Sygn. akt KIO 1122/21
WYROK
z dnia 2 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie 27 maja 2021 r. w Warsz
awie odwołania wniesionego
12 kwietnia 2021 r. do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej
przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: BSSP
sp. z
o.o. z siedzibą w Krakowie, ASSECO POLAND S.A. z siedzibą w Rzeszowie
w postępowaniu pn. Dostawa i wdrożenie infrastruktury sprzętowej oraz szpitalnego systemu
informatycznego (SSI)
(nr postępowania EZ/ZP/206/2020/RI)
prowadzonym przez zamawiającego: Wojewódzki Szpital Zespolony w Kielcach
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
odrzucenia oferty Odwołujących i unieważnienia postępowania oraz powtórzenie
czynności w postępowaniu z uwzględnieniem tej oferty.
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego i:
1) z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołujących
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołujących kwotę 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) – stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu uiszczonego wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
Sygn. akt KIO 1122/21
publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) w zw. z art. 92 ust. 2
ustawy z dnia 11 września
r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020
ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie.
Sygn. akt KIO 1122/21
U z a s a d n i e n i e
Wojewódzki Szpital Zespolony w Kielcach {dalej: „Szpital” lub „Zamawiający”}
prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie
przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia na dostawy pn. Dostawa
i wdrożenie infrastruktury sprzętowej oraz szpitalnego systemu informatycznego (SSI)
(nr
postępowania EZ/ZP/206/2020/RI).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 21 grudnia 2020 r. zostało opublikowane w Dzienniku
Urz
ędowym Unii Europejskiej nr 2020/S_248 pod poz616673.
Wartość tego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
2 kwietnia 2021
r. Zamawiający zawiadomił drogą elektroniczną o unieważnieniu
powyższego postępowania w związku z odrzuceniem jedynej oferty złożonej wspólnie przez
BSSP sp. z
o.o. z siedzibą w Krakowie, ASSECO POLAND S.A. z siedzibą w Rzeszowie
{dalej
zwanych łącznie „Konsorcjum” lub „Odwołującymi”}.
12 kwietnia 2021 r. Konsorcjum
wniosło do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie od powyższych czynności Zamawiającego.
Odwołujący zarzucili Zamawiającemu naruszenie art. 93 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 89
ust. 1 pkt 2 pzp
– przez bezpodstawne odrzucenie jedynej oferty złożonej przez Konsorcjum,
a w konsekwencji unieważnienie prowadzonego postępowania, przy braku podstaw do
d
okonania tych czynności.
następujące naruszenia przepisów ustawy pzp {lista zarzutów}:
Odwołujący wnieśli o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienia czynności odrzucenia oferty Konsorcjum i unieważnienia postępowania.
2. Dokonania ponownej oceny oferty Konsorcjum i nakazanie jej wyboru jako
najkorzystniejszej.
Odwołujący sprecyzowali dodatkowo powyższe zarzuty w szczególności przez
podanie nas
tępujących okoliczności faktycznych i prawnych dla uzasadnienia wniesienia
odwołania.
Z odwołania wynikają następujące okoliczności faktyczne.
Na przedmiot zamówienia składa się zarówno dostawa sprzętu informatycznego, jak i
Sygn. akt KIO 1122/21
wdrożenie szpitalnego systemu informatycznego {dalej również w skrócie: „SSI’}.
W zakresie brzmienia istotnych dla sprawy postanowień specyfikacji istotnych
warunków zamówienia {dalej: „SIWZ”}:
Wypełniony i podpisany przez wykonawcę Formularz cenowy, na którą składana jest
oferta
– wg wzoru określonego w Dodatku nr 1A do SIWZ, będzie stanowić załącznik do
oferty wykonawcy. Wykonawca zobowiązany jest wskazać producenta, pełny symbol,
model i
nazwę zaoferowanego przedmiotu zamówienia w odpowiednich pozycjach ww.
formularzy. Wskazanie to musi u
możliwiać jednoznaczną ocenę oferowanego
przedmiotu zamówienia. Brak wskazania przez wykonawcę wymaganych niniejszych
informacji, dotyczących oferowanego przedmiotu zamówienia będzie skutkować
odrzuceniem oferty
[rozdział VI lit. D ust. 2.].
2. Wykonawca zobo
wiązany jest wskazać nazwę, producenta, pełny symbol, model i inne
parametry zaoferowanego sprzętu w odpowiednich pozycjach wypełnionego Formularza
cenowego. Wskazanie to musi umożliwić jednoznaczną ocenę oferowanego przedmiotu
zamówienia, Zamawiający nie dopuszcza zapisów typu „zgodnie z zapisami SIWZ" itp.
