KIO 1097/21 WYROK dnia 24 maja 2021 r.

Stan prawny na dzień: 05.10.2021

Sygn. akt: KIO 1097/21 
 

WYROK 

z dnia 24 maja 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak  

Katarzyna Odrzywolska 

Robert Skrzeszewski 

 Protokolant:   

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  19  maja  2021  r. 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  31  marca  2021  r.  przez  Odwołującego  –  Związek 

Ogólnopolski  Projektantów  i  Inżynierów,  ul.  Bobrowiecka  8,  00-728  Warszawa  w 

postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka 

Akcyjna,  ul.  Targowa  74,  03-

734  Warszawa  w  imieniu,  którego  postępowanie  prowadzi 

Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski  

przy udziale 

Wykonawcy 

–  IDOM  Inżynieria,  Architektura  i  Doradztwo  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością, Al. Zwycięstwa 245/7, 81-525 Gdynia, zgłaszającego przystąpienie do 

postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego 

Wykonawcy 

–  Multiconsult  Polska  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  ul. 

Bonifraterska  17,  00-203  W

arszawa  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Odwołującego  

orzeka: 

Oddala odwołanie i: 

2.1 z

alicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr. 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 625 zł 75 gr (słownie: sześćset dwadzieścia 

pięć złotych siedemdziesiąt pięć groszy) tytułem dojazdu oraz opłaty skarbowej; 


zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  625  zł  75  gr  (słownie: 

sz

eśćset  dwadzieścia  pięć  złotych  siedemdziesiąt  pięć  groszy)  tytułem  zwrotu 

kosztów  strony  poniesionych  w  związku  z  dojazdem  pełnomocnika  na  posiedzenie 

oraz opłatą skarbową od pełnomocnictwa. 

Stosownie  do  art. 

580  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  Zamówień 

Publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.)  na niniejszy wyrok  - w terminie  14  dni od dnia jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 

C

złonkowie:   

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1097/21 

U z a s a d n i e n i e 

W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zamawiającego – 

PKP  PLK  S.A.  Centrum  Realizacji  Inwestycji  Region  Śląski  dla  zadania  –  „Opracowanie 

dokumentacji projektowej dla szlaku Księginice – Brzeg Dolny wraz z nadzorem autorskim” 

realizowanego w ramach projektu pn: „Prace na linii kolejowej C-E 59 na odcinku Wrocław 

Brochów  /  Grabiszyn  –  Głogów”  (nr  9090/IREZA4DZ/067540/1762/21/P),  ogłoszonym  w 

Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  2  kwietnia  2021  r.  2021/S  065-169269, 

wobec 

czynności  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  tym  klauzul  przyszłej  umowy,  wniesione 

zostało  w  12  kwietnia  2021  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  Związku 

Ogólnopolskich Projektantów i Inżynierów w Warszawie (sygn. akt KIO 1097/21) – podmiotu 

wpisanego  na  listę  organizacji  uprawnionych  do  wnoszenia  środków  ochrony  prawnej 

prowadzonej przez Prezesa UZP, o której mowa art. 469 pkt 15 Pzp. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie polegające na: 

sformułowaniu  istotnych  warunków  umowy  w  sposób  naruszający  równowagę  stron, 

zasadę  swobody  kontraktowania,  właściwość  (naturę)  stosunku  zobowiązaniowego, 

powszechnie obowiązujące przepisy prawa i ustalone zwyczaje, w sposób prowadzący 

do nadużycia pozycji dominującej Zamawiającego; 

zaniechanie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  jednoznaczny,  zrozumiały  i 

wyczerpujący,  uwzględniający  wszystkie  okoliczności  wymagane  dla  należytej  wyceny 

przedm

iotu zamówienia i złożenia porównywalnych ofert oraz w sposób nieutrudniający 

uczciwej konkurencji. 

Powyższe prowadzić ma do naruszenia przepisów Ustawy: 

1)  art. 16 Pzp w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 4 Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 i 4 Pzpw zw. z art. 8 

ust. 1 Pzp w zw. z art. 456 ust. 1 i 3 Pzp w zw. z art. 455 ust. 1 pkt 1 Pzp w zw. z art. 3 i 

art. 353

 kodeksu cywilnego przez zaniechanie 

dokonania opisu przedmiotu zamówienia 

w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i 

zrozumiałych  określeń,  przy  uwzględnieniu  wszystkich  wymagań  i  okoliczności 

mogących mieć wpływ na sporządzenie i kalkulację oferty, co narusza równowagę stron, 

w tym równowagę ekonomiczną oraz ogranicza krąg wykonawców zdolnych do realizacji 

zamówienia; 

