KIO 1279/21 KIO 1281/21 WYROK dnia 27 maja 2021 r.

Stan prawny na dzień: 12.10.2021

Sygn. akt: KIO 1279/21 

KIO 1281/21 

WYROK 

z dnia 27 maja 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   –   w składzie: 

Przewodniczący:   Anna Osiecka 

Członkowie:   

Katarzyna Odrzywolska 

Anna Packo   

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 maja 2021 r., w Warszawie, 

odwołań wniesionych  

do Pr

ezesa Krajowej Izby Odwoławczej: 

A.  w  dniu  29  kwietnia  2021  r.  przez 

wykonawcę  Turbo  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie

B.  w  dniu  29  kwietnia  2021  r.  przez 

wykonawcę  AVR  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  

w Krakowie, 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Skarb  Państwa  -  Generalnego 

Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w Warszawie, Oddział w Rzeszowie 

przy udziale wykonawcy L. K. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą L. K. 

Firma  Usługowo-Handlowo-Produkcyjna  z  siedzibą  w  Raniżowie,  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego w sprawie o sygn. 

akt KIO 1279/21 oraz KIO 1281/21 

orzeka: 

1.  Oddala 

oba odwołania. 

Kosztami  postępowania odwoławczego  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1279/21  obciąża 

wykonawcę  Turbo  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  

w Lublinie i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę 


Turbo  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Lublinie 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  wykonawcy  Turbo  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z siedzibą w Lublinie na rzecz zamawiającego Skarbu Państwa - Generalnego 

Dyrektora  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  z  siedzibą  w  Warszawie,  Oddział  

w  Rzeszowie 

kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych 

zero  groszy) 

tytułem  zwrotu  kosztów  strony  poniesionych  w  związku  z 

wynagrodzeniem pełnomocnika. 

Kosztami  postępowania odwoławczego  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1281/21  obciąża 

wykonawcę AVR Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę 

AVR Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza od wykonawcy AVR Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie na rzecz 

zamawiającego  Skarbu  Państwa  -  Generalnego  Dyrektora  Dróg  Krajowych  

i Autostrad z siedzibą w Warszawie, Oddział w Rzeszowie kwotę 3 600 zł 00 

gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów 

strony poniesionych w związku z wynagrodzeniem pełnomocnika.  

Stosownie do  art.  579 ust.  1 i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok  -  w terminie 

14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:   ………………………………………. 

Członkowie:   

………………………………………. 

………………………………………. 


Sygn. akt KIO 1279/21 

U z a s a d n i e n i e 

Skarb  Państwa  -  Generalny  Dyrektor  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  z  siedzibą  w 

Warszawie,  Oddział  w  Rzeszowie,  dalej  „Zamawiający”,  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nie

ograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Wykonanie usług 

kompleksowego  bieżącego  utrzymania  dróg  i  mostów  na  sieci  dróg  krajowych  będących  w 

administracji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie Rejon w 

Rzeszowie  w  okresie  4-

ch  miesięcy  2021  r.  Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie 

przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. t.j. z 2019 

r. poz. 1843 ze zm

.), dalej „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w 

Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  24  grudnia  2020  r.  pod  numerem  2020/S 

W  dniu  29  kwietnia  2021  r.  wykonawca 

Turbo  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedz

ialnością z siedzibą w Lublinie, dalej „Odwołujący 1” lub „Turbo”, wniósł odwołanie 

(sygn. akt KIO 1279/21)

, zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp 

przez  wybór  oferty  wykonawcy  L.  K.  prowadzącego 

działalność  gospodarczą  pod  nazwą  L.  K.  Firma  Usługowo-Handlowo-Produkcyjna  z 

siedzibą w Raniżowie w sposób sprzeczny z kryteriami oceny ofert określonymi w pkt 

19.1.  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  dalej  „SIWZ”,  co  skutkowało 

przyznaniem temu wykonawcy w ramach kryterium „Kwalifikacje Zawodowe Personelu" 

15 punktów za wykazanie doświadczenia osoby skierowanej na stanowisko Kierownika 

Utrzymania,  pomimo  że  wykonawca  wykazał  skutecznie  tylko  22  miesiące 

doświadczenia,  co winno skutkować przyznaniem temu  wykonawcy  0 punktów  w tym 

kryterium.  W  konsekwencji  wybór  ten  zmierza  do  udzielenia  zamówienia  wykonawcy 

wybranemu niezgodnie z SIWZ oraz ustawą Pzp, albowiem oferta tego wykonawcy nie 

powinna 

być uznana za najkorzystniejszą zgodnie z ustalonymi przez Zamawiającego 

w SIWZ kryteriami oceny ofert; 

art. 91 ust. 1 ustawy Pzp przez niedokonanie wyboru oferty Odwołującego 1 w wyniku 

błędnego  zastosowania  kryteriów  oceny  ofert  określonych  w  pkt  19.1.  SIWZ,  co 

skutkowało  przyznaniem  temu  wykonawcy  w  ramach  kryterium  „Kwalifikacje 

Zawodowe Personelu" 15 punktów za wykazanie doświadczenia osoby skierowanej na 

stanowisko Kierownika Utrzymania, pomimo że wykonawca wykazał skutecznie ponad 


7  lat  tego  doświadczenia,  co  winno  skutkować  przyznaniem  mu  20  punktów  w  tym 

kryterium; 

art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  polegające  na  przeprowadzeniu  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  w  sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców  oraz  niezgodnie  z  zasadami  proporcjonalności  i 

przejrzystości. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości,  nakazanie  Zamawiającemu: 

unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty oraz dokonania ponownego badania i oceny 

ofert. 

W  dniu  29  kwietnia  2021  r.  wy

konawca  AVR  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Krakowie, 

dalej  „Odwołujący  2”  lub  „AVR”,  wniósł  odwołanie  (sygn.  akt  KIO  1281/21),  zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie: 

art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp 

przez prowadzenie postępowania w 

sposób  naruszający  przepisy  ustawy  Pzp,  równe  traktowanie  wykonawców  i 

zachowanie  uczciwej  konkurencji,  a  w  konsekwencji  niezasadne  wykluczenie 

Odwołującego  2  i  wybór  oferty  L.  K.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod 

n

azwą  L.  K.  Firma  Usługowo-Handlowo-Produkcyjna  z  siedzibą  w  Raniżowie  jako 

oferty najkorzystniejszej, 

art. 24 ust. 1 pkt 17 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp 

przez uznanie, iż Odwołujący 2 w 

swojej  ofercie  zawarł  informacje  wprowadzające  w  błąd  Zamawiającego,  a  mające 

istotne znaczenie dla decyzji podejmowanych przez Zamawiającego w postępowaniu, 

które jak wskazał Zamawiający w uzasadnieniu do swej decyzji polegały na wskazaniu 

do  pełnienia  funkcji  Kierownika  Utrzymania  osoby,  która  nie  posiada  deklarowanego 

doświadczenia  na  stanowisku  „Koordynatora  Utrzymania",  co  doprowadziło  do 

niezasadnego wykluczenia Odwołującego 2 z postępowania i odrzucenia jego oferty. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości,  nakazanie  Zamawiającemu: 

unieważnienia  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  jako  wybranej  z  naruszeniem  przepisów 

ustawy Pzp, 

unieważnienia odrzucenia oferty AVR, unieważnienia wykluczenia AVR z uwagi 

na art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp, dalszego badani

a i oceny oferty AVR z uwzględnieniem 

okoliczności podniesionych w odwołaniu i na rozprawie, w tym wezwania AVR  w trybie art. 

26  ust.  1  ustawy  P

zp  do  złożenia  oświadczeń  lub  dokumentów  potwierdzających 

okoliczności, o których mowa w art. 25 ustawy Pzp. 

Do 

postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  w  sprawie  o  sygn.  akt 

KIO  1279/21  oraz  KIO  1281/21 

przystąpił  wykonawca  L.  K.  prowadzący  działalność 


gospodarczą  pod  nazwą  L.  K.  Firma  Usługowo-Handlowo-Produkcyjna  z  siedzibą  w 

Raniżowie, dalej „Przystępujący”. 

Pismami z 24 maja 

2021 r. Zamawiający złożył odpowiedzi na odwołania, wnosząc o 

oddalenie 

obu odwołań. 

Przystępujący  złożył  pismo  procesowe  24  maja  2021  r.,  wnosząc  o  oddalenie 

odwołań w całości. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska 

stron 

oraz  uczestników  postępowania  odwoławczego,  złożone  w  pismach 

procesowych, jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż oba odwołania zasługują 

na oddalenie.  

Izba  dopuściła  w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania,  

w  szczególności:  z  postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  pytań  i 

odpowiedzi  w  zakresie  treści  SIWZ,  ofert  złożonych  przez  wykonawców,  wyjaśnień 

składanych  przez  wykonawców  w  toku  postępowania,  korespondencji  prowadzonej  drogą 

elektroniczną  z  GDDKiA  Oddziałem  Katowice,  informacji  Zamawiającego  o  wyborze  oferty 

najkorzystnie

jszej  i  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  2.  Izba  wzięła  również  pod  uwagę 

stanowiska  wyrażone  w  odwołaniach,  odpowiedzi  na  odwołania,  piśmie  procesowym 

Przystępującego,  a także  oświadczenia  i  stanowiska  stron  oraz  uczestników  postępowania 

odwoławczego wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 25 maja 2021 r. 

wraz z dowodami przedłożonymi na rozprawie.  

Izba  postanowiła  oddalić  wnioski  dowodowe  Odwołującego  2,  które  zostały  objęte 

przez  niego  tajemnicą  przedsiębiorstwa,  jako  nieprzydatne  do  rozstrzygnięcia  niniejszej 

sprawy,  gdyż  nie  mają  związku  z  wykazaniem  spełnienia  warunków  w  ramach  kryteriów 

pozacenowych.  Przedłożone  dowody  dotyczą  bowiem  faktur,  gdzie  jako  odbiorca  widnieje 

podpis  Pana  M.  N. 

oraz  wewnętrznej  korespondencji  AVR,  zgodnie  z  którą  Pan  M.  N. 

przesyła  w  szczególności  skany  faktur,  czy  też  dokumenty  kadrowe,  nie  wskazują  zaś 

stanowiska  jakie  pełnił  na  kontrakcie.  Ponadto,  za  niedopuszczalną  praktykę  należy  uznać 

zastrzeganie 

całego pliku dokumentów,  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  jeżeli  znajdują  się 

w  nim  informacje  różnej  wagi,  także  nieposiadające  cech  tajemnicy  przedsiębiorstwa.  W 

takim  przypadku  Odwołujący  2  zastrzegając  wiele  dokumentów  jako  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  mógł  zanonimizować pewne  dane i  tak  je  przygotować,  by  można  było je 

przedstawić Przystępującemu. 

Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła, co następuje. 


