Sygn. akt: KIO 1197/21
WYROK
z dnia 28 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Adam
Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 czerwca 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 kwietnia 2021 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: A. B., M. B.
prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod firmą Zakład
Usług Sprzętowo - Transportowych z siedzibą w Wieluniu;
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gminę Czarnożyły;
przy udziale wykonawcy: K. P. prow
adzącego działalność gospodarczą pod firmą Firma
Instalacji Sanitarnej POLAN K. P.
z siedzibą w Praszce, zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie czynności polegającej
na wyborze, jako najkorzystniejszej, oferty złożonej przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: A. B., M. B. prowadzących działalność
gospodarczą w formie spółki cywilnej pod firmą Zakład Usług Sprzętowo -
Transportowych z siedzibą w Wieluniu oraz powtórzenie czynności badania i oceny
ofert, w tym odrzucenie oferty złożonej w postępowaniu przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: A. B., M. B. prowadzących działalność
gospodarczą w formie spółki cywilnej pod firmą Zakład Usług Sprzętowo -
Transportowych z siedzibą w Wieluniu na podstawie art. 224 ust. 6 ustawy Prawo
zamówień publicznych z tego powodu, że pomimo wezwania do złożenia wyjaśnień w
przedmiocie rażąco niskiej ceny nie podołali oni obowiązkowi wykazania, że cena za
wykonanie zamówienia nie jest rażąco niska oraz na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Prawo zamówień publicznych, gdyż oferta tego wykonawcy jest niezgodna z
warunkami zamówienia;
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 13 600 zł 00 gr (słownie:
trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego, poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 580 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo Zamówień
Publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1197/21
UZASADNIENIE
Gmina Czarnożyły (dalej: „zamawiający”), prowadzi w trybie podstawowym,
na po
dstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. z 2019 r., poz. 2019) - zwanej dalej "ustawa Pzp",
postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami i
przepompowniami ścieków w miejscowości Gromadzice i Stawek - etap III”; znak sprawy:
ZFK.271.3.2021
(zwane dalej „postępowanie” lub „zamówienie”).
Szacunkowa wartość przedmiotowego zamówienia jest niższa od progów unijnych,
o których mowa w art. 3 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
pod numerem 2021/BZP 00010318/01 w dniu 24 lutego 2021 r.
W dniu 16 kwietnia 2021 r. zamawiający dokonał wyboru, jako najkorzystniejszej
w
postępowaniu, oferty złożonej przez K. P. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Firma Instalacji Sanitarnej POLAN K. P. z siedzibą w Praszce (dalej jako „POLAN”
lub „przystępujący”).
W dniu 21 kwietnia 2021 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zam
ówienia: A. B., M. B. prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej
pod firmą Zakład Usług Sprzętowo - Transportowych z siedzibą w Wieluniu (dalej
„odwołujący”) wnieśli do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności
zamawiającego podjętych w postępowaniu, zarzucając mu naruszenie następujących
przepisów ustawy Pzp:
1. art. 16 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty POLAN co jest sprzeczne
z zasadą uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości
postępowania i wypaczyło wynik postępowania;
2. art. 224 ust. 3 -
6 ustawy Pzp poprzez wadliwą ocenę wyjaśnień złożonych przez
POLAN i uznanie, że oferta POLAN nie zawiera rażąco niskiej ceny, a w konsekwencji
także,
że POLAN wykazał, iż jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny i zaniechanie
odrzucenia oferty POLAN;
3. art. 226 ust. 1 pkt 7, pkt 8 i pkt 10, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty POLAN,
pomimo iż cena jego oferty jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i
zawiera
błędy
w obliczeniu ceny i została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji co jest
sprzeczne z zasadą uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców
i przejrzystości postępowania;
4. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty złożonej przez
POLAN, pomimo iż jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Zarzucając powyższe odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
zamawiającemu: unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; dokonania
powtórnej czynności badania i oceny ofert, w tym w szczególności ponowną ocenę
wyjaśnień POLAN dotyczących ceny oferty; odrzucenia oferty złożonej przez POLAN;
dokonania wyboru oferty odwołującego oraz obciążenie zamawiającego kosztami
postępowania odwoławczego.
Za
mawiający 22 kwietnia 2021 r. poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania,
wzywając uczestników postępowania do złożenia przystąpienia. Do postępowania
odwoławczego swoje przystąpienie po stronie zamawiającego zgłosił 23 kwietnia 2021 r.
wykonawca: K. P.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Firma Instalacji
Sanitarnej POLAN K. P.
z siedzibą w Praszce.
