. Dalej Odwołujący wskazuje w swoim odwołaniu, że jako obecny wykonawca 

kompleksowej  usługi  utrzymania  czystości  we  wskazanych  obiektach  MPL  ma  najlepszą 

wiedzę  w  zakresie  ponoszonych  kosztów,  kwestionując  tym  samym  istotę  i  sens  procesu 

przetargowego,  w  którym  oferenci,  bazując  na  swojej  wiedzy,  doświadczeniu  i  organizacji 

pracy,  są  w  stanie  wykonać  ten  sam  zakres  zadań  w  sposób  znacznie  bardziej  efektywny, 

ponosząc  tym  samym  niższe  nakłady.  Należy  zauważyć,  iż  zgodnie  z  kalkulacjami 

przedstawionymi przez Odwołującego koszty wynagrodzeń stanowią najistotniejszą pozycję 

w strukturze kosztów zlecenia. Koszty te zostały skalkulowane w relacji do zakładanych 53 

etatów, podczas gdy Zamawiający w żaden sposób w SIWZ nie stawia wymogu zatrudnienia 

określonej  minimalnej  łącznej  ilości  osób,  wprost  pozostawiając  ten  aspekt  do  oceny 

wykonawcy,  na  co  wskazuje  Roz

dział  III,  pkt  3.5  SIWZ,  mówiący,  że  Wykonawca 

zobowiązany  będzie  do:  „Zapewnienia  odpowiedniej  liczby  osób  niezbędnych  dla 

prawidłowego wykonania usług na warunkach i w standardzie określonych w Szczegółowym 


Opisie  Przedmiotu  Zamówienia.”.  Na  uwagę  zasługują  również  liczne  rozbieżności  lub 

niejasności  zawarte  w  piśmie  Odwołującego  –  m.in.  odnoszące  się  do  zakładanego  stanu 

zatrudnienia.  Na  stronie  8.  odwołania,  w  paragrafie  „Koszty  zatrudnienia-zgodnie                              

z wymogami SIWZ-

osób skierowanych do wykonania zamówienia” Odwołujący konkluduje, iż 

określił minimalną obsadę na poziomie 49 etatów. Równocześnie na stronie 9. w Tabeli nr 3, 

kalkulacja  kosztów  wynagrodzeń  przedstawiona  jest  w  oparciu  o  53  etaty.  Odwołujący                     

żaden sposób nie wytłumaczył różnicy pomiędzy liczbą 49, a 53 etaty. Przyjmując koszty 

pracownicze  dla  1  etatu  na  poziomie  3.834,28  zł  (jak  przedstawił  to  Odwołujący)  różnica                 

w etatach prowadzi do rozbieżności na poziomie 15.337,12 zł miesięcznie, jak przedstawiono 

w Tabeli B.  

W tym miejscu Tabela B. 

Zauważył,  że gdyby  od miesięcznej  ceny  netto Odwołującego (268 583,09  zł)  odjąć 

powyższą  różnicę  w  kosztach  pracowniczych  pomiędzy  53  a  49  etatami  (15  337,12  zł),  to 

miesięczna cena oferty Odwołującego netto wynosiłaby 253 245,97 zł, tj. byłaby wyższa od 

miesięcznej  ceny  netto  Zgłaszającego  przystąpienie,  jedynie  o  1  663,09  zł.  Ponownie 

podważa  to rzetelność  przedstawionych  danych  i  utwierdza przekonanie, że przedstawione 

jedynie  na  potrzeby  odw

ołania  koszty  mogą  być  zawyżone.  Jednocześnie  jest  to 

potwierdzenie  prawidłowości  skalkulowania  oferty  Zgłaszającego  przystąpienie  do 

odwołania. Dodatkowo zwrócił uwagę, że Odwołujący zarzuca Zamawiającemu wybór oferty 

Zgłaszającego  przystąpienie  jako  oferty  zawierającej  rażąco  niską  cenę,  opierając  swoje 

odwołanie  o  opinię  opublikowaną  na  stronie  Urzędu  Zamówień  Publicznych,  dokonując 

błędnego  zacytowania  tejże  opinii  wprowadzając  odbiorcę  informacji  w  błąd.  Powyższa 

opinia  wskazuje,  że:  „zamawiający  może  powziąć  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania 

przedmiotu zamówienia za zaoferowaną cenę, także w sytuacji, gdy cena oferty jest niższa 

np.  o  20%  od  wartości  zamówienia  lub  średniej  arytmetycznej  wszystkich  złożonych  ofert,               

w  okolicznościach  związanych  z  konkretnym  zamówieniem.”  podczas  gdy  w  piśmie 

