Sygn. akt: KIO 1199/21
WYROK
z 2 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie 28 czerwca 2021
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 21 kwietnia 2021 r. przez D. S. prowadzącą
działalność gospodarczą pod firmą BDMED D. S. z siedzibą w Białymstoku w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego: Wojskowy Ośrodek Farmacji i Techniki Medycznej z
siedzi
bą w Celestynowie
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – D. S. prowadzącą działalność
gospodarczą pod firmą BDMED D. S. z siedzibą w Białymstoku i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego: Wojskowego Ośrodka
Farmacji i Techniki Medycznej
z siedzibą w Celestynowie kwotę 3 600 zł 00 gr
(trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez Zamawiającego z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………….............................……………..
Sygn. akt: KIO 1199/21
U z a s a d n i e n i e
Wojskowy Ośrodek Farmacji i Techniki Medycznej z siedzibą w Celestynowie (dalej
Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej: Pzp) postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą:
„Sukcesywne dostawy medycznych środków materiałowych”, numer: WOFiTM/6/2021/PN,
zwane dalej p
ostępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
30 grudnia 2020 r. pod numerem 2020/S 254-639167
. Wartość zamówienia przekracza
kwoty
określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
21 kwietnia 2021 r. D. S. prowa
dząca działalność gospodarczą pod firmą BDMED D. S. z
siedzibą w Białymstoku (Dalej: Odwołujący), wniosła odwołanie dotyczące pakietu 31
postępowania,
w
którym
zaskarżyła
niezgodne
z
prze
pisami
czynności
i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez jego zastosowanie i odrzucenie oferty
Odwołującego
z uwagi na
niezgodność oferty z treścią Specyfikacji istotnych warunków zamówienia
(dalej: SIWZ) w zakresie oznakowania znakiem CE mimo
, iż treść oferty
Zamawiającego odpowiada SIWZ,
2. art. 91 ust. 1 i 2 Pzp przez
wybór oferty złożonej przez wykonawcę Hero T. G., która
w rzeczywistości nie była ofertą najkorzystniejszą mając na uwadze kryteria oceny
ofert określone w SIWZ.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty,
unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert oraz dokonaniu wyboru oferty
najkorzystniejszej spośród ofert nie podlegających odrzuceniu.
Odwołujący wniósł ponadto o:
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania,
przeprowadzenie dowodów z:
I.
dokumentów:
a.
deklaracji zgodności UE (certyfikat numer 2163-PPE-1592) dotyczącą butów,
b.
deklaracji zgodności UE dotyczącą półmaski filtrującej ABJ-400FC wraz
z certyfikatem badania typu UE oraz certyfikatem zgodności z typem w
oparciu o wewnętrzną kontrolę produkcji oraz nadzorowane kontrole produktu
w losowych odstępach czasu,
c.
deklaracji zgodności WE dotyczącą gogli ochronnych PP-07,
d.
deklaracji zgodności UE dotycząca kombinezonu wraz z certyfikatem nr 2163-
PPE-1782,
e.
karty katalogową IZOB,
f. karty produktu
– półmaski filtrującej FFP3 NR, MODEL: ABJ-400FC,
g.
karty katalogową kombinezonu ochronnego,
h.
karty katalogową ochraniaczy na obuwie,
i. karty produktu gogli PP-07,
j. 24-
stronnicowego
raportu
technicznego
dotyczącego
wszystkich
komponentów wchodzących w skład zestawu IZOB,
II.
Fotografii przedstawionych w toku postępowania przez Wykonawcę tj.
a.
pełnego zestawu produktu IZOB z wyraźnym oznaczeniem CE na opakowaniu
(załączono dwie fotografie z „przodu” i z „tyłu”)
b.
fotografii kombinezonu w opakowaniu z wyraźnym zaznaczeniem znaku CE
na opakowaniu,
c.
fotografii maski, w tym w opakowaniu, z wyraźnym oznaczeniem znaku CE
na masce i opakowaniu,
d. fotografii ochraniaczy na buty,
w tym w opakowaniu wykonaną „z przodu”
i z „tyłu” z wyraźnym oznaczeniem CE na opakowaniu,
e.
fotografii gogli z obu stron z wyraźnym oznaczeniem znaku CE,
f.
fotografii rękawic, w tym opakowania widocznego z obu stron.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
16 kwietnia 2021 roku
Odwołujący otrzymał od Zamawiającego informację o odrzuceniu
oferty ze wskazaniem jako podstawy prawnej art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
. Ponadto, został
poinformowany o wyborze, jako najkorzystniejszej, oferty wykonawcy Hero T. G. .