Zamawiający, działając na podstawie art. 521 ustawy Pzp, złożył do akt sprawy
od
powiedź na odwołanie (pismo z 23 czerwca 2021 r.), wnosząc o jego oddalenie w całości
jako bezzasadnego.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, na podstawie zebranego materiału dowodowego, po zapoznaniu
się z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym
w szczególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, postanowieniami SWZ,
treścią oferty złożonej przez przystępującego, korespondencją prowadzoną pomiędzy
zamawiającym a przystępującym w przedmiocie rażąco niskiej ceny, a także po
zapoznaniu się z odwołaniem i odpowiedzią na nie, po wysłuchaniu oświadczeń, jak
też stanowisk stron i uczestnika postępowania, złożonych ustnie do protokołu w toku
rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje
Na wstępie Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528
ustawy Pzp, s
kutkujących odrzuceniem odwołania.
Ponadto Izba stwierdziła, że odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania
ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu
w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną możliwością
poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności. Odwołujący
jest zainteresowany uzyskaniem przedmiotowego zamówienia i złożył ofertę w
postępowaniu. Zamawiający dokonał wyboru jako najkorzystniejszej oferty POLAN pomimo,
że ta winna zostać odrzucona. Gdyby zatem zamawiający działał zgodnie z przepisami
ustawy Pzp odwołujący uzyskałby zamówienie, wykonałby je i osiągnął zysk ekonomiczny z
jego realizacji.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, nadesłanej przez zamawiającego do akt sprawy.
Izba
oddaliła wniosek zamawiającego o przeprowadzenie dowodów z dokumentów:
wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez odwołującego w dniu 10 sierpnia 2020 r.
na potrzeby postępowania prowadzonego w przedmiocie budowy kanalizacji sanitarnej
w Gminie Biała (znak sprawy GO.271.2.3.202), co do pomocniczego charaktery przedmiaru,
nie w pełni rzeczywistych kosztów wykonania przedmiotu zamówienia oznaczonych przez
z
amawiającego w kosztorysie inwestorskim, braku uwzględniania w wartości szacunkowej
zamówienia czynników znacznie wpływających na cenę w ofertach składanych przez
wykonawców; opinii sporządzonej przez do Pana mgr. inż. R. P. prowadzącego działalność
gospodarczą pn. Zakład Usług Projektowych i Nadzorów R. P., pełniącego funkcję
inspektora nadzoru nad ww. zadaniem co do faktu braku podstaw do stwierdzenia, że cena
uwzględniona w ofercie złożonej przez POLAN jest rażąco niska, przedstawienia w ofercie
ceny umożliwiającej wykonanie niniejszego zamówienia w sposób rzetelny, zgodny ze
sztuką budowlaną oraz obowiązującymi przepisami. W zakresie pierwszego z dokumentów
Izba uznała, że bez znaczenia dla oceny przedmiotowych zarzutów są wyjaśnienia i
dokumenty składane przez odwołującego w innym postepowaniu zwłaszcza, że zamawiający
nie przedłożył pełnych wyjaśnień składanych w postępowaniu prowadzonym przez Gminę
Biała, gdyż te zostały objęte częściowo tajemnicą przedsiębiorstwa. Z kolei opinia
sporządzona przez Pana R. P. nie odnosi się do tych okoliczności, które podnosił odwołujący
w treści złożonego odwołania, nie jest bowiem oceną złożonych wyjaśnień, ani też nie odnosi
się do kluczowych elementów składających się na to zamówienie, które zdaniem POLAN
pozwalały na znaczące obniżenie ceny w tym postępowaniu. Z powyższych powodów
dokumenty te należało uznać za nieprzydatne do rozstrzygnięcia niniejszej sprawy.
Izba oddaliła również wnioski dowodowe przystępującego, który na rozprawie
przedstawiał dokumenty, mające potwierdzać rynkowy charakter zaproponowanej przez
niego ceny
, potwierdzające okoliczności przedstawione przez niego w wyjaśnieniach
składanych zamawiającemu w toku postępowania. Przypomnieć należy, że zgodnie z wciąż
aktualnym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej, wydanym na gruncie przepisów
poprzedniej ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawca nie ma
możliwości składania
dodatkowych wyja
śnień i dowodów dopiero na rozprawie. W ramach postępowania
odwoławczego ocenie Izby podlegają wyłącznie czynności zamawiającego, podjęte w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Informacje i dowody, przedstawione
przez wykonawcę w odpowiedzi na wezwanie, muszą być znane zamawiającemu na
konkretnym etapie postępowania przetargowego a to celem umożliwienia mu podjęcia
decyzji, co do ewentualnego przyjęcia lub odrzucenia oferty, nie zaś jak to czynił
przystępujący,
prezentowane
dopiero
w
toku
postępowania
odwoławczego.
