KIO 1277/21 WYROK dnia 10 czerwca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 12.10.2021

Sygn. akt: KIO 1277/21 
 

WYROK 

z dnia 10 czerwca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak  

Protokolant:   

Klaudia Kwadrans 

po rozpoznaniu na  rozprawie w dniu 8 czerwca 2021 r. 

odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 kwietnia 2021 r. przez Odwołującego – wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  VISIMIND  Ltd  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Olsztynie,  ul.  W.  Trylińskiego  10  (10-683  Olsztyn), 

PRIMIS  spol.  s  r.o.,  ul.  Slavickova  827/1a  (638-00  Brno),  GEOREAL  spol.  s  r.o.,  ul. 

Halkova  12,  30100  Plzen,  Record-outside  broadcasting  s  r.o.

,  ul.  Dukelská  1272/41, 

43001  Chomutov 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Agencja 

Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Al. 

Jana Pawła II Nr 70, 00-175 Warszawa  

przy udziale 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  GISPRO  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Szczecinie,  ul.  Teofila  Firlika  19,  (71-637  Szczecin), 

OPEGIEKA  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Elblągu,  Aleja 

Tysiąclecia 11 (82-300 Elbląg) zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego 

po stronie 

Zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  Odwołującego  i  zalicza  w  poczet 

kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr. (słownie: piętnaście tysięcy 

złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania; 


Stosownie do 580 ust. 1 ustawy z dnia 

11 września 2019 r. – Prawo Zamówień Publicznych 

(Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 

dni od dnia jego doręczenia - 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1277/21 

U z a s a d n i e n i e 

W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zamawiającego – 

ARiMR  w  Warszawie  na 

modernizację  i  aktualizację  baz  danych  Systemu  LPIS  – 

opracowanie  cyfrowej  ortofotomapy  oraz  danych  przestrzennych  (ORT2021)  (nr  ref.: 

DPiZP.2610.35.2020), 

ogłoszonym  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu 

21.12.2020 r., 2020/S 248-617818 wobec 

czynności wykluczenia z postępowania na część 1 

zamówienia, wniesione zostało w 29 kwietnia 2021 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

odwołanie  wykonawców wspólnie ubiegających  się o zamówienie  –  Konsorcjum  w  składzie 

Visimind Ltd Sp. z o.o. z siedzibą w Olsztynie, Primis spol. s r.o. z siedzibą w Brnie, Georeal 

spol.  s  r.o.  z  siedzibą  w  Plznie,  Record-outside broadcasting  s  r.o.  z  siedzibą  w  Chomutov 

(sygn. akt KIO 1277/21). 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art. 24 ust. 4 Pzp w zw. z art. 54 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie 

informacji  niejawnych  przez  jego  zastosowanie  i  bezpodstawne  wykluczenie 

Odwołującego z postępowania na część 1 zamówienia wobec rzekomego niespełnienia 

warunków  udziału  w  postępowaniu  wskazanego  w  Rozdziale  III  pkt  1.2.1  siwz 

dotyczącego  kompetencji  lub  uprawnień  do  prowadzenia  określonej  działalności 

zawodowej poprzez nieprzedstawienie na wezwanie Zamawiającego: 

świadectwa  bezpieczeństwa  przemysłowego  I  stopnia  potwierdzającego  zdolność 

Konsorcjum  do  ochrony  informacji  niejawnych  oznaczonych 

klauzulą  „tajne”  zgodnie  z 

ustawą  o  OIN  dla  żądanego  członka  Konsorcjum,  a  w  szczególności  dla  firmy  Primis 

s.r.o.,  który  miał  dostarczać  w  ramach  realizacji  zamówienia  samolot  oraz  kamerę  do 

realizacji przedmiotowego zamówienia, 

kopii  zamówienia  zarobkowego  operacji  specjalistycznych  SPO  lub  zezwolenia  na 

wykonywanie operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka SPO HR lub kopii zgłoszenia 

świadczenia usług lotniczych przy wykorzystaniu urządzeń latających uprawniającego do 

wykonywania usług lotniczych w zakresie fotogrametrii, zgodnie z ustawą z dnia 3 lipca 

2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. poz. 1970 ze zm.) lub Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 

965/2012 dla firmy Visimind Ltd Sp. z o.o., 

p

odczas  gdy  Konsorcjum  wykazało,  że  jako  wykonawcy  ubiegających  się  wspólnie  o 

zamówienie  posiadają  odpowiednio  uprawnienia,  w  tym  świadectwo  bezpieczeństwa 

przemysłowego  I  stopni  do  wymaganej  klauzuli  oraz  SPO,  w  zakresie  w  jakim 

poszczególni  partnerzy  Konsorcjum  będą  realizowali  czynności  w  ramach  zamówienia, 


do  których  zgodnie  z  przepisami  wymagane  jest  posiadanie  tego  uprawnienia,  tj. 

Visimind  Ltd  Sp.  z  o.o. 

–  świadectwo  bezpieczeństwa  przemysłowego,  a  Primis  spol  s 

r.o. 

–  SPO,  tym  samym,  że  konieczność  łącznego  spełnianie  obu  warunków  przez 

każdego  z  partnerów  konsorcjum  nie  wynika  z  siwz,  a  zatem  brak  było  podstaw  do 

wykluczenia konsorcjum z udziału w postępowaniu; 

2)  art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z art. 26 ust. 3 Pzp przez ich nieuprawnione zastosowanie i 

odrzucenie oferty Konsorcjum z uwagi na jej rzekomą niezgodność z zapisami siwz, w 

zakresie w jakim Konsorcjum nie wykazało: 

że  na  każdym  etapie  realizacji  umowy  niemożliwe  będzie  wyposażenie  samolotu, 

którym  wykonywane  będą  ortofotomapy  terenów  zamkniętych,  będącego  własnością 

podmiotu  nie  posiadającego  świadectwa  bezpieczeństwa  przemysłowego  I  stopnia  w 

dodatkowe urządzenia do rejestracji obrazu, 

że  kamera  za  pomocą  której  wykonywane  będą  zdjęcia  terenów  zamkniętych,  będąca 

również  własnością  podmiotu  nie  posiadającego  zdolności  do  ochrony  informacji 

niejawnych  w  zakres

ie  posiadania  legitymowania  się  świadectwem  bezpieczeństwa 

przemysłowego  I  stopnia,  nie  będzie  wyposażona  w  wewnętrzną  pamięć  oraz,  że 

zapisywany na niej obraz z lotów nad terenami zamkniętymi, możliwy będzie jedynie na 

wymiennych  nośnikach  danych  stanowiących  własność  podmiotu  posiadającego  ww. 

zdolność do ochrony informacji niejawnych, 

W  sytuacji,  kiedy  konieczność  wykazania tych  warunków,  a  nie jedynie  oświadczenia  i 

ich  dochowaniu  przez  Wykonawców  nie  została  wyspecyfikowania  wprost  w  siwz,  co 

więcej również nie zostały one umieszczone w odpowiedzi Zamawiającego na pytanie nr 

5 zawartej  w  piśmie z  13.01.2021  r.,  które  zostało skierowane przez  Konsorcjum.  Tym 

samym  przedmiotowy  zarzut  Zamawiającego  co  do  niezgodności  oferty  z  siwz,  w 

omawianym  zakresie  ni

e  mógł  stanowić  podstawy  do  odrzucenia  oferty,  w 

szczególności, iż Zamawiający nie wezwał Konsorcjum do udokumentowania spełnienia 

wskazanych  warunków,  a  wyszczególniony  przez  Zamawiającego  materiał  z  Interentu 

dotyczący specyfikacji podanego typu kamery, nie może być wiarygodnym dowodem na 

brak  spełnienia  przez  nią  wymaganych  warunków,  tj.  braku  wewnętrznej  pamięci 

pozwalającej  na  nagranie  treści  wykonywanych  zdjęć  poza  wymiennymi  macierzami 

dyskowymi,; 

3)  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  w  zw.  z  art.  38  ust.  4  i  4a  Pzp  poprzez  jego  nieuprawnione 

zastosowanie  i  odrzucenie  oferty  Konsorcjum  z  uwagi  na  jej  rzekomą  niezgodność  z 

zapisami siwz w zakresie w jakim Konsorcjum nie wykazało, że kamera cyfrowa, którą 

będą  wykonywane  zdjęcia  terenów  zamkniętych  spełnia  wymagania  zawarte  w  pkt  4 


ppkt  2  Instrukcji  Bezpieczeństwa  Przemysłowego  (IBP)  –  czyli  stanowi  element 

akredytowanego  systemu  teleinformatycznego  o  klauzuli  „tajne”,  podczas  gdy  z 

literalnego brzmienia pkt 4 ppkt 2 IBP wynika wprost, iż Wykonawca powinien posiadać 

system  teleinformatyczny  umożliwiający  przetwarzanie  informacji  niejawnych  o  klauzuli 

„tajne”  spełniający  wymogi  ustawy  ochronie  informacji  niejawnych  oraz  odpowiedniego 

rozporządzenia  i  dysponować  co  najmniej  jedną  stacją  roboczą  stanowiącą  element 

akredy

towanego systemu teleinformatycznego o klauzuli „tajne”, na której zainstalowano 

oprogramowanie  umożliwiające  przetwarzanie  surowych  zdjęć  lotniczych,  co  najmniej 

jedna z kamer wykazanych w ofercie, z którego to zapisu nie wynika, iż kamera ma być 

elemente

m  akredytowanego  systemu  teleinformatycznego,  w  przeciwieństwie  do  stacji 

roboczej, która to interpretacja ze strony Zamawiającego pojawiła się dopiero na etapie 

udzielania odpowiedzi na pytania Wykonawców (pismo z 13.01.2021 r.) będąc de facto 

zmianą warunków siwz przez wprowadzenie dodatkowych wymagań technicznych; 