2)  art. 16 Pzp w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 20 Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 i art. 353

kodeksu cywilnego przez skonstruowanie istotnych postanowień Umowy wskazanych w 

Tabeli  nr  1  w  sposób,  który  powoduje  –  nieuzasadnione  potrzebami  Zamawiającego  – 


uprzywilejowanie 

pozycji Zamawiającego i naruszenie zasady równowagi stron stosunku 

zobowiązaniowego,  co  pozostaje  w  sprzeczności  z  zasadami  współżycia  społecznego, 

godzi  w  naturę  stosunku  prawnego,  naruszając  tym  samym  równowagę  kontraktową 

stron  oraz  stanowi  nadużycie  przez  Zamawiającego  przysługującego  mu  prawa 

podmiotowego do ukształtowania istotnych postanowień umownych. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania 

modyfikacji  treści  siwz  w  sposób  opisany  w  załączniku  nr  1  –  Tabeli  nr  1,  stanowiącym 

integralną część odwołania. 

Zamawiający  na  posiedzeniu  przed  otwarciem  rozprawy  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w 

której  uwzględnił  w  części  zarzuty  i  dokonał  jednocześnie  modyfikacji  części  postanowień 

siwz. Zamawiający uwzględnił zarzut dotyczący postanowień §. 6 ust. 3 pkt 2 lit. b umowy, § 

11  ust.  1  pkt  7  umowy,  §  20  ust.  1  pkt  6  umowy,  w  zakresie  dotyczących  zmian  HRF  w 

sposób uwzględniający okresy na ewentualne odwołania, itp. oraz pkt 3.1 ppkt 2 lit. b str. 26 

OPZ. W pozostałym zakresie wniósł o oddalenie odwołania.  

Odwołujący,  po  analizie  stanowiska  Zamawiającego,  podtrzymał  zarzuty  z  zał.  nr  1  do 

odwołania z pozycji: 

- nr 

5, tj. dot. zał. nr 2 do umowy Harmonogram Rzeczowo-Finansowy (HRF); 

- nr 

6 w całości, tj. dot. str. 18 OPZ, pkt 1.3.10; 

nr 10, tj. załącznik do OPZ i dodanie załączników nr 8 i 9.  

W  pozostałym  zakresie,  którego  Zamawiający  nie  uwzględnił,  Odwołujący  wycofał 

odwołanie.  

Uzasadnienie faktyczne i prawne zarzutów podtrzymanych przez Odwołującego. 

W  zakresie  podtrzy

manych  zarzutów  Odwołujący  prezentował  ogólne  stanowisko  i 

argumenty  mające  wskazywać na  zasadność  zarzutów, które  prowadzą do  stwierdzenia,  iż 

Zamawiający  w  sposób  niedostateczny  opisał  wymagania,  co  uniemożliwia  skalkulowanie 

cen  w  sposób  porównywalny,  a  tym  samym  prowadzić  ma  do  naruszenia  wytycznych  dla 

opisu  przedmiotu  zamówienia  (w  tym  art.  99  ust.  1  i  4  Ustawy),  jak  również  narusza 

równowagę kontraktową stron przez wprowadzenie klauzul umownych. 

Odnosząc  się  natomiast  szczegółowo  do  wskazanych  powyżej  postanowień  siwz 

Odwołujący  w  tabeli  nr 1 stanowiącej  załącznik i  integralną  część  odwołania argumentował 

podstawę zarzutów i żądań w następujący sposób. 

W  odniesieniu  do  pkt  5  tabeli  Odwołujący  zaproponował  nową  treść  załącznika  nr  2  HRF, 

prezentując  odmienny  od  przyjętego  przez  Zamawiającego  sposób  określenia  terminów 

wykonania prac. W ocenie Odwołującego aktualna treść HRF czyni, iż nie jest on możliwy do 


zrealizowania  gdyż  zawiera  błędne  założenia  lub  wprowadza  „sztywne”  terminy  tam  gdzie 

termin  nie  j

est  zależny  od  wykonawcy  (np.  uzyskania  ostatecznej  decyzji  administracyjnej, 

czy  też  certyfikatu  weryfikacji  WE).  Odwołujący  wskazał  na  przykład  innego  postępowania 