Zamawiający wskazał, że oferta Odwołującego nie odpowiadała treści SIWZ w zakresie
oznakowania znakiem CE. Według Zamawiającego z analizy karty katalogowej IZOB, karty
katalogowej kombinezonu
ochronnego, dokumentacji zdjęciowej kombinezonu nie wynikało,
że produkt był oznakowany znakiem CE zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 z
9 marca 2016 r. w sprawie środków ochrony
indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy Rady 89/686/EWG (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 81,
str. 51), co oznacza
ło, że oferta Odwołującego nie była zgodna z Opisem Przedmiotu
Zamówienia i nie spełniała wymagań Zamawiającego.
W ocenie Odwołującego przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp nie zostały
wypełnione wobec jego oferty.
P
akiet nr 31 (zgodnie z Załącznikiem 5 do SIWZ) zdefiniowany został jako Indywidualny
Zestaw Ochrony Biologicznej zgodnie z
następującymi wytycznymi:
Indywidualny Zestaw Ochrony Biologicznej typu 001. Skład zestawu: kombinezon ochrony
biologicznej 1 szt.,
półmaska filtrująca (klasy P3) 1 szt., okulary ochronne 1 szt., rękawice
nitrylowe 4 szt.
nakładki na buty 2 szt., worek na odpady medyczne 1 szt.
Kombinezon musi spełniać wymagania:
• zgodność z normą PN-EN 14126 – Odzież ochronna,
• odporność na przenikanie skażonej cieczy pod ciśnieniem – klasa 4 lub wyżej,
• odporność na rozdzieranie i na przekłucie wg EN 14325:2018 (klasa 1),
• rękawy wykończone elastyczną taśmą zabezpieczającą,
• zamek błyskawiczny kryty listwą,
• posiadać deklarację zgodności z na zgodność z wymaganiami rozporządzenia UE
• oznakowanie znakiem CE,
• ŚIO klasy 3 Półmaska ochronna klasy FFP3 musi spełniać wymagania,
• zgodność z normą: PN-EN 140:2001/Ap1:2003 - Sprzęt ochrony układu oddechowego
– Półmaski i ćwierćmaski lub normą PN-EN 149+A1:2010 - Sprzęt ochrony układu
oddechowego
– Półmaski filtrujące do ochrony przed cząstkami,
• zacisk nosowy, lub odpowiednio wyprofilowana część nosowa czaszy półmaski,
• zawór wydechowy,
• wytrzymałe taśmy nagłowia wykonane z gumy pasmanteryjnej lub lateksowej lub
innego materiału tekstylnego,
• posiadać deklarację deklaracja zgodności na zgodność z wymaganiami
rozporządzenia UE 2016/425,
• oznakowanie znakiem CE,
• ŚIO klasy 3 Okulary ochronne muszą spełniać wymagania,
• zgodność z normą EN 166:2002-04,
• posiadać deklarację zgodności z na zgodność z wymaganiami rozporządzenia UE
• oznakowanie znakiem CE Rękawice nitrylowe muszą spełniać wymagania,
• zgodność z normą: EN 374,
• posiadać deklarację deklaracja zgodności na zgodność z wymaganiami
rozporządzenia UE 2016/425,
• oznakowanie znakiem CE,
• ŚIO klasa 3 Nakładki na buty muszą spełniać wymagania,
• zgodność z normą PN-EN 14126 – Odzież ochronna,
• posiadać deklarację zgodności z na zgodność z wymaganiami rozporządzenia UE
• oznakowanie znakiem CE,
• ŚIO klasy 3.
