Sygn. akt KIO 1201/21
WYROK
z dnia 21 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 czerwca 2021 r.
w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 kwietnia 2021 r. przez wykonawcę Suntar
Professional Services Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Tarnowie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Agencję Mienia
Wojskowego
z siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawcy CyfroweSystemy Telekomunikacyjne
Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie, zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę Suntar Professional
Services Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie i zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Suntar Professional
Services Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie tytułem
wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dn
ia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………………………
Sygn. akt KIO 1201/21
U z a s a d n i e n i e
Agencja Mienia Wojskowego
z siedzibą w Warszawie, dalej „Zamawiający”, prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
M
odernizację posiadanej centrali VoIP. Postępowanie prowadzone jest na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. t.j. z 2019
r. poz. 1843 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwoty określonej
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu
zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 31 grudnia 2020 r. pod
numerem 777112-N-2020.
W dniu 21 kwietnia 2021 r. wykonawca
Suntar Professional Services Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie, dalej „Odwołujący”, wniósł
odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 w
zw. z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp
przez bezpodstawne odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi
na
przyjęcie, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia
(bądź, że wykonawca nie wykazał, że cena oferty nie jest rażąco niska), ewentualnie przez
zaniechanie wezwania Odwołującego do dalszych wyjaśnień rażąco niskiej ceny w zakresie
nieobjętym pierwotnym wezwaniem.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości, nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego, ponownego badania i oceny
złożonych ofert wraz z ofertą Odwołującego, ewentualnie wezwania Odwołującego do
dalszych wyjaśnień rażąco niskiej ceny w zakresie nieobjętym pierwotnym wezwaniem.
Odwołujący podnosił, iż Zamawiający bezzasadnie odrzucił jego ofertę, a wzywając
Odwołującego do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny ograniczył się jedynie do
pr
zytoczenia w wezwaniu literalnej treści art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.
Do postępowania odwoławczego w dniu 26 kwietnia 2021 r. przystąpił po stronie
Zamawiającego wykonawca Cyfrowe Systemy Telekomunikacyjne Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie, dalej „Przystępujący”, wnosząc o oddalenie
odwołania w całości.
Zamawiający pismem z dnia 11 czerwca 2021 r. złożył odpowiedź na odwołanie,
wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach procesowych,
jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje na oddalenie.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania,
w szczególności z: protokołu postępowania o udzielenie zamówienia, ogłoszenia
o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, oferty Odwołującego, wyjaśnień
w zakresie rażąco niskiej ceny, informacji Zamawiającego o odrzuceniu oferty
Odwołującego. Izba wzięła również pod uwagę stanowiska wyrażone w odwołaniu,
odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie, a także oświadczenia i stanowiska stron oraz
uczestnika postępowania odwoławczego wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia
i rozprawy w dniu 17 czerwca 2021 r.
Izba postanowiła oddalić wniosek dowodowy Odwołującego jako nieprzydatny do
rozstrzygnięcia niniejszej sprawy, gdyż nie ma związku z wykazaniem, że oferta
Odwołującego nie zawiera rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego.
Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z
2019 poz. 2020) do postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie,
wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia
wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019). Z uwagi na powyższe,
Izb
a wydając wyrok w postępowaniu odwoławczym, wszczętym na skutek odwołania
wniesionego w dniu 21 kwietnia
2021 r., zastosowała przepisy ustawy z dnia 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej „ustawa nPzp”.
Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528 ustawy
nPzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Ponadto, Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania ze
środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu w
uzysk
aniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy nPzp, kwalifikowaną możliwością
poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności.
Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w szczególności
zakres
zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do przekonania, iż w niniejszym
postępowaniu nie doszło do naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy, które miało
wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, a tym
samym,
na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy nPzp, rozpoznawane odwołanie nie zasługiwało
na uwzględnienie.
Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pod nazwą Modernizacja posiadanej centrali VoIP.
