Sygn. akt: KIO 1121/21
WYROK
z dnia 8 czerwca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Konik
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie 4 czerwca 2021
r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej 12 kwietnia 2021 roku przez wykonawcę networkers.pl
spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Akademię Sztuk Teatralnych z siedzibą w Krakowie
przy udziale wykonawcy
Unified Solutions spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutów naruszenia art. 90 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 w
zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp wskazanych w tiret 1, 5, 6, 8, 11, 12 i zarzutu
wskazanego na str. 10 w ostatnim akapicie uzasadnienia
odwołania i nakazuje
Zamawiającemu odrzucenie oferty Unified Solutions spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp oraz ponowne badanie i ocenie ofert.
2. W
pozostałym zakresie oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Zamawiającego w 7/15 i:
Zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych, zero groszy) uiszczoną przez
O
dwołującego tytułem wpisu od odwołania;
Z
asądza od zamawiającego Akademii Sztuk Teatralnych z siedzibą w Krakowie,
na rzecz o
dwołującego networkers.pl spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Krakowie kwotę 3 500 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące pięćset złotych
zero groszy).
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..…
Sygn. akt: KIO 1121/21
UZASADNIENIE
Akademia
Sztuk Teatralnych z siedzibą w Krakowie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na:
wyłonienie Wykonawcy w zakresie realizacji prac związanych z dostawą i montażem
urządzeń Wi-Fi wraz z badaniem skuteczności działania sieci bezprzewodowej w budynkach,
dla Akademii S
ztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego, Numer postępowania:
ZKK.261.3.8.2020.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 31 grudnia 2020
r. w
Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 776158-N-2020.
Postępowanie to prowadzone jest na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych, tj. z dnia 11 września 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze
zm.)
– dalej: „ustawa Pzp”.
W postępowaniu tym wykonawca networkers.pl spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w od wyboru oferty najkorzystniejszej, zarzucając Zamawiającemu
1) naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp przez:
− wybór najkorzystniejszej oferty, w której sposób świadczenia serwisu i gwarancji nie
jest zgodny z treścią i wymaganiami postawionymi w SIWZ, jako że Oferent, którego
oferta została uznana za najkorzystniejszą zadeklarował siebie jako serwis, nie będąc
ani partnerem firmy oferowanego sprzętu Cisco Systems, ani też jego
autoryzowanym punktem serwisowym w punkcje 5 oferty „Serwis gwarancyjny
realizowany przez producenta lub autoryzowany serwis gwarancyjny producenta
wykonywać będzie”, podczas gdy wybór autoryzowanego punktu serwisowego czy
bezpośrednio serwis producenta jest mniej opłacalny cenowo i ma znaczący wpływ
na końcową cenę w ofercie,
− wybór najkorzystniejszej oferty, w której zaoferowane urządzenia aktywne pochodzą
od różnych producentów, podczas gdy w III. Wymagania ogólne, pkt 4 zostało jasno
zadeklarowane, iż „Wszystkie aktywne urządzenia sieci WLAN (kontroler, punkty
dostępowe, przełączniki P0E/P0E+) muszą pochodzić od tego samego producenta”,
podczas gdy Oferent, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą
zadeklarował kontroler i punkty dostępowe firmy Extreme Networks, a przełączniki
P0E/P0E+ firmy Cisco Systems,
− wybór najkorzystniejszej oferty, w której zaoferowane punkty dostępowe według kart
katalogowych i dokume
ntacji do dostępnych dla nich wersji oprogramowania nie
obsługują EAP-GTC (Extensible Authentication Protocol - Generic Token Card),
podczas gdy według pkt 5. o. V Specyfikacja punktów dostępowych wymagane jest
"wsparcie dla metod EAP: EAP- TLS, EAP-TTLS, EAP-PEAP, EAP-GTC, EAP-SIM",
− wybór najkorzystniejszej oferty, w której zaoferowany kontroler punktów dostępowych
według kart katalogowych producenta i dokumentacji technicznych na jego stronie
wspiera tylko redundancję 1:1, podczas gdy według IV Specyfikacja techniczna i
funkcjonalna (parametry minimalne):, Specyfikacja kontrolera punktów dostępowych
zostały jasno postawione wymagania obsługi redundancji zarówno 1:1, jak i
redundancji N:1 ("21. Obsługa redundancji rozwiązania (N+l)." i "22. Obsługa
redundan
cji 1:1 (active/standby) zapewniającej:"),
− wybór najkorzystniejszej oferty, w której zaoferowany kontroler punktów dostępowych
według kart katalogowych i dokumentacji producenta nie ma obsługi wymaganych
protokołów NETCONF oraz YANG, które wymagane są w istotnych warunkach
zamówienia, w punkcie o treści „28. Obsługa API: wsparcie NETCONF (RFC4741
oraz RFC4742) oraz modeli YANGa (RFC6020)”,
− wybór najkorzystniejszej oferty, w której zaoferowany kontroler punktów dostępowych
według kart katalogowych i dokumentacji producenta nie ma obsługi wymaganej
protokołu NTP dla IPv6, które wymagane są w istotnych warunkach zamówienia, w
punkcie o treści „20. Obsługa NTP wersji 4 (IPv4 oraz IPv6)”
− wybór najkorzystniejszej oferty, w oferowany kontroler nie obsługuje Cali Admission
Control, SIP CAC, Cali Snooping;. W punkcie 17.d., IV Specyfikacja techniczna i
funkcjonalna (parametry minimalne):, Specyfikacja kontrolera punktów dostępowych,
znajduje się zapis „d. Cali Admission Control, SIP CAC, Cali Snooping;". W karcie
katalogowej oraz dokumentacji do oprogramowania zaoferowanego kontrolera firmy
Extreme Networks, brak jest informacji na temat obsługi tych funkcjonalności,
− wybór najkorzystniejszej oferty, w ramach której brak kompatybilności pomiędzy
wymaganymi funkcjami kon
trolera, a tym co będzie dało się zrealizować w połączeniu
z zaoferowanymi puntami dostępowymi. Według zapisu z istotnych warunków
zamówienia od kontrolera punktów dostępowych wymaga się obsługi "24. Analiza
ruchu przechodzącego przez kontroler pozwalająca na identyfikację oraz klasyfikację
na poziomie aplikacji (warstwa 7); obsługa markowania, limitowania lub odrzucania
ruchu; rozpoznawanie ponad 1000 aplikacji.", podczas gdy zaoferowany przez
wybranego Oferenta kontroler nie obsługuje tej funkcji w połączeniu z zaoferowanymi
punktami dostępowymi według dokumentacji ze strony producenta. Funkcjonalność
ta jest wspierana dla wyższych modeli punktów dostępowych Extreme Networks, od
tych, jakie zaoferował wybrany Oferent,
− wybór najkorzystniejszej oferty, w której brak zgodności z punktem "5. Zgodność z
protokołem CAPWAP (RFC 5415)" SIWZ, gdzie dalej został też wyszczególniony
zakres zgodności, gdzie wymagane jest "k. obsługa IPv6," oraz "h. obsługa
tunelowania ruchu od AP do routera za pomocą EoGREv4 oraz EoGREv6,", a w
dokumentacji do zaoferowanych przez wybranego Oferenta punktów dostępowych i
kontrolera nie ma wzmianki o zgodności czy obsłudze CAPWAP w tym, możliwości
kooperacji z tym protokołem z użyciem IPv6 oraz obsługi EoGREv6.
