KIO 1176/21 WYROK dnia 27 maja 2021 r.

Stan prawny na dzień: 07.10.2021

Sygn. akt: KIO 1176/21 

WYROK 

z dnia 27 maja 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:    

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  25  maja  2021  r.  w  Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Pre

zesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  19  kwietnia  2021  r.  przez  wykonawcę 

Kolumnę Transportu Sanitarnego Triomed Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie przy ul. Północnej 

22a  (20-064  Lublin) 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Szpital 

Wojewódzki im. Mikołaja Kopernika z siedzibą w Koszalinie przy ul. Chałbińskiego 7 (75-581 

Koszalin) 

przy udziale wykonawcy Paramedic 24 Sp. z o.o

. z siedzibą w Szczecinie przy ul. Rostockiej 

152  (71-771  Szczecin), 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie zamawiającego  

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

.  Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Kolumnę  Transportu  Sanitarnego  Triomed 

Sp. z o.o. 

z siedzibą w Lublinie i: 

zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  tego  wykonawcę  tytułem  wpisu  od 

odwołania; 

2.2. zasądza od wykonawcy Kolumny Transportu Sanitarnego Triomed Sp. z o.o. z siedzibą 

w  Lublinie 

na  rzecz  zamawiającego  Szpitala  Wojewódzkiego  im.  Mikołaja  Kopernika  

z  siedzibą  w  Koszalinie  kwotę  w wysokości  4  359  zł  31  gr  (słownie:  cztery  tysiące  trzysta 

pięćdziesiąt dziewięć złotych, trzydzieści jeden groszy) stanowiącą koszty strony poniesione 

z  tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz  dojazdu  pełnomocników  na  posiedzenie  i 

rozprawę. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ust

awy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 

14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………… 


Sygn. akt: KIO 1176/21 

U z a s a d n i e n i e 

Szpital  Wojewódzki  im.  Mikołaja  Kopernika  z  siedzibą  w  Koszalinie  zwany  dalej: 

„zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie 

przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., 

poz.  2019  ze  zm.),  zwanej 

dalej:  „Pzp”,  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  usługę 

transportu sanitarnego o numerze TP.382.35.2021 JK

, zwane dalej „postępowaniem”.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 15 marca 2021 r., pod numerem 2021/S 051-128630.  

Szacunkowa  wart

ość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  usługi,  jest  wyższa  od 

kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 Pzp.  

W dniu 19 kwietnia 2021 r. wykonawca Kolumna Transportu Sanitarnego Triomed Sp. 

z o.o. 

z siedzibą w Lublinie (zwany dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie wobec: 

czynności dokonania przez zamawiającego wyboru oferty wykonawcy Paramedic 24 Sp. z 

o.o., jako oferty najkorzystniejszej; 

- zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy Paramedic 24 Sp. z o.o. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:  

1)  art.  226  ust.  1  pkt  8 Pzp  przez  zaniechanie odrzucenia  oferty  wykonawcy  Paramedic  24 

Sp.  z  o.o.  pomimo,  iż  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia;  

2)  art.  224  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  Pzp,  przez  zaniechanie  wezwania  wykonawcy 

Paramedic  24  Sp.  z  o.o.,  do  wyjaśnień  wyliczenia  ceny  oferty,  podczas,  gdy  zaoferowana 

cena  jest  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiot  zamówienia  i  powinna  była  wzbudzić 

uzasadnione  podejr

zenia  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu 

zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami,  co  powinno  skutkować  wezwania  do  wyjaśnień 

dotyczących wyliczenia ceny. 

związku  z  powyższym  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; tj. oferty wykonawcy Paramedic 

24 Sp. z o.o.; 


powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  w  postępowaniu  i  odrzucenia  oferty 

wykonawcy:  Paramedic  24  Sp.  z  o.o.  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  8  Pzp  z  uwagi  na 

rażąco niską cenę; 

dokonanie czynności wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej; 

ewentualnie wezwanie wykonawcy: Paramedic 24 Sp. z o.o. do wyjaśnień w tym złożenia 

dokumentów w zakresie ceny całkowitej oferty oraz cen jednostkowych, w trybie art. 224 ust. 

1 Pzp. 

Odwołujący wskazał, że posiada interes faktyczny i prawny we wniesieniu odwołania, 

gdyż  jego  oferta  zajęła  drugie  miejsce  w  rankingu  ofert  najkorzystniejszych  i  w  przypadku 

odrzucenia oferty wykonawcy Paramedic 24 Sp. 

z o.o., to jego oferta będzie miała najwyższą 

ilość punktów w kryterium oceny ofert i zostałaby wybrana jako oferta najkorzystniejsza. 

W  uzasadnieniu  zarzutów  odwołujący  w  pierwszej  kolejności  zwrócił  uwagę  na 

wymagania  zamawiającego  w  zakresie  świadczenia  usługi.  W  tym  zakresie  odwołujący 

wskazał,  że  zamawiający  w  porównaniu  do  poprzedniego  postępowania  zmniejszył  okres 

trwania  zamówienia  w  obecnym  postępowaniu  z  36  miesięcy  na  12  miesięcy.  Jednakże 

zakres  świadczenia  obecnego  postępowania  uległ  zwiększeniu  w  stosunku  rocznym  w 

porównaniu  do  poprzedniego  postępowania.  Zamawiający  w  poprzednim  postępowaniu  nr 

TP.382.143.2020  JK,  wymagał  co  najmniej  5  pojazdów  zgodnych  z  normą  PN-EN  1789, 

natomiast w obecnym postępowaniu nr TP.382.35.2021 JK, wymaga co najmniej 6 pojazdów 

zgodnych  z  normą  PN-EN  1789  (więcej  o  1  pojazd  typu  A2).  Także  liczba  kilometrów 

wskazana  w  załączniku  nr  1  do  SWZ  -  oferta,  uległa  zwiększeniu  w  stosunku  rocznym  w 

porównaniu do poprzedniego postępowania: 

postępowanie nr TP.382.143.2020 JK: 

1.  Transport  krwi  i  materiałów  biologicznych  –  Zespół  nr  1:  145  000  km  (36  miesięcy)  – 

48.333,00 km (12 miesięcy) 

2. Transport sanitarny z pacjentem poza terenem Koszalina 

– Zespołem 2,3,4,5: 540.000,00 

km (36 miesięcy) – 180.000,00 km (12 miesięcy); 

postępowanie nr TP.382.35.2021 JK:  

1. Transport materiałów biologicznych: 25.000,00 km (12 miesięcy) 

2. Transport sanitarny z pacjentem poza terenem Koszalina: 230.000,00 km (12 miesięcy)

Wobec  powyższego,  w  zakresie  łącznej  ilości  kilometrów  w  stosunku  rocznym,  przedmiot 

zamówienia  uległ  zwiększeniu  o  26.667,00  km.  Natomiast  w  stosunku  miesięcznym  ilość 

kilometrów uległa zwiększeniu w stosunku do poprzedniego postępowania o 2.222,25 km. 