Przedmiotem  zamówienia  jest  wykonanie  usług  kompleksowego  bieżącego 

utrzymania  dróg  i  mostów  na  sieci  dróg  krajowych  będących  w  administracji  Generalnej 

Dyrekcji  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w  Rzeszowie  Rejon  w  Rzeszowie  w  okresie 

czterech 

miesięcy 2021 r. 

Zgodnie  z  pkt  19.1  spe

cyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  dalej  „SIWZ”,  przy 

dokonywaniu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  Zamawiający  stosować  będzie  niżej  podane 

kryteria i ich znaczenie proce

ntowe w sposób opisany poniżej: a) Cena  o  wadze  60%  -  60 

pkt, 

b) Samodzielność o wadze 20% - 20 pkt, c) Kwalifikacje zawodowe personelu o wadze 

20%  -20  pkt. 

W  ramach  kryterium  „Kwalifikacje  zawodowe  personelu  „K”  punkty  zostaną 

przyznane  w  skali  punktowej  od  0  do  20  punktów,  na  podstawie  Oferty  Wykonawcy  - 

Formularz 

2.3. Formularz „Kryteria pozacenowe". Formularz „Kryteria pozacenowe” stanowi 

przykładowy  sposób  opracowania.  W  przypadku  korzystania  przez  Wykonawcę  z  tego 

formularza wymagane jest złożenie podpisu. Niezłożenie Formularza „Kryteria pozacenowe" 

skutkować  będzie  przyznaniem  0  punktów  w  kryterium  „Kwalifikacje  zawodowe  personelu 

„K”. Kryterium Kwalifikacje zawodowe personelu „K” będzie rozpatrywane na podstawie ilości 

lat  doświadczenia  osoby  wskazanej  do  pełnienia  funkcji  Kierownika  Utrzymania  w 

koordynowaniu 

prac  związanych  z  bieżącym  utrzymaniem  dróg,  obejmujących  co  najmniej 

60  km  dróg  klasy  min  G  zdobyte  na  stanowisku  Kierownika  Utrzymania  lub  Zastępcy 

Kierownika  Utrzymania  lub  Koordynatora  Utrzymania.  W  tym  kryterium  można  uzyskać 

maksymalnie  20  punktów  przyznawanych  za  doświadczenie  osoby  wskazanej  do  pełnienia 

funkcji  Kierownika  Utrzymania w  koordynowaniu prac  związanych  z  bieżącym  utrzymaniem 

dróg, obejmujących co najmniej 60 km dróg klasy min G zdobyte na stanowisku Kierownika 

Utrzymania  lub  Zastępcy  Kierownika  Utrzymania  lub  Koordynatora  Utrzymania.  Punkty  w 

ilości  5  pkt  zostaną  przyznane  za  każdy  pełny  rok  doświadczenia  (12  miesięcy),  ponad 

wymaganie  postawione  w  warunkach  udziału  w  postępowaniu.  Wykonawca  może 

zadeklarować spełnienie ww. kryterium w następującym zakresie: 

Liczba sezonów doświadczenia 

Liczba pkt 

1 rok doświadczenia (12 miesięcy) 

2 lata doświadczenia (24 miesiące) 

3 lata doświadczenia (36 miesięcy) 

4 lata doświadczenia (48 miesięcy) 

5 lat doświadczenia (60 miesięcy) 


W  przedmiotowym  kryterium  można  zadeklarować  max  5  lat  doświadczenia  co  będzie 

punktowane  przyznaniem  max  20  pkt.  Brak  doświadczenia  ponad  wymagany  1  rok 

spowoduje  nie  przyznanie  żadnych  punktów.  Wykonawca,  który  nie  wypełni  Formularza 

„Kryteria  pozacenowe”  lub  wykaże  usługę  niezgodną  z  wymaganym  kryterium  otrzyma  -  0 

pkt. 

UWAGA! 

Oferta  zawarta  w  Formularzu  „Kryteria  pozacenowe”  stanowić  będzie  integralną  część 

umowy zawieranej z wyłonionym w drodze niniejszego postępowania Wykonawcą. 

Zamawiający  nie  weźmie  pod  uwagę  przy  ocenie  ofert  w  kryterium  Kwalifikacje  zawodowe 

personelu „K” zadań w których: 

• 

Imię  i  nazwisko  kandydata  -  Kierownika  Utrzymania  wskazanego  do  spełnienia 

kryterium  „Doświadczenie  osoby  wyznaczonej  do  realizacji  zamówienia”  będzie  inne  niż 

osoby wyznaczonej  do  realizacji  zamówienia zadeklarowanej  przez Wykonawcę w  wykazie 

osób  skierowanych  do  realizacji  zamówienia  publicznego,  lub  Wykonawca  nie  wskaże  go 

wcale w zadaniu. 

• 

Opis zadania uniemożliwi  stwierdzenie  na  podstawie podanych  informacji,  że  osoba 

wskazana  z  imienia  i  nazwiska  (tożsama  z  osobą  wskazaną  przez  Wykonawcę  w  wykazie 

osób skierowanych  do realizacji  zamówienia publicznego),  jest  osobą której  doświadczenie 

dotyczy,  lub  gdy  z  opisu  zadania  nie  będzie  można  jednoznacznie  określić  charakteru 

wykonywanych przez wskazaną osobę usług (np. brak określenia nazwy lub charakterystyki 

zadania uniemożliwiający identyfikację zadania), 

• 

Zamawiający informuje, że Formularz „Kryteria pozacenowe” nie stanowi dokumentu 

składanego  w  celu  potwierdzenia  spełnienia  warunków,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1 

ustawy PZP; 

• 

Przepis  art.  87  ust.  1  ustawy  PZP  może  mieć  zastosowanie  jedynie  w  zakresie 

wyjaśnienia treści złożonych ofert. W następstwie czynności złożenia wyjaśnień Wykonawca 

nie  może  uzupełnić  Formularza  „Kryteria  pozacenowe”  o  dodatkowe  zadania  nieujęte  w 

Formularzu lub dokonywać ich zmiany. 

• 

Jeżeli Zamawiający będzie wzywał Wykonawcę w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do 

złożenia uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia wyjaśnień dotyczących dokumentów w 

zakresie  osób  skierowanych  do  realizacji  zamówienia  i  prowadzić  to  będzie  do  zmiany 

Kierownika  Utrzymania  w  powyższych  dokumentach,  to  w  tym  kryterium  otrzyma  0  (zero) 

punktów. 


Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  pismem  z  21  stycznia  2021  r.  udzielił  odpowiedzi  na 

pytania do SIWZ, 

z czego żadne nie dotyczyło kryteriów oceny ofert. 

Do  upływu  terminu  składania  ofert,  tj.  do  10  lutego  2021  r.,  oferty  złożyło  trzech 

wykonawców: 

A. 

Wykonawca  AVR 

Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Krakowie,  który  w  Formularzu  2.3. 

Kryteria  pozacenowe,  w  ramach  Kryterium  „Kwalifikacje  zawodowe  personelu”  wskazał: 

Oświadczam, że w realizacji zamówienia weźmie udział: Kierownik Utrzymania Pan/Pani M. 

N. 

który/a, na stanowisku: Kierownika Utrzymania* lub Zastępcy Kierownika Utrzymania* lub 

Koordynatora Utrzymania*  

1.  koordynował  prace  związane  z  bieżącym  utrzymaniem  drogi:  Autostrada  A1  (węzeł 

Sośnica  (wraz  z  węzłem)  —  węzeł  Pyrzowice  o  długości  powyżej  60  km  dróg  klasy  min  G 

przez 6 lat (10.2012 10.2018)  

koordynował  prace  związane  z  bieżącym  utrzymaniem  drogi:  Autostrada  A1  (węzeł 

Sośnica  (wraz  z  węzłem)  —  węzeł  Pyrzowice  o  długości  powyżej  60  km  dróg  klasy  min  G 

przez 2 lata (10.2018 

— trwa nadal). 

B. 

Wykonawca  Turbo  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Lublinie, 

który w Formularzu 2.3. Kryteria pozacenowe, w ramach Kryterium „Kwalifikacje zawodowe 

personelu”  wskazał:  Oświadczam,  że  w  realizacji  zamówienia  weźmie  udział:  Kierownik 

Utrzymania  Pan/Pani  G.  F. 

który/a,  na  stanowisku:  Kierownika  Utrzymania*  lub  Zastępcy 

Kierownika Utrzymania* lub Koordynatora Utrzymania*  

1.  koordynował  prace  związane  z  bieżącym  utrzymaniem  drogi:  Całoroczne  kompleksowe 

utrzymanie dróg krajowych administrowanych przez GDDKiA Oddział w Rzeszowie wraz ze 

wszystkimi el

ementami. Zadanie nr 1 : Całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg krajowych 

administrowanych przez Rejon w Krośnie o długości 176,924 km klasy GP przez: 11.2017 – 

2. koordynował prace związane z bieżącym utrzymaniem drogi: Wykonanie kompleksowego 

utrzymania  dróg  krajowych  nr  19  LUBLIN  –  RZESZÓW  na  odc.  Nisko  –  Stobierna  od  km 

– 460+141 = 43,031km i nr 77 LIPNIK – PRZEMYŚL na odc.: Trześń – Agatówka 

od km 23+972 

– 43+325, Stalowa Wola – Nisko od km 47+820 – 58+825 = 30,358 km oraz 

77A  Obwodnica  Stalowej  Woli 

–  Trasa  Podskarpowa  0+000-5+318  =  5,318  km  o  łącznej 

długości 78,707 km oraz wykonanie robót awaryjnych na terenie działania Rejonu w Nisku o 

długości 78,807 km klasy GP przez: 09.2016 – 10.2018.  

3. koordynował prace związane z bieżącym utrzymaniem drogi: Wykonanie kompleksowego 

utrzymania  drogi  krajowej  nr  9  RADOM 

–  BARWINEK  na  odcinkach:  Nagnajów  –  Głogów 

Małopolski  od  km  126+720  do  km  180+572,  obwodnica  Głogowa  Małopolskiego  od  km 

0+000 do km 4+866 

– 9a, Głogów Małopolski – Rudna Mała od km 185+670 do km 188+730 


o łącznej długości 61,778 km oraz wykonanie robót awaryjnych na terenie działania Rejonu 

w Rzeszowie 

o długości 61,778 km klasy GP przez 09.2016 – 11.2017 

4. koordynował prace związane z bieżącym utrzymaniem drogi: „Wykonanie kompleksowego 

utrzymania drogi krajowej nr 94 Zgorzelec 

– Radymno na odcinku Machowa – Rzeszów od 

km  527+456  do  km  587+513  wraz  z  obwodnicą  Pilzna  od  km  0+000  do  km  2+501  oraz 

obwodnicą  Ropczyc  od  km  0+000  do  km  4+448”  o  długości  67,006  km  klasy  GP  przez 

– 10.2018. 

C. 

