KIO 1225/21 WYROK dnia 27 maja 2021 r.

Stan prawny na dzień: 08.10.2021

Sygn. akt: KIO 1225/21 
 

WYROK 

z dnia 27 maja 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Magdalena Rams 

Protokolant:   

Konrad Wyrzykowski  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  25  maja 

2021  r.  odwołania  wniesionego  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  24  kwietnia  2021  r.  przez  wykonawcę  VIK-BUD  Sp.  z 

o.o. Sp. k., 

w siedzibą w Łaskach, 

w postępowaniu prowadzonym przez Wojskowy Instytut Medyczny, Warszawa, 

przy udziale: 

A.  wykonawcy  Grupa  EKOENERGIA  Sp.  z  o.o., 

z  siedzibą  w  Skierniewicach 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

odwołującego; 

B. 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Konsorcjum: 

WODPOL Sp. z o.o., z siedzibą w Żywcu oraz PBO ŚLĄSK Sp. z o.o., z siedzibą 

w Sosnowcu 

zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po 

stronie zamawiającego, 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę VIK-BUD Sp. z o.o. Sp. k., 

w siedzibą w Łaskach i: 


zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20.000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  kwotę  3.600  zł  00  gr  (słownie: 

trzy  tysiące    sześćset  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  kosztów  poniesionych 

przez 

pełnomocnika.  

Stosownie do 580 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo Zamówień Publicznych 

(Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 d

ni od dnia jego doręczenia - 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1225/21 

UZASADNIENIE  

W  dniu  24  kwietnia  2021  r.  d

o  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie 

wykonawcy  VIK-BUD  Sp.  z  o.o.  Sp.  k., 

w  siedzibą  w  Łaskach  (dalej  „Odwołujący”) 

zarzucając  zamawiającemu  Wojskowemu  Instytutowi  Medycznemu  w  Warszawie  (dalej 

Zamawiający”) naruszenie:  

1)  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp  poprzez  jego  niezasadne  zastosowanie  i  dokonanie 

poprawienia tzw. innych omyłek w ofercie Konsorcjum, które w rzeczywistości nie są 

omyłkami,  dokonanie  istotnych  zmian  w  treści  oferty  Konsorcjum  WODPOL  Sp.  z 

o.o., oraz PBO ŚLĄSK Sp. z o.o. (dalej „Konsorcjum”); 

2)  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum, 

jako oferty, której treść nie odpowiada treści SIWZ; 

3)  art.  89  ust.  1  pkt  6  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum, 

jako oferty zawi

erającej błąd w obliczeniu ceny; 

•  postanowienie Rozdziału 13 SIWZ - Opis sposobu wyliczenia ceny - pkt 2 zdanie 

pierwsze 

w związku z pkt 18 Rozdziału 12 SIWZ - Opis sposobu przygotowania 

ofert poprzez jego niezastosowanie przy ocenie oferty Konsorcjum; 

•  postanowienie Rozdziału 3 SIWZ - Opis przedmiotu zamówienia - pkt 4 poprzez 

jego niezastosowanie przy ocenie oferty Konsorcjum; 

•  postanowienia Rozdziału 13 SIWZ - Opis sposobu wyliczenia ceny - pkt 1 i pkt 3 

poprzez ich niezastosowanie przy ocenie oferty Konsorcjum. 

Odwołujący  wniósł  o  wydanie  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  wyroku  nakazującego 

Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  dokonanie 

czynności odrzucenia oferty Konsorcjum, dokonanie, czynności ponownego badania i oceny 

o

fert, z wyłączeniem oferty Konsorcjum. 

W  uzasadnieniu  powyższych  zarzutów,  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  w  dniu  15 

kwietnia  2021  r.  powiadomił  Odwołującego  o  wyborze  oferty  Konsorcjum  jako 

najkorzystniejszej.  Oferta  tego  wykonawcy  nie  powinna  zostać  wybrana,  bowiem  podlega 

ona odrzuceniu. 


Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  postanowieniem  pkt  18  Rozdziału  12  SIWZ  -  Opis 

sposobu  przygotowania  ofert:  Wykonawca  załącza  kosztorysy  ofertowe  w  postaci  wydruku 

elektronicznego  z  programu  kosztorysowego  w  formie 

pliku  „pdf”.  Kosztorysy  ofertowe 

należy  sporządzić  zgodnie  z  zapisami  Rozdziału  13  pkt    Rozdział  13  pkt  2  SIWZ  stanowi: 

Kosztorysy  ofertowe  należy  sporządzić  zgodnie  z  podstawą  wyceny,  zakresem,  nakładami 

rzeczowymi podanymi w kosztorysach przedmiarowych 

Zamawiającego. Ceny umieszczone 

w  poszczególnych  pozycjach  kosztorysu  przedmiarowego  muszą  obejmować  wszystkie 

następujące  po  sobie  czynności  niezbędne  dla  zapewnienia  ciągłości  wykonania  robót  z 

dokumentacją  projektową  i  wymaganiami,  podanymi,  w  szczególności,  w  specyfikacjach 

technicznych  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych,  a  także  wiedzą  techniczną,  Polskimi 

Normami i sztuką budowlaną. Zatem, w ocenie Odwołującego, kosztorysy ofertowe należało 

sporządzić zgodnie z nakładami podanymi w kosztorysach przedmiarowych Zamawiającego, 

w tym z na

kładami robocizny i materiałów. 

Dla  robocizny,  jednostkowe  nakłady  rzeczowe  wyrażane  są  w  roboczogodzinach  [r-g]  na 

jednostkę obmiarową danej roboty. Zamawiający w pozycjach kosztorysów przedmiarowych, 

dla  poszczególnych  jednostek  obmiarowych  danych  robót,  określił  nakłady  rzeczowe 

robocizny konkretnymi ilościami roboczogodzin, które to ilości, zgodnie z Rozdziałem 13 pkt 

2  zdanie  pierwsze  SIWZ,  jako  niezmienione  winny  być  przeniesione  do  kosztorysów 

ofertowych załączonych do ofert przez wykonawców. 

Zdaniem  Odwołującego,  Konsorcjum,  ignorując  postanowienie  Rozdziału  13  pkt  2  zdanie 

pierwsze  SIWZ,  w  wielu  pozycjach  kosztorysów  ofertowych  branży  budowlanej  i  branży 

sanitarnej  wod-

kan  w  sposób  znaczący  obniżyło  nakłady  robocizny.  Dodatkowo,  w  dwóch 

pozycjach  kosztorysu  ofertowego  branży  budowlanej  nie  uwzględniono  niektórych 

materiałów,  które  winny  być  zastosowane,  zgodnie  z  kosztorysami  przedmiarowymi 

Zamawiającego.  Zamawiający  bezzasadnie  uznał,  że  zmiany  ilości  roboczogodzin  w 

kosztorysach  ofertowych  Konsorcjum,  w  stosunku  do  kosztorysów  przedmiarowych,  są 

omyłkami  i  to  nieistotnymi,  więc  poprawił  te  zmiany,  dostosowując  nakłady  robocizny  w 

kosztorysach  ofertowych  Konsorcjum  do  wielkości  wynikających  z  kosztorysów 

przedmi

arowych.  Zamawiający  nie  dostrzegł,  że  poprawienie  tych  omyłek  spowodowało  w 

istotny sposób zmianę treści oferty Konsorcjum. 

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  w  kosztorysie  ofertowym  branży  sanitarnej  wod-kan, 

załączonym  do  oferty  przez  Konsorcjum,  w  pozycji  128  dokonał  poprawki  nakładów 

robocizny. 


W  kosztorysie  ofertowym  branży  budowlanej  w  pozycjach:  23,  86,  90  dokonał  poprawki 

nakładów robocizny. 

Zamawiający  dokonał  także  matematycznych  przeliczeń,  będących  konsekwencją 

dokonanych  poprawek,  i  obliczył  nową  cenę  oferty  Konsorcjum,  wyższą  o  30.849,29  zł  od 

ceny zaoferowanej przez Konsorcjum. 

ZAKRES POMINIĘTYCH PRZEZ ZAMAWIAJĄCEGO POPRAWEK 

Kosztorys branży sanitarnej wod-kan 

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  nie  dokonał  poprawek  wszystkich  zmian 

występujących w kosztorysie ofertowym branży budowlanej sanitarnej wod-kan załączonym 

do oferty.  

Konsorcjum w zakresie nakładu robocizny. Nie dokonał zmiany: 

• 

Pozycja  130  - 

winno być  118,4400 r-g;  jest  59,2200  r-g.  Zastosowany współczynnik 

korygujący: 0,5. Wartość netto obniżenia dla tej pozycji: 2.364,60 zł. 

Kosztorys branży budowlanej 

Zamawiający  nie  dokonał  poprawek  wszystkich  zmian  występujących  w  kosztorysie 

ofertowym  branży  budowlanej  załączonym  do  oferty  Konsorcjum  w  zakresie  nakładu 

robocizny i nakładu materiałów. Do części tych zmian nie odniósł się w ogóle, pominął je. 

Są to zmiany w pozycjach: 

•  Pozycja  25:  winno  być:  51,7500  r-g,  jest:  25,8750  r-g.  Zastosowany  przez 

Konsorcjum  współczynnik  korygujący:  0,5.  Wartość  netto  obniżenia  dla  tej  pozycji: 

33,12 zł; 

•  Pozycja  28:  winno  być:  2195,8560  r-g,  jest:  219,5856  r-g.  Zastosowany  przez 

Konsorcju

m  współczynnik  korygujący:  0,1.  Wartość  netto  obniżenia  dla  tej  pozycji: 

78.909,00 zł; 

•  Pozycja  82:  winno  być:  247,0338  r-g,  jest:  123.5169  r-g.  Zastosowany  przez 

Konsorcjum  współczynnik  korygujący:  0,5.  Wartość  netto  obniżenia  dla  tej  pozycji: 

4.931,52 zł; 

•  Pozycja  85:  winno  być:  1030,3371  r-g,  jest:  724,2360  r-g.  Zastosowany  przez 

Konsorcjum  współczynnik  korygujący:  0,7.  Wartość  netto  obniżenia  dla  tej  pozycji: 

.941,34 zł; 


•  Pozycja  87  -  winno  być:  162,9166  r-g,  jest:  16,2917  r-g.  Zastosowany  przez 

Konsorcjum  współczynnik  korygujący:  0,1.  Wartość  netto  obniżenia  dla  tej  pozycji: 

5.812,16 zł; 

•  Pozycja 160: W  zakresie zaniżonych nakładów robocizny:  winno być:  164,5062  r-g, 

jest:  16,4506  r-

g.  Zastosowany  przez  Konsorcjum  współczynnik  korygujący:  0,1. 