Niewypełnienie zgodnie z opisem wszystkich rubryk w Formularzu cenowym, który jest
inte
gralną częścią oferty może spowodować jej odrzucenie na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy z dna 29 stycznia 200
4 roku Prawo zamówień publicznych [postanowienie
zamieszczone pod
tabelą Formularza cenowego, stanowiącego Dodatek nr 1A do
SIWZ].
3. W celu potw
ierdzenia, że zaoferowane oprogramowanie SSI odpowiada wymaganiom
Zamawiającego – funkcjonalnościom opisanym w SIWZ, Zamawiający wezwie
wykonawcę, którego oferta zostanie najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym
terminie, nie krótszym niż 10 dni, Próbki potwierdzającej posiadane przez oferowane
oprogramowania SSI funkcjonalności opisanych w załączniku nr 1 do SIWZ [rozdział VI
lit. C ust. 1].
Odwołujący skonstatowali, że postanowienia przywołane powyżej w pkt 1. i 2. są
sprzeczne ze sobą.
Po pierwsze,
co do zakresu żądania sprecyzowania parametrów przedmioty oferty,
gdyż o ile pierwsze z nich nakazuje podanie dla zarówno sprzętu, jaki i oprogramowania
wszystkich parametrów, o tyle drugie nakazuje podanie szczegółowych parametrów jedynie
w odniesieniu do sprzętu. Ponadto o ile w pierwszym z tych postanowień wymieniono
enumeratywny katalog żądnych parametrów, o tyle w drugim wskazano również na inne
parametry, bez sprecyzowania tego żądania.
Po drugie,
co do określenia skutków zaniechania takiego sprecyzowania przedmiotu
oferty, gdyż o ile wg pierwszego z nich ma to powodować obligatoryjne odrzucenie oferty,
Sygn. akt KIO 1122/21
o tyle w
g drugiego czynność ta ma już charakter fakultatywny.
Po trzecie,
co do możliwości zastosowania się do oczekiwanego w nich zakresu
sprecyzowania ofert, gdyż o ile podanie wszystkich parametrów wymaganych na mocy
pierwszego z
tych postanowień jest możliwe dla sprzętu, o tyle oprogramowanie SSI nie
posiada oznaczenia pełnego symbolu czy modelu.
W tych okolicznościach Odwołujący wywiódł, że nieprecyzyjne, nieścisłe
i
niejednoznaczne postanowienie formularza cenowego, które dodatkowo pozostaje
w
sprzeczności z postanowieniem SIWZ dotyczącym tego samego zakresu wymagań
ofertowych, skutkuje możliwością oceny ofert w sposób dowolny, a nie w sposób
jednoznaczny i precyzyjny. W konsekwencji oba te postanowienia winny zost
ać przy ocenie
ofert pominięte.
Odnośnie postanowienia przywołanego w pkt 3. w kontekście postanowień
przywołanych w pkt 1. i 2. Odwołujący wywiódł, co następuje.
Po pierwsze, że w przeciwieństwie do sprzętu podanie dla oprogramowania, które ma
być dopiero wdrożone, jego nazwy czy symbolu, nie umożliwiałoby weryfikacji zgodności
z
parametrami opisu przedmiotu zamówienia,
Po drugie, że wobec tego wymagania dotyczące sprzętu i oprogramowania
nieprzypadkowo
zostały odrębnie określone, w tym drugim przypadku jako weryfikacja
zaoferowanego oprogramowania na podstawie badania pr
óbki.
Odnośnie treści złożonej przez Konsorcjum oferty z odwołania wynika,
że w Formularzu cenowym sprecyzowano wszystkie wymagane przez Zamawiającego
parametry doty
czące infrastruktury sprzętowej, a nie podano ich w odniesieniu do wdrożenia
szpitalnego systemu informatycznego.
W zakresie okoliczności prawnych w odwołaniu powołano się na zasadę, zgodnie
z
którą w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wszelkiego rodzaju
nieścisłości, wynikające z nieprecyzyjnych zapisów dotyczących wymogów stawianych
potencjalnym oferentom winny być rozstrzygane na korzyść tychże oferentów.
Odwołujący wywiódł z powyższego, że do upływu terminu składania ofert Konsorcjum
prawidłowo sprecyzowało treść oferty.
