KIO 1264/21 WYROK dnia 14 czerwca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 11.10.2021

Sygn. akt: KIO 1264/21 

WYROK 

z dnia 14 czerwca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Ewa Sikorska 

Protokolant:             Klaudia Kwadrans 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  9  czerwca  2021 

roku  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  I

zby  Odwoławczej  w  dniu  27  kwietnia  2021  r.  przez 

wykonawcę  A.  M.  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Muzeum  –  Nadwiślański  Park 

Etnograficzny w Wygiełzowie i Zamek Lipowiec 

przy udziale: 

A.  wykonawcy 

C. 

H., 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie odwołującego, 

B.  wykonawcy  PRO-

ARCHIVISION  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w 

Krakowie, 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  –  Muzeum  –  Nadwiślański  Park 

Etnograficzny  w  Wygiełzowie  i  Zamek  Lipowiec  –  unieważnienie  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty,  odrzucenie  oferty  PRO-

ARCHIVISION  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością w Krakowie i dokonanie ponownej oceny ofert, 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Muzeum  –  Nadwiślański  Park 

Etnograficzny  w  Wygiełzowie  i  Zamek  Lipowiec  i  zalicza  w  poczet  kosztów 

postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr  (słownie:  siedem  tysięcy  pięćset 

złotych zero groszy), uiszczoną przez A. M. tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  Muzeum  –  Nadwiślański  Park  Etnograficzny  w  Wygiełzowie  i  Zamek 

Lipowiec na rzecz A. M. k

wotę 11 100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych 

zero  groszy),  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 roku  – 

Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.),  na  niniejszy  wyrok,  w 

terminie  14  dnia  od  dnia  jego  doręczenia,  przysługuje  skarga,  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

………………………………….. 


Sygn. akt: KIO 1264/21 

Uzasadnienie 

Zamawia

jący – Muzeum – Nadwiślański Park Etnograficzny w Wygiełzowie i Zamek 

Lipowiec 

–  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego 

przedmiotem  jest  opracowanie  dokumentacji  projektowej  dla  zamierzenia  budowlanego  pn. 

Małopolskie  Muzeum  Pożarnictwa  w  Alwerni  –  budowa  nowego  oddziału  Muzeum 

Nadwiślański  Park  Etnograficzny  w  Wygiełzowie  i  Zamek  Lipowiec  wraz  z  pełnieniem 

nadzorów autorskich. 

Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  24  stycznia 

2004  roku 

– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1843 ze zm.), zwanej 

dalej ustawą P.z.p. 

W dniu 27 kwietnia 2021 roku wykonawca A. M. 

(dalej: odwołujący) wniósł odwołanie 

wobec  czynności  zamawiającego  oraz  zaniechań  przez  zamawiającego  czynności,  do 

k

tórych był on obowiązany z mocy ustawy P.z.p. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:  

Art.  91  ust.  1  ustawy  P.z.p. 

przez  ponowny  wybór  jako  najkorzystniejszej  oferty 

złożonej przez Pro Archivision sp. z o.o., pomimo tego, że oferta tego wykonawcy powinna 

podlegać  odrzuceniu jako  niezgodna  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia 

(s.i.w.z.)

, zawierająca rażąco niską cenę i zawierająca błędy w jej obliczeniu.  

Art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy P.z.p. 

przez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez 

wykonawcę  Pro  Archivision  sp.  z  o.o.,  gdyż  oferta  ta  jest  niezgodna  z  treścią  s.i.w.z., 

ponieważ  wykonawca  ten  nie  dysponuje  własnymi  zasobami  ani  zewnętrznym  podmiotem 

pozwalającym  na  dokonanie  uzgodnienia  dokumentacji  elektrycznej,  teletechnicznej  i 

przeciwpożarowej  z  Narodowym  Instytutem  Muzealnictwa  i  Ochrony  Zbiorów  (dalej  jako 