Wartość netto obniżenia nakładów robocizny dla tej pozycji: 5.915,09 zł; 

W zakresie braków nakładów materiałów: 

•  brak w kosztorysie pasty emulsyjnej asfaltowej do izolacji przeciwwilgociowej w ilości 

1.601.1450 kg, 

•  brak  w  kosztorysie  papy  asfaltowej  na  tekturze  izolacyjnej  odm.  „400”  w  ilości 

516,9411 m; 

•  brak  w  kosztorysie  lepiku  asfaltowego  bez  wypełniaczy  na  gorąco  w  ilości  82,3446 

kg. 

Wartość  netto  pominiętych  nakładów  materiałów  dla  tej  pozycji  nie  jest  znana,  bowiem 

Konsorcjum w kosztorysie nie pod

ało cen pominiętych materiałów. 

•  Pozycja 163: 

W  zakresie 

zaniżonych  nakładów  robocizny:  winno  być:  164,5062  r-g,  jest:  16,4506  r-g. 

Zastosowany  przez  Konsorcju

m  współczynnik  korygujący:  0,1.  Wartość  netto  obniżenia 

nakładów robocizny dla tej pozycji: 5.915,09 zł; 

W zakre

sie braków nakładów materiałów: 

•  brak w kosztorysie pasty emulsyjnej asfaltowej do izolacji przeciwwilgociowej w ilości 

1.601.1450 kg, 

•  brak  w  kosztorysie  papy  asfaltowej  na  tekturze  izolacyjnej  odm.  „400”  w  ilości 

516,9411 m; 

•  brak  w  kosztorysie  lepiku  asfaltowego  bez  wypełniaczy  na  gorąco  w  ilości  82,3446 

kg.  Wartość  netto  pominiętych  nakładów  materiałów  dla  tej  pozycji  nie  jest  znana, 

bowiem Konsorcjum w kosztory

sie nie podało cen pominiętych materiałów. 

Łączna  wartość  nie  poprawionych  przez  Zamawiającego  nakładów  robocizny,  przy 

zastosowaniu  do  obliczenia  tej  wartości  stawek  robocizny  podanych  przez  Konsorcjum  w 

danej pozycji, wynosi: 

wartość bez podatku VAT: 114.457,32 zł 

wartość z podatkiem VAT: 140.782,50 zł. 


Ze względu na to, że Zamawiający nie dokonał poprawek w ofercie Konsorcjum wszystkich 

zmian,  to  cena  oferty  wzrosła  „tylko”  o  30.849,29  zł,  a  mogła  wzrosnąć  jeszcze  o  dalszą 

kwotę 140.782,50 zł, wynikającą z pominiętych przez Zamawiającego poprawek. Cena oferty 

Konsorcjum mogła zatem wzrosnąć o kwotę 171.631,79 zł. 

W  ocenie Odwołującego, cena oferty  Konsorcjum mogła  wzrosnąć jeszcze o  dalsze  kwoty, 

gdyby Zamawiający poprawił brakujące nakłady materiałowe w pozycjach: 160 i 163. Jednak 

wartości  brakujących  nakładów  materiałowych  nie  można  obliczyć  i  dodać  do  obliczenia 

zaniżenia ceny oferty przez Konsorcjum, bowiem w ofercie Konsorcjum nie występują ceny 

pasty  emulsyjnej  asfaltowej  do  izolacji  przeciwwilgociowej,  papy  asfaltowej  na  tekturze 

izolacyjnej  odm.  „400”,  czy  lepiku  asfaltowego  bez  wypełniaczy  na  gorąco.  Rozmiar  zmian 

nakładów robocizny w kosztorysach ofertowych Konsorcjum jest bardzo znaczny, a zmiany 

te  są  celowe  (nie  są  to  tzw.  czeskie  błędy,  czy  omyłki  odruchowe,  popełnione  z  rozpędu, 

itp.). Celowo wstawiano do kosztorysów współczynniki korygujące robociznę: 0,1; 0,5; 0,7.  

W  ocenie Odwołującego, Zamawiający  nie mógł dokonać poprawek  zmian  wprowadzonych 

celowo  do  oferty  przez  wykonawcę.  Zamawiający  może  dokonać  poprawienia  w  ofercie 

wyłącznie  omyłek.  Wskutek  wprowadzonych  przez  siebie  poprawek  w  kosztorysach  i 

przeliczenia  wartości  kosztorysów,  Zamawiający  podwyższył  cenę  oferty  Konsorcjum  o 

kwotę  30.849,29  zł.  Czynności  Zamawiającego  spowodowały  zmianę  treści  oferty,  w  tym 

oświadczenia  woli  wyrażonego  przez  Konsorcjum  w  złożonej  ofercie.  Konsorcjum 

oświadczyło  w  ofercie,  że  wykona  zamówienie  za  kwotę  4.334.074,48  zł,  a  Zamawiający 

podwyższył  cenę  oferty  do  kwoty  4.364.923,77  zł.  Konsorcjum  obliczyło  cenę  oferty  na 

podstawie  kosztorysów  sporządzonych  wg  własnego  uznania  i  ustaliło  wykonanie 

zamówienia z zyskiem w kwocie 112.404,12 zł. Kwota zysku ujętego w ofercie Konsorcjum 

jest sumą wartości zysków wyliczonych przez Konsorcjum dla każdej branży w odpowiednim 

kosztorysie. Wynika to z załączonych do oferty siedmiu kosztorysów branżowych. 

Odwołujący wskazał, że wskutek poprawek dokonanych przez Zamawiającego i przeliczenia 

ceny  oferty  do  wartości  4.364.923,77  zł,  zysk  Konsorcjum  wzrósł  o  27,5%,  z  kwoty 

112.404,12  zł  do  kwoty    143.253,41  zł.  Jednak,  gdyby  Zamawiający  poprawił  wszystkie 

zmiany w kosztorysach ofertowych Konsorcjum, dostosowując te kosztorysy do kosztorysów 

przedmiarowych,  to  cena  oferty  wzrosłaby  do  kwoty  4.505.706,27  zł,  a  zysk  wzrósłby  do 

kwoty 253.186,62 zł, czyli o 125% w stosunku do zaoferowanego zysku. Ta wartość wzrostu 

zysku  nie obejmuje jeszcze doliczenia  skutków pominiętych  przez  Zamawiającego  wartości 

brakujących materiałów, o których była mowa wyżej. Gdyby doliczyć i te, nie wprowadzone 

przez Zamawiającego, zmiany, to zysk Konsorcjum byłby jeszcze wyższy. 


Odwołujący wskazał, że wskutek czynności Zamawiającego, cena oferty Konsorcjum wzrosła 

o  0,7%,  a  mogła  wzrosnąć  o  4%,  gdyby  Zamawiający  poprawił  nakłady  robocizny  w 

poz

ycjach  25,  28,  82,  85,  87,  160,  163  kosztorysu  branży  budowlanej.  Gdyby  zaś  jeszcze 

skorygować cenę oferty, w związku z pominięciem przez Konsorcjum w kosztorysie branży 

budowlanej niektórych materiałów, to wzrost ceny oferty byłby jeszcze wyższy. 

W  oceni

e  Odwołującego,  Konsorcjum,  jako  profesjonalny  wykonawca,  zapewne  posiadało 

wiedzę, że mimo zaniżenia nakładów robocizny i pominięcia niektórych materiałów cena jego 

oferty  pozwalała  na  wykonanie  zamówienia  z  zyskiem.  Zatem,  podwyższenie  ceny  oferty 

wskute

k  czynności  Zamawiającego  stało  się  dla  Konsorcjum  pewnego  rodzaju  prezentem. 

Konsorcjum nie było w stanie odrzucić takiego prezentu, stąd w piśmie z dnia 11.03.2021 r. 

chętnie wyraziło zgodę na dokonane przez Zamawiającego poprawki, tym bardziej, że oferta 

Konsorcjum, mimo podwyższenia ceny, pozostała w rankingu ofert na pierwszym miejscu. 

Odwołujący  zauważył,  że  postanowieniami  SIWZ  Zamawiający  zażądał  od  wykonawców 

załączenia do oferty kosztorysów szczegółowych, w których wylicza się także zysk. Wobec 

takiego  stanu  rzeczy,  wysokość  doliczonego  do  ceny  oferty  i  ujawnionego  przez 

wykonawców  w  kosztorysach  ofertowych  zysku,  stanowi  oświadczenie  woli  złożone 

Zamawiającemu  przez wykonawcę w  ofercie.  Konsorcjum  oświadczyło Zamawiającemu,  że 

wykona  zamówienie  z  zyskiem  w  wysokości  112.404,12  zł.  Zamawiający  zmienił  to 

oświadczenie woli podwyższając zysk o 27,5%. Gdyby zaakceptować prawo Zamawiającego 

do  poprawienia  wszystkich  zmian  w  ofercie  (chodzi  o  pomięcie  przez  Zamawiającego 

poprawienia nakładów robocizny w pozycjach 25, 28, 82, 85, 87, 160, 163 kosztorysu branży 

budowlanej),  to  nastąpiłaby  jeszcze  bardziej  znacząca  zmiana  oświadczenia  woli 

Konsorcjum, bowiem zysk ten wzrósłby o ponad 125%. 