− wybór najkorzystniejszej oferty, w której brak zgodności z punktem "11. Obsługa
mechanizmów bezpieczeństwa:" "k. ochrona kryptograficzna (DTLS) ruchu
kontrolnego i ruchu użytkowego CAPWAP", podczas gdy w dokumentacji do
zaoferowanych przez wybranego Oferenta pun
któw dostępowych i kontrolera nie ma
wzmianki o obsłudze DTLS.
− wybór najkorzystniejszej oferty, w której brak zgodności z punktem "11. Obsługa
mechanizmów bezpieczeństwa:" i podpunktem "DHCP Proxy", który pozwala ukryć
przez użytkownikami faktyczny serwer DHCP (jest to inny tryb pracy, niż DHCP
Server czy DHCP
Relay w którym użytkownicy są świadomi faktycznego serwera
DHCP), W dokumentacjach technicznych i kartach katalogowych zaoferowanych
przez wybranego Oferenta kontrolerze nie ma żadnych informacji o obsłudze trybu
"DHCP Proxy".
− wybór najkorzystniejszej oferty, gdzie dla zaoferowanych przez wybranego Oferenta
punktów dostępowychjest brak jakichkolwiek informacji na temat zainstalowanej w
nich pamięci RAM 1 Flash, podczas gdy w istotnych warunkach zamówienia zostały
postawione wymagania "10. 2
GB RAM, 1 GB Flash.1’. Odwołujący wskazał, że nie
jest
w stanie tego zweryfikować i wymaga to dodatkowego potwierdzenia przez
Oferenta.
2) n
aruszenie art. 91 ust. ł i ust. 2. pkt 1 pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt. 2 p.z.p. przez
uznanie jako
najkorzystniejszej oferty, która nie spełnia określonych wymogów w
specyfikacji
istotnych warunkach zamówienia, w tym parametrów technicznych i
funkcjonalnych;
Mając na uwadze powyższe, odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu
unie
ważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz dokonanie czynności
ponownego badania i oceny pozostałych ofert, w tym odrzucenia aktualnie wybranej oferty.
Ponadto Odwołujący wniósł o zasądzenie na rzecz odwołującego kosztów
postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm prawem
przepisanych.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania.
Następnie Odwołujący wyjaśnił, że Zamawiający prowadzi postępowanie w celu
wyłonienia wykonawcy w zakresie realizacji prac związanych z dostawą i montażem
urządzeń Wi-Fi wraz z badaniem skuteczności działania sieci bezprzewodowej w budynkach,
dla Akademii Sztuk Teatralnych im. St.
Wyspiańskiego” o nr zamówienia (nadanym przez
Zamawiającego): 776158-N-2020 prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na
podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
Odwołujący wyjaśnił, że złożył prośbę do Zamawiającego o udostępnienie oferty
złożonej przez firmę, której cena okazała się znacząco niższa w dniu 01.03.2021 r. Po
otrzymaniu oferty
Odwołujący zauważył kilka niezgodności, niemniej Odwołujący nie
zareagował, jako że był przekonany, iż zostaną one wyłapane przez Zamawiającego, w
związku z tym, że oferta wybranego Wykonawcy powinna zostać dokładnie sprawdzona, w
związku z dużą różnicą w cenie, względem innych ofert. W związku z tym, że tak się nie
stało, Odwołujący wniósł niniejsze odwołanie.
Odwołujący wskazał, że w dniu 8 kwietnia 2021 r. otrzymał od Zamawiającego
informację o wyborze najkorzystniejszej oferty, firmy Unified Solutions spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (dalej: „Unified”).
Odwołujący następnie argumentował powody, dla których w jego ocenie oferta jest
niezgodna z treścią SIWZ, wskazując w pierwszej kolejności, że w ofercie Unified, można
znaleźć zapis: "Serwis gwarancyjny realizowany przez producenta lub autoryzowany serwis
gwarancyjny producenta wykonywać będzie UNIFIED SOLUTIONS SP. Z O.O. ul. Szachowa
1 04-894 Warszawa".
Odwołujący wyjaśnił, że Zamawiający wymagał w postępowaniu, aby
serwis gwarancyjny był realizowany bezpośrednio przez producenta lub jego autoryzowany
serwis. Wykonawca Unified zaoferował sprzęt firmy Cisco Systems, nie będąc ani
autoryzowanym serwisem, ani partnerem firmy Cisco Systems.
Jak wskazał Odwołujący
informację tą można zweryfikować bezpośrednio w Cisco Systems, aby potwierdzić status i
kompetencje Oferenta. Służy do tego Cisco Partner Locator, który można znaleźć pod
adresem URL: https://www.cisco.com/g
o/partnerlocator. Dodatkowo, Odwołujący wskazał, że
w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16.02,2021 r. Unified
odpowiedziało, iż gwarancja będzie
świadczona przez Wykonawcę jako autoryzowany serwis, podczas gdy takiej autoryzacji
Unified nie po
siada, gdyż nadaje ją producent, tj. firma Cisco Systems, a nie Wykonawca
sam sobie. Zdaniem
Odwołującego oferta ta nie powinna być w ogóle rozpatrywana.
Możliwość zaoferowania własnego serwisu daje możliwość zaoferowania o wiele niższej
ceny, gdyż autoryzowane serwisy, jak i serwisy producentów są najczęściej firmami o
zagranicznym pochodzeniu, przez co oferują droższe usługi.
