Sygn. akt: KIO 1097/21
WYROK
z dnia 24 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Izabela Niedziałek-Bujak
Katarzyna Odrzywolska
Robert Skrzeszewski
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 maja 2021 r.
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31 marca 2021 r. przez Odwołującego – Związek
Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów, ul. Bobrowiecka 8, 00-728 Warszawa w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka
Akcyjna, ul. Targowa 74, 03-
734 Warszawa w imieniu, którego postępowanie prowadzi
Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski
przy udziale
Wykonawcy
– IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością, Al. Zwycięstwa 245/7, 81-525 Gdynia, zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego
Wykonawcy
– Multiconsult Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul.
Bonifraterska 17, 00-203 W
arszawa zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Odwołującego
orzeka:
Oddala odwołanie i:
2.1 z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr.
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 625 zł 75 gr (słownie: sześćset dwadzieścia
pięć złotych siedemdziesiąt pięć groszy) tytułem dojazdu oraz opłaty skarbowej;
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 625 zł 75 gr (słownie:
sz
eśćset dwadzieścia pięć złotych siedemdziesiąt pięć groszy) tytułem zwrotu
kosztów strony poniesionych w związku z dojazdem pełnomocnika na posiedzenie
oraz opłatą skarbową od pełnomocnictwa.
Stosownie do art.
580 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo Zamówień
Publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
C
złonkowie:
………………………………
………………………………
Sygn. akt: KIO 1097/21
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zamawiającego –
PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski dla zadania – „Opracowanie
dokumentacji projektowej dla szlaku Księginice – Brzeg Dolny wraz z nadzorem autorskim”
realizowanego w ramach projektu pn: „Prace na linii kolejowej C-E 59 na odcinku Wrocław
Brochów / Grabiszyn – Głogów” (nr 9090/IREZA4DZ/067540/1762/21/P), ogłoszonym w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 2 kwietnia 2021 r. 2021/S 065-169269,
wobec
czynności opisu przedmiotu zamówienia w tym klauzul przyszłej umowy, wniesione
zostało w 12 kwietnia 2021 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie Związku
Ogólnopolskich Projektantów i Inżynierów w Warszawie (sygn. akt KIO 1097/21) – podmiotu
wpisanego na listę organizacji uprawnionych do wnoszenia środków ochrony prawnej
prowadzonej przez Prezesa UZP, o której mowa art. 469 pkt 15 Pzp.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie polegające na:
sformułowaniu istotnych warunków umowy w sposób naruszający równowagę stron,
zasadę swobody kontraktowania, właściwość (naturę) stosunku zobowiązaniowego,
powszechnie obowiązujące przepisy prawa i ustalone zwyczaje, w sposób prowadzący
do nadużycia pozycji dominującej Zamawiającego;
zaniechanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny, zrozumiały i
wyczerpujący, uwzględniający wszystkie okoliczności wymagane dla należytej wyceny
przedm
iotu zamówienia i złożenia porównywalnych ofert oraz w sposób nieutrudniający
uczciwej konkurencji.
Powyższe prowadzić ma do naruszenia przepisów Ustawy:
1) art. 16 Pzp w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 4 Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 i 4 Pzpw zw. z art. 8
ust. 1 Pzp w zw. z art. 456 ust. 1 i 3 Pzp w zw. z art. 455 ust. 1 pkt 1 Pzp w zw. z art. 3 i
art. 353
kodeksu cywilnego przez zaniechanie
dokonania opisu przedmiotu zamówienia
w sposób jednoznaczny i wyczerpujący za pomocą dostatecznie dokładnych i
zrozumiałych określeń, przy uwzględnieniu wszystkich wymagań i okoliczności
mogących mieć wpływ na sporządzenie i kalkulację oferty, co narusza równowagę stron,
w tym równowagę ekonomiczną oraz ogranicza krąg wykonawców zdolnych do realizacji
zamówienia;
2) art. 16 Pzp w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 20 Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 i art. 353
kodeksu cywilnego przez skonstruowanie istotnych postanowień Umowy wskazanych w
Tabeli nr 1 w sposób, który powoduje – nieuzasadnione potrzebami Zamawiającego –
uprzywilejowanie
pozycji Zamawiającego i naruszenie zasady równowagi stron stosunku
zobowiązaniowego, co pozostaje w sprzeczności z zasadami współżycia społecznego,
godzi w naturę stosunku prawnego, naruszając tym samym równowagę kontraktową
stron oraz stanowi nadużycie przez Zamawiającego przysługującego mu prawa
podmiotowego do ukształtowania istotnych postanowień umownych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu dokonania
modyfikacji treści siwz w sposób opisany w załączniku nr 1 – Tabeli nr 1, stanowiącym
integralną część odwołania.