Wykonawca  L.  K. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  L.  K.  Firma 

Usługowo-Handlowo-Produkcyjna z siedzibą w Raniżowie, który w Formularzu 2.3. Kryteria 

pozacenowe,  w  ramach  Kryterium  „Kwalifikacje  zawodowe  personelu”  wskazał

Oświadczam, że w realizacji zamówienia weźmie udział: Kierownik Utrzymania Pan/Pani  K. 

B.

, który/a, na stanowisku: Kierownika Utrzymania* lub Zastępcy Kierownika Utrzymania* lub 

Koordynatora Utrzymania*  

1.  koordynował  prace  związane  z  bieżącym  utrzymaniem  drogi:  „Kompleksowe  –  zimowe  i 

letnie 

–  utrzymanie  w  systemie  „Utrzymaj  Standard”  autostrady  A-4  na  odcinku  od  węzła 

Dębica  Wschód  do  Węzła  Rzeszów  Wschód  oraz  drogi  ekspresowej  S-19  na  odcinku  od 

miejscowości  Stobierna  do  węzła  Rzeszów  Wschód  wraz  z  odcinkiem  drogi  krajowej  nr  19 

od  Węzła  Rzeszów  wschód  do  granicy  miasta  Rzeszowa  oraz  na  odcinku  od  węzła  A-4 

Rzeszów  Zachód  do  węzła  Świlcza  w  okresie  6  lat”  Umowa  nr  2814/121/2012  z  dnia: 

26.07.2012r. o długości 58 km klasy A i S przez: 72 miesiące(kolejne 72 miesiące liczone od 

zawarcia umowy) 

– kierownik utrzymania 

2.  koordynował  prace  związane  z  bieżącym  utrzymaniem  drogi:  „Kompleksowe  –  zimowe  i 

letnie 

–  utrzymanie  w  systemie  „Utrzymaj  Standard”  autostrady  A-4  na  odcinku  od  węzła 

Dębica  Wschód  do  Węzła  Rzeszów  Wschód  oraz  drogi  ekspresowej  S-19  na  odcinku  od 

miejscowości  Stobierna  do  węzła  Rzeszów  Wschód  wraz  z  odcinkiem  drogi  krajowej  nr  19 

od  Węzła  Rzeszów  wschód  do  granicy  miasta  Rzeszowa  oraz  na  odcinku  od  węzła  A-4 

Rzeszów Zachód do węzła Świlcza w okresie 6 lat”(aneks zwiększający zakres) Umowa nr 

2814/121/2012/U/2014 z dnia: 20.10.2014r. o długości: 34 km , klasy A i S przez: 4 miesiące 

(kolejne 4 miesiące liczone od zawarcia umowy) – kierownik utrzymania 

Odcinki z pkt 1 i 2 łącznie spełniają warunek 60 km – doświadczenie 4 miesiące (zdobyte na 

dwóch równolegle utrzymywanych odcinkach) 

3. koordynował prace związane z bieżącym utrzymaniem drogi: Wykonanie usług bieżącego 

utrzymania dróg i mostów na sieci dróg krajowych będących w administracji GDDKiA Oddział 

w  Rzeszowie  rejon  w  Lesku  w  okresie  4  lat  od  daty  podpisania  umowy  w  następującym 

zakresie:  droga  krajowa  nr  84  na  odc.  Sanok-

Granica  Państwa  w  km  0+000  –  50+200  o 

długości 50,200 km” Umowa nr 2413.9.2016.4 z dnia 17.08.2016r. o długości: 50 km klasy G 


przez:  48  miesięcy  (kolejne  48  miesięcy  liczone  od  zawarcia  umowy)  –  koordynator 

utrzymania 

4.  koordynował  prace  związane  z  bieżącym  utrzymaniem  drogi:  „Całoroczne  kompleksowe 

utrzymanie autostrady A4 na odcinku Rzeszów Wschód (bez węzła) do Jarosław Zachód (z 

węzłem)  wraz  ze  wszystkimi  elementami  administrowanej  przez  Generalną  Dyrekcję  Dróg 

Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie” Umowa nr 2413.44.2016 z dnia 26.09.2017r. o 

długości:  41  km,  klasy  A  przez:  40  miesięcy(od  zawarcia  umowy  do  teraz)  -  koordynator 

utrzymania 

Odcinki  z  pkt  3  i  4  łącznie  spełniają  warunek  60  km  –  doświadczenie  34  miesięcy  21  dni 

(zdobyte na dwóch równolegle utrzymywanych odcinkach) 

5.  koordynował  prace  związane  z  bieżącym  utrzymaniem  drogi:  „Całoroczne  kompleksowe 

utrzymanie  d

róg  krajowych  administrowanych  przez  GDDKiA  Oddział  w  Rzeszowie  wraz  z 

wszystkimi  elementami.  Część  nr  2:  Całoroczne,  kompleksowe  utrzymanie  dróg  krajowych 

administrowanych przez Rejon w Przemyślu” Umowa nr 2413.22.2018.2 z dnia 28.03.2019r. 

o  długości:  149  km,  klasy  G  przez:  22  miesięcy(od  zawarcia  umowy  do  teraz)  –  kierownik 

utrzymania. 

Doświadczenie 22 miesięcy 13 dni. 

Zamawiający pismem z 16 marca 2021 r. zwrócił się do AVR na podstawie art. 26 ust. 

1  ustawy  Pzp 

o  złożenie  stosownych  oświadczeń  i  dokumentów,  potwierdzających 

okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp.  

Pismem  z  19  marca  2021  r. 

Przystępujący  wskazał  Zamawiającemu,  iż  zgodnie  z 

uzyskaną  informacją  od  Generalnej  Dyrekcji  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w 

Katowicach, 

dalej „GDDKiA O/Katowice”, p. M. N. ma krótsze doświadczenie niż wskazał to 

w ofercie wykonawca AVR. Na potwierdzenie powyższego wykonawca załączył pismo z 17 

marca  2021  r.  uzyskane  od  GDDKiA 

O/Katowice (udzielone w  trybie dostępu do  informacji 

publicznej)

, będącym zamawiającym zadań pn. „Kompleksowe utrzymanie autostrady A1 na 

odcinku  od  węzła  Pyrzowice  (wraz  z  węzłem)  do  granicy  państwa  z  Republiką  Czeską  w 

miejscowości Gorzyczki o długości  92,221 km  w  systemie „utrzymaj standard”  z  podziałem 

na  części  oraz  „Całoroczne,  kompleksowe  utrzymanie  autostrady  A1  zarządzanej  przez 

Generalną  Dyrekcję  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w  Katowicach,  Rejon  w  Zabrzu 

wraz ze wszystkimi elementami” z podziałem na części. Zgodnie z ww. informacją p. M. N. 

pełnił  w  ramach  wymienionych  kontraktów  następujące  funkcje:  -  koordynator  zimowego 

utrzymania autostrady 

– od 10 marca 2015 do 12 października 2018; koordynator ds. dróg – 

od 13 października 2018 do 13 grudnia 2018 oraz od 15 stycznia 2021 do chwili obecnej. 

Z

amawiający  zwrócił  się  drogą  elektroniczną  19  marca  2021  r.  do  GDDKiA 

O/Katowice  o  potwi

erdzenie  powyższych  informacji,  z  prośbą  o  weryfikację  informacji 


złożonych przez wykonawcę AVR w niniejszym postępowaniu w zakresie doświadczenia p. 

M. N

. Zamawiający podnosił, że przedstawione informacje (w piśmie  z 17 marca 2021 r. i od 

wykonawcy AVR) wydają się być sprzeczne, w związku z czym prosi o ustosunkowanie się w 

zakresie doświadczenia ww. osoby. 

Z odpowiedzi GDDKiA O/Katowice, 

przesłanej drogą elektroniczną, 22 marca 2021 r. 

wynika, że Pan M. N.: 1. pełnił funkcję koordynatora ds. dróg w okresie od 13.10.2018 r. do 

13.12.2018  r. 

oraz  od  15.01.2021  r.  do  chwili  sporządzenia  niniejszej  informacji  (tj. 

22.03.2021  r.)  dla  zadania  pn.:  „Całoroczne,  kompleksowe  utrzymanie  autostrady  A1 

zarządzanej  przez  Generalną  Dyrekcję  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w  Katowicach, 

Rejon  w  Zabrzu  w

raz  ze  wszystkimi  elementami.  Część  2.  Całoroczne,  kompleksowe 

utrzymanie  autostrady  A1 

na  odcinku:  od  węzła  Pyrzowice  (z  węzłem)  do  węzła  Gliwice 

Sośnica  (z  węzłem)  o  długości  44,258  km.  2.  pełnił  funkcję  koordynatora  zimowego 

utrzymania  autostrady  A1  w  okresie  od  10.03.2015  r.  do  12.10.2018  r.  dla  zadania  pn.: 

„Kompleksowe utrzymanie autostrady A-1 na odcinku od węzła Pyrzowice (wraz z węzłem) 

do granicy państwa z Republiką Czeską w miejscowości Gorzyczki o długości 92,221 km w 

systemie „utrzymaj standard”. Część 2: „Kompleksowe utrzymanie autostrady A1 na odcinku 

od  węzła  Pyrzowice  (wraz  z  węzłem)  do  węzła  Sośnica  (wraz  z  węzłem)  w  systemie 

„utrzymaj standard” o długości 44,372 km”. 

Pismem  z  25  marca  2021  r.  Zamawiający  poinformował  wykonawcę  AVR,  że 

unie

ważnia  czynność  wezwania  do  złożenia  oświadczeń  i  dokumentów,  potwierdzających 

okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp. 

Następnie, również pismem z 25 marca 2021 r. Zamawiający zwrócił się do AVR  w 

trybie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  o  udzie

lenie  wyjaśnień  co  do  rozbieżności  dotyczących 

okresu pełnienia funkcji koordynatora utrzymania oraz długości odcinka dróg wskazanych w 

Formularzu  2.3  przez  Odwołującego  2,  a  informacjami  posiadanymi  przez  Zamawiającego, 

które  przytoczył  z  pisma  GDDKiA  O/Katowice  przesłanego  drogą  elektroniczną  22  marca 

2021 r. 

Odwołujący 2 26 marca 2021 r. złożył wyjaśnienia wskazując, iż Pan M. N. w ramach 

zamówienia  pn.  „Kompleksowe  utrzymanie  Autostrady  A-1  na  odcinku  od  węzła  Pyrzowice 

(wraz  z  węzłem)  do  granicy  państwa  z  Republiką  Czeską  w  miejscowości  Gorzyczki  o 

długości 92,221 km w systemie „Utrzymaj Standard”, Część 2 pn.: „Kompleksowe utrzymanie 

autostrady  A1  na  odcinku  od  węzła  Pyrzowice  (wraz  z  węzłem)  do  węzła  Sośnica  (wraz  z 

węzłem)  w  systemie  „Utrzymaj  Standard”,  o  długości  44,372  km”  (umowa  NR  27/Z-

1/Utrzymaj Standard/2/2012 z dnia 10.10.2012 r.) pełnił w latach 2012 do października 2018 

(tj.  do  końca  trwania  kontraktu)  następujące  funkcje  i  zajmował  kolejne  stanowiska  :  - 


stanowisko zastępcy Kierownika Utrzymania - obejmującego swym zakresem „Kompleksowe 

utrzymanie  Autostrady  A-

1”  (od  1.11.2012  –  12.10.2018  r.  tj.  5  lat  i  11  miesięcy),  - 

stanowisko koordynatora zimowego utrzymania autostrady (od 1.11.2012 

– 12.10.2018 r. tj. 

