Sygn. akt KIO 1114/21
POSTANOWIENIE
z dnia 28 kwietnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
po rozpoznaniu na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron w dniu 28 kwietnia 2021 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
12 kwietnia 2021 r. przez wykonawc
ę: Naprzód Hospital Sp. z o.o., ul. Traktorowa 126,
204 Łódź w postępowaniu prowadzonym przez Szpital Ogólny im. dr. Witolda Ginela
w Grajewie, ul. Konstytucji 3 Maja 34, 19-200 Grajewo
postanawia:
1. U
morzyć postępowanie odwoławcze.
2. N
akazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Naprzód
Hospital Sp. z o.o., ul. Traktorowa 126, 91-
204 Łódź kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) tytułem zwrotu kwoty uiszczonego wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 1114/21
UZASADNIENIE
Szpital Ogólny im. dr. Witolda Ginela w Grajewie, ul. Konstytucji 3 Maja 34, 19-200
Grajewo, zwany dalej:
„Zamawiający”, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na:
„Usługę żywienia pacjentów Szpitala Ogólnego w Grajewie”, znak sprawy ZP 02/21.
Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) dalej „Pzp”.
Postępowanie zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 02.04.2021 r. pod nr 2021/S 065-166093 .
W dniu 12.04.2021 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
wykonawca N
aprzód Hospital Sp. z o.o., ul. Traktorowa 126, 91-204 Łódź, zwana dalej:
„Odwołujący”, wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od postanowień
Specyfikacji Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SWZ”. Spełniało wszystkie wymogi
formalne i było podpisane zgodnie ze wskazanym umocowaniem. Kopia odwołania
przekazana Zamawiającemu zgodnie z załączonym dowodem w dniu 12.04.2021 r.
(e-mailem).
Zarzucił naruszenie:
1) art. 436 pkt 3 Pzp poprzez nie wprowadzenie w projekcie kar umow
nych łącznej
maksymalnej wysokości kar umownych;
art. 439 ust. 1 Pzp przez zaniechanie określenia w projektowanych postanowieniach
umowy klauzul przewidujących wprowadzenie zmian wysokości wynagrodzenia należnego
wykonawcy, w przypadku zmiany ceny mat
eriałów lub kosztów związanych z realizacją
zamówienia;
art. 99 ust. 1 Pzp z związku z art. 359 pkt 1 Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia
w sposób niepełny, nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć
wpływ na sporządzenie oferty tj. zaniechanie podania danych dotyczących pracowników,
w sytuacji zobowiązania do przejęcia tych pracowników na zasadzie art. 23¹ kodeksu pracy;
art. 112 ust. 2 pkt 2 Pzp w związku z art. 359 pkt 1 Pzp poprzez przewidzenie, że
wykonawca ma legitymować się zezwoleniem na prowadzenie działalności cateringowej,
w sytuacji gdy przepisy prawa nie wymagają takiego zezwolenia.
5) art. 246 ust. 1 i 2 Pz
p w związku z art. 359 pkt 1 Pzp wobec ustanowienia dwóch
cen
owych kryteriów ocen ofert: ceny i procentowego udziału wsadu w cenie, co
w konsekwencji doprowadziło do tego że nie zostało przewidziane kryterium pozacenowe.
Art. 16 pkt 1 i 2 Pzp poprzez ustanowienie przez Zamawiającego kryterium oceny ofert
wsad do kotła, który jest kryterium nie przejrzystym i naruszającym zasadę uczciwej
konkurencji.
art. 16 pkt 2 i 3 Pzp poprzez przewidzenie, że wykonawca ma na każde żądanie
Zamawiającego przedstawić w terminie 7 dni dostarczać RTG płuc z opisem oraz
dokumenty potwierdzające dwukrotne szczepienie p/odrze każdego pracownika, co jest
wymogiem nieprzejrzystym i nieproporcjonalnym, pozbawionym podstaw prawnych
Wnosił o nakazanie:
I.
Wprowadzenie maksymalnego limitu kar umownych w projekcie umowy;
II. Umieszczenie w SWZ
następujących informacji:
1) podania informacji o wysokości wynagrodzenia przekazywanych pracowników;
przekazania aktach wewnętrznych mających wpływ na ustalenie warunków pracy i płacy
przejmowanych pracowników tj. ZUZP, Regulamin Pracy, Regulamin; Wynagrodzenia,
Regulamin ZFŚS, itp.
3) informacji o
należnym wymiarze urlopu wypoczynkowego poszczególnych osób
(zaległych, bieżących);
4) informacji na
temat, jaki
jest
stopień
niepełnosprawności
przejmowanych
pracowników;
informacji na temat, czy pracownicy wykonują aktualnie pracę, czy korzystają z urlopów
wypoczynkowych lub przebywają w długotrwałych zwolnieniach lekarskich, świadczeniu
rehabilitacyjnym, urlopie macierzyńskim, urlopie wychowawczym lub bezpłatnym;
informacji na temat, czy pracownicy są objęci jakimikolwiek gwarancjami w zakresie ich
zatrudnienia lub wynagrodzenia, które mogą uniemożliwić modyfikację ich stosunków pracy
oraz czy pracownikom wypowiedziano war
unki umowy w części dotyczącej wynagrodzeń.
