KIO 1121/21 WYROK dnia 8 czerwca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 05.10.2021

Sygn. akt: KIO 1121/21 

WYROK 

z dnia 8 czerwca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Beata Konik 

Protokolant:            

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  4  czerwca  2021 

r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa Kra

jowej Izby Odwoławczej 12 kwietnia 2021 roku przez wykonawcę networkers.pl 

spółkę  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Krakowie  w  postępowaniu 

prowadzonym przez zamawiającego Akademię Sztuk Teatralnych z siedzibą w Krakowie 

przy  udziale  wykonawcy 

Unified  Solutions  spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą  w  Warszawie,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutów naruszenia art. 90 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 w 

zw. z  art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp wskazanych w tiret  1, 5, 6, 8, 11, 12 i zarzutu 

wskazanego  na  str.  10  w  ostatnim  akapicie  uzasadnienia 

odwołania  i  nakazuje 

Zamawiającemu  odrzucenie  oferty  Unified  Solutions  spółki  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy 

Pzp oraz ponowne badanie i ocenie ofert.  

2.  W 

pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Zamawiającego w 7/15 i:  

Zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych,  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

O

dwołującego tytułem wpisu od odwołania; 

Z

asądza od zamawiającego Akademii Sztuk Teatralnych z siedzibą w Krakowie, 

na  rzecz  o

dwołującego networkers.pl spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z 


siedzibą  w  Krakowie  kwotę  3  500  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  pięćset  złotych 

zero groszy). 

Stosownie do  art.  579 ust.  1 i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący:      ……………………..… 


Sygn. akt: KIO 1121/21 

UZASADNIENIE 

Akademia 

Sztuk Teatralnych z siedzibą w Krakowie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi 

w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na: 

wyłonienie  Wykonawcy  w  zakresie  realizacji  prac  związanych  z  dostawą  i  montażem 

urządzeń Wi-Fi wraz z badaniem skuteczności działania sieci bezprzewodowej w budynkach, 

dla  Akademii  S

ztuk  Teatralnych  im.  Stanisława  Wyspiańskiego,  Numer  postępowania: 

ZKK.261.3.8.2020.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 31 grudnia 2020 

r. w 

Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 776158-N-2020.    

Postępowanie  to  prowadzone  jest  na  podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

Prawo zamówień publicznych, tj. z dnia 11 września 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze 

zm.) 

– dalej: „ustawa Pzp”.  

W  postępowaniu  tym  wykonawca  networkers.pl  spółkę  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Krakowie  złożył  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej w od wyboru oferty najkorzystniejszej, zarzucając Zamawiającemu  

1)  naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp przez: 

−  wybór najkorzystniejszej oferty, w której sposób świadczenia serwisu i gwarancji nie 

jest zgodny z treścią i wymaganiami postawionymi w SIWZ, jako że Oferent, którego 

oferta została uznana za najkorzystniejszą zadeklarował siebie jako serwis, nie będąc 

ani  partnerem  firmy  oferowanego  sprzętu  Cisco  Systems,  ani  też  jego 

autoryzowanym  punktem  serwisowym  w  punkcje  5  oferty  „Serwis  gwarancyjny 

realizowany  przez  producenta  lub  autoryzowany  serwis  gwarancyjny  producenta 

wykonywać  będzie”,  podczas  gdy  wybór  autoryzowanego  punktu  serwisowego  czy 

bezpośrednio  serwis  producenta jest  mniej  opłacalny  cenowo  i  ma znaczący  wpływ 

na końcową cenę w ofercie, 

−  wybór najkorzystniejszej oferty, w której zaoferowane urządzenia aktywne pochodzą 

od różnych producentów, podczas gdy w III. Wymagania ogólne, pkt 4 zostało jasno 

zadeklarowane,  iż  „Wszystkie  aktywne  urządzenia  sieci  WLAN  (kontroler,  punkty 

dostępowe, przełączniki P0E/P0E+) muszą pochodzić od tego samego producenta”, 

podczas  gdy  Oferent,  którego  oferta  została  uznana  za  najkorzystniejszą 

zadeklarował  kontroler  i  punkty  dostępowe  firmy  Extreme  Networks,  a  przełączniki 

P0E/P0E+ firmy Cisco Systems, 

−  wybór najkorzystniejszej oferty, w której zaoferowane punkty dostępowe według kart 

katalogowych  i  dokume

ntacji  do  dostępnych  dla  nich  wersji  oprogramowania  nie 

obsługują  EAP-GTC  (Extensible  Authentication  Protocol  -  Generic  Token  Card), 


podczas  gdy  według  pkt  5.  o.  V  Specyfikacja punktów  dostępowych  wymagane  jest 

"wsparcie dla metod EAP: EAP- TLS, EAP-TTLS, EAP-PEAP, EAP-GTC, EAP-SIM", 

−  wybór najkorzystniejszej oferty, w której zaoferowany kontroler punktów dostępowych 

według  kart  katalogowych  producenta  i  dokumentacji  technicznych  na  jego  stronie 

wspiera  tylko  redundancję  1:1,  podczas  gdy  według  IV  Specyfikacja  techniczna  i 

funkcjonalna  (parametry  minimalne):,  Specyfikacja  kontrolera  punktów  dostępowych 

zostały  jasno  postawione  wymagania  obsługi  redundancji  zarówno  1:1,  jak  i 

redundancji  N:1  ("21.  Obsługa  redundancji  rozwiązania  (N+l)."  i  "22.  Obsługa 

redundan

cji 1:1 (active/standby) zapewniającej:"), 

−  wybór najkorzystniejszej oferty, w której zaoferowany kontroler punktów dostępowych 

według  kart  katalogowych  i  dokumentacji  producenta  nie  ma  obsługi  wymaganych 

protokołów  NETCONF  oraz  YANG,  które  wymagane  są  w  istotnych  warunkach 

zamówienia,  w  punkcie  o  treści  „28.  Obsługa  API:  wsparcie  NETCONF  (RFC4741 

oraz RFC4742) oraz modeli YANGa (RFC6020)”, 

−  wybór najkorzystniejszej oferty, w której zaoferowany kontroler punktów dostępowych 

według  kart  katalogowych  i  dokumentacji  producenta  nie  ma  obsługi  wymaganej 

protokołu  NTP  dla  IPv6,  które  wymagane są  w  istotnych  warunkach  zamówienia,  w 

punkcie o treści „20. Obsługa NTP wersji 4 (IPv4 oraz IPv6)” 

−  wybór  najkorzystniejszej  oferty,  w  oferowany  kontroler  nie obsługuje  Cali  Admission 

Control,  SIP  CAC,  Cali  Snooping;.  W  punkcie  17.d.,  IV  Specyfikacja  techniczna  i 

funkcjonalna (parametry minimalne):, Specyfikacja kontrolera punktów dostępowych, 

znajduje  się  zapis  „d.  Cali  Admission  Control,  SIP  CAC,  Cali  Snooping;".  W  karcie 

katalogowej  oraz  dokumentacji  do  oprogramowania  zaoferowanego  kontrolera  firmy 