W ocenie Odwołującego, celem każdego wykonawcy składającego ofertę jest ujęcie w cenie 

jak  najwyższego  zysku.  Granicą  ustalenia  wysokości  zysku  jest  zachowanie 

konkurencyjności  oferty.  Konsorcjum,  dla  zachowania  konkurencyjności  swojej  oferty, 

przewidziało  zysk  w  wysokości  112.404,12  zł.  Zysk  ten  zapewne  nie  był  wygórowany,  ale 

został  on  ustalony  przez  Konsorcjum  oraz  zaoferowany  Zamawiającemu.  Jednak  złożona 

przez Konsorcjum oferta zawiera wiele wad (zmian w stosunku do treści SIWZ), gdyby było 

możliwe  usunięcie  tych  wad  poprzez  dokonanie  poprawek  przez  Zamawiającego,  i  gdyby 

Zamawiający  poprawił  je  wszystkie,  to  zysk  tego  wykonawcy  podwyższyłby  się  o  ponad 

125%, bez doliczenie pominiętych materiałów w kosztorysie branży budowlanej. 


Zdaniem Odwołującego, tak istotna zmiana treści oferty Konsorcjum nie może być dokonana 

p

rzez Zamawiającego w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Ustawy. Podwyższenie ceny oferty o 4%, 

w tym podwyższenie zysku o 125%, jest zapewne istotną zmianą treści oferty. Również nie 

jest  objęta  dyspozycją  tego  przepisu  możliwość  poprawienia  przez  Zamawiającego  treści 

oferty Konsorcjum mimo niewystępowania w niej omyłek. 

W  ocenie  Odwołującego,  Zamawiający,  dokonując  poprawienia  w  istotnym  zakresie  treści 

oferty  poprzez  poprawienie  w  ofercie  celowo  wprowadzonych  przez  Konsorcjum  zmian 

nieodpowiadąjących treści SIWZ, naruszył art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy. Zamawiający naruszył 

także art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum, w 

sytuacji  gdy  treść  oferty  tego  wykonawcy,  w  zakresie  nakładów  robocizny  i  nakładów 

materiałowych  ujętych  w  kosztorysach  branży  budowlanej  i  sanitarnej  wod-kan,  nie 

odpowiada  treści  SIWZ,  tj.  postanowieniu  pkt  2  zdanie  pierwsze  Rozdziału  13.  SIWZ  w 

związku z pkt 18 Rozdziału 12. SIWZ. W szczególności odrzucenie oferty musi nastąpić, gdy 

nie jest możliwe zastosowanie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.  

Odwołujący podkreślił, że Zamawiający nie ograniczył się do przedstawienia w dokumentacji 

przetargowej  kosztorysów  przedmiarowych,  które wykonawcom miałyby być tylko  pomocne 

w  przygotowaniu  kosztorysów  ofertowych  i  obliczeniu  ceny  oferty.  Zamawiający  w  sposób 

szczególny  w  treści  SIWZ  odniósł  się  do  kwestii  zgodności  nakładów  rzeczowych  w 

kosztorysach  ofertowych  z  podanymi  nakładami  rzeczowymi  w  kosztorysach 

przedmiarowych.  Zamawiający  nakazał  sporządzenie  kosztorysów  ofertowych  zgodnie  z 

nakładami  rzeczowymi  podanymi  w  kosztorysach  przedmiarowych  (pkt  2  zdanie  pierwsze 

Rozdziału  13  SIWZ).  Zamawiający  nakazał  także,  że  wykonawca  załącza  kosztorysy 

ofertowe, które należy sporządzić zgodnie z zapisami Rozdziału 13 pkt 2 (pkt 18 Rozdziału 

12. SIWZ). Tymi nakazami związani byli wszyscy wykonawcy i oczywiście sam Zamawiający. 

dowód:  SIWZ  -  znajduje  się  w  dokumentacji  przetargowej,  zawiadomienie  o  wyborze 

najkorzystniejszej  oferty  - 

znajduje  się  w  dokumentacji  przetargowej,  zawiadomienie  o 

poprawieniu oferty z dnia 09.03.2021 r. 

— znajduje się w dokumentacji przetargowej, pismo 

Konsorcjum o wyrażeniu zgody na dokonane poprawki z dnia 11.03.2021 r. - znajduje się w 

dokumentacji przetargowej, oferta Konsorcjum - 

znajduje się w dokumentacji przetargowej 

Zaoferowanie przez 

Konsorcjum przedmiot zamówienia niezgodny z opisem przedmiotu 

zamówienia 

Zgodnie  z  punktem  4  Rozdziału  3  SIWZ  -  Opis  przedmiotu  zamówienia,  szczegółowy  opis 

przedmiotu  zamówienia  zawierają  projekty  budowlano  -  wykonawcze  -  załącznik  nr  9  do 


SIWZ,  specyfikacje  techniczne  wykonania  i  odbioru  robót  -  załącznik  nr  10  do  SIWZ  oraz 

kosztorysy przedmiarowe - 

szczegółowe - załącznik nr 11 do SIWZ. 

W  pozycji  160  kosztorysu  przedmiarowego  branży  budowlanej,  Zamawiający  opisał,  że 

izolacje  przeciwwilgociowe  i  pr

zeciwwodne  winny  być  wykonane  z  zastosowaniem 

materiałów: 

•  pasty emulsyjnej asfaltowej do izolacji przeciwwilgociowej w ilości 1.601,1450 

kg, 

•  folii polietylenowej szerokiej (6 lub 12 m) 0,30 mm - IZOLACYJNA w ilości 

548,9640 m2, 

•  papy asfaltowej na tekturze izolacyjnej odm. „400” w ilości 516,9411 m2 

•  lepiku asfaltowego bez wypełniaczy na gorąco w ilości 82,3446 kg. 

Odwołujący  wskazał,  że  Konsorcjum  zaoferowało  Zamawiającemu  wykonanie  izolacji 

przeciwwilgociowych  i  p

rzeciwwodnych,  objętych  pozycją  160  kosztorysu  ofertowego,  z 

wykorzystaniem jedynie folii polietylenowej szerokiej (6 lub 12 m) 0,30 mm - IZOLACYJNA w 

ilości  548,9640  m2.  Konsorcjum,  przy  wykonaniu  izolacji  przeciwwilgociowych  i 

przeciwwodnych  nie  zaoferow

ało  już  zastosowania  pasty  emulsyjnej  asfaltowej  w  ilości 

1.601,1450 kg, papy asfaltowej na tekturze izolacyjnej odm. „400” w ilości 516,9411 m2 oraz 

lepiku asfaltowego bez wypełniaczy na gorąco w ilości 82,3446 kg. 

W  pozycji  163  kosztorysu  przedmiarowego 

branży  budowlanej,  Zamawiający  opisał,  że 

izolacje  przeciwwilgociowe  i  przeciwwodne  winny  być  wykonane  z  zastosowaniem 

materiałów: 

•  pasty emulsyjnej asfaltowej do izolacji przeciwwilgociowej w ilości 1.601,1450 

kg, 

•  folii, polietylenowej szerokiej (6 lub 12 m) 0,30 mm — IZOLACYJNA w ilości 

548,96402 m , 

•  papy asfaltowej na tekturze izolacyjna odm. „400” w ilości 516,9411 m2, 

•  epiku asfaltowego bez wypełniaczy na gorąco w ilości 82,3446 kg. 

Odwołujący  wskazał,  że  Konsorcjum  zaoferowało  Zamawiającemu  wykonanie  izolacji 

przeciwwilgociowych  i  przeciwwodnych,  objętych  pozycją  163  kosztorysu  ofertowego,  z 

wykorzystaniem jedynie folii polietylenowej szerokiej (6 lub 12 m) 0,30 mm 

— IZOLACYJNA 

w  ilości  548,9640  m2.  Konsorcjum,  przy  wykonaniu  izolacji  przeciwwilgociowych  i 

przeciwwodnych  nie  zaoferowało  już  zastosowania  pasty  emulsyjnej  asfaltowej  w  ilości 

1.601,1450 kg, papy asfaltowej na tekturze izolacyjnej odm. „400” w ilości 516,9411 m2 oraz 

lepiku asfaltowego bez wypełniaczy na gorąco w ilości 82,3446 kg.  Niezaoferowanie przez 


Konsorcjum wykonania całego zamówienia w sposób szczegółowo opisany w SIWZ, w tym 

w kosztorysach przedmiarowych (punkt 4 Rozdziału SIWZ — Opis przedmiotu zamówienia), 

stanowi o złożeniu oferty, której treść nie odpowiada treści SIWZ. 

W  oceni

e  Odwołującego,  złożone  w  ofercie  oświadczenie  woli  Konsorcjum,  w  zakresie 

zaoferowanego  do  wykonania  przedmiotu  zamówienia,  nie  obejmuje  całego  zamówienia 

szczegółowo opisanego w punkcie 4 Rozdziału 3 SIWZ, a także zmieniło sposób wykonania 

przedmiotu  zam

ówienia  w  stosunku  do  oczekiwanego  przez  Zamawiającego.  Konsorcjum 

zamierza wykonać izolacje przeciwwilgociowe i przeciwwodne z pominięciem zastosowania 

pasty  emulsyjnej  do  izolacji  przeciwwilgociowej,  papy  asfaltowej  na  tekturze  i  lepiku 

asfaltowego  bez  w

ypełniaczy.  Zamawiający,  z  powodu  wskazanego  wyżej,  winien  odrzucić 

ofertę  Konsorcjum  jako  zawierającą  treść  nieodpowiadającą  treści  SIWZ.  Dlatego,  nie 

odrzucając oferty Konsorcjum naruszył art. 89 ust. 1 pkt 2 Ustawy. dowód: SIWZ - znajduje 

się  w  dokumentacji  przetargowej,  oferta  Konsorcjum  -  znajduje  się  w  dokumentacji 

przetargowej 

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  uregulował  w  SIWZ  sposób  obliczenia  ceny  oferty. 

Zgodnie  z  punktem  1  Rozdziału  1  SIWZ  -  Opis  sposobu  obliczenia  ceny,  cenę  oferty 

należało  podać  w  złotych  polskich,  z  dokładnością  do  dwóch  miejsc  po  przecinku,  z 

zachowaniem następujących zasad: 

Wartość netto = suma kosztorysów ofertowych szczegółowych tj. suma wszystkich 

branż występujących w zamówieniu, 

Wartość brutto = wartość netto powiększona o stawkę podatku VAT. 