Ponadto  odwołujący  przytoczył  postanowienia  opisu  przedmiotu  zamówienia  określone  w 

dziale IV specyfikacji warunków zamówienia (zwanej dalej: „SWZ”). Zwrócił przy tym uwagę, 


że  przy  realizacji  przedmiotowej  usługi  wymagany  jest  kierowca  i  sanitariusz,  kierowca  i 

ratownik medyczny. Osoby te mają posiadać ważny na dzień składania ofert zaświadczenie 

o  ukończeniu  Kwalifikowanego  Kursu  Pierwszej  Pomocy,  zaś  osoby  zatrudnione  na 

stanowisku  ratownika  medycznego  maja  posiadać  kwalifikacje  do  wykonywania  zawodu 

zgodnie z wymaganiami. Wykonawca winien przeprowadzać dezynfekcję i mycie pojazdów. 

Pojazdy  mają  być  wyposażone  w  atestowane  butle  z  tlenem.  Kierowcy  muszą  posiadać 

uprawnienia do kierowania ambulansami uprzywilejowanymi. Pojazdy muszą spełniać normy 

PN-

EN  1789  w międzynarodowej  klasie A2  i  B, oraz mają  posiadać stosowne  urządzenia  i 

sprzęt  medyczny,  ubezpieczenie  OC  i  NW.  Zamawiający  wymagał  co  najmniej  6 

ambulansów  do  realizacji  zamówienia,  przy  czym  nie  narzucił  jej  ilości.  Wykonawca  miał 

ponadto posiadać aktualne certyfikaty CE oraz przeglądy techniczne na cały sprzęt będący 

na  wyposażeniu  pojazdu,  zgodnie  z  normą  PN-EN  1789.  Wszystkie  pojazdy  wykonawcy 

mają  być  wyposażone  w  system  lokalizacji  pojazdów  i  łączności.  Zamawiający  wymagał 

zatrudnienia  osób  realizujących  przedmiot  zamówienia  na  podstawie  umowy  o  pracy,  przy 

czy

m  nie  narzucał  ich  ilości.  Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  Paramedic24  Sp.  z  o.o.,  w 

poprzednim  postępowaniu  zaoferował  7  ambulansów  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia 

oraz cenę 3.399.250,00 zł na 36 miesięcy, co daję cenę roczną w wysokości 1.133.083,33 zł, 

a miesięczną w wysokości 95.423.58 zł. Obecnie pomimo zwiększenia zakresu zamówienia i 

zaoferowania  8  ambulansów,  Paramedic24  Sp.  z  o.o.  zaoferował  cenę  1.010.750,00  zł,  co 

jest ceną w stosunku rocznym niższą niż w poprzednim postępowaniu o 122.333,33 zł oraz 

ceną w stosunku miesięcznym niższą niż w poprzednim postępowaniu o 10.194,44 zł. 

W  dalszej  kolejności  odwołujący  odniósł  się  do  kosztów  świadczenia  usługi.  W  tym 

aspekcie  wyjaśnił,  że  zamawiający  w  SWZ  w  dziale  XVI  Sposób  obliczania  ceny  pkt  2 

wskaza

ł,  że  Cena  podana  w  ofercie  powinna  obejmować  wszystkie  koszty  i  składniki 

związane  z  wykonaniem  zamówienia.  Wobec  czego  wykonawca  w  cenie  oferty  brutto 

powinien ująć wszystkie koszty niezbędne do prawidłowego i pełnego wykonania przedmiotu 

zamówienia,  zgodnie  z  wymaganiami  zamawiającego,  w  tym:  koszty  paliwa  i  możliwy  jej 

wzrost  lub  obniżenie  ceny  w  okresie  wykonywania  usług,  koszty  eksploatacji  pojazdów, 

koszty wynagrodzeń personelu, przewidywaną podwyżkę wynagrodzenia minimalnego od 1 

stycznia 2022 r., k

oszty ogólnozakładowe oraz wszystkie inne koszty niezbędne do realizacji 

zamówienia.  Odwołujący  podniósł,  że  za  cenę  jaką  zaoferował  wykonawca  Paramedic  24 

Sp.  z  o.o.  świadczenia  usługi  transportu  pacjentów  w  wysokości  1.010.750,00  zł  brutto, 

miesięcznie  84.229,17  zł  brutto,  nie  sposób  zrealizować  zamówienia  zważywszy  na 

wymagania  zamawiającego  i  koszty  niezbędne  do  poniesienia  przy  realizacji  usługi,  nie 

wspominając o osiągnięciu zysku. 


Odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  w  SWZ  nie  precyzował  ilości  pracowników,  których 

wykonawca  przeznaczy  do  realizacji  zamówienia  pozostawiając  to  w  gestii  wykonawcy. 

Zamawiający  zaznaczył  jedynie,  że  osoby  realizujące  przedmiot  zamówienia  mają  być 

zatrudnione 

na  podstawie  umowy  o  pracę.  W  ocenie  odwołującego  realna  liczba 

p

racowników  zaangażowanych  do  wykonania  usług  zlecanych  w  tym  postępowaniu  to  co 

najmniej 23 osoby na 8 ambulansów, które zaoferował wykonawca Paramedic24 Sp. z o.o. 

Wynika  to  ze  specyfiki  świadczenia  usług  opisanej  przez  zamawiającego  w  dokumentacji 

przeta

rgowej niniejszego postępowania (zgodnie z wymaganiami zamawiającego 2 zespoły 

dostępne  całodobowo,  4  w  dni  powszednie  od  7.00  do  15.00)  oraz  z  doświadczenia 

odwołującego wynikającego z realizacji 195.TZ.AU.TP.382.21.2018 EK z dnia 16 lipca 2018 

roku, na świadczenie usług transportu sanitarnego na rzecz zamawiającego. 

Przechodząc do szczegółowych wyliczeń etatów odwołujący wyjaśnił, że każdy wykonawca 

realizujący zadanie musi dysponować: 

- 22 osobami: w tym kierowca, kierowca-ratownik, ratownik medyczny; 

1 osobą pełniącą funkcję dyspozytora, dostępnego przez 24godziny na dobę, co przy tak 

dużym przedsięwzięciu i wymaganiach zamawiającego jest koniecznością. 

W sumie daje to łączny koszt pracowniczy w wysokości 938.400 zł, a miesięczny 78.200,00 

zł  (23  etaty  x  3.400,00  zł  brutto).  Odwołujący  wyjaśnił,  że  przyjął  w  niniejszym  przypadku 

stawkę minimalną wynagrodzenia za pracę, co w warunkach przedmiotowego postępowania 

jest  mało  możliwe.  Zamawiający  wymaga  bowiem  personelu  z  wysokimi  kwalifikacjami. 

