KIO 1242/21 POSTANOWIENIE dnia 10 czerwca 2021 roku

Stan prawny na dzień: 11.10.2021

Sygn. akt: KIO 1242/21 

POSTANOWIENIE 

z dnia 10 czerwca 2021 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  10  czerwca  2021  r. 

Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

26 kwietnia 

2021 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia 

Remondis  Warmia  - 

Mazury  Spółka  z ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Olsztynie  i 

Remondis  Mrągowo  Spółka  z ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Olsztynie w 

postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Piecki 

przy  udziale  wykonawcy  P.  L. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład 

Usług  Komunalnych  P.  L.  w  Mrągowie  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego 

postanawia: 

1.  umarza 

postępowanie odwoławcze; 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Remondis  Warmia  - 

Mazury  Spółka  z ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Olsztynie  i  Remondis 

Mrągowo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Olsztynie  kwoty 6 750 

zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy) stanowiącej 

90% uiszczonego wpisu od 

odwołania. 

Stosownie  do  art. 

579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  - 

w terminie  14  dni  od  d

nia jego doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 1242/21 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Gmina  Piecki  (dalej  jako  „Zamawiający”)  prowadzi  postępowanie 

udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  podstawowym  pn.  „Odbiór  odpadów 

komunalnych  z  terenu  Gminy  Piecki”  (nr  ref.  RZK.271.2.2021).  Ogłoszenie  o zamówieniu 

zostało  opublikowane  w Biuletynie  Zamówień  Publicznych  z  dnia  31  marca  2021  r.  pod 

numerem    2021/BZP  00025655. 

Do  ww.  postępowania  o udzielenie  zamówienia 

zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  2019  ze  zm.,  dalej  jako  „ustawa  Pzp”).  Wartość 

s

zacunkowa  zamówienia  nie  przekracza  progów  unijnych,  o  których  mowa  w art.  3  ust.  1 

ustawy Pzp. 

W  dniu  26 kwietnia  2021  r.  wykonawcy 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia  Remondis  Warmia  -  Mazury  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzi

bą  w  Olsztynie  i  Remondis  Mrągowo  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą  w Olsztynie  (dalej  jako  „Odwołujący”)  wnieśli  odwołanie  wobec  czynności 

Zamawiającego podjętej w ww. postępowaniu polegającej na wyborze oferty wykonawcy P. 

L. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład  Usług  Komunalnych  P.  L.  w 

Mrągowie (dalej jako „ZUK”) oraz zaniechaniu odrzucenia oferty ww. wykonawcy, względnie 

wezwania  go  do  udzielenia  wyjaśnień  i  poprawienia  lub  uzupełnienia  dokumentów. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) w zw. z art. 266 w z art. 112 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 116 w zw. 

art.  16  ustawy  Pzp  w  zw.  z  §  9  ust.  1  pkt  2  rozporządzenia  Ministra  rozwoju,  pracy 

i technologii  z  dnia  23 

grudnia  2020  r.  w  sprawie  podmiotowych  środków  dowodowych 

oraz  innych  dokumentów  lub  oświadczeń,  jakich  może  żądać  zamawiający  od 

wykonawcy  (Dz.  U.  z  2020  r.,  poz.  2415)  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

wykonawcy  ZUK,  w  sytuacji  gdy  nie  spełnia  on  warunku  udziału  w  postępowaniu, 

dotyczącego  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  w  zakresie  doświadczenia 

wykonawcy;  

względnie  (w  przypadku  uznania  przez  Izbę  braku  podstaw  do  odrzucenia  oferty 

wykonawcy ZUK)  

art.  128  ust.  4  w  zw.  z art.  ustawy 266  Pzp  poprzez zaniechanie  wezwania  wykonawcy 

ZUK do udzielenia wyjaśnień w zakresie dotyczącym wartości usługi świadczonej przez 

wykonawcę na rzecz Piekarni Cukierni M. S. w odniesieniu do ostatnich trzech lat przed 

upływem terminu składania ofert; 