Odwołującego  cytat  ten  brzmi  w  sposób  następujący:  „zamawiający  może  powziąć 

wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  za  zaoferowaną  cenę, 

także  w  sytuacji,  gdy  cena  oferty  jest  niższa  np.  o  ponad  50%  od  wartości  zamówienia lub                 

o  ponad  15%  od  średniej  arytmetycznej  wszystkich  złożonych  ofert,  w  okolicznościach 

związanych  z  konkretnym  zamówieniem.”.  Jak  wcześniej  wskazano,  zgodnie  z  intencją 

Zamawiającego,  wyrażoną  bezpośrednio  w  trakcie  przeprowadzanej  wizji  lokalnej, 

Zgłaszający przystąpienie dla kalkulacji swojej oferty założył elastyczne podejście do kwestii 

zatrudnienia określonej ilości osób na przestrzeni całego zlecenia. Efektem takiej organizacji 

pracy jest 

optymalizacja kosztów robocizny, które kształtują się na poziomie co najmniej 15% 

niższym  niż  wartości  przedstawione  przez  Odwołującego.    Podobnie  w  przypadku  kosztów 

zaopatrzenia w środki higieniczne w świetle prognozowanej liczby pasażerów jest to element 


zmienny, pozwalający uzyskać koszty niższe niż zaprezentowane przez Odwołującego.  Na 

koniec  również  kalkulacja  kosztów  wyposażenia  pracowników  w  odpowiednie  ubranie 

robocze  w  ramach  kalkulacji  oferty  Zgłaszającego  przystąpienie  wykazuje  znaczące 

oszczędności  w  stosunku  do  wartości  przedstawionej  przez  Odwołującego  –  mogące 

sięgnąć  aż  30%.    Reasumując,  oferta  Zgłaszającego  przystąpienie  została  przygotowana               

w  sposób  gwarantujący  marżę  na  poziomie  nie  niższym  niż  10%.    W  świetle  powyższego 

s

twierdzenie  Odwołującego,  że  czynności  Zamawiającego  polegające  na  wyborze  oferty 

Zgłaszającego  przystąpienie  w  „sposób  bezsporny  naruszają  przepisy  ustawy  Pzp”  jest 

całkowicie  nieuprawnione,  a  przedstawione  Odwołanie  należy  zakwestionować                                 

w  odniesieniu  do  całości  jak  również  w  odniesieniu  do  poszczególnych  elementów 

składowych.   

W  dniu  26.05.2021  r.  (e-

mailem)  Zamawiający  wobec  wniesienia  odwołanie  do 

Prezesa  KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art.  521  NPzp,  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

oddala w  całości  odwołanie.  Zarzut  naruszenia art.  89  ust.1  pkt  4  Pzp w  zw.  z  art.90  ust.1 

Pzp w zw. z art. 90 ust.1a Pzp w zw. z art. 90 ust.2 Pzp w zw. z art. 91 ust.1 Pzp w zw. z art. 

7 ust.1 i ust.3 Pzp W pierwszej kolejności Zamawiający zwraca uwagę, że w przedmiotowej 

sprawie nie zaszły przesłanki, o których mowa w art. 90 ust. 1a ustawy Pzp (Dz.U. z 2019 r., 

poz. 1843 ze zm.) tj.: W przypadku gdy cena całkowita oferty jest niższa o co najmniej 30% 

od:  

1) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed 

wszczęciem  postępowania  zgodnie  z  art.  35  ust.  1  i  2  lub  średniej  arytmetycznej  cen 

wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa 

w  ust.  1,  chyba  że  rozbieżność  wynika  z  okoliczności  oczywistych,  które  nie  wymagają 

wyjaśnienia;  

2) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, zaktualizowanej 

z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania, w szczególności 

ist

otnej  zmiany  cen  rynkowych,  zamawiający  może  zwrócić  się  o  udzielenie  wyjaśnień,                   

o których mowa w  ust. 1.  Cena oferty  Agro-Service  P.  K.  jest  niższa  o 2 121 678,63  zł  od 