Trudno  w  te

j  sytuacji  przyjąć,  że  taki  personel  będzie  pracował  za  minimalną  krajową.  Do 

tego  należy  doliczyć  koszty  środków  ochrony  osobistej  pracowników  oraz  dezynfekcji 

pojazdów  w  wysokości  100,00  zł  na  pojazd  co  daję  kwotę  800,00  zł  na  miesiąc  za  8 

pojazdów.  Dezynfekcja  pojazdu  przeprowadzana  jest  po  każdym  transporcie,  zgodnie  z 

aktualnymi  zaleceniami  Państwowej  Inspekcji  Sanitarnej,  z  uwagi  na  obowiązujący  stan 

epidemiczny w kraju spowodowany pandemią wirusa SARS-CoV2. Ponadto należy wymienić 

koszty  ogólnozakładowe  (w  tym  min.  koszt  telefonu  i  internetu,  administracyjne,  najmu 

pomieszczeń),  które  wynoszą  3.553,00  zł  miesięcznie.  Powyższe  koszty,  dają  łącznie 

miesięczny koszt w wysokości 81.853,00 zł. 

Następnie należy wziąć pod uwagę koszty związane z zabezpieczeniem środków transportu 

–  w  sumie  8  ambulansów.  Ilość  pojazdów  niezbędnych  do  realizacji  zamówienia  wynika  z 

zaoferowanej liczby ambulansów do przewozu pacjenta w ofercie wykonawcy Paramedic24 

Sp.  z  o.o

.  Koszt  utrzymania  takiego  taboru  transportowego  będzie  u  każdego  wykonawcy 

inny w zależności od okoliczności czy jest to środek własny wykonawcy, czy też dysponuje 

nim  na  podstawie  umowy  najmu,  leasingu,  niemniej  jednak  do  stałych  kosztów  należy 

wliczyć: 


- koszt paliwa: 

transport  sanitarny  poza  terenem  miasta 

Koszalina:  cena  paliwa  5,15  zł  za  litr,  przy 

założeniu,  że  każdy  pojazd  będzie  spalał  11l  /100  km  i  ilości  średniomiesięcznej 

przejechanych  kilometrów  w  wysokości  21.250  km  daje  kwotę  około  12.256,00  zł 

miesięcznie (2.361km x 5,15zł za 12 miesięcy = 12.604,62zł), 

transport  sanitarny  na  terenie  Koszalina:  przy  założeniu  na  podstawie  mapy  przestrzennej 

miasta Koszalina, że 1 kurs to 12 km, co daje 3.000 km (250 kursów miesięcznie x 12 km = 

3.000  km),  ceny  paliwa  5,15zł  za  litr,  spalania  11l  /100  km  i  ilości  średniomiesięcznej 

przejechanych kilometrów w wysokości 3.000 km daje kwotę około 15.450,00 zł miesięcznie 

(3.000 km x 5,15 zł za 12 miesięcy = 15.450,00zł); 

koszt  serwisu  eksploatacyjnego  8  pojazdów,  koszty  abonamentu  GPS,  koszty  mycia, 

koszty  amortyzac

ji,  polisy  OC  i  NW  8  pojazdów,  to  łączny  koszt  15.444,00  zł,  co  daje  w 

sumie  kwotę  miesięczną  w  wysokości  około  43.499,00  zł,  przy  założeniu,  że  pojazdy  są 

własnością wykonawcy. W przypadku dysponowania pojazdami na podstawie umowy najmu 

bądź leasingu dochodzą jeszcze koszty związane z opłatami z tego tytułu. 

W konkluzji dla powyższych wyliczeń odwołujący wskazał, że w sumie tylko koszty całkowite 

związane  z  realizacji  przedmiotowego  zamówienia  niezbędne  do  realizacji  zadania  to 

wydatek w wysokości 1.513.824,00 zł brutto, a miesięczne koszty to wydatek: 126.152,00 zł 

brutto. 

Przy  ilości  średniomiesięcznej  przejechanych  kilometrów  w  wysokości  21.250  i  250 

kursów  (przy  założeniu  że  1  kurs  ma  średnio  12  km)  daje  to  wynagrodzenie  miesięczne 

wykonawcy  Paramedic  2

4  Sp.  z  o.o.  kwotę  126.152,00  zł,  podczas  gdy  miesięczne 

wynagrodzenie  wykonawcy  wynikające  z  oferty  wynosi  84.229,17  zł  brutto,  a  łączne 

wynagrodzenie  wynosi  1.010.750,00  zł  brutto.  Ww.  koszty  przewyższają  wynagrodzenie 

łączne  wykonawcy  o  blisko  503.074  zł,  a  miesięcznie  o  kwotę  blisko  41.853,00  zł,  co 

potwierdza,  że  cena  zaoferowana  przez  tego  wykonawcę  jest  rażąco  niska.  Odwołujący 

podniósł, że w przypadku przedmiotowych usług większość kosztów jest stałych, które nie da 

się  obniżyć  przy  realizacji  kontraktu.  Główne  składniki  cenotwórcze  to  koszty  utrzymania 

taboru (paliwo, ubezpieczenie, serwis pojazdów) oraz koszty pracownicze, koszty urządzeń i 

materiałów  medycznych,  ewentualnie  koszty  najmu  pomieszczeń  dla  stacjonowania 

pojazdów. Nie da się zatem zredukować tych kosztów do poziomu ceny zaoferowanej przez 

wykonawcę Paramedic 24 Sp. z o.o. przy jednoczesnym zapewnieniu jeszcze zysku z tytułu 

świadczonych usług.  

Zdaniem  odwołującego  zważywszy  na  powyższe  cena  zaoferowana  przez  wykonawcę 

Paramedic  24  Sp. 

z  o.o.  jest  rażąco  niska  i  nie  gwarantuje  należytej  realizacji  zamówienia 

zgodnie  z  wymaganiami  zamawiającego.  Co  do  zasady  rażąco  niską  będzie  cena 

niepokrywająca średniego jednostkowego kosztu zmiennego wykonania, czyli pogarszająca 


wynik  finansowy  przed

siębiorstwa.  Zawsze  jednak  konieczne  jest,  aby  cena  oferty  była 

rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia, a dokładniej jego wartości rynkowej. W 

konsekwencji  wartość  rynkowa  przedmiotu  zamówienia,  obejmująca  jego  pełny  zakres  i 

wszystkie  konieczne 

do jego  wykonania nakłady  kosztowe,  ustalana  przez porównanie cen 

występujących  w  danej  branży  dla  określonego  asortymentu,  stanowić  będzie  punkt 

odniesienia dla ceny rażąco niskiej. Cena rażąco niska jest wartością nierealną, wskazującą 

na brak możliwości wykonania przedmiotu zamówienia za daną kwotę i należy odnosić ją do 

przedmiotu zamówienia.  