Reprezentatywne
dla
tego
stanowiska
jest
orzeczenie
Izby
z 3 grudnia 2019 r. o sygn. akt KIO 2332/19, które to stanowisko Izba w niniejszym składzie
w pełni podziela.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje
Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w szczególności
powyższe ustalenia oraz zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do
przekonania, iż w niniejszym postępowaniu doszło do naruszenia przez zamawiającego
prze
pisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o
udzielenie zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp,
rozpoznawane odwołanie zasługiwało w całości na uwzględnienie.
Na wstępie Izba ustaliła, że zamawiający, zgodnie z informacją zawartą w Rozdziale
specyfikacji warunków zamówienia (dalej „SWZ”) opisał, że przedmiotem zamówienia jest
budowa sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami i przepompowniami ścieków w
miejscowości Gromadzice i Stawek, w tym w szczególności: roboty przygotowawcze, roboty
ziemne
wykopy, odwodnienie wykopów, montaż rurociągów sieci kanalizacji sanitarnej o długości
2 878,00 m (wykonanie podsypki i obsypki, ułożenie i łączenie rur), montaż rurociągów sieci
kanalizacji tłocznej o długości 1 727,50 m (wykonanie podsypki i obsypki, ułożenie i łączenie
rur),
montaż uzbrojenia sieci kanalizacji sanitarnej (studzienek kanalizacyjnych), przewierty
sterowane,
budowa przepompowni ścieków, odtworzenie rozebranych nawierzchni
bitumicznych, wykonanie przyłączy, próby szczelności, kolizje z obiektami terenowymi.
Do zadań wykonawcy należało będzie również: wykonanie dokumentacji powykonawczej,
o
bsługa geodezyjna oraz przeprowadzenie inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej,
p
rzeprowadzenie prób eksploatacyjnych, prób szczelności, próbnej eksploatacji, zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa i zapisami STWiORB.
Dalej Izba ustaliła, że zgodnie z Rozdziałem 16 SWZ, zamawiający przewidział,
że wykonawcy przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe, które będzie płatne zgodnie
z projektem umowy.
W Formularzu oferty wykonawcy zobowiązani byli wskazać cenę
ofertową netto i brutto, za cały zakres zamówienia opisany w SWZ. Z kolei kryteria oceny
ofert zamawiający opisał w Rozdziale 17 SWZ przewidując, że ocena dokonywana będzie
w oparciu o trzy następujące kryteria: (i) cena o wadze 60%; długość okresu gwarancji
jakości o wadze 30%; (iii) doświadczenie kierownika budowy o wadze 10%.
Ustalono również, że zamawiający oszacował wartość zamówienia na kwotę netto
2.698.643,23 zł. Wartość ta została ustalona, co wynika z informacji zawartej w protokole
postępowania (pkt 3) w dniu 15 września 2020 r. na podstawie kosztorysu inwestorskiego.
Ponadto ustalono, na podstawie akt
niniejszej sprawy, że w terminie wyznaczonym
na złożenie ofert, czyli do 17 marca 2021 r. wpłynęło 9 ofert. Zamawiający odrzucił 6 ofert.
Z kolei spośród 3 ofert, które nie podlegały odrzuceniu, oferta z najniższą ceną została
złożona przez POLAN. Wykonawca ten zaproponował za realizację zamówienia kwotę
791,90 zł. brutto.
W związku z powyższym zamawiający w dniu 24 marca 2021 r. wezwał
przystępującego, powołując się na przepis art. 224 ust. 2 pkt. 1 ustawy Pzp, do złożenia
wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w celu ustalenia, czy jego oferta zawiera rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Zamawiający wyliczył, że cena oferty POLAN
jest niższa o: 48,88% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów
i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania (tj. od kwoty 3.319.331,17 zł.) oraz
37,09% od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających
odrzuceniu
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy Pzp (tj. od kwoty 2.697.201,04 zł). W piśmie
zamawiający wskazał, że oceniając wyjaśnienia będzie brał pod uwagę obiektywne czynniki,
w szczególności w zakresie opisanym w art. 224 ust. 3 ustawy Pzp. Zaznaczył przy tym,
że oczekuje przedstawienia szczegółowej kalkulacji kosztów jakie poniósłby wykonawca
należycie wykonując przedmiot umowy, z uwzględnieniem wszystkich obowiązków
wskazanych w opisie przedmiotu zamówienia. Jednocześnie, w załączeniu do wezwania,
przekazał kosztorys inwestorski przedstawiający sposób ustalenia wartości zamówienia
prze
z zamawiającego.