NIMOZ),  który  to  obowiązek  uzgodnienia  dokumentacji  wynika  z  istoty  przedmiotu 

zamówienia i postanowień s.i.w.z. (załącznik nr 7 opis przedmiotu zamówienia);    

art. 89 ust. 1 pkt 4 i 6 oraz art. 90 ust. 3 ustawy P.z.p. przez zaniechanie odrzucenia 

oferty Pro Archivision sp. z o.o., pomimo że oferta ta zawiera rażąco niską cenę w stosunku 

do  przedmiotu  zamówienia,  zawiera  błędy  w  obliczeniu  ceny  oraz  przez  wadliwą  ocenę 

złożonych wyjaśnień tego wykonawcy i uznanie, że wyjaśnienia potwierdzają, że oferta ta nie 

zawiera  rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  a  w  konsekwencji 

zaniechanie  odrzucenia  tej  oferty  mimo,  iż  wykonawca  nie  złożył  wyjaśnień  spełniających 


wymagania określone w  art.  90  ust.  1-3  ustawy P.z.p.,  a oferta zawiera błędy  w  obliczeniu 

ceny  polegające  m.in.  na  pominięciu  przez  wykonawcę  obligatoryjnych  składników 

wynagrodzenia.  

Mając  na  względzie  powyższe,  odwołujący  wniósł  o  nakazanie  zamawiającemu 

dokonania ponownego badania i oceny ofert, w tym odrzucenia oferty Pro Archivision sp. z 

o.o. jako niezgodnej z treścią s.i.w.z., zawierającej rażąco niską cenę i błędy w jej obliczeniu, 

co  o

dwołujący  stwierdził  po  analizie  wyjaśnień  tego  wykonawcy  złożonych  na  wezwanie 

Zamawiającego.  

Odwołujący  podniósł,  że  posiada  interes  w  uzyskaniu  niniejszego  zamówienia  oraz 

może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  ww.  przepisów  ustawy. 

Gdyby  z

amawiający  w  sposób  prawidłowy  dokonał  badania  oferty  najkorzystniejszej,  to 

oferta ta mogłyby nie otrzymać najwyższej ilości punktów - a co więcej zostałaby odrzucona. 

Wówczas  inaczej  ukształtowałby  się  ranking  ofert,  a  oferta  odwołującego  mogłaby  zająć 

wyższą pozycję w tym rankingu. W związku z powyższym, odwołujący może ponieść szkodę 

powstałą  w  wyniku  naruszenia  przepisów  ustawy  przez  zamawiającego,  polegającą  na 

nieudzieleniu o

dwołującemu przedmiotowego zamówienia publicznego.  

Odwołujący  wskazał,  że  przystępujący  Pro  Archivision  Sp.  z  o.o.  wskazał  jako 

podwykonawcę  instalacji  elektrycznej  i  teletechnicznej    podmiot  Group  AV  Spółka  z  o.o., 

nieposiada

jący  wiedzy,  kwalifikacji  i  uprawnień  do  prawidłowej  realizacji  zamówienia, 

ponieważ podmiot ten nie znajduje się na liście podmiotów uprawnionych do projektowania i 

wykonywania  prac  w  obiektach  muzealnych.  Ponadto 

podniósł,  że  oferent  nie  wykazał  w 

swojej ofercie ww. wykonawcy, a więc nie może się na etapie wyjaśnień w zakresie rażąco 

niskiej ceny powoływać na jego udział w realizacji wspomnianego zakresu. 

Odwołujący  podniósł,  że  przystępujący  w  wyjaśnieniach  ceny  popełnił  błędy 

kalkulacyjne  oraz  pominął  szereg  kosztów  i  pozycji  powodujących,  że  zaoferowane  przez 

tego  wykonawcę  wynagrodzenie  nosi  znamiona  rażąco  niskiej  ceny.  Takie  założenie  jest 

m.in. wynikiem faktu, iż przystępujący nie miał podstaw do powołania się w ramach kalkulacji 

wynagrodzenia  na  oferty  podwykonawców  aż  w  4  branżach,  pominął  szereg  kosztów,  co 

powoduje,  że  jego  wynagrodzenie  jest  niekompletne  (zawiera  błędy  w  wyliczeniu  ceny 

ofertowej polegające na pominięciu kilku istotnych pozycji), jak również wskazane podstawy 

wyliczenia  tego  wynagrodzenia  zostały  skonstruowane  post  factum  –  wbrew  treści  samej 

oferty (gdzie złożono oświadczenie woli o braku wykorzystania podwykonawców).    