W ocenie Odwołującego z przywołanego wyżej postanowienia SIWZ wynika, że na potrzeby 

obliczenia przez wykonawców cen ofert, Zamawiający wprowadził dwie następujące zasady: 

•  wyliczenie wartości netto oferty powinno nastąpić poprzez zsumowanie wartości bez 

podatku VAT wszystkich kosztorysów branżowych; 

•  powiększenie tak wyliczonej wartości netto o stawkę podatku VAT (zauważyć należy, 

iż Zamawiający wskazał, że ma to być jedna stawka). 

Dalej

, Odwołujący wskazał, że w pkt 3 Rozdziału 13 SIWZ - Opis sposobu obliczenia ceny, 

Zamawiający  nakazał  wpisanie  do  formularza  ofertowego  wartości  wyliczonych  zgodnie  ze 

sposobem  określonym  w  pkt  1.  Przy  narzuconym  przez  Zamawiającego  obowiązku 

powiększenia  wartości  netto  oferty,  na  którą,  zgodnie  z  punktem  1  Rozdziału  13  SIWZ, 

składa  się  suma  kosztorysów  ofertowych  szczegółowych  tj.  suma  wszystkich  branż 

występujących  w  zamówieniu  (włącznie  z  kosztorysem  branżowym  -  gazy  medyczne),  o 


jedną  stawkę  podatku  VAT,  gdzie  wartość  kosztorysu  instalacji  wewnętrznej  gazów 

medycznych  w  stosunku  do  wartości  wszystkich  kosztorysów  ofertowych  jest  niewielka, 

jedyną możliwą stawką VAT, o którą można było powiększyć wartość netto oferty, zgodnie z 

żądaniem Zamawiającego, była stawka podstawowa 23%. 

Odwołujący  wskazał,  że  Konsorcjum  nie  uznało,  że  jest  związane  narzuconym  przez 

Zamawiającego  sposobem  obliczenia  ceny  oferty,  zgodnie  z  którym  należało  powiększyć 

sumę  wartości  wszystkich  kosztorysów  branżowych  o  jedną  stawkę  VAT.  Konsorcjum  w 

formularzu ofertowym u

jęło dwie stawki, 23% i 8%. Konsorcjum dokonało także samoistnych 

zmian w kosztorysach ofertowych w stosunku do kosztorysów przedmiarowych i wyliczyło w 

poszczególnych kosztorysach: wartość netto robót objętych danym kosztorysem, przypisało 

stawkę  VAT  i  wyliczyło  podatek  VAT,  oraz  wyliczyło  wartość  brutto  kosztorysu,  mimo,  że 

kosztorysy  przedmiarowe  przewidywały  wyliczenie  tylko  wartości  kosztorysu  bez  podatku 

VAT. 

Konsorcjum  w  kosztorysach  ofertowych  dopisało  pozycje,  których  nie  ma  w 

kosztorysach przedmia

rowych Zamawiającego. Konsorcjum dopisało: 

•  pozycję umożliwiającą wpisanie stawki roboczogodziny dla całego kosztorysu, 

i wpisało taką stawkę, 

•  pozycję umożliwiającą wpisanie narzutów: koszty pośrednie, zysk, stawka 

podatku VAT, i wpisało odpowiednie wartości, 

•  pozycję umożliwiającą wpisanie podatku VAT dla całego kosztorysu, i wpisało 

podatek, 

•  pozycję umożliwiającą do wpisania: ogółem wartość kosztorysowa robót, i 

wpisało wartość kosztorysu z podatkiem VAT. 

Posiadając  wyżej  wskazane  wpisane  i  wyliczone  dane,  Konsorcjum  obliczyło  cenę  oferty 

poprzez  zsumowanie  wartości  kosztorysowych  robót  bez  podatku  VAT  ze  wszystkich 

kosztorysów,  i  tę  sumę  przeniosło  do  formularza  ofertowego  do  ramki  na  stronie  2 

formularza, jako wartość netto oferty. Odwołujący wskazał, że podobnie postąpiło z dopisaną 

przez  siebie  w  kosztorysach  ofertowych  pozycją  nazwaną  „Ogółem  wartość  kosztorysowa 

robót”,  która  odzwierciedla  w  każdym  kosztorysie  wartość  robót  wraz  z  podatkiem  VAT, 

ustalonego według, przypisanej dla danego kosztorysu i wpisanej do niego, stawki podatku 

VAT.  Konsorcjum  zsumowało  wartości  z  pozycji  „Ogółem  wartość  kosztorysowa  robót”  we 

wszystkich  kosztorysach  branżowych  i  przeniosło  tę  sumę  do  formularza  ofertowego,  do 

ramki na stronie 2 formularza jako wartość brutto oferty. Dodatkowo w formularzu ofertowym 

w ramce na stronie drugiej formularza, zamiast jednej stawki VAT, Konsorcjum wpisało dwie 

stawki - 23% i 8%. 


W  ocenie  Odwołującego,  wyżej  zaprezentowany  i  zastosowany  przez  Konsorcjum  sposób 

obliczenia  ceny  oferty  jest 

niezgodny  z  zasadami  określonymi  przez  Zamawiającego  w 

punkcie 1 Rozdziału 13 SIWZ. Zamawiający narzuconym sposobem obliczenia ceny oferty, 

poprzez  powiększenie  sumy  wartości  wszystkich  kosztorysów  branżowych  o  jedną  stawkę 

VAT, jednoznacznie wskazał, iż przedmiotowe zamówienie traktuje jako kompleksowe, gdzie 

występuje  silne  powiązanie  poszczególnych  świadczeń  ze  względów  gospodarczych, 

funkcjonalnych jak i technicznych.  

Przedmiotem zamówienia jest przebudowa pomieszczeń 

Kliniki Neurologii blok E3 III piętro. W ramach robót budowlanych mają być wykonane m.in. 

roboty branży instalacyjnej, w tym wykonanie instalacji gazów medycznych, która nie stanowi 

dla  Zamawiającego  celu  samego  w  sobie,  lecz  jest  środkiem  do  lepszego  wykorzystania 

usługi zasadniczej, jaką jest przebudowa pomieszczeń kliniki. Ustalonym w SIWZ sposobem 

obliczenia ceny oferty, Zamawiający nie umożliwił wykonawcom zastosowania preferencyjnej 

stawki  podatku  VAT  8%  dla  wykonania  instalacji  gazów  medycznych.  Odwołujący  powołał 

się na wyrok KIO z dnia 6 lutego 2020 r. KIO 70/20. 

Odwołujący  wskazał,  że  jeśli  Konsorcjum  nie  zaakceptowało  narzuconego  przez 

Zamawiającego sposobu obliczenia ceny oferty, mogło w formie zapytania, skierowanego do 

Zamawiającego  przed  złożeniem  oferty,  wyjaśnić  tę  kwestię,  albo  też  mogło  wnieść 

odwołanie  do  Prezesa  KIO  na  treść  postanowień  SIWZ.  Konsorcjum  nie  podjęło  żadnych 

działań,  tylko  samoistnie  dokonało  zmiany  sposobu  obliczenia  oferty.  Odwołujący  wskazał, 

że  bywają  takie  zamówienia,  w  ramach  których  dostarczona  ma  być  i  zamontowana 

instalacja  gazów  medycznych,  i  dla  której  zamawiający  narzuca  preferencyjną  stawkę  VAT 

lub też bez jej wskazywania, postanowieniami SIWZ umożliwia wykonawcom zastosowanie 

więcej niż jednej stawki VAT, w tym preferencyjnej stawki dla instalacji gazów medycznych. 

W  naszym  przypadku  tak  nie  jest. 

W  ocenie  Odwołującego,  w  zamówieniach  publicznych 

nadrzędnym celem stosowania przez wykonawców właściwych stawek podatku VAT nie jest 

kwestia przest

rzegania przepisów podatkowych. Zamawiający nie są organem podatkowym. 

Nadrzędnym  celem  badania  przez  zamawiających  zastosowanych  przez  wykonawców 

stawek  podatku  VAT  jest  sprawdzenie,  czy  oferty  są  porównywalne.  Porównywalność  ofert 

zapewnia obliczenie cen wszystkich ofert zgodnie ze wskazanym w SIWZ sposobem, w tym 

zastosowaniem odpowiedniej stawki VAT, która w pierwszym rzędzie - winna być określona 

w ofercie zgodnie ze sposobem obliczenia ceny określonym w SIWZ, a w drugim rzędzie  - 

zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  podatkowymi.  Wykonawca  jest  odpowiedzialny 

względem zamawiającego za zastosowanie odpowiedniej stawki podatku VAT w odniesieniu 

do  określonego  w  SIWZ  sposobu  obliczenia  ceny  oferty.  Kwestia  odpowiedzialności 

wykonawcy  przed  organami  podatkowymi,  z  tytułu  zastosowania  odpowiedniej 

(nieodpowied

niej)  stawki  podatku  VAT  dla  poszczególnych  części  zamówienia,  pojawi  się 


dopiero na etapie wykonywania zamówienia i wystawiania faktur. Odwołujący powołał się na 

uchwałę SN z dnia  20 października 2011 r. III CZP 52/11. 

W  ocenie  Odwołującego  obliczenie  przez  wykonawców  cen  ofert  w  sposób  odmienny  od 

sposobu  wskazanego  w  SIWZ  powoduje  na  ogół  nieporównywalność  ofert  i  stanowi  o 

błędzie  w  obliczeniu  ceny  oferty,  o  którym  mowa  w  art.  89  ust.  1  pkt  6  ustawy  Pzp.  O 

porównywalności ofert, w zakresie oferowanej ceny, można mówić wyłączne w przypadkach, 

w  których  porównywane  ceny  zostały  obliczone  według  tych  samych  reguł.  Odwołujący 

powołał się na wyrok KIO z dnia 8 września 2020 r. KIO 1881/20, KIO 827/18, KIO 1050/19, 

KIO 3324/20. 

