Sygn. akt: KIO 1231/21
WYROK
z dnia 25 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Emil Kawa
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 maja 2021 roku w Warszawie
odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 kwietnia 2021 r. przez
wykonawcę Copma Polska Sp. z o.o., ul. Halicka 9, 31-036 Kraków w postępowaniu
prowadzonym przez
Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o., ul. Sienkiewicza
100 Toruń
orzeka
oddala odwołanie
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000,00 (piętnaście tysięcy) złotych
uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania,
kosztami postępowania obciąża odwołującego
Copma Polska Sp. z o.o., ul. Halicka
036 Kraków
zasądza od odwołującego Copma Polska Sp. z o.o., ul. Halicka 9, 31-036 Kraków na
rzecz zamawiającego Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o., ul.
Sienkiewicza 24/26, 87-
100 Toruń kwotę 3 600,00 (trzy tysiące sześćset ) złotych
tytułem zwrotu kosztu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący …………………………
Sygn. KIO 1231/21
UZASADNIENIE
Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o., ul. Sienkiewicza 24/26, 87-100 Toruń,
zwany dalej „zamawiającym” prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
w trybie przetargu nieograniczonego pn. Dostawa pojazdu technicznego do czyszczenia
torowiska.
Numer ogłoszenia w DUUE: 2020/S 252-637680. Numer referencyjny
postępowania: MZK.D-251-13/2020.
W dniu 14 kwietnia 2021 r. z
amawiający przekazał informacje drogą elektroniczną o
wyborze oferty najkorzystniejszej
. O takiej czynności zamawiającego odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej wniósł wykonawca Copma Polska Sp. z o.o., ul. Halicka 9, 31-
036 Kraków, dalej zwany „odwołującym”. W wniesionym odwołaniu zarzucił zamawiającemu
wykluczenie odwołującego z postępowania oraz uznania, że jego oferta podlega odrzuceniu.
Podnosząc powyższe wskazał, że zamawiający naruszył:
art. 24 ust 1 pkt 12 ustawy Pzp poprzez jego zastosowanie i wykluczenie
o
dwołującego z Postępowania, pomimo że wykazał, iż spełnia warunki udziału w
Postępowaniu, i w konsekwencji odrzucenie oferty odwołującego (art. 24 ust 4 ustawy Pzp),
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez jego zastosowanie i uznanie, że treść oferty
Odwołującego nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ),
a w konsekwencji:
art. 7 ust 1 i 3 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasady prowadzenia postępowania o
udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji, równe
traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości, a
także poprzez brak rzetelnej oceny oferty odwołującego.
Podnosząc powyższe zarzuty wniósł o nakazanie zamawiającemu unieważnienia
czynności wykluczenia odwołującego z postępowania, unieważnienie odrzucenia jego oferty
oraz powtórzenia czynności badania i oceny ofert.
Uzasadniając podniesione zarzuty podał, że
z
godnie z punktem 3,2.3. SIWZ dot.
zdolności technicznej lub zawodowej zamawiający postawił warunek, iż „Za Wykonawcę
spełniającego warunki udziału w postępowaniu zostanie uznany Wykonawca, który wykaże,
że wykonał (tj. zakończył) należycie, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co
najmnie
j jedną dostawę obejmującą co najmniej 1 sztukę dwudrogowego specjalnego
pojazdu do czyszczenia rowków szyn wodą pod ciśnieniem oraz przestrzeni
międzyszynowęj. Za zakończoną dostawę jednego pojazdu uznaje się również zakończoną
dostawę jednego pojazdu w ramach umowy obejmującej dostawę większej liczby pojazdów,
której należyte wykonanie zostało potwierdzone.”
Odwołujący przekazał wykaz dokonanych dostaw wraz ze stosownymi referencjami, a także
rysunek wraz z opisem, z zaznaczeniem głównych podzespołów pojazdu. W złożonym
wykazie o
dwołujący wskazał następujący przedmiot dostawy:
„Wyprodukowanie i dostawa pojazdu dwudrogowego asenizacyjnego
wielofunkcyjnego, tj.
wielofunkcyjny pojazd drogowoszynowy na rzecz ART. In Energy Sp. z o.o.
”, a także „Pojazd
dwudrogo
wy, asenizacyjny wielofunkcyjny z przeznaczeniem również do innych zastosowań
do funkcjonalności i zabudowy na rzecz UAB HVitras-S” Zamknięta Spółka Akcyjna.