W podsumowaniu dla tej części argumentacji odwołujący stwierdził, że rolą zamawiającego 

było w niniejszej sytuacji odrzucić ofertę ww. wykonawcy na podstawie art. 226 pkt 8 Pzp.  

W uzasadnieniu dla zarzutu naruszenia art. 224 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp 

o

dwołujący  wskazał,  że  argumentację  co  do  zarzutu  nr  1,  należy  odnieść  także  do 

uzasadnienia  niniejszego  zarzutu,  gdyż  cena  zaoferowana  przez  Paramedic  24  Sp.  z  o.o. 

jest  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  powinna  budzić  wątpliwości 

zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z 

wymaganiami, co powinno skutkować wezwaniem do wyjaśnień Paramedic 24 Sp. z o.o. w 

zakres

ie wyliczenia ceny oferty, tym bardziej gdy cena zaoferowana przez tego wykonawcę 

jest  niższa  od  kwoty  przeznaczonej  na  realizację  zamówienia  przez  zamawiającego,  o 

Odwołujący zwrócił uwagę, że w świetle art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – 

Prawo  zamówień  publicznych  (obecnie  224  ust.1  Pzp)  zamawiający  jest  uprawniony  do 

wszczęcia  procedury  wyjaśniającej  w  dwóch  okolicznościach.  Po  pierwsze  w  sytuacji,  gdy 

zaoferowana  cena  wydaje  się  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzi 

wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia. Po drugie 

zaś  w  sytuacji,  gdy  istotna  część  składowa  ceny  lub  kosztu  wydają  się  rażąco  niskie  w 

stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości 

wykonania przedmiotu zamówienia. Oznacza to, że w przypadku gdy cena całkowita oferty 

nie sprawia wrażenia rażąco niskiej, a w szczególności nie jest niższa o określony wskaźnik 

od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej innych ofert, ale cena (koszt) jednego lub 

kilku  istotnych  składników  ceny  (kosztu)  oferty  sprawia  wrażenie  rażąco  niskiej,  to 

zamawiający  ma  obowiązek  zażądać  od  wykonawcy  stosownych  wyjaśnień.  W  opinii 

odwołującego  ceny  zaoferowane  przez  wykonawcę  Paramedic  24  Sp.  z  o.o.  powinny 

wzbudzić  uzasadnione  wątpliwości  zamawiającego  i  zasadnie  winny  być  podstawą  do 

wezwania  wykonawcy  do  wyjaśnień  elementów  oferty  mających  wpływ  na  cenę.  Skoro 

wykonawca otrzyma wynagrodzenie obliczone na podstawie cen jednostkowych wskazanych 

w  formu

larzu  oferty,  to  obowiązkiem  zamawiającego  jest  zbadanie  czy  w  ramach 


zaproponowanych przez wykonawcę cen jednostkowych jak i w cenie łącznej uwzględnione 

zostały koszty wymagane przez zamawiającego do realizacji przedmiotowych usług. W treści 

SWZ zostało przewidziane, że wynagrodzenie należne wykonawcy obliczane będzie według 

cen  jednostkowych  podanych  w  ofercie  oraz  §  7  pkt  2  projektu  umowy.  Przewidzenie tego 

rodzaju  ustalania  wynagrodzenia  wykonawcy  co  do  zasady  uprawnia  i  obliguje 

zamawiającego  do  badania  również  cen  jednostkowych  przewidzianych  za  wykonanie 

poszczególnych  prac  w  ramach  przedmiotu  zamówienia.  Skoro  zamawiający  wymagał 

podania cen jednostkowych i na ich podstawie obliczona będzie wartość wynagrodzenia za 

wykonanie poszczególnych usług transportu wchodzących w zakres zamówienia, to wycena 

takich  usług  ma  charakter  istotny  z  punktu  widzenia  prawidłowości  realizacji  przedmiotu 

zamówienia,  na  zasadach  określonych  przez  zamawiającego.  Podana  cena  globalna  jest 

tylko  maksymalną  ceną  wynikającą  z  cen  jednostkowych  przyjętych  przez  wykonawcę. 

Odwołujący  wskazał,  że  przedmiotowe  usługi  obejmują  elementy  istotne,  bezpośrednio 

wpływające na możliwość i jakość wykonania zamówienia jako całości oraz mają znaczenie 

z punktu widzenia osiągnięcia celów zamówienia. Zgodnie z powyższym, w przedmiotowym 

postępowaniu  –  weryfikacji  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  powinny  podlegać  poza  ceną 

całkowitą  również  poszczególne  ceny  jednostkowe,  wyartykułowane  w  formularzu 

ofertowym. 

Odwołujący  dodał,  że  przepis  art.  90  ust.  1  Pzp  zawierał  generalne  klauzule,  zawierające 

przy  tym  pewien  element  subiektywnej  oceny  zamawiającego,  która  to  subiektywność  z 

natury  rzeczy  może  mieć  miejsce,  zwłaszcza  gdy  zamawiający  na  etapie  oceny  ofert 

dysponuje  jedynie  informacją  o  wysokości  cen  (a  nie  o  elementach,  które  są  podstawą  jej 

wyliczania,  czy  przyczynach  pozwalających  na  zaoferowanie  ceny  w  takiej,  a  nie  innej 

wysokości). Przepis w dalszej części podawał przykład, który powinien być traktowany, jako 

sytuacja  wypełniająca  wskazane  na  wstępie  klauzule  generalne.  Nie  oznacza  to,  że  tylko 

zaistnienie różnicy  30% od  wartości  zamówienia lub  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich 

złożonych  ofert,  może  jedynie  uprawniać  do  przeprowadzenia  procedury  wyjaśniającej. 

Przepis stanowi bowiem na ws

tępie, że zwrócenie się o wyjaśnienia i dowody powinno mieć 

miejsce,  gdy  cena  oferty  wydaje  się  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i 

budzi wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia. 

Odwołujący  stwierdził,  że  zamawiający  zaniechał  wezwania  do  wyjaśnień  wykonawcy 

Paramedic  24  Sp.  z  o.o.  w  zakresie  wyliczenia  ceny  oferty,  w  tym  cen  jednostkowych 

pomimo, iż zaoferowana cena jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i nie 

daje  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami,  zamawiający 

nie  zażądał  także  od  wykonawcy  udowodnienia  realności  swojej  ceny,  podczas  gdy  jej 


wysokość budzi uzasadnione wątpliwości, co skutkuje naruszeniem art. 224 ust. 1 Pzp i art. 

16 ust. 1 Pzp. 

Przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosił 

wykonawca Paramedic 24 

Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie. 

Zamawiający w dniu 24 maja 2021 r. złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie, w 

której  wniósł  o  oddalenie  odwołania.  W  odpowiedzi  na  odwołanie  zamawiający  podał 

argumentację dla powyższego wniosku. 

Wykonawca  zgłaszający  przystąpienie  także  w  dniu  24  maja  2021  r.  złożył  do  akt 

sprawy pismo procesowe zawierające argumentację dla wniosku o oddalenie odwołania. 

Na podstawie dokumentacji przed

miotowego postępowania, złożonych dowodów oraz 

biorąc pod uwagę stanowiska stron i uczestnika postępowania, Izba ustaliła i zważyła, 

co następuje: 

Izba  uznała,  że  odwołujący,  którego  oferta  mogłaby  zostać  wybrana  jako 

najkorzystniejsza w przypadku potwierd

zenia się wszystkich zarzutów odwołania wykazał, że 

posiada  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia 

przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  czym  wypełnił  materialnoprawne  przesłanki 

dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1 Pzp. Ponadto Izba stwierdziła, 

że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na 

podstawie art.  528 

Pzp  i  skierowała  odwołanie  na  rozprawę  w  zakresie  wszystkich 

podniesionych 

zarzutów. 

Wobec  spełnienia  przesłanek  określonych  w  art.  525  ust.  1-3  Pzp,  Izba  stwierdziła 

skuteczność  zgłoszonego  przystąpienia  przez  wykonawcę  Paramedic  24  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Szczecinie  (zwanego  dalej:  „przystępującym”),  do  udziału  w  postępowaniu 

odwoławczym  po  stronie  zamawiającego.  W  związku  z  tym  ww.  wykonawca  stał  się 

uczestnikiem 

postępowania odwoławczego.  

Izba 

zaliczyła na poczet materiału dowodowego: 

1)  dokumentacj

ę przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie CD, przesłaną do 

akt sprawy 

przez zamawiającego w dniu 30 kwietnia 2021 r., w tym w szczególności: 

specyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej nadal: „SWZ”) wraz z załącznikami; 

- ofert

ę złożoną przez odwołującego; 

- ofert

ę złożoną przez przystępującego; 

informację o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 9 kwietnia 2021 r.; 


załączoną do odwołania mapę przestrzenną miasta Koszalina przedstawiającą odległość 

zamawiającego do najbliższych granic administracyjnych miasta Koszalina; 

złożone na rozprawie przez odwołującego: 

umowę z dnia 16 lipca 2018 r. zawartą pomiędzy zamawiającym a odwołującym; 

umowę  z  dnia  28  grudnia  2017  r.  zawartą  pomiędzy  odwołującym  a  SP  ZOZ  MSW  w 

Koszalinie; 

umowę  z  28  grudnia  2020  r.  zawartą  pomiędzy  odwołującym  z  Regionalnym  Centrum 

Medycznym w Białogardzie; 

-  wydruk  z  dnia  27  stycznia  2021  r.  historii  pojazdu  marki  Mercedes  Benz  Sprinter  z 

Centralnej Ewidencji Pojazdu ze stron

www.historiapojazdu.gov.pl

oświadczenie z dnia 4 maja 2021 r. złożone przez przedstawiciela BP Europa SE Oddział w 

Polsce; 

oświadczenie  z  dnia  5  maja  2021  r.  złożone  przez  prezesa  zarządu  Polskiego  Związku 

Motorowego; 

oświadczenie złożone przez przedstawiciela Grupy Brokerskiej Quantum Sp. z o.o.; 

faktury,  umowę  oraz  oświadczenie  zastrzeżone  jako  zawierające  tajemnicę 

przedsiębiorstwa; 

4)  z

łożone na rozprawie przez zamawiającego: 

-  tab

elkę  zawierającą  informacje  dotyczące  cen  transportu  materiałów  biologicznych  oraz 

transportu  sanitarnego 

wynikających  z  przedmiotowego  postępowania  oraz  innych 

po

stępowań; 

ofertę  złożoną  przez  wykonawcę  SEMED  A.  G.  w  ramach  zapytania  ofertowego  w  celu 

ustalenia  szacunkowej  wartości  zamówienia  w  postępowaniu  dotyczącym  tzw.  umowy 

pomostowej; 

ofertę  złożoną  przez  wykonawcę  MAR-MED  w  ramach  zapytania  ofertowego  w  celu 

ustalenia  szacunkowej  wartości  zamówienia  w  postępowaniu  dotyczącym  tzw.  umowy 

pomostowej; 

-  dokument  opatrzony 

nagłówkiem  „oferta”  z  dnia  26  kwietnia  2021 r.,  przygotowany  przez 

przystępującego w ramach tzw. umowy pomostowej wraz z cennikiem; 

protokół  z  otwarcia  ofert  z  dnia  5  maja  2021  r.  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  SP 

ZOZ MSW w Koszalinie;  

umowę  z  dnia  31  grudnia  2020  r.  zawartą  pomiędzy  SEMED  A.  G.  a  Specjalistycznym 

Zespołem Gruźlicy i Chorób Płuc w Koszalinie; 

-  um

owę  z  dnia  14  sierpnia  2020  r.  zawartą  pomiędzy  TRANS-SAN  a  Specjalistycznym 

Zespołem Gruźlicy i Chorób Płuc w Koszalinie; 


fakturę  VAT  z  dnia  31  marca  2021  r.  wystawioną  przez  przystępującego,  dotyczącą 

realizowania tzw. umowy pomostowej. 

Izba 

nie  uwzględniła  wniosku  odwołującego  wskazanego  w  odwołaniu  o 

dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentów całej dokumentacji z postępowania 

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Usługa  transportu  sanitarnego,  ogłoszonego  w 