Extreme Networks, brak jest informacji na temat obsługi tych funkcjonalności, 

−  wybór  najkorzystniejszej  oferty,  w  ramach  której  brak  kompatybilności  pomiędzy 

wymaganymi funkcjami kon

trolera, a tym co będzie dało się zrealizować w połączeniu 

z  zaoferowanymi  puntami  dostępowymi.  Według  zapisu  z  istotnych  warunków 

zamówienia  od  kontrolera  punktów  dostępowych  wymaga  się  obsługi  "24.  Analiza 

ruchu przechodzącego przez kontroler pozwalająca na identyfikację oraz klasyfikację 

na  poziomie  aplikacji  (warstwa  7);  obsługa  markowania,  limitowania  lub  odrzucania 

ruchu;  rozpoznawanie  ponad  1000  aplikacji.",  podczas  gdy  zaoferowany  przez 

wybranego Oferenta kontroler nie obsługuje tej funkcji w połączeniu z zaoferowanymi 

punktami  dostępowymi  według  dokumentacji  ze  strony  producenta.  Funkcjonalność 

ta jest wspierana dla wyższych modeli punktów dostępowych Extreme Networks, od 

tych, jakie zaoferował wybrany Oferent, 

−  wybór  najkorzystniejszej  oferty,  w  której  brak  zgodności  z  punktem  "5.  Zgodność  z 

protokołem  CAPWAP  (RFC  5415)"  SIWZ,  gdzie  dalej  został  też  wyszczególniony 


zakres  zgodności,  gdzie  wymagane  jest  "k.  obsługa  IPv6,"  oraz  "h.  obsługa 

tunelowania  ruchu  od  AP  do  routera  za  pomocą  EoGREv4  oraz  EoGREv6,",  a  w 

dokumentacji  do  zaoferowanych  przez  wybranego  Oferenta  punktów  dostępowych  i 

kontrolera  nie  ma  wzmianki  o zgodności  czy  obsłudze  CAPWAP  w  tym,  możliwości 

kooperacji z tym protokołem z użyciem IPv6 oraz obsługi EoGREv6. 

−  wybór  najkorzystniejszej  oferty,  w  której  brak  zgodności  z  punktem  "11.  Obsługa 

mechanizmów  bezpieczeństwa:"  "k.  ochrona  kryptograficzna  (DTLS)  ruchu 

kontrolnego  i  ruchu  użytkowego  CAPWAP",  podczas  gdy  w  dokumentacji  do 

zaoferowanych przez wybranego Oferenta pun

któw dostępowych i kontrolera nie ma 

wzmianki o obsłudze DTLS. 

−  wybór  najkorzystniejszej  oferty,  w  której  brak  zgodności  z  punktem  "11.  Obsługa 

mechanizmów  bezpieczeństwa:"  i  podpunktem  "DHCP  Proxy",  który  pozwala  ukryć 

przez  użytkownikami  faktyczny  serwer  DHCP  (jest  to  inny  tryb  pracy,  niż  DHCP 

Server  czy  DHCP 

Relay  w  którym  użytkownicy  są  świadomi  faktycznego  serwera 

DHCP),  W  dokumentacjach  technicznych  i  kartach  katalogowych  zaoferowanych 

przez  wybranego  Oferenta  kontrolerze  nie  ma  żadnych  informacji  o  obsłudze  trybu 

"DHCP Proxy". 

−  wybór najkorzystniejszej oferty, gdzie dla zaoferowanych przez wybranego Oferenta 

punktów  dostępowychjest  brak  jakichkolwiek  informacji  na  temat  zainstalowanej  w 

nich pamięci RAM 1 Flash, podczas gdy w istotnych warunkach zamówienia zostały 

postawione wymagania "10. 2 

GB RAM, 1 GB Flash.1’. Odwołujący wskazał, że nie 

jest 

w  stanie  tego  zweryfikować  i  wymaga  to  dodatkowego  potwierdzenia  przez 

Oferenta. 

2)  n

aruszenie art.  91  ust.  ł  i  ust.  2.  pkt  1  pzp  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt.  2  p.z.p.  przez 

uznanie  jako 

najkorzystniejszej  oferty,  która  nie  spełnia  określonych  wymogów  w 

specyfikacji 

istotnych  warunkach  zamówienia,  w  tym  parametrów  technicznych  i 

funkcjonalnych; 

Mając  na  uwadze  powyższe,  odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu 

unie

ważnienia  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  oraz  dokonanie  czynności 

ponownego badania i oceny pozostałych ofert, w tym odrzucenia aktualnie wybranej oferty. 

Ponadto  Odwołujący  wniósł  o  zasądzenie  na  rzecz  odwołującego  kosztów 

postępowania,  w  tym  kosztów  zastępstwa  procesowego,  według  norm  prawem 

przepisanych. 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.  

Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania.  


Następnie  Odwołujący  wyjaśnił,  że  Zamawiający  prowadzi  postępowanie  w  celu 

wyłonienia  wykonawcy  w  zakresie  realizacji  prac  związanych  z  dostawą  i  montażem 

urządzeń Wi-Fi wraz z badaniem skuteczności działania sieci bezprzewodowej w budynkach, 

dla  Akademii  Sztuk  Teatralnych  im.  St. 

Wyspiańskiego”  o  nr  zamówienia  (nadanym  przez 

Zamawiającego):  776158-N-2020  prowadzonym  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na 

podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  złożył  prośbę  do  Zamawiającego  o  udostępnienie  oferty 

złożonej  przez  firmę,  której  cena  okazała  się  znacząco  niższa  w  dniu  01.03.2021  r.  Po 

otrzymaniu  oferty 

Odwołujący  zauważył  kilka  niezgodności,  niemniej  Odwołujący  nie 

zareagował,  jako  że  był  przekonany,  iż  zostaną  one  wyłapane  przez  Zamawiającego,  w 

związku z tym, że oferta wybranego Wykonawcy powinna zostać dokładnie sprawdzona, w 

związku  z  dużą  różnicą  w  cenie,  względem  innych  ofert.  W  związku  z  tym,  że  tak  się  nie 

stało, Odwołujący wniósł niniejsze odwołanie. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  dniu  8  kwietnia  2021  r.  otrzymał  od  Zamawiającego 

informację  o  wyborze najkorzystniejszej  oferty,  firmy  Unified  Solutions  spółki  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (dalej: „Unified”). 

Odwołujący  następnie  argumentował  powody,  dla  których  w  jego  ocenie  oferta  jest 

niezgodna  z  treścią  SIWZ,  wskazując  w  pierwszej  kolejności,  że  w  ofercie  Unified,  można 

znaleźć zapis: "Serwis gwarancyjny realizowany przez producenta lub autoryzowany serwis 

gwarancyjny producenta wykonywać będzie UNIFIED SOLUTIONS SP. Z O.O. ul. Szachowa 

1 04-894 Warszawa"

Odwołujący wyjaśnił, że Zamawiający wymagał w postępowaniu, aby 

serwis  gwarancyjny  był realizowany  bezpośrednio przez  producenta  lub  jego autoryzowany 

serwis.  Wykonawca  Unified  zaoferował  sprzęt  firmy  Cisco  Systems,  nie  będąc  ani 

autoryzowanym  serwisem,  ani  partnerem  firmy  Cisco  Systems. 

Jak  wskazał  Odwołujący 

informację tą można zweryfikować bezpośrednio w Cisco Systems, aby potwierdzić status i 

kompetencje  Oferenta.  Służy  do  tego  Cisco  Partner  Locator,  który  można  znaleźć  pod 

adresem URL: https://www.cisco.com/g

o/partnerlocator. Dodatkowo, Odwołujący wskazał, że 

w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16.02,2021 r. Unified 

odpowiedziało, iż gwarancja będzie 

świadczona  przez  Wykonawcę  jako  autoryzowany  serwis,  podczas  gdy  takiej  autoryzacji 

Unified  nie  po

siada,  gdyż  nadaje  ją  producent,  tj.  firma  Cisco  Systems,  a  nie  Wykonawca 

sam  sobie.  Zdaniem 

Odwołującego  oferta  ta  nie  powinna  być  w  ogóle  rozpatrywana. 