Zamawiający w pkt 4 (ppkt 10, 11, 12) SIWZ przewidział, że celem potwierdzenia braku
podstaw wykluczenia z udziału w postępowaniu Zamawiający może zażądać następujących
dokumentów, które Wykonawca najwyżej oceniony będzie zobowiązany złożyć na wezwanie
Zamawiającego:
instrukcji użytkowania, dokumenty potwierdzające spełnienie normy, deklaracja
zgodności, certyfikat CE;
w zakresie pakietu nr 31, 32, 33 deklaracja zgodności na zgodność z wymaganiami
r
ozporządzeniem UE 2016/425;
12. w zakresie pakietu nr 31, zadania nr 5 z pakietu nr 32, zadania nr 1, 6 i 7 z pakietu
nr 33 dokumentacja fotograficzna, oznakowanie CE produktu i opakowania.
W toku postępowania Odwołujący, na wezwanie Zamawiającego, przedstawił następujące
dokumenty dotyczące zakwestionowanej przez Zamawiającego niezgodności:
deklarację zgodności UE (certyfikat numer 2163 PPE-1592) dotyczącą butów,
deklarację zgodności UE dotyczącą półmaski filtrującej ABJ-400FC wraz z
certyfikatem badania t
ypu UE oraz certyfikatem zgodności z typem w oparciu o
wewnętrzną kontrolę produkcji oraz nadzorowane kontrole produktu w losowych
odstępach czasu,
deklarację zgodności WE dotyczącą gogli ochronnych PP-07,
deklarację zgodności UE dotycząca kombinezonu wraz z certyfikatem nr 2163-PPE-
kartę katalogową IZOB,
kartę produktu – półmaski filtrującej FFP3 NR, MODEL: ABJ 400FC,
kartę katalogową kombinezonu ochronnego,
kartę katalogową ochraniaczy na obuwie,
kartę produktu gogli PP-07,
10. 24-stronnicowy ra
port techniczny dotyczący kombinezonu wchodzącego w skład
zestawu IZOB.
W trakcie postępowania Zamawiający na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp wezwał Odwołującego
do uzupełnienia dokumentów „w zakresie asortymentu wchodzącego w skład pakietu nr 31,
dokumentacja fotograficzna, oznakowanie znakiem CE produktu i opakowania dla
wszys
tkich części składowych pakietu”. W odpowiedzi na powyższe Zamawiający złożył
dokumentację fotograficzną w zakresie:
Pełnego zestawu produktu IZOB z wyraźnym oznaczeniem CE na opakowaniu
(załączono dwie fotografie z „przodu” i z „tyłu”) – informacyjnie wskazuję, że
wszystkie części składowe produktu znajdują się w jednym opakowaniu zbiorczym;
oraz
w zakresie jego komponentów:
Fotografię kombinezonu w opakowaniu z wyraźnym zaznaczeniem znaku CE
na opakowaniu,
Fotografię maski, w tym w opakowaniu, z wyraźnym oznaczeniem znaku CE na
masce i opakowaniu,
Fotografię ochraniaczy na buty, w tym w opakowaniu wykonaną „ z przodu” i z „tyłu”
z wyraźnym oznaczeniem CE na opakowaniu,
5. Fotografi
ę gogli z obu stron z wyraźnym oznaczeniem znaku CE,
Fotografię rękawic, w tym opakowania widocznego z obu stron.
Zamawiający w oparciu o wyżej przedstawione dokumenty uznał jednak, że treść oferty nie
odpowiada
ła specyfikacji. Zamawiający wskazał, że „z analizy karty katalogowej IZOB, karty
katalogowej kombinezonu ochronnego, dokumentacji zdjęciowej kombinezonu nie wynika,
że produkt jest oznakowany znakiem CE zgodnie z rozporządzeniem”. Tym samym uznał,
że oferta nie była zgodna z Opisem Przedmiotu Zamówienia. Punktem spornym okazał
się jeden z komponentów produktu tj. kombinezon, który według Zamawiającego nie był
oznakowany znakiem CE zgodnie z rozporządzeniem, a przynajmniej według
Zamawiającego nie wynikało to z przedstawionych dokumentów.
Odwo
łujący przedstawił Zamawiającemu deklarację zgodności UE dotycząca kombinezonu
wraz z certyfikatem nr 2163-PPE-
1782. Z deklaracji tej wyraźnie wynikało, że dokumentacja
techniczna producenta i produkt spełniały wymagania w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa
określone w załączniku II do Rozporządzenia. Wskazano jakie normy zharmonizowane
zostały spełnione, nadto że produktowi można nadać znak CE. Odwołujący przedstawił
również szczegółowy, 24-stronnicowy, przetłumaczony na język polski, raport z oceny
technic
znej dotyczący kombinezonu ochronnego, który objaśniał m.in. zastosowane normy,
oznakowanie, informacje o rozmiarze, zastosowane materiały, instrukcje użytkowania czyli
wszelkie szczegółowe informacje dotyczące produktu, potwierdzające spełnienie wszelkich
norm.