Zgodnie z pkt III specyfikacji istotnych war
unków zamówienia, dalej „SIWZ”,
przedmiotem
zamówienia
jest:
Dostawa
bezterminowej
licencji
Systemu
telekomunikacyjnego VoIP, 2)
Wdrożenie, konfiguracja Systemu telekomunikacyjnego VoIP
wraz z migracją z obecnego systemu VoIP oraz instruktażem stanowiskowym, 3) Usługa
wsparcia technicznego Systemu telekomunikacyj
nego VoIP na okres 36 miesięcy.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia znajduje się w Załączniku nr 1 do SIWZ – Opis
przedmiotu zamówienia, dalej „OPZ”.
Z
godnie z §5 OPZ zakres wsparcia technicznego obejmować będzie: a)
rozwiazywanie awarii oraz błędów oprogramowania Systemu telekomunikacyjnego VoIP, b)
diagnozowanie nieprawidłowości w konfiguracji Systemu telekomunikacyjnego VoIP, c)
aktualizację oprogramowania Systemu telekomunikacyjnego VoIP.
Zamawiający w formularzu oferty, stanowiącym załącznik nr 2 do SIWZ, dokonał
podziału wyceny poszczególnych elementów cenotwórczych, składających się na wartość
oferty, na 4 elementy: 1) Licencje centrali VolP,
2) Wdrożenie i konfiguracja, 3) Instruktaż
stanowiskowy,
4) Wsparcie powdrożeniowe. W odniesieniu do każdej pozycji należało podać
cenę netto, kwotę podatku VAT oraz wartość brutto, a następnie całkowitą wartość oferty
netto oraz
całkowitą wartość oferty brutto.
Stosownie do
§2 wzoru umowy wykonawca zobowiązuje się dostarczyć licencję
bezterminową na korzystanie z oprogramowania, a także wdrożyć oraz skonfigurować
dostarczone oprogramowania dla Systemu telekomunikacyjnego VoIP oraz przeprowadzić
instruktaż stanowiskowy w terminie nie dłuższym niż 30 dni kalendarzowych od dnia
zawarcia Umowy. Natomiast usługę wsparcia technicznego Systemu telekomunikacyjnego
VoIP należy realizować w terminie 36 miesięcy od dnia podpisania bez uwag łącznego
protokołu odbioru dostawy licencji Systemu telekomunikacyjnego VoIP, wdrożenia oraz
konfiguracji dostarczonego oprogramowania dla Systemu telekomunikacyjnego VoIP oraz
przeprowadzenia instruktażu stanowiskowego.
Zgodnie z §4 ust. 5 wzoru umowy wszelkie płatności wynikające z niniejszej Umowy
będą
dokonywane
przez
Zamawiającego
przelewem,
zgodnie
z
poniższym
harmonogramem:
za dostawę licencji bezterminowej do oprogramowania systemu telekomunikacyjnego
VoIP,
2) za usługę wdrożenia systemu telekomunikacyjnego VoIP wraz z migracją obecnego
systemu Call-
eX, konfigurację dostarczonego oprogramowania oraz za instruktaż
stanowiskowy
, zostanie zapłacone jednorazowo w terminie do 14 dni od dnia otrzymania
przez Zamawiającego prawidłowo wystawionej faktury VAT i przedstawieniu podpisanego
bez uwag przez Strony protokołu odbioru,
3) za wsparcie techniczne systemu telekomunikacyjnego VoIP, będzie płatne w miesięcznych
ratach z dołu, w terminie do 14 dni od dnia otrzymania przez Zamawiającego prawidłowo
wystawionej faktury VAT i przedstaw
ieniu podpisanego przez Strony protokołu.