Następnie Odwołujący wskazał, że według 4 punktu wymagań ogólnych (III)
wszys
tkie aktywne urządzenia sieci WLAN (kontroler, punkty dostępowe, przełączniki
P0E/P0E+)
mają pochodzić od tego samego producenta. Jasno zostało zadeklarowane, a
następnie nawet uszczegółowione w SIWZ, że dotyczy to nie tylko kontrolera punktów
dostępowych i punktów dostępowych, ale też przełączników P0E/P0E+. Zaoferowane przez
Unified
przełączniki PoE/PoE+ pochodzą od firmy Cisco Systems, podczas gdy punkty
dostępowe i ich kontroler od firmy Extreme Networks, co nie spełnia postawionych wymagań.
Nie respekt
owanie wymagań postawionych w SIWZ, w tym zdefiniowanych tam jasno
dodatkowych uszczegółowień nie jest korzystne dla reszty Wykonawców, którzy większością
je poprawnie zrozumieli i nie mieli do nich żadnych wątpliwości, dlatego Odwołujący uważa,
że weryfikacja zdefiniowanych w SIWZ wymagań powinna być bardziej restrykcyjna.
W dalszej kolejności Odwołujący powołał się na stronę producenta i dokumentację
dla oferowanych przez Unified punk
tów dostępowych oraz kontrolera i wskazał, że w jego
ocenie
nie spełniają one wymagań dotyczących obsługi EAP-GTC (Extensible Authentication
Protocol -
Generic Token Card). Według producenta nie obsługują tego ani oferowane
punkty dostępowe, ani oferowany kontroler punktów dostępowych. Zostało to sprawdzone w
dokumentacji dla punktów dostępowych i kontrolera z uwzględnieniem najnowszej wersji
oprogramowania WING 7. Wymóg obsługi EAP-GTC został postawiony w pkt 5. o. V
Specyfikacja punktów dostępowych, gdzie wymagane jest "wsparcie dla metod EAP: EAP-
TLS,
EAP-TTLS,
EAP-PEAP,
EAP-GTC,
EAP-
SIM".
Przykładowe
źródło:
https://documentation.extremenetworks.com/release_notes/WiNG/9037025-
00_WiNG_v7_6_0_0_Release_Notes.pdf
https://documentation.extremenetworks.eom/WiNG/7.4.0/CRG/WiNG__7.4.0_Controller_Acc
ess_Point_CLI_Reference_Guide.pdf
Następnie Odwołujący wskazał, że według postawionych wymagań technicznych dla
oferowanego kontrolera punktów dostępowych wymagana jest obsługa trybu redundancji N:1
i 1:1, podczas gdy zaoferowane przez Unified rozwiązanie obsługuje jedynie pracę w trybie
redundancji
1:1. Wymóg ten został postawiony w IV Specyfikacja techniczna i funkcjonalna
(parametry minimalne):, Specyfikacja kontrolera punktów dostępowych, gdzie wymagana jest
obsługa redundancji zarówno 1:1, jak i redundancji N:I ("21. Obsługa redundancji
rozwiązania (N+l)." i "22, Obsługa redundancji 1:1 (active/standby) zapewniającej:").
Źródło: https://www.extremenetworks.com/product/nx-75000-controller/
https://cloud.kapostcontent.net/pub/03d91fbb-7936-484c-9679-le04116b93d4/nx-7500-data-
sheet,pdf?kui=GM2VmBAiYl_f_NDrpzl2aA.
Zamawiający wymagał, aby oferowany kontroler obsługiwał NETCONF oraz YANG.
W punkcie 28, IV Specyfikacja techniczna i funkcjonalna (parametry minimalne):,
Specyfikacja kontrolera punktów dostępowych, znajduje się zapis „28. Obsługa API:
wsp
arcie NETCONF (RFC4741 oraz RFC4742) oraz modeli YANGa (RFC6020).”. W karcie
katalogowej oraz dokumentacji do oprogramowania zaoferowanego kontrolera firmy Extreme
Networks, brak jest informacji na temat obsługi dla NETCONF i YANG, stąd należy założyć,
iż protokoły te nie są obsługiwane.
Źródło:
https://documentation.extremenetworks.com/release_notes/WiNG/9037025-
00_WiNG_v7_6_0_0_Release_Notes.pdf
https://documentation.extremenetworks.eom/WiNG/7.4.0/CRG/WiNG_7.4.0_Controlle
r_Access_Point_CLI_Reference_Guide.pdf
https://www.extremenetworks.com/product/nx-75000-controller/
Zamawiający wymagał, aby oferowany kontroler obsługiwał NTP dla IPv4 i IPv6. W
punkcie 20, IV Specyfikacja techniczna i funkcjonalna (parametry minimalne):, Specyfikacja
kontrolera punktów dostępowych, znajduje się zapis „20. Obsługa NTP wersji 4 (IPv4 oraz
IPv6).”. W karcie katalogowej oraz dokumentacji do oprogramowania zaoferowanego
kontrolera firmy Extreme Networks, brak jest informacji na temat możliwości działania NTP z
użyciem IPv6, (obsługiwany jest tylko dla IPv4). Źródło:
https;//documentation.
extremenetworks.com/release_notes/WiNG/9037025-
00_WiNG_v7_6_0_0_Release_Notes.pdf
https://documentation.extremenetworks.
com/WiNG/7.4.0/CRG/WiN
G_7.4.0_Controller_Acc ess_Point_CLI_Reference_Guide.pdf
https://www, extremenetworks. com/product/nx-75 OOO-controller/
Zamawiający wymagał, aby oferowany kontroler obsługiwał Cali Admission Control,
SIP CAC, Cali Snooping;. W punkcie 17.d., IV Specyfikacja techniczna i funkcjonalna
(parametry minimalne):, Specyfikacja kontrolera punktów dostępowych, znajduje się zapis „d.
