Sygn. akt: KIO 1242/21
POSTANOWIENIE
z dnia 10 czerwca 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 10 czerwca 2021 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
26 kwietnia
2021 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Remondis Warmia -
Mazury Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Olsztynie i
Remondis Mrągowo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Olsztynie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Piecki
przy udziale wykonawcy P. L.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład
Usług Komunalnych P. L. w Mrągowie zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Remondis Warmia -
Mazury Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Olsztynie i Remondis
Mrągowo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Olsztynie kwoty 6 750
zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy) stanowiącej
90% uiszczonego wpisu od
odwołania.
Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od d
nia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 1242/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Gmina Piecki (dalej jako „Zamawiający”) prowadzi postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym pn. „Odbiór odpadów
komunalnych z terenu Gminy Piecki” (nr ref. RZK.271.2.2021). Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 31 marca 2021 r. pod
numerem 2021/BZP 00025655.
Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia
zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm., dalej jako „ustawa Pzp”). Wartość
s
zacunkowa zamówienia nie przekracza progów unijnych, o których mowa w art. 3 ust. 1
ustawy Pzp.
W dniu 26 kwietnia 2021 r. wykonawcy
wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Remondis Warmia - Mazury Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzi
bą w Olsztynie i Remondis Mrągowo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Olsztynie (dalej jako „Odwołujący”) wnieśli odwołanie wobec czynności
Zamawiającego podjętej w ww. postępowaniu polegającej na wyborze oferty wykonawcy P.
L.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Komunalnych P. L. w
Mrągowie (dalej jako „ZUK”) oraz zaniechaniu odrzucenia oferty ww. wykonawcy, względnie
wezwania go do udzielenia wyjaśnień i poprawienia lub uzupełnienia dokumentów.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) w zw. z art. 266 w z art. 112 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 116 w zw.
z
art. 16 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra rozwoju, pracy
i technologii z dnia 23
grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych
oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy (Dz. U. z 2020 r., poz. 2415) poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy ZUK, w sytuacji gdy nie spełnia on warunku udziału w postępowaniu,
dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej w zakresie doświadczenia
wykonawcy;
względnie (w przypadku uznania przez Izbę braku podstaw do odrzucenia oferty
wykonawcy ZUK)
art. 128 ust. 4 w zw. z art. ustawy 266 Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy
ZUK do udzielenia wyjaśnień w zakresie dotyczącym wartości usługi świadczonej przez
wykonawcę na rzecz Piekarni Cukierni M. S. w odniesieniu do ostatnich trzech lat przed
upływem terminu składania ofert;
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) w zw. z art. 266 w zw. z art. 112 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 116
w
zw. z art. 16 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra rozwoju,
pracy i technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków
dowodo
wych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający
od poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy ZUK, w sytuacji gdy nie dysponuje
on pojazdem o ładowności do 3,5 tony do odbierania zmieszanych odpadów
komunalnych z funkcją kompaktującą (śmieciarka), umożliwiającym dojazd do trudno
dostępnych działek położonych na koloniach miejscowości, a w konsekwencji nie spełnia
on warunku udziału w postępowaniu, dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej
w zakresie doświadczenia wykonawcy;
względnie (w przypadku uznania przez Izbę braku podstaw do odrzucenia oferty
Wykonawcy)
art. 128 ust. 1 lub 4 w zw. z art. 266 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
Wykonawcy do poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie dokumentu, tj.
„Wykazu urządzeń technicznych - Pojazdów”, w celu wykazania, że wykonawca
dysponuje pojazdem o ładowności do 3,5 tony do odbierania zmieszanych odpadów
komunalnych z
funkcją kompaktującą (śmieciarka), umożliwiającym dojazd do trudno
dostępnych działek położonych na koloniach miejscowości, a co najmniej do złożenia
wyjaśnień w tym zakresie.
Odwołujący w oparciu o tak postawione zarzuty wniósł o unieważnienie czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej, przeprowadzenie ponownego badania i oceny ofert,
a ramach tej
czynności nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty wykonawcy ZUK na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp, względnie (w przypadku uznania przez Izbę
braku podstaw do odrzucenia oferty wykonawcy ZUK) nakazanie Zamawiającemu wezwania
wykonawcy
ZUK do uzupełnienia lub poprawienia Wykazu urządzeń technicznych –
pojazdów tak, aby wykazał on, że dysponuje on wszystkimi wymaganymi przez
Zamawiającego pojazdami, w tym jednym pojazdem o ładowności do 3,5 tony do odbierania
zmieszanych odpadów komunalnych z funkcją kompaktującą (śmieciarka), umożliwiającym
dojazd do trudno dostępnych działek, położonych na koloniach miejscowości.
Wobec spełnienia przesłanek wynikających z art. 525 ustawy Pzp Izba dopuściła do
udziału w postępowaniu odwoławczym w charakterze jego Uczestnika wykonawcę P. L.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Komunalnych P. L. w
Mrągowie zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.
Izba ustaliła, iż w dniu 10 czerwca 2021 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
wpłynęło oświadczenie Odwołującego o wycofaniu odwołania w całości, podpisane przez
osob
ę umocowaną do reprezentacji zgodnie z dokumentami załączonymi do odwołania.
Zgodnie z art. 520 ustawy Pzp
Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy (ust. 1). Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie
ustawa wiąże z wniesienie odwołania do Izby (ust. 2). Biorąc pod uwagę powyższe, Izba
uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o art.
568 pkt 1 ustawy nPzp, w myśl którego Izba umarza postępowanie odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575
ustawy nPzp
w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437), nakaz
ując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………………………….………