5 lat i 11 miesięcy), dowód 1) PZJ dla kontraktu „Kompleksowe utrzymanie Autostrady A-1 

na odcinku od węzła Pyrzowice (wraz z węzłem) do granicy państwa z Republiką Czeską w 

miejscowości Gorzyczki o długości 92,221 km w systemie „Utrzymaj Standard”, Część 2 pn.: 

„Kompleksowe  utrzymanie  autostrady  A1  na  odcinku  od  węzła  Pyrzowice  (wraz  z  węzłem) 

do węzła Sośnica (wraz z węzłem) w systemie „Utrzymaj Standard”, o długości 44,372 km”, 

2)  umowa  o  pracę  dla  Pana  M.  N.  z  dnia  10  października  2012  r,  31  stycznia  2013  r.,  31 

października 2013 r. oraz 27 lutego 2015 r., 3) Pismo z dnia 10 marca 2015 r. sygnowane 

przez Kierownika Rejonu GDDKIA w Zabrzu, 

Z przywołanych dokumentów wynika wprost – PZJ (str. 4 pkt 4.1 „Kadra”), iż Pan M. 

N. 

pełnił  funkcję  „nadzorczą”  i  koordynował  pracami  związanymi  z  bieżącym  utrzymaniem 

autostrady A1, co potwierdza zwrot m.in. „Wykaz osób – kadra dozorująca: M. N. – kierownik 

koordynator”. Dodatkowo w tym samym dokumencie – wskazuje się, iż Pan M. N. dodatkowo 

odpowiadał za „Protokoły z przeglądu i konserwacji elementów odwodnienia – p. M. N.” (PZJ 

str. 7). 

Kontynuując  -  umowy  o  pracę  zawarte  przez  AVR  sp  z  o.o.  (obecnie  AVR  S.A)  z 

Panem  M.  N. 

w  dniu  10  października 2012 r.,  31 stycznia  2013  r.,  31  października 2013 r. 

oraz  27  lutego  2015  r.,  a  obowiązujące  do  dnia  dzisiejszego  –  zawierają  (każdorazowo) 

wyraźne  wskazanie,  iż  Pan  M.  N.  nie  tylko  koordynował  pracami  na  drodze  kategorii  A 

(autostradzie  A1),  ale  także  był  zatrudniony  na  stanowisku  „Zastępcy  Kierownika” 

(Utrzymania 

–  przyp.  AVR  S.A.)  na  w/w  konrakcie  („kompleksowego  całorocznego 

utrzymania autostrady a1”) , będąc odpowiedzialnym za „zarządzanie robotnikami, sprzętem, 

usługami i robotami oraz za utrzymywanie kontaktów z Zamawiającym” (§ 1 ust 1 Umów o 

pracę).  Co  jest  kluczowe  termin  „zarządzanie”  użyty  w  odniesieniu  do  „robotników”, 

realizowanych „usług i robót” na autostradzie A1 (§ 2 ust 1 Umowy) bez wątpienia zawiera w 

sobie element oczekiwany przez Zamawiającego tj. „koordynowanie prac”. (…) 

Co więcej – wbrew twierdzeniom zawartym w pkt 2 pisma z dnia 25 marca 2021 r. - 

Pan  M.  N. 

pełnił  funkcję  „koordynatora  zimowego  utrzymania  autostrady  A1”  nie  tylko  w 

okresie „10.03.2015 do 12.10.2018 r.” jak twierdzi GDDKIA O/Rzeszów, ale - co potwierdza 

treść  pisma  GDDKiA  Rejon  Zabrze  z  dnia  10  marca  2015  r.  (znak  O/KA.Z-12.4201.A-

1.M.21.2015.pl)  poz.  2  tabeli  „Kadra  Techniczna  realizująca  kontrakt”  –  od  „01.11.2012  do 

nadal”, a więc od momentu jego zatrudnienia do dnia 10 marca 2015 r., a więc dnia w którym 

dokument został sporządzony i podpisany. (…) 


Reasumując  -  w  ramach  omawianego  kontraktu  -  Pan  M.  N.  pracował  przez 

wskazany w ofercie okres tj. od momentu jego zatrudnienia 

(dowód : Umowy o pracę, pismo 

GDDKIA z dnia 10 marca 2015 r., dokument PZJ) do końca trwania kontraktu (oświadczenie 

AVR  SA  złożone  w  postępowaniu  i  pismo  Zamawiającego  GDDKiA  O/Rzeszów  z  dnia  25 

marca  2021  r.)  na  stanowisku  :  1)  Zastępcy  Kierownika  (Utrzymania),  2)  koordynatora  i  3) 

koordynatora zimowego utrzymania autostrady A1. 

Co  więcej  udział  Pana  M.  N.  w  opisywanych  czynnościach  nie  był  kwestionowany 

przez  samego  Zamawiającego,  co  potwierdzają  dokumenty  zgłoszenia  w/w  osoby  na 

konkretne stanowiska pr

zy realizacji kontraktu kolejnego (dowód : tabela AVR S.A. z dnia 10 

października 2018 r. oraz zatwierdzenie kadry z dnia 12 października 2018 r.). 

Z  kolei  udział  Pana  M.  N.  w  realizacji  drugiego  z  zadań  (wykonywanego  w  ramach 

odrębnej  umowy  zawartej  jesienią  roku  2018)  pn.  „Całoroczne,  kompleksowe  utrzymanie 

autostrady A1 zarządzanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w 

Katowicach, Rejon w Zabrzu wraz ze wszystkimi elementami” (dalej: „Postępowanie”) Część 

– „Całoroczne, kompleksowe utrzymanie autostrady A1 na odcinku: od węzła Pyrzowice (z 

węzłem) do węzła Gliwice Sośnica (z węzłem) o długości 44,258 km”, także nie zmienił się i 

w  oparciu  o  wskazaną  Umowę  o  pracę  z  dnia  27  lutego  2015  r.  zawartą  na  czas 

nieoznaczony zatrudniony b

ył on wciąż na stanowisku „zastępcy Kierownika” Utrzymania tj. 

Pana S. M. 

(dowód : Umowa o pracę z dnia 27 lutego 2015 r., r.) i na stanowisku tym pracuje 

do dnia dzisiejszego (okres od początku umowy tj. 10 października 2018 r. do chwili obecnej) 

z  tą  różnicą,  iż  od  dnia  15  stycznia  2021  r.  Pan  M.  N.  zastępuje  aktualnego  Kierownika  – 

Pana P. K. 

Dodatkowo od początku realizacji wymienionego wyżej kontraktu Pan M. N. figurował 

w dokumencie PZJ sporządzonym w październiku 2018 r. (str. 58) i przekazanym GDDKiA 

Katowice  jako  „Koordynator  ds.  Dróg”  Wykonawca  nie  jest  w  posiadaniu  informacji  jakoby 

dokument ten uległ zmianie lub też sam zgłaszał „wykreślenie” Pana M .N. z w/w dokumentu. 

Tym  samym  Pan  M.  N. 

w  dokumencie  Program  Zapewnienia  Jakości  figurował  na  w/w 

stanowisku 

–  niezależnie  od  pełnionej  funkcji  Zastępcy  Kierownika  Utrzymania  -  o  której 

mowa  powyżej  -  i  w  dokumencie  tym  wykazany  jest  do  dnia  dzisiejszego  wykonując 

powierzone mu czynności. 

Faktycznie 

–  co  Wykonawca  musi  przyznać  -  w  wyniku  zmian  kadrowych,  które 

nastąpiły w miesiącu styczniu 2021 r. (zmiana Kierownika Utrzymania), Wykonawca wystąpił 

do Zamawiającego o oficjalne wpisanie Pana M. N. 15 stycznia 2021 jako „koordynatora ds. 

dróg”,  co  nie  oznacza  wszakże,  iż  nie  zajmował  się  on  wcześniej  kierowaniem  i 

koordynowaniem  pracy  na  drogach  objętych  kontraktem,  a  co  potwierdza  m.in. 


przywoływany  wcześniej  dokument  PZJ,  czy  umowa  o  pracę  w  której  –  jak  wskazuje 

przywoływany dokument pełnił on funkcję Zastępcy Kierownika Kontraktu Pana S. M. (…) 

Warto  zwrócić  uwagę,  iż  w  dokumencie  z  dnia  15  stycznia  2021  r.  Zamawiający  – 

GDDKIA  Oddział  Katowice  Rejon  Zabrze  –  po  raz  kolejny  nie  zakwestionował  70 

miesięcznego  doświadczenia  Pana  M.  N.  (ponad  5  lat)  przy  nadzorowaniu  pierwszego  z 

przywoływanych zamówień (..) 

Reasumując  Wykonawca  pragnie  zaznaczyć,  iż  skoro  w  oficjalnym  dokumencie 

kontraktowym (jakim jest Program Zapewnienia Jakości) wskazany jest pracownik – Pan M. 

N.  - 

wraz  z  zakreśleniem  jego  funkcji  i  stanowiska  to  nie  można  kwestionować  tego 

dokumentu  innym  bez  wykazania,  iż  Pan  M.  N.  wymienionych  powyżej  funkcji  nie  pełnił 

faktycznie. 

Odnosząc się do długości dróg wskazanych w przedłożonym wraz z ofertą załączniku 

wskazywał,  że  stosownie  do  załączonych  do  OPZ  danych  dot.  pierwszego  postępowania 

łączna długość dróg klasy min. G objętych umową wynosiła wg stosownych załączników do 

OPZ 

– ponad 91 km. Podobnie ustalono długość dróg dla drugiego zadania  – 174,7 km. T

na  tych  danych 

–  zawartych  w  postępowaniu  opierał  się  w  szczególności,  iż  zakreślone 

„Kryterium  pozacenowe”  nie  odnosiło  się  do  „odcinków  dróg”  (liczonych  jako  odległość  od 

punktu  A  do  pun

ktu  B),  a  także  definicji  drogi  nie  wskazywało.  Z  ostrożności  wykonawca 

wska

zywał, iż zdecydował się na wskazanie dwóch zadań w których Pana M. N. brał udział, 

bowiem  kryterium  pozacenowe  „Kwalifikacje  zawodowe  personelu  K”  nie  przesądzało,  iż 

długość odcinków dróg nie może być sumowana.  