Suplemencie  do  Dziennika  Urzędowego  Unii  Europejskiej  w  dniu  4  grudnia  2020  r.  pod 

pozycją  2020/S  237-584768,  numer  referencyjny:  TP.382.I43.2020  JK  (w  tym  protokołu  z 

szacowania wartości zamówienia, SIWZ wraz załącznikami, ogłoszenia o zamówieniu, pytań 

wykonawców  i  odpowiedzi  na  pytania  wykonawców,  protokołu  postępowania,  ofert 

wykonawców  wraz  z  załącznikami,  pism  zamawiającego  i  pism  wykonawców,  dokumentów 

składanych  przez  wykonawców  na  wezwanie  zamawiającego,  informacji  o  wyborze 

najkorzystniejszej  oferty,  informacji  z  otwarcia  ofert,  i

nformacji  o  unieważnieniu 

postępowania),  na  okoliczność:  opisu  przedmiotu  zamówienia,  czynności  jakie  wykonawca 

ma  wykonywać  w  ramach  realizacji  zamówienia,  środków  i  sprzętu  technicznego  oraz 

pojazdów, jakie wykonawca ma posiadać w celu realizacji zamówienia, warunków udziału w 

postępowaniu,  kryteriów  oceny  ofert,  warunków  i  sposobu  płatności  za  realizację 

zamówienia,  treści  ofert  złożonych  przez  wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia,  dokumentów  złożonych  wraz  z  ofertami  przez  wykonawców,  ceny  ofert 

złożonych  w  postępowaniu,  liczby  kilometrów  i  kursów  przyjętych  przez  zamawiającego  w 

okresie obowiązywania umowy, wynagrodzenia z tym związanego, ilości godzin świadczenia 

usług,  wynagrodzenia  z  tym  związanego,  zasad  wyliczania  wynagrodzenia  wykonawcy  w 

ramach  realizacji  umowy,  obowiązków  wykonawcy  nałożonych  przez  zamawiającego  w 

ramach  realizacji  przedmiotu  zamówienia.  Odwołujący  zastrzegł,  że  dokumentacja  ww. 

postępowania  znajduje  się  w  posiadaniu  u  zamawiającego  oraz  dodatkowo  wniósł  o 

zobowiązanie  zamawiającego  na  podstawie  art.  536  Pzp  do  przedstawienia  ww. 

dokumentacji celem przeprowadzenia dowodu. 

Zgodnie  z  dyspozycją  art.  534 ust.  1  Pzp  obowiązkiem  stron  jest  wskazanie  dowodów  dla 

stwierdzenia faktów, z których wywodzą korzystne dla siebie skutki prawne. Ciężar dowodu, 

zgodnie z art. 6 k.c. 

w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp spoczywa na podmiocie, który z danego faktu 

wywodzi  skutki  prawne, czyli  w tym  przypadku  na odwołującym. W  ocenie Izby odwołujący 

nie  może  przerzucać  ciężaru  przygotowania  środków  dowodowych  na  zamawiającego  lub 

Izbę  przez  żądanie  przedstawienia  dokumentów  z  innego  postępowania.  Odwołujący 

powinien  dochować  starań  i  sam  przygotować  oraz  uzyskać  dokumenty,  które  następnie 

zamierza  złożyć  jako  dowód  w  postępowaniu  odwoławczym.  Ponadto  odwołujący  nie 

wskazywał,  że  miał  trudności  z  uzyskaniem  od  zamawiającego  wnioskowanych 

dokumentów.  


Dodatkowo  Izba  ustaliła,  że  okoliczności  przywołane  przez  odwołującego  dotyczące 

postępowania z 2020 r. nie były kwestionowane przez zamawiającego, przez co Izba uznała 

je  za 

bezsporne.  Zamawiający  kwestionował  adekwatność  i  zasadność  argumentacji 

odwołującego odnoszącą się do wcześniejszego postępowania i przekładania okoliczności z 

tamtego  postępowania  na  postępowanie  będące  przedmiotem  niniejszego  postępowania 

odwoławczego,  niemniej  nie  negował  samych  okoliczności  dotyczących  wcześniejszego 

postępowania, przywołanych przez odwołującego. 

Z powyżej opisanych względów Izba zdecydowała o niezastosowaniu wobec zamawiającego 

treści art. 536 Pzp w związku ze wnioskiem odwołującego. 

Izba ustaliła co następuje 

Zgodnie z 

rozdziałem XVII SWZ kryteriami oceny ofert były: 

- cena 

– waga 60%; 

ilość  przeznaczonych  ambulansów  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia  –  waga  40  pkt 

wykazanie  6  ambulansów  do  realizacji  zamówienia  –  0  pkt;  wykazanie  7  ambulansów  do 

realizacji  zamówienia  –  20  pkt;  wykazanie  8  oraz  większej  liczby  ambulansów  do  realizacji 

zamówienia – 40 pkt). 

Wzór  formularza  ofertowego  stanowił  załącznik  nr  1  do  SWZ.  Na  podstawie  pkt  3 

wzoru  formularza  ofertowe

go  wykonawcy  zostali  zobowiązani  do  podania  cen  za  transport 

materiałów biologicznych, transport sanitarny z pacjentem poza terenem Koszalina, transport 

sanitarny  z  pacjentem  na  terenie  Koszalina  oraz 

zastępstwo  za  kierowcę  dyżurnego 

zamawiającego.

W treści ww. punktu formularza ofertowego zamawiający podał szacunkową 

liczbę kilometrów lub kursów w okresie obowiązywania umowy. 

Zamawiający  na  sfinansowanie  przedmiotowego  postępowania  przeznaczył  kwotę: 

000,00 zł brutto. 

postępowaniu oferty złożyło dwóch wykonawców: 

przystępujący – cena oferty: 1 010 750,00 zł brutto, ilość ambulansów przeznaczonych do 

realizacji zamówienia: 8 szt.; 

odwołujący  –  cena  oferty:  1 120  250,00  zł  brutto,  ilość  ambulansów  przeznaczonych  do 

realizacji zamówienia: 8 szt. 

P

rzystępujący w pkt 3 formularza ofertowego podał następujące ceny: 

za  transport  materiałów  biologicznych  –  2,80  zł  za  1  km  oraz  cenę  70 000,00  zł  za 

szacowaną liczbę kilometrów; 

-  za  transport  sanitarny  z  pacjentem  poza  terenem  Koszalina 

–  2,90  zł za 1 km  oraz cenę 

000,00 zł za szacowaną liczbę kilometrów; 


-  za  transport  sanitarny  z  pacjentem  na  terenie  Koszalina 

–  90,00  zł  za  kurs  oraz  cenę 

000,00 zł za szacowaną liczbę kursów; 

-  za 

zastępstwo  za  kierowcę  dyżurnego  zamawiającego  –  25,00  zł  za  godzinę  oraz  cenę 

750,00 zł za szacowaną liczbę godzin. 

Odwołujący w pkt 3 formularza ofertowego podał następujące ceny: 

za  transport  materiałów  biologicznych  –  2,83  zł  za  1  km  oraz  cenę  70 750,00  zł  za 

szacowaną liczbę kilometrów; 

-  za  transport  sanitarny  z  pacjentem  poza  terenem  Koszalina 

–  3,50 zł za 1 km  oraz cenę 

000,00 zł za szacowaną liczbę kilometrów; 

-  za  transport  sanitarny  z  pacjentem  na  terenie  Koszalina 

–  80,00  zł  za  kurs  oraz  cenę 

000,00 zł za szacowaną liczbę kursów; 

-  za 

zastępstwo  za  kierowcę  dyżurnego  zamawiającego  –  30,00  zł  za  godzinę  oraz  cenę 

0,00 zł za szacowaną liczbę godzin. 

Zamawiający  nie  wzywał  przystępujacego,  ani  odwołującego  do  wyjaśnień  rażąco 

niskiej ceny. 

W  dniu  9  kwietnia 

2021  r.  zamawiający  dokonał  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w 

postępowaniu.  Jako  najkorzystniejsza  została  wybrana  oferta  przystępującego,  która 

uzyskała 100 pkt. Na drugiej pozycji w rankingu została sklasyfikowana oferta odwołującego, 

której zamawiający przyznał 94,14 pkt.  

Treść przepisów dotyczących zarzutów:  

-  art.  226  ust.  1  pkt  8  Pzp 

– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę 

lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia

-  art.  224  ust.  1  Pzp 

–  Jeżeli  zaoferowana  cena lub  koszt,  lub  ich istotne  części  składowe, 

wyd

ają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzą  wątpliwości 

zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z 

wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych 

przepisów,  zamawiający  żąda  od  wykonawcy  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w 

zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.; 

- art. 16 pkt 1 Pzp 

 Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie 

zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe 

traktowanie wykonawców. 


Izba zważyła co następuje. 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

i  uczestnika 

postępowania  odwoławczego  Izba  uznała,  że  odwołanie  nie  zasługiwało  na 

uwzgl

ędnienie. 

Przechodząc  do  pierwszego  zarzutu  podniesionego  w  petitum  odwołania,  należy 

wskazać,  że  Izba  w  pełnej  rozciągłości  zgodziła  się  z  argumentacją  podniesioną  w  tym 

zakresie przez zamawiającego oraz przystępujacego.  

W  związku  z  tym  w  pierwszej  kolejności  Izba  zwróciła  uwagę,  że  przystępujący  nie  był 

wzywany  do  z

łożenia  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny,  przez  co  wobec  jego  oferty  nie  mógł 

zostać zastosowany przepis art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp. W ocenie Izby nie jest dopuszczalne 

odrzucenie oferty na podsta

wie ww. przepisu, jedynie z powodu arytmetycznego porównania 

ceny  i  stwierdzenia  nawet  znaczącej  różnicy  w  cenach  ofert.  Przesłanka  określona  tym 

przepisem,  aktualizuje  się  w  sytuacji,  w  której  wykonawca  został  wezwany  przez 

zamawiającego w trybie art. 224 Pzp, o udzielenie wyjaśnień, w tym do złożenia dowodów, 

dotyczących  wyliczenia  ceny  lub  kosztu.  Dopiero  w  przypadku,  gdy  wezwany  wykonawca, 

nie  udzieli 

wyjaśnień  lub  jeżeli  dokonana  ocena  wyjaśnień  wraz  ze  złożonymi  dowodami 

potwierdza,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia, zamawiający zobowiązany jest do odrzucenia takiej oferty.  

W kontekście powyższej argumentacji należy mieć na uwadze treść art. 224 ust. 6 Pzp, który 

stanowi,  że  odrzuceniu  jako  oferta  z  rażąco  niską  ceną  lub  kosztem  podlega  oferta 

wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie  lub  jeżeli  złożone 

wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie  uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny  lub  kosztu.  Przepis 

ten wskazuje, że odrzucenie oferty następuje również w związku z nieudzieleniem wyjaśnień 

w  wyznaczonym  terminie  określonym  przez  zamawiającego.  Badając  ofertę  pod  kątem 

wystąpienia  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu,  zamawiający  weryfikuje  zaoferowaną  cenę  lub 

koszt  w  kontekście  wyjaśnień  wykonawcy.  Jak  już  wskazano  powyżej  –  nie  jest  możliwe 

odrzucenie oferty tylko i wyłącznie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp, gdyż odrzucenie 

oferty  z  powodu  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu  może  nastąpić  wyłącznie  po  uprzednim 

przeprowadzeniu  postępowania  wyjaśniającego  mającego  na  celu  obalenie  domniemania 

wystąpienia rażąco niskiej ceny lub kosztu.  

W  związku  z  powyższym  Izba  oddaliła  zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  8  Pzp  i  w 

zasadzie  cały  merytoryczny  zakres  uzasadnienia  orzeczenia  skupił  się  na  drugim 

postaw

ionym w odwołaniu zarzucie.  

Odnosząc  się  do  okoliczności  faktycznych,  istotnych  dla  rozpoznania  drugiego 

zarzutu 

podniesionego  w  odwołaniu  Izba  zwróciła  uwagę,  że  obie  oferty  złożone  w 


postępowaniu  (przez  odwołującego  i  przystępujacego)  w  zakresie  zaoferowanej  ceny 

(wynagrodzenia) były dość zbliżone. Różnica pomiędzy nimi wyniosła 109 000,00 zł brutto, 

co  oznacza,  że  oferta  przystępujacego  była  o  około  10%  niższa  od  oferty  odwołującego. 

Podobnie  ceny  jednostkowe  wskazane  w  formularzach  ofertowych  przez  obu 

wykonawców 

pozostawały na zbliżonym poziomie. Obie oferty mieściły się także w kwocie przeznaczonej 

przez  zamawiającego  na  sfinansowanie  zamówienia  oraz  cena  całkowita  oferty 

przystępujacego nie była niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o 

VAT lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu 

na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 Pzp.  

Ponadto  Izba  stwierdziła,  że  zasadnicza  argumentacja  odwołującego  opierała  się  na 

następującym  założeniu  –  w  odwołaniu  wskazał  on,  że  koszty  całkowite  związane  z 

realizacją  przedmiotowego  zamówienia,  niezbędne  do  realizacji  zadania  to  wydatek  w 

wysokości  1 513  824,00  zł  brutto.  Przy  czym  jego  oferta  (podobnie  jak  oferta 

przystępujacego)  odbiegała  od  podanej  w  odwołaniu  kwoty.  Następnie  na  rozprawie 

odwołujący,  przede  wszystkim  przez  złożone  dowody  próbował  wykazać,  że  w  przypadku 

jego oferty 

obniżenie zaoferowanej przez niego ceny w stosunku do powyżej podanej sumy 

kosztów było uzasadnione, a w przypadku oferty przystępującego takiego uzasadnienia nie 

było  czy  też  nie  było  argumentów  do  tak  znacznego  obniżenia  ceny  ofertowej,  co  powinno 

skutkować  odrzuceniem  oferty  przystępującego  jako  zawierającej  rażąco  niską  cenę, 

względnie  wezwaniem  go  do  wyjaśnień  w  tym  zakresie,  przy  jednoczesnym  przyjęciu,  że 

c

ena oferty odwołującego nie była rażąco niska.  

Izba uznała powyżej przedstawioną argumentację oraz taktykę procesową odwołującego za 

chybioną.  Po  pierwsze  odwołujący  nie  przedstawił  dowodów  dla  słuszności  i  zasadność 

wyli

czenia  całkowitych  kosztów  związanych  z  realizacją  przedmiotowego  zamówienia, 

niezbędnych do realizacji zadania, tj. kwoty 1 513 824,00 zł brutto.  

Po  drugie  odwołujący  zupełnie  nie  odniósł  do  ustalonej  przez  zamawiającego  kwoty 

przeznaczonej na sfinansowa

nie zamówienia, przez co Izba, jako punkt wyjścia do przyjęcia 

całkowitego  kosztu  realizacji  zamówienia,  mogła  wziąć  pod  uwagę  jedynie  tę  kwotę,  którą 

zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia, wynoszącą 1 350 000,00 zł brutto i 

odp

owiadającą  szacunkowej  wartości  zamówienia.  Jak  ustaliła  Izba  powyżej  cena  oferty 

przystępującego nie odbiegała o ponad 30% od wartości zamówienia powiększonej o VAT.  

Po  trzecie, 

właściwie  wszystkie  dowody  (poza  jednym)  złożone  przez  odwołującego  na 

potwierdzenie powyższej argumentacji odnosiły się de facto do jego oferty lub jego sytuacji 

rynkowej

, a nie do oferty przystępujacego. W związku z tym Izba uznała je za nieprzydatne. 

Pierwsze trzy dowody tj. umowy zawierane przez odwołującego z zamawiającym lub innymi 

podmio

tami  zlokalizowanymi  w  rejonie  siedziby  zamawiającego,  miały  potwierdzać,  że 


odwołujący  realizuje  lub  realizował  zamówienia  dla  zamawiającego  lub  w  bezpośredniej 

okolicy od siedziby zamawiającego przez co ma doświadczenie w realizacji podobnych usług 

i  może  rozłożyć  koszty  realizacji  przedmiotowej  usługi  na  inne  zamówienia.  Odwołujący 

„zneutralizował”  powyższe  dowody  przez  wyjaśnienie  i  wykazanie,  że  przystępujący  już  w 

2021 r. realizował dla niego podobne usługi w ramach tzw. umowy pomostowej. Odwołujący 

n

ie był w stanie zakwestionować tej okoliczności przez co jego argumentację w tym zakresie 

Izba  uznała  za  niezasługującą  na  uwzględnienie.  Podobnie  oświadczenia  od  innych 

podmiotów,  faktury  oraz  umowy  złożone  przez  odwołującego  dotyczyły  tak  naprawdę  jego 

o

ferty lub jego powiązań biznesowych czy też okoliczności świadczenia usług. Na podstawie 

tych  dowodów  skład  orzekający  nie  był  w  stanie  ustalić  czy  cena  oferty  przystępującego 

mogła  się  wydać  zamawiającemu  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub 

budzić  jego  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z 

wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych 

przepisów.  Dodatkowo  skład  orzekający  nie  był  w  stanie  wychwycić  korelacji  i  przełożenia 

pom

iędzy  cenami  i  kwotami  wynikającymi  z  tych  dowodów,  a  wyliczeniami  podanymi  w 

odwołaniu.  W  związku  z  tym  Izba  uznała  argumentację  odwołującego  za  niepotwierdzoną. 

Jednym  dowodem 

odnoszącym się do oferty przystępujacego, a właściwie do argumentacji 

przystępujacego  zawartej  w  piśmie  procesowym,  był  dowód  w  postaci  wydruku  z  dnia  27 

stycznia  2021  r.,  historii  pojazdu  marki  Mercedes  Benz  Sprinter  z  Centralnej  Ewidencji 

Pojazdu  ze  strony 

www.historiapojazdu.gov.pl

.  Dowód  ten  miał  zakwestionować 

argumentację  przystępującego,  który  wyjaśniał,  że  podczas  realizacji  zamówienia  będzie 

korzystał  z  pojazdów  napędzanych  gazem  ziemnym,  co  wpłynęło  na  obniżenie  kosztów 

utrzymania środków transportu. Dowód ten dotyczył jednego z ośmiu pojazdów wskazanych 

przez  przystępujacego  w  wykazie  ambulansów  na  potwierdzenie  spełnienia  warunków 

udziału  w  postępowaniu.  Odnosząc  się  do  tego  dowodu  skład  orzekający  przyjął 

argumentację  zamawiającego,  który  wskazał,  że  pojazd  do  którego  odnosił  się  odwołujący 

służył  wykazaniu  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu,  a  na  etapie  realizacji 

zamówienia pojazdy te mogą się zmienić, tym samym także ten dowód nie mógł przesądzić 

o zasadności argumentacji odwołującego. 

Po  czwarte  Izba  wzięła  pod  uwagę  dowody  złożone  na  rozprawie  przez  zamawiającego, 

które potwierdzały jego argumentację dotyczącą doświadczenia z podmiotami realizującymi 

tego typu usługi, w tym realizację usług przez przystępującego, który świadczył analogiczne 

usługi  na  podobnym  poziomie  cenowym  w  stosunku  do  cen  podanych  w  formularzu 

ofertowym złożonym w postępowaniu. Tym samym Izba stwierdziła, że o cenie rażąco niskiej 

można mówić wówczas, gdy oczywiste jest, że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie 

umowy  przez wykonawcę byłoby  dla niego nieopłacalne,  a  zamawiający  słusznie uznał, że 


cena  wynikająca  z  oferty  przystępującego,  w  tym  wskazane  w  formularzu  ofertowym  ceny 

jednostkowe 

nie  miały  charakteru  ceny  rażąco  niskiej.  Jak  zasadnie  zauważyli  zarówno 

zamawiający  jak  i  przystępujący,  odwołujący  w  treści  odwołania  oraz  na  rozprawie  nie 

odniósł  się  w  żaden  sposób  do  cen  jednostkowych  wskazanych  w  formularzu  ofertowym 

przez pr

zystępującego i nie wykazał, że cena za 1 km lub za 1 kurs była ceną rażąco niską. 

W związku z powyższym Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 224 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 

Pzp. 

W  związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlegało  oddaleniu  i  na 

podstawie art. 553 zdanie pierwsze Pz

p orzekła jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku,  na 

podstawie  art.  557  i  575  Pzp  oraz 

§  5  pkt  1  i  2  lit.  a)  i  b)  w  zw.  z  §  8  ust.  2  pkt  1 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania  wpisu  od  odwołania  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437), 

zaliczając  na  poczet  niniejszego  postępowania  odwoławczego  koszt  wpisu  od  odwołania 

uiszczony  przez  odwołującego  oraz  zasądzając  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego 

koszty  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz  dojazdu  pełnomocników  na 

posiedzenie i 

rozprawę, na podstawie złożonych na rozprawie faktur oraz rachunku. 

Przewodniczący: 

…………………………