Odwołujący  podniósł,  że  przystępujący  w  cenie  oferty  nie  uwzględnił  kosztów 

wykonania  mapy  do  celów  projektowych,  uzupełnienia  badań  geotechnicznych  wraz  z 


opracowaniem  wyników,  opracowania  harmonogramu  rzeczowo-finansowego  realizacji 

inwestycji ora

z sporządzenia projektu zieleni (zagospodarowanie wycinka i pielęgnacja). 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  8  czerwca  2021  roku  wniósł  o 

oddalenie odwołania. 

Do postępowania odwoławczego przystąpili: 

- wykonawca C. H. 

 po stronie odwołującego,  

-  wykonawca  PRO-

ARCHIVISION  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Krakowie  – 

po stronie 

zamawiającego. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  zostało  wszczęte  w  dniu  1 

grudnia 2020 roku. 

Zgodnie z pkt 8 opisu 

przedmiotu zamówienia stanowiącego Załącznik nr 1 do s.i.w.z 

w

ykonawca  dokona  niezbędnych  wymaganych  prawem  uzgodnień  dokumentacji 

wykonawczej  z  właściwymi  podmiotami,  wynikających  z  rozwiązań  przyjętych  w  toku  prac 

projektowych 

szczególności: 

uzgodnień 

konserwatorskich 

(z 

Wojewódzkim 

Konserwatorem Zabytków w Krakowie zakresie opracowywanej dokumentacji), uzgodnień z 

NIMOZ,  w  zakresie  zaopiniowa

nia  systemów:  sygnalizacji  p.poż,  sygnalizacji  włamania  i 

napadu, telewizji dozorowej i kontroli d

ostępu, innych wymaganych prawem. 

Zgodnie  z  treścią  pkt  2.2.  WERYFIKACJA  SPRAWDZANIE  DOKUMENTACJI 

PROJEKTOWEJ KONCEPCJI 

FUNKCJONALNO UŻYTKOWEJ: 

„Wykonawca  uzyska  wszelkie  wymagane  zgodnie  z  prawem  polskim  uzgodnienia,  opinie, 

dokumentacje i decyzje admini

stracyjne niezbędne dla wykonania zamówienia, 

Zamawiający  informuje,  że  aktualna  mapa  do  celów  projektowych  w  zakresie  niezbędnym 

dla niniejszej inwestycji jest aktualnie w opracowaniu na zlecenie Zamawiającego. 

Wykonawca  zweryfikuje  aktualność  mapy  do  celów  projektowych  po  uzyskaniu  jej  od 

Zamawiającego.  W  razie  stwierdzenia  braku  jej  aktualności  uzyska  aktualną  na  czas 

wykonywania projektu budowlan

ego mapę do celów projektowych.” 

Zgodnie  z  pkt.  7d  opisu  przedmiotu  zamówienia,  oferent  był  obowiązany  do 

wykonania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji inwestycji.  


Zgodnie z pkt 8d o.p.z., w zakres wielobranżowej dokumentacji wchodzi opracowanie 

Projektu dotyczącego zieleni.   

Zamawiający  w  dniu  18  grudnia  2020  roku  i  28  stycznia  2021  roku  wezwał 

prz

ystępującego  Pro  Archivision  Sp.  z  o.  o.  do  udzielenia  wyjaśnień  w  przedmiocie 

zaoferowanej  ceny. 

Zamawiający  wzywając  do  złożenia  wyjaśniań  wskazał,  iż  wyjaśnienie 

musi  uwzględniać  zakładaną  pracochłonność  (ilość  roboczogodzin)  oraz  wysokość 

wynagrodzenia  (stawki  wynagrodzenia)  z 

obligatoryjnymi  obciążeniami.  Zamawiający 

wskazał, iż oczekuje, aby wykonawca ujął inne koszty skalkulowane przy obliczaniu kosztu 

realizacji poszczególnych elementów zadania.  

Przystępujący udzielił odpowiedzi na wskazane wyżej wezwania w dniach 30 grudnia 

2020 roku i 2 lutego 2021 roku. 