Możliwość  zaoferowania  własnego  serwisu  daje  możliwość  zaoferowania  o  wiele  niższej 

ceny,  gdyż  autoryzowane  serwisy,  jak  i  serwisy  producentów  są  najczęściej  firmami  o 

zagranicznym pochodzeniu, przez co oferują droższe usługi. 

Następnie  Odwołujący  wskazał,  że  według  4  punktu  wymagań  ogólnych  (III) 

wszys

tkie  aktywne  urządzenia  sieci  WLAN  (kontroler,  punkty  dostępowe,  przełączniki 

P0E/P0E+) 

mają  pochodzić  od  tego  samego  producenta.  Jasno  zostało  zadeklarowane,  a 


następnie  nawet  uszczegółowione  w  SIWZ,  że  dotyczy  to  nie  tylko  kontrolera  punktów 

dostępowych i punktów dostępowych, ale też przełączników P0E/P0E+. Zaoferowane przez 

Unified 

przełączniki  PoE/PoE+  pochodzą  od  firmy  Cisco  Systems,  podczas  gdy  punkty 

dostępowe i ich kontroler od firmy Extreme Networks, co nie spełnia postawionych wymagań. 

Nie  respekt

owanie  wymagań  postawionych  w  SIWZ,  w  tym  zdefiniowanych  tam  jasno 

dodatkowych uszczegółowień nie jest korzystne dla reszty Wykonawców, którzy większością 

je poprawnie zrozumieli i nie mieli do nich żadnych wątpliwości, dlatego Odwołujący uważa, 

że weryfikacja zdefiniowanych w SIWZ wymagań powinna być bardziej restrykcyjna. 

W  dalszej  kolejności  Odwołujący  powołał  się  na  stronę  producenta  i  dokumentację 

dla  oferowanych  przez  Unified  punk

tów  dostępowych  oraz  kontrolera  i  wskazał,  że  w  jego 

ocenie 

nie spełniają one wymagań dotyczących obsługi EAP-GTC (Extensible Authentication 

Protocol  - 

Generic  Token  Card).  Według  producenta  nie  obsługują  tego  ani  oferowane 

punkty dostępowe, ani oferowany kontroler punktów dostępowych. Zostało to sprawdzone w 

dokumentacji  dla  punktów  dostępowych  i  kontrolera  z  uwzględnieniem  najnowszej  wersji 

oprogramowania  WING  7.  Wymóg  obsługi  EAP-GTC  został  postawiony  w  pkt  5.  o.  V 

Specyfikacja  punktów  dostępowych,  gdzie  wymagane  jest  "wsparcie  dla  metod  EAP:  EAP-

TLS, 

EAP-TTLS, 

EAP-PEAP, 

EAP-GTC, 

EAP-

SIM". 

Przykładowe 

źródło: 

https://documentation.extremenetworks.com/release_notes/WiNG/9037025-

00_WiNG_v7_6_0_0_Release_Notes.pdf 

https://documentation.extremenetworks.eom/WiNG/7.4.0/CRG/WiNG__7.4.0_Controller_Acc 

ess_Point_CLI_Reference_Guide.pdf   

Następnie Odwołujący wskazał, że według postawionych wymagań technicznych dla 

oferowanego kontrolera punktów dostępowych wymagana jest obsługa trybu redundancji N:1 

i 1:1, podczas gdy zaoferowane przez Unified rozwiązanie obsługuje jedynie pracę w trybie 

redundancji 

1:1. Wymóg ten został postawiony w IV Specyfikacja techniczna i funkcjonalna 

(parametry minimalne):, Specyfikacja kontrolera punktów dostępowych, gdzie wymagana jest 

obsługa  redundancji  zarówno  1:1,  jak  i  redundancji  N:I  ("21.  Obsługa  redundancji 

rozwiązania (N+l)." i "22, Obsługa redundancji 1:1 (active/standby) zapewniającej:").  

Źródło: https://www.extremenetworks.com/product/nx-75000-controller/ 

https://cloud.kapostcontent.net/pub/03d91fbb-7936-484c-9679-le04116b93d4/nx-7500-data-

sheet,pdf?kui=GM2VmBAiYl_f_NDrpzl2aA. 

Zamawiający  wymagał,  aby  oferowany  kontroler  obsługiwał  NETCONF  oraz  YANG. 

W  punkcie  28,  IV  Specyfikacja  techniczna  i  funkcjonalna  (parametry  minimalne):, 

Specyfikacja  kontrolera  punktów  dostępowych,  znajduje  się  zapis  „28.  Obsługa  API: 

wsp

arcie NETCONF (RFC4741 oraz RFC4742) oraz modeli YANGa (RFC6020).”. W karcie 

katalogowej oraz dokumentacji do oprogramowania zaoferowanego kontrolera firmy Extreme 


Networks, brak jest informacji na temat obsługi dla NETCONF i YANG, stąd należy założyć, 

iż protokoły te nie są obsługiwane.  

Źródło: 

https://documentation.extremenetworks.com/release_notes/WiNG/9037025-

00_WiNG_v7_6_0_0_Release_Notes.pdf 

https://documentation.extremenetworks.eom/WiNG/7.4.0/CRG/WiNG_7.4.0_Controlle

r_Access_Point_CLI_Reference_Guide.pdf 

https://www.extremenetworks.com/product/nx-75000-controller/ 

Zamawiający  wymagał,  aby  oferowany  kontroler  obsługiwał  NTP  dla  IPv4  i  IPv6.  W 

punkcie 20, IV Specyfikacja techniczna i funkcjonalna (parametry minimalne):, Specyfikacja 

kontrolera  punktów  dostępowych,  znajduje  się  zapis  „20.  Obsługa  NTP  wersji  4  (IPv4  oraz 

IPv6).”.  W  karcie  katalogowej  oraz  dokumentacji  do  oprogramowania  zaoferowanego 

kontrolera firmy Extreme Networks, brak jest informacji na temat możliwości działania NTP z 

użyciem IPv6, (obsługiwany jest tylko dla IPv4). Źródło: 

https;//documentation. 

extremenetworks.com/release_notes/WiNG/9037025- 

00_WiNG_v7_6_0_0_Release_Notes.pdf 

https://documentation.extremenetworks. 

com/WiNG/7.4.0/CRG/WiN 

G_7.4.0_Controller_Acc ess_Point_CLI_Reference_Guide.pdf 

https://www, extremenetworks. com/product/nx-75 OOO-controller/ 

Zamawiający  wymagał,  aby  oferowany  kontroler  obsługiwał  Cali  Admission  Control, 

SIP  CAC,  Cali  Snooping;.  W  punkcie  17.d.,  IV  Specyfikacja  techniczna  i  funkcjonalna 

(parametry minimalne):, Specyfikacja kontrolera punktów dostępowych, znajduje się zapis „d. 