Zamawiającego,  w  którym  terminy  te  nie  zostały  określone  w  HRF  (linia  kolejowa  E75 

odcinek 

Ełk-Traszki).  Podstawowym  błędem  Zamawiającego  jest  założenie,  że  wszystkie 

terminy  są  liczone  od  dnia  podpisania  umowy,  podczas  gdy  prace  są  od  siebie  zależne  i 

mogą być przeprowadzona po odbiorze projektu budowlanego, czy KPP lub po sporządzeniu 

projekt

u  podziałów  działek.  Wykonawca  musi  zatem  liczyć  się,  iż  prac  tych  w  terminie  nie 

wykona

,  jak  również  z  karami  umownymi.  Ponadto,  w  ocenie  Odwołującego  odrębnej 

wycenie  powinny  podlegać  prace  nad  dokumentacją  geodezyjną  i  geologiczno-inżynierską 

(opisane  w  dalszym  zarzucie)

.  Obecne  zapisy  prowadzić  mają  do  naruszeń  Ustawy 

opisanych w pkt 1 i 2 odwołania (powyżej).    

W  pkt  6  tabeli  Odwołujący  odniósł  się  do  opisu  z  pkt  1.3.10  OPZ,  dotyczącego  weryfikacji 

zidentyfikowanej  przez  Zamawiającego  infrastruktury  PKP  i  obcej  oraz  uzyskania 

niezbędnych  informacji  i  zidentyfikowania  przebiegu  wszystkich  pozostałych  kolizji 

wynikających  z  projektowanej  technologii  robót.  Zastrzeżenia  Odwołującego  dotyczą 

obowiązku w zakresie uzyskania niezbędnych informacji i zidentyfikowania wszystkich kolizji. 

Odwołujący wniósł o zastąpienie części postanowień w tym elemencie zapisem dotyczącym 

obowiązku  weryfikacji  infrastruktury:  „w  drodze  pomiaru  bezpośredniego  infrastruktury 

naziemnej  oraz  analizy  materiałów  pozyskanych  z  ośrodków  geodezyjnych  oraz  wywiadów 

branżowych”.  W  uzasadnieniu  Odwołujący  wskazał,  iż  wykonawca  nie  jest  w  stanie 

zidentyfikować  na  etapie  prac  projektowych  wszystkich  kolizji  bez  wykonania  przekopów 

kontrolnych.  Na  etapie  prac  projektowych  identyfikacja  kolizji 

możliwa  jest  jedynie  na 

podstawie  danych  pozyskanych  z  ośrodków  geodezyjnych  oraz  wywiadów  branżowych. 

Odwołujący  wskazał  również na  obowiązki  inwestora wynikające z  przepisów  art.  57  ust.  1 

pkt  1  Prawa  budowlanego  związane  z  koniecznością  przedłożenia  dokumentacji 

geodezyjnej,  o  jakiej  mowa  w  art.  2  pkt  7b  Prawa  geodezyjnego  i  kartograficznego.  Z 

przepisów  prawa  wynika,  iż  mapa  do  celów  projektowych  to  opracowanie  kartograficzne 

wykonane  z  wykorzystaniem  wyników  pomiarów  geodezyjnych  i  materiałów  państwowego 

zasobu  geodezyjnego  i  kartograficznego,  zawierające  elementy  stanowiące  treść  mapy 

zasadniczej.  Zatem  to  materiały  pozyskane  w  ośrodkach  geodezyjnych  powinny  być  dla 

wykonawcy  punktem  odniesienia  w  przypadku  identyfikacji  wszystkich  kolizji.  Wykonawca 

n

ie  może  ponosić  odpowiedzialności  za  brak  wykonania  obowiązków  właścicieli  sieci  i 

budowli w zakresie aktualizacji w zasobach danych elementów uzbrojenia.  

W pkt 10 tabeli Odwołujący wskazał na potrzebę włączenia do dokumentacji postępowania 

dwóch  dodatkowych  załączników,  tj.  Tabeli  Elementów  Rozliczeniowych  (TER)  dla 


dokumentacji  geodezyjnej  oraz  TER  dla  dokumentacji  geologiczno-

inżynierskiej.  W 

dokumentacji tej Zamawiający zamieścić miałby ilości badań, sondowań, wierceń, liczbę ha 

map  do  pozyskania  itp., 

potrzebnych  do  wykonania  zamówienia,  co  pozwoliłoby 

wykonawcom  na  wskazanie  cen  jednostkowych, 

po  jakich  będzie  możliwe  rozliczenie 

rzeczywiście  wykonanych  prac.  Aktualnie  Zamawiający  wymaga  uwzględnienia  ceny  za 

dokumentację  geodezyjną  i  geologiczno-inżynierską  w  cenie  ryczałtowej  za  całe 

zamówienie,  chociaż  nie  jest  znana  zakładana  ilość  prac.  Prowadzić  miałoby  to  do 

rozbieżności  w  wycenie  przez  poszczególnych  wykonawców,  co  w  innych  postępowaniach 

prowadziło do znacznych różnic w cenach. Analiza OPZ ma wskazywać, iż w odniesieniu do 

dokumentacji  geodezyjnej  i  geologiczno-

inżynierskiej  opis  przedmiotu  zamówienia 

sprowadza się do wskazania konieczności wykonania szeregu prac (pkt 2.2 OPZ, 4.3.5 OPZ, 