Przedstawione do wykazu referencie
, zdaniem odwołującego jednoznacznie potwierdzały, że
wskazane p
rzez dostawy, świadczą o spełnianiu przez odwołującego warunków udziału w
p
ostępowaniu.
Podniósł, że zamawiający uznał, że zarówno przedstawiony wykaz, a także referencje nie
potwierdzają spełniania warunków udziału w postępowaniu. W odpowiedzi na wezwanie
o
dwołujący przedstawił m.in. aktualizację przedstawionych informacji/ doprecyzowanie
referencji dot. dostaw na rzecz UAB „Vitras-S”, w których jednoznacznie wskazano, że
o
dwołujący należycie dostarczył na rzecz spółki pojazd dwudrogowy specjalny do
czysz
czenia rowków szyn wodą pod ciśnieniem oraz czyszczeniem przestrzeni
międzyszynowej. W ocenie zamawiającego odwołujący pomimo powyższego nie wykazał
spełniania warunków udziału w Postępowaniu.
Nawiązując do stanowiska zamawiającego podniósł, że przedłożone pierwotne referencje jak
i wykaz świadczyły o tym, że odwołujący spełnia warunki udziału w postępowaniu. Podkreślił,
że niewątpliwie zamawiający jako profesjonalista ma świadomość i wiedzę, że pojazd
asenizacyjny drogowo
szynowy, nie służy do niczego innego, jak właśnie do czyszczenia i
utrzymywania torowisk, a co za tym idzie spełnia w stopniu niezbędnym oczekiwane przez
z
mawiającego parametry. W profesjonalnym obrocie, na rynku dostaw pojazdów
specjalistycznych, przeznaczonych do utrzymywania torowisk, takie oznaczenie przedmiotu
dostaw jakiego dokonał odwołujący jest jednoznaczne. Obecnie czyszczenie torowisk, w tym
przestrzeni międzyszynowej jest wykonywane za pomocą dwóch głównych metod z
wykorzystaniem powietrza pod ciśnieniem lub wody. Sam fakt, że w wykazie dostaw
wskazano, że dostarczane pojazdy są asenizacyjne tj. służą do wywozu nieczystości
ciekłych, skutkuje koniecznością dokonywania czyszczenia za pomocą wody. W żadnym
aspekcie wiążących wymagań SIWZ, odwołujący nie przedstawił produktu, który byłby
ewidentnie sprzeczny z wymaganiami z
amawiającego.
Stwierdził, że powyższe zostało potwierdzone zarówno w pierwszych referencjach, gdzie
wskazano, że dostarczany pojazd, służący do utrzymania infrastruktury kolejowej, posiadał
beczkę do transportowania wody jak i beczkę asenizacyjną (referencje Art. In Energy), a
także w aktualizacji referencji UAB Vitras-S gzie wskazano wprost, że odwołujący dostarczył
„pojazd dwudrogowy specjalny do czyszczenia rowków szyn wodą pod ciśnieniem oraz
czyszczeniem przestr
zeni międzyszynowej". Tym samym czynności podejmowane przez
z
amawiającego należy oceniać jako oderwane od stanu faktycznego.
Zauważył, że zamawiający niezasadnie oczekuje od wykonawców, aby w Wykazie dostaw
wskazywali na wykonanie usług o dokładnie takiej treści jak w treści specyfikacji. Podał, że
z
amawiający w wezwaniu z 25 marca 2021 r. stwierdza: „(...) złożone wraz z ofertą
referencje nie potwierdzają, że dostawy zostały wykonane należycie.", kiedy to w treści
pierwotnych
referencji
UAB
„Vitras-S”
wskazano
„Pojazd
charakteryzuje
się
bezawaryjnością, jest w ciągłej eksploatacji i trzymywany przez mobilny serwis producenta
pojazdów firmy Compa Polska”, co jednoznacznie przesądza o fakcie, że dokonano dostawy
przedmiotu zamówienia z należytą starannością, mimo że podmiot wystawiający referencje
nie użył słowa „należycie”, czego niezasadnie wymagał zamawiający. Nadto w uzasadnieniu
wykluczenia o
dwołującego z postępowania, zamawiający wskazał, że oferta odwołującego
podlega odrzuceniu, z uwagi na jej rzekomą niezgodność ze SIWZ. Zamawiający wskazał,
że dostarczone rysunki techniczne są ogólne mało precyzyjne, a także że nie pozwalają na
ocenę funkcjonalności pojazdu oraz nie zaznaczono istotnych urządzeń wyposażenia.