Cali  Admission  Control,  SIP  CAC,  Cali  Snooping;”.  Odowołujący  wskazał,  że  w  karcie 

katalogowej oraz dokumentacji do oprogramowania zaoferowanego kontrolera firmy Extreme 

Networks,  brak  jest  informacji  na  temat  obsługi  wszystkich  tych  funkcjonalności.  Źródło: 

https://documentation.extremenetworks.com/release_notes/WiNG/9037025- 

00_WiNG_v7_6_0_0_Release_Notes.pdf 

https://documentation.extremenetworks.eom/WiNG/7.4.0/CRG/WiNG_7.4.0_Controlle

r_Acc 

ess_Point_CLI_Reference_Guide.pdf 

https://www.extremenetworks.com/product/nx-75000-controller/ 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  według  SIWZ  od  kontrolera  punktów  dostępowych 

wymaga  się  obsługi  "24.  Analiza  ruchu  przechodzącego  przez  kontroler  pozwalająca  na 

identyfikację  oraz  klasyfikację  na  poziomie  aplikacji  (warstwa  7);  obsługa  markowania, 

limitowania  lub  odrzucania  ruchu;  rozpoznawanie  ponad  1000  aplikacji.",  podczas  gdy 

zaoferowany przez Unified  

kontroler nie obsługuje tej funkcji w połączeniu z zaoferowanymi 

punktami dostępowymi według dokumentacji ze strony producenta. Odwołujący wskazał, że 


f

unkcjonalność  ta  jest  wspierana  dla  wyższych  modeli  punktów  dostępowych  Extreme 

Networks od tych, jakie zaoferowało Unified. Źródło: 

https://documentation.extremenetworks.eom/WiNG/7.4.0/CRG/WiNG_7.4.0_Controlle

r_Access_Point_CLI_Reference_Guide.pdf 

Odwołujący  wskazał,  że  w  dokumentacji  do  zaoferowanych  przez  Unified  punktów 

dostępowych  i  kontrolera  nie  ma  wzmianki  o  zgodności  czy  obsłudze  CAPWAP  w  tym, 

możliwości kooperacji z tym protokołem z użyciem IPv6 oraz obsługi EoGREv6, podczas gdy 

zgodnie z  punktem "5. Zgodność  z  protokołem CAPWAP  (RFC  5415)"  istotnych warunków 

zamówienia, gdzie dalej został też wyszczególniony zakres zgodności, gdzie wymagane jest 

"k.  obsługa  IPv6,"  oraz  "h.  obsługa  tunelowania  ruchu  od  AP  do  routera  za  pomocą 

EoGREv4 oraz EoGREv6," jest to wymagane. Źródło:  

https://documentation.extremenetworks.com/release_notesAViNG/9037025- 

00_WiNG_v7_6_0_0_Release_Notes.pdf 

https://documentation.extremenetworks.eom/WiNG/7.4.0/CRG/WiNG_7.4.0_Controlle

r_Access_Point_CLI_Reference_Guide.pdf 

https://www.extremenetworks.com/product/nx-75000-controller/ 

Ponadto,  jak  wskazał  Odwołujący,  w  dokumentacji  do  zaoferowanych  przez  Unified 

punktów dostępowych i kontrolera nie ma wzmianki o obsłudze DTLS, podczas gdy zgodnie 

z  wymaganiami  wymaga  się  zgodności  z  punktem  "11.  Obsługa  mechanizmów 

bezpieczeństwa:'1 "k. ochrona kryptograficzna (DTLS) ruchu kontrolnego i ruchu użytkowego 

CAPWAPA  

Źródło:https://documentation.extremenetworks.com/release_notes/WiNG/9037025- 

00_WiNG_v7_6_0_0_Release_Notes.pdf 

https://documentation.extremenetworks.eom/WiNG/7.4.0/CRG/WiNG_7.4.0_Controlle

r_Access_Point_CLI_Reference_Guide.pdf 

https://www.extremenetworks.com/product/nx-75000-controller/ 

Następnie  Odwołujący  wskazał,  że  w  dokumentacjach  technicznych  i  kartach 

katalogowych  zaoferowanych  przez  Unified 

kontrolerze  nie  ma  żadnych  informacji  o 

obsłudze  trybu  "DHCP  Proxy”,  podczas  gdy  według  postawionych  przez  Zamawiającego 

wymagań  wymagana  w  "11.  Obsługa  mechanizmów  bezpieczeństwa:"  wymagana  jest 

obsługa  "DHCP  Proxy",  który  pozwala  ukryć  przez  użytkownikami  faktyczny  serwer  DHCP 

(jest  to  inny  tryb  pracy,  niż  DHCP  Server  czy  DHCP  Relay  w  którym  użytkownicy  są 

świadomi faktycznego serwera DHCP). 

Źródło: https://documentation.extremenetworks.com/release_notes/WiNG/9037025- 00_W iN 

G_v7_ó_0_0_Release_Notes .pdf 

https://documentation.extremenetworks.eom/WiNG/7.4.0/CRG/WiNG_7.4.0_ControU

er_Access_Point_CLI_Reference_Guide.pdf 


https://www.extremenetworks.com/product/nx-75000-controller/ 

Dodatkowo,  w  dokumentacjach  technicznych  typu  "Installation  Guide"  na  stronie 

producenta  Extreme  Networks  można  znaleźć  zapisy,  iż  zaoferowane  przez  Unified 

Solutions  punkty  dostępowe  Extreme  Networks  AP510-1WR  obsługują  pracę  w 

temperaturze tylko do 45 stopni Celsjusza na poziomie morza, podczas gd

y wymagane było 

zaoferowanie urządzeń mogących pracować w temperaturze do 50 stopni Celsjusza. 

Temperaturę: 

• 

0°C to +40°C (+32°F to +104°F) @ 6000 ft 

0°C to +45°C (+32°F to +113°F) @ Sea Level 

źródło informacji: 

https://documentation.extremenetworks.com/wireless/AP_Guides/9035994- 

02_RevAA_ExtremeMobiIity_AP51 

Oi_Installation_Guide.pdf 

https://content.etilize.com/User-Manual/1058477792.pdf 

Odwołujący  wskazał,  że  podobna  informacja  znajdowała  się  także  w  karcie 

katalogowej  tych  punktów  dostępowych,  w  okresie składania ofert. Odwołujący  wyjaśnił,  że 

zr

obił  rozeznanie  rynkowe  podczas  którego  zweryfikował  także  te  punkty  dostępowe,  stąd 

jego  zdziwienie

,  iż  zostały  one  uznane  za  pasujące  do  postawionych  wymagań.  Jest  to 

zdaniem Odwołującego wątpliwe, a na dodatek nie zostało zmienione konsekwentnie przez 

producenta. 

Dodatkowo 

odwołujący wskazał, że według strony producenta i danych katalogowych 

dla  oferowanego  przez  Unified 

kontrolera  punktów  dostępowych  wymagane  jest 

dostarczenie 

dodatkowego  modułu  z  portami  10GE  SFP+,  który  to  nie  został 

wyszczególniony  w  wierszu  1  tabeli  1  oferty.  Zamawiający  wskazał,  iż  wymaga 

wyszczególnienia  wszystkich  komponentów  objętych  przedmiotem  zamówienia,  zatem 

złożona  oferta  nie  spełnia  postawionych  wymagań  Zamawiającego  ze  względu  na  brak 

dodatkowego modułu NX-7500-1OG-NMC. 

Odwołujący podniósł też, że w karcie katalogowej oraz dokumentacjach technicznych 

dla  zaoferowanego  przez  Unified  kontrolera,  brak  jest  jakichkolwiek  informacji  na  temat 

istnienia wymaganych w istotnych war

unkach zamówienia funkcjonalności: 

"m. zabezpieczenia zapewniające autentyczność sprzętową oraz software5ową: 

kryptograficzne podpisywanie obrazów oprogramowania; 

bezpieczny 

proces 

sekwencji 

startowej 

(bootowanie) 

elementów 

systemowych; 

wbudowany 

moduł  sprzętowy  unikalnie  identyfikujący  urządzenie  i  jego 

pochodzenie. 

26.  Profilowanie urządzeń podłączających  się  do  sieci  bezprzewodowej w  oparciu  o 

informacje  z  HTTP,  DHCP  oraz  przydzielanie  na  tej  podstawie  odpowiednich  uprawnień  i 


parametrów  dostępowych,  takich  jak:  VLAN,  polityka  QoS,  lista  kontroli  dostępu,  czas 

trwania sesji."  