Cali Admission Control, SIP CAC, Cali Snooping;”. Odowołujący wskazał, że w karcie
katalogowej oraz dokumentacji do oprogramowania zaoferowanego kontrolera firmy Extreme
Networks, brak jest informacji na temat obsługi wszystkich tych funkcjonalności. Źródło:
https://documentation.extremenetworks.com/release_notes/WiNG/9037025-
00_WiNG_v7_6_0_0_Release_Notes.pdf
https://documentation.extremenetworks.eom/WiNG/7.4.0/CRG/WiNG_7.4.0_Controlle
r_Acc
ess_Point_CLI_Reference_Guide.pdf
https://www.extremenetworks.com/product/nx-75000-controller/
Odwołujący zwrócił uwagę, że według SIWZ od kontrolera punktów dostępowych
wymaga się obsługi "24. Analiza ruchu przechodzącego przez kontroler pozwalająca na
identyfikację oraz klasyfikację na poziomie aplikacji (warstwa 7); obsługa markowania,
limitowania lub odrzucania ruchu; rozpoznawanie ponad 1000 aplikacji.", podczas gdy
zaoferowany przez Unified
kontroler nie obsługuje tej funkcji w połączeniu z zaoferowanymi
punktami dostępowymi według dokumentacji ze strony producenta. Odwołujący wskazał, że
f
unkcjonalność ta jest wspierana dla wyższych modeli punktów dostępowych Extreme
Networks od tych, jakie zaoferowało Unified. Źródło:
https://documentation.extremenetworks.eom/WiNG/7.4.0/CRG/WiNG_7.4.0_Controlle
r_Access_Point_CLI_Reference_Guide.pdf
Odwołujący wskazał, że w dokumentacji do zaoferowanych przez Unified punktów
dostępowych i kontrolera nie ma wzmianki o zgodności czy obsłudze CAPWAP w tym,
możliwości kooperacji z tym protokołem z użyciem IPv6 oraz obsługi EoGREv6, podczas gdy
zgodnie z punktem "5. Zgodność z protokołem CAPWAP (RFC 5415)" istotnych warunków
zamówienia, gdzie dalej został też wyszczególniony zakres zgodności, gdzie wymagane jest
"k. obsługa IPv6," oraz "h. obsługa tunelowania ruchu od AP do routera za pomocą
EoGREv4 oraz EoGREv6," jest to wymagane. Źródło:
https://documentation.extremenetworks.com/release_notesAViNG/9037025-
00_WiNG_v7_6_0_0_Release_Notes.pdf
https://documentation.extremenetworks.eom/WiNG/7.4.0/CRG/WiNG_7.4.0_Controlle
r_Access_Point_CLI_Reference_Guide.pdf
https://www.extremenetworks.com/product/nx-75000-controller/
Ponadto, jak wskazał Odwołujący, w dokumentacji do zaoferowanych przez Unified
punktów dostępowych i kontrolera nie ma wzmianki o obsłudze DTLS, podczas gdy zgodnie
z wymaganiami wymaga się zgodności z punktem "11. Obsługa mechanizmów
bezpieczeństwa:'1 "k. ochrona kryptograficzna (DTLS) ruchu kontrolnego i ruchu użytkowego
CAPWAPA
Źródło:https://documentation.extremenetworks.com/release_notes/WiNG/9037025-
00_WiNG_v7_6_0_0_Release_Notes.pdf
https://documentation.extremenetworks.eom/WiNG/7.4.0/CRG/WiNG_7.4.0_Controlle
r_Access_Point_CLI_Reference_Guide.pdf
https://www.extremenetworks.com/product/nx-75000-controller/
Następnie Odwołujący wskazał, że w dokumentacjach technicznych i kartach
katalogowych zaoferowanych przez Unified
kontrolerze nie ma żadnych informacji o
obsłudze trybu "DHCP Proxy”, podczas gdy według postawionych przez Zamawiającego
wymagań wymagana w "11. Obsługa mechanizmów bezpieczeństwa:" wymagana jest
obsługa "DHCP Proxy", który pozwala ukryć przez użytkownikami faktyczny serwer DHCP
(jest to inny tryb pracy, niż DHCP Server czy DHCP Relay w którym użytkownicy są
świadomi faktycznego serwera DHCP).
Źródło: https://documentation.extremenetworks.com/release_notes/WiNG/9037025- 00_W iN
G_v7_ó_0_0_Release_Notes .pdf
https://documentation.extremenetworks.eom/WiNG/7.4.0/CRG/WiNG_7.4.0_ControU
er_Access_Point_CLI_Reference_Guide.pdf
https://www.extremenetworks.com/product/nx-75000-controller/
Dodatkowo, w dokumentacjach technicznych typu "Installation Guide" na stronie
producenta Extreme Networks można znaleźć zapisy, iż zaoferowane przez Unified
Solutions punkty dostępowe Extreme Networks AP510-1WR obsługują pracę w
temperaturze tylko do 45 stopni Celsjusza na poziomie morza, podczas gd
y wymagane było
zaoferowanie urządzeń mogących pracować w temperaturze do 50 stopni Celsjusza.
Temperaturę:
•
0°C to +40°C (+32°F to +104°F) @ 6000 ft
0°C to +45°C (+32°F to +113°F) @ Sea Level
źródło informacji:
https://documentation.extremenetworks.com/wireless/AP_Guides/9035994-
02_RevAA_ExtremeMobiIity_AP51
Oi_Installation_Guide.pdf
https://content.etilize.com/User-Manual/1058477792.pdf
Odwołujący wskazał, że podobna informacja znajdowała się także w karcie
katalogowej tych punktów dostępowych, w okresie składania ofert. Odwołujący wyjaśnił, że
zr
obił rozeznanie rynkowe podczas którego zweryfikował także te punkty dostępowe, stąd
jego zdziwienie
, iż zostały one uznane za pasujące do postawionych wymagań. Jest to
zdaniem Odwołującego wątpliwe, a na dodatek nie zostało zmienione konsekwentnie przez
producenta.
Dodatkowo
odwołujący wskazał, że według strony producenta i danych katalogowych
dla oferowanego przez Unified
kontrolera punktów dostępowych wymagane jest
dostarczenie
dodatkowego modułu z portami 10GE SFP+, który to nie został
wyszczególniony w wierszu 1 tabeli 1 oferty. Zamawiający wskazał, iż wymaga
wyszczególnienia wszystkich komponentów objętych przedmiotem zamówienia, zatem
złożona oferta nie spełnia postawionych wymagań Zamawiającego ze względu na brak
dodatkowego modułu NX-7500-1OG-NMC.
Odwołujący podniósł też, że w karcie katalogowej oraz dokumentacjach technicznych
dla zaoferowanego przez Unified kontrolera, brak jest jakichkolwiek informacji na temat
istnienia wymaganych w istotnych war
unkach zamówienia funkcjonalności:
"m. zabezpieczenia zapewniające autentyczność sprzętową oraz software5ową:
kryptograficzne podpisywanie obrazów oprogramowania;
bezpieczny
proces
sekwencji
startowej
(bootowanie)
elementów
systemowych;
wbudowany
moduł sprzętowy unikalnie identyfikujący urządzenie i jego
pochodzenie.