Zamawiający na posiedzeniu przed otwarciem rozprawy złożył odpowiedź na odwołanie, w
której uwzględnił w części zarzuty i dokonał jednocześnie modyfikacji części postanowień
siwz. Zamawiający uwzględnił zarzut dotyczący postanowień §. 6 ust. 3 pkt 2 lit. b umowy, §
11 ust. 1 pkt 7 umowy, § 20 ust. 1 pkt 6 umowy, w zakresie dotyczących zmian HRF w
sposób uwzględniający okresy na ewentualne odwołania, itp. oraz pkt 3.1 ppkt 2 lit. b str. 26
OPZ. W pozostałym zakresie wniósł o oddalenie odwołania.
Odwołujący, po analizie stanowiska Zamawiającego, podtrzymał zarzuty z zał. nr 1 do
odwołania z pozycji:
- nr
5, tj. dot. zał. nr 2 do umowy Harmonogram Rzeczowo-Finansowy (HRF);
- nr
6 w całości, tj. dot. str. 18 OPZ, pkt 1.3.10;
nr 10, tj. załącznik do OPZ i dodanie załączników nr 8 i 9.
W pozostałym zakresie, którego Zamawiający nie uwzględnił, Odwołujący wycofał
odwołanie.
Uzasadnienie faktyczne i prawne zarzutów podtrzymanych przez Odwołującego.
W zakresie podtrzy
manych zarzutów Odwołujący prezentował ogólne stanowisko i
argumenty mające wskazywać na zasadność zarzutów, które prowadzą do stwierdzenia, iż
Zamawiający w sposób niedostateczny opisał wymagania, co uniemożliwia skalkulowanie
cen w sposób porównywalny, a tym samym prowadzić ma do naruszenia wytycznych dla
opisu przedmiotu zamówienia (w tym art. 99 ust. 1 i 4 Ustawy), jak również narusza
równowagę kontraktową stron przez wprowadzenie klauzul umownych.
Odnosząc się natomiast szczegółowo do wskazanych powyżej postanowień siwz
Odwołujący w tabeli nr 1 stanowiącej załącznik i integralną część odwołania argumentował
podstawę zarzutów i żądań w następujący sposób.
W odniesieniu do pkt 5 tabeli Odwołujący zaproponował nową treść załącznika nr 2 HRF,
prezentując odmienny od przyjętego przez Zamawiającego sposób określenia terminów
wykonania prac. W ocenie Odwołującego aktualna treść HRF czyni, iż nie jest on możliwy do
zrealizowania gdyż zawiera błędne założenia lub wprowadza „sztywne” terminy tam gdzie
termin nie j
est zależny od wykonawcy (np. uzyskania ostatecznej decyzji administracyjnej,
czy też certyfikatu weryfikacji WE). Odwołujący wskazał na przykład innego postępowania
Zamawiającego, w którym terminy te nie zostały określone w HRF (linia kolejowa E75
odcinek
Ełk-Traszki). Podstawowym błędem Zamawiającego jest założenie, że wszystkie
terminy są liczone od dnia podpisania umowy, podczas gdy prace są od siebie zależne i
mogą być przeprowadzona po odbiorze projektu budowlanego, czy KPP lub po sporządzeniu
projekt
u podziałów działek. Wykonawca musi zatem liczyć się, iż prac tych w terminie nie
wykona
, jak również z karami umownymi. Ponadto, w ocenie Odwołującego odrębnej
wycenie powinny podlegać prace nad dokumentacją geodezyjną i geologiczno-inżynierską
(opisane w dalszym zarzucie)
. Obecne zapisy prowadzić mają do naruszeń Ustawy
opisanych w pkt 1 i 2 odwołania (powyżej).