Odwołujący wskazał też, że nie jest w stanie zweryfikować ilości pamięci RAM i Flash 

w zaoferowanych przez Unified 

punktach dostępowych, podczas gdy wymagane jest ”10. 2 

GB RAM, 1 GB Flash.”. 

Odwołujący  argumentował  również,  że  zaniechanie  respektowania  postawionych 

wymagań  w  SIWZ,  w  tym  zdefiniowanych  tam  jasno  dodatkowych  uszczegółowień  nie  jest 

korzystne dla reszty 

Wykonawców, którzy je poprawnie zrozumieli i nie mieli do nich żadnych 

wątpliwości.  Dodatkowo,  zaoferowany  przez  Unified  sprzęt  nie  spełnia  wielu  wymagań 

postawionych  w  SIWZ,  podczas  gdy  powini

en  spełniać  wszystkie.  Wobec  powyższego 

Odwołujący  wniósł  o bardziej  restrykcyjne  podejście do  weryfikacji  zdefiniowanych w  SIWZ  

wymagań. 

Reasumując,  zdaniem  Odwołującego  Unified  nie  podszedł  rzetelnie  do  weryfikacji 

SIWZ,  przez  co 

zaoferował  sprzęt  i  serwisy  niezgodne  z  postawionymi  wymaganiami,  co 

dało mu możliwość zaoferowania o wiele niższej ceny od pozostałych. 

16  kwietnia  2021  r.,  wykonawca  Unified  Solutions  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego.  

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie  

i  uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  stanowiska  stron złożone  na  piśmie  i  podane  do  protokołu 

rozprawy, a także złożone dowody, ustaliła, co następuje.  

Postępowanie  o  udzielenie  przedmiotowego  zamówienia  publicznego  prowadzone 

jest  w  oparciu  o  przepisy  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz.  U.  z  2019  poz.  1843  ze  zm.),  dalej  jako  „ustawa  Pzp”.  Natomiast  do  toczącego  się 

postępowania odwoławczego, z uwagi na datę jego wszczęcia, zastosowanie mają przepisy 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), 

dalej jako „nowa ustawa Pzp”. 

Odwołującemu  zgodnie  z  treścią  w  art.  505  nowej  ustawy  Pzp  przysługują  środki 

ochrony  prawnej,  ponieważ  jest  uczestnikiem  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  i  ma 

interes w jego uzyskaniu.  


Izba  uznała,  że  Przystępujący  skutecznie  zgłosił  chęć  udziału  w  przedmiotowym 

postępowaniu odwoławczym w charakterze uczestnika postępowania.  

Izba

,  działając  w  oparciu  o  treść  art.  541  nowej  ustawy  Pzp,  oddaliła  zgłoszony  w 

piśmie  z  2  czerwca  2021  r.  oraz  częściowo  podtrzymany  podczas  rozprawy  wniosek  o 

powołanie biegłego. Odwołujący zgłosił  wniosek  o  powołanie biegłego  wyjaśniając  podczas 

rozprawy,  że  wniosek  ten  został  w  ww.  piśmie  sformułowany  jeszcze  przed  uzyskaniem 

stanowiska 

PTI,  złożonego  jako  dowód  w  sprawie.  Następnie  Odwołujący  zaprezentował 

stanowisko,  zgodnie  z  którym,  jeśli  nie  ma  niejasności,  nie  podtrzymuje  tego  wniosku  o 

biegłego. 

W  tym  miejscu  Izba  wskazuje,  po 

pierwsze,  że  postępowanie  odwoławcze  jest 

postępowaniem kontradyktoryjnym i stosownie do treści art. 534 ust 1 nowej ustawy Pzp to 

strony  i  uczestnicy  postępowania  odwoławczego  są  obowiązani  wskazywać  dowody  dla 

stwierdzenia  faktów,  z  których  wywodzą  skutki  prawne.  Zatem  to  strona  bądź  uczestnik 

postępowania  odwoławczego  ma  obowiązek  przejawiać  inicjatywę  dowodową.  Po  drugie, 

wiosek  dowodowy  powinien, 

obok wskazania dowodu, zawierać również tezę dowodową, z 

której w sposób niewątpliwy wynikać będzie, jakie okoliczności mają zostać danym dowodem 

stwierdzone.  Skoro  więc  dowód  z  opinii  biegłego  miał  przede  wszystkim  służyć  wykazaniu 

okoliczności,  które  zostały  następnie  wykazane  za  pomącą  innego  dowodu  (tj. 

przedstawionego przez Odwołującego stanowiska PTI), to w myśl art. 541 nowej ustawy Pzp 

przeprowadzenie  tego  dowodu  stało  się  zbędne  i  służyłoby  jedynie  przedłużeniu 

postępowania.  Ponadto  Izba  miała  na  uwadze  również  okoliczność,  że  część  zarzutów 

odwołania,  których  ewentualny  dowód  z  opinii  biegłego  mógłby  dotyczyć,  została  przez 

Zamawiającego  przyznana,  o  czym  mowa  będzie  w  dalszej  części  uzasadnienia.  Wobec 

powyższego wniosek stał się w ocenie Izby bezprzedmiotowy i podlegał oddaleniu.   

Izba  ustaliła,  na  podstawie  dokumentacji  przekazanej  przez  Zamawiającego,  

następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia sprawy.  

Izba  ustaliła  na  podstawie  treści  SIWZ,  że:  „3.  Wykonawca  musi  dołączyć  do  oferty 

opis  oferowanego  prz

edmiotu  zamówienia  i  obliczenie  ceny  oferty  dla  całości  zamówienia 

wyliczonej  w  oparciu  o  własną  kalkulację  odpowiednio  do  wzorów  tabelarycznych 

przedstawionych  w  Załączniku  A  do  SIWZ.  Wymagane  jest  wskazanie  producentów  i 

odpowiednio 

typów/symboli/marki/serii  itp.  pozwalających  na  jednoznaczną  identyfikację 

zaoferowanych  urządzeń  i  produktów  dla  wszystkich  obiektów  objętych  przedmiotem 

zamówienia  oraz  ich  cen,  jak  i  cen  czynności  objętych  zakresem  zamówienia  w 

poszczególnych  lokalizacjach.  Cena musi  uwzględniać wymagania  i  zapisy  niniejszej  SIWZ 

oraz  jej 

załączników  i  doświadczenia  zawodowego.”  Powyższe  postanowienie  postało 


podtrzymanie w postanowieniu zawartym na str. 7 w pkt 1.1.2, z którego również wynika że 

wykonawca  wraz  z  ofertą  miał  złożyć:  „  Opis  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  i 

obliczenie  cen

y  oferty  dla  całości  zamówienia  wyliczonej  w  oparciu  o  własną  kalkulację 

odpowiednio  do  wzorów  tabelarycznych  przedstawionych  w  Załączniku  A  do  SIWZ. 

Wymagane  jest  wska

zanie  producentów  i  odpowiednio  typów/symboli/marki/serii  itp. 

pozwalających  na  jednoznaczną  identyfikację  zaoferowanych  urządzeń  i  produktów  dla 

wszystkich  obiektów  objętych  przedmiotem  zamówienia  oraz  ich  cen,  jak  i  cen  czynności 

objętych zakresem zamówienia w poszczególnych lokalizacjach.” 