26. Profilowanie urządzeń podłączających się do sieci bezprzewodowej w oparciu o
informacje z HTTP, DHCP oraz przydzielanie na tej podstawie odpowiednich uprawnień i
parametrów dostępowych, takich jak: VLAN, polityka QoS, lista kontroli dostępu, czas
trwania sesji."
Odwołujący wskazał też, że nie jest w stanie zweryfikować ilości pamięci RAM i Flash
w zaoferowanych przez Unified
punktach dostępowych, podczas gdy wymagane jest ”10. 2
GB RAM, 1 GB Flash.”.
Odwołujący argumentował również, że zaniechanie respektowania postawionych
wymagań w SIWZ, w tym zdefiniowanych tam jasno dodatkowych uszczegółowień nie jest
korzystne dla reszty
Wykonawców, którzy je poprawnie zrozumieli i nie mieli do nich żadnych
wątpliwości. Dodatkowo, zaoferowany przez Unified sprzęt nie spełnia wielu wymagań
postawionych w SIWZ, podczas gdy powini
en spełniać wszystkie. Wobec powyższego
Odwołujący wniósł o bardziej restrykcyjne podejście do weryfikacji zdefiniowanych w SIWZ
wymagań.
Reasumując, zdaniem Odwołującego Unified nie podszedł rzetelnie do weryfikacji
SIWZ, przez co
zaoferował sprzęt i serwisy niezgodne z postawionymi wymaganiami, co
dało mu możliwość zaoferowania o wiele niższej ceny od pozostałych.
16 kwietnia 2021 r., wykonawca Unified Solutions spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy, a także złożone dowody, ustaliła, co następuje.
Postępowanie o udzielenie przedmiotowego zamówienia publicznego prowadzone
jest w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp”. Natomiast do toczącego się
postępowania odwoławczego, z uwagi na datę jego wszczęcia, zastosowanie mają przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019),
dalej jako „nowa ustawa Pzp”.
Odwołującemu zgodnie z treścią w art. 505 nowej ustawy Pzp przysługują środki
ochrony prawnej, ponieważ jest uczestnikiem postępowania o udzielenie zamówienia i ma
interes w jego uzyskaniu.
Izba uznała, że Przystępujący skutecznie zgłosił chęć udziału w przedmiotowym
postępowaniu odwoławczym w charakterze uczestnika postępowania.
Izba
, działając w oparciu o treść art. 541 nowej ustawy Pzp, oddaliła zgłoszony w
piśmie z 2 czerwca 2021 r. oraz częściowo podtrzymany podczas rozprawy wniosek o
powołanie biegłego. Odwołujący zgłosił wniosek o powołanie biegłego wyjaśniając podczas
rozprawy, że wniosek ten został w ww. piśmie sformułowany jeszcze przed uzyskaniem
stanowiska
PTI, złożonego jako dowód w sprawie. Następnie Odwołujący zaprezentował
stanowisko, zgodnie z którym, jeśli nie ma niejasności, nie podtrzymuje tego wniosku o
biegłego.
W tym miejscu Izba wskazuje, po
pierwsze, że postępowanie odwoławcze jest
postępowaniem kontradyktoryjnym i stosownie do treści art. 534 ust 1 nowej ustawy Pzp to
strony i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla
stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Zatem to strona bądź uczestnik
postępowania odwoławczego ma obowiązek przejawiać inicjatywę dowodową. Po drugie,
wiosek dowodowy powinien,
obok wskazania dowodu, zawierać również tezę dowodową, z
której w sposób niewątpliwy wynikać będzie, jakie okoliczności mają zostać danym dowodem
stwierdzone. Skoro więc dowód z opinii biegłego miał przede wszystkim służyć wykazaniu
okoliczności, które zostały następnie wykazane za pomącą innego dowodu (tj.
przedstawionego przez Odwołującego stanowiska PTI), to w myśl art. 541 nowej ustawy Pzp
przeprowadzenie tego dowodu stało się zbędne i służyłoby jedynie przedłużeniu
postępowania. Ponadto Izba miała na uwadze również okoliczność, że część zarzutów
odwołania, których ewentualny dowód z opinii biegłego mógłby dotyczyć, została przez
Zamawiającego przyznana, o czym mowa będzie w dalszej części uzasadnienia. Wobec
powyższego wniosek stał się w ocenie Izby bezprzedmiotowy i podlegał oddaleniu.
Izba ustaliła, na podstawie dokumentacji przekazanej przez Zamawiającego,
następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia sprawy.
Izba ustaliła na podstawie treści SIWZ, że: „3. Wykonawca musi dołączyć do oferty
opis oferowanego prz
edmiotu zamówienia i obliczenie ceny oferty dla całości zamówienia
wyliczonej w oparciu o własną kalkulację odpowiednio do wzorów tabelarycznych
przedstawionych w Załączniku A do SIWZ. Wymagane jest wskazanie producentów i
odpowiednio
typów/symboli/marki/serii itp. pozwalających na jednoznaczną identyfikację
zaoferowanych urządzeń i produktów dla wszystkich obiektów objętych przedmiotem
zamówienia oraz ich cen, jak i cen czynności objętych zakresem zamówienia w
poszczególnych lokalizacjach. Cena musi uwzględniać wymagania i zapisy niniejszej SIWZ
oraz jej
załączników i doświadczenia zawodowego.” Powyższe postanowienie postało
podtrzymanie w postanowieniu zawartym na str. 7 w pkt 1.1.2, z którego również wynika że
wykonawca wraz z ofertą miał złożyć: „ Opis oferowanego przedmiotu zamówienia i
obliczenie cen
y oferty dla całości zamówienia wyliczonej w oparciu o własną kalkulację
odpowiednio do wzorów tabelarycznych przedstawionych w Załączniku A do SIWZ.
Wymagane jest wska
zanie producentów i odpowiednio typów/symboli/marki/serii itp.
pozwalających na jednoznaczną identyfikację zaoferowanych urządzeń i produktów dla
wszystkich obiektów objętych przedmiotem zamówienia oraz ich cen, jak i cen czynności
objętych zakresem zamówienia w poszczególnych lokalizacjach.”