4.3.8  OPZ).  Informacje  te  jako  zbyt  ogólne,  nie  wystarczają  do  ustalenia  niezbędnego 

nakładu  pracy.  Obecne  zapisy  prowadzić  mają  do  naruszeń  Ustawy  opisanych  w  pkt  1  i  2 

odwołania (powyżej). 

Do  postępowania  odwoławczego  przystąpili  po  stronie  Odwołującego  wykonawcy:  IDOM 

Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni oraz Multiconsult Polska 

Sp

. z o.o. z siedzibą w Warszawie.  

Stanowisko Izby. 

Do  rozpoznania 

zarzutów  w  odwołaniu  zastosowanie  znajdowały  przepisy  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych  obowiązującej  w  dacie  wszczęcia  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia, tj. ustawy z dnia  11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 

, zwana dalej „Ustawą”.  

Przystępując  do  rozpoznania  odwołania,  Izba  w  pierwszej  kolejności  zobowiązana  była  do 

oceny wypełnienia przesłanek z art. 505 ust. 1 Ustawy, tj. istnienia po stronie Odwołującego 

interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia przez Niego szkody w wyniku 

kwestionowanych  czynności  Zamawiającego.  Ponieważ  Odwołujący  jest  podmiotem 

wpisanym  na  listę  podmiotów  uprawnionych  do  wnoszenia  środków  ochrony  prawnej  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  o  uzyskanie  które  faktycznie  się  nie 

ubiega,  oceny  istnienia  przesłanek  z  art.  505  ust.  1  Ustawy  należy  dokonać  z 

uwzględnieniem  odmiennej  sytuacji  prawnej  tego  podmiotu.  W  przypadku  wykonawców,  to 

fakt ubiegania się o zamówienie, jak i sam status stanowi element badania przy spełnieniu 

przesłanek z art. 505 ust. 1 Ustawy. Nie ma to znaczenia dla oceny sytuacji podmiotu, który 

z racji działalności statutowej realizuje cele związane z wspieraniem przedsiębiorców, co w 

przypadku  procedury  przetargowej  odbywa  się  przez  kontrolę  prawidłowości  działań 


zamawiających.  W  interesie  tego  podmiotu  pozostaje  podejmowanie  kroków  prawnych,  co 

pozwala na realizację celów statutowych tego podmiotu, co zostało zasadniczo przesądzone 

przez dokonanie wpisu na listę Prezesa UZP.  

W  świetle  powyższego  Izba  uznała,  że  spełnione  zostały  przesłanki  materialno-prawe  do 

merytorycznego rozpoznania odwołania.      

W  oparciu  o  przedłożoną  dokumentację  postępowania  Izba  ustaliła  okoliczności  faktyczne 

istotne z punktu widzenia zarzutów. 

Zamawiający prowadzi postępowanie w celu udzielenia zamówienia na prace projektowe dla 

inwestycji  kolejowej,  których  zakres  opisany  został  kodami  CPV  dla:  usług  inżynierii 

projektowej  w  zakresie  inżynierii  lądowej  i  wodnej  (71322000-1),  usługi  projektowania 

mostów (71322300-4), usługi nadzoru budowlanego (71520000-9).  

Okres  realizacji  zamówienia  został  określony  z  uwzględnieniem  podziału  obowiązków  na 

dwie  fazy:  faza  I 

–  realizowana  w  terminie  610  dni  od  dnia  zawarcia  umowy;  faza  II  – 

realizowana w terminie 730 dni od daty podpisania umowy z wykonawcą robót budowlanych. 