W  ocenie  Odwołującego,  Konsorcjum,  obliczając  cenę  oferty  w  sposób  odmienny  od 

określonego w SIWZ, spowodowało, że jego oferta zawiera błąd w obliczeniu, a jej treść nie 

odpowiada  treści  SIWZ.  Zamawiający,  nie  odrzucając  z  tego  powodu  oferty  Konsorcjum, 

naruszył  art.  89  ust.  1  pkt  2  i  pkt  6  Ustawy.  dowód:  SIWZ  -  znajduje  się  w  dokumentacji 

przetargowej, oferta Konsorcjum - 

znajduje się w dokumentacji przetargowej 

Odwołujący  wskazał,  że  dokonując  oceny  czynności  Zamawiającego  można  zauważyć,  że 

nie  czuje  się  on  związany  Ustawą  i  postanowieniami  SIWZ.  Zamawiający  nie  dokonał 

poprawek w kosztorysach załączonych przez Konsorcjum do oferty, tylko sporządził własne 

kosztorysy, w 

których ujął zmienione nakłady rzeczowe. Fakt ten nie istotne znaczenie, gdyż 

to 

Zamawiający  sporządził  te  kosztorysy  w  sposób  niezgodny  z  kosztorysami 

przedmiarowymi,  za  to,  zgodnie  z  kosztorysami  ofertowymi  załączonymi  do  oferty  przez 

Konsorcjum. 

Zamawiający na stronie tytułowej w poprawionych (wytworzonych przez siebie) 

kosztorysach 

zamieścił  pozycję:  „Wartość  kosztorysowa  robót”  i  wpisał  do  niej  wartość 

kosztorysową  z  podatkiem  YAT,  tak  jak  Konsorcjum.  Odwołujący  wskazał,  że  w 

kosztorysach  przedmiarowych  ta  pozycja  jest  opisana  jako:  „Wartość  kosztorysowa  robót 

bez  podatku  VAT”.  W  podsumowaniu  poprawionych  kosztorysów,  Zamawiający,  tak  samo 

jako Konsorcjum, ujął wartości z podatkiem VAT, a zgodnie z kosztorysami przedmiarowymi 

winny być to wartości bez podatku, oraz wskazał stawkę podatku VAT, w sytuacji gdy stawkę 

VAT należało zastosować dla sumy wartości wszystkich kosztorysów branżowych, a nie dla 

każdego kosztorysu oddzielnie. dowód: SIWZ,  oferta Konsorcjum.  

Izba ustaliła co następuje: 

Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego 

pn. 

„Przebudowa  pomieszczeń  Oddziału  Szybkiej  Diagnostyki  i  Terapii  Neurologicznej”. 


Ogłoszenie o zamówienia zostało opublikowane w dniu 24 grudnia 2020 r.  Dz. UE. 2020/S 

251627342 z 24 grudnia 2020 r. (dalej 

Postępowanie”).  

Izba ustaliła, że w Rozdziale 13 SIWZ „Opis sposobu obliczenia ceny”, Zamawiający zawarł 

następując postanowienia:  

•  Cenę  oferty  należy  podać  w  złotych  polskich,  z  dokładnością  do  dwóch  miejsc  po 

przecinku z zachowaniem następujących zasad: 1) Wartość netto suma kosztorysów 

ofertowych  sz

czegółowych tj. suma  wszystkich branż występujących w zamówieniu, 

Wartość brutto - wartość netto powiększona o stawkę podatku VAT. 

•  Kosztorysy  ofertowe  należy  sporządzić  zgodnie  z  podstawą  wyceny,  zakresem, 

nakładami  rzeczowymi  podanymi  w  kosztorysach  przedmiarowych  Zamawiającego. 

Ceny umieszczone w poszczególnych pozycjach kosztorysu przedmiarowego muszą 

obejmować  wszystkie  następujące  po  sobie  czynności  niezbędne  dla  zapewnienia 

ciągłości  wykonania  robót  z  dokumentacją  projektową  i  wymaganiami,  podanymi,  w 

szczególności,  w  specyfikacjach  technicznych  wykonania  i  odbioru  robót 

budowlanych, a także wiedzą techniczną, Polskimi Normami i sztuką budowlaną. 

•  Obliczoną  w  sposób  podany  w  pkt.  1  wartość  oferty  należy  wpisać  do  formularza 

ofertowego, stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ. 

•  W  łącznej  cenie  oferty  należy  uwzględnić  wszystkie  wymagania  określone  w 

niniejszej SIWZ, wymagania wynikające z wzoru umowy, która stanowi załącznik nr 7 

do  SIWZ  oraz  wszelkie  koszty  jakie  poniesie  Wykonawca  z  tytułu  należytego 

wykonan

ia przedmiotu zamówienia jak również ewentualne opusty i rabaty. 

Izba ustaliła, że w Postępowaniu złożono 6 ofert. Przystępujący złożył ofertę z ceną   4 334 

074,48  zł,  zaś  Odwołujący  złożył  ofertę  z  ceną  4  742  880,00  zł.  Izba  ustaliła,  że  obaj 

wykonawcy z

łożyli wraz ofertami kosztorysy wymagane przez Zamawiającego. 

Izba  ustaliła,  że  pismem  z  dnia  3  marca  2021  r.  Zamawiający  wezwał  Przystępującego  do 

złożenia  wyjaśnień  co  do  zastosowanej  stawki  Vat.  Zamawiający    wskazał,  że  wykonawca 

zastosował  stawkę  VAT  w  wysokości  8%  w  pozycjach  4.1,.  4.2,  4.3  kosztorysu  w  zakresie 

instalacji  wewnętrznej  gazów  medycznych.  Jednocześnie  Zamawiający  wskazał,  że 

wykonawca nie wycenił pozycji nr 59, 70, 88.  

Izba  ustaliła,  że  pismem  z  dnia  4  marca  2021  r.  Przystępujący  złożył  wyjaśnienia  co  do 

zastosowanych  stawek  VAT.  Przystępujący  wskazał,  że  w  kosztorysie  ofertowym  instalacji 

wewnętrznej  gazów  medycznych  zastosował  preferencyjną  stawkę  podatku  VAT  w 


wysokości  8%,  ponieważ  w  tym  przypadku  roboty  budowlane  stanowią  integralną  część 

wykonania  certyfikowanego  wyrobu  medycznego 

–  dla  którego  możliwe  jest  zastosowanie 

obniżonej  stawki  VAT  w  wysokości  8%.  Wynika  to  z  faktu,  że  przy  instalacji  gazów 

medycznych  niezbędne  jest  wykonanie  również  drobnych  robót  budowlanych  takich  jak 

w

ykucie,  zamurowanie  i  otynkowanie  bruzd  w  ścianach  z  cegły,  przebicia  w  ścianach, 

wykonanie tynków, roboty te wynikały z ustanowionego przez Zamawiającego przedmiaru, a 

Konsorcjum  wyceniło  je  w  złożonym  kosztorysie.  Przystępujący  wskazał,  że  jeśli 

poszczeg

ólne  elementy  stanowią  jedną  czynność,  to  nie  powinna  być  ona  rozdzielana  w 

sposób  sztuczny  tylko  dla  celów  podatkowych.  Gdyby  przedmiotem  zamówienia  była  tylko 

usługa  dotycząca  gazów  medycznych  to  w  jej  skład  wchodziłyby  też  drobne  prace 

budowlane  i  całość  byłaby  objęta  8%  podatkiem  VAT.      W  ocenie  Przystępującego,  biorąc 

pod uwagę zakres prac stanowiących przedmiot zamówienia należy zwrócić uwagę na punkt 

13  załącznika nr  3 Ustawy  VAT,  który  wskazuje,  że stawką 8%  objęte  są,  bez  względu na 

kod  CN,  „wyroby  medyczne  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  20  maja  2010  r.  o  wyrobach 

medycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 175, 447, 534).  

Wymagania  dla  instalacji  gazów  medycznych  zostały  jasno  określone  w  Projekcie 

technicznym:  WYMAGANIA  PODSTAWOWE   

Zgodnie  z  Rozporządzeniem  Parlamentu 

Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. o wyrobach medycznych oraz 

Rozporządzeniem  Ministerstwa  Zdrowia  Dz.  U.  Nr  215  poz.1416  z  dnia  05.11.2010  r.  w 

sprawie  Klasyfikacji  Wyrobów  Medycznych  do  różnego  przeznaczenia,  instalacja  gazów 

medycznych jest wyrobem medycznym. W związku z powyższym zespoły takie jak:  

punkty poboru  

strefowe zespoły kontrolne  

sygnalizatory  

muszą  posiadać  deklarację  zgodności  wydaną  przez  producenta,  być  oznaczone  znakiem 

CE  z  numerem  jednostki  n

otyfikowanej  oraz  zgłoszone  w  Urzędzie  Rejestracji  Produktów 

Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.   W tym przypadku instalacja 

gazów  medycznych  została  zaprojektowana  jako  odrębna  instalacja,  na  którą  został 

wykonany  odrębny  projekt  techniczny,  oraz  kosztorys  przedmiarowy.  Instalacja  taka  może 

być  dopuszczona  do  użytkowania  wyłącznie  po  przeprowadzeniu  certyfikacji  i  uzyskaniu 

statusu wyrobu medycznego zgodnie z projektem technicznym, dopiero po przeprowadzeniu 

certyfikacji  instalacja  mo

że  zostać  dopuszczona do  leczenia  pacjentów.  Proces  certyfikacji, 

kluczowy z punktu widzenia bezpieczeństwa pacjenta wskazuje na funkcjonalną odrębność 

tego  elem

entu  zamówienia.    Zdaniem  Przystępującego  z  powyższym  okoliczności  te 

sprawiają, iż podatek od tego wyrobu jest określony w ustawie  o podatku od towarów i usług  

wynosi 8%, zgo

dnie z pkt. 13 załącznika nr 3 Ustawy VAT.   


Izba ustaliła, że pismem z dnia 9 marca 2021 r. Zamawiający poinformował Przystępującego 

o dokonaniu poprawienia omyłek w jego ofercie w poz. 23, 86, 90 i 128. W wyniku dokonanej 

zmiany  ulegał  zmiana  cena  za  wykonanie  zamówienia  z  kwoty  4  334  074,48  zł  na  kwotę 

923, 77 zł. Pismem z dnia 11 marca 2021 r. wykonawca wyraził zgodę na poprawienie 

omyłek.  