POLAN, pismem z 29 marca 2021 r
. w odpowiedzi na wezwanie przedstawił swoje
wyjaśnienia. Zamawiający uznał złożoną odpowiedź za wystarczającą i w konsekwencji
dokonał wyboru oferty złożonej przez przystępującego, jako najkorzystniejszej.
W pierwszej kolejności Izba zwraca uwagę, że stosownie do art. 224 ust. 5 ustawy
Pzp, obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na
wykonawcy, który został przez zamawiającego wezwany do złożenia wyjaśnień w zakresie
rażąco niskiej ceny. Z kolei w myśl art. 224 ust. 6 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę
wykonawcy, który nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie lub jeżeli złożone
wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu. Ponadto, z
art.
537 pkt 1 ustawy Pzp wynika, że ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej
ceny, spoczywa na wykonawcy składającym taką ofertę, jeśli jest stroną lub uczestnikiem
postępowania odwoławczego.
Z treści przywołanych regulacji wynika zatem, że to wykonawca wezwany
ma obowiązek wyjaśnić i udowodnić, za pomocą dostępnych mu środków dowodowych,
w zależności od okoliczności danej sprawy, że oferowana przez niego cena jest rynkowa
i umożliwia realizację powierzonych mu zadań. Skoro zatem zamawiający, stosując się
do treści przepisów ustawy Pzp, wezwał wykonawcę, do złożenia wyjaśnień dotyczących
ceny oferty precyzując jednocześnie, że oczekuje od niego przedstawienia szczegółowej
kalkulacji kosztów i złożenia dowodów na potwierdzenie rzetelności sporządzonej kalkulacji,
to w świetle przepisów to na przystępującym ciążył obowiązek wykazania, że cena
zaproponowana
w ofercie nie jest rażąco niska. Innymi słowy zobowiązany był do tego, aby wyjaśnić i
wskazać w szczególności jakie elementy decydują o tym, że cena ustalona na określonym
poziomie jest ceną rynkową i w jaki sposób została ona przez niego obliczona, biorąc pod
uwagę poszczególne elementy składające się na zakres zamówienia.
Tym samym argumentacja zamawiającego, który w odpowiedzi na odwołanie
twierdził, że z uwagi na to, że w niniejszym postępowaniu przyjęto wynagrodzenie
ryczałtowe, zwolniony jest niejako z obowiązku badania sposobu, w jaki wykonawca
kalkulował ofertę - w tym przypadku nie zasługuje na aprobatę. Nie może bowiem
powoływać się na to, że ustalił w tym zamówieniu taki sposób rozliczeń z wykonawcą, w
sytuacji gdy uprzednio wzyw
a go do złożenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny. Z
kolei
jeśli
POLAN,
zgodnie
z dyspozycją zamawiającego, na jego wezwanie składa wyjaśnienia, to zamawiający ma
obowiązek zbadać czy te uzasadniają przyjętą w ofercie cenę, a zatem czy możliwe jest
wykonanie tego zamówienia w sposób rzetelny, zgodny ze sztuką budowlaną, opisem
zawartym w SWZ oraz w sposób zgodny z obowiązującym przepisami. Zamawiający,
zdaniem Izby, zaniechał takiego szczegółowego badania, do czego był zobowiązany w myśl
przepis
ów ustawy Pzp.
D
odatkowo należy wziąć pod uwagę, że zamawiający udostępnił POLAN kosztorys
inwestorski, co już samo w sobie dawało wezwanemu wykonawcy przewagę, albowiem miał
możliwość zapoznania się w ten sposób ze sposobem, w jaki wyliczał cenę zamawiający.