O
znaczenie CE wyraźnie widoczne było na fotografii opakowania kombinezonu
przedstawionej przez Odw
ołującego w toku postępowaniu. Oznaczenie CE widoczne było
również na fotografii całego zestawu produktu IZOB, który to zestaw zawierał wszystkie
komponenty zestawu, w tym kombinezon ochronny.
Odwołujący wskazał, że z karty katalogowej kombinezonu nie musiało wynikać oznaczenie
CE gdyż karta katalogowa co do zasady zawierała najważniejsze informacje na temat
produktu. Fakt ten przyzna
ł sam Zamawiający wskazując w treści SIWZ co powinna
zawierać karta katalogowa tj. umożliwiać jednoznaczną identyfikację oferowanego
asortymentu oraz jego parametrów, zawierać opis techniczny i dane techniczne oferowanego
asortymentu
– minimum w zakresie wymaganym opisem przedmiotu zamówienia. Karta
produktu kombinezonu (co zakwestionowa
ł Zamawiający) zawierała informacje na temat
producenta, kategori
i, spełnienia normy EN 14126, bez spełnienia której, nie można używać
oznaczenia CE.
W
karcie katalogowej zestawu IZOB wyraźnie wskazano co wchodzi w skład każdego
zestawu wraz ze wskazaniem norm, które spełniają o ile taki wymóg w stosunku do danego
komponentu istnieje, przy czym każda karta katalogowa zawierała szczegółowe informacje,
których wymagał Zamawiający w treści SIWZ. Tym samym ze złożonych przez
Odwołującego dokumentów wynikało, że produkt jest oznakowany zgodnie z
rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 z 9 marca 2016 r. w
sprawie środków ochrony indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy Rady 89/686/EWG (Dz. U.
UE. L. z 2016 r. Nr 81, str. 51),
co z kolei dowodziło zgodności oferty z Opisem Przedmiotu
Zamówienia.
Skoro
na opakowaniu kombinezonu wyraźnie wskazano znak CE to niezrozumiałe było
dlaczego Zamawiający stwierdził, że kombinezon tego znaku nie posiadał. Jeżeli zaś jego
oczekiwaniem było przedstawienia fotografii oznakowania CE na kombinezonie, to mógł dać
temu wyraz w treści wezwania do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 Pzp.
Odwołujący podkreślił, zgodnie z treścią SIWZ każdy komponent miał zawierać oznaczenie
CE, przy czym nie było wymogu wykazywania tego w konkretny, określony sposób.
W wezwaniu z
30 marca 2021 roku Zamawiający wskazał, że oczekuje „dokumentacji
fotograficznej, oznakowania znakiem CE produktu i opakowania dla w
szystkich części
składowych pakietu”. Otrzymał zatem fotografię całego zestawu z wyraźnym zaznaczeniem
oznaczenia CE, jak również zdjęcia wszystkich opakowań dla części składowych w tym
kombinezonu. Jeżeli zaś Zamawiający oczekiwał innego rodzaju informacji powinien był
sprecyzować treść swojego wezwania do uzupełnienia brakujących dokumentów, bądź
sformułować treść wezwania w inny sposób. Wskazać należy, że Zamawiający nie dostrzegł
takiego rodzaju niezgodności w przypadku ochraniaczy będących również częścią zestawu.
Na fotografii ochraniaczy przedstawionej przez
Odwołującego również było brak znaku CE
bezpośrednio na komponencie. W tym zakresie Zamawiającemu wystarczyła fotografia
opakowania, na którym wyraźnie widniało oznaczenie CE, a w SIWZ w taki sam sposób
określono wymóg znaku CE, zarówno co kombinezonu jak i ochraniaczy.