Izba  ustaliła,  że  poza  omyłkami  skorygowanymi  przez  Zamawiającego  wskazanymi 

powyższej, kosztorys ofertowy Przystępującego zawierał również następujące omyłki: 

Kosztorys branży sanitarnej wod-kan 

•  Pozycja 130 - winno być 118,4400 r-g; jest 59,2200 r-g. Wartość netto obniżenia dla 

tej pozycji: 2.364,60 zł. 

Kosztorys branży budowlanej 

•  Pozycja 25: winno być: 51,7500 r-g, jest: 25,8750 r-g. Wartość netto obniżenia dla tej 

pozycji: 1.033,12 zł; 

•  Pozycja 28: winno być: 2195,8560 r-g, jest: 219,5856 r-g. Wartość netto obniżenia dla 

tej 

pozycji: 78.909,00 zł; 

•  Pozycja 82: winno być: 247,0338 r-g, jest: 123.5169 r-g. Wartość netto obniżenia dla 

tej pozycji: 4.931,52 zł; 

•  Pozycja 85: winno być: 1030,3371 r-g, jest: 724,2360 r-g. Wartość netto obniżenia dla 

tej pozycji: 11.941,34 zł; 

•  Pozycja 87 - winno być: 162,9166 r-g, jest: 16,2917 r-g. Wartość netto obniżenia dla 

tej pozycji: 5.812,16 zł; 

•  Pozycja 160: W  zakresie zaniżonych nakładów robocizny:  winno być:  164,5062  r-g, 

jest:  16,4506  r-

g.  Wartość  netto  obniżenia  nakładów  robocizny  dla  tej  pozycji: 

5.915,09 zł; 

W zakresie braków nakładów materiałów: 

•  brak w kosztorysie pasty emulsyjnej asfaltowej do izolacji przeciwwilgociowej w ilości 

1.601.1450 kg, 

•  brak  w  kosztorysie  papy  asfaltowej  na  tekturze  izolacyjnej  odm.  „400”  w  ilości 

516,9411 m; 

•  brak  w  kosztorysie  lepiku  asfaltowego  bez  wypełniaczy  na  gorąco  w  ilości  82,3446 

kg. 


•  Pozycja 163 - w zakresie zaniżonych nakładów robocizny: winno być: 164,5062 r-g, 

jest:  16,4506  r-

g.  Wartość  netto  obniżenia  nakładów  robocizny  dla  tej  pozycji: 

5.915,09 zł; 

Pow

yższe  błędy  w  kosztorysach  Przystępującego  nie  były  poprawione  przez 

Zamawiającego.  

Izba ustaliła, że pismem z dnia 14 kwietnia 2021 r. Zamawiający poinformował wykonawców 

o  wynikach  postępowania  przetargowego.  Za  najkorzystniejszą  została  uznana  oferta 

Przystępującego.  

Izba zważyła co następuje: 

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  poczynione  ustalenia 

faktyczne  oraz  orzekając  w  granicach  zarzutów  podniesionych  przez  Odwołującego,  Izba 

stwierdziła, że odwołanie podlegało oddaleniu. 

Zarzut naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.  

Należy  wskazać,  że  zgodnie  z  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp,  Zamawiający  poprawia  w 

ofercie:  inne  omyłki  polegające  na  niezgodności  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków 

zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty - niezwłocznie zawiadamiając o 

tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona. Co istotne, aby dokonać poprawienia w 

ofercie  wykonawcy,  występująca  omyłka,  nieprawidłowość  w  ofercie  nie  może  wynikać  z 

zamierzonego i celowego działania wykonawcy. Jak wskazano w wyroku Sądu Okręgowego 

w  Krakowie  z  dnia  29  stycznia  2010  r.  (sygn.  akt:  XII  GA  429/09

)  przepis  powyższy  został 

wprowadzony:  w  celu  uniknięcia  licznych  niegdyś  przypadków  odrzucania  ofert  z  powodu 

błahych  pomyłek,  dopuszcza  poprawianie  niedopatrzeń,  błędów  niezamierzonych, 

opuszczeń,  drobnych  różnic  itp.  lecz  wszystkie  te  zmiany  muszą  mieścić  się  w  pojęciu 

"omyłki".  Jak  podkreślono  w  uzasadnieniu  do  rządowego  projektu  nowelizacji  ustawy 

uchwalonej 4 września 2008 r. wprowadzenie art. 87 ust. 2 pkt 3 miało na celu umożliwienie 

poprawiania  omyłek  w  szczególności  w  kosztorysach  ofertowych,  które  powodują  zmianę 

wynagrodzenia,  przykładowo  zastosowanie  niewłaściwych  ilości  jednostek  (kg,  ton  itp.). 

Warto  również  zaznaczyć,  że  zamawiający  nie  może  poprawiać  wszelkich  niezgodności 

oferty z treścią siwz, powołując się na fakt, że w formularzu ofertowym złożono oświadczenie 

o  zapoznaniu  się  z  treścią  siwz  i  związaniu  jej  postanowieniami.  Możliwość  poprawienia 

omyłek w ofercie nie może być utożsamiana z dostosowywaniem w każdym zakresie oferty 


do  wymogów  siwz  (wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  3  stycznia  2013  r.,  sygn.  akt 

KIO 2753/12

). Warunkiem poprawienia omyłki jako innej jest nieistotność zmian treści oferty 

jakie pociąga za sobą dokonanie poprawy. Zasadniczo w orzecznictwie przyjmuje się, że o 

tym, czy poprawienie omyłki powoduje istotne zmiany w treści oferty decyduje nie fakt, czy 

omyłka  dotyczy  istotnych  elementów  zamówienia,  ale  to,  czy  w  istotny sposób  zmienia  się 

oświadczenie  woli  wykonawcy  zawarte  w  ofercie.  Tym  samym  możliwe  jest  poprawienie 

omyłek  skutkujących  zmianą  ceny  oferty  czy  wpływających  bezpośrednio  na  wybór  oferty 

najkorzystniejszej,  jeśli  tylko  czynność  ta  przywraca  zniekształconą  na  skutek  omyłki  treść 

zamierzonego  oświadczenia  woli  wykonawcy  (tak  też:  red.  Marzena  Jaworska,  Prawo 

zamówień publicznych. Komentarz, 2018).  

W  ocenie  Izby  w  analizowanym  stanie  faktycznym,  Odwołujący  nie  wykazał,  że  w  wyniku 

dokonania  korekty  kosztorysu  ofertowego  w  pozycjach  zakwestionowanych  przez 

Odwołującego    dojdzie  do  istotnej  zmiany  oświadczenia  woli  Przystępującego.  Należy 

wskazać, co nie było sporne pomiędzy stronami, że  kosztorysy ofertowe należy sporządzić 

zgodnie  z  podstawą  wyceny,  zakresem,  nakładami  rzeczowymi  podanymi  w  kosztorysach 

przedmiar

owych  Zamawiającego.  Tym  samym,  wykonawcy  sporządzając  swoje  kosztorysy 

odzwierciedlali dane z przedmiaru przygotowanego przez Zamawiającego. Izba wskazuje, że 

kosztorys  ofertowy  robót  budowlanych  Przystępującego  miał  94  strony,  kosztorys  instalacji 

grzewc

zych,  wentylacyjnych 18  stron,  kosztorys elektryki  niskoprądowa 69  stron, kosztorys 

wentylacja  54  strony,  kosztorys  wodno 

–  kanalizacyjny  51  stron,  kosztorys  instalacja 

elektryczna  49 

strony,  kosztorys  gazy  medyczne  17  stron.  Każdy  z  tych  kosztorysów 

zawie

rał  liczne  pozycje.  Omyłka  Przystępującego  dotyczyła  łącznie  12  pozycji,  których 

łączny  koszt  stanowił  nie  więcej  niż  4%  wartości  oferty  wykonawcy.  Zdaniem  Izby  błąd 

wykonawcy  dotyczący  niewłaściwego  przepisania  wartości  nakładów  rzeczowych  z 

przedmiaru Za

mawiającego jest niezamierzoną omyłką, wynikającą z wielości dokumentów i 

po

zycji zawartych w kosztorysach. W poz. 28, 87, 160, 163 mamy do czynienia z ewidentną 

omyłką  wykonawcy  spowodowaną  niewłaściwym  umiejscowieniem  przecinka  w  opisie 

wartości  nakładów.  Wszystkie  pozostałe  cyfry  zgadzają  się.    Tego  typu  omyłki  mogą  być 

samodzielnie  poprawienie  przez  Zamawiającego  poprzez  dokonanie  prostych  przeliczeń 

polegających na przemnożeniu cen jednostkowych wskazanych w kosztorysie o prawidłowe 

wartości  nakładów,  co  nie wymaga żadnych  dodatkowych  wyjaśnień  ze strony  wykonawcy. 

Nie doszło do zmiany cen jednostkowej w kosztorysie. Izba podkreśla, że dokonane zmiany 

w  ofe

rcie Przystępującego  nie wpłynie  na  kolejność rankingu  ofert. Oferta Przystępującego 

będzie nadal ofertą najkorzystniejszą, z ceną 4 505 706,27. Cena oferty Odwołującego to 4 

742 880,00 zł.  


Odnosząc się do zarzutu  niezgodności treści oferty Przystępującego ze SIWZ, Izba uznała 

zarzut  za  niezasadny.   

W  swojej  argumentacji,  Odwołujący  wskazał,  że  pomiędzy  SIWZ  a 

ofertą  Przystępującego  zachodzi  niezgodność  polegająca  na  tym,  że  w  pozycji  160  i  163 

kosztorysu  dla  branży  budowlanej  /remontowa/modernizacyjna  dotyczącej  wykonania  robót 

w  zakresie:  Izolacje  przeciwwilgociowe  i  przeciwwodne  z  folii  polietylenowej  szerokiej 

poziome  podposadzkowe  Przystępujący  wycenił  wyłącznie  folię  polietylenową  szeroką  i 

materiały pomocnicze, a nie uwzględnił w wycenie: a) pasty emulsyjnej asfaltowej do izolacji 

przeciwwilgociowej w ilości; b) papy asfaltowej na tekturze izolacyjnej odm. „400”; c) lepiku 

asfaltowego bez wypełniaczy na gorąco. W konsekwencji, Odwołujący stoi na stanowisku, że 

wyceniając  wyłącznie  folię  polietylenową  szeroką  i  materiały  pomocnicze  Przystępujący 

zmienił sposób wykonania zamówienia oczekiwany przez Zamawiającego. 