Mógł zatem w prosty sposób, odnosząc się do poszczególnych elementów kalkulacji
zamawiającego, wyjaśnić które z nich zostały wycenione na poziomie niższym i z jakich
powodów. Sam zamawiający w odpowiedzi na odwołanie stwierdził, że przekazując
wykonawcy dokument z sza
cowania wartości zamówienia chciał stworzyć możliwość
sporządzenia przez niego rzetelnego wyjaśnienia. Pomimo tego, w ocenie Izby,
w wyjaśnieniach przesłanych zamawiającemu trudno doszukać się odniesienia
do poszczególnych elementów składających się na zakres tego zadania, oraz doszukać się
takich
czynników, które miałyby potwierdzać realność i rynkowy charakter ceny.
Odnosząc się do treści samych wyjaśnień zauważyć należy, że w odpowiedzi
na wezwanie zamawiającego POLAN przedłożył pismo datowane na 29 marca 2021 r.,
w którym w pierwszej kolejności przedstawił wyliczenia robocizny, materiałów i sprzętu;
wskazał na okoliczności, które uzasadniały, co sam przyznał obniżenie ceny ofertowej
w stosunku do wartości kosztorysu inwestorskiego ustalonej znacznie wyżej; załączył
kosztorys ofertowy, w rozbiciu na cenę jednostkową i wartość oraz, jako dowody załączył
oferty cenowe na materiały (od firmy Neptun Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie) oraz roboty
budowlane (od firmy Hydro-Partner Sp. z o.o.
z siedzibą w Lesznie). Wyjaśnienia te, wraz z
dowodami, nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
POLAN wskazuje bowiem w szczególności, że okolicznością, która miała mieć
decydujący wpływ na możliwość obniżenia ceny jest fakt, że zamawiający niezasadnie
uwzględnił wysoki poziom wód gruntowych, co zawyżyło wartość kosztorysową. Z kolei jak
stwierdził przystępujący, wykonał on dołki kontrolne na trasie kolektora sanitarnego
i tłocznego, w celu sprawdzenia poziomu wód gruntowych w konsekwencji czego okazało
się, że wysoki ich poziom występuje jedynie w obrębie tłoczni ścieków. Co kluczowe nie
załączył do wyjaśnień żadnych dowodów na tą okoliczność, przedstawiając stosowną opinię
dopiero na rozprawie. Skoro w tym elemencie POLAN upatruje swojej przewagi, to powinien
szczegółowo wykazać stosownymi środkami dowodowymi, że wykonał dołki kontrolne, ile ich
było i w jakim miejscu były wykonane. To dopiero pozwoliłoby zamawiającemu ocenić czy
taka okoliczność faktycznie miała miejsce, a co kluczowe czy w konsekwencji możliwe jest
tak znaczące obniżenie ceny w stosunku do kosztorysu inwestorskiego. Zamawiający
załączył bowiem do dokumentacji postępowania opinię geotechniczną podłoża gruntowego
projektowanej kanalizac
ji sanitarnej dla miejscowości Gromadzice i Stawek, sporządzoną
w sierpniu 2017 r. przez geologa
– Z. G. . W opracowaniu tym znaleźć można szczegółowy
opis i charakterystykę gruntów na obszarze, na jakim wykonywana ma być inwestycja. Na
podstawie założeń przyjętych w tej opinii sporządzony został kosztorys inwestorski i przyjęty
zakres prac do realizacji. Jeśli zatem w okresie od kiedy przygotowano to opracowanie do
terminu składania ofert nastąpiły tak istotne zmiany w tym zakresie, to POLAN winien to
udokumentować i wykazać z jakich powodów i w jakim stopniu możliwe było obniżenie ceny
ofertowej. POLAN w swoich wyjaśnieniach nie przedstawił żadnych szczegółowych wyliczeń
i nie wskazał jak okoliczność ta przełożyła się na zaoferowaną przez niego cenę.
Zamawiający z kolei, co wynika ze stanowiska prezentowanego w treści odpowiedzi na
odwołanie i na rozprawie, przyjął wyjaśnienia przystępującego złożone w piśmie z 29 marca
2021 r., nie oczekując żadnego dokumentu potwierdzającego, że warunki gruntowe w tym
miejscu uległy istotnej zmianie.
Kolejna okoliczność, na którą zwraca uwagę POLAN, to sposób przygotowania
kosztorysu inwestorskiego w oparciu o cennik EstiSystem z II kwartału 2020 r., gdzie poziom
cen materiałów i sprzętu, oraz narzuty do kosztów pośrednich od robocizny i sprzętu
kształtują się na wysokim poziomie w porównaniu do rynku lokalnego. W tym zakresie
stwierdzić należy, że oprócz ogólnego twierdzenia POLAN nie przedstawił szczegółowych
wyjaśnień i wyliczeń, które pozwalałyby dowieść stawianej tezy. Nie udowodnił w których
pozycjach kosztorysu przyjęta cena w sposób rażący odbiega od tych, które występują na
lokalnym
rynku
i w zakresie jakich pozycji czy jakiego zakresu -
możliwe jest uzyskanie tak znacznych
oszczędności.