średniej  arytmetycznej  złożonych  ofert,  co  stanowi  13,22%.  Jednocześnie  cena  oferty  tego 

Przystępującego  jest  niższa  o  3  021  456,74  zł  od  szacunkowej  wartości  zamówienia 

powiększonej o podatek VAT, co stanowi 17,83%. Zamawiający nie miał zatem ustawowego 

obowiązku  wyjaśniania  ceny  złożonej  oferty.  Zamawiający  zwrócił  również  uwagę,  iż  nie 

powziął on żadnych wątpliwości co do ceny oferty Agro-Service P. K., które powodowałyby 

konieczność  wyjaśniania  w  oparciu  o  art.90  ust.1  Pzp.    Jednym  z  celów  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych  i  ustawy  o  finansach  publicznych  jest  wydatkowanie  środków 

finansowych  w  sposób  celowy  i  oszczędny,  z  zachowaniem  następujących  zasad:–


uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;–optymalnego doboru metod i środków 

służących osiągnięciu założonych celów. Przyjęcie oferty Przystępującego  -Agro-Service P. 

K. 

pozwala osiągnąć przywołane powyżej cele. Wbrew argumentom Odwołującego, nie ma 

podstaw do wyjaśniania ceny oferty Przystępującego- Agro-Service P. K., a tym bardziej do 

odrzucenia takiej oferty ze względu na wskazane powyżej stosunkowo niewielkie do całości 

zamówienia  oszczędności.  Jednocześnie  zaznaczył,  że  cena  oferty  Odwołującego  jest 

wyższa o zaledwie 6,33% od oferty Przystępującego- Agro-Service P. K.. Odwołujący w swej 

argumentacji  stwierdza  jednak,  że  jego  własna  oferta  skalkulowana  jest  prawidłowo, 

natomiast oferta Przystępującego tańsza  zaledwie  o 6,33% już taką nie jest. Zamawiający 

nie  ma  jednak  wątpliwości,  że  obie  oferty  skalkulowane  są  na  poziomie  gwarantującym 

należyte wykonanie zamówienia. Biorąc powyższe pod uwagę, zarzuty Odwołującego co do 

zaistnienia przesłanek powodujących konieczność odrzucenia oferty Przystępującego, która 

według  Odwołującego  zawiera  cenę  rażąco  niską,  nie  są  zasadne.  Tym  samym  nie  jest 

zasadny również zarzut zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego oraz zarzut wyboru 

oferty z rzekomo rażąco niską ceną. Wskazał również, iż zgodnie z art. 232 zdanie pierwsze 

Kodeksu  postępowania  cywilnego  w  zw.  z  art.6  Kodeksu  cywilnego:  „Ciężar  udowodnienia 

faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne” (onus probandi)- w tym 

wypadku na Odwołującym, który zarzuca Przystępującemu, że przedstawił w postępowaniu 

ofertę  z  rażąco  niską  ceną,  Strony  są  natomiast  obowiązane  wskazywać  dowody  dla 

stwierdzenia  faktów,  z  których  wywodzą  skutki  prawne.  W  ocenie  Zamawiającego 

Odwołujący  w  odwołaniu  nie  przedstawił  dowodów,  poprzez  które  wykazałby,  iż  mamy  do 

czynienia  z  ofertą  z  rażąco  niską  ceną.  Zarzuty  Odwołującego  oparte  są  tylko  na 

twierdzeniach  niepopartych  żadnymi  dowodami,  co  w  ocenie  Zamawiającego  jest 

n

iewystarczające  do  wykazania,  że  mamy  do  czynienia  z  ceną  rażąco  niską  oferty 

Przystępującego.  Art.  90  ust.2  ustawy  Pzp  nie  ma  więc  zastosowania,  gdyż  Przystępujący 

nie  został  wezwany  przez  Zamawiającego  do  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny,  bowiem  nie 

zaszły przesłanki ani z art. 90 ust. 1 Pzp ani z art. 90 ust.1a Pzp. Zamawiający nie powziął 

bowiem  żadnych  wątpliwości  co  do  tego  jakoby  zaoferowana  przez  Przystępującego  cena 

lub  koszt  lub  ich  istotne  części  składowe  wydawały  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do 

prz

edmiotu  zamówienia.  W  ocenie  Zamawiającego  cena  oferty  Przystępującego  nie  budzi 

żadnych  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie                          

z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów. 