Zgodnie z §5 ust. 1 wzoru umowy Wykonawca zapłaci Zamawiającemu kary umowne
w przypadku:
1) uchybienia terminu wykonania dostawy licencji na korzystanie z oprogramowania o
których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1) Umowy, w wysokości 0,4% całkowitego wynagrodzenia
brutto, o którym mowa w § 4 ust. 1 Umowy, za każdy dzień zwłoki w stosunku do terminów
wskazanych przez Wykonawcę w ofercie nie więcej jednak niż 10% tego wynagrodzenia,
2) uchybienia terminu
określonego w § 2 ust. 1 pkt 2) Umowy na wdrożenie, konfigurację
dostarczonego
oprogramowania
dla
systemu
telekomunikacyjnego
VoIP
oraz
przeprowadzenie instruktażu stanowiskowego wskazanych w § 1 ust. 1 pkt 2 Umowy – w
wysokości 0,3% całkowitego wynagrodzenia brutto, o którym mowa w § 4 ust. 1 Umowy, za
każdy dzień zwłoki w stosunku do terminu określonego w § 2 ust. 1 pkt 2) Umowy,
zwłoki w dotrzymaniu terminu na przekazanie zapisu elektronicznego instruktażu
stanowiskowego oraz materiałów instruktażowych, o których mowa w § 2 ust. 5 zdanie 2
Umowy
– w wysokości 0,2% całkowitego wynagrodzenia brutto, o którym mowa w § 4 ust. 1
Umowy, za każdy dzień zwłoki w stosunku do terminu określonego w § 2 ust. 5 zdanie 2
Umowy, nie więcej jednak niż 10% tego wynagrodzenia,
zwłoki w dotrzymaniu terminu na rozwiązanie awarii lub błędu Systemu telefonicznego
VoIP o którym mowa w § 5 ust.4 a) Opz stanowiącego Załącznik nr 1 do Umowy w
wysokości 10% miesięcznego wynagrodzenia określonego w § 4 ust. 1 pkt 3 Umowy za
każdą pełną godzinę zwłoki określonego w § 5 ust.4 a) Opz stanowiącego Załącznik nr 1,
zwłoki w dotrzymaniu terminu na rozwiązanie pozostałych problemów związanych z
funkcjami Systemu telefonicznego VoIP, o którym mowa w § 5 ust.4 pkt b) Opz stanowiącego
Załącznik nr 1 do Umowy w wysokości 10% miesięcznego wynagrodzenia określonego w § 4
ust. 1 pkt 3 Umowy za każdy 1 dzień (24 godziny) zwłoki określonego w § 5 ust.4 b) Opz
stanowiącego Załącznik nr 1.
Zamawiający oszacował wartość zamówienia na kwotę 397 089,70 zł, następnie
przeznaczył na sfinansowanie zamówienia kwotę 488 420,33 zł. Odwołujący podał w ofercie
cenę 118 124,28 zł brutto, a w pozycji dotyczącej wsparcia powdrożeniowego podał cenę 36
zł netto i 44,28 zł brutto.
Zamawiający na podstawie art. 90 ust. 1 w zw. z art. 90 ust. 1a pkt 1 ustawy Pzp,
pismem z 17
lutego 2021 r., w celu ustalenia czy złożona przez Odwołującego oferta zawiera
rażąco niską, wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień, w tym złożenie dowodów,
dotyczących wyliczenia ceny. Poza wyjaśnieniami dotyczącymi wyliczenia ceny oferty,
wskazanymi w ust. 1 i 2 pisma,
Zamawiający wzywał do złożenia wyjaśnień dotyczących
zaoferowanej w ofercie ceny za usługę wsparcia powdrożeniowego, w szczególności
sposobu wyliczenia ceny usługi wsparcia powdrożeniowego oraz wykazania, iż nie jest ona
zaniżona.
Odwo
łujący 16 lutego 2021 r. udzielił wyjaśnień, w tym wskazał że Przy kalkulowaniu
ceny ofertowej Wykonawca wziął pod uwagę również inne wyjątkowo sprzyjające warunki
wykon
ywania zamówienia, w tym m.in. - brak dodatkowych kosztów Helpdesku
(wykor
zystanie bieżącego potencjału) oraz okoliczność skalkulowania kosztów wsparcia w
cenie zakupu systemu telekomunikacyjnego. W załączniku nr 2 i 3 Wykonawca przedstawia
oferty na zbliżony przedmiot zamówienia wskazujący na praktykę oferowania wsparcia dla
systemu w ramach ceny zakupu licencji na system. Tym samym na potrzeby kalkulacji
ofertowej w niniejszym postępowaniu Wykonawca przyjął analogiczny sposób wyceny jak
oferuje swoim partnerom biznesowym.