25 czerwca 2021
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie. Uzasadniając swoje stanowisko Zamawiający wskazał m. in.:
Zgodnie postanowieniami z
ałącznika nr 5 SIWZ przedmiotem zamówienia w ramach pakietu nr
31 jest Indywidulany Zestaw Ochrony Biologicznej, który składa się m.in. kombinezon ochrony
biologicznej będący ŚIO klasy 3 (Środka Ochrony Indywidulanej klasy 3).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 z 9
marca 2016 r. w sprawie środków ochrony indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy Rady
89/686/EWG (zwanego dalej „rozporządzeniem UE") Oznakowanie CE umieszcza się na SIO w
sposób widoczny, czytelny i trwały. W przypadku gdy nie jest to możliwie lub nie jest to
uzasadnione z uwagi na charakter
ŚOI, umieszcza się je na opakowaniu oraz w dokumentach
towarzyszących ŚOI. Mając na uwadze powyższy wymóg dotyczący umieszczenia na ŚIO
oznaczenia CE Zamawiający w szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia dla pakietu nr 31
jednoznacznie wskazał, że kombinezon ochrony biologicznej musi być oznakowany znakiem CE.
W celu, potwierdzenia, że zaoferowane produkty spełniały ww. wymóg, Zamawiający zgodnie
z postanowieniem rozdziału X ust. 4 pkt 12 SIWZ żądał złożenia na wezwanie w zakresie pakietu
nr 31, zadania nr 5 z pakietu nr 32, zadania nr 1, 6 i 7 z pakietu nr 33 dokumentacja
fotograficzna, oznakowanie znakiem CE produktu i opakowania.
Zamawiający w trybie art. 26 ust. 1 Pzp wezwał Odwołującego do złożenia wszystkich
dokumentów określonych w rozdziału X ust, 4 pkt 12 SIWZ, w tym także do przekazania
dokumentacja fotograficzna, oznakowanie znakiem CE produktu i opakowania. W odpowiedzi na
powyższe wezwanie Odwołujący nie złożył żadnej fotografii produktów i opakowań z
oznaczeniami znaku CE.
W związku z powyższym Zamawiający w trybie art. 26 ust. 3 ustawy PZP ponownie wezwał
Odwołującego do złożenia w zakresie asortymentu wchodzącego w skład pakietu nr 31,
dokumentacji fotograficznej oznakowania znakiem CE produktu i opakowania dla wszystkich
części składowych pakietu.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie Odwołujący złożył jedynie:
Fotografie pełnego zestawu produktu IZOB z wyraźnym oznaczeniem CE na opakowaniu
„z przodu” i z „tyłu”,
fotografię kombinezonu w opakowaniu z wyraźnym zaznaczeniem znaku CE
na opakowaniu,
3. fotografie
maski, w tym w opakowaniu, z wyraźnym oznaczeniem znaku CE na masce
i opakowaniu,
4. fotografie ochraniaczy na buty,
w tym w opakowaniu wykonaną „z przodu" i z „tyłu”
z wyraźnym oznaczeniem CE na opakowaniu,
5. fotografie
gogli z obu stron z wyraźnym oznaczeniem znaku CE,
6. fotografie
rękawic, w tym opakowania widocznego z obu stron.
Odwołujący wbrew obowiązkowi wynikającego z wezwań, nie złożył fotografii kombinezonu
zawierającego widoczne oznaczenie znaku CE. Zamawiający nie mógł ponownie wezwać
wykonawcy do uzupełnienia fotografii z uwagi na fakt, że Odwołujący nie złożył na pierwsze
wezwanie żadnej fotografii produktów i opakowań, to Zamawiający został zmuszony skorzystać
z procedury określonej w art. 26 ust. 3 Pzp, ale Odwołujący nie złożył wymaganego zdjęcia
potwierdzającego zgodność kombinezonu z OPZ.
W takiej sytuacji obowiązkiem Zamawiającego było odrzucenie oferty Odwołującego ponieważ
nie
dało się na podstawie fotografii zdjęcia opakowania kombinezonu stwierdzić, czy oferowane
przez Odwołującego kombinezony spełniają przewidziany przepisami prawa wymóg oznaczenia
produktu znakiem CE na opakowaniu. Na zdjęciu opakowania kombinezonu nie widać pełnego
produktu, a na widocznych fragmentach produktu nie jest widoczny znak CE. Tym samym
Odwołujący nie potwierdził wymogu przewidzianego w Szczegółowym Opisie Przedmiotu
Zamówienia.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzgl
ędniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
SIWZ
, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron zawarte w
odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie na rozprawie i
odnotowane
w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
W
przypadku odwołań wniesionych po 31 grudnia 2020 r., a dotyczących postępowań
o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych przed 1 stycznia 2021 r., stosownie
do art. 92 ust. 2 u
stawy z 11 września 2019 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2020) zastosowanie znajdują przepisy ustawy
nPzp, zwanej dalej: nPzp.