Zgodnie z pkt. 4. 10 SIWZ do oferty należało dołączyć „Rysunek 3D lub rysunek techniczny z
zaznaczeniem głównych podzespołów pojazdu z opisem. Zarzut ten jest zdaniem
odwołującego całkowicie niezasadny, gdyż to zamawiający odczytywał przedłożony rysunek
nieprawidłowo, a także w oderwaniu od załączonego opisu. Zamawiający mylnie twierdzi, że
„dokładnie określił co powinien zawierać rysunek”, gdyż wskazał jedynie, że musi zawierać
zaznaczenie głównych podzespołów, bez sprecyzowania co rozumie przez główne
podzespoły. Mimo braku precyzji zamawiającego, odwołujący sporządził rysunek techniczny
stosowanie do wymagań tj. do parametrów, które powinny zostać ujęte w opisie rysunku
technicznego. Odwołujący przedłożył rysunek techniczny w formacie pdf., co umożliwiało
swobodne przybliżanie w celu dokładnego zbadania każdego elementu naniesionego, tym
samym zarzuty rzekomej nieprecyzyjności są niezasadne. Wszystkie elementy podzespołów,
stosownie do wymaganego opisu, zostały zaznaczone liczbami arabskimi od 1 do 4 oraz od
6 do 10, a następnie opisano je w załączniku do rysunku.
Nadto wskazał na inne – poprzednie zamówienie, które zostało unieważnione w
którym złożył takie same dokumenty jak w tym postępowaniu tj. Wykaz i referencje i
zamawiający nie zgłaszał jakichkolwiek zastrzeżeń do przedłożonych dokumentów, które to
mogłyby skutkować wykluczeniem odwołującego, bądź też odrzuceniem jego oferty.
Zamawiający w złożonej na piśmie odpowiedzi na odwołanie wniósł o oddalenie
zarzutów odwołania jako niezasadnych. Odnosząc się do zarzutu niewykazania spełniania
waru
nku udziału w postepowaniu podał, że
wykonawca ubiegający się o udzielnie
zamówienia w niniejszym postępowaniu powinien przedstawić zarówno wykaz dostaw
zgodnie ze wzorem załączonym do SIWZ, jak i na potwierdzenie należytego wykonania
dostaw, referencje (l
ub inne dokumenty) wystawione przez podmiot, na rzecz którego
dostawy były wykonywane. Nieprzekazanie zamawiającemu któregokolwiek z powyższych
dokumentów należy traktować jako autonomiczną przesłankę wykluczenia z powodu braku
wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu, zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt. 12
Pzp.
Odwołujący złożył ofertę w przedmiotowym postępowaniu w dniu 11.02.2021 r. Oferta
ta została najwyżej oceniona przez zamawiającego wg kryteriów oceny ofert przewidzianych
w treści SIWZ, w związku z czym zamawiający wezwał odwołującego pismem z dnia 15
marca 2021 r. w trybie art. 26 ust. 1 Pzp
do złożenia dokumentów potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, brak podstaw do wykluczenia z postępowania
oraz spełnianie przez oferowane
dostawy wymagań określonych przez zamawiającego w
treści SIWZ. W odpowiedzi na wezwanie odwołujący złożył m. in. wykaz dostaw oraz
referencje dotyczące dostawy pojazdów dla spółek ART In Energy sp. z o.o. oraz UAB
Vitras-
S Zamknięta Spółka Akcyjna. W wyniku weryfikacji ww. dokumentów zamawiający
stwierdził, że złożony wykaz wraz z referencjami nie potwierdza spełniania warunku udziału
w postępowaniu dotyczącego doświadczenia wykonawcy określonego w pkt. 3.2.3. SIWZ z
uwagi na inne przeznaczenie dostarc
zonych pojazdów w stosunku do pojazdu opisanego w
treści warunku udziału w postępowaniu. W treści warunku mowa jest o pojeździe do
czyszczenia rowków szyn wodą pod ciśnieniem oraz przestrzeni międzyszynowej, a zatem
wysoce wyspecjalizowanego pojazdu przeznaczonego do utrzymania infrastruktury torowej