W złożonych wyjaśnieniach przystępujący złożył wyjaśnienia oraz kalkulację cenową, 

przedstawiającą  koszty  związane  z  realizacją  zamówienia,  w  tym  oświadczenie  złożone 

przez Group AV Spółka z o.o. Przystępujący nie wskazał tego podwykonawcy w formularzu 

ofertowym. 

Przystępujący ProArchivision Spółka z o.o. w wyjaśnieniach z dnia 30 grudnia 2020 r. 

wskazał,  że  opinię  geotechniczną  i  wykonanie  ewentualnych  uzupełnień  skalkulowano  na 

kwotę 8000 zł. 

Przystępujący Pro Archivision Spółka z o.o. w wyjaśnieniach z dnia 30 grudnia 2020 

r. 

wskazał, że skalkulował projekt zieleni w wysokości 3000 zł. 

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie  jest  zasadne,  chociaż  nie  wszystkie  jego  zarzuty  zasługują  na 

uwzględnienie. 

Izba wskazuje, że zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy 

wprowadzające  ustawę  -  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  poz.  2020),  do 

postępowań  odwoławczych,  o  których  mowa  w  uchylanej  ustawie,  wszczętych  po  dniu  31 

grudnia 2020 

r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 

1 stycznia 2021r. stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień 

publicznych (Dz.U. z 2019r., poz. 2019) 

– dalej nPzp


W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący jest uprawniony do korzystania 

ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy nPzp. Okoliczność ta nie 

była pomiędzy stronami sporna. 

Izba uznała za uzasadniony zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 

4 i 6 oraz art. 90 ust. 3 ustawy P.z.p. przez zaniechanie odrzucenia oferty Pro Archivision sp. 

z  o.o.,  pomimo  że  oferta  ta  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia,  zawiera  błędy  w  obliczeniu  ceny  oraz  przez  wadliwą  ocenę  złożonych 

wyjaśnień tego wykonawcy i uznanie, że wyjaśnienia potwierdzają, że oferta ta nie zawiera 

rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  a  w  konsekwencji  zaniechanie 

odrzucenia  tej  of

erty  mimo,  iż  wykonawca  nie  złożył  wyjaśnień  spełniających  wymagania 

określone  w  art.  90  ust.  1-3  ustawy  P.z.p.,  a  oferta  zawiera  błędy  w  obliczeniu  ceny 

polegające  m.in.  na  pominięciu  przez  wykonawcę  obligatoryjnych  składników 

wynagrodzenia.  

Podstawą takiego rozstrzygnięcia Izby jest fakt, iż przystępujący Pro Archivision Sp. z 

o.o.  w  złożonej  ofercie  nie  wykazał,  że  przedmiotowe  zamówienie  będzie  wykonywał  przy 

pomocy  podwykonawcy  Group  AV  Sp.  z  o.o.,  natomiast  uwzględnił  ten  podmiot  w 

wyjaśnieniach zaoferowanej ceny. 

Jak  wskazała  Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  wyroku  z  dnia  22  sierpnia  2016  roku, 

sygn.  akt  KIO  1453/16, 

oświadczenie  co  do  tego,  jakie  części  zamówienia  wykonawca 

zamier

za powierzyć podwykonawcy, a więc oświadczenie referujące do sposobu wykonania 

zamówienia, jest oświadczeniem, które nie tylko merytorycznie kształtuje treść oferty, ale ma 

również ma  wpływ  na  proces  badania  oferty,  chociażby  w  kontekście  rażąco  niskiej  ceny  - 

gdy  dochodzi  do  wezwania  wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  i  dowodów.  Nie  jest  to  więc 

oświadczenie o walorze jedynie informacyjnym. 