Jak wynika natomiast
z treści SIWZ w zakresie zaoferowania rozwiązań
równoważnych: „1.8 Zastosowane przez Zamawiającego w SIWZ lub jej załącznikach
ewentualne wskazania
pochodzenia wyrobów służą określeniu standardów cech
technicznych, funkcjonalnych i
jakościowych. Zamawiający zaznacza, iż użyte ewentualnie w
SIWZ i jej załącznikach przykłady nazw własnych produktów bądź producentów dotyczące
określonych modeli, systemów, elementów, materiałów, urządzeń itp. mają jedynie charakter
wzorc
owy (przykładowy) i dopuszczone jest składanie ofert zawierających rozwiązania
równoważne, które spełniają wymagania techniczne i funkcjonalne oraz jakościowe
wymienione w SIWZ i jej załącznikach, przy czym Wykonawca zobowiązany jest wykazać w
treści złożonej oferty ich równoważność załączając stosowne opisy techniczne i
funkcjonalne.
”
Kwestie świadczenia gwarancji i serwisu zostały uregulowane w SIWZ następująco:
„1.2 Zakres zamówienia obejmuje między innymi badanie skuteczności działania sieci
bezprzewodo
wej, projekt, zakup, transport, wyładunek, wniesienie, ustawienie, instalację,
konfigurację i uruchomienie oraz badanie końcowe skuteczności pokrycia sieci
bezprzewodowej
wraz z dokumentacji powykonawczą we wskazanych przez Zamawiającego
budynkach oraz serwis
gwarancyjny, jak i świadczenie usług gwarancyjnych, przy czym
Wykonawca zapewni świadczenie serwisu gwarancyjnego realizowanego przez producenta
lub autoryzowany serwis producenta w
miejscu użytkowania przedmiotu zamówienia.”
„4. Wykonawca musi zaoferować co najmniej 36 miesięczny okres gwarancji i rękojmi oraz
suportu dla całości przedmiotu zamówienia (z wyłączeniem okablowania, na które jest
zobowiązany udzielić 25 letniego okresu gwarancji) wraz z jego konserwacją zgodnie z
zaleceniami producenta (przy czym dla kontrolera wymagana jest gwarancja serwisowa
producenta z usługą NBD, t.j. Next Business Day – dostarczenie kontrolera zastępczego na
następny dzień roboczy). W ramach udzielonej gwarancji Wykonawca zobowiązany jest
również do optymalizacji wdrożonej konfiguracji zgodnie z wymaganiami opisanymi w
Załączniku B do SIWZ. Gwarancja i rękojmia będzie liczona od dnia następnego po dacie
odbioru końcowego całości przedmiotu zamówienia. Gwarancja i rękojmia obejmuje między
innymi, poza ujętymi prawnie, nieodpłatną (wliczoną w cenę oferty), naprawę oraz
ewentualną konserwację i przeglądy wynikające z warunków gwarancji producenta/ów w
okresie gwarancyjnym i rękojmi realizowaną w miejscu użytkowania, przez osoby lub
podmioty posiadające stosowną autoryzację producenta/ów.”
W załączniku B do SIWZ, Zamawiający zawarł Opis przedmiotu zamówienia, w
którym zostały zawarte m.in. następujące postanowienia:
I. Zakres prac, pkt 6, str. 2:
„6. Dostarczenie przełączników z funkcją PoE+ (po jednej sztuce do Bytomia, Wrocławia
oraz Krakowa ul. Warszawska. W przypadku lokalizacji w Krakowie przy ul. Straszewskiego
wymaga się dostarczenia 3 przełączników dostępowych oraz zapasowego przełącznika do
szkieletu sieci) o ilości portów PoE+ nie mniejszej niż ilość punktów dostępowych w danej
lokalizacji, przy czym dla potrzeb właściwej optymalizacji konfiguracji i współdziałania
elementów sieci bezprzewodowej zaleca się zastosowanie urządzeń pochodzących od tego
samego
producenta co producent punktów dostępowych.”
III.
Wymagania ogólne, pkt 4 str. 4:
„4. Wszystkie aktywne urządzenia sieci WLAN (kontroler, punkty dostępowe, przełączniki
PoE/PoE+) muszą pochodzić od tego samego producenta.”
W pkt „IV. Specyfikacja techniczna i funkcjonalna (parametry minimalne)”
Zamawiający zawarł m.in. Specyfikację kontrolera punktów dostępowych oraz Specyfikację
punktów dostępowych.
Jak wynika z akt sprawy, Przystępujący złożył ofertę na którą składał się formularz
oferty, Załącznik A do formularza oferty, Klauzula informacyjna Informacja o przetwarzaniu
danych osobowych, formularz „wykaz podwykonawców”, formularz „oświadczenie dotyczące
podwykonawcy niebędącego podmiotem, na którego zasoby powołuje się wykonawca
(formularze te były złożone ze skreśleniami, niewypełnione), oświadczenie o powiązaniu
kapitałowych (niewypełnione, ze skreśleniami). Wypełnioną tabelę 1, wypełnioną Tabelę
wyopełniona Tabelę 3, wypełniona Tabelę 4 i wypełnioną Tabele 5 oraz wyciąg z rachunku
bankowego, potwierdzający wniesienie wadium.
Ponadto Izba ustaliła, że Zamawiający wielokrotnie zwracał się do Przystępującego z
wezwaniami do m.in. wyjaśnienia treści oferty, tj. pismami z 29 stycznia 2021 r., na które
Przystępujący odpowiedział pismem z 2 lutego 2021 r. (tajemnica przedsiębiorstwa), 16
lutego 2021 r., na które Przystępujący odpowiedział pismem z 23 lutego 2021 r. (tajemnica
przedsiębiorstwa), 9 marca 2021 r., na które Przystępujący odpowiedział pismem z 17 marca
2021 r. (tajemnica przedsiębiorstwa), pismem z 29 marca 2021 r., na które Przystępujący
odpowiedział pismem z 6 kwietnia 2021 r. (tajemnica przedsiębiorstwa). Izba dostrzegła, że
Zamawiający wyjaśnił z Przystępującym szereg kwestii związanych z treścią oferty, w tym
również zmierzających do ustalenia treści oferty, w tym okoliczności spełniania przez
zaoferowany przedmiot zamówienia wymagań wskazanych w treści SIWZ. W odpowiedzi na
powyższe wezwania Przystępujący udzielił bardzo obszernych wyjaśnień.
Pismem z 8 kwietnia 2021 r., Zamawiający poinformował o wyborze jako
naj
korzystniejszej oferty złożonej przez Przystępującego.
Izba zważyła, co następuje.