W pkt 6 tabeli Odwołujący odniósł się do opisu z pkt 1.3.10 OPZ, dotyczącego weryfikacji
zidentyfikowanej przez Zamawiającego infrastruktury PKP i obcej oraz uzyskania
niezbędnych informacji i zidentyfikowania przebiegu wszystkich pozostałych kolizji
wynikających z projektowanej technologii robót. Zastrzeżenia Odwołującego dotyczą
obowiązku w zakresie uzyskania niezbędnych informacji i zidentyfikowania wszystkich kolizji.
Odwołujący wniósł o zastąpienie części postanowień w tym elemencie zapisem dotyczącym
obowiązku weryfikacji infrastruktury: „w drodze pomiaru bezpośredniego infrastruktury
naziemnej oraz analizy materiałów pozyskanych z ośrodków geodezyjnych oraz wywiadów
branżowych”. W uzasadnieniu Odwołujący wskazał, iż wykonawca nie jest w stanie
zidentyfikować na etapie prac projektowych wszystkich kolizji bez wykonania przekopów
kontrolnych. Na etapie prac projektowych identyfikacja kolizji
możliwa jest jedynie na
podstawie danych pozyskanych z ośrodków geodezyjnych oraz wywiadów branżowych.
Odwołujący wskazał również na obowiązki inwestora wynikające z przepisów art. 57 ust. 1
pkt 1 Prawa budowlanego związane z koniecznością przedłożenia dokumentacji
geodezyjnej, o jakiej mowa w art. 2 pkt 7b Prawa geodezyjnego i kartograficznego. Z
przepisów prawa wynika, iż mapa do celów projektowych to opracowanie kartograficzne
wykonane z wykorzystaniem wyników pomiarów geodezyjnych i materiałów państwowego
zasobu geodezyjnego i kartograficznego, zawierające elementy stanowiące treść mapy
zasadniczej. Zatem to materiały pozyskane w ośrodkach geodezyjnych powinny być dla
wykonawcy punktem odniesienia w przypadku identyfikacji wszystkich kolizji. Wykonawca
n
ie może ponosić odpowiedzialności za brak wykonania obowiązków właścicieli sieci i
budowli w zakresie aktualizacji w zasobach danych elementów uzbrojenia.
W pkt 10 tabeli Odwołujący wskazał na potrzebę włączenia do dokumentacji postępowania
dwóch dodatkowych załączników, tj. Tabeli Elementów Rozliczeniowych (TER) dla
dokumentacji geodezyjnej oraz TER dla dokumentacji geologiczno-
inżynierskiej. W
dokumentacji tej Zamawiający zamieścić miałby ilości badań, sondowań, wierceń, liczbę ha
map do pozyskania itp.,
potrzebnych do wykonania zamówienia, co pozwoliłoby
wykonawcom na wskazanie cen jednostkowych,
po jakich będzie możliwe rozliczenie
rzeczywiście wykonanych prac. Aktualnie Zamawiający wymaga uwzględnienia ceny za
dokumentację geodezyjną i geologiczno-inżynierską w cenie ryczałtowej za całe
zamówienie, chociaż nie jest znana zakładana ilość prac. Prowadzić miałoby to do
rozbieżności w wycenie przez poszczególnych wykonawców, co w innych postępowaniach
prowadziło do znacznych różnic w cenach. Analiza OPZ ma wskazywać, iż w odniesieniu do
dokumentacji geodezyjnej i geologiczno-
inżynierskiej opis przedmiotu zamówienia
sprowadza się do wskazania konieczności wykonania szeregu prac (pkt 2.2 OPZ, 4.3.5 OPZ,
4.3.8 OPZ). Informacje te jako zbyt ogólne, nie wystarczają do ustalenia niezbędnego
nakładu pracy. Obecne zapisy prowadzić mają do naruszeń Ustawy opisanych w pkt 1 i 2
odwołania (powyżej).
Do postępowania odwoławczego przystąpili po stronie Odwołującego wykonawcy: IDOM
Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni oraz Multiconsult Polska
Sp
. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Stanowisko Izby.
Do rozpoznania
zarzutów w odwołaniu zastosowanie znajdowały przepisy ustawy Prawo
zamówień publicznych obowiązującej w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia, tj. ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz.