Tym  samym,  jedynym  uczestnikiem  postępowania,  który  podważa  i  ma  bezpodstawne                  

i  niczym  niepoparte  i  nieuzasadnione  wątpliwości  co  do  ceny  oferty  Przystępującego  jest 

Odwołujący-  na  nim  spoczywa  więc  obecnie  ciężar  dowodu,  to  on  zarzucił  ofercie 

Przystępującego  znamiona  rażąco  niskiej  ceny,  pomimo,  że nie  zaszły  przesłanki  z  art.  90 

ust.1  ani  ust.1a  ustawy  Pzp.  To  Odwołujący  powinien  więc  wskazać  niezbite  dowody  na 


potwierdzenie  swoich  twierdzeń.  W  związku  z  powyższym,  wobec  braku  wskazania  przez 

Odwołującego jakichkolwiek rzetelnych dowodów w odwołaniu na wykazanie, iż cena oferty 

Przystępującego  jest  rażąco  niska  i  nierynkowa,  zarzuty  oraz  żądania  Odwołującego  są 

bezprzedmiotowe  i  tym  samym  odwołanie  podlega  oddaleniu  w  całości  wobec 

bezzasadności  i  bezpodstawności  stawianych  zarzutów.  Dodatkowo,  wskazał,  iż  jeśli                       

w  ocenie  Odwołującego  cena  oferty  Przystępującego  jest  nierynkowa,  poniżej  kosztów 

świadczenia  usług-tzw.  dumpingowa-  z  czym  Zamawiający  absolutnie  się  nie  zgadza-  

powinien  on  był  w  zarzutach  podnieść  naruszenie  art.  15  ust.1  pkt  1  ustawy  z  dnia  16 

kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (Dz.U.2020.0.1913  t.j.)jednakże 

Odwołujący tego zarzutu nie podniósł w odwołaniu ani nie przedstawił stosownych dowodów, 

aby  dowieść  swoich  twierdzeń,  z  których  chce  wywodzić  konkretne  skutki  prawne. 

Zamawiający oszacował zaś wartość szacunkową zamówienia na podstawie dotychczasowej 

umowy na sprzątanie i zaktualizował ją o wskaźniki GUS-wobec czego szacunek był realny. 

Realność i rynkowość wartości szacunkowej jak i ceny oferty Przystępującego odzwierciedla 

fakt,  iż  cena  oferty  Przystępującego  była  zbliżona  do  wartości  szacunkowej  powiększonej            

o należny  podatek  VAT,  ustalonej  przed  wszczęciem  postępowania zgodnie z  art.  35  ust.1              

i  ust.2 

–  była  niższa  jedynie  o  17,83%  od  wartości  szacunkowej  powiększonej  o  należny 

podatek VAT, oraz zaledwie 13,22%.niższa od średniej arytmetycznej złożonych ofert. Tym 

samym, nie zaszły przesłanki z art. 90 ust.1a ani art. 90 ust.1 ustawy Pzp-wobec realności 

ceny  oferty  Przystępującego-  niższej  zaledwie  o  6,33%  od  ceny  oferty  Odwołującego- 

Zamawiający  nie  miał  żadnych  podstaw  do  uznania  ani  podejrzewania,  iż  cena  oferty 

Przystępującego jest nierynkowa czy rażąco niska. Lakoniczna argumentacja odwołującego 

w odwołaniu i brak jakichkolwiek dowodów na wykazanie, że mamy  do czynienia z rażąco 

niską ceną oferty Przystępującego- tylko utwierdzają Zamawiającego w przekonaniu, że nie 

miał uzasadnionych podstaw do wzywania Przystępującego do wyjaśnień w zakresie rażąco 

niskiej  ceny  jego  oferty.  Reasumując,  Zamawiający  uznał,  iż  wobec  bezzasadności                           

i  bezpodstawności  zarzutu  Odwołującego,  zarzut  ten  zasługuje  jedynie  na  oddalenie                         

w  całości  i  nieprzyjęcie  żądań  Odwołującego  w  tym  zakresie.  Odwołujący  nie  udowodnił 

bowiem  swoich  twierdzeń,  a  to  na  nim  spoczywa  onus  probandi  wobec  tego,  że  chce 

dowieść,  że  zaszły  przesłanki  rażąco  niskiej  ceny  w  ofercie  Przystępującego.  Zarzut 

Odwołującego  jest  rażąco  i  oczywiście  bezzasadny.  Zamawiający  popiera  zaś  w  pełni 

argumentację  Przystępującego  podniesioną  w  piśmie  procesowym,  które  wpłynęło  do 

Zamawiającego w dniu 25.05.2021 r. i wnosi o oddalenie odwołania w całości.   