Składając z kolei wyliczenia w zakresie robocizny podał, że stawka wynagrodzenia
pracownika zatrudnionego w jego firmie to 3
200,00 zł. netto. Dodatkowo wymienia ile osób
potrzebuje do wykonania zadań objętych przedmiotem zamówienia wskazując, że potrzebne
będą w tym celu trzy brygady robocze. Przy czym wyjaśnienia w zakresie kosztów robocizny
ograniczają się wyłącznie do tych osób, nie podaje zatem jakie będą koszty zatrudnienia
innych osób, które będą brały udział w realizacji zamówienia np. kierownika budowy czy
kierownika robót. Zamawiający, odnosząc się do tej kwestii, z niewiadomych powodów
twierdzi, że ich wartość została uwzględniona przez wykonawcę w ramach kosztów ogólnych
budowy.
Takie twierdzenia są nieuprawnione, albowiem nie sposób wywieść tego z treści
złożonego przez POLAN pisma. Nie sposób też wyliczyć tych kosztów w inny sposób, gdyż
załączony do wyjaśnień kosztorys ofertowy nie zawiera szczegółowej kalkulacji kosztów
roboczogodziny.
Nie
można także stwierdzić na podstawie złożonych wyjaśnień czy przyjęte przez
niego założenia dotyczące czasu przewidzianego na wykonanie poszczególnych etapów
zamówienia (nie jest podany nakład robocizny i sprzętu przyjęty do kalkulacji w oparciu
o KNR-
y złożone w wyjaśnieniach), w konsekwencji nie jest możliwe zweryfikowanie
poprawność czasu pracy poszczególnych brygad. Wszystko to powoduje, że wyjaśnienia
POLAN w tym zakresie należy uznać za ogólne, dodatkowo nie poparte żadnymi dowodami.
P
rzystępujący bowiem dopiero na rozprawie przedstawił dowody na okoliczność realności
przyjętych przez niego stawek na wynagrodzenia pracowników, co jak wcześniej zauważono,
należy uznać za działanie spóźnione, gdyż te winny być przedłożone zamawiającemu w toku
postępowania.
Przystępujący wyjaśnia również zamawiającemu, że koszty materiałów
podstawowych, jakie przyjął w swojej kalkulacji, oparł na ofertach cenowych otrzymanych od
dostawców. Podaje przy tym zbiorczą kwotę za materiały, skalkulowaną w jego kosztorysie -
368,07 zł. netto. Dodatkowo, jako dowód, przedstawia ofertę Neptun sp. z o.o. z
siedzibą w Lublinie na okoliczność, że przyjęte przez niego ceny są realistyczne i nie
odbiegają od cen rynkowych. Na podstawie ww. oferty nie sposób jednak stwierdzić, że ta
odnosi się do zakupów materiałów dla tego konkretnego zamówienia. Dodatkowo w jej treści
wskazano, że ceny zaoferowane pozostaną aktualne w przypadku, gdy POLAN zamówi
całość materiałów, a oferta Neptun, wystawiona 25 marca 2021 r. i, jak wskazano w jej
treści, pozostaje ważna do 30 kwietnia 2021 r. Przystępujący wprawdzie wyjaśnił na
rozprawie, że na dzień składania ofert dysponował podobną ofertą, to jednak próżno szukać
na ten temat wzmianki w treści złożonych zamawiającemu wyjaśnień. Nie sposób też
wywieść z nich, że w przypadku, gdy upłynie okres jej obowiązywania dostawca materiałów
zrealizuje dla przystępującego dostawę, utrzymując ceny na takim samym poziomie. Faktem
powszechnie znanym, nie wymagającym dowodu jest, że w ostatnim okresie ceny
materiałów
budowlanych
znacznie
wzrosły,
co
skutkuje tym, że składając kolejne zamówienie na potrzebne do realizacji zamówienia
materiały wykonawca nie ma pewności, że deklarowany w danym dniu poziom cen zostanie
mu zagwarantowany.