Powyższe skutkowało przyjęciem tylko na potrzeby
oferty
zaoferowania usług wsparcia w cenie 1,00 zł miesięcznie.
Do wyjaśnień załączono: ofertę skierowaną do Suntar Sp. z o.o., ofertę skierowaną
do Telekomfort Domin Sp. J. oraz kalkulację cenową, zawierającą elementy kosztowe
wchodzące w skład projektu, z której wynika że w ramach elementu kosztowego nr 2
Wdrożenie, konfiguracja systemu telekomunikacyjnego VolP wraz z migracją z obecnego
systemu VolP
zostały zawarte m.in. takie usługi jak: aktualizacja systemu do najnowszej
wersji w czasie 36 miesięcy (cena: 960,00 zł netto), naprawy awarii lub błędu powstałe w
trakcie działania systemu przez 36 miesięcy od uruchomienia (cena: 12 960,00 zł netto) oraz
dodatkowe prace wdrożeniowy wynikłe w czasie realizacji projektu w okresie 36 miesięcy
(cena: 2 160,00
zł netto). W ramach elementu kosztowego nr 3 Usługa wsparcia
technicznego
wycenioną usługę wsparcia technicznego Systemu telekomunikacyjnego VoIP
na okres 36 miesięcy zgodnie z wymogami w Załącznik nr 1 do SIWZ OPZ 5, w
szczególności zgłaszanie nieprawidłowości drogą elektroniczną poprzez e-mail, telefonicznie
na wskazany wcześniej numer. Dostępność zgłaszania awarii 24h/dobę 7dni w tygodniu na
kwotę 36 zł netto (jako ilość podano 36, a jako koszt jednostkowy 1,00 zł).
Zamawiający pismem z dnia 16 kwietnia 2021 r., poinformował o odrzuceniu oferty
Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp w związku z art. 90 ust. 3 ustawy
Pzp, gdzie
jako podstawę faktyczną odrzucenia oferty Odwołującego wskazał następujące
okoliczności: brak wykazania adekwatności do realiów cen rynkowych usługi wsparcia
powdrożeniowego; brak wykazania adekwatności do realiów cen rynkowych usługi
wdrożenia i konfiguracji; brak dowodów na stosowanie praktyki realizowania wsparcia dla
systemu w ramach ceny zakupu licencji na system.
Izba stwierdziła, że niezasadne są zarzuty naruszenia przez Zamawiającego
przepisów ustawy Pzp wskazanych w odwołaniu. Izba doszła do przekonania, że oferta
Odwołującego podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4) w związku z art. 90 ust.
3 ustawy Pzp
, zgodnie z którym zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską
cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Zamawiający odrzuca ofertę
wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze
złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku
do przedmiotu zamówienia.
Zgodnie z art. 90 ustawy Pzp:
1. Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne
części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą
wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów,
zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących
wyliczenia c
eny lub kosztu (...) 1a. W przypadku gdy cena całkowita oferty jest niższa o co
najmniej 30% od: 1)
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i
usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 lub średniej
ary
tmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie
wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności
oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia (…).
Oznacza to, że zamawiający jest zobowiązany do żądania wyjaśnień w zakresie
rażąco niskiej ceny w sytuacji określonej w art. 90 ust. 1a pkt 1 ustawy Pzp, tj. gdy cena
całkowita oferty jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o
należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania zgodnie
z art. 35 ust. 1 i 2
lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. W niniejszym
stanie faktycznym cena
całkowita oferty Odwołującego jest niższa o co najmniej 30% od
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług.
P
rofesjonalista, jakim niewątpliwie jest Odwołujący, ubiegający się i uzyskujący
zamówienia publiczne zgodnie z procedurami określonymi w ustawie Pzp, winien mieć
świadomość, iż kierowane do niego wezwanie w trybie art. 90 ust. 1 i 1a ustawy Pzp
oznacza konieczność wyjaśnienia w jak najszerszy sposób podstaw wyceny i kalkulacji całej
ceny ofertowej i wykazania, że cena ta będzie pokrywała co najmniej wszystkie koszty
związane z realizacją zamówienia. To na wykonawcy, do którego jest kierowane takie
wezwanie spoczywa ciężar wykazania powyższego Zamawiającemu. To także na
wykonawcy spoczywa obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny i to
wykonawca ma najlepszą wiedzę, w jaki sposób kalkulował ofertę.
