Sygn. akt: KIO 1200/21
POSTANOWIENIE
z dnia 4 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez
udziału stron dnia 4 czerwca 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej dnia 21 kwietnia 2021 r.
przez
wykonawcę LUG Services sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego, którym jest Gmina Mirzec, Mirzec Stary 9; 27-220
Mirzec
przy udziale wykonawcy Centrum Zaopatrzenia energetyki ELTAST sp. z o.o. z
siedzibą w Radomiu zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy LUG
Services sp. z o.o.
z siedzibą w Zielonej Górze kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie:
trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Sto
sownie do art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1200/21
Uzasadnienie
Zamawiający: Gmina Mirzec, Mirzec Stary 9; 27-220 Mirzec prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Modernizacja
oświetlenia drogowego na terenie gminy Mirzec”, nr referencyjny: IN.271.7.2021.A.K.,
ogłoszonego w Suplemencie do DzUUE 12 marca 2021 r. pod pozycją 2021/S 050-123413.
Odwołujący: LUG Services Sp. z o.o., ul. Gorzowska 11, 65-127 Zielona Góra wniósł
odwołanie od niezgodnej z przepisami pzp czynności Zamawiającego polegającej na:
wprowadzeniu istotnej zmiany treści Specyfikacji Warunków Zamówienia („SWZ”), które to
zmiany są istotne dla sporządzenia oferty i wymagają od wykonawców dodatkowego czasu
na przygotowanie oferty, a jednocześnie prowadzą do sytuacji utrudniającej uczciwą
konkurencję poprzez faworyzowanie wykonawców oferujących określony bezprzewodowy
system sterowania oświetleniem;
modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia w taki sposób, że stał się on niejednoznaczny i
niewyczerpujący oraz nie uwzględnia wymagań i okoliczności mogących mających wpływ na
sporządzenie oferty poprzez użycie przez Zamawiającego pojęć ogólnych, bez
wprowadzania odpowiednich definicji, co w k
onsekwencji prowadzi do braku możliwości
ustalenia wymagań, co do sposobu działania bezprzewodowego systemu sterowania
oświetleniem stanowiącej element opisu przedmiotu zamówienia;
modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia w sposób prowadzący do naruszenia zasad
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców poprzez wyłączenie niektórych
technologii
bezprzewodowego
systemu
sterowania
oświetleniem
bez
istnienia
uzasadnionych potrzeb Zamawiającego w tym zakresie.
Wskazanej powyżej czynności Zamawiającego zarzucił naruszenie:
art. 137 ust. 6 pzp przez wprowadzenie zmiany treści SWZ, która jest istotna dla
sporządzenia oferty i wymaga od Wykonawców dodatkowego czasu na przygotowanie
oferty, podczas gdy Zamawiający nie przedłużył terminu składania ofert o czas niezbędny na
zapoznanie się ze zmianą SWZ i przygotowanie oferty, tym samym uniemożliwiając
Odwołującemu złożenie prawidłowej oferty;
art. 99 u
st. 1 poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w zakresie bezprzewodowego
systemu sterowania oświetleniem w sposób niejednoznaczny, nieprecyzyjny i nie
uwzględniający wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty
wskutek posłużenia się przez Zamawiającego pojęciami pozornie tylko technicznymi, które w
istocie nie pozwalają na ustalenie jednoznacznych i precyzyjnych wymagań Zamawiającego
w zakresie opisu przedmiotu zamówienia;
art. 99 ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 pzp poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w
sposób faworyzujący wykonawców oferujących bezprzewodowy system sterowania
oświetleniem wykonany w technologii innej niż technologia MESH oraz działanie „w
chmurze", pomimo braku wskazania przez Zamawiającego jakichkolwiek okoliczności
uzasadniających wyeliminowanie możliwości dostawy bezprzewodowego systemu
sterowania oświetleniem opartego o technologię MESH oraz działanie „w chmurze".
W związku z zarzutami wniósł o nakazanie Zamawiającego unieważnienia odpowiedzi na
pytanie numer
3 udzielonej w dniu 15 kwietnia 2021 r. w całości wraz z wyznaczeniem
odpowiedniego terminu składania ofert;
ewentualnie: nakazanie zmiany odpowiedzi na pytanie numer 3 udzielonej w 15 kwietnia
2021 r. poprzez a) uszczegółowienie zastosowanych tam pojęć w zakresie (i) wskazania
definicji „stacji bazowej”, „stacji radiowej” oraz „przetwarzania, (ii) wskazania uzasadnionej
potrzeby Zamawiającego, która powoduje brak możliwości zastosowania bezprzewodowego
systemu sterowania oświetleniem opartego o technologię MESH, b) wydłużenie terminu
składanie ofert o przynajmniej 14 dni od dokonania przez Zamawiającego czynności
opisanych pod literą a).
Odwołujący dnia 2 czerwca 2021 r. złożył pismo, w którym oświadczył, że cofa odwołanie.
Izba rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu na podstawie art. 568 pkt 1
Ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) oraz
§ 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. poz.
2453) wydała postanowienie o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie § 9 ust. 1
pkt 3a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), z
których wynika, że zwraca się 90% wpisu odwołującemu w przypadku cofnięcia odwołania
przed otwarciem rozprawy.
Przewodniczący: ……………………..