Jak  wynika  natomiast 

z  treści  SIWZ  w  zakresie  zaoferowania  rozwiązań 

równoważnych:  „1.8  Zastosowane  przez  Zamawiającego  w  SIWZ  lub  jej  załącznikach 

ewentualne  wskazania 

pochodzenia  wyrobów  służą  określeniu  standardów  cech 

technicznych, funkcjonalnych i 

jakościowych. Zamawiający zaznacza, iż użyte ewentualnie w 

SIWZ  i  jej  załącznikach  przykłady  nazw  własnych  produktów  bądź  producentów  dotyczące 

określonych modeli, systemów, elementów, materiałów, urządzeń itp. mają jedynie charakter 

wzorc

owy  (przykładowy)  i  dopuszczone  jest  składanie  ofert  zawierających  rozwiązania 

równoważne,  które  spełniają  wymagania  techniczne  i  funkcjonalne  oraz  jakościowe 

wymienione w SIWZ i jej załącznikach, przy czym Wykonawca zobowiązany jest wykazać w 

treści  złożonej  oferty  ich  równoważność  załączając  stosowne  opisy  techniczne  i 

funkcjonalne.

” 

Kwestie  świadczenia gwarancji  i  serwisu zostały  uregulowane w  SIWZ  następująco: 

„1.2  Zakres  zamówienia  obejmuje  między  innymi  badanie  skuteczności  działania  sieci 

bezprzewodo

wej,  projekt,  zakup,  transport,  wyładunek,  wniesienie,  ustawienie,  instalację, 

konfigurację  i  uruchomienie  oraz  badanie  końcowe  skuteczności  pokrycia  sieci 

bezprzewodowej 

wraz z dokumentacji powykonawczą we wskazanych przez Zamawiającego 

budynkach  oraz  serwis 

gwarancyjny,  jak  i  świadczenie  usług  gwarancyjnych,  przy  czym 

Wykonawca zapewni świadczenie  serwisu gwarancyjnego realizowanego przez  producenta 

lub autoryzowany serwis producenta w 

miejscu użytkowania przedmiotu zamówienia.” 

„4. Wykonawca musi zaoferować co najmniej 36 miesięczny okres gwarancji i rękojmi oraz 

suportu  dla  całości  przedmiotu  zamówienia  (z  wyłączeniem  okablowania,  na  które  jest 

zobowiązany  udzielić  25  letniego  okresu  gwarancji)  wraz  z  jego  konserwacją  zgodnie  z 

zaleceniami  producenta  (przy  czym  dla  kontrolera  wymagana  jest  gwarancja  serwisowa 

producenta z usługą NBD, t.j. Next Business Day – dostarczenie kontrolera zastępczego na 

następny  dzień  roboczy).  W  ramach  udzielonej  gwarancji  Wykonawca  zobowiązany  jest 

również  do  optymalizacji  wdrożonej  konfiguracji  zgodnie  z  wymaganiami  opisanymi  w 

Załączniku  B  do  SIWZ.  Gwarancja  i  rękojmia  będzie  liczona  od  dnia  następnego  po  dacie 

odbioru końcowego całości przedmiotu zamówienia. Gwarancja i rękojmia obejmuje między 

innymi,  poza  ujętymi  prawnie,  nieodpłatną  (wliczoną  w  cenę  oferty),  naprawę  oraz 


ewentualną  konserwację  i  przeglądy  wynikające  z  warunków  gwarancji  producenta/ów  w 

okresie  gwarancyjnym  i  rękojmi  realizowaną  w  miejscu  użytkowania,  przez  osoby  lub 

podmioty posiadające stosowną autoryzację producenta/ów.” 

W  załączniku  B  do  SIWZ,  Zamawiający  zawarł  Opis  przedmiotu  zamówienia,  w 

którym zostały zawarte m.in. następujące postanowienia: 

I.  Zakres prac, pkt 6, str. 2: 

„6.  Dostarczenie  przełączników  z  funkcją  PoE+  (po  jednej  sztuce  do  Bytomia,  Wrocławia 

oraz Krakowa ul. Warszawska. W przypadku lokalizacji w Krakowie przy ul. Straszewskiego 

wymaga  się  dostarczenia  3  przełączników  dostępowych  oraz  zapasowego  przełącznika  do 

szkieletu  sieci)  o  ilości  portów  PoE+  nie  mniejszej  niż  ilość  punktów  dostępowych  w  danej 

lokalizacji,  przy  czym  dla  potrzeb  właściwej  optymalizacji  konfiguracji  i  współdziałania 

elementów sieci bezprzewodowej zaleca się zastosowanie urządzeń pochodzących od tego 

samego 

producenta co producent punktów dostępowych.” 

III. 

Wymagania ogólne, pkt 4 str. 4: 

„4.  Wszystkie  aktywne  urządzenia  sieci  WLAN  (kontroler,  punkty  dostępowe,  przełączniki 

PoE/PoE+) muszą pochodzić od tego samego producenta.” 

W  pkt  „IV.  Specyfikacja  techniczna  i  funkcjonalna  (parametry  minimalne)” 

Zamawiający  zawarł  m.in.  Specyfikację  kontrolera  punktów  dostępowych  oraz  Specyfikację 

punktów dostępowych. 

Jak  wynika  z  akt  sprawy,  Przystępujący  złożył  ofertę  na  którą  składał  się  formularz 

oferty,  Załącznik  A  do  formularza  oferty,  Klauzula  informacyjna  Informacja  o  przetwarzaniu 

danych osobowych, formularz „wykaz podwykonawców”, formularz „oświadczenie dotyczące 

podwykonawcy  niebędącego  podmiotem,  na  którego  zasoby  powołuje  się  wykonawca  

(formularze  te  były  złożone  ze  skreśleniami,  niewypełnione),  oświadczenie  o  powiązaniu 

kapitałowych  (niewypełnione,  ze  skreśleniami).  Wypełnioną  tabelę  1,  wypełnioną  Tabelę 

wyopełniona Tabelę 3, wypełniona Tabelę 4 i wypełnioną Tabele 5 oraz wyciąg z rachunku 

bankowego, potwierdzający wniesienie wadium.  

Ponadto Izba ustaliła, że Zamawiający wielokrotnie zwracał się do Przystępującego z 

wezwaniami  do  m.in.  wyjaśnienia  treści  oferty,  tj.  pismami  z  29  stycznia  2021  r.,  na  które 

Przystępujący  odpowiedział  pismem  z  2  lutego  2021  r.  (tajemnica  przedsiębiorstwa),  16 

lutego 2021 r., na które Przystępujący odpowiedział pismem z 23 lutego 2021 r. (tajemnica 

przedsiębiorstwa), 9 marca 2021 r., na które Przystępujący odpowiedział pismem z 17 marca 

2021  r.  (tajemnica  przedsiębiorstwa),  pismem  z  29  marca  2021  r.,  na  które  Przystępujący 

odpowiedział pismem z 6 kwietnia 2021 r. (tajemnica przedsiębiorstwa). Izba dostrzegła, że 

Zamawiający  wyjaśnił  z  Przystępującym  szereg  kwestii  związanych  z  treścią  oferty,  w  tym 

również  zmierzających  do  ustalenia  treści  oferty,  w  tym  okoliczności  spełniania  przez 


zaoferowany przedmiot zamówienia wymagań wskazanych w treści SIWZ. W odpowiedzi na 

powyższe wezwania Przystępujący udzielił bardzo obszernych wyjaśnień.     

Pismem  z  8  kwietnia  2021  r.,  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  jako 

naj

korzystniejszej oferty złożonej przez Przystępującego.  

Izba zważyła, co następuje. 