Izba ustaliła, że wezwanie Zamawiającego rzeczywiście było dość ogólne,
przywoływało w pierwszej części treść przepisu, niemniej odnosiło się do złożenia wyjaśnień,
w tym do złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny. Ponadto precyzowało, że należy
złożyć wyjaśnienia dotyczące zaoferowanej w ofercie ceny za usługę wsparcia
powdrożeniowego, w szczególności sposób wyliczenia ceny usługi wsparcia
powdrożeniowego oraz wykazać, iż nie jest ona zaniżona. Odwołujący udzielając odpowiedzi
przedłożył kalkulację kosztów wykonania w zakresie pozycji wymienionych w zestawieniu
cenowym, stanowiącym załącznik do oferty. Niemniej wykonawca winien dochować należytej
staranności przy formułowaniu swoich wyjaśnień, uwzględniając także okoliczność, iż
wskazanie poszczególnych kosztów, niepopartych dowodami, może istotnie wpłynąć na
uznanie jego ceny za nierynkową.
Zgodnie z art. 537 pkt 1 ustawy nPzp ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy, który ją złożył, jeżeli jest stroną albo uczestnikiem
postępowania odwoławczego. W konsekwencji należy przyjąć, że rolą odwołującego się
w
ykonawcy, który kwestionuje prawidłowość oceny złożonych przez niego wyjaśnień, jest
udowodnienie przed Izbą, że były one prawidłowe, a tym samym że decyzja zamawiającego
o odrzuceniu oferty była błędna.
B
iorąc pod uwagę, że wezwanie kierowane jest do profesjonalnego uczestnika obrotu
gospodarczego, wobec które stosowany jest miernik podwyższonej staranności (art. 355 § 2
Kodeksu cywilnego), Odwołujący winien zdawać sobie sprawę, że na potwierdzenie
realności poszczególnych cen zobowiązany jest dołączyć dowody. Niewątpliwie działaniem
błędnym jest kompletowanie dowodów na etapie postępowania odwoławczego, a nie
przesłanie ich w terminie wskazanym w wezwaniu do wyjaśnień. Wszelkie informacje
przedstawione przez wykonawcę muszą być znane zamawiającemu na konkretnym etapie
postępowania, celem umożliwienia mu podjęcia decyzji co do ewentualnego odrzucenia
oferty.
Odwołujący nie załączył żadnych dowodów, które potwierdzałyby, że jest w stanie
wykonać prawidłowo usługę wsparcia powdrożeniowego za kwotę 1 zł netto miesięcznie
oraz że zaoferowana cena nie jest rażąco niska. Ograniczył się jedynie do załączenia dwóch
ofert na potwierdzenie stosowania praktyki realizowania wsparcia dla systemu w ramach
ceny zakupu licencji na system,
niemniej, jak słusznie zauważył Zamawiający, nie udowodnił
faktu akceptacji tych ofert przez potencjalny
ch klientów i przyjęcia ich do realizacji. Ponadto,
przedłożone dokumenty stanowią oferty, jakie zostały przedstawiona klientom, tym samym
nie stanowią dowodu, że te oferty, w tym kształcie, zostały przyjęte, a więc, że jest to
realizowana strategia biznesowa, akceptowana i stosowana na rynku.
Dodatkowo, z załączonej kalkulacji wynika, że Odwołujący ujął koszty usługi wsparcia
powdrożeniowego w kosztach usługi wdrożenia. Kalkulacja cenowa Odwołującego
jednoznacznie pokazuje, że w cenie elementu Wdrożenie, konfiguracja Systemu
telekomunikacyjnego
VolP wraz z migracją z obecnego systemu VolP Odwołujący zawarł
takie elementy jak: aktualizacja systemu do najnowsz
ej wersji w czasie 36 miesięcy, naprawy
awarii lub błędu powstałe w trakcie działania systemu przez 36 miesięcy od uruchomienia
oraz d
odatkowe prace wdrożeniowe wynikłe w czasie realizacji projektu w okresie 36
miesięcy, co zgodnie z postanowieniami SIWZ należy uznać za część usługi wsparcia
powdrożeniowego.