I
zba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 nPzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 n
Pzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez Odwołującego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Zamawiający w Opisie Przedmiotu Zamówienia w zakresie dotyczącym kombinezonu
będącego elementem Pakietu nr 31 ustanowił następujące wymogi:
zgodność z normą PN-EN 14126 – Odzież ochronna,
odporność na przenikanie skażonej cieczy pod ciśnieniem – klasa 4 lub wyżej,
odporność na rozdzieranie i na przekłucie wg EN 14325:2018 (klasa 1),
rękawy wykończone elastyczną taśmą zabezpieczającą,
zamek błyskawiczny kryty listwą,
posiadać deklarację zgodności z na zgodność z wymaganiami rozporządzenia
UE 2016/425,
7. oznakowanie znakiem CE,
ŚIO klasy 3.
Obowiązek oznakowania kombinezonu znakiem CE był niesporny między stronami.
W zakresie istotnym dla sprawy Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
16 marca 2021 r. Zamawiający skierował do Odwołującego wezwanie:
„Zamawiający - Wojskowy Ośrodek Farmacji i Techniki Medycznej w Celestynowie
na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz.
1843), wzywa Państwa do złożenia niżej wymienionych aktualnych na dzień złożenia,
oświadczeń i dokumentów w zakresie wszystkich części składowych pakietu nr 31 (...)
11) w zakresie pakietu nr 31, dokumentacja fotograficzna, oznakowanie znakiem CE
produktu i opakowania
”.
W odpowiedzi na wezwanie Odwołujący złożył w ww. zakresie złożył Zamawiającemu
zdjęcie kombinezonu w opakowaniu. Opakowanie było w prawidłowy sposób oznakowane
znakiem CE, ale Odwołujący nie przedstawił fotografii prezentującej umieszczenie żądanego
oznakowania bezpośrednio na kombinezonie. W konsekwencji Zamawiający 2 kwietnia
2021 r.
skierował do Odwołującego kolejne wezwanie, na podst. art. 26 ust. 3 Pzp, w którym
wskazał:
„Zamawiający wzywa Państwa do uzupełnienia brakujących dokumentów nie złożonych
na wezwanie z dnia 16 marca 2021 r. tj.:
W zakresie asortymentu wchodzącego w skład
pakietu nr 31, dokumentacja fotograficzna, oznakowanie znakiem CE produktu i opakowania
dla wszystkich części składowych pakietu”.
Odwołujący w odpowiedzi na powyższe wezwanie nie złożył wymaganej fotografii
prezentującej oznakowany kombinezon.
16 kwietnia 2021 r. Zamawiający zawiadomił wykonawców biorących udział w postępowaniu,
że w ramach pakietu nr 31 jako najkorzystniejsza została wybrana oferta T.
G.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Firma Handlowo-Usługowa
Hero T. G.
z siedzibą w Tarnowskich Górach. Zamawiający poinformował również m. in. o
odrzucenie oferty Odwołującego podając jako uzasadnienie co następuje: „Oferta zostaje
odrzucona na podstaw
ie art. 89 ust. 1 pkt 2 Ustawy Pzp. Jej treść nie odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie oznakowania znakiem CE (...).
Z analizy karty katalogowej IZOB, karty katalogowej kombinezonu ochronnego, dokumentacji
zdjęciowej kombinezonu nie wynika, że produkt jest oznakowany znakiem CE zgodnie
z powyższym rozporządzeniem. W związku z powyższym oferta nie jest zgodna z Opisem
Przedmiotu Zamówienia i nie spełnia wymagań Zamawiającego”.