Izba  ustaliła,  że  załączony  do  wyjaśnień  dokument  kontraktowy  Program 

Zapewnienia  Jakości,  dalej  „PZJ”,  z  listopada  2012  r.,  na  str.  4  wskazywał  p.  M.  N.  jako 

kierownika koordynatora.  

Zamawiający  8  kwietnia  2021  r.  ponownie  wystąpił  drogą  elektroniczną  do  GDDKiA 

O/Katowice 

wskazując,  że  w  nawiązaniu  do  rozmowy  telefonicznej  prosi  o  potwierdzenie 

aktualności i autentyczności złożonych przez AVR wyciągów z PZJ-ów: PZJ sporządzony w 

listopadzie  2012  r.  i  PZJ  sporządzony  w  październiku  2018  r.  Zamawiający  podnosił,  że 

przedmiotowe  wyciągi  złożył  wykonawca  AVR  w  niniejszym  postępowaniu  w  ramach 

wyjaśnień dotyczących doświadczenia p. M. N., a ponadto złożył szereg innych dokumentów 

z  wyjaśnieniami,  które  w  powiązaniu  z  ww.  PZJ-mi  potwierdzają  ich  stanowisko.  Dalej, 

Zamawiający  stwierdzał,  że  w  jego  ocenie  potwierdzają  one  doświadczenie  ww.  osoby  w 

koordynowaniu prac związanych z bieżącym utrzymaniem dróg w okresie ich aktualności. W 

przypadku  posiadania  innych  informacji,  d

okumentów  lub  poglądów  negujących  takie 


stanowisko  prosimy  Was,  jako  podmiot  realizujący  ww.  kontrakty,  o  ich  wskazanie  lub 

potwierdzenie naszych wniosków. 

W  odpowiedzi  mailem  z  9  kwietnia  2021  r.  GDDKiA  Rejon  w  Zabrzu  wskazał,  że  z 

posiadanych dokumentów wynika, że: 

W  dokumencie  PZJ  z  listopada  2012  r.  Pan  M.  N. 

został  wykazany  jako  asystent 

koordynatora (Załącznik nr 1). 

Pismem z dnia 06.03.2015 r. Pan M. N. 

został zgłoszony jako koordynator zimowego 

utrzymania autostrady (Załącznik 2). 

Pismem  z  dnia  10.03.2015  r.  Pan  M.  N. 

został  zaakceptowany  na  stanowisku 

koordynatora  zimowego  utrzymania  autostrady  (Załącznik  3)  i  pełnił  tę  funcję  do  końca 

kontraktu  pn. 

„Kompleksowe  utrzymanie  Autostrady  A-1  na  odcinku  od  węzła  Pyrzowice 

(wraz  z  węzłem)  do  granicy  państwa  z  Republiką  Czeską  w  miejscowości  Gorzyczki  o 

długości 92,221 km w systemie „ Utrzymaj Standard”, Część 2 pn. Kompleksowe utrzymanie 

autostrady  A1  na  o

dcinku  od  węzła  Pyrzowice  (wraz  z  węzłem)  do  węzła  Sośnica  (wraz  z 

węzłem) w systemie „Utrzymaj Standard”, o długości 44,372 km”, czyli do dnia 12.10.2018 r. 

GDDKiA  Rejon  w  Zabrzu  potwierdza,  że  w  dokumencie  PZJ z  października  2018  r. 

Pan M. N. 

został wskazany jako koordynator ds. dróg. Ponadto pismem z dnia 12.10.2018 r. 

został  zgłoszony  jako  koordynator  ds.  dróg  na  kontrakcie  pn.  „Całoroczne,  kompleksowe 

utrzymanie  autostrady  A1 

zarządzanej  przez  Generalną  Dyrekcję  Dróg  Krajowych  i 

Autostrad Oddział w Katowicach, Rejon w Zabrzu wraz ze wszystkimi elementami. Część 2. 

Całoroczne,  kompleksowe  utrzymanie  autostrady  A1  na  odcinku:  od  węzła  Pyrzowice  (z 

węzłem) do węzła Gliwice Sośnica (z węzłem) o długości 44,258 km” (Załącznik 4). 

Pismem  z  dnia  12.10.2018  r.  Pan  M.  N. 

został  zaakceptowany  na  stanowisku 

koordynatora ds. dróg (Załącznik 5). 

Pismem  z  dnia 10.12.2018  r.  Wykonawca zawnioskował  o zmianę koordynatora  ds. 

dróg (Załącznik 6). Jako uzasadnienie podano, że Pan M. N. nie może obecnie wykonywać 

ob

owiązków. 

Pismem z dnia 13.12.2018 r. została przez GDDKiA Rejon w Zabrzu zaakceptowana 

wnioskowana zmiana (Załącznik 7). 

Pismem z dnia 14.01.2021 r. Pan M. N. 

został ponownie zgłoszony jako koordynator 

ds. dróg (Załącznik 8). 

Pismem  z  dnia  15.01.2021  r.  Pan  M.  N. 

został  zaakceptowany  na  stanowisku 

koordynatora ds. dróg (Załącznik 9) i pełni tę funkcję do dnia dzisiejszego. 


Zamawiający  19  kwietnia  2021  r.  poinformował  o  wyborze  oferty  wykonawcy  L.  K. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  L.  K.  Firma  Usługowo-Handlowo-

Produkcyjna  z  siedzibą  w  Raniżowie  jako  najkorzystniejszej  w  postępowaniu.  Oferta  ta 

zdobyła łącznie 95 pkt, z czego 60 pkt w ramach kryterium ceny, 20 pkt w ramach kryterium 

samodzielność  oraz  15  pkt  w  ramach  kryterium  Kwalifikacje  zawodowe  personelu. 

Zamawiający  wskazał,  że  Z  załączonego  Formularza  2.3  Formularz  „Kryteria  pozacenowe” 

wynika, że wskazana osoba posiada 4 lata i 9 miesięcy doświadczenia, tj.: zadania nr 1 i 2 w 

okresie  od  11.2014  do  02.2015 

–  4  miesiące  doświadczenia.  Zamawiający  nie  przyznał 

punktów za zadanie nr 1 za okres od 08.2012 do 10.2014 – 27 miesięcy doświadczenia, oraz 

za okres od 03.2015 do 08.2016 

– 18 miesięcy doświadczenia, z uwagi na zbyt małą długość 

utrzymywanego  odcinka  drogi 

(58km zamiast min. 60km).  Nie przyznano również punktów 

za  zadanie  nr  1  za  okres  od  10.2017  do  07.2018 

– 10 miesięcy doświadczenia z uwagi na 

pokrywanie się przedmiotowego okresu realizacji zadania nr z zadaniami 3 i 4.  zadania nr 1 

i  3  w  okresie  od  09.2016  do  09.2017 

–  13  miesięcy  doświadczenia,  -  zadania  nr  3  i  4  w 

okresie  od  10.2017  do  04.2019 

–  19  miesięcy  doświadczenia,  nie  przyznano  punktów  za 

zadanie  nr  4  za  okres  od  05.2019  do  01.2021 

–  21  miesięcy  doświadczenia  z  uwagi  na 

pokrywanie się przedmiotowego okresu realizacji zadania z zadaniem nr 5.  zadanie nr 5 w 

okresie  od  05.2019  do  01.2021 

–  21  miesięcy  doświadczenia,  nie  przyznano  punktów  za 

zadanie  nr  5  za  okres  od  04.2019  do  05.2019 

–  1  miesiąc  doświadczenia  z  uwagi  na 

pokrywanie się przedmiotowego okresu realizacji zadania nr z zadaniami 3 i 4. W sumie 57 

miesięcy co daje 4 pełne lata i 9 miesięcy. Punkty w ilości 5 pkt były przyznawane za każdy 

pełny rok doświadczenia (12 miesięcy) ponad wymaganie postawione w warunkach udziału 

w postępowaniu czyli 1 rok. W związku z powyższym Wykonawca w tym kryterium otrzymał 

3 x 5 pkt, tj. razem 15 pkt. 

Z  kolei  oferta  Turbo 

została  sklasyfikowana  na  drugim  miejscu  w  rankingu  ofert. 

Oferta Turbo 

uzyskała łącznie 92,88 pkt, z czego 57,88 pkt w ramach kryterium ceny, 20 pkt 

w ramach kryterium samodzielność oraz 15 pkt w ramach kryterium Kwalifikacje zawodowe 

personelu.  Zamawiający  wskazał,  że  Z  załączonego  Formularza  2.3  Formularz  „Kryteria 

pozacenowe”  wynika,  że    wskazana  osoba  posiada  4  lata  i  1  miesiąc  doświadczenia,  tj.: 

zadanie nr 1 w okresie od 11.2017 do 09.2020 

– 35 miesięcy doświadczenia,  zadania nr 2, 

3,  4  w  okresie  od  09.2016  do  10.2017 

–  14  miesięcy  doświadczenia.  Wykonawcy  nie 

przyznano  kolejnych  5  punktów  za  okres  od  11.2017  do  10.2018  –  12  miesięcy 

doświadczenia  z  uwagi  na  pokrywanie  się  przedmiotowego  okresu  realizacji  zadań  2  i  4  z 

zadaniem nr 1. W sumie 49 miesięcy co daje 4 pełne lata i 1 miesiąc. Punkty w ilości 5 pkt 

były  przyznawane  za  każdy  pełny  rok  doświadczenia  (12  miesięcy)  ponad  wymaganie 


postawione  w  warunkach  udziału  w  postępowaniu  czyli  1  rok.  W  związku  z  powyższym 

Wykonawca w tym kryterium otrzymał 3 x 5 pkt, tj. razem 15 pkt. 

Równocześnie Zamawiający wykluczył na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp 

wykonawcę  AVR  z  postępowania  wskazując,  że  Złożone  w  dniu  26.03.2021r.  wyjaśnienia 

Wykonawcy  AVR  SA  oraz  stanowiące  ich  integralną  część  załączniki  m.in.  dokument 

kontrakto

wy  Program  Zapewnienia  Jakości  (PZJ)  z  listopada  2012  r.  potwierdziły  co  do 

zasady informacje zawarte w Oświadczeniu Wykonawcy AVR SA w Formularzu 2.3 „Kryteria 

pozacenowe”.  Jednakże  w  wyniku  ponownego  wystąpienia  do  Zamawiającego  zamówień 

wskazanych w Oświadczeniu  i wyjaśnianiach, tj. Oddziału w Katowicach GDDKiA uzyskano 

informacje i dokumenty kontraktowe (wiadomość e-mail z dnia 9.04.2021r., zawierającą PZJ 

z listopada 2012 r., pisma (korespondencja) z dnia: 06.03.2015r., 10.03.2015r., 12.10.2018r., 

10.12.2018r.,  13.12.2018r.,  14.01.