Powyższe wynika z postanowień opisu przedmiotu zamówienia oraz wzoru umowy,
gdz
ie Zamawiający podzielił zakres działań dla każdej usługi wymienionej w formularzu
ofertowym.
Zamawiający opisał zakres świadczeń dla każdej ze wskazywanych usług (§3
OPZ dotyczy dostawy licencji Systemu telekomunikacyjnego VoIP,
§4 i 6 OPZ dotyczy
wdrożenia Systemu telekomunikacyjnego VoIP wraz z migracją z obecnego systemu VoIP
oraz instruktażu stanowiskowego, §5 OPZ dotyczy usługi wsparcia technicznego Systemu
telekomunikacyjnego VoIP). Terminy wykonania
umowy zostały podane w §2 wzoru umowy.
Postanowien
ia umowne zawierały także określenie sposobu płatności za wykonanie każdego
elementu.
Zamawiający przewidział osobne wynagrodzenie za licencję bezterminową dla
oprogramowania systemu telekomunikacyjnego VoIP
(§4 ust. 1 pkt 1 wzoru umowy),
wynagrodzenie za
usługę wdrożenia systemu telekomunikacyjnego VoIP wraz z migracją
obecnego
systemu
Call-
eX, konfiguracją dostarczonego oprogramowania oraz
przeprowadze
nie instruktażu stanowiskowego (§4 ust. 1 pkt 2 wzoru umowy) oraz
wynagrodzenie za usługę wsparcia technicznego oprogramowania (§4 ust. 1 pkt 3 wzoru
umowy). Określono także różne metody płatności w §4 ust. 5 wzoru umowy oraz odmienne
zasady naliczania kar umownych w §5 ust. 1 wzoru umowy.
Zdaniem Izby,
koszt usługi wsparcia i konfiguracji oraz koszt wsparcia
powdrożeniowego stanowią
istotne części składowe ceny oferty. O powyższym przesądził
Zamawiający dzieląc konsekwentnie formularz ofertowy na cztery części, co do których
wymagał wskazania w zestawieniu cenowym, składanym wraz z ofertą, podania osobnych
dla każdej z pozycji cen, które w sumie składają się na cenę oferty. Powyższe także
potwierdzają postanowienia Rozdziału XII SIWZ, zgodnie z którymi w celu wyliczenia ceny
oferty należy prawidłowo wypełnić Formularz „OFERTA” (Załącznik nr 2 do SIWZ), gdzie w
t
abeli formularza należy podać: a) Cenę netto licencji centrali VoIP wraz z wdrożeniem i
instruktażem stanowiskowym administratorów, b) Kwotę podatku VAT licencji centrali VoIP
wraz z wdrożeniem i instruktażem stanowiskowym administratorów, c) Cenę brutto licencji
centrali VoIP wraz z wdrożeniem i instruktażem stanowiskowym administratorów, d) Cenę
n
etto wsparcia powdrożeniowego, e) Wartość podatku VAT wsparcia powdrożeniowego, f)
Cenę brutto wsparcia powdrożeniowego, g) Całkowitą łączną wartość netto zamówienia, h)
całkowitą łączną wartość brutto zamówienia, która stanowi cenę oferty. Wykonawca był
zobowiązany wypełnić wszystkie pozycje w tabeli w formularzu „Oferty”.
Izba podziela stanowisko Zamawiającego, że Odwołujący nie udowodnił, że jego
oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, w szczególności nie przedstawił dowodów,
świadczących jednoznacznie, iż zaoferowana cena za świadczenie usługi wsparcia
technicznego (powdrożeniowego) nie jest rażąco niska oraz nie przedstawił dowodów,
świadczących jednoznacznie, iż zaoferowana cena za świadczenie usługi wdrożenia i
konfiguracji nie jest rażąco niska. Gdyby Odwołujący przyjął realną cenę za wykonanie usługi
wdrożenia i konfiguracji oraz za wykonanie usługi wsparcia powdrożeniowego, to wartość ta
zwiększałaby cenę całej jego oferty. Zatem ceny za powyższe elementy stanowią istotne
części składowe ceny oferty Odwołującego i jako takie są rażąco niskie, co z kolei przekłada
się na zaniżenie całej ceny ofertowej. W konsekwencji Zamawiający prawidłowo odrzucił
ofertę Odwołującego, który nie obalił domniemania rażąco niskiej ceny oferty, gdyż nie był w
s
tanie wykazać realności istotnych części składowych ceny oferty.
