Sygn. akt KIO 1120/21
POSTANOWIENIE
z dnia 19 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka
Andrzej Niwicki
Katarzyna Odrzywolska
po rozpoznaniu na posiedzeniu nieja
wnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 19 maja 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 kwietnia 2021 r. przez wykonawcę BBF Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego Skarb Państwa - Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych
i Autostrad z siedzibą w Warszawie, Oddział w Zielonej Górze
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia BBC Best
Building Consultants
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa
z siedzibą w Warszawie oraz Ł. Z. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
BBC Best Building Consultants Nadzory i doradztwo budowlane
Ł. Z. z siedzibą w
Żyrardowie, zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
postanawia:
Umorzyć postępowanie odwoławcze.
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
BBF Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu
kwoty 13 50
0 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy),
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………………….
……………………………………….
……………………………………….
Sygn. akt KIO 1120/21
U Z A S A D N I E N I E
Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w
Warszawie, Oddział w Zielonej Górze, dalej „Zamawiający”, prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Pełnienie nadzoru
nad projektowaniem i re
alizacją robót oraz zarządzanie Kontraktem pn. „Zaprojektowanie i
Budowa obw
odnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22”. Postępowanie to
prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. t.j. z 2019 r. poz. 18
43 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem
2020/S 215-527613 w dniu 4 listopada 2020 r.
W dniu 12 kwietnia 2021 r. wykonawca
BBF Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, dalej „Odwołujący”, złożył do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie: art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp
przez nieuprawnione uznanie, że oferta Odwołującego nie odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia w związku z oświadczeniem Odwołującego o
możliwym zaangażowaniu personelu biurowego i pomocniczego, skierowanego do realizacji
zamówienia, przy innych prowadzonych przez niego projektach; art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy
Pzp
przez błędne uznanie, że oferta Odwołującego zawiera rażąco niską cenę w związku z
tym, że zaoferowane przez Odwołującego ceny jednostkowe netto personelu biurowego i
pomocniczego nie pokrywają kosztów minimalnego wynagrodzenia za pracę. Odwołujący
wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności
odrzucenia
oferty Odwołującego i dokonania oceny ofert z uwzględnieniem jego oferty.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego w ustawowym terminie
przystąpili wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia BBC Best Building
Consultants Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w
Warszawie oraz Ł. Z. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą BBC Best Building
Consultants Nadzory i doradztwo budowlane
Ł. Z. z siedzibą w Żyrardowie.
Izba nie dopuściła do udziału w postępowaniu zgłaszających przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, tj. wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Eksametr Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i Miliarium Spółka z ograniczoną
odpowiedz
ialnością z siedzibą w Warszawie reprezentowanych przez radcę prawnego R. K.
z kancelarii K., D., K., H.
Spółka Partnerska Radców Prawnych z siedzibą w Warszawie. Izba
wskazuje, że przystąpienie zostało podpisane przez radcę prawnego R. K., dla którego
załączono pełnomocnictwo z dnia 9 kwietnia 2021 r. do działania w imieniu Eksametr Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i Miliarium Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie. Do pisma załączono także pełnomocnictwo
Miliarium Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie dla Eksametr
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie do działania w imieniu
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia w ramach konsorcjum
Eksametr Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Miliarium Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością. Załączone pełnomocnictwo konsorcjalne nie zawiera podpisu członka
zarządu W. K. . Na dokumencie tym nie widnieje adnotacja („znacznik”), informująca o tym,
że zastosowano kwalifikowany podpis elektroniczny. Nie sposób również stwierdzić, że
załączone do pisma elektroniczne poświadczenie weryfikacji dotyczy faktycznie
pełnomocnictwa Miliarium Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
dla Eksame
tr Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie do działania
w
imieniu wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia w ramach
konsorcjum Eksametr Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Miliarium Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań
przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453), w przypadku braku dokumentu
pełnomocnictwa podlegają one uzupełnieniu jedynie w zakresie odwołania (§ 7). W
odróżnieniu od odwołania, przystąpienie nie podlega uzupełnieniu. Zarówno ustawa, jak ww.
rozporządzenie, wskazują bezpośrednio na wniesienie odwołania, zgłoszenie przystąpienia
oraz na pisma przesyłane w sprawie, podkreślając inny reżim w zakresie skutecznego
sposobu ich wniesienia. Brak możliwości uzupełnienia pełnomocnictwa w przypadku
zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego na podstawie obowiązujących
przepisów nie uprawnia wykonawcy zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego do skutecznego uzupełnienia dokumentów na posiedzeniu z udziałem stron
(bądź rozprawie).
Zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego w rozpoznawanej sprawie
zostało złożone w formie pisemnej zgodnie z art. 508 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych Pzp, niemniej do dokumentu nie zostało załączone prawidłowe
pełnomocnictwo do działania w imieniu konsorcjum. W związku z powyższym Izba nie
dopuściła do udziału w postępowaniu zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odw
oławczego po stronie Zamawiającego, tj. wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia Eksametr Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie i Miliarium Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie.
Odwołujący pismem z 14 maja 2021 r. oświadczył, iż cofa odwołanie. Oświadczenie o
wycofaniu zostało złożone przez osobę upoważnioną do reprezentowania Odwołującego i
stanowi podstawę do umorzenia postępowania odwoławczego.
Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 1
1 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2020) do postępowań
odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie, wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r.,
dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021
r. stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), dalej „nPzp”. Z uwagi na powyższe, Izba wydając postanowienie
o umorzeniu postępowania odwoławczego, wszczętego na skutek odwołania wniesionego w
dniu 12 kwietnia
2021 r., zastosowała przepisy nPzp.
Izba stwierdza, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia
rozprawy. Cofnięcie odwołania przez Odwołującego, zgodnie art. 568 pkt 1 nPzp oraz § 13
ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.U. 2020 r.
poz. 2453) oznacza, że postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu. W tym stanie rzeczy
Izba na podstawie art. 522 ust. 1 i art. 568 pkt 1 n
Pzp umorzyła postępowanie odwoławcze,
orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 nPzp.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 nPzp oraz §9 ust. 1
pkt 3 lit. a) rozp
orządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
wysokości szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), z
którego wynika, że w sytuacji cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy najpóźniej w
dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia
z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu zwraca się
90% wpisu. W
takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego wartości.
Przewodniczący: ……………………………………….
……………………………………….
……………………………………….