Ewentualny zarzut naruszenia art. 90 ust.1 Pzp w zw. z art. 90 ust.1a Pzp w zw. z art. 

90 ust.2 Pzp w zw. z art. 7 ust.1 i 3 Pzp. Wobec argumentacji przedstawionej powyżej, zarzut 

ewentualny  podniesiony  przez  Odwołującego  jest  niczym  niepoparty,  nieudowodniony                        

i niezasadny, Zamawiający wnosi więc o jego oddalenie w całości oraz o nieuwzględnienie 


żadnych żądań Odwołującego w tej kwestii. W ocenie Zamawiającego, wobec nie spełnienia 

się przesłanek z art. 90 ust.1 i ust.1a Pzp i bezzasadności zarzutów niepopartych żadnymi 

dowodami, wniesienie przez Odwołującego odwołania było bezpodstawne i miało wyłącznie 

na celu opóźnienie zawarcia umowy z Przystępującym. Zarzut naruszenia art. 7 ust.1 i ust.3 

Pzp jest zatem dalece chybiony.    

Skład 

orzekający  Krajowej 

Izby  Odwoławczej 

po  zapoznaniu 

się                                       

z  przedstawionymi  poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk 

stron 

oraz  Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku  rozprawy,  ustalił                 

i zważył, co następuje. 

W  związku  z  tym,  że  postępowanie  o  udzielenie  niniejszego  zamówienia  zostało 

wszczęte  przed  1  stycznia  2021  r.,  jest  ono  prowadzone  na  podstawie  przepisów  ustawy                

z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.), 

stosownie do art. 92 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ 

Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2020  ze  zm.),  który  stanowi,  że  do 

postępowań  o  udzielenie  zamówienia,  o  których  mowa  w  ustawie  uchylanej  w  art.  89, 

wszczętych  i  niezakończonych  przed  dniem  1  stycznia  2021  r.  stosuje  się  przepisy 

dotychczasowe.  Uwzględniając  okoliczność,  iż  postępowanie  wszczęte  zostało  23.12.                  

2020  r.,  ilekroć  w  treści  uzasadnienia  mowa  o  przepisach  materialnych  ustawy  Pzp  należy 

przez to  rozumieć  ustawę z  dnia 29  stycznia 2004  r.  Prawo zamówień  publicznych  (zwana 

dalej:  „Pzp”).  Jednocześnie,  z  uwagi  na  treść  art.  92  ust.  2  Przepisów  wprowadzających 

ustawę  -  Prawo  zamówień  Publicznych  z  dnia  11  września  2019  r.  (Dz.U.  z  2019  r.,  poz. 

2020),  zgodnie  z  którym  do  postępowań  odwoławczych  oraz  postępowań  toczących  się 

wskutek  wniesienia  skargi  do  sądu,  o  których  mowa  w  ustawie  uchylanej  w  art.  89, 

wszczętych  po  dniu  31.12.2020  r.,  dotyczących  postępowań  o  udzielenie  zamówienia 

wszczętych przed dniem 01.01.2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, 

odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale IX ustawy z dnia 

11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych. (zwana dalej: „NPzp”).         

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 NPzp, a Wykonawca wnoszący 

odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 NPzp, uprawniający do jego złożenia. 

Odwołujący w rankingu złożonych ofert zajął drugie miejsce, w wypadku więc potwierdzenia 

zarzutów, ma szansę na uzyskanie przedmiotowego zamówienia. 