4)  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  w  zw.  z  art.  38  ust.  4  i  4a  Pzp  w  zw.  z  ppkt  1.2.2.2  lit  e)  siwz 

przez  jego  błędną  interpretację  i  nieuprawnione  zastosowanie,  a  w  efekcie  odrzucenie 

oferty  Konsorcjum 

z  uwagi  na  jej  rzekomą  niezgodność  z  zapisami  siwz  w  zakresie  w 

jakim  Konsorcjum  nie  wykazało,  iż  dysponuje  pilotem  statku  legitymującym  się 

aktualnym  poświadczeniem  bezpieczeństwa  upoważniającym  do  dostępu  do  informacji 

niejawnych  o  klauzuli  „tajne”  oraz  posiadającym  aktualne  zaświadczenie  o  odbyciu 

przeszkolenia  w  zakresie  ochrony  informacji  niejawnych  i  nie  wykazał  w  załączonym 

wykazie  wśród  osób  posiadających  stosowane  poświadczenia  bezpieczeństwa  i 

zaświadczenia  o  o  przeszkoleniu  pilota  samolotu,  podczas  gdy  literalnego  brzmienia 

zapisu  pkt  1.2.2.2  ppkt  e)  wynika  konieczność  „dysponowania”  przez  Wykonawców  co 

najmniej  3  osobami  posiadającymi  odpowiednie  poświadczenia  bezpieczeństwa  o 

klauzuli  „tajne”  i  zaświadczenia  o  przeszkoleniu  z  zakresu  ustawy  OIN,  które  to 

okoliczności Konsorcjum potwierdziło, w tym również co do dysponowania osobą pilota 

statku; 

5)  art.  7  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp  poprzez  przeprowadzenie  przez 

Zamawiającego  postępowania  w  sposób  powodujący  naruszenie  zasady  uczciwej 

konkurencji oraz równego traktowania przez nieuzasadnione żądanie od Odwołującego 

przedstawienia dodatkowych dokumentów w postaci: 

świadectwa  bezpieczeństwa  przemysłowego  w  rozumieniu  art.  54  ustawy  OIN  od 

partnera Konsorcjum 

– Primis Spo s.r.o., która w ramach przypisanej do realizacji części 

zamówienia  na  żadnym  z  jego  etapów  nie  miała  dostępu  do  informacji  niejawnych,  a 

zatem nie miała obowiązku przedstawienia takiego dokumentu; 


kopii  zgłoszenia  zarobkowych  operacji  specjalistycznych  SPO  lub  zezwolenia  na 

wykonywanie operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka SPO HR przez firmę Visimind 

Ltd Sp. z o.o. 

– Lidera Konsorcjum w sytuacji, gdy nie odpowiada on zgodnie z umową 

konsorcjum  za  obsługę  samolotu,  z  którym  związane  jest  posiadanie  tego  dokumentu, 

mając na względzie, iż Odwołujący się generalnie posiada SPO – w posiadaniu Primus 

spol s.r.o. właściciela samolotu, 

włączenia kamery cyfrowej, nie mającej pamięci własnej do akredytowanego systemu 

informatycznego  o klauzuli  „tajne”,  co stanowiło istotną  zmianę wymagań  technicznych 

wynikających z siwz i nie znajdowało uzasadnienia w pkt 4 ppkt 1 IBP, 

co  doprowadziło  do  bezpodstawnego  wykluczenia  Odwołującego  się  i  stanowi  istotne 

uchybienie mające wpływ na wynik postępowania. 

Ponadto, Odwołujący zarzuca Zamawiającego wadliwa wykładnię pkt I.3.1 w zw. z pkt 1.2.1 i 

1.2.1.2 Rozdziału III (Uwaga nr 1 i 2) siwz w zakresie, w jakim: 

•  uznał,  iż  wymóg  posiadania  SPO  dotyczy,  tak  jak  w  przypadku  Podwykonawcy, 

również  tego  partnera  Konsorcjum,  który  odpowiada  jedynie  za  fizyczne 

wykonywanie  zdjęć,  a  zatem  nie  ma  żadnego  związku  z  samolotem,  który  w  tej 

sytuacji  jest  tylko  urządzeniem  przy  pomocy,  którego  wykonana  zostanie  ta 

czynność mimo, iż SPO firmy Primis spol s.r.o. zostało przedstawione, 

•  uznał,  iż  „posiadanie  SPO  przez  Wykonawcę”  oznacza  legitymowanie  się  takim 

dokumentem  bezpośrednio  przez  Wykonawcę,  podczas  gdy  słowo  „posiadanie”  w 

tym  przypadku  oznacza  jedynie  dysponowanie  takim  dokumentem  przez 

Wykonawcę,  z  uwagi,  iż  dokument  ten  jest  immanentnym  elementem  statku 

powietrznego  wykorzystywanego  do  nalotu  wraz  z  samolotem,  co  ma  miejsce  w 

niniejszej sytuacji, 

która to interpretacja doprowadziła do błędnych ustaleń, które stały się podstawą uznania, 

iż  Konsorcjum  nie  spełnia  wymagań  wynikających  z  Rozdziału  III  pkt  1.2.1,  co  stanowi 

podstawę do wykluczenia z postępowania na podstawie art.24 ust. 1 pkt 12 Pzp. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia  czynności  wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania,  unieważnienia 

czynności odrzucenia oferty Odwołującego, dokonania ponownej czynności badania i oceny 

ofert  z  uwzględnieniem  oferty  Odwołującego  i  dokonania  unieważnienia  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej. 

Odwołujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentów: 


pisma  Visimind  Ltd  Sp.  z  o.o.  z  13.11.2020  r.  do  ABW  wraz  z  odpowiedzią  –  w  celu 

przedstawienia  aktualnej  interpretacji  przepisów  o  dostępie  do  informacji  niejawnych  o 

klauzuli  „poufne”  i  wyższej  dla  umów  na  wykonywanie  i  opracowywanie  zdjęć  lotniczych 

obejmujących tereny zamknięte, 

-  umowy  Konsorcjum 

–  na  okoliczność  szczegółowego  podziału  zadań  pomiędzy 

uczestników Konsorcjum w zakresie realizacji przedmiotu zamówienia 

oryginalnej  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  –  na 

okoliczność  spełnienia  wszystkich  warunków  udziału  w  postępowaniu  i  braku  podstaw  do 

wykluczenia Odwołującego z postępowania.  

Uzasadnienie faktyczne i prawne. 

Odwołujący  złożył  na  wezwanie  w  trybie  art.  26  ust.  1  Pzp  dokumenty  i  oświadczenia  na 

p

otwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie: 

posiadania  uprawnień  do  prowadzenia  określonej  działalności  zarobkowej,  tj.  :  kopii 

zgłoszenia  zarobkowych  operacji  specjalistycznych  SPO  lub  zezwolenia  na  wykonanie 

operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka 

SPO HR lub kopii zgłoszenia świadczenia usług 

lotniczych  przy  wykorzystaniu  urządzeń  latających  uprawniającego  do  wykonywania  usług 

lotniczych w zakresie fotogrametrii, zgodnie z ustawą z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze 

(Dz. U. 

poz. 1970 ze zm.) lub Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012 oraz świadectwa 

bezpieczeństwa  przemysłowego  I  stopnia  potwierdzającego  zdolność  wykonawcy  do 

ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „tajne” zgodnie z ustawą OIN; 

zdolności zawodowej i technicznej w tym wykazu osób skierowanych przez wykonawcę do 

realizacji zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, 

wraz  z  informacjami  na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych,  uprawnień,  doświadczenia  i 

wykształcenia  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia  publicznego,  a  także  zakresu 

wykonywanych  przez  nie  czynności  oraz  informacją  o  podstawie  do  dysponowania  tymi 

osobami.  

W odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień i uzupełnienia dokumentów w trybie art. 

26  ust.  3  i 

4  Pzp  wykonawca  złożył  w  piśmie  z  8.04.2021  r.  r.  obszerne  wyjaśnienia 

odnosząc się do kwestii poruszonych w wezwaniu z 31.03.2021 r. 

W  odniesieniu  do  wskazania  podmiotu,  który  będzie  wykonywał  zdjęcia  lotniczych  terenów 

zamkniętych  Odwołujący poinformował, iż będzie nim Visimind Ltd Sp. z o.o., który posiada 

świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia, potwierdzające zdolność do ochrony 

informacji  niejawnych  oznaczonych  klauzula  „tajne”  zgodnie  z  OIN.  Podmiotem,  który 


dostarczy samolot oraz kamerę do realizacji zamówienia będzie Partner Konsorcjum Primis 

spol s.r.o., posiadający wymagany certyfikat SPO. 

Odnośnie  brakujących  w  wykazie  osób  informacji  dotyczących  doświadczenia  i 

wykształcenia  osób  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia,  Wykonawca  przedstawił 

uzupełniony o brakujące informacje dokument. 

Co  do  kamer 

wskazanych  w  wykazie  sprzętu  –  Odwołujący  wskazał  zgodnie  z  pytaniem 

Zamawiającego model i numer seryjny kamery spełniającej wymagania zawarte w pkt 4 ppkt 

2 załącznika nr 3 do wzoru umowy, tj. Instrukcji Bezpieczeństwa Przemysłowego. Podobnie 

w  odniesieniu  do  stacji  roboczej  Odwołujący  wskazał  cyfrową  fotogrametryczna  stację 

roboczą zainstalowaną w systemie teleinformatycznym podając jej model i numer fabryczny. 

