Sygn. akt: KIO 1095/21
POSTANOWIENIE
z dnia 25 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na posiedzeniu
z udziałem stron w dniu 25 maja 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 kwietnia 2021 r.
przez
odwołującego: Gremedig Sp. z o. o. z siedzibą w Częstochowie (ul. Teligi 21, 42-
215 Częstochowa) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Wojewódzki
Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego z siedzibą we Wrocławiu (ul. Koszarowa
149 Wrocław)
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze;
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: Gremedig Sp. z o. o. z siedzibą w Częstochowie (ul. Teligi 21, 42-215
Częstochowa) kwoty 7. 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy) uiszczonej przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust.
1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt KIO 1095/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w piśmie z dnia 6 kwietnia 2021 r. w postępowaniu
prowadzonym przez Zamawiającego: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J.
Gromkowsk
iego z siedzibą we Wrocławiu w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019r. poz. 1843
ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP]
w przedmiocie zamówienia publicznego na:
„Usługę transportu sanitarnego T i Z” - zadanie nr 2.
Nr ref.: PN 77/20.
Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w BZP w dniu 30 grudnia 2020 r. Nr 776265-N-2020.
Wnoszący odwołanie wykonawca (Odwołujący) - Gremedig Sp. z o. o. z siedzibą w
Częstochowie zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy Pzp:
art. 226 ust. 1 pkt 4) PZP poprzez nieodrzucenie oferty Wykonawcy, pomimo że oferta
Wykonawcy jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów, tj. kodeksu cywilnego,
gdyż dotyczy świadczenia niemożliwego;
art. 226 ust. 1 pkt 7) PZP poprzez nieodrzucenie oferty Wykonawcy, pomimo że oferta
Wykonawcy została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
3. art. 16 pkt 1) PZP i art. 3 ust. 1 oraz 15 ust. 2 pkt 1) ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej "uznktl) poprzez pośrednie utrudnienie dostępu
do rynku innym wykonawcom, w tym Odwołującemu, z powodu zaakceptowania przez
Zamawiającego na podstawie oferty Wykonawcy prawidłowości zaoferowania
świadczenia niemożliwego oraz zaakceptowanie działania Wykonawcy sprzecznego z
dobrymi obyczajami, naruszającego interes innego przedsiębiorcy;
art. 16 pkt 1) PZP poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty podlegającej odrzuceniu i
zaniechanie przeprowadzenia procedury badania ofert w sposób gwarantujący
zachowanie zasady równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji;
Wskazał, że powyższe (…) powoduje naruszenie interesu Odwołującego, ponieważ wyżej
opisane działania i zaniechania Zamawiającego uniemożliwiły wybranie oferty Odwołującego
jako najkorzystniejszej w Postępowaniu w ramach Zadania nr 2, a tym samym uzyskanie
przedmiotowego zamówienia (w ramach Zadania nr 2). Tym samym Odwołujący posiada
interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia i może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów Ustawy, wskazanych w treści niniejszego
Odwołania”.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia wyboru oferty Wykonawcy jako oferty najkorzystniejszej w zakresie
Zadania nr 2,
2. ponownego zbadania i dokonania ocen w zakresie Zadania nr 2 ofert wszystkich
Wykonawców, w tym Odwołującego,
3. odrzucenia oferty Wykonawcy w zakresie Zadania nr 2 na podstawie art. 226 ust. 1 pkt
4) PZP z powodu nieważności oferty Wykonawcy na podstawie odrębnych przepisów, tj.
kodeksu cywilnego, gdyż dotyczy świadczenia niemożliwego,
odrzucenia oferty Wykonawcy w Postępowaniu w zakresie Zadania nr 2 na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 7) PZP z powodu złożenia przez Wykonawcę oferty w warunkach
czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
dokonania wyboru oferty złożonej przez Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej w
Postępowaniu w zakresie Zadania nr 2,
zobowiązania Zamawiającego do przedłożenia akt Postępowania i przeprowadzenie
dowodu z dokumentów, oświadczeń i informacji znajdujących się w aktach
Postępowania/ w tym SWZ
Odwołujący wniósł ponadto o:
przeprowadzenie dowodów wskazanych w treści Odwołania na fakty opisane i wskazane
w jego treści;
zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów zastępstwa w postępowaniu odwoławczym
w kwocie 3.600,00 zł oraz pozostałych udokumentowanych kosztów, których spis wraz z
dowodami ich poniesienia zostanie przedstawiony na rozprawie,
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 24 maja 2021r.) wniósł
(…) o oddalenie odwołania złożonego przez firmę Gremedig Sp. z o.o. ul. Teligi 21, 42-215
Częstochowa oraz umorzenie postępowania w związku z uwzględnieniem przez
Zamawiającego odwołania w całości w dniu 28.04.2021r.” W załączeniu przesłał pismo dnia
28 kwietnia br skierowane do wykonawców w dniu 29 kwietnia br z informacją o
uwzględnieniu odwołania. Zamawiający w odpowiedzi podał ponadto, że (…) w dniu
12.05.2021r. odrzucił ofertę Wykonawcy Luxury Medical Care Sp. z o.o. Sp.k. (…) z
Warszawy. Wykonawca Luxury Medical Care Sp. z o.o. Sp.k.
(…) z Warszawy od odrzucenia
oferty nie wniósł odwołania i utracił status Wykonawcy w postępowaniu. W dniu 21.05.2021r.