W tych okolicznościach Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, że zaniechał wezwania
Konsorcjum do przedstawienia próbki i bezpodstawnie dokonał odrzucenia jego oferty,
a w
konsekwencji unieważnienia całego postępowania, co spowodowało naruszenie
wskazanych na wstępie przepisów ustawy pzp.
Sygn. akt KIO 1122/21
W
złożonej na posiedzeniu przez Izbą odpowiedzi na odwołanie Zamawiający wniósł
o oddalenie odwołania, po czym wniósł o niebranie pod uwagę treści tej odpowiedzi,
podtrzymując jednak wniosek o oddalenie odwołania.
Do postępowania odwoławczego w tej sprawie nie zgłosił przystąpienia żaden
wykonawca.
Z uwagi na brak podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego, sprawa została skierowana do rozpoznania na rozprawie, podczas której
Strony podtrz
ymały dotychczasowe stanowiska.
Po przeprowadzeniu rozp
rawy z udziałem Stron, uwzględniając zgromadzony materiał
dowodowy, jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska wyrażone ustnie
na rozprawie i
odnotowane w protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Zaznaczyć należy, że z uwagi na datę wniesienia rozpoznawanego odwołania
do
postępowania odwoławczego w tej sprawie, zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy dnia 11
września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U.
poz. 2020 ze zm.), znajdują zastosowanie przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) {dalej: „nowa ustawa pzp”
lub
„npzp”}.
Z
art. 505 ust. 1 npzp wynika, że legitymacja do wniesienia odwołania przysługuje
wykonawcy, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia oraz poniósł lub może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
W ocenie Izby Odwołujący wykazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia, gdyż złożył ofertę w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia. Jednocześnie
może ponieść szkodę w związku z zarzucanymi Zamawiającemu naruszeniami przepisów
ustawy pzp
, gdyż wykluczenie z tego postępowania uniemożliwia Odwołującemu uzyskanie
przedmiotowego zamówienia, na co mógłby w przeciwnym razie liczyć.
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
Nie ma potrzeby ponownego przytaczania postanowień SIWZ, które zostały już
zacytowane powyżej za odwołaniem, gdyż brzmienie to odpowiada rzeczywistemu stanowi
rzeczy.
Sygn. akt KIO 1122/21
Odnośnie wymaganego zakresu sprecyzowania przedmiotu oferty regulację
zamieszczoną we wzorze Formularza cenowego, stanowiącego integralną część SIWZ (jako
– jak to określono – Dodatek nr 1 do SIWZ) należy traktować jako lex specjalis w stosunku
do regulacj
i zawartej w ramach tzw. instrukcji dla wykonawców. Zgodnie zatem z zasadą
prawną lex specialis derogat legi generali regulację o większym stopniu szczegółowości,
czyli w tym przypadku
zawartą bezpośrednio w dokumencie, który miał według niej zostać
wypełniony, ma pierwszeństwo przed ogólniejszą regulacją zawartą w rozdziale SIWZ
dotyczącym m.in. wykazu pozostałych dokumentów.
Również reguły wykładni językowej, systemowej i celowościowej rozważane łącznie
prowadzą do takiego samego wniosku.
Po pierwsze, w
obu tych regulacjach użyty został termin „przedmiot zamówienia”,
którego znaczenie w kontekście sprecyzowania przedmiotu oferty w postanowieniu
zawartym w formularzu oferty
zostało uszczegółowione jako odnoszące się wyłącznie
do
sprzętu komputerowego.
Po
drugie, z obu regulacji wynika, że wymagane sprecyzowanie treści oferty miało
służyć umożliwieniu jednoznacznej weryfikacji zgodności przedmiotu oferty z parametrami
opisu przedmiotu zamówienia. Przy czym niesporne było, że w przeciwieństwie do sprzętu
ko
mputerowego, który wymaga jedynie dostawy i instalacji, w przypadku oprogramowania,
które wymaga wdrożenia, w tym dostosowania i integracji, podanie samej nazwy
i
producenta nie jest wystarczające, aby możliwe było zweryfikowanie spełniania parametrów
opis
u przedmiotu zamówienia. Wyłączenie zatem podanie informacji identyfikujących
zaoferowany sprzęt komputerowy pozwala na ustalenie, czy spełnia on wymagane
parametry.