, zwana dalej „Ustawą”.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba w pierwszej kolejności zobowiązana była do
oceny wypełnienia przesłanek z art. 505 ust. 1 Ustawy, tj. istnienia po stronie Odwołującego
interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia przez Niego szkody w wyniku
kwestionowanych czynności Zamawiającego. Ponieważ Odwołujący jest podmiotem
wpisanym na listę podmiotów uprawnionych do wnoszenia środków ochrony prawnej w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, o uzyskanie które faktycznie się nie
ubiega, oceny istnienia przesłanek z art. 505 ust. 1 Ustawy należy dokonać z
uwzględnieniem odmiennej sytuacji prawnej tego podmiotu. W przypadku wykonawców, to
fakt ubiegania się o zamówienie, jak i sam status stanowi element badania przy spełnieniu
przesłanek z art. 505 ust. 1 Ustawy. Nie ma to znaczenia dla oceny sytuacji podmiotu, który
z racji działalności statutowej realizuje cele związane z wspieraniem przedsiębiorców, co w
przypadku procedury przetargowej odbywa się przez kontrolę prawidłowości działań
zamawiających. W interesie tego podmiotu pozostaje podejmowanie kroków prawnych, co
pozwala na realizację celów statutowych tego podmiotu, co zostało zasadniczo przesądzone
przez dokonanie wpisu na listę Prezesa UZP.
W świetle powyższego Izba uznała, że spełnione zostały przesłanki materialno-prawe do
merytorycznego rozpoznania odwołania.
W oparciu o przedłożoną dokumentację postępowania Izba ustaliła okoliczności faktyczne
istotne z punktu widzenia zarzutów.
Zamawiający prowadzi postępowanie w celu udzielenia zamówienia na prace projektowe dla
inwestycji kolejowej, których zakres opisany został kodami CPV dla: usług inżynierii
projektowej w zakresie inżynierii lądowej i wodnej (71322000-1), usługi projektowania
mostów (71322300-4), usługi nadzoru budowlanego (71520000-9).
Okres realizacji zamówienia został określony z uwzględnieniem podziału obowiązków na
dwie fazy: faza I
– realizowana w terminie 610 dni od dnia zawarcia umowy; faza II –
realizowana w terminie 730 dni od daty podpisania umowy z wykonawcą robót budowlanych.
Pomiędzy fazą I i II Zamawiający przewidział okres 182 dni dla przeprowadzenia procedury
przetargowej (SWZ, Tom I
– IDW, pkt 3). W harmonogramie rzeczowo-finansowym,
stanowiącym załącznik nr 2 do umowy, faza I opisana została dla poszczególnych etapów
prac projektowych ze wskazaniem
„%” udziału ich wartości w wynagrodzeniu, czasem
wykonania w dniach kalendarzowych oraz początkiem liczenia terminu. Wszystkie terminy
określone dla tej fazy rozpoczynają bieg od dnia podpisania umowy, dotyczy to również
Uzyska
nia uzgodnień i decyzji administracyjno-prawnych oraz ostatecznego pozwolenia na
budowę, gdzie Zamawiający wskazał termin 610 dni (poz. 7).
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia znajduje się w Tomie II SWZ. Zawiera on m.in.
informacje o projekcie, w tym
opis stanu istniejącego (pkt 1.3.4), opis warunków
geologicznych (pkt 1.3.7), opis warunków geotechnicznych obiektów inżynierskich (pkt
1.3.8). Załącznikiem do OPZ są m.in. archiwalne wyniki badań geotechnicznych (karty
otworów, karty sondowań dynamicznych, sondowania CPTU).
Jednym z elementów prac projektowych wskazanym w pkt 1.3.2 lit o) jest usunięcie kolizji z
sieciami wynikających z przyjętej przez Wykonawcę prac projektowych technologii robót.
Mając na uwadze powyższe odwołanie podlegało oddaleniu.
Na wstępie nalezy poczynić uwagę natruy ogólnej, do jakiej skłania analiza uzasadnienia
zarzutów, w zakresie w jakim zostały one podtrzymane przez Odwołującego. Izba doszła do
przekonania, iż odwołanie w zakresie, w jakim podlegało rozpoznaniu, miało na celu
przekonanie Izby o potrzebie innego podjeścia do sposobu opis przedmiotu zamówienia.