21 kwietnia 2021 r. Odwołujący wniósł odwołanie od czynności odrzucenia swojej oferty
z Pakietu nr 31 postępowania. 22 kwietnia 2021 r. Odwołujący złożył pismo uzupełniające
do odwołania, do którego załączył m. in. fotografię prawidłowo oznakowanego znakiem CE
kombinezonu.
Zdjęcie zostało przedstawione: „celem wykazania, że ten komponent zawiera
oznaczenie CE co jest oczywiste w związku z przedłożonym zdjęciem kombinezonu
w opakowaniu i pozostałymi przedstawionymi przez Wykonawcę dokumentami w sprawie,
a jedynie na skutek nieprecyzyjnego określenia przez Zamawiającego w treści SIWZ
jak i w wezwaniu do uzupełnienia dokumentów, Wykonawca nie przedłożył tej dokumentacji
fotograficznej
”.
Odwołujący wskazał ponadto:
„Zestaw IZOB, jak również jego poszczególne komponenty spełniają wszystkie określone
w SIWZ, jak również w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425
z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie środków ochrony indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy
Rady 89/686/EWG (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 81, str. 51) wymagania, a fakt, że oczekiwania
Zamawiającego ujawniły się dopiero na etapie odrzucenia oferty nie może działać
na niekorzyść Wykonawcy. Jeżeli Zamawiający poddał w wątpliwość przedłożone przez
Wykonawcę dokumenty dotyczące kombinezonu lub innego komponentu w zakresie
oznaczenia CE to mógł w wezwaniu wskazać wprost, iż oczekuje dokumentacji fotograficznej
każdego elementu zestawu IZOB, na którym widać oznaczenie CE – w opakowaniu i bez.
W SIWZ wskazano, że Zamawiający może żądać „dokumentacji fotograficznej, oznakowania
znakiem CE produktu i opakowania”. Zwracam uwagę, że nigdzie nie pojawia się definicja
słowa „produkt” wobec czego zastosowane sformułowanie w wezwaniu przez
Zamawiającego mogło wprowadzać w błąd.
Na marginesie wskazuję, że w przestrzeni zamówień publicznych funkcjonuje reguła
‘interpretacji na korzyść wykonawcy’ co oznacza, że wątpliwości należy tłumaczyć przeciw
autorowi ogłoszenia o zamówienia i SIWZ, które to zostały zredagowane przez
Zamawiającego”.
W ocenie Izby czynność Zamawiającego polegająca na odrzucenie oferty Odwołującego
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp była prawidłowa i w pełni uzasadniona.
W obliczu ustalonego stanu
faktycznego niewątpliwym jest, że Zamawiający dwukrotnie,
bezskutecznie wezwał Odwołującego do złożenia dokumentacji fotograficznej prezentującej
oznakowanie znakiem CE produktu (i opakowania).
Wbrew twierdzeniu Odwołującego treść
obu wezwań tj. z 16 marca i 2 kwietnia 2021 r. była jasna i jednoznaczna. Ponadto jasny
był również przytoczony wyżej wymóg OPZ dotyczący obowiązku oznakowania
kombinezonu znakiem CE.
W sytuacji braku złożenia przez Odwołującego żądanej dokumentacji zdjęciowej w
odpowiedzi na we
zwanie na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp Zamawiający nie miał innej
możliwości, niż uznając ofertę Odwołującego za niezgodną z treścią SIWZ odrzucić ją na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
To na wykonawcy ciąży obowiązek wykazania, że jego oferta czy też stanowiący jej element
produkt odpowiada wymogom Zamawiającego przedstawionym m. in. w SIWZ czy OPZ.
Odwołujący w odpowiedzi na wezwanie na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp nie złożył
wszystkich, koniecznych dowodów zgodności oferty z SIWZ, dlatego też Zamawiający
skierował do niego drugie wezwanie, na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp. W wezwaniu tym
Zamawiający jasno wskazał jaki element musi zostać uzupełniony, by oferta mogła zostać
oceniona jako zgodna z SIWZ i OPZ. Z treści wezwania wprost wynikało też jaka okoliczność
budzi wątpliwości Zamawiającego. W tej sytuacji twierdzenie Odwołującego, że treść
wezwania była niejasna i wprowadzała w błąd jest całkowicie niezasadne.