Po trzecie, na potrzeby weryfikacji spełniania przez oferowane oprogramowanie
wymaganych
funkcjonalności Zamawiający przewidział w ramach badania oferty najwyżej
ocenionej odrębną procedurę badania próbki oferowanego oprogramowania SSI. Zatem
decydujące znaczenia ma, czy zaoferowane oprogramowanie SSI przejdzie z wynikiem
pozytywnym specjalnie
w tym celu przewidziany test praktyczny, a nie ogólne nazwy, które
niczego konkretnego w tym zakresie nie wnoszą.
Niezależnie od powyższego zauważyć należy, że specyfikacja istotnych warunków
zamówienia jako oświadczenie woli organizatora przetargu co do warunków przetargu
podlega
– z mocy odesłania zawartego w art. 14 ust. 1 pzp – interpretacji przez pryzmat art.
§ 1 kc, który stanowi, że oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają
ze
względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia społecznego oraz
ustalone zwyczaje.
Otóż, jak trafnie podniósł to Odwołujący, za ustaloną w doktrynie i orzecznictwie
Sygn. akt KIO 1122/21
należy uznać zasadę, że w przypadku wątpliwości co do treści SIWZ, której źródłem jest
brak precyzji
przy formułowaniu jej postanowień po stronie zamawiającego, nie należy
dokonywać interpretacji tych postanowień na niekorzyść działającego w dobrej wierze
wykonawcy.
W okolicznościach tej sprawy dobra wiara Konsorcjum, które wręcz domaga się, aby
próbka oferowanego przez nie oprogramowania została poddana weryfikacji co do spełniania
funkcjonalności wymaganych przez Zamawiającego, nie budziła wątpliwości.
Wreszcie zauważyć należy, że w ramach lakonicznego uzasadnienia podjętej decyzji
Zamawiający poprzestał na przytoczeniu dwóch postanowień, przechodząc do porządku
dziennego nad tym, że w kluczowym aspekcie są one ze sobą sprzeczne.
Izba stwierdziła, że w tych okolicznościach zarzuty odwołania są zasadne.
Dla oceny czynności podjętych przez Zamawiającego znaczenie mają przepisy
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz.
1843 ze zm.), gdyż na jej podstawie zostało wszczęte przedmiotowe postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego.
Izba rozważyła zakres zastosowania art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp, który stanowi,
że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp.
Skład orzekający Izby podziela utrwalony w doktrynie i orzecznictwie pogląd,
że zarówno treść s.i.w.z., jak i treść oferty stanowią merytoryczne postanowienia oświadczeń
woli odpowiednio: zamawiającego, który w szczególności przez opis przedmiotu zamówienia
precyzuje, jakiego świadczenia oczekuje po zawarciu umowy w sprawie zamówienia
publicznego, oraz wykonawcy, który zobowiązuje się do wykonania tego świadczenia w razie
wyboru złożonej przez niego oferty jako najkorzystniejszej. Wobec tego – co do zasady –
porównanie zaoferowanego przez wykonawcę świadczenia z opisem przedmiotu
zamówienia, sposobem i terminem jego realizacji wymaganymi przez zamawiającego,
przesądza o tym, czy treść złożonej oferty odpowiada treści s.i.w.z. – jest z nią zgodna.
Aby zapewnić możliwość sprawdzenia zgodności treści oferty z treścią s.i.w.z.,
ustawa pzp z jednej strony obliguje zamawiającego, aby prowadził całe postępowanie
o
udzielenie zamówienia w formie pisemnej (art. 9 ust. 1 pzp), w tym przekazał i udostępnił
specyfikację istotnych warunków zamówienia (art. 37 ust. 1 i 2 pzp), która ma zawierać
w
szczególności opis przedmiotu zamówienia, określenie terminu wykonania zamówienia,
istotne warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz opis sposobu przygotowania
Sygn. akt KIO 1122/21
ofert i przebieg ich badania (art. 36 ust. 1 pkt 3, 4, 16 i 10 pzp). Z drugiej strony przepisy
zastrzegają pod rygorem nieważności dla oferty składanej przez wykonawcę
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego formę elektroniczną opatrzoną
kwalifikowanym podpisem elektronicznym (art. 10a ust. 5 pzp) {w poprzednim stanie
prawnym była to forma pisemna pod rygorem nieważności}, a treść takiej oferty musi
odpowiadać treści specyfikacji (art. 82 ust. 3 pzp).
W doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się również, że rozumienie terminu oferta
należy opierać na art. 66 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym jest nią oświadczenie
drugiej stronie woli zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Z uwagi
na odpłatny charakter zamówień publicznych, nieodzownym elementem treści oferty będzie
zawsze określenie ceny za jaką wykonawca zobowiązuje się wykonać zamawiane
świadczenie. W pozostałym zakresie to zamawiający określa w s.i.w.z. wymagany
od
wykonawcy zakres i sposób konkretyzacji oświadczenia woli, który będzie podstawą
dla
oceny zgodności treści złożonej oferty z merytorycznymi wymaganiami opisu przedmiotu
zamówienia. W szczególności zamawiający może wymagać skonkretyzowania producenta
i
oznaczenia indywidualizującego przedmiot oferty (np. przez wymaganie podania
producenta, modelu, typu itd. oferowanego urządzenia, jak w tym postępowaniu).
Przy czym w odniesieniu do bardziej skomplikowanego przedmiotu zamówienia
przyjęto, że zamawiający może przewidzieć w ramach badania oferty przeprowadzenia
praktycznej prezentacji próbki przedmiotu oferty, która będzie podstawą do ustalenia
zgodności z parametrami opisu przedmiotu zamówienia.
W konsekwencji nie tylko treść wynikająca explicite ze złożonej oferty, ale również
nieskonkretyzowanie tej treści przez wykonawcę w sposób lub w zakresie wymaganym przez
zamawiającego, może być podstawą do stwierdzenia niezgodności oferty z treścią s.i.w.z..
gdyż – co do zasady – niedopuszczalne jest precyzowanie i poprawianie treści złożonej
oferty, w szczególności z uwagi za naczelne zasady równego traktowania wykonawców
i zachowania uczciwej konkurencji.
Niezależnie od charakteru niezgodności, aby zastosować podstawę odrzucenia oferty
z
art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp musi być możliwe uchwycenie, na czym konkretnie taka
niezgodność polega, czyli co i w jaki sposób w ofercie nie jest zgodne z konkretnie
wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi jednoznacznie postanowieniami s.i.w.z.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 pzp w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać
od
wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest
pr
owadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz z zastrzeżeniem ust. 1a i 2 pzp, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Z
wyjątkiem trybu dialogu konkurencyjnego zmiany te sprowadzają się de facto
Sygn. akt KIO 1122/21
do uregulowan
ej w art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp, do którego wprost odesłano również w art. 89 ust.
1 pkt 2 pzp, instytucji poprawienia omyłek polegających na niezgodności oferty
ze
specyfikacją, co nie może jednak powodować istotnej zmiany treści oferty. W rezultacie
odrzuc
eniu podlega zatem wyłącznie oferta, której treść jest niezgodna z treścią s.i.w.z.
w
sposób zasadniczy lub nieusuwalny, gdyż obowiązkiem zamawiającego jest poprawienie
w
złożonej ofercie niezgodności z s.i.w.z. niemających istotnego charakteru. Poprawienie
jest zatem dopuszczalne w takim zakresie, w jakim nie stanowi naruszenia zasad
prowadzenia postępowania z zachowaniem uczciwej konkurencji, równego traktowania
wykonawców oraz przejrzystości.
Skoro Zamawiający błędnie stwierdził, że treść oferty Konsorcjum nie odpowiada
wynikającemu z treści SIWZ zakresowi sprecyzowania przedmiotu oferty w odniesieniu
do
oferowanego oprogramowania, a jednocześnie zaniechał zbadania w sposób określony
w
treści SIWZ, czy to oprogramowanie odpowiada jego wymaganiom, odrzucenie tej oferty
z
powołaniem się na art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp było bezpodstawne.
W
edług art. 93 ust. 1 pkt 1 pzp zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia, jeżeli nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu. Ponieważ oferta
K
onsorcjum nie powinna zostać odrzucona, odpadła podstawa faktyczna unieważnienia
postępowania, na którą powołał się Zamawiający, a czynność tę należy uznać za dokonaną
z naruszeniem tego przepisu.
Mając powyższe na uwadze, Izba stwierdziła, że naruszenie przez Zamawiającego
art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 93 ust. 1 pkt 1
ustawy pzp miało wpływ na wynik prowadzonego
przez niego postępowania o udzielenie zamówienia – wobec czego – działając na podstawie
art. 554 ust. 1 pkt 1, ust. 2 i ust. 3 pkt 1 lit. a oraz b nowej ustawy pzp
– orzekła, jak w pkt 1.
sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego w tej sprawie, na które złożył się uiszczony
wpis od odwołania, orzeczono – w pkt 2. sentencji – stosownie do jej wyniku na podstawie
art. 557 nowej ustawy pzp w z
w. z § 5 pkt 1 oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania (Dz. U. poz. 2437) – obciążając nimi Zamawiającego.