Zamawiający na rozprawie podkreślał, iż celem postępowania jest uzyskanie ostatecznej
dokumentacji projektowej na podstawie, której będą następnie prowadzone prace, co
wcześniej będzie wymagało przeprowadzenia postępowania na wykonawcę robót
budowlanych. Dla Zamawiającego znaczenie miało uzyskanie wszystkich niezbędnych
decyzji i uzgodnień, co stanowi wporst przedmiot świadczenia objęty umową. Stąd
Zamawiający w odniesieniu tak do terminu zakońćzenia fazy I, jak i objętych tą fazą prac nad
dokumentacją geodezyjną i geologiczno-inżynierską, nie określił konkretnych etapów
poszczególnych prac i ich powiązań, wskazując jedynie na rodzaj obowiązków wykonawcy.
Odwołujący wskazując na niejednoznaczność opisu przedmiotu zamówienia oraz brak
zapewnienia równowagi stron kontraktu kwestionował podejście Zamawiającego, który
określając termin zakończenia fazy I nie uwzględniał istniejących powiązań i zależności
poszczególnych elementów prac, co miało czynić niemożliwym dochowanie terminu 610 dni
liczonego od dnia zawarcia umowy. Na rozprawie Zamawiający oświadczył, iż dokonał
modyfikacji zapisów swz w ten sposób, iż uwzględnił w HRF możliwość opóźnień w
uzyskaniu ostatecznych decyzj
i i pozwoleń w sytuacji wnoszenia odwołań.
Z wyjaśnień Zamawiającego, co do których Odwołujący nie zgłosił zastrzeżeń wynika, iż
podany w harmonogramie czas uwzględnia policzone przez Zamawiającego terminy
administracyjne wynikające z K.p.a. (45 dni + 14 dni na uprawomocnienie się decyzji). W
sytuacji, gdyby były składane odwołania Zamawiający przewidział możliwość wprowadzenia
zmian do umowy przez jej aneksowanie (§ 20 ust. 1 pkt 2 lit. c). W sytuacji, gdy nie jest to
zawinione przez wykonawcę, możliwa będzie zmiana do umowy.
Izba oddaliła odwołanie w tym zakresie uznając wnioski o rzekomym naruszeniu Ustawy za
niezasadne.
Odwołujący dążył do zmiany sposobu ustalenia terminów wykonania
poszczególnych etapów prac, tak aby uwzględniały one wzajemne powiązania, jednocześnie
nie wykazał, aby określony w swz termin 610 dni liczony od dnia zawarica umowy był
terminem nierealnym i uniemożliwiał wykonanie umowy z przyczyn przez niego
niezawionownych.
Wydłużenie procedury uzyskania decyzji do czego prowadzi wniesienie
odwołania, nie jest taką podstawą, a Zamawiający na rozprawie wskazał, iż takie sytuacje
stanowią podstawę do aneksowania umowy, co zostało wskazane w § 20.1 pkt 2 lit. c wzoru
umowy. Odwołujący nie wykazała również, aby czas na uzyskanie certyfiktu (120 dni) był
nierealny i nie pozwalał na przeprowadzenie procesu certyfikacji. Ponieważ nie można
wskazać w jakim stopniu zapis ten faktycznie miałby czynić niejasnym termin na wykonanie
tej części świadczenia, Izba uznała, iż nie ma podstaw do stwierdzenia, iż narusza on
przepisy ustawy.
Ponadto Izba uznała, iż określenie osi czasu bez narzucania sztywnych
terminów dla poszczególnych etapów może być dla wykonawców korzystne w tym
znaczeniu, iż nie będą związani narzucownymi wprost terminami cząstkowymi, a tym samym
będą mieli większe swobodę w organizacji czasu pracy. Odwołujący wnioskując o zmianę
postanowień swz jednocześnie przedstawił własną propozycję zmiany etapowania prac,
polegająca na rozbiciu poszczególnych czynności, za które miałby Zamawiający zapłacić.
Izba przychyliła się do wniosków Zamawiającego, iż propozycja ta nie ma innego
uzasadnienia, niż uzyskanie przez wykonawcę wcześniej płatności, co nie odpowiada celom
Zamawiającego, który nie jest zainteresowany uzyskaniem opracowań, ale doprowadzeniem
do osiągnięcia celu inwestycji. Ponownie należy wskazać, iż Odwołujący nie wykazał w
odwołaniu, aby terminy wskazane przez Zamawiającego były niemożliwe do dotrzymania, jak
również nie wykazał, aby etapowanie było nieprawidłowe, co prowadziło do jego oddalenia.