Zdaniem  Izby  Odwołujący  nie  wykazał  merytorycznej  niezgodności  oferty  Przystępującego 

ze  SIWZ.  Po  pierwsze, 

Izba  wskazuje,  że  w  przypadku  robót  budowanych  podstawowym 

dokumentem  opisującym  zakres  przedmiotu  zamówienia  jest  dokumentacja  projektowa 

(budowalna i wykonawcza). Zamawiający dał tej zasadzie wyraz również w rozdziale 13 pkt 

2  SIWZ:  Ceny  umieszczone  w  poszczególnych  pozycjach  kosztorysu  przedmiarowego 

muszą  obejmować  wszystkie  następujące  po  sobie  czynności  niezbędne  dla  zapewnienia 

ciągłości  wykonania  robót  z  dokumentacją  projektową  i  wymaganiami,  podanymi,  w 

szczególności,  w  specyfikacjach  technicznych  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych,  a 

także  wiedzą techniczną,  Polskimi  Normami  i  sztuką  budowlaną.  Dalej  wskazać  należy,  że 

zg

odnie z dokumentacją projektową (projekt budowlany i wykonawczy) w branży Architektura 

i  konstrukcja:  Opis  techniczny  do  projektu  architektonicznego  pkt  10)  Zastosowane 

rozwiązania  budowlano  –  materiałowe,  pkt  VII.  Izolacje  przeciwwilgociowe:  We  wszystkich 

pomieszczeniach  należy  wykonać  warstwę  paroizolacyjną  z  folii  budowlanej.  W 

pomieszczeniach  „mokrych”  i  wszystkich  innych  zawierających  przybory  sanitarne  poza 

izolacją z folii budowlanej należy wykonać izolację płynną ścian i posadzek. Wykonać według 

zal

eceń producenta. Oznacza to, zdaniem Izby, że dokumentacja projektowa nie przewiduje 

innych  rozwiązań  dotyczących  wykonania  izolacji  przeciwwilgociowych  niż  te,  które 

Przystępujący  wycenił  w  swojej  ofercie  tj.  zastosowanie  folii  polietylenowej.  W  cytowanym 

powyżej  fragmencie  dokumentacji  projektowej  jest  również  mowa  o  wykonaniu  izolacji  w 

pomieszczeniach mokrych z zastosowaniem „izolacji płynnej ścian i posadzek” (tzw. folia w 

płynie), ale te elementy robót i materiałów zostały wycenione w innych pozycjach kosztorysu 

np.  pozycji  169  kosztorysu  w  branży  budowlanej,  gdzie  wycena  obejmuje:  masę 

uszczelniającą  SYSTEMOWĄ  -  izolacja  powierzchni  poziomych  poddanych  działaniu  pod 

ciśnieniem - np.: POM. "MOKRE” (płynna powłokowa folia izolacyjna). 


Zdaniem  Izby,  wy

cena  Przystępującego  jest  w  pełni  zgodna  z  zakresem  prac  opisanym  w 

dokumentacji  projektowej  i  pozwala  na  ich  wykonanie  zgodnie  z  oczekiwaniami 

Zamawiającego.    Dodatkowo  Izba  wskazuje,  że  materiały  z  poz.  160  i  163  tj.:  pasta 

emulsyjna  asfaltowa  do  izolacji  przeciwwilgociowej  3.5  kg/m2,  papa  asfaltowa  na  tekturze 

izolacyjna

,  odm. "400”  1.13 m2/m2,  lepik  asfaltowy  bez  wypełniaczy  na gorąco  0.18 kg/m2 

są  wyłącznie  pomocniczym  elementami  w  zakresie  pozycji  głównej,  wycenionej  przez 

Przystępującego.  Zasadnym  jest  więc  przyjęcie,  iż  elementy  pomocnicze  zostały  objęte  w 

wycenie pozycji głównej.  

Zdaniem  Izby  Odwołujący  nie  wykazał,  że  Przystępujący  zaoferował  realizacje  przedmiotu 

zamówienia  niezgodnie  ze  SIWZ.  Jak  Izba  wskazała  powyżej,  wycena  prac  jest  zgodna  z 

dokumentacja  projektową,  która  ma  nadrzędną  wartość  nad  przedmiarem.    Podkreślenia 

przy tym wymaga, 

że kluczowe w zakresie rozliczeń między Zamawiającym a wykonawcą są 

ceny  jednostk

owe  całej  pozycji  kosztorysowej,  a  nie  ceny  szczegółowych  elementów 

materi

ałowych.  Zdaniem  Izby  zasadnie  jest  przyjęcie,  że  z  uwagi  na  pomocniczy  charakter 

brakujących  elementów  wskazanych  przez  Odwołującego,  ich  brak  wpisania  w  kosztorysie 

przez  wykonawcę  nie  oznacza  nie  zostały  one  wycenione.  Skoro  bowiem  wykonawca 

wycenił  pozycję  główną,  co  nie  było  kwestionowane  oraz  mając  na  uwadze  informacje 

zawarte  w  dokumentacji  projektowej 

uznać  należy,  te  prace  pomocnicze  zostały  ujęte  w 

cenie  pozycji 

głównej,  która  winna  obejmować  swoim  zakresem  wycenę  wszelkich  prac 

niezbędnych dla zapewnienia ciągłości wykonania robót z dokumentacją projektową, a więc 

również materiałów o charakterze pomocniczym.  Odwołujący nie wykazał w żaden sposób, 

że materiały na jakie powołuje nie zostały wycenione w pozycji głównej.  

Zarzut dotyczący błędu w obliczeniu oceny (art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp) 

W ocenie Izby zarzut nie potwierdził się. Odwołujący wskazuje na rzekomy błąd w obliczeniu 

ceny  oferty  Przystępującego  polegający  na:  a)  wskazaniu  w  poszczególnych  kosztorysach 

ofertowych  zarówno  całkowitej  wartości  robót  netto  jak  i  stawki  podatku  VAT  oraz  wartości 

robót brutto; b) zastosowaniu stawki podatku VAT 23% dla robót budowlanych oraz odrębnej 

stawki podatku VAT 8% dla instalacji gazów medycznych. W ocenie Odwołującego wszystkie 

roboty  dotyczące  zamówienia  powinny  być  objęte  jednolitą  stawką  podatku  VAT  23%. 

Odwołujący  argumentował,  że  Zamawiający  wskazał  w  SIWZ  stawkę  VAT  23%  dla  całego 

zamówienia.  

Izba  wskazuje  po  pierwsze,  że  Zamawiający  w  żadnym  miejscu  SIWZ  nie  wskazał  stawki 

VAT  jaką  wykonawcy  mieli  zastosować  w  ofercie.  Odwołujący  nie  przywołał  żadnego 


postanowienia  SIWZ,  gdzie  stawka  23%  została  wskazana  przez  Zamawiającego.    Z 

postanowień  rozdziału  13  pkt  1  SIWZ  na  który  powołuje  się  Odwołujący  wynika,  że 

Zamawiający  oczekiwał  obliczenia  ceny  oferty  z  dokładnością  2  miejsc  po  przecinku  oraz 

powinna  obejmować  wartość  netto  oraz  wartość  brutto,  jako  wartość  netto  powiększoną  o 

podatek  VAT. 

Z  powyższego  postanowienia  SIWZ  Odwołujący  błędnie  jednak  wywodzi 

konieczność  zastosowania  jednolitej  stawki  podatku  VAT  23%  dla  wszystkich  wycenianych 

robót.  W  ocenie  Izby,  Zamawiający  nie  wskazał  w  SIWZ  wysokości  stawki  podatku  VAT 

(wysokość  stawki  nie  została  określona  w  żadnym  z  dokumentów  zamówienia),  a  jedynie 

oczekiwał  podania  ceny  ofertowej  jako  wartości  netto  (bez  podatku  VAT)  oraz  brutto  (z 

podatkiem  VAT). 

Już  z  tej  przyczyny  zarzut  Odwołującego  podlega  oddaleniu,  gdyż  cała 

argumentacja  wykonawcy  oparta  była  na  błędnym  założeniu,  że  Zamawiający  narzucił  w 

SIWZ jedną stawkę VAT 23%, którą wykonawcy mieli obowiązek zastosować w ofercie.  

Niezależnie  jednak  od  powyższego  Izba  wskazuje,  że  podanie  w  kosztorysie  ofertowym 

zarówno  sumy  poszczególnych  pozycji  kosztorysowych  w  wartościach  netto  jak  również 

dodatkowo  podanie  wartości  podatku  VAT  oraz  sumy  brutto  nie  sposób  kwalifikować,  jak 

czyni  to  Odwołujący,  jako  błąd  w  obliczeniu  ceny.  Podanie  w  kosztorysie  sumy 

poszczególnych  pozycji  w  wartościach  netto  i  brutto  ma  wyłącznie  charakter  techniczny  tj. 

ma  umożliwić  bardziej  przejrzyste  zaprezentowanie  zagregowanych  (zsumowanych) 

wartości  pozycji  kosztorysowych  w  wartości  netto  oraz  z  podaniem  wartości  podatku  VAT 

oraz wartości brutto. 

W ocenie Izby, 

Odwołujący błędnie utożsamia zatem obowiązek podania ceny ofertowej jako 

wartości  netto  i  wartości  brutto  z  wymogiem  zastosowania  jednolitej  stawki  podatku  dla 

wszystkich robót, w wysokości która nie została przez Zamawiającego określona. 

Odnosząc  się  do  argumentów Odwołującego  o konieczności  zastosowania jednolitej  stawki 

VAT dla całego  zamówienia, Izba  nie stwierdziła uchybień  Zamawiającego w  tym  zakresie. 

Jak  Izba  ustaliła,  Zamawiający  wezwał  Przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  co  do 

zasadności  zastosowania  stawki  VAT  8%w  zakresie  instalacji  gazów  medycznych. 