Pomiędzy fazą I i II Zamawiający przewidział okres 182 dni dla przeprowadzenia procedury 

przetargowej  (SWZ,  Tom  I 

–  IDW,  pkt  3).  W  harmonogramie  rzeczowo-finansowym, 

stanowiącym  załącznik  nr  2  do  umowy,  faza  I  opisana  została  dla  poszczególnych  etapów 

prac  projektowych  ze  wskazaniem 

„%”  udziału  ich  wartości  w  wynagrodzeniu,  czasem 

wykonania  w  dniach  kalendarzowych  oraz  początkiem  liczenia  terminu.  Wszystkie  terminy 

określone  dla  tej  fazy  rozpoczynają  bieg  od  dnia  podpisania  umowy,  dotyczy  to  również 

Uzyska

nia  uzgodnień  i  decyzji  administracyjno-prawnych  oraz  ostatecznego  pozwolenia  na 

budowę, gdzie Zamawiający wskazał termin 610 dni (poz. 7).   

Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  znajduje  się  w  Tomie  II  SWZ.  Zawiera  on  m.in. 

informacje  o  projekcie,  w  tym 

opis  stanu  istniejącego  (pkt  1.3.4),  opis  warunków 

geologicznych  (pkt  1.3.7),  opis  warunków  geotechnicznych  obiektów  inżynierskich  (pkt 

1.3.8).  Załącznikiem  do  OPZ  są  m.in.  archiwalne  wyniki  badań  geotechnicznych  (karty 

otworów, karty sondowań dynamicznych, sondowania CPTU).  

Jednym z elementów prac projektowych wskazanym w pkt 1.3.2 lit o) jest usunięcie kolizji z 

sieciami wynikających z przyjętej przez Wykonawcę prac projektowych technologii robót.  

Mając na uwadze powyższe odwołanie podlegało oddaleniu. 

Na  wstępie  nalezy  poczynić  uwagę  natruy  ogólnej,  do  jakiej  skłania  analiza  uzasadnienia 

zarzutów, w zakresie w jakim zostały one podtrzymane przez Odwołującego. Izba doszła do 


przekonania,  iż  odwołanie  w  zakresie,  w  jakim  podlegało  rozpoznaniu,  miało  na  celu 

przekonanie  Izby  o  potrzebie  innego  podjeścia  do  sposobu  opis  przedmiotu  zamówienia. 

Zamawiający  na  rozprawie  podkreślał,  iż  celem  postępowania  jest  uzyskanie  ostatecznej 

dokumentacji  projektowej  na  podstawie,  której  będą  następnie  prowadzone  prace,  co 

wcześniej  będzie  wymagało  przeprowadzenia  postępowania  na  wykonawcę  robót 

budowlanych.  Dla  Zamawiającego  znaczenie  miało  uzyskanie  wszystkich  niezbędnych 

decyzji  i  uzgodnień,  co  stanowi  wporst  przedmiot  świadczenia  objęty  umową.  Stąd 

Zamawiający w odniesieniu tak do terminu zakońćzenia fazy I, jak i objętych tą fazą prac nad 

dokumentacją  geodezyjną  i  geologiczno-inżynierską,  nie  określił  konkretnych  etapów 

poszczególnych prac i ich powiązań, wskazując jedynie na rodzaj obowiązków wykonawcy. 

Odwołujący  wskazując  na  niejednoznaczność  opisu  przedmiotu  zamówienia  oraz  brak 

zapewnienia  równowagi  stron  kontraktu  kwestionował  podejście  Zamawiającego,  który 

określając  termin  zakończenia  fazy  I  nie  uwzględniał  istniejących  powiązań  i  zależności 

poszczególnych elementów prac, co miało czynić niemożliwym dochowanie terminu 610 dni 

liczonego  od  dnia  zawarcia  umowy.  Na  rozprawie  Zamawiający  oświadczył,  iż  dokonał 

modyfikacji  zapisów  swz  w  ten  sposób,  iż  uwzględnił  w  HRF  możliwość  opóźnień  w 

uzyskaniu ostatecznych decyzj

i i pozwoleń w sytuacji wnoszenia odwołań. 

Z  wyjaśnień  Zamawiającego,  co  do  których  Odwołujący  nie  zgłosił  zastrzeżeń  wynika,  iż 

podany  w  harmonogramie  czas  uwzględnia  policzone  przez  Zamawiającego  terminy 

administracyjne  wynikające  z  K.p.a.  (45  dni  +  14  dni  na  uprawomocnienie  się  decyzji).  W 

sytuacji, gdyby były składane odwołania Zamawiający przewidział możliwość wprowadzenia 

zmian do umowy przez jej aneksowanie (§ 20 ust. 1 pkt 2 lit. c). W sytuacji, gdy nie jest to 

zawinione przez wykonawcę, możliwa będzie zmiana do umowy. 