Pismem  z  19.04.2021  r.  Zamawiający  poinformował  o  wykluczeniu  Odwołującego  z 

postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  12  ustawy  Pzp.  Odwołujący  przywołał  pięć 

podstaw  decyzji  z  pisma,  w  oparciu  o  które  Zamawiający  stwierdził,  że  Wykonawca  nie 

wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w rozdziale III pkt 1.2.1 

w  zakresie  kompetencji  lub  uprawnień  do  prowadzenia  działalności  zawodowej. 

Zamawiający  wskazał  również  na  podstawy,  które  prowadziłyby  do  odrzucenia  oferty  jako 

niezgodnej z siwz. 

Zamawiający  dopuścił  możliwość  wspólnego  ubiegania  się  o  zamówienie  wykonawców, 

którzy  spełniają warunki  udziału w  postępowaniu w  zakresie kompetencji  lub  uprawnień  do 

prowadzenia 

określonej  działalności  zawodowej,  o  ile  wynika  to  z  odrębnych  przepisów. 

Wykonawca miał wykazać się posiadaniem: 

uprawnienia  do  wykonywania  określonej  działalności  lub  czynności,  zgodnie  z  ustawą 

Prawo Lotnicze oraz aktów wykonawczych w zakresie objętym niniejszym zamówieniem, tj. 

do  wykonywania  usług  lotniczych  w  zakresie  fotogrametrii.  Zamawiający  wskazał,  że:  

przypadku  Wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  uprawnienie 

musi  mieć  ten  z  Wykonawców,  który  będzie  wykonywał  czynności,  do  których  zgodnie  z 

przepisami wymagane jest posiadanie takiego uprawnienia, 

- uprawnienia do wyko

nywania określonej działalności lub czynności, zgodnie z ustawą OIN 

umożliwiające  do  dostępu  i  przetwarzania  informacji  niejawnych,  którym  nadano  klauzulę 

„tajne”,  tj.  zdolność  do  ochrony  informacji  niejawnych  oznaczonych  klauzulą  „tajne”  w 

rozumieniu  art. 

54  ust.  6  ustawy  o  OIN.  Zamawiający  wskazał,  iż:  W  przypadku 

Wykonawców  wspólnie ubiegających  się  o  udzielenie zamówienia,  tj. zdolność  Wykonawcy 

do  ochrony  informacji  niejawnych  oznaczonych  klauzulą  „tajne”  musi  mieć  ten  z 

Wykonawców,  który  będzie  wykonywał  czynności,  do  których  zgodnie  z  przepisami 

wymagane jest posiadanie takiego świadectwa. 


W  pkt  I.3  Zamawiający  zastrzegł,  że  podwykonawca  odpowiedzialny  za  opracowanie 

Produktu  1  w  zakresie  wykonania  cyfrowych  zdjęć  lotniczych  musi  oprócz  posiadania 

świadectwa  bezpieczeństwa  przemysłowego  I  stopnia  do  klauzuli  „tajne”,  posiadać  kopię 

zgłoszenia  zarobkowych  operacji  specjalistycznych  SPO  lub  zezwolenia  na  wykonywanie 

operacji  specjalistycznych  wysokiego  ryzyka  SPO  HR  lub  kopię  zgłoszenia  świadczenia 

usług  lotniczych  przy  wykorzystaniu  urządzeń  latających,  uprawniającą  do  wykonywania 

usług lotniczych w zakresie fotogrametrii, zgodna z ustawą – Prawo Lotnicze. W przypadku 

podwykonawcy  mającego  realizować  zadanie  w  zakresie  związanym  z  dostępem  do 

informacji 

niejawnych musi on spełniać również warunki określone w art. 54 ust. 6 ustawy o 

OIN, tzn. posiadać świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia. 

Podmiot,  który  dostarczy  samolot  oraz  kamerę do  realizacji  zamówienia (Primis  spol  s.r.o.) 

posiadający  certyfikat  SPO  nie  będzie  wykonywał  cyfrowych  zdjęć  lotniczych  terenów 

zamkniętych,  ani  na  żadnym  etapie  nie  będzie  brał  udziału  w  realizacji  procesu 

przetwarzania  informacji  niejawnych,  a  co  za  tym  idzie  nie  jest  zobligowany  przepisami 

prawa do legitymowania 

się świadectwem bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia. 

Podmiotem,  który  będzie  wykonywał  cyfrowe  zdjęcia  lotnicze  terenów  zamkniętych  będzie 

spółka  Visimind  Ltd  Sp.  z  o.o.  posiadająca  świadectwo  bezpieczeństwa  przemysłowego  I 

stopnia  potwierdzające  zdolność  do  ochrony  informacji  niejawnych  oznaczonych  klauzulą 

„tajne” zgodnie z ustawą o OIN. Tylko ten podmiot w ramach Konsorcjum będzie wykonywał 

zdjęcia dysponując  w  tym  zakresie  niezbędnym  sprzętem  oraz  osobami  legitymującymi  się 

odpowiednimi kwalifikacja

mi. Nie musi jednak posiadać certyfikatu SPO ponieważ jej udział 

w  zamówieniu  dotyczy  wyłącznie  wykonywania  zdjęć  i  procesu  przetwarzania  informacji 

niejawnych.  

Posiadanie  certyfikatu  SPO  nie  uprawnia  do  wykonywania  zdjęć  lotniczych  terenów 

zamkniętych,  a  jedynie  do  wykorzystania  statku  powietrznego  do  wykonywania  tej 

działalności  (definicja  SPO  z  art.  2  ust.  7  Rozporządzenia  Komisji  UE  Nr  965/2012). 

Wykonywanie  usług  lotniczych  w  zakresie  fotogrametrii  należy  zdecydowanie  odróżnić  od 

wykonywania  materiałów  geodezyjnych  i  kartograficznych  (w  tym  również  wykonywania 

zdjęć lotniczych terenów zamkniętych). Uprawnienia do wykonywania tych dwóch czynności 

nie  są  od  siebie  w  żaden  sposób  zależne  ani  ze  sobą  powiązane.  Do  wykonywania  usług 

lotniczych w zakresie fo

togrametrii jest wymagane posiadanie zgłoszenia SPO natomiast do 

wykonywania  zdjęć  lotniczych  terenów  zamkniętych  jest  wymagane  posiadanie 

odpowiedniego  świadectwa  bezpieczeństwa  przemysłowego.  Łączenie  tych  uprawnień  nie 

znajduje  podstaw  w  treści  siwz.  Również  obowiązujące  w  tym  zakresie  przepisy  prawa  nie 

ustanawiają jakiejkolwiek zależności w tym zakresie. 


Odwołujący  wskazał  na  zasadę  kumulacji  potencjałów  wnoszonych  przez  poszczególnych 

członków  konsorcjum,  umożliwiającą  łączne  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu, 

m.in. dotyczących posiadania wiedzy i doświadczenia. 

W  zakresie  podstaw  odrzucenia  oferty  jako  niezgodnej  z  siwz  Odwołujący  wskazał  na 

brzmienie  warunku  z  rozdziału  III  ppkt  1.2.2.3  lit.  b)  i  d),  w  którym  wymagane  jest  od 

wykonawcy  m.in. 

dysponowanie  co  najmniej  jedną  stacją  roboczą  spełniającą  wymagania 

zawarte  w  pkt  4  ppkt  2  załącznika  nr  3  do  wzoru  umowy  (Instrukcja  Bezpieczeństwa 

Przemysłowego),  tzn.  wykonawca  zobowiązany  jest  posiadać  akredytowany  przez  ABW 

system  teleinformatyczny  u

możliwiający  przetwarzanie  informacji  niejawnych  do  klauzuli 

„tajne”,  w  skład  którego  powinna  wchodzić  stacja  robocza,  na  której  zainstalowano 

oprogramowanie  umożliwiające  przetwarzanie  surowych  zdjęć  lotniczych  wykonanych  co 

najmniej  jedną  z  kamer  cyfrowych  wskazanych  w  ofercie.  Zamawiający  wymagał 

dysponowania 

przez 

wykonawcę 

cyfrowymi 

wielkoformatowymi 

kamerami 

fotogrametrycznymi  o  określonej  rozdzielczości,  z  których  co  najmniej  1  kamera  spełnia 

wymagania zawarte w pkt 4 ppkt 2 załącznika nr 3 do wzoru umowy (IBP). 

Niemożliwym  do  spełnienia  jest  wymóg  Zamawiającego  przedstawienia  wyciągu  z  SWB 

akredytowanego  systemu,  zawierający  dane  mające  wpływ  na  bezpieczeństwo  informacji 

niejawnych przetwarzanych przez jednostkę, której własnością jest przedmiotowy system, a 

ujawnienie  ich  zapisów  osobom  do  tego  nieuprawnionym  jest  naruszeniem  wewnętrznej 

polityki przedsiębiorcy. 

Zamawiający opierając się na informacji z Internetu przyjął, iż wykonawca nie wykazał, aby 

kamera służąca do wykonywania zobrazowań lotniczych nie była wyposażona w wewnętrzną 

pamięć,  a  zapis  możliwy  będzie  jedynie  na  wymiennych  nośnikach  danych  stanowiących 

własność podmiotu posiadającego zdolność do ochrony informacji niejawnych. Nie można na 

podstawie  niewiarygodnych  danych,  które  nie  są  instrukcją  urządzenia  (informacje 

skopiowane zostały z „geoforum”) przyjąć ich za dowód w sprawie rozstrzygający spór.  