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie w zakresie zarzutów wskazanych w tiret 1, 5, 

6,  8,  11,  12  i  w  zakresie  zarzutu  wskazanego  na  str.  10  w  ostatnim  akapicie  uzasadnienia 

odwołania, tj.: 

Zarzut z tiret 1: 

−  wybór najkorzystniejszej oferty, w której sposób świadczenia serwisu i gwarancji nie 

jest zgodny z treścią i wymaganiami postawionymi w SIWZ, jako że Oferent, którego 

oferta została uznana za najkorzystniejszą zadeklarował siebie jako serwis, nie będąc 

ani  partnerem  firmy  oferowanego  sprzętu  Cisco  Systems,  ani  też  jego 

autoryzowanym  punktem  serwisowym  w  punkcje  5  oferty  „Serwis  gwarancyjny 

realizowany  przez  producenta  lub  autoryzowany  serwis  gwarancyjny  producenta 

wykonywać  będzie”,  podczas  gdy  wybór  autoryzowanego  punktu  serwisowego  czy 

bezpośrednio  serwis  producenta jest  mniej  opłacalny  cenowo  i  ma znaczący  wpływ 

na końcową cenę w ofercie, 

Zarzut z tiret 5: 

−  wybór najkorzystniejszej oferty, w której zaoferowany kontroler punktów dostępowych 

według  kart  katalogowych  i  dokumentacji  producenta  nie  ma  obsługi  wymaganych 

protokołów NETCONF oraz YANG, które wymagane są w  SIWZ, w punkcie o treści 

„28.  Obsługa  API:  wsparcie  NETCONF  (RFC4741  oraz  RFC4742)  oraz  modeli 

YANGa (RFC6020)”, 

Zarzut z tiret 6: 

−  wybór najkorzystniejszej oferty, w której zaoferowany kontroler punktów dostępowych 

według  kart  katalogowych  i  dokumentacji  producenta  nie  ma  obsługi  wymaganej 

protokołu NTP dla IPv6, które wymagane są w SIWZ, w punkcie o treści „20. Obsługa 

NTP wersji 4 (IPv4 oraz IPv6)” 

Zarzut z tiret 8: 

−  wybór  najkorzystniejszej  oferty,  w  ramach  której  brak  kompatybilności  pomiędzy 

wymaganymi funkcjami kontrolera, a tym co będzie dało się zrealizować w połączeniu 

z  zaoferowanymi  puntami  dostępowymi.  Według  zapisu  z  SIWZ  od  kontrolera 

punktów dostępowych wymaga się obsługi "24. Analiza ruchu przechodzącego przez 

kontroler  pozwalająca  na  identyfikację  oraz  klasyfikację  na  poziomie  aplikacji 

(warstwa 7); obsługa markowania, limitowania lub odrzucania ruchu; rozpoznawanie 


ponad  1000  aplikacji.",  podczas  gdy  zaoferowany  przez  wybranego  Oferenta 

kontroler  nie  obsługuje  tej  funkcji  w  połączeniu  z  zaoferowanymi  punktami 

dostępowymi  według  dokumentacji  ze  strony  producenta.  Funkcjonalność  ta  jest 

wspierana  dla  wyższych  modeli  punktów  dostępowych  Extreme  Networks,  od  tych, 

jakie zaoferował wybrany Oferent, 

Zarzut z tiret 11: 

−  wybór  najkorzystniejszej  oferty,  w  której  brak  zgodności  z  punktem  "11.  Obsługa 

mechanizmów  bezpieczeństwa:"  i  podpunktem  "DHCP  Proxy",  który  pozwala  ukryć 

przez  użytkownikami  faktyczny  serwer  DHCP  (jest  to  inny  tryb  pracy,  niż  DHCP 

Server  czy  DHCP  Relay  w  którym  użytkownicy  są  świadomi  faktycznego  serwera 

DHCP),  W  dokumentacjach  technicznych  i  kartach  katalogowych  zaoferowanych 

przez  wybranego  Oferenta  kontrolerze  nie  ma  żadnych  informacji  o  obsłudze  trybu 

"DHCP Proxy". 

Zarzut z tiret 12: 

−  wybór najkorzystniejszej oferty, gdzie dla zaoferowanych przez wybranego Oferenta 

punktów  dostępowych  jest  brak  jakichkolwiek  informacji  na  temat  zainstalowanej  w 

nich pamięci RAM 1 Flash, podczas gdy w SIWZ zostały postawione wymagania "10. 

2 GB 

RAM, 1 GB Flash.1’. Nie można tego zweryfikować i wymaga to dodatkowego 

potwierdzenia przez Oferenta. 

Zarzut z ostatniego akapitu uzasadnienia, str. 10 odwołania: 

w  karcie  katalogowej  oraz  dokumentacjach  technicznych  dla  zaoferowanego  przez  Unified 

kontrolera,  brak  jest  jakichkolwiek  informacji  na  temat  istnienia  wymaganych  w  istotnych 

warunkach zamówienia funkcjonalności: 

"m. zabezpieczenia zapewniające autentyczność sprzętową oraz software5ową: 

kryptograficzne podpisywanie obrazów oprogramowania; 

bezpieczny proces sekwencji startowej (bootowanie) elementów systemowych; 

wbudowany moduł sprzętowy unikalnie identyfikujący urządzenie i jego pochodzenie. 

26.  Profilowanie  urządzeń  podłączających  się  do  sieci  bezprzewodowej  w  oparciu  o 

informacje  z  HTTP,  DHCP  oraz  przydzielanie  na  tej  podstawie  odpowiednich  uprawnień  i 

parametrów  dostępowych,  takich  jak:  VLAN,  polityka  QoS,  lista  kontroli  dostępu,  czas 

trwania sesji." 

Jak wynika z treści art. 533 nowej ustawy Pzp nie wymagają dowodu fakty przyznane 

w toku postepowania odwoławczego przez stronę przeciwną, jeżeli Izba uzna, że przyznanie 

nie bud

zi wątpliwości co do zgodności z rzeczywistym stanem rzeczy.  

Podczas  rozprawy  z  udziałem  Stron  i  Przystępującego,  Zamawiający  przyznał 

zasadność ww.  zarzutów,  natomiast  Przystępujący po  stronie Zamawiającego  zgodził  się  z 


tym 

przyznaniem  i  odstąpił  od  podjęcia  obrony  swojej  oferty  w  ww.  zakresie.  Z  uwagi  na 

jednolite i zgodne 

stanowisko Zamawiającego i Przystępującego Izba uznała, że przyznanie 

nie  budzi  wątpliwości.  Tym  samym  spór  między  Stronami  i  Przystępującym  co  do 

powyższych  zarzutów  przestał  istnieć.  Przyznanie  zasadności  ww.  zarzutów  oznacza  tym 

samym przyznanie, że treść oferty Przystępującego w tym zakresie jest niezgodna z treścią 

SIWZ, co z kolei skutkować musiało uwzględnieniem przez Izbę odwołania. W konsekwencji 

Izba 

nakazała  odrzucenie  oferty  Przystępującego  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy 

Pzp.  

W  zakresie  zarzutów  wskazanych  w  tiret  3,  7,  9  i  10  odwołania  oraz  na  str.  9 

uzasadnienia  odwołania,  Odwołujący  natomiast  oświadczył  podczas  rozprawy,  że  nie 

podtrzymuje 

ww. zarzutów, wobec czego Izba oddaliła ww. zarzuty odwołania. 

Natomiast  w  zakresie  zarzutów  wskazanych  w  tiret  2  i  4  odwołania,  co  do  których 

spór się utrzymał, wskazać należy co następuje.  