Skład orzekający Izby , działając zgodnie z art. 542 ust. 1 NPzp, dopuścił w niniejszej 

sprawie  dowody  z: 

dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego w formie elektronicznej, w tym w szczególności postanowienia Specyfikacji 

Istotnych  Warunków  Zamówienia  zwanej  dalej:  „SIWZ”,  załącznika  nr  1B  do  SIWZ  – 

Szczegółowy  Opis  Przedmiotu Zamówienia (SPOZ)  Część  B  i  wymagania Zamawiającego, 

wyjaśnień  Zamawiającego  na  złożone  pytania,  oferty  Przystępującego  oraz  Odwołującego 

oraz wyboru oferty najkorzystniejszej w części B z 19.04.2021 r. (przesłanego 20.04.2021 r.)  

W  poczet  materiału  dowodowego  Izba  zaliczyła  złożone  na  rozprawie  przez 

Odwołującego: 

lista  kontraktów  Przystępującego  w  latach  2017-2021  /złożona  na  okoliczność  tego 

rodzaju,  iż  wiedza  Przystępującego  co  do  specyfiki  zamówienia  będącego  przedmiotem 

sporu  jest  niewystarczająca  i  nie  ma  on  doświadczenia  do  właściwej  wyceny  przedmiotu 

zamówienia/,  

2, 3 i 4) 

kopie zarządzenia wewnętrznego nr 9/2016, kopie umowy o pracę oraz kopie umowy 

o  zakazie  konkurencji 

/złożone  na  okoliczność  wykazanie  podjęcia  niezbędnych  środków 

celem zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa odnośnie zastrzeżonych dowodów/, 

szczegółowe wyliczenie ceny jednostkowej oraz ilości sprzętu oraz materiałów, tj. środków 

czystości wersja pełna i wersja zaciemniona z uwagi na tajemnice przedsiębiorstwa /złożone 

na okoliczność potwierdzenia rażąco niskiej ceny i twierdzeń podniesionych w odwołaniu/, 

6)  kopie  umowy 

sprzedaży  z  dostawcą oraz  ofertę podwykonawcy  /złożone  na  okoliczność 

potwierdzenia

,  iż  ceny  podane  w  dowodzie  nr  5  są  rzeczywistymi  cenami  uzyskanymi  na 

rynku/. 

Oba  stanowią  tajemnice  przedsiębiorstwa,  znajdują  się  w  pierwszej  z  nich  klauzule 

zobowiązujące  do  zachowania  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w  zakresie  zaoferowanych  w  tej 

umowie cen. 

Odnosząc  się  generalnie  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów,  stwierdzić 

należy, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący sformułował w odwołaniu następujące zarzuty naruszenia:  

1) art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp w zw. z art. 90 ust.1 Pzp w zw. z art. 90 ust. 1a Pzp w zw. z art. 90 

ust. 2 Pzp w zw. z art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust.1 i ust. 3 Pzp poprzez:  

a) 

błędną ocenę treści oferty złożonej przez Wykonawcę i uznanie, iż spełnia ona wymagania 

określone  w  ustawie  Pzp  oraz  SIWZ,  podczas  gdy  cena  zaoferowana  w  treści  oferty  jest 

rażąco niska,   

b) 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Wykonawcę  w  sytuacji,  gdy:  oferta  ta 

zawiera rażąco niską cenę w tym cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, Wykonawca 

nie skalkulował pełnego zakresu przedmiotu zamówienia i możliwość wykonania przedmiotu 

zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  Zamawiającego,  m.in.  z  powodu 


konieczności  zapewnienia  pracownikom  praw  pracowniczych,  uwzględnienia  wynikających                 

z SIWZ kosztów pracowniczych, budzi uzasadnione wątpliwości,  

c) 

wybór oferty Wykonawcy mimo, że zawierała cenę rażąco niską, ewentualnie   

2) art. 90 ust.1 Pzp w zw. z art. 90 ust. 1a Pzp w zw. art. 90 ust. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust.1                     

i ust. 3 Pzp poprzez:  

a) b

łędną ocenę treści oferty złożonej przez Wykonawcę i uznanie, iż spełnia ona wymagania 

określone  w  ustawie  Pzp  oraz  SIWZ,  podczas  gdy  cena  zaoferowana  w  treści  oferty  jest 

rażąco niska   

b) 

zaniechanie  wezwania  Wykonawcy  do  wyjaśniania  ceny  całkowitej  usługi  w  celu 

wykluczenia  podstaw  do  odrzucenia  oferty  zawierającej  rażąco  niską  cenę  całkowitą                      

w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  które  budzą  wątpliwości,  co  do  możliwości 

wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez 

Zamawiającego oraz wynikającymi z odrębnych przepisów.  