Izba oddaliła odwołanie w tym zakresie uznając wnioski o rzekomym naruszeniu Ustawy za 

niezasadne. 

Odwołujący  dążył  do  zmiany  sposobu  ustalenia  terminów  wykonania 

poszczególnych etapów prac, tak aby uwzględniały one wzajemne powiązania, jednocześnie 

nie  wykazał,  aby  określony  w  swz  termin  610  dni  liczony  od  dnia  zawarica  umowy  był 

terminem  nierealnym  i  uniemożliwiał  wykonanie  umowy  z  przyczyn  przez  niego 

niezawionownych. 

Wydłużenie  procedury  uzyskania  decyzji  do  czego  prowadzi  wniesienie 

odwołania,  nie  jest  taką  podstawą,  a  Zamawiający  na  rozprawie  wskazał,  iż  takie  sytuacje 

stanowią podstawę do aneksowania umowy, co zostało wskazane w § 20.1 pkt 2 lit. c wzoru 

umowy.  Odwołujący  nie  wykazała  również,  aby  czas  na  uzyskanie  certyfiktu  (120  dni)  był 

nierealny  i  nie  pozwalał  na  przeprowadzenie  procesu  certyfikacji.  Ponieważ  nie  można 

wskazać w jakim stopniu zapis ten faktycznie miałby czynić niejasnym termin na wykonanie 

tej  części  świadczenia,  Izba  uznała,  iż  nie  ma  podstaw  do  stwierdzenia,  iż  narusza  on 

przepisy  ustawy. 

Ponadto  Izba  uznała,  iż  określenie  osi  czasu  bez  narzucania  sztywnych 


terminów  dla  poszczególnych  etapów  może  być  dla  wykonawców  korzystne  w  tym 

znaczeniu, iż nie będą związani narzucownymi wprost terminami cząstkowymi, a tym samym 

będą  mieli  większe  swobodę  w  organizacji  czasu  pracy.  Odwołujący  wnioskując  o  zmianę 

postanowień  swz  jednocześnie  przedstawił  własną  propozycję  zmiany  etapowania  prac, 

polegająca  na  rozbiciu  poszczególnych  czynności,  za  które  miałby  Zamawiający  zapłacić. 

Izba  przychyliła  się  do  wniosków  Zamawiającego,  iż  propozycja  ta  nie  ma  innego 

uzasadnienia, niż uzyskanie przez wykonawcę wcześniej płatności, co nie odpowiada celom 

Zamawiającego, który nie jest zainteresowany uzyskaniem opracowań, ale doprowadzeniem 

do  osiągnięcia  celu  inwestycji.  Ponownie  należy  wskazać,  iż  Odwołujący  nie  wykazał  w 

odwołaniu, aby terminy wskazane przez Zamawiającego były niemożliwe do dotrzymania, jak 

również nie wykazał, aby etapowanie było nieprawidłowe, co prowadziło do jego oddalenia. 

Kolejną  podstawą  faktyczną  zarzutów  były  postanowienia  z  pkt  1.3.10  OPZ,  dotyczące 

weryfikacji zidentyfikowanej przez Zamawiającego infrastruktury PKP i obcej oraz uzyskania 

niezbędnych  informacji  i  zidentyfikowania  przebiegu  wszystkich  pozostałych  kolizji 

wynikających  z  projektowanej  technologii  robót.  Zastrzeżenia  Odwołującego  dotyczą 

obowiązku w zakresie uzyskania niezbędnych informacji i zidentyfikowania wszystkich kolizji. 

Odwołujący wniósł o zastąpienie części postanowień w tym elemencie zapisem dotyczącym 

obowiązku  weryfikacji  infrastruktury:  „w  drodze  pomiaru  bezpośredniego  infrastruktury 

naziemnej  oraz  analizy  materiałów  pozyskanych  z  ośrodków  geodezyjnych  oraz  wywiadów 

branżowych”.  W  uzasadnieniu  Odwołujący  wskazał,  iż  wykonawca  nie  jest  w  stanie 

zidentyfikować  na  etapie  prac  projektowych  wszystkich  kolizji  bez  wykonania  przekopów 

kontrolnych. 