Ustalony  w  niniejszej  sprawie  stan  faktyczny  wskazuje,  iż  przystępujący,  kalkulując 

cenę, którą następnie zaoferował zamawiającemu, nie uwzględnił w niej kosztów związanych 

z powierzeniem części zadania podwykonawcy Group AV. Tym samym wyjaśnienia złożone 

przez  przystępującego  w  wyniku  wezwania  do  wyjaśnienia  ceny,  nie  są  adekwatne  do 

założeń,  jakie  wykonawca  ten  przyjął  przy  kalkulacji.  Składane  przez  wykonawców 

wyjaśnienia  winny  potwierdzać  prawidłowość  wyliczenia  zaoferowanej  ceny  i  ujęcia 

wszystkich  kosztów.  Rozbieżność  pomiędzy  treścią  złożonej  oferty  a  treścią  wyjaśnień 

wskazuje,  iż  wyjaśnienia  nie  odnoszą  się  do  ceny,  a  ponadto  wskazują  na  nieuprawnioną 

zmianę  treści  oferty,  wykraczającą  poza  granice  możliwości  dokonywania  takich  zmian, 

wyznaczone 

przez  art.  87  ustawy  P.z.p.  Ze  wskazanego  wyżej  wyroku  z  dnia  22  sierpnia 

2016 roku wynika bowiem, iż za zmianę treści oferty należy uznać wszystko to, co wykracza i 


wprowadza  nowe  elementy  ponad  t

o,  co  zostało  objęte  pierwotnym  oświadczeniem 

wykonawcy. Z kolei z wyroku z dnia 13 sierpnia 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 992/09 

wynika, iż 

art.  87  ust.  1  zdanie  2  ustawy  P.z.p. 

należy interpretować tak, iż ewentualne próby zmiany 

treści oferty (ceny, przedmiotu, warunków realizacji itp.) w udzielonych wyjaśnieniach należy 

uznać za bezskuteczne/nieważne. 

Wskazując  na  powyższe  Izba  oceniła  wyjaśnienia  przystępującego  Pro  Archivision 

sp.  z  o.o.  za  nierzetelne  i 

niedające  podstaw  do  stwierdzenia,  że  zaoferowana  przez 

przystępującego  cena  nie  jest  rażąco  niska.  Wyjaśnienia  te  nie  korespondują  z  treścią 

złożonej oferty, a wręcz zmierzają do zmiany jej treści. Przystępujący nie wykazał zatem, iż 

będzie w stanie wykonać zamówienia na warunkach wskazanych w ofercie.  

Tym  samym  Izba  uznała,  że  oferta  przystępującego  podlega  odrzuceniu  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy P.z.p. i nakazała zamawiającemu dokonanie czynności 

jej odrzucenia. 

Odnosząc  się  do  poszczególnych  elementów,  których  –  w  ocenie  odwołującego  – 

przystępujący  nie  uwzględnił  w  zaoferowanej  cenie,  Izba  wskazuje,  iż  zarzuty  te  są 

uzasadnione  jedynie  częściowo.  Jeśli  chodzi  o  koszt  wykonania  mapy  do  celów 

projektowych

, zamawiający słusznie zauważył w odpowiedzi na odwołanie, iż wykonawcy nie 

byli  obow

iązani  uwzględniać  w  cenie  oferty  kosztu  sporządzenia  mapy,  ponieważ 

zamawiający taką mapą dysponuje. Wykonawcy obowiązani są jedynie do jej zweryfikowania 

i  ewentualnego  uaktualnienia,  co  nie  jest  równoznaczne  ze  sporządzeniem.  Z  kolei  koszt 

uzupełnienia  badań  geotechnicznych  wraz  z  opracowaniem  wyników  został  przez 

przystępującego  uwzględniony  i  wyceniony  na  kwotę  8  tys.  zł,  na  co  wskazywali  zarówno 

zamawiający, jak i przystępujący. W ocenie Izby, odwołujący nie zakwestionował skutecznie 

argumentacji wyra

żonej przez przeciwników procesowych w tym zakresie. 

Izba  podziela  natomiast  stanowisko  odwołującego  co  do  kosztów  opracowania 

harmonogramu  rzeczowo-

finansowego  realizacji  inwestycji  oraz  sporządzenia  projektu 

zieleni  wraz  z  inwentaryzacją.  Izba  wskazuje,  że  te  elementy  wymagałyby  dodatkowych 

wyjaśnień od przystępującego, jako że fakt ich uwzględnienia w cenie oferty przystępującego 

nie został wykazany, zaś zamawiający, żądając wyjaśnień od przystępującego, nie wymagał 

wskazania

,  czy  wykonawca  je  uwzględnił.  Jednakże,  z  uwagi  na  fakt,  iż  Izba  uznała  za 

zasadny  zarzut  nieuprawnionej  zmiany  treści  oferty  wyjaśnieniami  zaoferowanej  ceny  i  z 

tego  powodu  nakazała  odrzucenie  oferty  przystępującego,  ewentualne  nakazywanie 

składania kolejnych wyjaśnień należałoby uznać za bezprzedmiotowe.  