Zarzut  zawarty  w  tiret  2  odwołania  dotyczył  zaoferowania  urządzeń  aktywnych 

pochodzących  od  różnych  producentów,  podczas  gdy  w  załączniku  B  do  SIWZ,  III. 

Wymagania  ogólne,  pkt  4  Zamawiający  wskazał,  że  „Wszystkie  aktywne  urządzenia  sieci 

WLAN  (kontroler,  punkty  dostępowe,  przełączniki  P0E/P0E+)  muszą  pochodzić  od  tego 

samego producenta”. Odwołujący wskazał, że Przystępujący, którego oferta została uznana 

za  najkorzystniejszą  zadeklarował  kontroler  i  punkty  dostępowe  firmy  Extreme  Networks,  a 

przełączniki PoE/PoE+ firmy Cisco Systems.  

W  ocenie  Izby  zarzut  nie  potwierdził  się.  Jak  bowiem  wynika  z  treści  dokumentacji 

postępowania,  w  tym  z  treści  załącznika  B  do  SIWZ,  I.  Zakres  prac,  pkt  6.,  Zamawiający 

zaw

arł  postanowienie,  zgodnie  z  którym:  „Dostarczenie  przełączników  z  funkcją  PoE+  (po 

jednej 

sztuce do Bytomia, Wrocławia oraz Krakowa ul. Warszawska. W przypadku lokalizacji 

w Krakowie przy ul. Straszewskiego 

wymaga się dostarczenia 3 przełączników dostępowych 

oraz zapasowego przełącznika do szkieletu sieci) o ilości portów PoE+ nie mniejszej niż ilość 

punktów  dostępowych  w  danej  lokalizacji,  przy  czym  dla  potrzeb  właściwej  optymalizacji 

konfiguracji  i  współdziałania  elementów  sieci  bezprzewodowej  zaleca  się  zastosowanie 

urządzeń  pochodzących od tego samego producenta co producent punktów dostępowych.” 

Zatem  w  zakresie  przełączników  z  funkcją  PoE+  i  punktów  dostępowych,  Zamawiający 

zawarł  w  treści  ww.  postanowienia  zalecenie  aby  pochodziły  od  tego  samego  producenta 

uzasadniając  to  potrzebą  właściwej  optymalizacji  konfiguracji  i  współdziałania  elementów 

sieci bezprzewodowej. Natomiast jak wynika z treści postanowienia zawartego w tym samym 

załączniku  B  do  SIWZ,  III.  Wymagania  ogólne,  pkt  4  „Wszystkie  aktywne  urządzenia  sieci 

WLAN  (kontroler, 

punkty  dostępowe,  przełączniki  PoE/PoE+)  muszą  pochodzić  od  tego 


samego producenta.

” Odwołujący słusznie z powyższego wywodzi nakaz, aby zaoferowane 

kontroler, punkty dostępowe i przełączniki pochodziły od jednego producenta. Odwołanie w 

tym  zakresie  nie  zasługiwało  jednak  na  uwzględnienie,  ponieważ  Przystępujący  słusznie 

wskazał  na  brak  konsekwencji  ze  strony  Zamawiającego  w  zakresie  formułowania 

powyższych postanowień SIWZ, czego Zamawiający również nie negował. W orzecznictwie 

Izby od lat funkcjonuje ugruntowany pogląd, zgodnie z którym treść SIWZ wiąże wszystkich 

uczestników postępowania, a wszelkie wątpliwości, sprzeczności, czy brak precyzji ze strony 

Zamawiającego  nie  powinny  negatywnie  obciążać  wykonawców  biorących  dział  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia.  

W  ocenie  składu  orzekającego  z  taką  sytuacją  mamy  do  czynienia  w  tym 

postępowaniu,  w  zakresie  omawianego  zarzutu,  wobec  czego  Izba  nie  przychyliła  się  do 

argumentacji  Odwołującego,  zgodnie  z  którą  postanowienie  zawarte  w  pkt  III,  pkt  4  str.  4 

załącznika B stanowi uszczegółowienie i doprecyzowanie postanowienia zawartego w pkt I, 

pkt 6 str. 2 tego załącznika.    

Zarzut  wskazany  w  tiret  4  dotyczył  zaoferowania  przez  Przystępującego  kontrolera 

punktów  dostępowych,  które  według  kart  katalogowych  producenta  i  dokumentacji 

technicznych na jego stronie wspiera tylko redundancję 1:1, podczas gdy według załącznika 

B,  IV.  Specyfikacja  techniczna  i  funkcjonalna  (parametry  minimalne):,  Specyfikacja 

kon

trolera  punktów  dostępowych  zostały  jasno  postawione  wymagania  obsługi  redundancji 

zarówno  1:1,  jak  i  redundancji  N:1  ("21.  Obsługa  redundancji  rozwiązania  (N+1)."  i  "22. 

Obsługa redundancji 1:1 (active/standby) zapewniającej: (…)").  

Przystępujący  w  trakcie  rozprawy  złożył  jako  dowód  wyciąg  wyjaśnień  z  17  marca 

2021  r.  wraz  z 

oświadczeniem  producenta  z  16  marca  2021  r.,  stanowiące  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  Przystępującego,  z  treści  których  wynika  że  zaoferowane  urządzenie 

spełnia ww. wymagania SIWZ. Wobec powyższego zarzut podlegał oddaleniu.  

Natomiast  w  zakresie  zarzutu  wskazanego  w  przedostatnim  akapicie  na  str.  10 

odwołania  (do  zarzutu  tego  Strony  i  Przystępujący  podczas  rozprawy  nie  referowali),  a 

dotyczącego zaoferowania kontrolera punktów dostępowych, wobec którego   według strony 

producenta  i  danych  katalogowych  wymagane  jest  dostarczenie 

dodatkowego  modułu  z 

portami  10

GE  SFP+,  który  to  nie  został  wyszczególniony  w  wierszu  1  tabeli  1  oferty, 

Odwołujący wskazał, że Zamawiający wymagał wyszczególnienia wszystkich komponentów 

objętych przedmiotem zamówienia, zatem złożona oferta nie spełnia postawionych wymagań 

Zamawiającego ze względu na brak dodatkowego modułu NX-7500-10G-NMC.  

Izba wskazuje, że zarzut nie zasługiwał na uwzględnienie z następujących powodów. 

Izba  uznała,  że  zarzut  jest  lakoniczny  i  Odwołujący  nie  wykazał  jego  zasadności.  W 


szczególności Odwołujący  nie  przywołał  konkretnego  postanowienia SIWZ,  z treści  którego 

wywodzi,  że  wszystkie  komponenty  składające  się  na  zaoferowany  kontroler  punktów 

dostępowych  powinny  zostać  wyszczególnione  w  treści  tabeli  1  załączonej  do  oferty. 

Ponadto  Odwołujący  nie  wykazał,  że  nie  wyszczególniając  spornego  modułu  oferta  jest 

niezgodna z treścią SIWZ, tj. że zaoferowany kontroler nie spełni wymogów wskazanych w 

treści  SIWZ.  Innymi  słowy,  w  tym  zakresie  Odwołujący  nie  sprostał  ciążącemu  na  nim 

obowiązkowi  wskazanemu  w  art.  534  ust.  1  nowej  ustawy  Pzp,  ponadto  nie  uzasadnił  w 

sposób  dostateczny  rozpoznawanego  zarzutu.  Z  tych  względów  Izba  oddaliła  omawiany 

zarzut.  

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 

575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019  ze 

zm.) oraz § 7 ust. 2 pkt 1 w związku z ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 

dnia  30  grudnia  2020  r. 

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu 

od odwołania (Dz. U. poz. 2437). 

Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji. 

Przewodniczący: 

……………………………….