tramwajowej. Rowki szyn występują bowiem wyłącznie w szynach tramwajowych (rys. 1 i 2),
natomiast szyny kolejowe pozbawione są tego elementu konstrukcji (rys. 3). Tymczasem w
wykazie dostaw złożonym przez odwołującego mowa jest w pozycji 1 o dostawie pojazdu
dwudrogowego asenizacyjnego wielofunkcyjnego, a w pozycji 2 o dostawie pojazdu
dwudrogowego, asenizacyjnego wielofunkcyjnego z przeznaczeniem również do innych
zastosowań do funkcjonalności i zabudowy. Pojazdy asenizacyjne to pojazdy przeznaczone
do odsysania i transportu nieczystości płynnych, w tym między innymi pojazdy służące do
wywozu nieczystości ciekłych bezpośrednio z szamb bezodpływowych do punktów
zlewnych. Pojazdy asenizacyjne dwudrogowe stosowane
w branży torowej służą do
odsysania nieczystości płynnych ze studni odwodnień torowych (rys. 4). Pojazdy te są
całkowicie inne od pojazdów dwudrogowych do czyszczenia rowków szyn wodą pod
ciśnieniem oraz przestrzeni międzyszynowej (rys. 5), ponieważ pojazdy do czyszczenia
rowków szyn wyposażone są w specjalny moduł czyszczący (rys. 6), którego częścią jest
dysza doprowadzająca wodę pod dużym ciśnieniem 600-1000 bar (rys. 7). Takie rozwiązanie
pozwala skutecznie usunąć ubity i twardy jak beton osad zalegający w rowkach szyn (rys. 8).
Czyszczenie rowków szyn w inny sposób jest nieskuteczne i nieefektywne. Zamawiający
mając na względzie złożoność takiego systemu i chcąc uniknąć eksperymentowania przez
Wykonawcę z budową modułu czyszczącego rowki szyn wodą pod ciśnieniem postawił
techniczny warunek udziału przedstawiony w punkcie 3.2.3 SIWZ. Innymi słowy, wskazane w
złożonym przez odwołującego wykazie dostawy nie odpowiadały postawionemu przez
Zamawiającego warunku udziału w postępowaniu. Otóż ani pojazd asenizacyjny
wielofunkcyjny ani też pojazd asenizacyjny wielofunkcyjny z przeznaczeniem również do
innych zastosowań do funkcjonalności i zabudowy nie są dwudrogowym specjalnym
pojazdem do czyszczenia rowków szyn wodą pod ciśnieniem oraz przestrzeni
międzyszynowej. Tym samym treść wykazu dostaw w żaden sposób nie potwierdziła, że
Odwołujący posiada doświadczenie wymagane przez Zamawiającego i nie ma tutaj
znaczenia, że pojazdy asenizacyjne dostarczone przez Odwołującego były dwudrogowe.
Ponadto złożone referencje nie potwierdziły należytego wykonania dostaw ujętych w
wykazie.
W wezwaniu w trybie art. 26 ust. 1 Pzp, z
amawiający zwrócił się również do odwołującego o
przedłożenie odpowiedniego rysunku wraz z opisem, zgodnie z pkt 4.3.10 SIWZ. Otóż, na
potwierdzenie spe
łniania przez oferowane dostawy wymagań określonych w treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w pkt 4.3.10. SIWZ zamawiający wymagał
złożenia: Rysunku 3D lub rysunku technicznego z zaznaczeniem głównych podzespołów
pojazdu z opisem - w celu potw
ierdzenia spełnienia przez oferowane dostawy wymagań
określonych przez Zamawiającego. Opis powinien zawierać:
wymiary pojazdu: długość, szerokość, wysokość;
nadwozie - zabudowa:
•
kontener na śmieci,
•
zbiornik wody,
•
komora agregatów: agregaty i urządzenia wymagane do napędu urządzeń
zbierających odpadki (pompy hydrauliczne, dmuchawa (odkurzacz) z napędem
hydrostatycznym, pompy wody);
urządzenia ssące (dysze ssące z wężami ssącymi);
ssawa ręczna - wysięgnik, podnoszony i obniżany pneumatycznie, umiejscowiony z
tyłu pojazdu;
układ do jazdy po szynach - podwozie szynowe:
•
rozstaw osi,
•
prześwit między podwieszonymi kołami szynowymi a nawierzchnią drogi,
•
konstrukcję wózka szynowego.
W odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 26 ust. 1 Pzp o
dwołujący złożył dokument
zatytułowany „zdjęcia poglądowe pojazdu”, na którym zamieszczono rysunek pojazdu bez
opisu oraz trzy zdjęcia przedstawiające trzy różne pojazdy. Zdjęcia nie są spójne z
rysunkiem. Brakuje wskazanych w punktach 2-
5 głównych podzespołów pojazdu oraz opisu
w związku z czym dokument nie spełniał wymagań pkt 4.3.10. SIWZ.
W związku z
powyższym, pismem z dnia 25 marca 2021 r. znak MZK.D-251-13/8/2020 Zamawiający
wezwał Odwołującego do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 Pzp w zakresie
wykazu dostaw wraz ze złożeniem referencji potwierdzających ich należyte wykonanie celem
potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu opisanego w pkt. 3.2.3 SIWZ oraz
rysunku wraz z opisem zgodnie z wymogami pkt 4.3.10. SIWZ. W odpowiedzi na wezwanie
o
dwołujący złożył aktualizację referencji wystawionych przez spółkę UAB „Vitra-S”
Zamknięta Spółka Akcyjna Oddział w Polsce z dnia 09.06.2020 r., oraz rysunek techniczny
bez wymaganego zaznaczenia głównych podzespołów pojazdu. Wykonawca nie złożył
wykazu dostaw zgodnie z wezwaniem i tym samym nie potwierdził spełniania warunku
udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania wymaganego doświadczenia. W tym
miejscu należy podkreślić, że pojazd wskazany w treści wykazu dostaw oraz pierwotnie
złożonych referencji jest pojazdem o innym przeznaczeniu niż pojazd wskazany w treści
złożonej na wezwanie aktualizacji referencji i tym samym wykaz dostaw oraz uzupełniona
aktualizacja referencji są niespójne. Podkreślił także, że bez znaczenia są również
twierdzenia o
dwołującego, iż pierwotnie złożone dokumenty świadczą o spełnieniu przez
niego warunków udziału w postępowaniu. Otóż, jeżeli odwołujący miał takie zapatrywanie i
nie zgadzał się z dokonaną przez Zamawiającego oceną i w konsekwencji czynnością w
postaci wezwania w trybie art. 26 ust. 3 Pzp
., to winien ją zaskarżyć na podstawie w
odpowiednim terminie. Tymczasem o
dwołujący tego nie uczynił, co więcej odpowiedział na
wezwanie z
amawiającego.
W celu wyjaśnienia niespójności wykazu dostaw oraz pierwotnie złożonych referencji z
aktualizacją referencji zamawiający, pismem z dnia 29 kwietnia 2021 r. znak MZK.D-251-13-
14/2020, na podstawie § 2 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w
sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w
postępowaniu o udzielenie zamówienia (tj. Dz.U. 2020 poz. 1282), zawnioskował do spółki
UAB "TOP RAILS" sp. z o.o. Oddział w Polsce (będącej kontynuatorem działalności spółki
UAB "VITRAS-
S" Zamknięta Spółka Akcyjna Oddział w Polsce - dalej UAB "VITRAS-S"), o
udzielenie informacji dotyczących referencji wystawionych przez spółkę UAB "VITRAS-S,
wystawionych w dniu 17.09.2019 r. oraz 09.06.2020
r. spółce COPMA POLSKA Sp. z o.o.,
ul. Halicka 9, 31-
036 Kraków, podpisanych przez Dyrektora Oddziału Pana K. J. T. . Niestety
z
amawiający nie otrzymał odpowiedzi na pismo skierowane pocztą ani wysłane maile do
firmy jak i do Dyrektora Zarządzającego. W związku z brakiem odpowiedzi zamawiający
wysłał pocztą elektroniczną pismo z dnia 29.04.2021 r. znak MZK.D-251-13-17/2020
skierowane do Pana K. J. T.
byłego Dyrektor Oddziału Spółki UAB "VITRAS-S" Zamknięta
Spółka Akcyjna Oddział w Polsce w sprawie udzielenia informacji dotyczących referencji.
Zamawiający otrzymał odpowiedź mailową na ww. pismo w dniu 10.05.2021 r. Z treści
wiadomości wynika, że dostarczony przez odwołującego pojazd jest dwudrogowy,
pozwalający na wykonanie zgrzewania szyn w torze do czego jest przede wszystkim
wykorzystywany oraz do zawieszania sieci trakcyjnej, w przypadku prowadzenia prac
utrzymaniowych i budowlanych na sieci kolejowej, po zamontowaniu żurawia. Pojazd ten jest
przeznaczony do wykonywania i obsługi prac oraz usług wykonywanych na torach. Pan K. J.