Oddalając  zarzuty  Izba  miała  na  uwadze,  iż  jednym  z  obowiązków  wykonawcy  prac 

projektowych  wskazanym  w  pkt  1.3.2  lit  o)  jest 

usunięcie  kolizji  z  sieciami  wynikających  z 

przyjętej  przez  Wykonawcę  prac  projektowych  technologii  robót.  Ponadto  Izba  uznała,  iż 

stanowiska stron były zgodne co do rozumienia zakresu czynności, jakie mogą być udziałem 

projektanta  na  etapie  projektowania.  Zamawiający  na  rozprawie  wyjaśnił,  iż  nie  jest  jego 

oczekiwaniem,  aby  na  tym  etapie  wykonawca 

wykonywał  przekopy  kontrolne  w  celu 

ustalenia  ewentualnych  kolizji.  Jego  wyjaśnienia  korespondowały  z  argumentami 

Odwołującego i Przystępującego, w których podnosili, iż na etapie projektowym geodeta nie 

może ustalić, na jakim odcinku, w którym miejscu taki przekop miałby sens, gdyż jest to etap 

służący  przygotowaniu  mapy  dla  celów  projektowych.  Zgodnie  z  prawem  geodezyjnym,  do 

naniesienia  na  mapie,  np.  kabli  konieczne  jest  dokonanie  wyk

opu  na  miejscu  i  nie  można 

zgłosić  tego  elementu,  np.  w  oparciu  o  pomiar  georadarowy.  Zgodnie  z  wyjaśnieniami 

Przystępującego  wszelkie  prace  dokonywane  są  na  podstawie  zasobów  pozyskanych  z 

geodezji,  a  następnie  konsultowane  jeszcze  z  gestorem  w  celu  potwierdzenia,  czy  stan 


wynikający z dokumentów nie uległ zmianie, co pozwala ewentualnie nanieść na dokumenty 

pewne  przeszkody,  który  w  ten  sposób  zostaną  potwierdzone  przez  gestora,  aby  je 

następnie  ominąć  na  etapie  projektowym.  Jest  to  elementem  wywiadu  branżowego,  co 

zostało zaproponowane w propozycji zmiany postanowienia i zostało również uwzględnione 

w  OPZ,  w  którym  Zamawiający  odnosił  się również  do  konieczności  dokonania  uzgodnień. 

Obie  strony  sporu  zgodnie  wyjaśniały,  jakie  są  możliwe  do  wykorzystania  na  etapie 

projektowym  środki  (np.  drony,  zdjęcia  satelitarne),  pozwalające  zweryfikować  aktualność 

danych  znajdujących  się  w  zasobach  geodezyjnych.  Powyższe  wskazuje  na  świadomość 

powszechności  sytuacji  braku  zgodności  danych  ujawnionych  w  rejestrach  ze  stanem 

faktycznym  infrastruktury,  co  wynika  z  zaniedbań  obowiązków  spoczywających  na 

gestorach/właścicielach nieruchomości, czy też sieci. 

W  ocenie  Izby,  opis  z  pkt  1.3.10.  OPZ  wymagał  co  najwyżej  zadania  pytania 

Zamawiającemu,  gdyż  z  wypowiedzi  obu  stron  wynika,  iż  w  ten  sam  sposób  identyfikują 

prace  realizowane  w  związku  z  koniecznością  ustalenia  możliwych  kolizji.  Konieczność 

wykonania przekopów kontrolnych nie jest wymagana na etapie projektowym, gdyż wykonuje 

się  je  w  miejscu,  w  którym  już  są  zaprojektowane  elementy  infrastruktury  celem 

sprawdzenia,  czy  nie  występują  jakieś  przeszkody.  Natomiast  na  etapie  projektowym 

geodeta  nie  może  ustalić,  na  jakim  odcinku,  w  którym  miejscu  taki  przekop  miałby  sens. 

Ograniczenie  analiz  wyłącznie  do  zasobów  pozyskanych  z  geodezji,  wymaga  dalszych 

konsultacji  z  gestorem  w  celu  potwierdzenia,  czy  stan  wynikający  z  dokumentów  nie  uległ 

zmianie,  co  pozwala  ewentualnie  nanieść  na  dokumenty  pewne  przeszkody,  który  w  ten 

sposób  zostaną  potwierdzone  przez  gestora,  aby  je  następnie  ominąć  na  etapie 

projektowym.  Jest  to  elementem  wywiadu  branżowego,  co  zostało  przez  Zamawiającego 

ujęte w opisie. Ograniczenie wykonania obowiązku analizy stanu infrastruktury wyłącznie do 

materiałów  znajdujących  się  w  ośrodkach  geodezyjnych,  prowadziłoby  do  ryzyka  błędnego 

wytyczenia  obiektów  infrastruktury,  co  miałoby  wprost  przełożenie  na  problemy  w  realizacji 

prac  budowlanych.  Zamawiający  oczekuje  od  wykonawcy  podjęcia  większych  starań,  niż 

tylko  uzyskanie  danych  z  zasobów  geodezji.  Wykonawca  powinien  również  zweryfikować 

stan na miejscu i dokonać ewentualnych uzgodnień, co może ograniczyć to ryzyko i znajduje 

obiektywne uzasadnienie w potrzebach Zamawiającego.  