Kolejną podstawą faktyczną zarzutów były postanowienia z pkt 1.3.10 OPZ, dotyczące
weryfikacji zidentyfikowanej przez Zamawiającego infrastruktury PKP i obcej oraz uzyskania
niezbędnych informacji i zidentyfikowania przebiegu wszystkich pozostałych kolizji
wynikających z projektowanej technologii robót. Zastrzeżenia Odwołującego dotyczą
obowiązku w zakresie uzyskania niezbędnych informacji i zidentyfikowania wszystkich kolizji.
Odwołujący wniósł o zastąpienie części postanowień w tym elemencie zapisem dotyczącym
obowiązku weryfikacji infrastruktury: „w drodze pomiaru bezpośredniego infrastruktury
naziemnej oraz analizy materiałów pozyskanych z ośrodków geodezyjnych oraz wywiadów
branżowych”. W uzasadnieniu Odwołujący wskazał, iż wykonawca nie jest w stanie
zidentyfikować na etapie prac projektowych wszystkich kolizji bez wykonania przekopów
kontrolnych.
Oddalając zarzuty Izba miała na uwadze, iż jednym z obowiązków wykonawcy prac
projektowych wskazanym w pkt 1.3.2 lit o) jest
usunięcie kolizji z sieciami wynikających z
przyjętej przez Wykonawcę prac projektowych technologii robót. Ponadto Izba uznała, iż
stanowiska stron były zgodne co do rozumienia zakresu czynności, jakie mogą być udziałem
projektanta na etapie projektowania. Zamawiający na rozprawie wyjaśnił, iż nie jest jego
oczekiwaniem, aby na tym etapie wykonawca
wykonywał przekopy kontrolne w celu
ustalenia ewentualnych kolizji. Jego wyjaśnienia korespondowały z argumentami
Odwołującego i Przystępującego, w których podnosili, iż na etapie projektowym geodeta nie
może ustalić, na jakim odcinku, w którym miejscu taki przekop miałby sens, gdyż jest to etap
służący przygotowaniu mapy dla celów projektowych. Zgodnie z prawem geodezyjnym, do
naniesienia na mapie, np. kabli konieczne jest dokonanie wyk
opu na miejscu i nie można
zgłosić tego elementu, np. w oparciu o pomiar georadarowy. Zgodnie z wyjaśnieniami
Przystępującego wszelkie prace dokonywane są na podstawie zasobów pozyskanych z
geodezji, a następnie konsultowane jeszcze z gestorem w celu potwierdzenia, czy stan
wynikający z dokumentów nie uległ zmianie, co pozwala ewentualnie nanieść na dokumenty
pewne przeszkody, który w ten sposób zostaną potwierdzone przez gestora, aby je
następnie ominąć na etapie projektowym. Jest to elementem wywiadu branżowego, co
zostało zaproponowane w propozycji zmiany postanowienia i zostało również uwzględnione
w OPZ, w którym Zamawiający odnosił się również do konieczności dokonania uzgodnień.
Obie strony sporu zgodnie wyjaśniały, jakie są możliwe do wykorzystania na etapie
projektowym środki (np. drony, zdjęcia satelitarne), pozwalające zweryfikować aktualność
danych znajdujących się w zasobach geodezyjnych. Powyższe wskazuje na świadomość
powszechności sytuacji braku zgodności danych ujawnionych w rejestrach ze stanem
faktycznym infrastruktury, co wynika z zaniedbań obowiązków spoczywających na
gestorach/właścicielach nieruchomości, czy też sieci.
W ocenie Izby, opis z pkt 1.3.10. OPZ wymagał co najwyżej zadania pytania
Zamawiającemu, gdyż z wypowiedzi obu stron wynika, iż w ten sam sposób identyfikują
prace realizowane w związku z koniecznością ustalenia możliwych kolizji. Konieczność
wykonania przekopów kontrolnych nie jest wymagana na etapie projektowym, gdyż wykonuje
się je w miejscu, w którym już są zaprojektowane elementy infrastruktury celem
sprawdzenia, czy nie występują jakieś przeszkody. Natomiast na etapie projektowym
geodeta nie może ustalić, na jakim odcinku, w którym miejscu taki przekop miałby sens.