T.
nie potwierdził, że pojazd ten jest pojazdem dwudrogowym, specjalnym przeznaczonym
do czyszczenia rowków szyn wodą pod ciśnieniem oraz czyszczenia przestrzeni
międzyszynowej. Na uwagę zasługuje fakt, że referencje wystawione w dniu 09.06.2020r.
o
dwołujący mógł złożyć wraz z dokumentami przekazywanymi na wezwanie z art. 26 ust. 1
Pzp
w dniu 22.03.2021 r. skoro już je posiadał. Zastanawiające jest to, że w referencjach
wystawionych w dniu 09.06.2020 r. przytoczono dokładnie techniczny warunek udziału tj.
„pojazd dwudrogowy specjalny do czyszczenia rowków szyn wodą pod ciśnieniem oraz
czyszczenia przestrzeni międzyszynowej ”, gdy takie sformułowanie warunku udziału
pojawiło się po raz pierwszy dopiero w dniu 08.09.2020 r. w SIWZ postępowania
przetargowego nr MZK.D-251-
08/2020, na dokładnie taki sam pojazd.
Podsumowując powyższe zamawiający stwierdził, że jeżeli chodzi o brak spełnienia
warunku udziału w postępowaniu przez odwołującego, zamawiający podkreśla, że dostawy
wskazane w W
ykazie dostaw, którym dysponuje (jedyny, jaki przedstawił odwołujący, tj. w
odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 26 ust. 1 Pzp
.) nie odpowiadają warunkowi jaki został
postawiony w przedmiotowym postępowaniu przez zamawiającego, a jak już wyżej
wskazano, wykaz dostaw jako oświadczenie własne wykonawcy stanowi podstawowy
element weryfikacji w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej.
Odnosząc się do kwestii niespełnienia wymagań w zakresie przedłożenia przez
o
dwołującego rysunków technicznych, o których mowa w pkt 4.3.10 SIWZ wskazał, że
przekazane w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 26 ust. 3 Pzp
., do uzupełnienia rysunki
techniczne nie zawierają wymaganego zaznaczenia głównych podzespołów pojazdu, stąd
nie sposób stwierdzić, że odwołujący potwierdził (zgodnie z wymogiem określonym w pkt
4.3.10. SIWZ), że oferowane dostawy spełniają wymagania określone przez
Zamawiającego.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron na podstawie zebranego w sprawie
materiału dowodowego, oświadczeń i stanowisk stron, zaprezentowanych na piśmie i
w czasie rozprawy, Krajowa Izba Odw
oławcza ustaliła i zważyła, co następuje –
odwołanie jest niezasadne, gdyż podniesione zarzuty nie znalazły odzwierciedlenia w
ustalonym stanie faktycznym.
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z ustawowych przesłanek, o
których stanowi art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba oceniła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawną przesłankę dopuszczalności odwołania o której
mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Za podstawę rozstrzygnięcia Izby został uznany stan
faktyczny sprawy, ustalony na podstawie dokumentacji postępowania, treści odwołania oraz
stanowiska stron zaprezentowane na rozprawie.
Dokonując oceny stanu faktycznego sprawy przedstawionego w odwołaniu Izba
uznała, że w pełni wyczerpuje on zaistniałe w sprawie stany faktyczne i tym samym uznała,
że brak jest podstaw do jego uzupełnienia. Również żadna że stron nie wnosiła o uzupełnieni
stanu faktycznego sprawy będącego przedmiotem orzekania przez Izbę. Stan faktyczny
sprawy został wyczerpująco i zgodnie z rzeczywistością przytoczony w treści odwołania oraz
odpowiedzi na odwołanie i jest właściwie bezsporny. Odwołujący i zamawiający różnią się
jedynie w jego interpretacji oraz co do wniosków wyciąganych z zastanych okoliczności
faktycznych, szczególnie ich oceny prawnej.
Izba uznała, że ustalenia faktyczne poczynione przez zamawiającego były
prawidłowe i znajdowały oparcie w zgromadzonym materiale dowodowym, dlatego też Izba
w całości podziela poczynione ustalenia i przyjęła je za podstawę swojego rozstrzygnięcia,
a
poczynione ustalenia faktyczne przyjmuje za własne.