Zamawiający, co wynika z odpowiedzi na odwołanie oraz prezentowanego przez
niego stanowiska na rozprawie nie tylko, że nie dostrzegł w tym zakresie żadnych braków
czy nieścisłości, ale tłumaczył, że w praktyce POLAN mógł dużo wcześniej dysponować
wiedzą
o
kosztach poszczególnych materiałów u swojego dostawcy, jednak nie musiał tych posiadać
w postaci oferty w formie papierowej. Z kolei w jego ocenie fakt datowania tych dokumentów
na dzień po terminie składania ofert nie dowodzi, że w momencie jej przygotowywania ceny
były wyższe niż aktualnie proponowane wykonawcy. Ponownie mamy zatem do czynienia
z sytuacją kiedy zamawiający niejako składa wyjaśnienia w zastępstwie wykonawcy,
argumentując i wywodząc, że ceny przez niego oferowane są na rynkowym poziomie, co nie
znajduje odzwierciedlenia w składanych mu wyjaśnieniach.
Dalsza część wyjaśnień przystępującego dotyczy z kolei sprzętu, który zamierza on
użyć do realizacji zamówienia. Jako okoliczność, która umożliwiała mu skalkulowanie swojej
ceny na niskim poziomie wskazuje, że posiada własny sprzęt budowlany np. koparki,
samochody, zagęszczarki, stąd jako koszty pracy można przyjąć koszty zużycia paliwa.
Wyjaśnienia w tym zakresie są zatem niezwykle lakoniczne i, na co zwrócił uwagę
odwołujący, nie obejmują nawet kluczowego sprzętu, który będzie konieczny do realizacji
zadania,
a w konsekwencji nie wiad
omo też czy i na jakich zasadach POLAN będzie nim dysponował.
Sam przystępujący nie kwestionował, że nie wskazał w wyjaśnieniach pełnej listy sprzętu
potrzebnego do wykonania robót, w tym np. takich kosztownych maszyn jak wibromłot czy
sprężarka do wykonania przecisków na przyłączach. Dopiero na rozprawie przedłożył pełny
wykaz
sprzętu, który jak twierdził jest jego własnością. Brak jednak takich dowodów na
etapie składania wyjaśnień.
Podnosił też dodatkową okoliczność, która ma powodować, że cena paliwa została
przyjęta przez niego na korzystnym poziomie w postaci zakupu paliwa w grudniu 2020 r.
w cenie 4,04 zł./ 1l. oraz fakt jego magazynowania, na okoliczność czego również przedłożył
na rozprawie dowody
. Również te wyjaśnienia i dowody należy uznać za spóźnione, jako
podnoszone dopiero na rozprawie. Nie sposób nie zauważyć również, że z treści wyjaśnień
wynika, że koszty paliwa POLAN kalkulował na poziomie 5 zł./ 1 l. a zatem składane
wyjaśnienia są niespójne z tym, co prezentował w swojej argumentacji na rozprawie.
W
yjaśnienia złożone przez przystępującego w postaci opisowej oraz załączony do
nich kosztorys nie pozwalają zatem na uznanie, że cena podana w ofercie jest ceną
rynkową, jak też, że obejmuje pełen zakres zamówienia opisany w SWZ. Ponownie należy
wskazać, że jeśli zamawiający wzywa wykonawcę do złożenia wyjaśnień, żądając
jednocześnie aby ten przedstawił szczegółową kalkulację kosztów oraz złożył dowody na jej
poparcie to jego obowiązkiem, jako profesjonalisty biorącego udział w przetargu, jest
zadośćuczynienie temu wezwaniu. Brak staranności w tym zakresie tj. składanie wyjaśnień
ogólnych, nie popartych dowodami powoduje, że wykonawcy ponoszą negatywne skutki
niewykazania
zasadności swoich twierdzeń. Wykonawca zobligowany do złożenia wyjaśnień
m
a obowiązek podać zamawiającemu okoliczności uzasadniające obniżenie ceny w
stosunku do przedmiotu zamówienia lub też innych czynników, do których odnosi się
wezwanie.
Odwołujący zarzucił również, że POLAN w swojej kalkulacji nie uwzględnił szeregu
kosztów, składających się na przedmiot zamówienia. I ten zarzut ten potwierdził się
chociażby w odniesieniu do kosztów wynikających z konieczności odtworzenia pobocza pasa
drogowego na szerokości jednego pasa ruchu oraz odtworzenia rowów. Jak wynika z akt
sprawy zgo
dnie z decyzją Powiatowego Zarządu Dróg z 29 marca 2017 r. (znak.