Ograniczenie analiz wyłącznie do zasobów pozyskanych z geodezji, wymaga dalszych
konsultacji z gestorem w celu potwierdzenia, czy stan wynikający z dokumentów nie uległ
zmianie, co pozwala ewentualnie nanieść na dokumenty pewne przeszkody, który w ten
sposób zostaną potwierdzone przez gestora, aby je następnie ominąć na etapie
projektowym. Jest to elementem wywiadu branżowego, co zostało przez Zamawiającego
ujęte w opisie. Ograniczenie wykonania obowiązku analizy stanu infrastruktury wyłącznie do
materiałów znajdujących się w ośrodkach geodezyjnych, prowadziłoby do ryzyka błędnego
wytyczenia obiektów infrastruktury, co miałoby wprost przełożenie na problemy w realizacji
prac budowlanych. Zamawiający oczekuje od wykonawcy podjęcia większych starań, niż
tylko uzyskanie danych z zasobów geodezji. Wykonawca powinien również zweryfikować
stan na miejscu i dokonać ewentualnych uzgodnień, co może ograniczyć to ryzyko i znajduje
obiektywne uzasadnienie w potrzebach Zamawiającego.
Ostatnią podstawą zarzutów jest brak opisu pozwalającego rozliczyć prace związane z
dokume
ntacją geodezyjną oraz dokumentacją geologiczno-inżynierską. Bez szczegółowego
rozliczenia zakresu prac (ilość odwiertów, zakres badań), jakie wymagać będzie
sprawdzenie gruntów, ceny ofert, zdaniem Odwołującego, mogą w tym elemencie znacząco
się różnić.
Do odpowiedzi na odwołanie Zamawiający załączył instrukcję IGO – zawierającą wytyczne
badań podłoża gruntowego dla potrzeb budowy i modernizacji infrastruktury kolejowej.
Zawiera ona, w szczególności w § 9 i § 10 opis obowiązków w ramach etapu projektu
bu
dowlanego i wykonawczego. Ponadto w § 16 przedstawiono szczegółowy opis wykonania
badania linii kolejowej. Są to szczegółowe wytyczne, które zdaniem Zamawiającego,
pozwalają wykonawcom na określenie ceny ryczałtowej za projekt. Ponadto, elementem
dokumenta
cji są archiwalne wyniki badań geologicznych.
Odwołujący przyznał w swojej wypowiedzi, iż na podstawie dołączonych materiałów
wykonawca będzie w stanie oszacować zakres prac wskazując, iż Wykonawcy będą musi
oszacować ilość badań na podstawie IGO tak aby uwzględnić w cenie oferty ryczałtowej
koszt tych prac.
Następnie wskazał, iż Zamawiający przy obecnych zapisach nie będzie
wiedział, jak wykonawcy oszacowali koszty (jaką ilość badań), a tym samym nie będzie miał
możliwości porównania ofert. Satysfakcjonującym dla Odwołującego byłyby zapisy, w których
Zamawiający określiłby minimalną ilość badań i ich rodzaj, przewidując jednocześnie
rozliczenie większej ilości tych badań na podstawie stawek jednostkowych określanych w
ofercie.
Oddalając odwołanie w tej części zarzutów Izba uznała, iż zmiana rozliczenia prac w
zakresie dokumentacji projektowej nie miała znaczenia dla ustalenia samego zakresu tych
prac. Przedstawiona instrukcja IGO, która jest dokumentem uniwersalnym i stosowanym
przez Zamawiającego w różnych projektach dotyczących linii kolejowych zawiera
szczegółowy opis sposobu wykonania badania. Wytyczne oczywiście wymagają
odpowiedniego przeniesienia na daną inwestycję, co spoczywa po stronie wykonawcy, który
dokonuje ich wyceny w ofercie. Obawy Odwołującego o brak porównywalności ofert w tym
elemencie, w ocenie Izby nie miały podstawy w niejasności postanowień swz. Propozycja
Odwołującego może sprzyjać większej przejrzystości kalkulacji ofert, jednak nie zmienia
opisu przedmiotu zamówienia. Ewentualne wątpliwości co do kalkulacji tego elementu prac w
ofertach mogą być przedmiotem wyjaśnień w toku badania ofert.
W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie przepisów § 8 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania
wpis wniesion
y przez Odwołującego w wysokości 15.000,00 zł. oraz koszty poniesione przez
Zamawiającego w związku z dojazdem pełnomocników na rozprawę oraz opłatą skarbową
od pełnomocnictwa w łącznej wysokości 625,75 zł i obciążyła nimi Odwołującego.
Przewodniczący: ……………………….
Członkowie: ……………………….
……………………….