Izba podkreśla, że podstawowym dokumentem w oparciu o który wykonawca
wykazuje spełnianie postawionych warunków udziału jest Wykaz robót, usług czy też dostaw.
W
arunki udziału w postępowaniu to cechy i właściwości wykonawcy wyrażające minimum
wymagań, jakie zapewniają właściwe wykonanie zamówienia. To wykonawca ubiegający się
o uzyskanie zamówienia winien wykazać, że spełnia warunki udziału w postępowaniu.
W tym post
ępowaniu zamawiający zamawiał urządzenie dwudrogowe, tj. takie które
może poruszać się zarówno po drogach publicznych, jak i szynach i którego funkcjonalnym
zadaniem byłoby w szczególności czyszczenia rowków szyn oraz przestrzeni
międzyszynowęj wodą pod bardzo dużym ciśnieniem (od 600 – 1000 bar). W oparciu o
powyższe w postawionym warunku zamawiający żądał wykazania się przez wykonawców
dostawą właśnie takiego urządzenia, a nie innego dwudrogowego o uniwersalnym
przeznaczeniu. Kwestia, że odwołujący dostarczył takie urządzenie dwudrogowe, które jest
użytkowane- jak wynika z referencji, do napraw torów i torowisk nie może być uznane za
tożsame z wymaganym przez zamawiającego. Powyższe stanowisko zamawiającego
Izba
popiera w całości i uznaje je za własne. Niespornym dla Izby jest fakt, że z Wykazu dostaw w
żaden sposób nie da się wywieść, iż odwołujący legitymuje się doświadczeniem w dostawie
urządzenia do mycia szyn pod bardzo wysokim ciśnieniem. W Wykazie dostaw mowa jest
zarówno w poz. 1 jak i 2 o dostawie urządzenia asenizacyjnego wielofunkcyjnego, pomimo
tego,
iż zamawiający w uwadze pod tabelą wzoru Wykazu doprecyzował, że „przedmiot
do
stawy należy opisać na tyle szczegółowo, aby było jednoznaczne, że pojazdy techniczne
będące przedmiotem wykonanych dostaw spełniały wszystkie wymagania określone w treści
warunku udziału w postępowaniu”. W treści warunku w SIWZ mowa jest jednoznacznie o
p
otrzebie wykazania się dostawą pojazdu do czyszczenia rowków szyn wodą pod ciśnieniem
oraz przestrzeni między szynowej.
Odwołujący wywodził, że na przedstawionym rysunku technicznym wskazał, jaki
pojazd oferuje i twierdził, że pojazd ten oprócz wielu innych funkcji może również spełniać
funkcję czyszczenia rowków szyn wodą pod bardzo dużym ciśnieniem. Jednakże już w
samym opisie pod cyfrą 4 jest mowa, że pojazd wyposażony jest w polewaczkę
umiejscowioną z przodu pojazdu. Izba za zamawiającym uznała, że brak jest możliwości
przypisania polewaczce samochodowej możliwości pracy z ciśnieniem do 1000 barów, a
nadto urządzenie do wysokociśnieniowego czyszczenia rowków szyn nie jest umiejscowione
z przodu pojazdu, lecz w jego środkowej części.
W W
ykazie dostaw złożonym przez
odwołującego mowa jest w pozycji 1 o dostawie pojazdu dwudrogowego asenizacyjnego
wielofunkcyjnego, a w pozycji 2 o dostawie pojazdu dwudrogowego, asenizacyjnego
wielofunkcyjnego z przeznaczeniem również do innych zastosowań do funkcjonalności i
zabudowy.
Podkreślić należy także, że wskazane pojazdy na materiałach poglądowych nie
są tymi, które na rysunku technicznym przedstawił odwołujący. Jeśli chodzi o referencje to
ich celem nie jest potwierdzenie spełniania warunków udziału w postepowaniu, ale mają
potwierdzać, że dostawa pojazdów wskazanych w wykazie została należycie wykonana. Izba
uznała, że brak jest nadto spójności pomiędzy Wykazem, a przedłożonymi referencjami.
