Sygn. akt: KIO 1195/21
POSTANOWIENIE
z dnia 4 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 4 maja
2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 kwietnia 2021 r. przez
wykonawc
ę Mardo Sport Sp. z o.o. ul. Wydmowa 10 62-041 Puszczykowo w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gmina Rogowo, ul. Kościelna 8 88-
420 Rogowo
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje Urzędowi Zamówień Publicznych dokonanie zwrotu kwoty 10 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz Mardo Sport Sp. z o.o. ul.
Wydmowa 10 62-041 Puszczykowo
poniesionej z tytułu wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 1195/21 Uzasadnienie
Zamawiający: Gmina Rogowo, ul. Kościelna 8 88-420 Rogowo prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest Przebudowa boiska do gry w
hokeja na trawie wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Rogowo ZP-
INW.271.1.1.2021. Zawiadomienie o unieważnieniu postępowania opublikowano na
platformie zakupowej Zamawiającego pod adresem httos://platformazakupowa.pi/pn/rogowo
oraz przesłano Odwołującemu 16.04.2021 r.
Odwołujący: Mardo Sport Sp. z o.o. ul. Wydmowa 10 62-041 Puszczykowo wniósł
odwołanie wobec czynności unieważnienia postępowania oraz wobec zaniechania
dokon
ania czynności oceny i badania ofert złożonych w ww. postępowaniu, w tym wyboru
oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący wskazał na naruszenie:
a)
art. 255 pkt 6 w zw. z art. 457 ust. 1 pkt 1 - 5 i ust 5 ustawy Pzp poprzez
unieważnienie postępowania prowadzonego w trybie podstawowym jako obarczonego
niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego, w sytuacji gdy postępowanie nie było obarczone
wadą, zwłaszcza istotną i zawarcie umowy nie skutkowałoby jej unieważnieniem, w
szczególności z powodu udzielenia zamówienia z naruszeniem ustawy Pzp;
b)
art. 457 ust. 1 pkt 1 - 5 i ust. 5 w zw. z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp przez jego
niezastosowanie przy obligatoryjnym wyjaśnianiu podstawy prawnej i faktycznej
unieważniania postępowania w sytuacji, w której odniesienie się do tych przepisów (art. 457
ust. 1 pkt 1-
5 i ust. 5 ustawy Pzp) jest warunkiem sine qua non skutecznego unieważnienia
postępowania na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp;
c)
art. 260 ust. 1 ustawy przez brak uzasadnienia faktycznego i prawnego
unieważnienia postępowania w kontekście przesłanek wskazanych w art. 255 pkt 6 w zw. z
art. 457 ust. 1 pkt 1-5 i ust. 5 ustawy Pzp;
d)
art. 16 pkt 1 - 3 w zw. z art. 255 pkt 6 i art. 260 ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na
prowadzenie przez Zamawiającego postępowania w sposób naruszający zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz proporcjonalności i przejrzystości na
sk
utek unieważnienia postępowania w sytuacji gdy nie było ono obarczone wadą, brak było
podstaw do uznania że doszło do omyłkowej odpowiedzi Zamawiającego udzielonej
18.03.2021 r. na pytanie wykonawcy (nr 22), albo że odpowiedź taka mogła zostać
potraktowani
a przez Zamawiającego jako omyłkowa;
e)
art. 18 ust. 1 w zw. z art. 255 pkt 6 i art. 260 ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na
prowadzenie przez Zamawiającego postępowania w sposób naruszający zasadę jawności
postępowania na skutek nie wyjaśnienia w zawiadomieniu o unieważnieniu postępowania
przesłanek warunkujących unieważnienie postępowania oraz na skutek braku wskazania w
zawiadomieniu, jaka to wada (odnosząca się do tego konkretnego postępowania)
uniemożliwia zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego;
f)
art. 239 ust. 1 w zw. z art. 266 oraz art. 275 pkt 1 ustawy Pzp przez zaniechanie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w niniejszym postępowaniu.
Wniósł uwzględnienie odwołania, nakazanie zamawiającemu unieważnienie czynności
unieważnienia postępowania, nakazanie zamawiającemu dokonanie czynności oceny i
badania ofert złożonych w postępowaniu oraz dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej.
Zamawiający w piśmie z datowanym na dzień 23 kwietnia 2021 r., doręczonym dnia 27
kwietnia 2021
r. oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty zawarte w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego przystąpienia po stronie zamawiającego nie zgłoszono.
Izba rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu ustaliła, że wobec uwzględnienia
przez zamawiającego zarzutów odwołania postępowanie odwoławcze należało umorzyć na
podstawie przepisu art. 522 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.).
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie art.
575 ustawy Pzp wskazanej powyżej oraz § 9 ust. 1 pkt 2a rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu
wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), z których wynika, że jeżeli zamawiający
uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu przed rozpoczęciem rozprawy,
koszty postępowania znosi się wzajemnie.
Przewodniczący: ……………………..