Wykonawca  złożył  wyjaśnienia  i  wykazał  zasadność  zastosowania  obniżonej  stawki.  Izba 

zgadza  się  w  tym  zakresie  ze  stanowiskiem  wykonawcy.  Należy  wskazać,  że    ustawa  o 

podatku VAT („Ustawa VAT”) w art. 41 wskazuje wysokość podatku VAT w odniesieniu do 

towarów i usług. Co do zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz art. 146aa ust. 1 pkt 1 Ustawy 

VAT, towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową w wysokości 23%. Ustawa VAT 

w  określonych  przypadkach  przewiduje  jednak  możliwość  zastosowania  stawki  obniżonej 

VAT, m.in. w wysokości 8%. Art. 41 ust. 2 Ustawy VAT (i powiązany z nim art. 146aa ust. 1 

pkt  2  Ustawy  VAT)  wskazują,  że  „dla  towarów  i  usług  wymienionych  w  załączniku  nr  3  do 


ustawy,  innych  niż  klasyfikowane  według  Polskiej  Klasyfikacji  Wyrobów  i  Usług  w 

grupowaniu  usługi  związane  z  wyżywieniem  (PKWiU  56),  stawka  podatku  wynosi  7%,  z 

zastrzeżeniem  art.  114  ust.  1”.  Biorąc  pod  uwagę  zakres  prac  stanowiących  przedmiot 

zamówienia,  należy  zwrócić  zaś  uwagę  na  punkt  13  załącznika  nr  3  Ustawy  VAT 

(„Załącznik”),  który  wskazuje,  że  stawką  8%  objęte  są,  bez  względu  na  kod  CN,  są  objęte 

„wyroby  medyczne  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  20  maja  2010  r.  o  wyrobach  medycznych 

(Dz. U. z 2019 r. poz. 175, 447 i 534). W ocenie Izby, w przypadku braku wskazania przez 

Zamawiającego w SIWZ stawi VAT, obowiązkiem wykonawcy jest ustalenie właściwej stawki 

VAT 

dla  danego  towaru  czy  usługi.    Orzecznictwo  Trybunału  Sprawiedliwości  Unii 

Europejskiej  wskazuje  jako 

zasadę  przewodnią  że  każde  świadczenie  powinno  być 

uznawane za odrębne i niezależne, zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE, a wcześniej Szóstą 

Dyrektywą Rady z 17 maja 1977 f. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich 

dotyczących  podatków  obrotowych  -  wspólny  system  podatku  od  wartości  dodanej: 

ujednolicona podstawa wymiaru podatku 

(Dz. U. UE. L 145 z późn. zm.).  Konstrukcja tzw. 

"świadczeń kompleksowych", na jaki powołuje się Odwołujący, traktowana jest jako wyjątek 

od tej zasady. Wyjątek ten zaś znajduje zastosowanie w razie wykazania, że istnieje ścisły 

nierozerwalny  związek  świadczeń  pomocniczych  z  dominującym  świadczeniem  głównym. 

Okoliczności,  od  których  zależy  zakwalifikowanie  świadczeń  jako  odrębnych  lub  jako 

pomocniczych  wobec  świadczenia  głównego,  są  okolicznościami  faktycznymi,  które 

podlegają dowodzeniu, a których wykazanie, zgodnie z rozkładem ciężaru dowodu, obciąża 

Odwołującego.  W  ocenie  Izby,  Odwołujący  jednak  nie  wykazał,  aby  w  przedmiotowym 

postępowaniu  istniał  obowiązek  zastosowania  jednolitej  stawki  VAT  23%  dla  całego 

przedmiotu zamówienia jako świadczenia kompleksowego. Należy w tej kwestii wskazać, że 

zgo

dnie  z  dokumentacją  Postępowania  przedmiotem  zamówienia  jest  wykonanie  robót 

budowlanych  wielobranżowych  w  istniejącym  obiekcie,  wedle  opublikowanej  dokumentacji 

projektowo-wykonawczej  w  tym  prace  architektoniczne,  elektryczne,  konstrukcyjne, 

sanitarne, we

ntylacyjne. W ramach przebudowy pomieszczeń ma zostać również wykonana 

instalacja gazów medycznych. Opis instalacji gazów został dokonany odrębną dokumentacją 

projektową  i  STWiOR,  jak  i  szczegółowym  przedmiarem.  W  dokumentacji  projektowej 

Branża:  instalacja  gazów  medycznych,  pkt  4  wskazano,  że:  Zgodnie  z  Rozporządzenie 

Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  (UE)  2017/745  z  dnia  5  kwietnia  2017  r.  o  wyrobach 

medycznych  oraz  Rozporządzeniem  Ministerstwa  Zdrowia  Dz.  U.  Nr  215  poz.  1416  z  dnia 

05.11.2010  r.  w  sprawie 

Klasyfikacji  Wyrobów  Medycznych  do  różnego  przeznaczenia, 

instalacja  gazów  medycznych  jest  wyrobem  medycznym.  W  związku  z  powyższym 

podstawowe jej zespoły,  takie jak punkty  poboru,  strefowe zespoły kontrolne,  sygnalizatory 

muszą  posiadać  deklarację  zgodności  wydaną  przez  producenta,  być  oznaczone  znakiem 

CE  z  numerem  jednostki  notyfikowanej  oraz  zgłoszone  w  Urzędzie  Rejestracji  Produktów 


Leczniczych,  Wyrobów  Medycznych  i  Produktów  Biobójczych.  Dodatkowo,  jak  wynika  z 

dokumentacji  projektowej,  przedmiot  oferty  podlega  znakowaniu  znakiem  CE,  co  oznacza, 

że wymagana jest deklaracja lub certyfikat zgodności na przedmiot oferty, wystawiony przez 

uprawniony podmiot, zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 20 maja 2010 r. 

o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 175.  

W związku z powyższym zdaniem Izby, nie ulega wątpliwości, że do wyrobów medycznych, 

do których należy instalacja gazów medycznych, znajdują zastosowanie przepisy art. 41 ust. 

2 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 Ustawy VAT, zgodnie z którymi dla towarów i usług wymienionych 

w  Załączniku  obowiązuje  stawka  obniżona  VAT  -  pkt  13  Załącznika  (8%).  Objęte  są  nią 

wyroby  medyczne  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  20  maja  2010  r.  o  wyrobach  medycznych. 

Fakt,  że  instalacja  gazów  medycznych  jest  wyrobem  medycznym  wynika  bezpośrednio  z 

przytoczonych wyżej postanowień dokumentacji projektowej, a okoliczność ta nie jest przez 

Odwołującego  kwestionowana.  W  konsekwencji,  wykonanie  instalacji  gazów  medycznych 

należy  traktować  jako  odrębne  świadczenie,  podlegające  opodatkowaniu  według  stawki 

podatku VAT właściwego dla tego typu prac (stawka preferencyjna 8%). 

Należy wskazać, że jednym z podstawowych elementów, kluczowych dla analizy charakteru 

świadczenia  złożonego,  jak  podkreślają  organy  administracji  skarbowej,  jest  kryterium 

ekonomiczne. Wynika to z faktu, że przedmiotem VAT są określone stany i zdarzenia, które 

należy  postrzegać  raczej  jako  zjawiska  o  charakterze  ekonomicznym,  a  nie  czynności 

konwencjonalne.  Podkreśla  się,  że  VAT  nie  jest  podatkiem  od  umów,  tylko  podatkiem  od 

zdarzeń  ekonomicznych.  Przy  kwalifikacji  danego  zdarzenia  gospodarczego  należy  więc 

przeanalizować przede wszystkim  ekonomiczną  istotę  transakcji,  a  nie wyłącznie jej  ramy  i 

charakter  prawny.  W  ocenie  Izby, 

Zamawiający  mógłby  zdecydować  się  na  wykonanie 

oddzielnie  robót  budowlanych  związanych  z  przebudową  pomieszczeń  oraz  oddzielnie 

podłączenia  instalacji  gazów  medycznych,  co  z  całą  pewnością  nie  zmieniłoby  charakteru 

tych  czynności  i  nie  miałoby  znaczącego  wpływu  na  wycenę  poszczególnych  elementów. 

Gdyby  więc  Zamawiający  wyodrębnił  części  zamówienia,  z  których  jedna  obejmowałaby 

zasadnicze  roboty  budowlane  a  druga  jedynie  instalacje  gazów  medycznych  wówczas 

wykonawca składający ofertę w części gazów medycznych miałby obowiązek zaoferowania 

ceny  ze 

stawką  8%.  Ponadto,  o  kompleksowości  zamówienia  nie  można  mówić  również  z 

uwagi na uwarunkowania technologiczne i funkcjonalne. Instalacja gazów medycznych może 

być przeprowadzona w ramach zupełnie odrębnego zamówienia lub jako jego część i nie jest 

wykon

ywana jedynie jako czynność poprawiająca świadczenie zasadnicze. Instalacja gazów 

medycznych  z  uwagi  na  swą  specyfikę  nie  ma  charakteru  niezbędnego  dla  wykonania 

zasadniczego celu zamówienia jakim jest przebudowa pomieszczeń. Świadczenie w postaci 


instalac

ji gazów medycznych jest więc z punktu widzenia funkcjonalnego świadczeniem obok 

świadczenia  głównego,  nie  ma  natomiast  charakteru  pomocniczego.  Ponadto  o  odrębność 

świadczeń składających się na zamówienie wskazuje również przyjęty przez Zamawiającego 

spos

ób rozliczania wynagrodzenia za realizację zamówienia. Podkreślają to postanowienia 5 

19 wzoru umowy (Załącznik nr 7 do SIWZ), które dopuszczają fakturowanie wykonanie robót 

związanych z każdą z branż zamówienia oddzielnie. Taki sposób fakturowania wskazuje na 

odrębny charakter świadczeń zamówienia. 

Mając  na  uwadze  powyższe  Izba  uznała  zarzuty  poniesione  przez  Odwołującego  za 

niezasadne i oddaliła odwołanie. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  na  podstawie  art.  557  oraz  art. 

574 ustawy 

z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 

5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 

r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania 

oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).  

Prz

ewodniczący: ……………………….