Ewentualnie które składniki wynagrodzeń zostały zmienione do dnia ich przejęcia;
informacji na temat tego, czy prowadzone jest postępowanie sądowe w zakresie spraw
pracowniczych;
8) informacji na temat tego,
czy po zakończeniu trwania umowy bądź po wypowiedzeniu
umowy zamawiający zobowiązuje się do ponownego zatrudnienia przejętych pracowników;
9) informacji o tym jakie są ewentualne potrącenia z wynagrodzeń przejmowanych
pracowników;
10) informacji na temat,
czy istnieje jakiekolwiek odrębne porozumienie, umowa pakiet
socjalny podpisany ze związkami zawodowymi, w których pracodawca zobowiązuje się do
jakichkolwiek gwarancji w zakresie zatrudnienia pracowników lub wysokości ich
wynagrodzenia, które to gwarancje mogą uniemożliwić modyfikację ich stosunków pracy;
informacji na temat, czy na przewidywany dzień przejęcia pracowników będą
jakiekolwiek nieuregulowane należności oraz jeżeli tak to z jakiego tytułu i w jakiej
wysokości;
12) informacji na temat stanowisk pr
acy przekazywanych pracowników.
Do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie żaden wykonawca
nie przystąpił. Wezwanie miało miejsce 14.04.2021 r. (za pomocą platformy zakupowej).
W dniu 27.04.2021 r. (
wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Zamawiający
poinformował Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, że uwzględnia w całości zarzuty
Odwołującego przedstawione w odwołaniu i mając na uwadze postanowienia art. 522 ust. 1
nPzp wnosi
ł o umorzenie postępowania odwoławczego. Stwierdził, że Zmawiający po
analizie
odwołania złożonego przez Naprzód Hospital Sp. z o. o. postanowił uwzględnić
złożone zarzuty i dokonać stosownych zmian w SWZ oraz w projekcie Umowy:
Zamawiający wprowadzi w projekcie umowy zapis regulujący łączną maksymalną
wysokość kar umownych w wysokości równej karze umownej za odstąpienie, w celu
wypełnienia zobowiązania zawartego w art. 436 ust. 3 Pzp, o następującym brzmieniu:
„Łączna maksymalna wysokość nałożonych kar umownych nie może przekroczyć 20% kwoty
brutto określonej w 8 ust. 5 niniejszej umowy”
Zamawiający wprowadzi w projekcie umowy stosowny zapis przewidujący wprowadzenie
zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany ceny
materiałów lub kosztów związanych z realizacja zamówienia.
Zamawiający zamieści w SWZ stosowne informacje dot. pracowników, którzy mają być
przejęci na podstawie art. 23
Kodeksu Pracy, mogące mieć wpływ na kalkulację oferty
przez Wykonawców,
Zmawiający usunie wymóg legitymowania się przez Wykonawcę zezwoleniem na
prowadzenie działalności cateringowej,
i 6. Zamawiający doprecyzuje kryteria oceny ofert poprzez wprowadzenie w SWZ
pozacenowego kryterium oceny ofert.
7. Zamawiający usunie z projektu Umowy wymóg dostarczania przez Wykonawcę RTG płuc
z opisem oraz dokumenty potwierdzające dwukrotne szczepienie p/odrze każdego
pracownika.
Z uwagi na uwzględnienie przez Zamawiającego zarzutów wykonawcy, dalsze
procedowanie złożonego odwołania stało się bezprzedmiotowe. Zamawiający wnosił
o umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie art. 522 ust. 1 Pzp i nieobciążanie
go kosztami postępowania. Odpowiedz została podpisana przez Dyrektora Szpitala
Ogólnego im. dr. Witolda Ginela w Grajewie.
Mając na uwadze powyższe, Izba zważyła co następuje.
Izba
zważyła, że wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
podniesionych w odwołaniu i braku zgłoszenia przystąpień po stronie Zamawiającego
postępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie art. 522 ust. 1 Pzp. Przepis ten
stanowi w zdaniu pierwszym, że w przypadku uwzględnienia przez Zamawiającego
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem
że w postępowaniu odwoławczym po stronie Zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. Zgodnie z art. 522 ust. 1 in fine
nPzp, w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Zamawiający wykonuje,
powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie
z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 1 Pzp umo
rzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 Pzp oraz § 9 ust. 1
pkt 2 lit a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze
zmianami)
, z którego wynika, że jeżeli zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przed
stawione w odwołaniu przed otwarciem rozprawy, a do postępowania odwoławczego
nie przystąpił żaden wykonawca po stronie zamawiającego, Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący:
………………………………