Zamawiający prowadząc postępowanie wyjaśniające uzyskał informacje od b. Dyrektora
UAB "TOP RAILS" sp. z o.o. Oddział w Polsce (będącej kontynuatorem działalności spółki
UAB "VITRAS-
S" Zamknięta Spółka Akcyjna Oddział w Polsce - dalej UAB "VITRAS-S"),
dotyczących referencji wystawionych przez spółkę UAB "VITRAS-S, wystawionych w dniu
17.09.2019 r. oraz
09.06.2020r. spółce COPMA POLSKA Sp. z o.o., ul. Halicka 9, 31-036
Kraków. Z uzyskanych wyjaśnień w żaden sposób nie wynika, że odwołujący dostarczył do
tego podmiotu pojazd dwudrogowy do
czyszczenia rowków szyn oraz przestrzeni między
szynowej
wodą pod ciśnieniem ponad 600 barów, lecz pojazdem do wykonywania
zgrzewania szyn oraz do zawieszania sieci trakcyjnej. Dostarczone pojazdy asenizacyjne o
których mowa w Wykazie są pojazdami wielofunkcyjnymi z przeznaczeniem do różnych
zastos
owań lecz nie są pojazdami do czyszczenia rowków szyn wodą pod ciśnieniem oraz
przestrzeni międzyszynowej. Fakt, ze taki pojazd, jak wskazuje odwołujący posiada zbiornik
z wodą nie przesądza o jego przeznaczeniu zgodnie z wymogiem zamawiającego.
Podkreślić należy, że ocenie Izby podlegał wymóg opisany w warunku udziału, czy wykazany
w nim
pojazd był dostarczony jako pojazd do wysokociśnieniowego czyszczenia rowków
szyn tramwajowych.
W oparciu o analizę dokumentacji postepowania w tym i dowodu
złożonego przez odwołującego na rozprawie nie da się wywieść spełnienia warunku udziału
opisanego w SIWZ.
T
reść Wykazu dostaw w żaden sposób nie potwierdziła, że odwołujący
posiada doświadczenie wymagane przez zamawiającego. Stwierdzić należy także, iż nic
takiego nie d
a się wywieść również z informacji b. Dyrektora oddziału spółki. Nadto
uzasadnione wątpliwości budzi treść uzupełnionych referencji z dnia 09 czerwca 2020 roku,
gdzie wskazano dostawę pojazdu będącego odwzorowaniem opisu przedmiotu zamówienia
z tego postępowania w sytuacji kiedy data referencji jest wcześniejsza niż data wszczęcia
postepowania.
W tym stanie rzeczy
Izba w wyniku oceny dokumentacji postępowania, stanowisk
stron,
a także dowodów przedłożonych na rozprawie uznała, że podjęta przez
zamawiającego czynność wykluczenia wykonawcy z postępowania z powodu niewykazania
spełniania warunków udziału w postepowaniu odpowiada prawu, jest słuszna, a
przedstawiona argumentacja i wywodzenie wniosków że stanu faktycznego znajdują oparcie
w materiale dowodowym.
Powyższe ustalenia zamawiającego Izba w pełni podziela.
W zakresie podstawy odrzucenia oferty
odwołującego w oparciu o przepis art 89 ust.1
pkt 2 Pzp
to Izba stwierdza, że w przypadku wykluczenia wykonawcy z postępowania to w
oparciu o przepis art. 24 ust.
4 Pzp ofertę takiego wykonawcy uznaje się za odrzuconą. Tym
samym jakiekolwiek rozpatrywanie tego zarzutu nie ma wpływu na wynik tego postępowania.
W tej konkretnej sytuacji wskazać należy, że niezasadnym jest wskazywanie na podstawę
odrzucenia oferty z a
rt. 89 ust.1 pkt 2 Pzp, gdyż z analizy treści uzasadnienia podstaw
odrzucenia wynika, że pewne wady w treści oferty są w nierozłączny sposób związane z
brakiem wykazania spełniania warunku udziału w postepowaniu. Podkreślić należy, że
ustawa Pzp wyraźnie oddziela warunki udziału w postepowaniu od niezgodności treści oferty
z SIWZ. Tym samym brak jest podstaw do wywodzenia zarzutu niezgodności oferty z SIWZ
w sytuacji,
kiedy podstawą oceny jest kwestia braku wykazania spełniania warunków udziału
w postepowaniu.
W związku z faktem iż odwołanie zostało oddalone w całości to tym samym całością
kosztów postępowania został obciążony odwołujący.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i
art. 575 Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), stosownie do wyniku postępowania obciążając
kosztami postępowania Odwołującego.
Przewodniczący: