Sygn. akt: KIO 1170/21
POSTANOWIENIE
z dnia 6 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez udziału stron w dniu 6 maja 2021 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
19 kwietnia 2021 r.
przez odwołującego: Polimex Infrastruktura Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie (
Al. Jana Pawła Il 12, 00-124 Warszawa) w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Gmina Miasto Koszalin (Urząd Miejski ul. Rynek Staromiejski 6-7, 75-007
Koszalin),
zgłaszający przystąpienie po stronie odwołującego: TORPOL S.A. z siedzibą w Poznaniu
(ul
. Mogileńska 106, 61-052 Poznań),
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z rachunku ba
nkowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: Polimex Infrastruktura Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (Al. Jana Pawła
Il 12, 00-124 Warszawa) kwoty 20.000
zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero
groszy), uiszczone
j tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt KIO 1170/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 19 kwietnia 2021 r. przez wykonawcę: Polimex
Infrastruktura Sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie (Odwołujący) w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
ustawy z dnia 19 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843
ze zm.)
[ustawa Pzp
lub Pzp lub Ustawa PZP] przez Zamawiającego: Gmina Miasto
Koszalin,
którego przedmiotem jest: „Rozbiórka i budowa wiaduktów drogowych w ciągu Alei
Monte Cassino w Koszalinie realizowana w formule zaprojektuj i wybuduj w ramach zadania
inwestycyjnego: Rozb
iórka i budowa wiaduktów drogowych w ciągu Alei Monte Cassino w
Koszalinie” realizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Numer referencyjny: BZP-
8.271.1.3.2021.EM.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dz. Urz. UE w dniu 7
kwietnia 2021 r. Numer: 2021/S 172742-2021-PL.
Przedmiotowe odwołanie zostało
wniesione wobec
postanowień następujących dokumentów:
(1) pkt. 3.2 (str. 20) akapit pierwszy tiret pierwszy Programu Funkcjonalno-
Użytkowego
(Załącznika nr 1 do Opisu Przedmiotu Zamówienia stanowiącego Rozdział II
Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia), zgodnie z którym „Zamawiający wraz z
PFU udostępnił jako dokumenty wiążące „decyzję O środowiskowych uwarunkowaniach
(niezwłocznie po uzyskaniu) ";
(2) pkt. 3.2 (str. 20) akapit drugi tiret drugi Programu Funkcjonalno-
Użytkowego (Załącznika
nr 1 do Opisu Przedmiotu Zamówienia stanowiącego Rozdział II Specyfikacji Warunków
Zamówienia), zgodnie z którym „Ponadto, Zamawiający udostępnia następujące
materiały, które mają charakter pomocniczy (Wykonawca otrzymuje te materiały jedynie
w celach poglądowych i może je wykorzystać oraz interpretować na własne ryzyko): T...j
wyniki badań podłoża gruntowego (rok wykonania 2020r)”;
§ 13 ust. 5 Rozdziału V Specyfikacji Warunków Zamówienia — Projektu Urnowy, w
zakresie w j
akim Zamawiający nie przewidział obowiązku zwiększenia wynagrodzenia w
przypadku przedłużenia terminu wykonania zamówienia z którejkolwiek przyczyny
spośród wskazanych szczegółowo w 13 ust. 5 Projektu Umowy;
§ 10 ust. 10 Rozdziału V Specyfikacji Warunków Zamówienia — Projektu Umowy, w
zakresie w jakim Zamawiający przewidział, że „Łączna wysokość faktur częściowych'
nie będzie niższa niż 50 0/0 i nie może przekroczyć 90% wynagrodzenia wskazanego w
ust. pkt 2 i
3”.
II.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
(1) art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 103 ust. 2 i 3 Pzp w zw. z
§ 19 pkt 1 rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy
dokumentacji projektowej, specyfikacji technicz
nych wykonania i odbioru robót
budowlanych oraz programu funkcjonalno-
użytkowego (dalej jako „Rozporządzenie dot.
dokumentacji projektowej poprzez opisanie przedmiotu zamówienia na zaprojektowanie i
wykonanie robót budowlanych za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego w sposób
niejednoznaczny i niewyczerpujący oraz nieuwzględniający wszystkich wymagań i
okoliczności mających wpływ na sporządzenie i kalkulację oferty, z uwagi na:
(a) brak
opublikowania
przez
Zamawiającego
decyzji
o
środowiskowych
uwarunkowa
niach, pomimo jej wiążącego charakteru, co uniemożliwia skalkulowanie
przez wykonawcę oferty w sposób prawidłowy i zabezpieczający wszelkie ryzyka, a
przy tym nie jest możliwe ustalenie zakresu robót koniecznych do wykonania oraz
uniemożliwia przedłożenie przez wykonawców porównywalnych ofert opartych na
tych samych założeniach;
(b)
brak opublikowania przez Zamawiającego wiążącej dokumentacji geologicznej
(gruntowej) lub wskazania wiążących brzegowych warunków geologicznych
(gruntowych), co uniemożliwia skalkulowanie przez wykonawcę oferty w sposób
prawidłowy i zabezpieczający wszelkie ryzyka, ocenę jakiego rodzaju roboty
budowlane, w tym rozwiązania techniczne posadowienia obiektu, powinny być
przyjęte do wyceny przez wykonawców, a także przedłożenia przez wykonawców
porównywalnych ofert opartych na tych samych założeniach;
§ 15 w zw. z §19 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września
2004r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji
technicznych
wykonania
i
odbioru
robót
budowlanych
oraz
programu
funkcjonalnoużytkowego (dalej jako „Rozporządzenie dot. dokumentacji projektowej”) w
zw. z art. 103 ust. 2 i 3 PZP poprzez sporządzenie Programu Funkcjonalno-Użytkowego z
pominięciem przekazania wiążących wyników badań gruntowo-wodnych na terenie
budowy dla potrzeb posadowienia obiektów, tj. opracowanie PFU w sposób
uniemożliwiający ustalenie planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych
oraz przygotowania oferty, szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty, a tym samym
uniemożliwienie oszacowania wielkości ryzyk, co prowadzi do złożenia ofert
nieporównywalnych;
(3) art. 353 (1) k.c. w zw. z art. 443 ust. 1 i 2 Pzp poprzez wskazanie w
§ 10 ust. 10 zd.
drugie Wzoru Umowy, że łączna wartość faktur częściowych nie może być niższa niż 50%
i wyższa niż 90% wynagrodzenia umownego, co przy braku precyzyjnej regulacji
wskazującej, że wynagrodzenie będzie wypłacane na bieżąco za faktycznie wykonane
prace w oparciu o faktury częściowe, narusza równowagę stron przyszłej umowy i
prowadzi do sytuacji, w której Zamawiający może dyskrecjonalnie zdecydować już na
etapie realizacji umowy, że częściowe rozliczenie wartości robót zostanie dokonane do
wartości zawierającej się w przedziale pomiędzy 50% a 90% wynagrodzenia umownego,
co prowadzi do powstania istotnego ryzyka polegające na braku pewności co do kwoty,
którą wykonawca będzie mógł rozliczyć w ramach częściowych płatności (łącznie jest to
kwota wynosząca niebagatelne 40% umownego wynagrodzenia), a w konsekwencji może
prowadzić do kredytowania zamawiającego przez wykonawcę, podczas gdy art. 443 ust.
2 Pzp zakreśla wyłącznie procentową wartość ostatniej części wynagrodzenia, która to
wartość powinna być jednoznacznie i precyzyjnie określona i nie powinna stwarzać pola
do nadużyć przez Zamawiającego na etapie realizacji umowy, a jednocześnie dawać
pewność co do kwoty, która zostanie rozliczona w ramach częściowych i ostatniej
płatności;
(4) art. 353 (1) k.c. i art. 632 5 1 k.c. w zw. z art. 99 ust. 1 i 2 Pzp poprzez brak przewidzenia,
że w przypadku przedłużenia terminu realizacji umowy, wykonawcy nie będzie
przysługiwało roszczenie o zapłatę przez Zamawiającego kosztów wynikających z
dłuższej realizacji robót budowlanych; co stanowi o sprzeczności tak ułożonego stosunku
prawnego z jego właściwością oraz zasadami współżycia społecznego;
a w
konsekwencji powyższego,
(5) art. 16 pkt. 1, 2 i 3 Pzp
poprzez przeprowadzenie Postępowania w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców,
proporcjonalności i przejrzystości.
Wykonawca na podstawie art. 554 ust. 3 pkt 1 lit. a) oraz b) Pzp wn
iósł o:
uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu dostosowania dokumentacji
Postępowania do zgodności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego poprzez:
(a)
opublikowanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach; ewentualnie, tj. na
wypadek, gdyby Zamawiający nie był w stanie uzyskać tej decyzji przed terminem
składania ofert; wskazanie jednoznacznych założeń, których przestrzegać ma
wykonawca na etapie sporządzania oferty w zakresie, który rozstrzygnięty zostanie
decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach oraz wprowadzenie do umowy
mechanizmu, zgodnie z którym, w przypadku, gdy wydana przez organ decyzja różnić
się będzie od tych założeń, wykonawcy przysługiwać będzie prawo do zmiany umowy w
zakresie odpowiadającym skutkom wynikających z wymagań decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach (w tym do zmiany terminu wykonania umowy oraz wynagrodzenia);
(b) opubliko
wanie wiążącej dokumentacji geologicznej; ewentualnie, tj. na wypadek, gdyby
Zamawiający nie był w stanie opublikować wiążącej dokumentacji geologicznej,
wskazanie jednoznacznych założeń, których przestrzegać ma wykonawca na etapie
sporządzania oferty w zakresie warunków gruntowych podłoża oraz wprowadzenie do
umowy mechanizmu, zgodnie z którym, w przypadku, gdy rzeczywiste warunki gruntowe
różnić się będą od tych założeń, wykonawcy przysługiwać będzie prawo do zmiany
umowy w zakresie odpowiadającym skutkom wynikającym z odmiennych warunków
gruntowych (w tym do zmiany terminu wykonania umowy oraz wynagrodzenia);
(c) dostosowanie
§ 10 ust. 10 zd. 2 Wzoru Umowy do treści zgodnej z art. 443 ust. 1 i 2
PZP i nadanie mu następującej treści: „Zamawiający zapłaci wynagrodzenie w częściach
odpowiadających wykonanej części umowy. Łączna wysokość faktur nie może
przekroczyć 90% wynagrodzenia wskazanego w ust. 1 pkt 2 i 3”;
(d)
zmianę § 15 ust. 5 zd. 1 Wzoru Umowy i nadanie mu następującej treści: „Zamawiający
dopuszcza możliwość dokonania zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do
treści oferty w zakresie terminu wykonania zamówienia lub wynagrodzenia należnego
Wykonawcy w przypadku:”
Wskazał ponadto, że (…) Odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia będącego
przedmiotem
Postępowania oraz może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przepisów prawa, bowiem opracowana przez Zamawiającego dokumentacja
uniemożliwia złożenie prawidłowych i porównywalnych ofert, w tym kalkulacji oferty w sposób
rzetelny, obejmuj
ący w sposób możliwie pełny ryzyka, które mogą wystąpić w trakcie
realizacji robót budowlanych. Tym samym Odwołujący legitymuje się interesem w złożeniu
odwołania, o którym mowa w art. 505 ust. 1 Pzp”.
Odwołujący podał, że: „Dokumentacja opublikowana została dnia 7 kwietnia 2021 r.,
co oznacza, że termin na wniesienie odwołania upływa w dniu 19 kwietnia 2021 r., a zatem
odwołanie zostało złożone w terminie”.
Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego przystąpił w piśmie z
dnia 22 kwietnia 2021 r. wykonawca TORPOL S.A.
z siedzibą w Poznaniu wnosząc także o
uwzględnienie odwołania.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie w piśmie z dnia 27 kwietnia 2021 r.
wskazując na kwestionowane w odwołaniu z dnia 19 kwietnia 2021 r. postanowienia oraz
podno
szone zarzuty i żądania oświadczył, że (…) Zamawiający Gmina Miasto Koszalin, na
podstawie art. 521 ust. 1 ustawy z dnia 1 1 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.), w odpowiedzi na odwołanie wniesione w dniu 19
kwietnia 2021 r. przez Odwołującego wobec treści dokumentów zamówienia, tj. specyfikacji
warunków zamówienia (SWZ) w prowadzonym przez Zamawiającego postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na: „Rozbiórkę i
b
udowę wiaduktów drogowych w ciągu Alei Monte Cassino w Koszalinie” realizowaną w
formule zaprojektuj i wybuduj w ramach zadania inwestycyjnego: Rozbiórka i budowa
wiaduktów drogowych w ciągu Alei Monte Cassino w Koszalinie informuje, że uwzględnił w
całości zarzuty przedstawione w odwołaniu. Jednocześnie wniósł o umorzenie postępowania
Wskazał ponadto, że (…) co do treści specyfikacji warunków zamówienia w przedmiotowym
postępowaniu w dniach 21 kwietnia 2021 r. oraz 23 kwietnia 2021 r. dokonał modyfikacji
z
apisów SWZ - zgodnie z żądaniami Odwołującego (…). Modyfikacje w ww. zakresie oraz
ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostały udostępnione Wykonawcom, w tym Odwołującemu,
przez Zamawiającego Gminę Miasto Koszalin w dniu 23 kwietnia 2021 r. na stronie
intern
etowej, na której udostępniane są zmiany i wyjaśnienia treści SWZ oraz inne
dokumenty zamówienia bezpośrednio związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia:
www.bip.koszalin.pl
— pliki o nazwie: ogłoszenie o zmianie ogłoszenia III; modyfikacja Nr
SWZ plus załącznik Nr 1 do modyfikacji Nr 3 SWZ - zmodyfikowany Rozdział IV SWZ —
Formularz ofertowy; zapytania i odpowiedzi Nr 4, Nr 5, Nr 6 i Nr 7 + modyfikacja Nr 4 SWZ
plus załącznik Nr 1 do zapytań i odpowiedzi Nr 4, Nr 5, Nr 6 i Nr 7 + modyfikacji Nr 4 SWZ —
zmodyfikowane Oświadczenie Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia”. Zwrócił także uwagę na brak zgłoszonych przystąpień do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego.
Izba
ustaliła,
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dz. Urz. UE w dniu 7 kwietnia
2021 r. Numer: 2021/S 172742-2021-PL, a zatem w
przedmiotowym postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego, podobnie jak w postępowaniu odwoławczym przed
Krajową Izbą Odwoławczą stosuje się przepisy – wskazanej na wstępie -
ustawy z dnia 19
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.)
[ustawa
Pzp lub Pzp].
W przedmiotowej sprawie informacja o wniesionym odwołania wraz z wezwaniem do
zgłoszenia przystąpienia zostały skierowane do wykonawców w dniu 21 kwietnia 2021 r.
Termin na zgłoszenie przystąpień, w tej sprawie upływał w dniu 26 kwietnia 2021 r. i takiego
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie zgłosił żaden z
wykonawców. Takie przystąpienie zgłosił po stronie odwołującego wskazany wykonawca.
Izba d
ziałając zatem na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp postanowiła
umorzyć postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie.
Zgodnie ze wskazanym art. 522 ust. 1
Pzp: „W przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym
w odwołaniu.”
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
wzięła pod uwagę okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia i rozprawy, zatem koszty te znoszą się wzajemnie stosownie do § 9 ust. 1 pkt 2
lit. a)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437), orzekając
w tym zakresie o
dokonaniu zwrotu Odwołującemu z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………..…………..