PZD.SD.4323.9.2017) Gmina Czarnożyły została uprawniona do zlokalizowania sieci
kanalizacj
i sanitarnej z pasach dróg powiatowych Nr 4521 E Murowaniec-Masłowice (działka
nr ewid. 11) w miejscowości Stawek, Nr 4534 E Łagiewniki-Gromadzice (działka nr ewid.
388/1) i Nr 4537 E Nietuszyna-
Wieluń /ul. Przemysłowa (działka nr ewid. 173, Gromadzice).
Warunki, jakie
musi spełnić Inwestor podczas wykonywanych robót to wykonanie sieci
grawitacyjnej fi 315 mm
i tłocznej fi 110 mm w poboczu wzdłuż jezdni pasa drogowego w/w
dróg. Przyłącza należy wykonać przeciskami w poprzek dróg powiatowych na całej
szeroko
ści pasa drogowego w rurach osłonowych na głębokości min. 1,5 m poniżej rzędnej
krawędzi jezdni drogi powiatowej poprzez studnie. Komory przewiertowe należy wykonać
poza pasem drogi. W przypadku uszkodzenia krawędzi jezdni należy jezdnię asfaltową
odtworz
yć na szerokości jednego pasa ruchu warstwa ścieralna gr. 4 cm. pobocze na całej
szerokości i długości należy przywrócić do stanu pierwotnego odpowiednio zagęszczając i
utwardzi
ć materiałem kamiennym o grubości 15 cm. Pas drogowy przywrócić do stanu
pierwotnego wraz z
odtworzeniem uszkodzonych rowów. Nie ulega zatem wątpliwości, że
element ten winien zostać ujęty w kalkulacji, sporządzonej przez przystępującego, gdyż
wynika on z treści SWZ, jako zakres prac których wykonanie spoczywa na wykonawcy.
Przystępujący przyznał na rozprawie, że element ten nie został przez niego wyceniony, gdyż
w jego ocenie konieczność wykonania tego zakresu jest mało prawdopodobna. Podobnie
stwierdził zamawiający w swojej odpowiedzi na odwołanie argumentując, że warunek
odtworzenia jezdni pasa drogowego
na szerokości jednego pasa ruchu nie ma w przypadku
w/w decyzji charakteru obligatoryjnego, a jedynie
„w przypadku uszkodzenia”, wobec czego
wykonawca m
ógł tychże kosztów w swoich wyliczeniach nie zakładać.
Podobna argumentacja zam
awiającego pojawia się także w odniesieniu do innych
elementów robót, które zdaniem odwołującego winny zostać skalkulowane w ofercie, a nie
wynika to ani ze złożonych wyjaśnień, ani też z załączonego do nich kosztorysu ofertowego.
Zamawiający uzasadniając brak niektórych elementów wynikających z zakresu zamówienia
opisanego w SWZ ponownie
przywołuje zapisy, które znalazły się w Rozdziale 4, w którym
znalazła się informacja, że przedmiar robót ma wyłącznie charakter pomocniczy. Pomija przy
tym
okoliczność, że sam miał wątpliwości czy cena podana przez POLAN w formularzu nie
jest rażąco niska i skierował do niego wezwanie, z treści którego wynikało, że ma on
obowiązek przedstawienia szczegółowej kalkulacji robót, które zamierza wykonać,
załączając jednocześnie dowody na poparcie swoich wyliczeń. Powołując się na
przedstawioną w dniu 31 marca 2021 r. opinię Inspektora Nadzoru stwierdza, że
przedstawiony zakres robót umożliwia wykonanie robót budowlanych w sposób rzetelny i
zgodny ze sztuką budowlaną. Jednocześnie sam przyznaje, że w kosztorysie ofertowym
zostały uwzględnione „podstawowe (niezbędne) pozycje”, a zatem nie przedstawiono
kalkulacji
obejmującej
pełny
tj.
wynikający
z dokumentacji zakres prac.
Tym samym, w ocenie Izby, potwierdziły się zarzuty sformułowane w treści odwołania
naruszenia przez zamawiającego art. 224 ust. 6 ustawy Pzp z tego powodu, że pomimo
wezwania do złożenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny POLAN nie podołał
obowiązkowi wykazania, że cena za wykonanie zamówienia nie jest rażąco niska oraz
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
, gdyż oferta tego wykonawcy jest niezgodna
z warunkami zamówienia.
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie
art. 575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019
ze zm.) oraz §7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz.
Przewodniczący : ………………………………