W  ocenie  Odwołującego,  kamera  jaką  wykonywane  będą  zdjęcia  nie  stanowi  elementu 

akredytowanego  systemu  teleinformatycznego.  Takim  elemen

tem  są  natomiast  nośniki 

danych  (macierze  dyskowe)  umieszczane  w  kamerze,  na  których  dokonywany  jest  zapis 

zdjęć, a następnie po wyjęciu z kamery, zabezpieczeniu i dostarczeniu do kancelarii tajnej, 

są rejestrowane i poddane procesowi przetwarzania informacji niejawnych w akredytowanym 

systemie teleinformatycznym. Zamawiając w siwz wyraźnie wymagał posiadania co najmniej 

jednej  stacji  roboczej  będącej  elementem  akredytowanego  systemu  teleinformatycznego,  a 

dopiero na etapie odpowiedzi na pytania dodał, iż kamera cyfrowa również powinna stanowić 

element  przedmiotowego  systemu  teleinformatycznego  o  klauzuli  „tajne”.  Zdaniem 


Odwołującego zmiana postanowień siwz powinna odbyć się w odpowiedniej procedurze (art. 

38 ust. 4), a wyjaśnienie nie może stanowić podstawy wprowadzenia innego wymagania niż 

zawarte w treści siwz. 

W wyjaśnieniach z 17.01.2021 r. Odwołujący wskazał, iż kamera nie będzie wyposażona w 

wewnętrzną  pamięć  i  zapis  możliwy  będzie  jedynie  na  wymiennych  nośnikach  danych 

stanowiących własność podmiotu posiadającego zdolność do ochrony informacji niejawnych.    

Zamawiający  wskazał  również,  jako  podstawę  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  iż 

Konsorcjum  nie  dysponuje  pilotem  statku  powietrznego  legitymującym  się  poświadczeniem 

bezpieczeństwa  oraz  aktualnym  zaświadczeniem  o  przeszkoleniu  z  zakresu  ochrony 

informacji  niejawnych  oraz,  że  nie  wykazało  jaka  jest  forma  dysponowania  tym 

pracownikiem,  podkreślając  przy  tym,  iż  wykonawca  powinien  mieć  świadomość,  że  tylko 

forma osobistego posiadania pracownika (bezpośredniego dysponowania) jest akceptowalną 

dla Zamawiającego, co jest sprzeczne ze stanem faktycznym prezentowanym w sprawie. 

Zgodnie  z  opisem  warunku  (rozdział  III  pkt  1.2.2.2  lit.  e  siwz)  Zamawiający  wymagał 

dysponowania 3 (trzema) osobami posiadającymi aktualne poświadczenie bezpieczeństwa o 

klauzuli „tajne” oraz zaświadczenie o przeszkoleniu z zakresu ochrony informacji niejawnych. 

W odpowiedzi na pytanie nr 4 Zamawiający doprecyzował, że wymagania, co do ilości osób 

z  uprawnieniami  do  dostępu  do  informacji  niejawnych  są  określone  w  sposób  prawidłowy, 

natomiast  Zamawiający wskazał,  że zadaniem Wykonawcy  będzie taka  organizacja prac w 

ramach  zamówienia,  aby  czynności,  co  do  których  wykonania  wymagane  są  odpowiednie 

uprawnienia,  wykonywane  były  przez  osoby  je posiadające.  W  ostatnim  zdaniu odpowiedzi 

Zamawiający  wskazał,  że  pilot  statku  powietrznego  powinien  również  posiadać 

poświadczenie bezpieczeństwa do klauzuli „tajne”. To spółka Visimind Ltd Sp. z o.o. będzie 

realizowała  zakres  prac  związanych  z  wykonaniem  cyfrowych  zdjęć  lotniczych  terenów 

zamkniętych samodzielnie, tj. przez osoby zatrudnione bezpośrednio przez Visimind Ltd. Sp. 

z o.o., w tym pilota statku powietrznego i operatora kamery, przy użyciu własnych zasobów 

oraz  przy  użyciu  otrzymanego  do  dyspozycji  na  podstawie  umowy  cywilnoprawnej  statku 

powietrznego Cessna 402, OK-MIS, Nr 402B-0327 oraz kamery cyfrowej.   

Zamawiający w piśmie z 7 czerwca 2021 r. złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego 

oddalenie w całości.  

Zamawiający  wskazał  między  innymi  na  pismo  z  17  stycznia  2021  r.  wniesione  przez 

Odwołującego  do  Zamawiającego  na  podstawie  art.  181  ust.1  Pzp,  w  którym  informował  o 

niezgodnej z przepisami art. 7 ust.1, art. 22 ust. 1b, art. 29 ust. 2, art. 36 ust. 1 pkt 5, art. 38 

ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 i 2, art. 48 ust. 5 oraz art. 54 ust. 1 i 2 ustawy z 


dnia  5  sierpnia  2010  r.  o  ochronie  informacji  niejawnych  (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  742  tj.) 

czynności  Zamawiającego  polegającej  na  określeniu  w  siwz  bezpodstawnego  i 

niekonkuren

cyjnego  wymogu  posiadania  przez  pilota  statku  powietrznego  poświadczenia 

bezpieczeństwa  do  klauzuli  „Tajne”  oraz  wymogu,  aby  kamera  cyfrowa  stanowiła  element 

akredytowanego  systemu  teleinformatycznego  o  klauzuli  „Tajne”.  Pismo  to  wskazywać  ma 

na  zaniechani

e wniesienia odwołania wobec postanowień siwz w terminie ustawowym oraz 

zmianę wykładni postanowień siwz na potrzeby odwołania.  

W ocenie Zamawiającego całokształt uzasadnienia zarzutów sprowadza się w zasadniczym 

elemencie  nie  tyle  do  kwestionowania  prawi

dłowości  czynności  dokonanej  przez 

Zama

wiającego  w  świetle  treści  siwz  i  udzielonych  do  niej  wyjaśnień  oraz  przepisów  Pzp, 

lecz do kwestionowania znaczenia treści siwz wraz z udzielonymi wyjaśnieniami. Konstrukcja 

zarzutów  daje  jedynie  pozór  kwestionowania  innej  czynności,  co  prowadzi  do  obejścia 

przepisów ustanawiających terminy na wniesienie odwołania i nie zasługuje na ochronę. 

Odnosząc  się  warunków  udziału  w  postępowaniu  opisanych  w  rozdziale  III  pkt  1.2.1  siwz 

dotyczących  kompetencji  lub  uprawnień  do  prowadzenia  działalności  zawodowej,  tj.  do 

wykonywania  usług  lotniczych  w  zakresie  fotogrametrii  oraz  umożliwiające  dostęp  i 

przetwarzanie informacji niejawnych, którym nadano klauzulę „tajne”, Zamawiający wymagał 

przedstawienia kopii zgłoszenia zarobkowych operacji specjalistycznych SPO lub zezwolenia 

na wykonywanie operacji specjalistycznych wysokiego ryzyka SPO HR lub kopii zgłoszenia 

świadczenia  usług  lotniczych  w  zakresie  fotogrametrii  oraz  świadectwa  bezpieczeństwa 

przemysłowego  I  stopnia  potwierdzającego  zdolność  wykonawcy  do  ochrony  informacji 

niejawnych oznaczonych klauzulą „tajne”. 

Odpowiedzią  na  pytanie  nr  1  z  dnia  13.01.2021  r.  Zamawiający  doprecyzował  wymaganie 

wskazując,  iż  podmiot  wykonujący  cyfrowe  zdjęcia  lotnicze  terenów  zamkniętych,  który 

w

ystępuje  w  roli  wykonawcy  lub  podwykonawcy  musi  posiadać  kopię  zgłoszenia 

zarobkowych  operacji  specjalistycznych  SPO  (…),  a  także  świadectwa  bezpieczeństwa 

przemysłowego I stopnia. 

Oznacza to, że nie każdy z Partnerów Konsorcjum ma łącznie spełniać warunek, lecz tylko 

ten,  który  będzie  wykonywał  cyfrowe  zdjęcia  terenów  zamkniętych.  W  taki  sposób  również 

Odwołujący  rozumiał  postanowienie  zadając  pytania  nr  5,  6,  7  i  8,  a  odpowiedzi 

Zamawiającego  nie  nadały  odmiennego  znaczenia  treści  wymagań.  Odwołujący  nie 

skorzystał  z  prawa  do  wniesienia  odwołania  wobec  takiej  treści  wymagań  i  nie  może  na 

etapie wykluczenia go z postępowania domagać się odstępstw od ich zastosowania. 

Przedmiot  zamówienia,  szczególnie  w  zakresie  wykonywania  zdjęć  nad  terenami 

zamkniętymi  charakteryzuje  się  specyfiką  związaną  z  dostępem  do  informacji  niejawnych. 


Ograniczając  do  minimum  zagrożenie  związane  z  przetwarzaniem  informacji  niejawnych 

przez  osoby  do  tego  nieuprawnione  Zamawiający  wprowadził  wymóg  łącznego  posiadania 

przez  wykonawcę  zaangażowanego  w  proces  wykonywania  zdjęć  lotniczych  nad  terenami 

niejawnymi, tworzenia ortofotomapy tych terenów oraz maskowania obiektów o charakterze 

niejawnym,  uprawnień  do  wykonywania  usług  lotniczych  w  zakresie  fotogrametrii  (pkt 

III.1.2.1.1.  siwz)  ora

z  zdolności  do  ochrony  informacji  niejawnych  oznaczonych  klauzulą 

„tajne”.  W  procesie  przetwarzania  informacji  niejawnych  bierze  udział  zarówno  operator 

kamery  jak  i  pilot.  Samolot  jest  miejscem,  w  którym  w  czasie  trwania  nalotu  wytwarza  się 

informacje niejawn

e, przechowuje się je, a następnie przekazuje do dalszego przetwarzania. 