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie w zakresie zarzutów wskazanych w tiret 1, 5,
6, 8, 11, 12 i w zakresie zarzutu wskazanego na str. 10 w ostatnim akapicie uzasadnienia
odwołania, tj.:
Zarzut z tiret 1:
− wybór najkorzystniejszej oferty, w której sposób świadczenia serwisu i gwarancji nie
jest zgodny z treścią i wymaganiami postawionymi w SIWZ, jako że Oferent, którego
oferta została uznana za najkorzystniejszą zadeklarował siebie jako serwis, nie będąc
ani partnerem firmy oferowanego sprzętu Cisco Systems, ani też jego
autoryzowanym punktem serwisowym w punkcje 5 oferty „Serwis gwarancyjny
realizowany przez producenta lub autoryzowany serwis gwarancyjny producenta
wykonywać będzie”, podczas gdy wybór autoryzowanego punktu serwisowego czy
bezpośrednio serwis producenta jest mniej opłacalny cenowo i ma znaczący wpływ
na końcową cenę w ofercie,
Zarzut z tiret 5:
− wybór najkorzystniejszej oferty, w której zaoferowany kontroler punktów dostępowych
według kart katalogowych i dokumentacji producenta nie ma obsługi wymaganych
protokołów NETCONF oraz YANG, które wymagane są w SIWZ, w punkcie o treści
„28. Obsługa API: wsparcie NETCONF (RFC4741 oraz RFC4742) oraz modeli
YANGa (RFC6020)”,
Zarzut z tiret 6:
− wybór najkorzystniejszej oferty, w której zaoferowany kontroler punktów dostępowych
według kart katalogowych i dokumentacji producenta nie ma obsługi wymaganej
protokołu NTP dla IPv6, które wymagane są w SIWZ, w punkcie o treści „20. Obsługa
NTP wersji 4 (IPv4 oraz IPv6)”
Zarzut z tiret 8:
− wybór najkorzystniejszej oferty, w ramach której brak kompatybilności pomiędzy
wymaganymi funkcjami kontrolera, a tym co będzie dało się zrealizować w połączeniu
z zaoferowanymi puntami dostępowymi. Według zapisu z SIWZ od kontrolera
punktów dostępowych wymaga się obsługi "24. Analiza ruchu przechodzącego przez
kontroler pozwalająca na identyfikację oraz klasyfikację na poziomie aplikacji
(warstwa 7); obsługa markowania, limitowania lub odrzucania ruchu; rozpoznawanie
ponad 1000 aplikacji.", podczas gdy zaoferowany przez wybranego Oferenta
kontroler nie obsługuje tej funkcji w połączeniu z zaoferowanymi punktami
dostępowymi według dokumentacji ze strony producenta. Funkcjonalność ta jest
wspierana dla wyższych modeli punktów dostępowych Extreme Networks, od tych,
jakie zaoferował wybrany Oferent,
Zarzut z tiret 11:
− wybór najkorzystniejszej oferty, w której brak zgodności z punktem "11. Obsługa
mechanizmów bezpieczeństwa:" i podpunktem "DHCP Proxy", który pozwala ukryć
przez użytkownikami faktyczny serwer DHCP (jest to inny tryb pracy, niż DHCP
Server czy DHCP Relay w którym użytkownicy są świadomi faktycznego serwera
DHCP), W dokumentacjach technicznych i kartach katalogowych zaoferowanych
przez wybranego Oferenta kontrolerze nie ma żadnych informacji o obsłudze trybu
"DHCP Proxy".
Zarzut z tiret 12:
− wybór najkorzystniejszej oferty, gdzie dla zaoferowanych przez wybranego Oferenta
punktów dostępowych jest brak jakichkolwiek informacji na temat zainstalowanej w
nich pamięci RAM 1 Flash, podczas gdy w SIWZ zostały postawione wymagania "10.
2 GB
RAM, 1 GB Flash.1’. Nie można tego zweryfikować i wymaga to dodatkowego
potwierdzenia przez Oferenta.
Zarzut z ostatniego akapitu uzasadnienia, str. 10 odwołania:
w karcie katalogowej oraz dokumentacjach technicznych dla zaoferowanego przez Unified
kontrolera, brak jest jakichkolwiek informacji na temat istnienia wymaganych w istotnych
warunkach zamówienia funkcjonalności:
"m. zabezpieczenia zapewniające autentyczność sprzętową oraz software5ową:
kryptograficzne podpisywanie obrazów oprogramowania;
bezpieczny proces sekwencji startowej (bootowanie) elementów systemowych;
wbudowany moduł sprzętowy unikalnie identyfikujący urządzenie i jego pochodzenie.
26. Profilowanie urządzeń podłączających się do sieci bezprzewodowej w oparciu o
informacje z HTTP, DHCP oraz przydzielanie na tej podstawie odpowiednich uprawnień i
parametrów dostępowych, takich jak: VLAN, polityka QoS, lista kontroli dostępu, czas
trwania sesji."
Jak wynika z treści art. 533 nowej ustawy Pzp nie wymagają dowodu fakty przyznane
w toku postepowania odwoławczego przez stronę przeciwną, jeżeli Izba uzna, że przyznanie
nie bud
zi wątpliwości co do zgodności z rzeczywistym stanem rzeczy.
Podczas rozprawy z udziałem Stron i Przystępującego, Zamawiający przyznał
zasadność ww. zarzutów, natomiast Przystępujący po stronie Zamawiającego zgodził się z
tym
przyznaniem i odstąpił od podjęcia obrony swojej oferty w ww. zakresie. Z uwagi na
jednolite i zgodne
stanowisko Zamawiającego i Przystępującego Izba uznała, że przyznanie
nie budzi wątpliwości. Tym samym spór między Stronami i Przystępującym co do
powyższych zarzutów przestał istnieć. Przyznanie zasadności ww. zarzutów oznacza tym
samym przyznanie, że treść oferty Przystępującego w tym zakresie jest niezgodna z treścią
SIWZ, co z kolei skutkować musiało uwzględnieniem przez Izbę odwołania. W konsekwencji
Izba
nakazała odrzucenie oferty Przystępującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp.
W zakresie zarzutów wskazanych w tiret 3, 7, 9 i 10 odwołania oraz na str. 9
uzasadnienia odwołania, Odwołujący natomiast oświadczył podczas rozprawy, że nie
podtrzymuje
ww. zarzutów, wobec czego Izba oddaliła ww. zarzuty odwołania.
Natomiast w zakresie zarzutów wskazanych w tiret 2 i 4 odwołania, co do których
spór się utrzymał, wskazać należy co następuje.