2.  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) w zw. z art. 266 w zw. z art. 112 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 116 

zw.  z  art.  16  ustawy  Pzp  w  zw.  z  §  9  ust.  1  pkt  10  rozporządzenia  Ministra  rozwoju, 


pracy  i  technologii  z  dnia  23  grudnia  2020  r.  w  sprawie  podmiotowych  środków 

dowodo

wych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający 

od poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy ZUK, w sytuacji gdy nie dysponuje 

on  pojazdem  o  ładowności  do  3,5  tony  do  odbierania  zmieszanych  odpadów 

komunalnych  z  funkcją  kompaktującą  (śmieciarka),  umożliwiającym  dojazd  do  trudno 

dostępnych działek położonych na koloniach miejscowości, a w konsekwencji nie spełnia 

on warunku udziału w postępowaniu, dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej 

w zakresie doświadczenia wykonawcy; 

względnie  (w  przypadku  uznania  przez  Izbę  braku  podstaw  do  odrzucenia  oferty 

Wykonawcy)  

art.  128  ust.  1  lub  4  w  zw.  z  art.  266  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania 

Wykonawcy  do  poprawienia  lub  uzupełnienia  w  wyznaczonym  terminie  dokumentu,  tj. 

„Wykazu  urządzeń  technicznych  -  Pojazdów”,  w  celu  wykazania,  że  wykonawca 

dysponuje  pojazdem  o  ładowności  do  3,5  tony  do  odbierania  zmieszanych  odpadów 

komunalnych  z 

funkcją  kompaktującą  (śmieciarka),  umożliwiającym  dojazd  do  trudno 

dostępnych  działek  położonych  na  koloniach  miejscowości,  a  co  najmniej  do  złożenia 

wyjaśnień w tym zakresie. 

Odwołujący  w  oparciu  o  tak  postawione  zarzuty  wniósł  o  unieważnienie  czynności 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  przeprowadzenie  ponownego  badania  i  oceny  ofert, 

a ramach  tej 

czynności  nakazanie  Zamawiającemu    odrzucenia  oferty  wykonawcy  ZUK  na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp, względnie (w przypadku uznania przez Izbę 

braku podstaw do odrzucenia oferty wykonawcy ZUK) nakazanie Zamawiającemu wezwania 

wykonawcy 

ZUK  do  uzupełnienia  lub  poprawienia  Wykazu  urządzeń  technicznych  – 

pojazdów  tak,  aby  wykazał  on,  że  dysponuje  on  wszystkimi  wymaganymi  przez 

Zamawiającego pojazdami, w tym jednym pojazdem o ładowności do 3,5 tony do odbierania 

zmieszanych  odpadów  komunalnych  z  funkcją  kompaktującą  (śmieciarka),  umożliwiającym 

dojazd do trudno dostępnych działek, położonych na koloniach miejscowości.  

Wobec  spełnienia  przesłanek  wynikających  z  art.  525  ustawy  Pzp  Izba  dopuściła  do 

udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  w  charakterze  jego  Uczestnika  wykonawcę  P.  L. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład  Usług  Komunalnych  P.  L.  w 

Mrągowie  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego. 

Izba  ustaliła,  iż  w  dniu  10  czerwca  2021  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

wpłynęło  oświadczenie  Odwołującego  o  wycofaniu  odwołania  w  całości,  podpisane  przez 

osob

ę umocowaną do reprezentacji zgodnie z dokumentami załączonymi do odwołania.  


Zgodnie  z art.  520  ustawy  Pzp 

Odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy  (ust.  1).  Cofnięte  odwołanie  nie  wywołuje  skutków  prawnych,  jakie 

ustawa  wiąże  z wniesienie  odwołania  do  Izby  (ust.  2).  Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Izba 

uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o art. 

568  pkt  1  ustawy  nPzp,  w  myśl  którego  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze,  w  formie 

postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.  

kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575 

ustawy  nPzp 

w  zw.  z    §  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w 

sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2437),  nakaz

ując  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  z  rachunku  Urzędu 

Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Przewodniczący:      ……………………………….………