2021r.,  15.01.2021r.),  które  nie  potwierdziły,  że  osoba 

wskazana  do  pełnienia  funkcji  Kierownika  Utrzymania  koordynowała  prace  związane  z 

bieżącym  utrzymaniem  dróg  w  zakresie  wskazanym  w  przedmiotowych  wyjaśnianiach  i 

oświadczeniu.  Ponadto  porównanie  dokumentu  kontraktowego  PZJ  z  listopada  2012  r. 

stanowiącego załącznik do wyjaśnień Wykonawcy AVR SA z dokumentem przesłanym przez 

GDDKiA  Oddział  w  Katowicach  wykazało  niezgodność  ich  treści  w  kluczowym  aspekcie 

jakim  jest  stanowisko  Pana  M.  N.

, tj. w PZJ złożonym przez Wykonawcę AVR SA widnieje 

stanowisko „kierownik koordynator” natomiast w wersji PZJ pochodzącej od Zamawiającego 

przedmiotowych  zamówień  tj.  Oddziału  w  Katowicach  GDDKiA,  i  zatwierdzonej  w  dniu 

14.11.2012r., widnieje stanowisko „asystent koordynatora I”. Ponadto Zamawiający otrzymał 

również  od  Oddziału  w  Katowicach  GDDKiA  wyciąg  z  Oferty,  w  zakresie  zgłoszonej  przez 

Wykonawcę AVR SA kadry na tym zadaniu, z której jednoznacznie wynika, że Pan M. N. nie 

był  zgłoszony  jako  koordynator  bieżącego  utrzymania,  tylko  jako  koordynator  zimowego 

utrzymania,  a  korespondencja  z  dnia  06.03.2015  i  10.03.2015r.  pomiędzy  AVR  i  GDDKiA 

Oddział  w  Katowicach,  mająca  potwierdzać  zgodnie  z  wyjaśnieniami  Wykonawcy  z  dnia 

26.03.2021r.,  że  Pan  M.  N.  koordynował  prace  związane  z  bieżącym  utrzymania,  zdaniem 

Zamawiającego  i  Oddziału  w  Katowicach,  świadczy  jedynie  o  tym,  ze  pełnił  on  funkcję 

koordynatora  zimowego  utrzymania  w  okresie  od  dnia  zaakceptowania  tj.  10.03.2015r.  do 

końca kontraktu czyli do dnia 12.10.2018r., a nie jak twierdzi w oświadczeniu i wyjaśnianiach 

Wykonawca od dnia 01.11.

2012r. (…) 

Następnie  GDDKiA  Oddział  w  Katowicach  potwierdził,  że  w  dokumencie  PZJ  z 

października 2018 r. Pan M. N. został wskazany jako koordynator ds. dróg oraz że pismem z 

dnia 12.10.2018r

. został zgłoszony jako koordynator ds. dróg na kontrakcie pn. „Całoroczne, 

kompleksowe  utrzymanie  autostrady  A1  zarządzanej  przez  Generalną  Dyrekcję  Dróg 

Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w  Katowicach,  Rejon  w  Zabrzu  wraz  ze  wszystkimi 


elementami.  Część  2.  Całoroczne,  kompleksowe  utrzymanie  autostrady  A1  na  odcinku:  od 

węzła Pyrzowice (z węzłem) do węzła Gliwice Sośnica (z węzłem) o długości 44,258 km”, i 

kolejno  pismem  z  dnia  12.10.2018r.  zaakceptowany  na  stanowisku  koordynatora  ds.  dróg. 

Jednakże  pismem  z  dnia  10.12.2018  r.  Wykonawca  zawnioskował  o  zmianę  koordynatora 

ds.  dróg.  Jako  uzasadnienie  podano,  że  Pan  M.  N.  nie  może  obecnie  wykonywać 

obowiązków  z  uwagi  na  chorobę.  Pismem  z  dnia  13.12.2018  r.  została  przez  GDDKiA 

zaakceptowana  wnioskowana  zmiana.  Nast

ępnie  pismem  z  dnia  14.01.2021r.  Pan  M.  N. 

został  ponownie  zgłoszony  jako  koordynator  ds.  dróg  i  pismem  z  dnia  15.01.2021  r. 

zaakceptowany na stanowisku koordynatora ds. dróg i pełni tę funkcję do dnia dzisiejszego 

tj. do dnia sporządzenia informacji przez Oddział w Katowicach (9.04.2021r.).  

Izba zważyła, co następuje. 

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 

września  2019  r.  Przepisy  wprowadzające  ustawę  -  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z 

2019  poz.  2020)  do  postępowań  odwoławczych,  o  których  mowa  w  uchylanej  ustawie, 

wszczętych  po  dniu  31  grudnia  2020  r.,  dotyczących  postępowań  o  udzielenie  zamówienia 

wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 września 

2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019).  

Z  uwagi  na  powyższe,  Izba  wydając  wyrok  w  postępowaniu  odwoławczym, 

wszczętym na skutek odwołań wniesionych w dniu 29 kwietnia 2021 r., zastosowała przepisy 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej „nPzp”.  

Izba  ustaliła,  że  nie  zaszła  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  art.  528  nPzp, 

skutk

ujących odrzuceniem odwołań.  

Ponadto,  Izba  stwierdziła,  że  Odwołującym  przysługiwało  prawo  do  skorzystania  ze 

środka  ochrony  prawnej,  gdyż  wypełniono  materialnoprawną  przesłankę  interesu    w 

uzyskaniu  zamówienia,  określoną  w  art.  505  ust.  1  nPzp,  kwalifikowaną  możliwością 

poniesienia szkody, 

będącej konsekwencją zaskarżonych w odwołaniach czynności. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 

procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  kwotę  określoną 

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. 

Izba  postanowiła  dopuścić  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1279/21  oraz  KIO  1281/21  wykonawcę  L.  K. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  L.  K.  Firma  Usługowo-Handlowo-

Produkcyjna z siedzibą w Raniżowie. 


Sygn. akt KIO 1279/21 

Izba    uznała,  że  zarzut  naruszenia  art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  wybór  oferty 

Przystępującego  w  sposób  sprzeczny  z  kryteriami  oceny  ofert  przy  równoczesnym 

zaniechaniu 

wyboru  oferty  Odwołującego  1  w  wyniku  błędnego  zastosowania  kryteriów 

oceny ofert 

nie potwierdził się. 

Odwołujący  1  podnosił,  że  Przystępujący  dwukrotnie  powołał  się  na  doświadczenie 

osoby zdobyte w tym samym okresie na dwóch równolegle utrzymywanych odcinkach dróg, 

wyłącznie  w  celu  wykazania  spełnienia  wymogu  odnoszącego  się  do  długości 

utrzymywanych  odcinków,  tj.  60  km  dróg  klasy  min  G.  Natomiast  Zamawiający  nie 

wprowadził do treści SIWZ postanowienia, które mogłoby wskazywać, chociażby pośrednio, 

na  dop

uszczalność  zsumowania  doświadczenia  zdobytego  w  związku  z  realizacją  dwóch 

różnych  kontraktów  utrzymaniowych.  W  konsekwencji  Przystępujący  wykazał  jedynie  okres 

22  miesięcy  doświadczenia  Kierownika  Utrzymania,  więc  winien  otrzymać  0  punktów  w 

tymże kryterium. 

Odwołujący  1  podnosił,  że  w  stosunku  do  niego,  gdzie  wykazał  doświadczenie 

Kierownika Utrzymania na 4 różnych zadaniach, Zamawiający nie zaliczył doświadczenia w 

okresie  od  11.2017  r.  do  10.2018  r.  na  zadaniach  opisanych  w  pkt  2,  3  i  4,  z  uwagi  na 

pok

rywanie  się  tego  okresu  z  zakresem  realizacji  zadania  opisanego  w  pkt.  1.  Nadto,  dla 

oceny  doświadczenia  uzyskanego  w  zadaniach  opisanych  w  pkt  2-4,  Zamawiający 

uwzględnił wyłącznie 14 miesięcy doświadczenia. Natomiast Odwołujący 1 wykazał min. 7 lat 

doświadczenia  Kierownika  Utrzymania,  zatem  Zamawiający  dokonując  oceny  kryteriów 

pozacenowych, winien w tym zakre

sie przyznać Odwołującemu 20 punktów, a nie 15. 

W  niniejszej  sprawie  rozstrzygnięcia  Izby  wymagało,  czy  Zamawiający  prawidłowo 

przyznał  punkty  wykonawcom  w  kryterium  pozacenowym.  W  ocenie  Izby  rację  należy 

przyznać  Zamawiającemu  oraz  Przystępującemu,  że  wykonawcom  przyznano  prawidłową 

liczbę punktów.  

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp 

Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na 

podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

Stosownie  do  pkt  19.1.  lit.  c)  SIWZ 

można  było  uzyskać  maksymalnie  20  punktów 

przyznawanych  za  doświadczenie  osoby  wskazanej  do  pełnienia  funkcji  Kierownika 

Ut

rzymania w koordynowaniu prac związanych z bieżącym utrzymaniem dróg, obejmujących 

co  najmniej  60  km  dróg  klasy  min.  G  zdobyte  na  stanowisku  Kierownika  Utrzymania  lub 

Zastępcy Kierownika Utrzymania lub Koordynatora Utrzymania.  

Wymóg 60 km odnosi się więc w ww. postanowieniu SIWZ do dróg, przy czym użycie 

rzeczownika 

„drogi” w liczbie mnogiej wskazuje, że w celu spełnienia wymogów związanych 


z  kilometrażem  mogą  być  łączone  różne  drogi.  Jak  słusznie  zauważył  Przystępujący, 

d

oświadczenie  mogło  być  zdobyte  przy  bieżącym  utrzymaniu  jednej  drogi  o  długości  co 

najmniej 60 km i klasy min. G lub przy bieżącym utrzymaniu wielu dróg o minimalnej klasie 

G, jeśli łącznie ich długość wynosiła co najmniej 60 km.    

Równocześnie  postanowienia  SIWZ  nie  wyłączały  możliwości  sumowania 

doświadczenia  zdobytego  przez  „Koordynatora  Utrzymania”  na  różnych  zadaniach.  W 

szczególności  w  opisie  zasad  przyznawania  punktów  w  tym  kryterium  nie  wprowadzono 

postanowień,  które  sugerowałyby,  że  chodzi  o  doświadczenie  zdobyte  na  jednym  zadaniu. 

Zamawiający nie zastrzegł, że co najmniej 60 km dróg ma odnosić się do  każdego kontraktu 

z osobna,  

który był wskazywany przez wykonawcę jako ten, na którym dana osoba nabyła 

swoje 

doświadczenie.  W  ramach  kryterium  można  więc  było  wykazać  się  nieograniczoną 

liczbą  zadań  wykonanych  w  tym  samym  czasie,  byle  łącznie  obejmowały  wymagane  co 

najmniej 60 km dróg klasy min. G.  