Należy zatem stosować przepisy Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 

2011 r. w sprawie nadawania, przyjmowania, wydawania i ochrony materiałów zawierających 

informacj

e niejawne (Dz. U. 2011.271.1603), gdyż transportowany będzie nośnik zawierający 

informacje niejawne o klauzuli „tajne”. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  pytanie  nr  5  dopuścił  odstępstwo  od  łącznego  posiadania 

uprawnień wymaganych zgodnie z zapisami punktu III.1.2.1 siwz pod warunkami, tj. jedynie 

w  przypadku  podmiotu  dostarczającego  samolot  oraz  kamerę,  jedynie  w  takim  przypadku, 

jeżeli  na  każdym  etapie  realizacji  umowy  jednoznacznie  wykluczone  zostanie  wyposażenie 

samolotu w dodatkowe urządzenia do rejestracji obrazu, a kamera służąca do wykonywania 

zobrazowań lotniczych nie będzie wyposażona w wewnętrzną pamięć i zapis możliwy będzie 

jedynie na wymiennych nośnikach danych stanowiących własność podmiotu posiadającego 

zdolność  do  ochrony  informacji  niejawnych.  Odwołujący  nie  wykazał  ani  nie 

uprawdopodobnił,  że  na  każdym  etapie  realizacji  umowy  niemożliwe  będzie  wyposażenie 

samolotu,  którym  wykonywane  będą  loty  nad  terenami  zamkniętymi,  będącego  własnością 

podmiotu  nie  posiadającego  zdolności  do  ochrony  informacji  niejawnych,  w  dodatkowe 

urządzenia  do  rejestracji  obrazu.  Nie  wykazał  również,  że  kamera  za  pomocą,  której 

wykonywane  będą  zdjęcia  terenów  zamkniętych,  będąca  również  własnością  podmiotu  nie 

posiadającego  zdolności  do  ochrony  informacji  niejawnych,  nie  będzie  wyposażona  w 

pamięć  wewnętrzną  oraz,  że  zapis  na  niej  obrazów  z  lotów  nad  terenami  zamkniętymi 

możliwy będzie jedynie na wymiennych nośnikach danych stanowiących własność podmiotu 

posiadającego  zdolność  do  ochrony  informacji  niejawnych.  Stanowisko  Odwołującego 

prezentowane  w  piśmie  z  17.01.2021  r.,  w  którym  wyjaśnia  sposób  postępowania  z 

materiałem rejestrowanym na nośniku danych (macierzy dyskowej), wniesione jeszcze przed 

złożeniem  oferty,  nie  może  być  uwzględnione  jako  wyjaśnienie  jej  treści  i  nie  mogło  być 

brane pod uwagę przy badaniu oferty Odwołującego.  

Przy  braku  informacji  w  tym  zakresie  od  wykonawcy,  Zamawiający  posiłkował  się  wiedzą 

pozyskaną  z  Internetu  i  ustalił,  iż  kamera  posiada  pamięć  wewnętrzną.  Ponieważ 


wykonawca podlegał wykluczeniu z postępowania, Zamawiający był zwolniony z obowiązku 

wezwania wykonawcy na podstawie art. 26 ust. 3 Ustawy do uzupełnienia, czy wyjaśnienia 

dokumentów. 

Zamawiający  w  załączniku  nr  3  do  umowy  –  Instrukcja  Bezpieczeństwa  Przemysłowego 

(IBP)  w  pkt  4  wskazał  wymóg  dotyczący  systemu  teleinformatycznego,  który  umożliwia 

przetwarzanie informacji niejawnych o klauzuli „tajne”. Zamawiający wskazał, iż wykonawca 

powinien  dysponować  co  najmniej  jedną  stacją  roboczą,  stanowiącą  element 

akredytowanego  systemu  teleinform

atycznego  o  klauzuli  „tajne”,  na  której  zainstalowano 

oprogramowanie  umożliwiające  przetwarzanie  surowych  zdjęć  lotniczych  wykonanych  co 

najmniej  jedną  z  kamer  wykazanych  w  ofercie.  W  przypadku  realizacji  wcześniejszych 

zamówień  podmioty  realizujące  zamówienie  przesyłały  do  Zamawiającego  wyciąg  z 

dokumentacji 

zawierający: 

świadectwo 

akredytacji 

bezpieczeństwa 

systemu 

teleinformatycznego,  architekturę  systemu,  wyszczególnienie  nośników  danych  lotniczych 

kamer  cyfrowych  oraz  wykaz  oprogramowania  wykorzystywanego  w  systemie,  nie 

kwestionując zasadności tego wymagania. 

Zaoferowana kamera nie spełnia wymagania zawartego w pkt 4 ppkt 2 IBP, czyli nie stanowi 

elementu  akredytowanego  systemu  teleinformatycznego  klauzuli  „tajne”.  Konieczność 

spełnienia tego wymagania została potwierdzona w odpowiedzi na pytanie nr 8. Odwołujący 

wskazywał  jedynie  na  kamerę  będącą  własnością  firmy  Primis  s.r.o.,  jako  spełniającej 

wymagania  zawarte  w  pkt  4ppkt  IBP.  Nie  zostało  jedna  wykazane,  że  kamera  nie  będzie 

wyposażona  w  pamięć  wewnętrzną  oraz,  że  zapis  na  niej  obrazów  z  lotów  nad  terenami 

zamkniętymi  możliwy  będzie  jedynie  na  wymiennych  nośnikach  danych  stanowiących 

własność podmiotu posiadającego zdolność do ochrony informacji niejawnych. 

W  odniesieniu  do  osób zaangażowanych  w  proces  ochrony  informacji  niejawnych  podczas 

realizacji umowy Zamawiający w odpowiedziach na pytania wskazywał, iż powinny one mieć 

stosowne  uprawnienia do dostępu do  informacji niejawnych.  W  odpowiedzi  na  pytanie  nr  4 

(pismo  z  13.01.2021  r.)  Zamawiający  wskazał,  że  takimi  osobami  bez  wątpienia  są  pilot 

statku  powietrznego  oraz  operator  kamery  fotolotniczej.  Mając  na  uwadze,  że  w  opisie 

warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  zdolności  zawodowej  i  technicznej  nie  było 

określone  wymaganie  co  do  przedstawienia  pilota  statku  Zamawiający  nie  wykluczył 

Odwołującego  z  postępowania  w  oparciu  o  tą  podstawę  faktyczną.  Jednak  brak  informacji 

potwierdzających  spełnienie  wymagań  zawartych  w  siwz  uzasadniał  w  ocenie 

Zamawiającego stwierdzenie, że oferta podlegałaby odrzuceniu. 

W  ocenie  Zamawiającego  zarzuty  w  zakresie  w  jakim  odnoszą  się  do  wymagań  z  siwz,  w 

tym IBP są spóźnione.  


Z  załączonej  do  odwołania  umowy  konsorcjum  i  szczegółowego  podziału  zakresu  prac 

wynika,  że  do  zadań  Partnerów  należy  między  innymi  udostępnienie  Liderowi  licencji  do 

oprogramowania  służącego  do  opracowania  zdjęć  lotniczych  do  postaci  jawnej  oraz 

dostarczenie  mu  niezbędnych  zasobów  sprzętowych  potrzebnych  do  wykonania  i 

opracowania  zdjęć  lotniczych  terenów  zamkniętych.  Może  to  sugerować,  że  Lider  nie 

posiada  własnego  oprogramowania  do  przetwarzania  zdjęć  lotniczych  do  postaci  jawnej, 

zatem  nie  będzie  posiadł  kompletu  oprogramowania  i  urządzeń/sprzętu  wymaganych  do 

akredytacji  Bezpieczeństwa  Systemu  Teleinformatycznego  umożliwiającego  przetwarzanie 

informacji niejawnych o klauzuli „tajne”. Ponieważ Umowa ta została zawarta i podpisana już 

po zawiadomieniu Odwołującego o wykluczeniu z postępowania nie może stanowić dowodu 

na  okoliczności  będące  przedmiotem  oceny  dokonanej  przez  Zamawiającego  w 

kwestio

nowanej odwołaniem czynności. 

Do postępowania odwoławczego przystąpili po stronie Zamawiającego wykonawcy wspólnie 

ubiegających  się  o  zamówienie  Konsorcjum  w  składzie:  GISPRO  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Szczecinie, OPEGIEKA Sp. z o.o. z siedzibą w Elblągu. 

Stanowisko Izby. 

Do  rozpoznania 

zarzutów  w  odwołaniu  zastosowanie  znajdowały  przepisy  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych  obowiązującej  w  dacie  wszczęcia  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia,  (Dz.  U.  z  2018  r.,  poz.  1986),  tj.  po  zmianie  dokonanej  ustawą  z  dnia  22 

czerwca  2016  r.  o  zmianie  ustawy 

–  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  niektórych  innych 

ustaw (Dz. U poz. 1020)

, zwanej dalej „Ustawą”.  W związku z wejściem w życie z dniem 1 

stycznia 2021 r. przepisów ustawy z dnia  11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych 

w części dotyczącej środków ochrony prawnej, do postępowania odwoławczego znajdowały 

zastosowanie przepisy nowej Ustawy. 

Izba nie stwierdziła wystąpienia przesłanek z 528 ust. 1 Pzp do odrzucenia odwołania.  

Na  posiedzeniu  z  udziałem  stron  Izba  oddaliła  wniosek  Przystępującego  o  odrzucenie 

odwołania na podstawie art. 528 pkt 3 Ustawy Pzp, jako wniesionego z uchybieniem terminu. 

Jako uzasadnienie dla tego wniosku wskazano, że wprawdzie odwołanie dotyczy czynności 

wykluczenia wykonawcy z postępowania, to faktycznie ma być ono odwołaniem na warunki 

udziału  w  postępowaniu.  Ponadto,  wykonawca  nie  zgadzając  się  z  wezwaniem  do 

uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 Ustawy, powinien w momencie otrzymania 

tego wezwania wnieść odwołanie.  