Zamawiający unieważnił postępowanie”. W załączeniu przedstawił informację o odrzuceniu
oferty Luxury Medical Care Sp. z o.o. Sp.k. z Warszawy
przesłanym do wykonawcy mailem
w dniu 29 kwietnia br i w dniu 12 maja br
oraz informację o unieważnieniu postępowania
przesłaną do wykonawców w dniu 24 maja br.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpienie zgłosił
wykonawca
Luxury Medical Care Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka
komandytowa z siedzibą w Warszawie wnosząc o oddalenie odwołania.
Izba
ustaliła,
Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020 ze zm.) [dalej: ustawa Pwu),
do postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie z dnia 29 stycznia 2004
r. (dalej: ustawa Pzp), wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o
udzielenie z
amówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019
ze zm.) (dalej: nPzp).
Odwołanie w niniejszej sprawie zostało wniesione w dniu 11 kwietnia 2021 r. Izba
zatem wydając orzeczenie w niniejszej sprawie, stosowała w postępowaniu odwoławczym
przepisy
nPzp z dnia 11 września 2019 r., a mianowicie art. 522 ust.1 tej ustawy.
W przedmiotowej sprawie
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zgłosił wykonawca Luxury Medical Care Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka
komandytowa z siedzibą w Warszawie. W zgłoszonym przystąpieniu wnosząc o oddalenie
odwołania podał: „Przystępujący posiada interes prawny w przystąpieniu do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego — Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im.
J. Gromkowskiego, gdyż w niniejszym Postępowaniu jego oferta złożona w Postępowaniu
została oceniona jako najkorzystniejsza (spełniająca warunki udziału w postępowaniu
ok
reślone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz inne wymogi
Zamawiającego). W związku z powyższym, w interesie Przystępującego jest uzyskanie
rozstrzygnięcia niniejszej sprawy wszczętej na skutek odwołania na korzyść Zamawiającego.
Ewentualne uwz
ględnienie odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą może doprowadzić
do uniemożliwienia Przystępującemu uzyskania przedmiotowego zamówienia, jego
realizację, a jednocześnie utratę możliwego zysku”.
Stosownie do postanowień art. 525 ust.1 nPzp: „Wykonawca może zgłosić
przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii
odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na
korzyść strony, do której przystępuje”.
Ze zgłoszonego przystąpienia według pisma z dnia 14 kwietnia 2021 r. wynika zatem,
że interes wymagany przepisem wykonawca oparł – jak podał w zgłoszeniu - na oddaleniu
odwołania przez Izbę i w tym upatrywał uzyskanie rozstrzygnięcia na korzyść
zamawiającego. Podkreślał, że uwzględnienie odwołania mogłoby doprowadzić do
uniemożliwienia przystępującemu uzyskania przedmiotowego zamówienia i tym samym
utratę możliwego zysku. Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie podał, że w dniu 11 maja
2021 r. odrzucił ofertę tego wykonawcy na podstawie art. 89 ust.1 pkt 3 ustawy Pzp. Ponadto
podał, że wykonawca nie wniósł (od dnia 12 maja br) odwołania na tę czynność i jego
zdaniem utracił status wykonawcy w postępowaniu.
Izba
uznała, że zgłaszający przystąpienie wykonawca nie uzyskał statusu uczestnika
postępowania odwoławczego. Ze zgłoszonego przystąpienia wynika bowiem, że wskazany
interes w zgłoszeniu przystąpienia wykonawca oparł na wnioskowanym przez wykonawcę
oddaleniu odwołania przez Izbę i w tym upatrywał uzyskanie rozstrzygnięcia na korzyść
zamawiającego. Izba - wobec wskazanych okoliczności, zmiany stanu faktycznego
wynikającego z odrzucenia oferty tego wykonawcy i unieważnienia postępowania, w
konsekwencji braku przeciwnego stanowiska zgłaszającego przystąpienie do dnia 25 maja
2021 r.
(prawidłowo wezwany nie stawił się na posiedzenie) - stwierdziła brak interesu
wykonawcy w zgłoszonym przystąpieniu do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego, co nie pozwoliło mu uzyskać statusu uczestnika postępowania
odwoławczego.
Jednocze
śnie Izba stwierdza, że Odwołujący w piśmie z dnia 21 maja 2021 r.
nawiązującym do wyznaczonego terminu posiedzenia w sprawie w dniu 25 maja 2021 r.
przekaz
ał w załączeniu informację o uznaniu odwołania przez Zamawiającego w dniu 28
kwietnia 2021 r. dalej
podał, że: „W związku z wyznaczeniem terminu posiedzenia
Odwołujący domyśla się, że Zamawiający nie poinformował Prezesa UZP o uznaniu
odwołania, nie odpowiedział również na zadane przez Odwołującego pytanie w tym zakresie.
Z uzyskanych dzisiaj informacji
wynika również, że o uznaniu odwołania z dnia 11 kwietnia
2021 r. prawdopodobnie nie posiadał również informacji Przystępujący”.
Okoliczność uwzględnienia odwołania w dniu 28 kwietnia br została potwierdzona
przez Zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie z dnia 24 maja 2021 r. Zatem okoliczności
tej sprawy pozwalały uznać, że w tej sprawie ma zastosowanie art. 522 ust. 1 n_ustawy Pzp
z uwagi na ustalenie, że nastąpiło uwzględnienie zarzutów odwołania i brak skutecznego
zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Izba działając zatem na podstawie wskazanego art. 522 ust. 1 n_ustawy Pzp
postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie.
Zgodnie z art. 522 ust. 1
n_ustawy Pzp: „W przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w od
wołaniu.”
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
wzięła pod uwagę okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia i rozprawy, zatem koszty te znoszą się wzajemnie stosownie do § 9 ust. 1 pkt 2
lit. a)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437), orzekając
w tym zakresie o
dokonaniu zwrotu Odwołującemu z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………..…………..