Izba podziela pogląd, że ustawodawca nie określił, ile razy zamawiający może
ponawiać wezwania do wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny. Wezwanie do złożenia
wyjaśnień może być skierowane do wykonawcy nawet kilkakrotnie w sytuacji, gdy na
podstawie złożonych wyjaśnień powstają dalsze kwestie i nowe wątpliwości wymagające
wyjaśnienia. Niemniej, nie oznacza to, że zamawiający powinien przejmować za wykonawcę
inicjatywę w dążeniu do udowodnienia realności elementów mających wpływ na wysokość
zaoferowanej ceny. Zamawiający, będąc gospodarzem postępowania, winien przestrzegać
podstawowych zasad, takich jak chociażby zasady bezstronności, uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców. Ponowne wezwania do wyjaśnienia w rzeczywistości
tego samego zakresu informacji, przy zaniechaniu rzetelnego i starannego
działania
wykonawcy podczas złożenia wyjaśnień niepopartych dowodami, należałoby uznać za
naruszenie nie tylko art. 90 ust. 1, ale również art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Uwzględniając
powyższe w ocenie Izby nie doszło też do naruszenia art. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba pominęła argumentację Zamawiającego oraz Przystępującego, że działanie
Odwołującego może budzić uzasadnione podejrzenie popełnienia czynu nieuczciwej
konkurencji
, bowiem w informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego próżno szukać
podstawy z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. Zgodnie z art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp
zamawiający informuje niezwłocznie wszystkich wykonawców o wykonawcach, których oferty
zostały odrzucone i powodach odrzucenia oferty, podając uzasadnienie faktyczne i prawne.
Przywołany przepis nakłada na zamawiającego obowiązek zakomunikowania wykonawcom,
dlaczego uznał, że dana oferta podlega odrzuceniu, a po stronie wykonawcy kształtuje
prawo do uzyskania pełnej wiedzy na temat przyczyn odrzucenia oferty. To na podstawie
informacji przekazanej zgodnie z art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp wykonawca po pierwsze
podejmuje decyzję, czy skorzystać ze środków ochrony prawnej, a po drugie jakie zarzuty
sformułować w odwołaniu i w jaki sposób polemizować ze stanowiskiem zamawiającego. W
związku z powyższym zasadność zarzutów odwołania kwestionujących czynność odrzucenia
oferty może być oceniana wyłącznie w zakresie tych okoliczności, które zostały przez
zamawiającego przedstawione jako uzasadniające odrzucenie oferty. Ocena dokonywana
przez
skład orzekający w tym zakresie nie może więc wykraczać poza uzasadnienie
przedstawione przez zamawiającego i polegać na badaniu istnienia innych podstaw do
odrzucenia oferty, o których wspomina zamawiający dopiero na etapie postępowania
odwoławczego.
Izba
nie wzięła również pod uwagę stanowiska Zamawiającego oraz Przystępującego
w zakresie obowiązku gospodarowania środkami publicznymi zgodnie z zasadą celowego i
racjonalnego wydatkowania środków oraz zasadą przestrzegania dyscypliny finansów
publicznych. Sk
ład orzekający rozpatrując odwołanie, bada jedynie legalność działań
zamawiającego, a nie celowe i racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi. Izba
uznała także za irrelewantną argumentację Przystępującego o braku doświadczenia
Odwołującego w realizacji kontraktów o tożsamym przedmiocie zamówienia jako niemającą
związku ze sprawą.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
na podstawie art. 575 ustawy nPzp oraz w oparciu o pr
zepisy §8 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………………………………