Izba  uzna

ła,  iż  odwołanie  dotyczy  czynności  polegającej  na  wykluczeniu  Odwołującego  z 

postępowania,  a  zarzuty  formułowane  są  w  odniesieniu  do  uzasadnienia  tej  decyzji, 

prezentowanego  w  piśmie  z  19.04.2021  r.  Dla  oceny  skuteczności  wniesionego  środka 

ochrony  prawnej 

znaczenie  ma  ustalenie  momentu,  od  którego  należy  liczyć  termin  na 

wniesienie  odwołania,  a  nie  analiza  argumentów  prezentowanych  dla  wykazania 

niezgodności  czynności  Zamawiającego  z  przepisami  Ustawy  Pzp.  Ponieważ  czynność 

wykluczenia  z  postępowania  stanowi  o  zakończeniu  procedury  badania  oferty  i  dopiero  w 

tym  momencie  wykonawca  może  ustalić,  jakie  motywy  przesądziły  o  ocenie,  termin  na 

wniesienie  odwołania  należy  liczyć  od  dnia  przekazania  informacji  wykonawcy,  co  w 

niniejszej sprawie miało miejsce w dniu 19.04.2021 r. 

Przystępując  do  rozpoznania  odwołania,  Izba  w  pierwszej  kolejności  zobowiązana  była  do 

oceny  wypełnienia  przesłanek  z  art.  505  ust.  1  Pzp,  tj.  istnienia  po  stronie  Odwołującego 

interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  szkody  w  wyniku 

kwestionowanych  czynności  Zamawiającego.  Ponieważ  przedmiotem  zarzutów  jest 

czynność  polegająca  na  wykluczeniu  Odwołującego  z  postępowania,  a  żądania  odwołania 

zmierzają  do  przywrócenia  jego  oferty  do  oceny,  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  na 

moment  wniesienia  odwołania  nie  budzi  wątpliwości.  Odwołanie  może  doprowadzić  do 

wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej, co wskazuje na możliwość poniesienia 

szkody na skutek decyzji objętej zarzutami, w postaci braku uzyskania korzyści związanych z 

realizacją umowy o zamówienie publiczne.  

W  świetle  powyższego  Izba  uznała,  że  spełnione  zostały  przesłanki  materialno-prawe  do 

merytorycznego rozpoznania odwołania.      

W  oparciu  o  przedłożoną  dokumentację  postępowania,  w  szczególności  uzasadnienie 

decyzji  o  wykluczeniu  Odwołującego  z  postępowania  Izba  ustaliła  okoliczności  faktyczne 

istotne z punktu widzenia zarzutów. 

Zamawiający określił w siwz (rozdział III pkt 1.2.1) warunki udziału w postępowaniu w tym w 

zakresie kompetencji i uprawnień wymagał od wykonawców posiadania:  

uprawnienia  do  wykonywania  określonej  działalności  lub  czynności,  zgodnie  z  ustawą 

Prawo Lotnicze oraz aktów wykonawczych w zakresie objętym niniejszym zamówieniem, tj. 

do wykonywania usług lotniczych w zakresie fotogrametrii. W uwadze Zamawiający wskazał, 

że:  W  przypadku  Wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

uprawnienie  musi  mieć  ten  z  Wykonawców,  który  będzie  wykonywał  czynności,  do  których 

zgodnie z przepisami wymagane jest posiadanie takiego uprawnienia. Na potwierdzenie jego 


spełnienia  Zamawiający  wymagał  dokumentów  w  postaci:  kopii  zgłoszenia  zarobkowych 

operacji  specjalistycznych  SPO  lub  zezwolenia  na  wykonanie  operacji  specjalistycznych 

wysokiego  ryzyka  SPO  HR  lub  kopii  zgłoszenia  świadczenia  usług  lotniczych  przy 

wykorzystaniu  urządzeń  latających  uprawniającego  do  wykonywania  usług  lotniczych  w 

zakresie fotogrametrii, zgodnie z ustawą z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. poz. 

1970 ze zm.) lub Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012;  

- u

prawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, zgodnie z ustawą OIN 

umożliwiające  do  dostępu  i  przetwarzania  informacji  niejawnych,  którym  nadano  klauzulę 

„tajne”,  tj.  zdolność  do  ochrony  informacji  niejawnych  oznaczonych  klauzulą  „tajne”  w 

rozumieniu  art.  54  ust.  1  -  6  ustawy  o  OIN.  W  uwadze 

Zamawiający  wskazał,  iż:  

przypadku  Wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia,  tj.  zdolność 

Wykonawcy do ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „tajne” musi mieć ten z 

Wykonawców,  który  będzie  wykonywał  czynności,  do  których  zgodnie  z  przepisami 

wymagane  jest  posiadanie  takiego  świadectwa.  Na  potwierdzenie  jego  spełnienia 

Zamawiający wymagał dokumentu, tj. świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia 

potwierdzającego  zdolność  wykonawcy  do  ochrony  informacji  niejawnych  oznaczonych 

klauzulą „tajne” zgodnie z ustawą OIN. 

W  pkt  I.3  Zamawiający  zastrzegł,  że  podwykonawca  odpowiedzialny  za  opracowanie 

Produktu  1  w  zakresie  wykonania  cyfrowych  zdjęć  lotniczych  musi  oprócz  posiadania 

świadectwa  bezpieczeństwa  przemysłowego  I  stopnia  do  klauzuli  „tajne”,  posiadać  kopię 

zgłoszenia  zarobkowych  operacji  specjalistycznych  SPO  lub  zezwolenia  na  wykonywanie 

operacji  specjalistycznych  wysokiego  ryzyka  SPO  HR  lub  kopię  zgłoszenia  świadczenia 

usług  lotniczych  przy  wykorzystaniu  urządzeń  latających,  uprawniającą  do  wykonywania 

usług lotniczych w zakresie fotogrametrii, zgodna z ustawą – Prawo Lotnicze. W przypadku 

podwykonawcy  mającego  realizować  zadanie  w  zakresie  związanym  z  dostępem  do 

informacji niejawnych musi on spełniać również warunki określone w art. 54 ust. 6 ustawy o 

OIN, tzn. posiadać świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia. 

Zamawiający  w  dniu  13.01.2021  r.  przekazał  odpowiedzi  na  pytania  zgłoszone  w 

postępowaniu, w tym odnoszące się do warunków udziału w postępowaniu i ich spełniania. 

W odpowiedzi na pytanie nr 1 dotyczące podmiotu, który będzie wykonywał cyfrowe zdjęcia 

lotnicze  terenów  zamkniętych  i  uprawnień,  jakie  powinien  posiadać,  Zamawiający 

potwierdził,  że  podmiot  wykonujący  cyfrowe  zdjęcia  lotnicze  terenów  zamkniętych,  który 

występuje  w  roli  Wykonawcy  lub  podwykonawcy  musi  posiadać  kopię  zgłoszenia 

zarobkowych  operacji  specjalistycznych  SPO  lub  zezwolenia  na  wykonywanie  operacji 

specjalistycznych  wysokiego  ry

zyka  SPO  HR  lub  kopię  zgłoszenia  świadczenia  usług 


lotniczych  przy  wykorzystaniu  urządzeń  latających,  uprawniającą  do  wykonywania  usług 

lotniczych  w  zakresie  fotogrametrii,  a  także  świadectwo  bezpieczeństwa  przemysłowego  I 

stopnia  potwierdzające  zdolność  do  ochrony  informacji  niejawnych  oznaczone  klauzulą 

„tajne”. 

W  odpowiedzi  na  pytanie  nr  5  dot.  realizacji  tej  części  zamówienia,  która  wiąże  się  z 

dostępem do informacji niejawnych przez podmiot posiadający świadectwo bezpieczeństwa 

przemysłowego  I  stopnia  do  klauzuli  „tajne”,  przy  którym  wymagane  będzie  dysponowanie 

samolotem  operacyjnym  oraz  kamerą  cyfrową,  przekazanych  przez  Partnera  Konsorcjum, 

Zamawiający  wskazał,  iż  warunek  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  kompetencji  lub 

uprawnień  do  prowadzenia  określonej  działalności  zawodowej  (…)  powinien  spełniać  ten  z 

Wykonawców,  który  będzie  wykonywać  czynności,  do  których  zgodnie  z  przepisami 

wymagane  jest  posiadanie  świadectwa  bezpieczeństwa  przemysłowego  I  stopnia.  W 

Uwadze 2 (strona 7 SIWZ) Zamawiający wskazał cyt.: „W przypadku Wykonawców wspólnie 

ubiegających się o zamówienie uprawnienie, tj. zdolność Wykonawcy do ochrony informacji 

niejawnych  oznaczonych  klauzulą  „tajne”  musi  mieć  ten  z  Wykonawców,  który  będzie 

wykonywał  czynności,  do  których  zgodnie  z  przepisami  wymagane  jest  posiadanie  takiego 

świadectwa”.  Następnie  Zamawiający  przywołał  zapisy  art.  54  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  5 

sierpnia  2010  r.  o  ochronie  informacji  niejawnych  oraz  postanowienia  Instrukcji 

Bezpieczeństwa Przemysłowego, stanowiącej załącznik nr 3 do umowy, z której wynika, że 

czynność  polegającą  na  wykonywaniu  zdjęć  lotniczych  i  samodzielnym  wykonywaniu 

procesu  technologicznego  związanego  z  tworzeniem  ortofotomapy  oraz  maskowaniem 

obiektów o charakterze niejawnym, zgodnie z Procedurami Bezpieczeństwa Eksploatacji dla 

posiadanego  systemu  teleinformatycznego  do  przetwarzania  informacji  niejawnych, 

może 

wykonywać wyłącznie Wykonawca posiadający świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego 

I  stopnia. 