Ostatnią  podstawą  zarzutów  jest  brak  opisu  pozwalającego  rozliczyć  prace  związane  z 

dokume

ntacją geodezyjną oraz dokumentacją geologiczno-inżynierską. Bez szczegółowego 

rozliczenia  zakresu  prac  (ilość  odwiertów,  zakres  badań),  jakie  wymagać  będzie 

sprawdzenie gruntów, ceny ofert, zdaniem Odwołującego, mogą w tym elemencie znacząco 

się różnić.  


Do  odpowiedzi  na  odwołanie  Zamawiający  załączył  instrukcję IGO  –  zawierającą  wytyczne 

badań  podłoża  gruntowego  dla  potrzeb  budowy  i  modernizacji  infrastruktury  kolejowej. 

Zawiera  ona,  w  szczególności  w  §  9  i  §  10  opis  obowiązków  w  ramach  etapu  projektu 

bu

dowlanego i wykonawczego. Ponadto w § 16 przedstawiono szczegółowy opis wykonania 

badania  linii  kolejowej.  Są  to  szczegółowe  wytyczne,  które  zdaniem  Zamawiającego, 

pozwalają  wykonawcom  na  określenie  ceny  ryczałtowej  za  projekt.  Ponadto,  elementem 

dokumenta

cji są archiwalne wyniki badań geologicznych. 

Odwołujący  przyznał  w  swojej  wypowiedzi,  iż  na  podstawie  dołączonych  materiałów 

wykonawca  będzie  w  stanie  oszacować  zakres  prac  wskazując,  iż  Wykonawcy  będą  musi 

oszacować  ilość  badań  na  podstawie  IGO  tak  aby  uwzględnić  w  cenie  oferty  ryczałtowej 

koszt  tych  prac. 

Następnie  wskazał,  iż  Zamawiający  przy  obecnych  zapisach  nie  będzie 

wiedział, jak wykonawcy oszacowali koszty (jaką ilość badań), a tym samym nie będzie miał 

możliwości porównania ofert. Satysfakcjonującym dla Odwołującego byłyby zapisy, w których 

Zamawiający  określiłby  minimalną  ilość  badań  i  ich  rodzaj,  przewidując  jednocześnie 

rozliczenie  większej  ilości  tych  badań  na  podstawie  stawek  jednostkowych  określanych  w 

ofercie. 

Oddalając  odwołanie  w  tej  części  zarzutów  Izba  uznała,  iż  zmiana  rozliczenia  prac  w 

zakresie  dokumentacji  projektowej  nie  miała  znaczenia  dla  ustalenia  samego  zakresu  tych 

prac.  Przedstawiona  instrukcja  IGO,  która  jest  dokumentem  uniwersalnym  i  stosowanym 

przez  Zamawiającego  w  różnych  projektach  dotyczących  linii  kolejowych  zawiera 

szczegółowy  opis  sposobu  wykonania  badania.  Wytyczne  oczywiście  wymagają 

odpowiedniego przeniesienia na daną inwestycję, co spoczywa po stronie wykonawcy, który 

dokonuje ich wyceny  w ofercie.  Obawy Odwołującego  o brak  porównywalności  ofert  w tym 

elemencie,  w  ocenie  Izby  nie  miały  podstawy  w  niejasności  postanowień  swz.  Propozycja 

Odwołującego  może  sprzyjać  większej  przejrzystości  kalkulacji  ofert,  jednak  nie  zmienia 

opisu przedmiotu zamówienia. Ewentualne wątpliwości co do kalkulacji tego elementu prac w 

ofertach mogą być przedmiotem wyjaśnień w toku badania ofert.  

W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji. 


kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie przepisów § 8 ust. 2 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania 

wpis wniesion

y przez Odwołującego w wysokości 15.000,00 zł. oraz koszty poniesione przez 

Zamawiającego  w  związku  z  dojazdem  pełnomocników  na  rozprawę  oraz  opłatą  skarbową 

od pełnomocnictwa w łącznej wysokości 625,75 zł i obciążyła nimi Odwołującego. 

Przewodniczący: ………………………. 

Członkowie:         ………………………. 

……………………….