Izba  uznała  za  bezzasadny  zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  P.z.p. 

poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez przystępującego Pro Archivision Sp. z 


o.o.,  gdyż  oferta  ta  jest  niezgodna  z  s.i.w.z.,  ponieważ  wykonawca  ten  nie  dysponuje 

własnymi  zasobami  ani  zewnętrznym  podmiotem  pozwalającym  na  dokonanie  uzgodnienia 

dokumentacji elektrycznej, teletechnicznej i przeciwpożarowej z NIMOZ, który to obowiązek 

uzgodnienia dokumentacji wynika z istoty przedmiotu zamówienia i postanowień s.i.w.z. 

Zgodnie  z 

§  11  ust.  1  rozporządzenia  Ministra  Kultury  i  Dziedzictwa  Narodowego  z 

dnia  2  września  2014  r.  w  sprawie  zabezpieczania  zbiorów  muzeum  przed  pożarem, 

kradzieżą i innym niebezpieczeństwem grożącym ich zniszczeniem lub utratą (Dz. U. z 2014 

r. poz.1240), z

ainstalowanie lub przebudowę systemów: 

1) sygnalizacji pożarowej, 

2) sygnalizacji włamania i napadu, 

3) telewizji dozorowej lub 

4) kontroli dostępu 

–  stanowiących  zabezpieczenia  elektroniczne  poprzedza  się  opracowaniem  projektów  tych 

systemów.  W  myśl  §  12  ust.  1  wskazanego  rozporządzenia,  projekty  systemów,  o  których 

mowa  w  §  11  ust.  1,  podlegają  zaopiniowaniu  przez  państwową  instytucję  kultury,  której 

celem statutowym jest wyznaczanie i upowszechnianie standardów w zakresie muzealnictwa 

i ochrony zbiorów, zwaną dalej „instytucją kultury”. 

Odwołujący  powołując  się  na  wskazane  wyżej  przepisy,  podniósł,  iż  dla  uzyskania 

takiego uzgodnienia niezbędnym jest posiadanie uprawnień (wydawanych przez NIMOZ), do 

projektowania 

ob

iektach  wymagających  zabezpieczenia  zbiorów  muzealnych 

poprzedzonych stosownym szkoleniem

, zaś podmiot zgłoszony przez przystępującego takich 

uprawnień  nie  posiada.  W  ocenie  Izby,  stanowisko  to  jest  nieuprawnione.  Obowiązek 

posiadania zaświadczenia o ukończeniu specjalistycznych kursów z zakresu zabezpieczenia 

obiektów muzealnych wynikał z § 12 nieobowiązującego już rozporządzenia Ministra Kultury 

I  Dziedzictwa  Narodowego  z  dnia  1  grudnia  2008  r. 

w  sprawie  zabezpieczania  zbiorów  w 

muzeach  przed  pożarem,  kradzieżą  i  innym  niebezpieczeństwem  grożącym  zniszczeniem 

lub  utratą  zbiorów  oraz  sposobów  przygotowania  zbiorów  do  ewakuacji  w  razie  powstania 

zagrożenia (Dz.  U.  Nr  229  z  2008  roku,  poz.  1528).  Rozporządzenie to zostało uchylone z 

dniem  1  stycznia  2015  roku

,  zatem  nie  obowiązuje  w  przedmiotowym  postępowaniu  o 

udzielenie zamówienia publicznego, które zostało wszczęte w dniu 1 grudnia 2020 roku. 

Z uwagi na powyższe orzeczono jak na wstępie.  


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z 

dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych stosownie do wyniku postępowania 

oraz na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 

2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 

Przewodniczący: 

………………………………