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania: 

Izba  przywołuje  stan  faktyczny  wynikający  z  treści  odwołania,  pisma  procesowego 

Przystępującego oraz Odwołującego. Skład orzekający Izby stwierdził, że nie było sporu co 

do  zaistniałego  stanu  faktycznego,  ale  dopuszczalności  określonych  działań,  a  w  tym 

wypadku  zaniechania 

ze  strony  Zamawiającego  wezwania  do  wyjaśnień  w  zakresie  ceny 

rażąco  niskiej  w  stosunku  do  Przystępującego.  Do  pozostałych  kwestii  Izba  odniesie  się                  

w ramach poszczególnych zarzutów.  

Biorąc  pod  uwagę stan rzeczy  ustalony  w  toku postępowania (art.  552 ust.1  NPzp), 

oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu  zebranego 

materiału (art. 542 ust. 1 NPzp), Izba stwierdziła co następuje. 

Z  uwagi  na  charakter 

sformułowanych  zarzutów  Izba  odniesie  się  do  nich  łącznie 

stwierdzając że podlegają one oddaleniu. 

W tym zakresie uznając,  że nie zaistniały przede wszystkim przesłanki obligatoryjne 

wynikające  z  art.  90  ust.  1  a  Pzp  do  wezwania  Przystępującego  do  wyjaśnień  w  zakresie 

ceny rażąco niskiej. Cena całkowita oferty Przystępującego nie była niższa o co najmniej 30 

% od wartości szacunkowej zamówienia powiększonej o VAT lub średniej arytmetycznej cen 

wszystkich  złożonych  ofert.  Nadto,  sam  Zamawiający  nie  miał  też  wątpliwości  co  do 

zaoferowanej  ceny  przez  Przystępującego.  W  pierwszym  zakresie  bowiem  cena  oferty 

Przystępującego  była  niższa  od  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert                      

o  13,22  %,  z  kolei  od  wartości  szacunkowej  powiększonej  o  VAT  o  17,83%.  W  drugim 

wypadku,  dlatego  gdyż  oferta  Odwołującego  była  wyceniona  jedynie  o  6,  33  %  od  oferty 


Przystępującego.  Podane  wielkości  procentowe  nie  były  negowane  przez  Odwołującego. 

Zasadnie więc uznał Zamawiający, że tak Odwołujący, jak i Przystępujący skalkulowali swoje 

oferty  na  zbliżonym  poziomie  gwarantującym  należyte  wykonanie  zamówienia.  Izba 

podzieliła  w  tym  zakresie  stanowisko  Zamawiającego.  Wobec  powyższego  nie  powstało 

domniemanie  rażąco  niskiej  ceny.  W  konsekwencji  ciężar  dowodu  nie  ma  charakteru 

odwróconego i spoczywa na Odwołującym.  

Odwołujący przedstawił określone dowody, które częściowo zostały zastrzeżone jako 

tajemnica przed

siębiorstwa. Izba uznała, że dowód nr 1 de facto kwestionuje doświadczenie 

Przystępującego  także  w  zakresie  realizacji  tego  rodzaju  kontraktu.  Izba  uznała,  że  ten 

dowód  kwestionuje  doświadczenie  Przystępującego,  które  nie  było  przedmiotem  zarzutów 

odwołania. Jego treść jest także niewystarczająca co do uznania, że Przystępujący nie mając 

doświadczenia  na  podobnych  kontraktach  nie  potrafi  wycenić  spornego  zamówienia.                     

W  wykazie  są  bowiem  także  kontrakty  związane  z  obszarami  utrzymania  i  sprzątania 

budynku  hangarowego  na  lotnisku  wojskowym,  Przystępujący  stwierdził  także  że  nie  są  to 

wszystkie  realizowane  przez  niego  w  tym  czasie  kontrakty.  Nadto,  niski  poziom  różnicy 

między cena Przystępującego a Odwołującego przeczy braku doświadczenia w tym zakresie 

Przystępującego.  Odnośnie  dowodów  nr  5  i  6  (pozostałe  dowody  nr  2-4  na  okoliczność 

zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa)  służą  one  de  facto  udowodnieniu,  iż  cena  oferty 