W przypadku podmiotu dostarczającego samolot oraz kamerę, jeżeli na każdym 

etapie  realizacji  umowy  jednoznacznie  wykluczone  zostanie  wyposażenie  takiego 

samolotu  w  dodatkowe  urządzenia  do  rejestracji  obrazu,  a  kamera  służąca  do 

wykonywania zobrazowań lotniczych  nie będzie wyposażona w wewnętrzną pamięć i 

zapis  możliwy  będzie  jedynie  na  wymiennych  nośnikach  danych  stanowiących 

własność  podmiotu  posiadającego  zdolność  do  ochrony  informacji  niejawnych  to 

wówczas  podmiot  dostarczający  samolot  oraz  kamerę  nie  musi  legitymować  się 

uprawnieniami dostępu do informacji niejawnych. 

W  odpowiedzi  na  pytanie  nr  8  Zamawiający  ponownie  odnosił  się  do  wykonywania  zdjęć 

przez  podmiot  spełniający  warunki,  o  których  mowa  w  pkt  4  IBP  (poświadczenie 

bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia oraz 55 ust. 1 pkt 1 ust. 2 pkt 2 ustawy) wskazując 

w podsumowaniu, że kamera cyfrowa, którą Wykonawca będzie wykonywał zdjęcia terenów 


zamkniętych  musi  spełniać  wymagania  zawarte  w  pkt  4  ppkt  2  IBP,  czyli  musi  stanowić 

element akredytowanego systemu teleinformatycznego o klauzuli „tajne”.  

Pis

mem z 17.01.2021 r. Odwołujący skierował do Zamawiającego na podstawie art. 181 ust. 

1 Ustawy informację o niezgodnej z przepisami art. 7 ust.1, art. 22 ust. 1b, art. 29 ust. 2, art. 

36  ust.  1 pkt  5  oraz  art.  38  ust.  1  Ustawy  Pzp czynności  polegającej  na  określeniu w  siwz 

bezpodstawnego i niekonkurencyjnego wymogu posiadania przez pilota statku powietrznego 

poświadczenia  bezpieczeństwa  o  klauzuli  „Tajne”  oraz  wymogu,  aby  kamera  cyfrowa 

stanowiła element akredytowanego systemu teleinformatycznego o klauzuli „Tajne”. 

W odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 26 ust. 1 Ustawy Odwołujący przedłożył dokumenty, 

w tym: 

kopię  zgłoszenia  zarobkowych  operacji  specjalistycznych  SPO  uprawniające  do 

wykonywania usług lotniczych w zakresie fotogrametrii dla: Georeal spol s.r.o., B.Primis spol 

s.r.o., Record-outside broadcasting s.r.o. 

świadectwo  bezpieczeństwa  przemysłowego  I  stopnia  potwierdzające  pełną  zdolność 

Wykonawcy do ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „tajne” dla Visimind Ltd 

Sp. z o.o.   

Odwołujący został wezwany pismami z dnia 31.03.2021 r. oraz z 02.04.2021 r., w trybie art. 

26 ust. 3 i 4 Ustawy do uzupełnienia i wyjaśnienia dokumentów potwierdzających spełnianie 

warunków udziału w postępowaniu oraz wskazania, który z podmiotów posiadających kopię 

zgłoszenia  SPO  będzie  wykonywał  cyfrowe  zdjęcia  lotnicze  terenów  zamkniętych. 

Zamawiający wezwał do uzupełnienia świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia 

dla podmiotu, który będzie wykonywał cyfrowe zdjęcia lotnicze terenów zamkniętych, tj. dla 

Georeal  spol  s.r.o.  i/lub  B.Primis  spol  s.r.o.  i/lub  Record-outside  broadcasting  s.r.o.  W 

sytuacji,  gdyby  żaden  z  tych  podmiótł  nie  miał  wykonywać  zdjęć,  Zamawiający  wezwał 

alternatywnie na podstawie art. 26 ust. 3 Ustawy do uzupełnienia kopii zgłoszenia SPO (…) 

dla  Visimind  Ltd  Sp.  z  o.o.,  który  posiada  świadectwo  bezpieczeństwa  przemysłowego  I 

stopnia. 

W  wyjaśnieniach  z  08.04.2021  r.  Odwołujący  wskazał,  że  podmiotem,  który  będzie 

wykonywał  cyfrowe  zdjęcia  lotnicze  terenów  zamkniętych  będzie  spółka  Visimind  Ltd  Sp.  z 

o.o. 

(Lider) 

posiadająca  świadectwo  bezpieczeństwa  przemysłowego  I  stopnia 

potwierdzające  zdolność  do  ochrony  informacji  niejawnych  oznaczonych  klauzulą  „tajne” 

zgodnie z ustawą o OIN. Tylko ten podmiot w ramach Konsorcjum będzie wykonywał zdjęcia 

dysponując  w  tym  zakresie  niezbędnym  sprzętem  oraz  osobami  legitymującymi  się 

odpowiednimi  kwalifikacjami. 

Podmiot  ten  nie  posiada  zgłoszenia  zarobkowych  operacji 

specjalistycznych  SPO  lub  zezwolenia  na  wykonywanie  operacji  specjalistycznych 


wysokiego 

ryzyka  SPO  HR  lub  kopię  zgłoszenia  świadczenia  usług  lotniczych  przy 

wykorzystaniu  urządzeń  latających,  uprawniającą  do  wykonywania  usług  lotniczych  w 

zakresie fotogrametrii, zgodna z ustawą – Prawo Lotnicze. 

Podmiotem,  który  miałby  dostarczy  samolot  oraz  kamerę  do  realizacji  zamówienia 

posiadającym  certyfikat  SPO  jest  Partner  –  spółka  Primis  spol.  s.r.o,  która  nie  będzie 

wykonywała  cyfrowych  zdjęć  lotniczych  terenów  zamkniętych,  ani  na  żadnym  etapie  nie 

będzie  brała  udziału  w  realizacji  procesu  przetwarzania  informacji  niejawnych,  a  co  za  tym 

idzie  nie  jest  zobligowana 

przepisami  prawa  do  legitymowania  się  świadectwem 

bezpieczeństwa  przemysłowego  I  stopnia.  Podmiot  ten  posiada  certyfikat  SPO  (zgłoszenie 

zarobkowych  operacji  specjalistycznych  SPO  lub  zezwolenia  na  wykonywanie  operacji 

specjalistycznych  wysokiego  ryzyka  SPO  HR  lub  kopię  zgłoszenia  świadczenia  usług 

lotniczych  przy  wykorzystaniu  urządzeń  latających,  uprawniającą  do  wykonywania  usług 

lotniczych w zakresie fotogrametrii, zgodna z ustawą – Prawo Lotnicze). 

Pismem  z  19.04.2021  r.  Zamawiający  poinformował  o  wykluczeniu  Odwołującego  z 

postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp. w związku z brakiem spełnienia 

warunku  opisanego  w  rozdziale  III  pkt  1.2.1  siwz. 

Według  Wykonawcy  spełniającym 

przedmiotowe wymagania miała być spółka Visimind Ltd. Sp. z o.o. (Lider), jednak ocena ta, 

w  ocenie  Zamawiającego  wynikała  z  wybiórczej  analizy  odpowiedzi  na  pytania  do  siwz,  a 

tym  samym  wykładni  wymagania  podmiotowego.  Wykonawca  pominął  przy  wykładni  pkt 

1.2.1  odpowiedź,  jaką  Zamawiający  udzielił  na  pytanie  nr  1,  która  wskazywała  na 

konieczność  posiadania  przez  podmiot  wykonujący  cyfrowe  zdjęcia  lotnicze  terenów 

zamkniętych  zarówno  certyfikatu  SPO,  jak  i  świadectwa  bezpieczeństwa  przemysłowego  I 

stopnia.  

Zamawiający dodatkowo  odniósł  się do  podstaw  niezgodności  oferty Odwołującego  z  siwz, 

które  prowadziłyby  do  odrzucenia  tej  oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Ustawy. 

Dotyczyć  miały  one  kamery  UltraCampXp,  która  miała  stanowić  element  akredytowanego 

systemu  teleinformatycznego  o  klauzuli  „tajne”  oraz  pracowników  z  poświadczeniami 

bezpieczeństwa (pilot statku powietrznego). 

W świetle powyższego Izba oddaliła odwołanie w całości. 

Na  wstępie  należy  odnieść  się  do  zasadniczej  kwestii  związanej  z  konstrukcją  zarzutów, 

która  stanowiła  odpowiedź  na  uzasadnienie  decyzji  o  wykluczeniu  Odwołującego  z 

postępowania.  Zamawiający  i  Przystępujący  po  jego  stronie  Wykonawca  kwestionowali 

skuteczność  zarzutów,  w  których  Odwołujący  odnosił  się  do  odrzucenia  jego  oferty  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Ustawy  (nr  2,  3  i  4)  wskazując,  iż  Zamawiający  nie  odrzucił 

formalnie  oferty,  jak  również,  że  argumenty  Odwołującego  zmierzały  do  podważenia 


poprawności  postanowień  siwz  w  zakresie  wymagań  opisanych  IBP  –  w  tym  wymogu,  aby 

kamera cyfrowa stanowiła element akredytowanego systemu teleinformatycznego o klauzuli 

„tajne”. 

Izba  uznała,  iż  zarzuty  dotyczące  podstaw  odrzucenia  oferty  podlegały  oddaleniu,  gdyż 

Zamawiający  wprawdzie  wskazał  w  piśmie  z  19.04.2021  r.  na  okoliczności  dotyczące 

niezgodności oferty Odwołującego z siwz, to jednak nie prowadziły one do odrzucenia oferty. 

Z

amawiający  omawiając  okoliczności  związane  z  kamerą  cyfrową  oraz  pilotem  statku 

powietrznego 

wskazał jedynie, że oferta podlegałaby odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 

pkt  2  Ustawy. 