Zarzut zawarty w tiret 2 odwołania dotyczył zaoferowania urządzeń aktywnych
pochodzących od różnych producentów, podczas gdy w załączniku B do SIWZ, III.
Wymagania ogólne, pkt 4 Zamawiający wskazał, że „Wszystkie aktywne urządzenia sieci
WLAN (kontroler, punkty dostępowe, przełączniki P0E/P0E+) muszą pochodzić od tego
samego producenta”. Odwołujący wskazał, że Przystępujący, którego oferta została uznana
za najkorzystniejszą zadeklarował kontroler i punkty dostępowe firmy Extreme Networks, a
przełączniki PoE/PoE+ firmy Cisco Systems.
W ocenie Izby zarzut nie potwierdził się. Jak bowiem wynika z treści dokumentacji
postępowania, w tym z treści załącznika B do SIWZ, I. Zakres prac, pkt 6., Zamawiający
zaw
arł postanowienie, zgodnie z którym: „Dostarczenie przełączników z funkcją PoE+ (po
jednej
sztuce do Bytomia, Wrocławia oraz Krakowa ul. Warszawska. W przypadku lokalizacji
w Krakowie przy ul. Straszewskiego
wymaga się dostarczenia 3 przełączników dostępowych
oraz zapasowego przełącznika do szkieletu sieci) o ilości portów PoE+ nie mniejszej niż ilość
punktów dostępowych w danej lokalizacji, przy czym dla potrzeb właściwej optymalizacji
konfiguracji i współdziałania elementów sieci bezprzewodowej zaleca się zastosowanie
urządzeń pochodzących od tego samego producenta co producent punktów dostępowych.”
Zatem w zakresie przełączników z funkcją PoE+ i punktów dostępowych, Zamawiający
zawarł w treści ww. postanowienia zalecenie aby pochodziły od tego samego producenta
uzasadniając to potrzebą właściwej optymalizacji konfiguracji i współdziałania elementów
sieci bezprzewodowej. Natomiast jak wynika z treści postanowienia zawartego w tym samym
załączniku B do SIWZ, III. Wymagania ogólne, pkt 4 „Wszystkie aktywne urządzenia sieci
WLAN (kontroler,
punkty dostępowe, przełączniki PoE/PoE+) muszą pochodzić od tego
samego producenta.
” Odwołujący słusznie z powyższego wywodzi nakaz, aby zaoferowane
kontroler, punkty dostępowe i przełączniki pochodziły od jednego producenta. Odwołanie w
tym zakresie nie zasługiwało jednak na uwzględnienie, ponieważ Przystępujący słusznie
wskazał na brak konsekwencji ze strony Zamawiającego w zakresie formułowania
powyższych postanowień SIWZ, czego Zamawiający również nie negował. W orzecznictwie
Izby od lat funkcjonuje ugruntowany pogląd, zgodnie z którym treść SIWZ wiąże wszystkich
uczestników postępowania, a wszelkie wątpliwości, sprzeczności, czy brak precyzji ze strony
Zamawiającego nie powinny negatywnie obciążać wykonawców biorących dział w
postępowaniu o udzielenie zamówienia.
W ocenie składu orzekającego z taką sytuacją mamy do czynienia w tym
postępowaniu, w zakresie omawianego zarzutu, wobec czego Izba nie przychyliła się do
argumentacji Odwołującego, zgodnie z którą postanowienie zawarte w pkt III, pkt 4 str. 4
załącznika B stanowi uszczegółowienie i doprecyzowanie postanowienia zawartego w pkt I,
pkt 6 str. 2 tego załącznika.
Zarzut wskazany w tiret 4 dotyczył zaoferowania przez Przystępującego kontrolera
punktów dostępowych, które według kart katalogowych producenta i dokumentacji
technicznych na jego stronie wspiera tylko redundancję 1:1, podczas gdy według załącznika
B, IV. Specyfikacja techniczna i funkcjonalna (parametry minimalne):, Specyfikacja
kon
trolera punktów dostępowych zostały jasno postawione wymagania obsługi redundancji
zarówno 1:1, jak i redundancji N:1 ("21. Obsługa redundancji rozwiązania (N+1)." i "22.
Obsługa redundancji 1:1 (active/standby) zapewniającej: (…)").
Przystępujący w trakcie rozprawy złożył jako dowód wyciąg wyjaśnień z 17 marca
2021 r. wraz z
oświadczeniem producenta z 16 marca 2021 r., stanowiące tajemnicę
przedsiębiorstwa Przystępującego, z treści których wynika że zaoferowane urządzenie
spełnia ww. wymagania SIWZ. Wobec powyższego zarzut podlegał oddaleniu.
Natomiast w zakresie zarzutu wskazanego w przedostatnim akapicie na str. 10
odwołania (do zarzutu tego Strony i Przystępujący podczas rozprawy nie referowali), a
dotyczącego zaoferowania kontrolera punktów dostępowych, wobec którego według strony
producenta i danych katalogowych wymagane jest dostarczenie
dodatkowego modułu z
portami 10
GE SFP+, który to nie został wyszczególniony w wierszu 1 tabeli 1 oferty,
Odwołujący wskazał, że Zamawiający wymagał wyszczególnienia wszystkich komponentów
objętych przedmiotem zamówienia, zatem złożona oferta nie spełnia postawionych wymagań
Zamawiającego ze względu na brak dodatkowego modułu NX-7500-10G-NMC.
Izba wskazuje, że zarzut nie zasługiwał na uwzględnienie z następujących powodów.
Izba uznała, że zarzut jest lakoniczny i Odwołujący nie wykazał jego zasadności. W
szczególności Odwołujący nie przywołał konkretnego postanowienia SIWZ, z treści którego
wywodzi, że wszystkie komponenty składające się na zaoferowany kontroler punktów
dostępowych powinny zostać wyszczególnione w treści tabeli 1 załączonej do oferty.
Ponadto Odwołujący nie wykazał, że nie wyszczególniając spornego modułu oferta jest
niezgodna z treścią SIWZ, tj. że zaoferowany kontroler nie spełni wymogów wskazanych w
treści SIWZ. Innymi słowy, w tym zakresie Odwołujący nie sprostał ciążącemu na nim
obowiązkowi wskazanemu w art. 534 ust. 1 nowej ustawy Pzp, ponadto nie uzasadnił w
sposób dostateczny rozpoznawanego zarzutu. Z tych względów Izba oddaliła omawiany
zarzut.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze
zm.) oraz § 7 ust. 2 pkt 1 w związku z ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu
od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący:
……………………………….