Odwołującego, a nie Przystępującego nie jest rażąco niska. Dowody te bowiem odnoszą się 

do  sytuacji  Odwołującego  (wprost  wynika  to  z  ich  treści,  w  kontekście  przedmiotu 

zamówienia)  i  jego  upustów  i  rabatów.  Wobec  braku  domniemania  rażąco  niskiej  ceny  po 

stronie  Zamawiającego  i  braku  wyjaśnień  w  tym  zakresie  wszelkie  stwierdzenia 

Odwołującego, że Przystępujący nie ma takich upustów są gołosłowne, co więcej niewielka 

różnica procentowa między obiema ofertami przeczy temu. W konsekwencji należy uznać, że 

Odwołujący nie sprostał spoczywającemu na Odwołującym ciężarowi dowodowemu. Złożone 

bowiem  dowody  albo  nie  dotyczą  przedmiotu  sporu,  albo  dotyczą  sytuacji  Odwołującego. 

Izba  podkreśla,  że  nie  uznaje  sytuacji  ofertowej  Odwołującego  za  wystarczający  miernik 

tego,  czy  oferta,  ma  czy  też  nie  ma  ceny  rażąco  niskiej.  Jednocześnie  podnosząc,  że 

rzeczywiście  w  odwołaniu  zawarte  tam  wyliczenia  referowały  do  sytuacji  Odwołującego, 

zmiana  stanowiska  na  rozprawie,  że  nie  jest  to  struktura  cenowa  Odwołującego,  też  nie 

wnosi  nic  do  sprawy,  gdyż  dowody  stricte  dotyczą  sytuacji  Odwołującego.  W  konsekwencji 

wyliczenia  z  odwołania trudno  uznać  za  miarodajne,  skoro  ostatecznie  nie  wiadomo,  jak  je              

w sposób wiarygodny traktować.  

Nadto,  Izba  wzięła  pod  uwagę  stanowisko  Zamawiającego  z  rozprawy,  co  do  liczby 

pracowników  aktualnie  przewidzianych  przez  Odwołującego  na  aktualnie  realizowanym 

kontrakcie. Przy czym, okolicznością bezsporną jest, że łączna liczba ta nie była narzucona 


przez Zamawiającego w SIWZ. Niewątpliwe struktura etatów będzie zmienna, tak jak również 

potwierdził to Odwołujący na rozprawie. Ich ostateczna liczba będzie uzależniona od liczby 

pasażerów na lotnisku, w zakresie której Zamawiający przedstawił w SOPZ trzy scenariusze 

(str.  8)

.  Trudno  jest  na  tym  etapie  ocenić,  że  53  etatu  to  liczba  optymalna,  tym  bardziej 

wobec  stanowi

ska  Zamawiającego,  że  aktualnie  jest  to  33  osoby  (czyli  ponad  46  etatów  – 

zgodnie  z  oświadczeniem  Odwołującego  z  rozprawy),  a  ruch  pasażerski,  jego  zwiększenie 

do stanu 

z przed pandemii może trwać nawet 4 lata. Jednakże niewielkie różnice procentowe 

mi

ędzy ofertą Odwołującego, a Przystępującego, nie narzucenie określonej liczby etatów (ani 

maksymalnej  ani  minimalnej),  skutkuje  tym,  że  nie  można  z  góry  założyć  i  wyciągać                        

z  twierdzeń  Odwołującego  negatywnych  konsekwencji  dla  Przystępującego.  Kwestia  wizji 

lokalnej jest o tyle istotna, że miała charakter obligatoryjny i jak wynika z niewielkich różnic 

procentowych mi

ędzy ofertą Odwołującego, a Przystępującego została spożytkowana przez 

Przystępującego.                                                      

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

W tym stanie rzeczy, Izba oddaliła odwołanie na podstawie art. 553 zdanie pierwsze                   

i art. 554 ust. 1 pkt  1 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.    

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 557 Pzp 

oraz art. 575 Pzp, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów  

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania wpisu od  odwołania z  dnia 30  grudnia 2020  r.  (Dz.U.                      

z  2020  r.  poz.  2437)  w  oparciu  o 

§  8  ust.  2  zdanie  pierwsze  rozporządzenia  wskazanego 

powyżej obciążając kosztami Odwołującego.  

Przewodniczący: 

………………………………