Podstawą  czynności  podjętych  w  postępowaniu  były  natomiast  okoliczności 

dotyczące  oceny  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  związanym  z 

kompetencjami  i  uprawnieniami  do  prowadzenia  określonej  działalności  zawodowej, 

opisanego w rozdziale III pkt 1.2.1 siwz. 

Zamawiający nie wykluczył również Odwołującego z 

powodu  braku  potwierdzenia  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  opisanego  w 

rozdziale  III  pkt  1  ppkt  1.2.2.2  lit  e) 

–  dysponowania  osobami  posiadającymi  aktualne 

poświadczenie bezpieczeństwa uprawniające do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli 

„tajne”.  W  świetle  powyższego  Izba  pominęła  w  swojej  ocenie  te  elementy  uzasadnienia, 

które nie miały przełożenia na podstawę decyzji o wykluczeniu Wykonawcy z postępowania. 

Na  marginesie  wymaga  jednak  odnotowania,  iż  w  części  uzasadnienie  Zamawiającego 

wykraczałoby  poza  ramy  oceny,  co  przyznał  sam  na  rozprawie  wskazując,  że  w  zakresie 

weryfikacji osób mających poświadczenia bezpieczeństwa nie doprecyzował tego warunku w 

odniesieniu  do  pilota  statku  powietrznego.  Ponadto,  ewentualne  wątpliwości  dotyczące 

personelu  prowadzić  mogłyby  nie  do  odrzucenia  oferty  ale  wykluczenia  Wykonawcy  z 

postępowania, po wcześniejszym przeprowadzeniu procedury z art. 26 ust. 3 Ustawy. 

Należy  również  zauważyć,  iż  odwołanie  w  zakresie,  w  jakim  Odwołujący  próbował 

kwestionować  poprawność  postanowień  siwz  nie  mogło  na  obecnym  etapie  postępowania 

odnieść skutku. Izba uznała, iż dla oceny czynności Zamawiającego należało przyjąć zapisy 

si

wz  wraz  z  wyjaśnieniami,  jakie  Zamawiający  udzielił  w  odpowiedziach  na  pytania  z 

13.01.2021 r. 

Decydującym  dla  wyniku  oceny  kompetencji  Konsorcjum  stało  się  ustalenie,  czy  podmiot, 

który ma wykonywać cyfrowe zdjęcia lotnicze terenów zamkniętych posiada kopię zgłoszenia 

SPO  (…)  –  uprawniające  do  wykonywania  usług  lotniczych  w  zakresie  fotogrametrii,  jak 

również świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia, potwierdzające zdolność do 

ochrony  informacji  niejawnych  oznaczonych  klauzulą  „tajne”.  Izba  przyjęła,  iż  wykładnia 

warunku  udziału  w  postępowaniu  opisanego  w  rozdziale  III  ppkt  1.2.1  siwz  nie  mogła  być 

dokonana z pominięciem odpowiedzi, jakich udzielał Zamawiający w piśmie z 13.01.2021 r., 

w  szczególności  na  pytanie  nr  1  i  pytanie  nr  5.  W  sposób  jednoznaczny  Zamawiający 


wskazał  w  odpowiedzi  na  pytanie  nr  1,  iż  podmiot  wykonujący  cyfrowe  zdjęcia  lotnicze 

terenów zamkniętych, który występuje w roli Wykonawcy lub podwykonawcy musi posiadać 

kopię  zgłoszenia  zarobkowych  operacji  specjalistycznych  SPO  (…),  a  także  świadectwo 

bezpieczeństwa  przemysłowego  I  stopnia  potwierdzające  zdolność  do  ochrony  informacji 

niejawnych oznaczone klauzulą „tajne”. Odpowiedzi tej nie modyfikuje odpowiedź na pytanie 

nr 5, w której Zamawiający odnosił się do podmiotu dostarczającego samolot i przypadku, w 

którym  ten  podmiot  nie  musi  legitymować  się  uprawnieniami  dostępu  do  informacji 

niejawnych.  Zamawiający  odpowiedzią  tą  nie  zmodyfikował  w  żaden  sposób  stanowiska 

prezentowanego w sposób konsekwentny również w odpowiedzi na pytanie nr 8, iż podmiot 

wykonujący zdjęcia lotnicze terenów zamkniętych musi spełniać warunki opisane w IBP. 

sytuacji gdy takim podmiotem w ramach konsorcjum nie jest podmiot dostarczający samolot 

wraz  z  kamerą  na  potrzeby  wykonania  tej  części  świadczenia  (a  taka  sytuacja  dotyczy 

Odwołującego)  Zamawiający  nie  wymagał,  aby  podmiot  ten  posiadał  poświadczenie 

bezpieczeństwa  przemysłowego  I  stopnia.  Odpowiedź  na  pytanie  nr  1  nie  wprowadzała 

żadnego wyjątku dla oceny zdolności wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, 

w  szczególności  przez  użycie  w  odpowiedzi  określenia  „Wykonawca  i  podwykonawca”. 

Zamawiający użył tych dwóch określeń dla wskazania roli związanej z realizacją zamówienia, 

przez  uwidocznienie  konieczności  badania  spełnienia  wymagania  nie  tylko  wobec 

wykonawcy,  ale  również  podwykonawcy,  któremu  miałoby  zostać  zlecone  wykonanie 

cyfrowych  zdjęć  zamkniętych  terenów  lotniczych.  Niewątpliwie  wykonawcy  wspólnie 

ubiegający  się  o  zamówienie  są  „Wykonawcami”  realizującymi  prace  zlecone  przez 

zamawiającego. 

W  sprawie  nie  budziło  wątpliwości,  w  świetle  jednoznacznych  wyjaśnień  Odwołującego,  iż 

podmiotem 

mającym  wykonać  cyfrowe  zdjęcia  lotnicze  terenów  zamkniętych  z  ramienia 

Konsorcjum  miała  być  spółka  Visimind  Ltd  Sp.  z  o.o.,  która  posiada  poświadczenie 

bezp

ieczeństwa  przemysłowego  I  stopnia.  Nie  budziło  również  sporu,  iż  nie  posiada  ona 

dokumentu uprawniającego do wykonywania usług lotniczych w zakresie fotogrametrii.  

W  świetle  postanowień  siwz,  których  brzmienie  nie  zostało  skutecznie  zaskarżone 

Zamawiający  nie  mógł  odstąpić  od  badania  spełnienia  warunku  i  żądać  wykazania,  że 

podmiot ten posiada certyfikat SPO. 

W wezwaniu do uzupełnienia dokumentów Zamawiający 

wskazał na konieczność przedstawienia dla tej spółki certyfikatu SPO, co nie spotkało się z 

odpowi

ednią  reakcją  ze  strony  Wykonawcy.  Na  obecnym  etapie  postępowania,  poza 

kognicją  Izby  pozostawała  ocena  zasadności  tak  postawionego  warunku  udziału  w 

postępowaniu. Zamawiający wymagał, aby podmiot realizujący tą część zamówienia spełniał 

samodzielnie  warun

ek  udziału  w  postępowaniu,  co  było  podyktowane  brakiem  możliwości 

rozdzielenia tego świadczenia na dwa niezależne od siebie, a dotyczące wykonania operacji 


lotniczej  wymagającej  zgłoszenia  SPO  i  wykonania  zdjęć  w  czasie  nalotu.  Nie  można 

odmówić  Zamawiającemu  prawa  do  weryfikacji  przygotowania  zawodowego  podmiotu  do 

wykonania  świadczenie  wymagającego  posiadanie  odpowiednich  uprawnień,  w 

szczególności  przez  powoływanie  się  na  formułę  łączenia  zasobów  w  ramach  konsorcjum. 

Stanowiąca  konsekwencję  łączenia  zasobów  zasada  nie  mogła  dla  tego  zamówienia 

prowadzić  do  zmiany  oceny  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu.  W  przypadku 

konsorcjum, tak jak przy podmiocie samodzielnie ubiegającym się o zamówienie, wymagane 

było, aby podmiot wykonujący cyfrowe zdjęcia lotnicze terenów zamkniętych posiadał kopię 

zgłoszenia SPO, jak i świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia.    

Zgłoszenie  zastrzeżeń  do  brzmienia  zapisów  w  świetle  udzielonej  odpowiedzi  nie  mogło 

prowadzić do zmiany stosowania nadanych tą odpowiedzią wytycznych dla oceny spełniania 

warunku udziału w postępowaniu. Izba nie przyjęła jako merytorycznie ważkiego argumentu, 

iż użyte określenie „Wykonawca” w odpowiedzi na pytanie nr 1 należy odnosić wyłącznie do 

wykonawcy  samodzielnie  składającego  ofertę,  a  zatem  nie  do  konsorcjum.  Sprzeciwia  się 

temu przede wszystkim sposób formułowania warunków udziału w postępowaniu, w którym 

Zamawiający opisując warunki odnosił je do wykonawcy, którym w świetle przepisów Ustawy 

są  również  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  zamówienie.  Dodatkowy  opis  sposobu 

spełniania warunków udziału w postępowaniu zamieszczony w uwadze nr 1 i 2 dedykowany 

dla 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie,  nie  zmieniał  podstawowego 

wymagania, jakie wiąże wszystkich chcących realizować zamówienie. Odpowiedź na pytanie 

nr 1 miała właśnie taki wydźwięk i stanowiła bezwzględny, niezależnie od formuły ubiegania 

się o zamówienie, wymóg wobec podmiotu, który będzie wykonywał cyfrowe zdjęcia lotnicze 

terenów zamkniętych.   

W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji. 

kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie przepisów § 8 ust. 2 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania 

wpis wniesion

y przez Odwołującego w wysokości 15.000,00 zł.  

Przewodniczący: ……………………….