C

zym  innym  jest  sumowanie  doświadczenia  zdobywanego  w  tym  samym  czasie 

(równolegle)  względem  różnych  dróg  o  łącznej  długości  co  najmniej  60  km  (przypadek 

Przystępującego),  a  czym  innym  sytuacja  (przypadek  Odwołującego)  polegająca  na 

dopuszczeniu,  by  dana  osoba  wymóg  posiadania  doświadczenia  przez  co  najmniej  12 

miesięcy spełniała przez zwielokrotnienie doświadczeń realizowanych w tym samym okresie 

czasu.    

Reasumując,  Zamawiający  dokonał  oceny  ofert  złożonych  w  niniejszym 

postępowaniu  w  sposób  zgodny  z  wymaganiami  SIWZ,  równo  traktując  wykonawców. 

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp 

zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie 

o udzielenie zamówienia w  sposób zapewniający  zachowanie uczciwej  konkurencji  i  równe 

traktowanie  wykonawców  oraz  zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności  i  przejrzystości. 

Wypełnieniem  tego  obowiązku  było,  względem  wszystkich  wykonawców,  zastosowanie 

rozwiązania  polegającego  na  tym,  że  doświadczenie  zdobyte  w  tych  samych  kolejnych  12 

miesiącach (niezależnie od tego na jakiej liczbie kontraktów i względem jakiej długości dróg 

by  nie  było  ono  zdobyte)  uprawnia  do  zdobycia tylko jednokrotnie  5  punktów.  Jak  słusznie 

podnosił Przystępujący, w sytuacji gdy wskazana osoba w tym samym czasie realizowałaby 

5 zadań,  odnoszących  się do  utrzymania 60 km  dróg każde (a więc łącznie zajmowała się 

utrzymaniem 300 km dróg) lub jedno zadanie odnoszące się do utrzymania 300 km drogi, w 

każdym przypadku wykonawca otrzymałby tylko jednokrotnie 5 punktów.  

Powyższe  potwierdza  również  uzasadnienie  przyznania  wykonawcom  punktów  w 

kryteriach pozacenowych zawarte w informacji o wyborz

e najkorzystniejszej oferty, z którego 

wynika,  że  Zamawiający  oceniał  wykazywane  przez  wykonawców  doświadczenie  osób 


podane w kryterium w ten sam sposób. Zamawiający, zgodnie z regułami określonymi w pkt 

19.1.  lit.  c)  SIWZ,  przyznawał  każdemu  z  wykonawców  5  punktów  za  każdy  pełny  rok 

doświadczenia  (12  miesięcy)  ponad  wymaganie  opisane  w  treści  warunku  udziału  w 

postępowaniu.  Każdy  z  ocenianych  wykonawców  uzyskał  15  punktów,  tj.  Odwołujący  za  4 

pełne  lata  i  1  miesiąc,  a  Przystępujący  za  4  pełne  lata  i  9  miesięcy  doświadczenia.  Z 

uzasadnienia przyznania wykonawcom punktów wynika też, że żadnemu z wykonawców nie 

przyznawano   

punktów  za  okresy  realizacji  zadań  pokrywające  się  z  objętymi  innymi 

zadaniami  okresami,  za  które  punkty  już  naliczono.  Zatem,  Odwołującemu  nie  przyznano 

punktów  za  12 miesięcy doświadczenia,  a Przystępującemu za 32 miesiące, równocześnie 

Przystępującemu  nie  uwzględniono  45  miesięcy  doświadczenia  ze  względu  na  zbyt  małą 

długość utrzymywanego odcinka drogi. 

W świetle powyższego nie potwierdził się zarzut naruszenia art. 90 ust. 1 oraz zarzut 

naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. 

Sygn. akt KIO 1281/21 

Izba stwierdziła, że bezzasadny jest zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 24 

ust.  1  pkt  17  w  związku  z  art.  24  ust.  4  ustawy  Pzp,  zgodnie  z  którymi  z  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  wyklucza  się  wykonawcę,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub 

niedbalstwa  przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć 

istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia, a ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą. Ww. art. 24 ust. 1 

pkt  17  ustawy  Pzp 

składa  się  z  dwóch  elementów,  których  łączne  zaistnienie  umożliwia 

dopiero  zastosowanie  przewidzianej  w  nim  sankcji,  tj.  ob

owiązek  wykluczenia  wykonawcy. 

Pierwszym  z  nich jest  wykazanie,  że  wykonawca w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa 

przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  drugim  natomiast  jest 

wykazanie,  że  powyższe  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  W  ocenie  Izby  procedura 

wykazania powyższych okoliczności powinna być przeprowadzana indywidualnie w każdym 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  pomiędzy  wykonawcą,  którego  dane 

okoliczności dotyczą, a zamawiającym. 

Norma  zawarta  w  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp  stanowi  o  wykluczeniu  wykonawcy,  gdy 

informacje  wprowadzające  zamawiającego  w  błąd  przedstawione  zostaną  w  sposób 

zawiniony,  przy  czym  wystarczające  jest  wykazanie  winy  nieumyślnej  w  postaci 

lekkomyślności  –  rozumianej  jako  brak  zamiaru  co  do  bezprawnego  działania,  jednak  przy 

świadomości, że działanie może naruszać prawo, lub niedbalstwa – kiedy wykonawca wprost 

nie przewiduje skutku, jakim jest wprowadzenie zamawiającego w błąd, podczas gdy skutek 


ten  mógł  i  powinien  był  przewidzieć.  Należyta  staranność  profesjonalisty  nakłada  na 

wykonawcę, który składa ofertę, dokumenty i oświadczenia, aby upewnił się czy deklarowany 

w nich stan rzeczy odpowiada rzeczywistości.  

W odni

esieniu do lekkomyślności lub niedbalstwa, kwestia ta pozostaje w sferze ocen 

zamawiającego,  który  nie  dysponuje  środkami  pozwalającymi  przedstawić  dowody  na 

stopień  winy  wykonawcy.  Jeżeli  jednak  z  zestawienia  informacji  przedstawionych  przez 

wykonawcę z  oczekiwaniami zamawiającego  wynika,  że działający  z  należytą  starannością 

wykonawca powinien mieć świadomość, że przedstawione informacje tym oczekiwaniom nie 

odpowiadają,  a  mimo  to  potwierdził  okoliczność  przeciwną,  to  bez  wątpienia  stanowi  to 

podstawę przypisania wykonawcy lekkomyślności lub niedbalstwa.  

Izba  ustaliła,  że  wypełniając  formularz  dotyczący  kryteriów  pozacenowych, 

Odwołujący  2  złożył  oświadczenie,  że  Pan  M.  N.  posiada  doświadczenie  na  stanowisku 

Koordynatora  Utrzymania,  gdzie 

koordynował  prace  związane  z  bieżącym  utrzymaniem 

drogi:  Autostrada  A1  (węzeł  Sośnica  (wraz  z  węzłem)  —  węzeł  Pyrzowice  o  długości 

powyżej  60  km  dróg  klasy  min  G  przez  6  lat  (10.2012  -  10.2018)  oraz  koordynował  prace 

związane z bieżącym utrzymaniem drogi: Autostrada A1 (węzeł Sośnica (wraz z węzłem) — 

węzeł Pyrzowice o długości powyżej 60 km dróg klasy min G przez 2 lata (10.2018 — trwa 

nadal)

. Informacje te mają bezpośredni wpływ na przyznawaną wykonawcom punktację, a w 

konsekwencji na ranking ofert, mogą więc istotnie wpłynąć na wynik postępowania.  

Odwołujący  2  zarzucał  w  pierwszej  kolejności  nieprecyzyjne  określenie 

postanowienia  dotyczącego  kryterium  pozacenowego,  wskazując  w  szczególności,  iż 

Zamawiający  nie  wymagał  doświadczenia  wynikającego  z  konkretnych  dokumentów. 

Zdaniem Odwołującego 2 istotą doświadczenia jest nabywanie go w wyniku powtarzającego 

się wykonywania określonych czynności. 

W  ocenie  składu  orzekającego  postanowienia  SIWZ  w  zakresie  kryteriów 

pozacenowych  były  jasne  i  dotyczyły  doświadczenia  zdobytego  w  ramach  określonego 

stanowiska, tj. Kierownika Utrzymania 

lub Zastępcy Kierownika Utrzymania lub Koordynatora 

Utrzymania. 

Nie  ulega  wątpliwości,  że  zgodnie  z  postanowieniami  SIWZ  do  zdobycia 

punktów  w  kryterium  „Kwalifikacje  zawodowe  personelu”  niewystarczające  było  posiadanie 

doświadczenia  w  koordynowaniu  prac  związanych  z  bieżącym  utrzymaniem  dróg. 

Zamawiający  oczekiwał,  aby  personel  wykonawcy  legitymował  się  doświadczeniem 

zdobytym na konkretnie oznaczonych stanowiskach. 

Oczekiwał również, aby ten wskazał na 

jakich  konkretnie  zadaniach,  realizowanych  przez  wymienione  przez  niego  osoby, 

doświadczenie  to  zostało  nabyte.  Zamawiający  nie  wymagał  doświadczenia  w 

„koordynowaniu”,  „kierowaniu”,  tylko  doświadczenia  zdobytego  na  określonym  stanowisku. 


Odnosząc  się do  wymogu  dotyczącego  posiadania doświadczenia na  stanowiskach  jasno  i 

precyzyjnie  wyspecyfikowanych  przez  Zamawiającego  należy  dodatkowo  wskazać,  że 

zakres  obowiązków  wpisujący  się  niejako  w  pełnienie  funkcji  na  poszczególnych 

stanowiskach  nie  oznacza,  że  wskazana  osoba  piastowała  dane  stanowisko  konkretnie 

określone przez Zamawiającego. 

Następnie,  Odwołujący  2  argumentował,  że  pominięto  doświadczenie  nabyte  przez 

pana M. N. 

w oparciu o umowy o pracę, z których wynika, że był zatrudniony na stanowisku 

„Zastępcy  Kierownika",  będąc  odpowiedzialnym  za  zarządzanie  robotnikami,  sprzętem, 

usługami  i  robotami  oraz  za  utrzymywanie  kontaktów  z  Zamawiającym  (zgodnie  z 

postanowieniami umów o pracę). 

Odnosząc  się  do  powyższego,  Izba  ustaliła,  że w  załączonym  do  oferty  Formularzu 

„Kryteria  pozacenowe”,  Odwołujący  oświadczył,  że  p.  N.  ma  doświadczenie  na  stanowisku 

„Koordynatora  Utrzymania”,  podczas  gdy  zgodnie  z  treścią  umów  o  pracę  pełnił  funkcję 

Zastępcy Kierownika. Gdyby więc Odwołujący 2 kierował się treścią zawartych z p. N. umów 

o pracę,  uznając,  że to stanowisko tam  wpisane  jest  adekwatne  dla  przyznania punktów  w 

formularzu  winien  był  wskazać  „Zastępca  Kierownika”,  nie  zaś  „Koordynator  Utrzymania”. 