Na etapie oceny ofert Odwołujący nie wykazał, by jego oferta odpowiadała wymogom SIWZ i
O
PZ, zatem Zamawiający odrzucił tą ofertę opierając się na przedstawionych przez
Odwołującego dokumentach i dowodach. Izba oceniając zgodność z Pzp podjętej przez
Zamawiającego czynności wzięła pod uwagę stan wiedzy Zamawiającego z momentu
dokonania tej czy
nności. Dlatego przedstawienie przez Odwołującego 22 kwietnia 2021 r.
wymaganej fotografii potwierdzającej spełnianie wymogu dotyczącego oznakowania
kombinezonu należy uznać za spóźnione – ocena ofert została zakończona 16 kwietnia
2021 r.
Okoliczność przedstawienia Zamawiającemu wszystkich wymaganych dokumentów nie ma
w tej sytuacji znaczenia. Zamawiający zażądał dokumentacji fotograficznej na potwierdzenie
spełniania przez oferowany mu kombinezon określonego warunku. Jeżeli Odwołujący uznał
takie żądanie za nadmierne wobec uprawnień przysługujących Zamawiającemu na
podstawie Pzp oraz SIWZ to miał prawo wnieść odwołanie przeciwko treści wezwań z art. 26
ust. 1
i ust. 3 Pzp. Odwołujący jednak tego nie zrobił, zatem jego obowiązkiem było
zastosowanie się do tych wezwań (z czego do wezwania z 2 kwietnia 2021 r. pod rygorem
odrzucenia oferty jako niezgodnej z SIWZ).
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu w całości
i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze ustawy nPzp orzekła jak w sentencji.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z następujących dokumentów:
1. SIWZ i OPZ dla Pakietu nr 31,
Oferty Odwołującego,
złożonych w postępowaniu fotografii kombinezonu w opakowaniu,
Korespondencji Zamawiającego z Odwołującym, ze szczególnych uwzględnieniem
wezwań z 16 kwietnia 2021 r. oraz 2 kwietnia 2021 r.
5. Informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty z 16 kwietnia 2021 r.
Pisma Odwołującego z 22 kwietnia 2021 r. wraz z załącznikami.
Izba oddaliła wniosek Odwołującego o przeprowadzenie dowodów z:
I.
dokumentów:
a.
deklaracji zgodności UE (certyfikat numer 2163-PPE-1592) dotyczącą butów,
b.
deklaracji zgodności UE dotyczącą półmaski filtrującej ABJ-400FC wraz
z certyfikatem badania typu UE oraz certyfikatem zgodności z typem w
oparciu o
wewnętrzną kontrolę produkcji oraz nadzorowane kontrole produktu
w losowych odstępach czasu,
c.
deklaracji zgodności WE dotyczącą gogli ochronnych PP-07,
d.
deklaracji zgodności UE dotycząca kombinezonu wraz z certyfikatem nr 2163-
PPE-1782,
e.
karty katalogową IZOB,
f. karty produktu
– półmaski filtrującej FFP3 NR, MODEL: ABJ-400FC,
g.
karty katalogową kombinezonu ochronnego,
h.
karty katalogową ochraniaczy na obuwie,
i. karty produktu gogli PP-07,
j. 24-
stronnicowego
raportu
technicznego
dotyczącego
wszystkich
komponentów wchodzących w skład zestawu IZOB,
II.
Fotografii przedstawionych w toku postępowania przez Odwołującego tj.
a.
fotografii maski, w tym w opakowaniu, z wyraźnym oznaczeniem znaku CE
na masce i opakowaniu,
b. fotografii ochraniaczy na buty, w tym w opakowaniu wy
konaną „z przodu”
i z „tyłu” z wyraźnym oznaczeniem CE na opakowaniu,
c. fotografii gogli z obu stron z
wyraźnym oznaczeniem znaku CE,
d.
fotografii rękawic, w tym opakowania widocznego z obu stron.
W ocenie Izby dowody te nie miały związku z istotą sporu. Przyczyną odrzucenie oferty
Odwołującego było wyłącznie uznanie przez Zamawiającego oferowanych mu
kombinezonów za niezgodne z OPZ. W tej sytuacji dokumenty i fotografie dotyczące innych
elementów oferty Odwołującego w ramach Pakietu nr 31, których zgodności z SIWZ
Zamawiający nie kwestionował nie miały znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b)
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
………………................……………….………