Zresztą w samych umowach o pracę mowa jest o stanowisku „Zastępcy Kierownika”, nie zaś 

o  „Zastępcy  Kierownika  Utrzymania”,  do  którego  referuje  wymóg  określony  w  SIWZ.  Nie 

sposób  więc  uznać,  że  fakt  posiadania  przez  p.  N.  doświadczenia,  odpowiedniego  do 

przyznania  wykonawcy  maksymalnej  liczby 

punktów  w  kryterium  „Kwalifikacje  zawodowe 

personelu”, wynika z umów o pracę zawartych z tą osobą. 

Dalej, 

Odwołujący 2 podnosił, że  p. N. pełnił od listopada 2012 r. do chwili obecnej, 

funkcje  przewidzi

ane  przez  Zamawiającego  w  SIWZ,  takie  które  mógł  łączyć  z  funkcją 

Zastępcy Kierownika, co potwierdzają dwa dokumenty tj. pismo z dnia 12 października 2018 

r. i 15 stycznia 2021 r. sygnowane przez Kierownika Rejonu Zabrze GDDKIA O/Katowice. 

Izba  ustaliła,  że  rzeczywiście  pismem  z  12  października  2018  r.  p.  N.  został 

zaakceptowany  na  stanowisku  koordynatora  ds.  dr

óg  oraz  pismem  z  15  stycznia  2021  r. 

został  zaakceptowany  na  stanowisku  koordynatora  ds.  dróg.  Niemniej,  Odwołujący  2  w 

ofercie  oświadczył,  że  p.  N.  dysponuje  doświadczeniem  zdobytym  na  stanowisku 

Koordynator  Utrzymania  przez  2  lata  (10.2018 

–  trwa  nadal),  co  sugeruje,  że  wskazane 

stanowisko zajmował w sposób ciągły przez podany okres. Tymczasem, zgodnie z pismem 

AVR  z  10  grudnia  2018  r., 

zgłoszono  zmianę  na  stanowisku  Koordynatora  ds.  dróg, 

zastępując p. N. p. K., uzasadniając to brakiem możliwości sprawowania przez p. N. funkcji z 

uwagi na chorobę. Zmiana ta została zaakceptowana przez GDDKiA O/Katowice pismem z 

13  grudnia  2018 r. 

Następnie, pismem z 13 stycznia 2021 r. AVR zgłosił kolejną zmianę w 


kadrze podwykonawcy, ponownie zgłaszając p. N. na stanowisko Koordynatora ds. dróg. Z 

pisma  tego  wynika,  że  na  kontrakcie  funkcjonował  „Kierownik  Utrzymania”,  którym  do  13 

stycznia  2021 

r. pozostawał p. M. Zmiana ta została zaakceptowana pismem z 15 stycznia 

2021 r.   

Z  powyższego  wynika,  że  Odwołujący  2  złożył  w  ofercie  nieprawdziwe  informacje 

odnośnie  doświadczenia  p.  N.  zdobytego  na  kontrakcie  „Utrzymanie  autostrady  A1 

Pyrzowice 

–  Sośnica  II”,  twierdząc,  że  nieprzerwanie  pełnił  on  w  latach  2018  –  2021 

stanowisko  „Koordynatora  Utrzymania”,  gdy  tymczasem  sam  Odwołujący  2  ze  stanowiska 

tego zwolnił p. N., powołując się na jego chorobę i wskazując na to stanowisko inną osobę. 

Zatem,  p.  N. 

nie  pełnił  funkcji  koordynatora  ds.  dróg  od  13  grudnia  2018  r.  do  15  stycznia 

2021 r. 

Ponadto,  Odwołujący  przywoływał  treść  pisma  z  6  marca  2015  r.  i  odpowiedź 

GDDKiA  z  10  marca  2015  r.  powołując  się  na  wybiórczą  analizę  Zamawiającego  w 

powyższym  zakresie.  Izba  ustaliła,  że  w  piśmie  AVR  z  6  marca  2015  r.  wskazano  

załączeniu  przekazujemy  aktualny  wykaz  kadry  technicznej  realizującej  kontrakt  (…)  z 

prośbą o akceptację. W załączeniu do tego pisma AVR przedstawił tabelę, w której podano 

p.  N. 

jako  „Koordynatora  zimowego  utrzymania  autostrady”.  Skoro  wykaz  został 

przedstawiony  jako  dokument  aktualny  i 

wymagający  akceptacji  to  nie  sposób  uznać,  że 

dopiero  po 

prawie  2,5  roku  od  rozpoczęcia  kontraktu,  AVR  po  raz  pierwszy  wnosił  o 

akceptację personelu. W ocenie Izby przesądza to o tym, że Odwołujący 2 zgłosił p. N. dnia 

6 marca 2015 r., a zamawiający zaakceptował go na tym stanowisku dnia 10 marca 2015 r. 

Równocześnie  na  uwagę  zasługuje  okoliczność,  iż  oprócz  p.  N.  powołanego  na 

stanowisko 

„Koordynatora zimowego utrzymania autostrady”, powołano p. M. na stanowisko 

„Koordynatora  bieżącego  letniego  utrzymania  autostrady”.  Zatem,  w  sytuacji  gdy  na 

kontrakcie  funkcjonował  „Koordynator  bieżącego  letniego  utrzymania  autostrady”  i  była  to 

inna  osoba  niż  p.  N.,  nie  sposób  uznać,  że  p.  N.  odpowiadał  za  koordynację  bieżącego 

letniego  utrzymania. 

Izba  podziela  także  pogląd  Przystępującego,  że  okoliczność,  że  p.  N. 

podpisyw

ał  dokumentację  w  imieniu  AVR  jako  „koordynator”  nie  jest  wystarczająca  do 

przyjęcia, że zajmował wymagane postanowieniami SIWZ stanowisko oraz, że stanowisko to 

dotyczyło  koordynacji  całego  zakresu  umowy  (bieżące  utrzymanie  jest  innym  zakresem 

usługi niż zimowe utrzymanie).  

Ponadto,  zgodnie  z  treścią  zaakceptowanego  przez  GDDKiA  O/Katowice  Programu 

Zapewnienia Jakości (dokument popisany przez przedstawiciela GDDKiA O/Katowice), AVR 

do  realizacji  kontraktu  zgłosił  „kadrę  wskazaną  w  ofercie”,  tj.  na  stanowisko  „Koordynator 

bieżącego letniego utrzymania autostrady” p. L. P. i L. G. oraz na stanowisko „Koordynatora 


zimowego  utrzymania  autostrady”  p.  S.  T.  i  p.  A.  M.  Natomiast  p.  N.  w  dokumencie  tym 

został  określony  jako  „asystent  koordynatora  I”,  przy  czym  obok  p.  N.  w  Programie 

Zapewnienia  Jakości  wskazano  jeszcze  odpowiednio  asystenta  koordynatora  II  i  III.  

Odwołujący  2  zaś  w  złożonych  w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  wyjaśnieniach  załączył 

dokument, gdzie podano, że p. N. był „kierownikiem koordynatora”. 

Reasumując,  jak  wynika  z  informacji  przekazanych  przez  GDDKiA  O/Katowice  w 

Programie  Zapewnienia  Jakości  z  listopada  2012  r.  p.  N.  został  wykazany  jako  „asystent 

koor

dynatora  I”.  Pismem  z  6  marca  2015  r.  został  zgłoszony  jako  koordynator  zimowego 

utrzymania  autostrady,  a  następnie  pismem  z  10  marca  2015  r.  zaakceptowany  na 

stanowisku koordynatora zimowego utrzymania autostrad

y i pełnił tę funkcję do końca, czyli 

do 

12  października  2018  r.  Natomiast  w  Programie  Zapewnienia  Jakości,  zatwierdzonym  i 

przesłanym  przez  O/Katowice  został  określony  jako  „asystent  koordynatora  I”.  

Równocześnie  Odwołujący  2  w  złożonych  wyjaśnieniach  posiłkował  się  inną  treścią  tego 

dokumentu  (nie  wid

ać,  aby  był  zatwierdzony  przez  zamawiającego),  a  zatem  przez  jego 

przedstawienie Zamawiającemu, Odwołujący próbował wprowadzić w błąd Zamawiającego.  

Odwołujący 2 zdawał sobie sprawę niewątpliwie, że na pierwszym z kontraktów p. N. 

aż do  października  2015  r.  pełnił  wyłącznie stanowisko asystenta  koordynatora  I,  a  później 

został mianowany na stanowisko „koordynatora zimowego utrzymania”, a mimo to przypisał 

mu stanowisko „Koordynatora Utrzymania” w całym okresie i w całym zakresie zamówienia, 

na  etapie  wyjaśnień  przedstawił  niezaakceptowany  przez  zamawiającego  Program 

Zapewnienia  Jakości  wskazujący  na  inną  okoliczność.  W  odniesieniu  zaś  do  drugiego  z 

kontraktów, Odwołujący 2 również przypisał p. N. stanowisko „Koordynatora Utrzymania” w 

całym okresie, mimo iż miał wiedzę, że po zaledwie kilku tygodniach od powołania go na to 

stanowisko, ze względów zdrowotnych, zastąpił go aż do 15 stycznia 2021 r. inną osobą. 

W  związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  czynność  Zamawiającego  polegająca  na 

wykluczenia  ww.  wykonawcy  z  postępowania  była  prawidłowa.  Tym  samym  wykonawca 

przez  złożenie  w  Formularzu  „Kryteria  pozacenowe”  oświadczenia  o  konkretnej  treści  w 

wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd 

Zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

Zamawiającego w niniejszym postępowaniu, wobec czego zasadnym było wykluczenie go na 

podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp. 

Zamawiającemu  nie  można  więc  przypisać  naruszenia  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp, 

bowiem zasadnie wykluczył Odwołującego 2 z postępowania i dokonał prawidłowego wyboru 

oferty najkorzystniejszej, o czym była już mowa przy postępowaniu odwoławczym o sygn. akt 

KIO  1279/81.  W 

zakresie  naruszenia  przez  Zamawiającego  zasady  udzielenia  zamówienia 


wykonawcy wybranemu, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy Pzp, 

należy wskazać, że jest to zarzut 

niezasadny już  przez  sam  fakt,  że  przywołany  przepis  można  naruszyć  poprzez  udzielenie 

zamówienia  (zawarcie  umowy),  co  w  rozpatrywanej  sprawie  na  dzień  orzekania  nie  miało 

miejsca. W konsekwencji, 

w ocenie składu orzekającego Izby Zamawiający nie dopuścił się 

naruszenia przepisów ustawy Pzp wskazywanych w odwołaniu.  

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 

kosztach 

postępowania 

odwoławczego 

orzeczono 

stosownie 

do 

wyniku  

na  podstawie  art.  575  ustawy  nPzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §8  rozporządzenia  Prezesa 

Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  

od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).   

Przewodniczący:   ………………………………………. 

………………………………………. 

………………………………………