Sygn. akt: KIO 1092/21
WYROK
z dnia 12 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Konik
Piotr Kozłowski
Anna Kuszel - Kowalczyk
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie 10 maja 2021
r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej 9 kwietnia 2021 roku przez wykonawcę BBF spółkę z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w
Warszawie w imieniu której postępowanie prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg
Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie przy udziale wykonawcy Safage S.A.S z
siedzibą w Nanterre Cedex, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od odwołującego BBF spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Poznaniu na rzecz zamawiającego Generalnej Dyrekcji Dróg
Krajowych i Autostrad z siedzibą w Warszawie w imieniu której
postępowanie prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Szczecinie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych, zero groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
z tytułu zastępstwa przed Izbą.
Stosownie
do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
O
dwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..…
……………………..…
……………………..…
Sygn. akt: KIO 1092/21
UZASADNIENIE
Generalna Dyrekcja
Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w Warszawie w imieniu
której postępowanie prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w
Szczecinie
(dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na: Pełnienie nadzoru nad
projektowaniem i realizacją Robót oraz zarządzanie Kontraktem pn.: „Budowa obwodnicy
Gryfino w ciągu drogi krajowej nr 31”, nr sprawy: GDDKiA.O.Sz.D-3.2410.50.2020.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
30 pa
ździernika 2020 r. nr 2020/S 212-518421.
Postępowanie to prowadzone jest na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych, tj. z dnia 11 września 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze
zm.)
– dalej: „ustawa Pzp”.
W postępowaniu tym wykonawca BBF spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Poznaniu (dalej: „Odwołujący”) 9 kwietnia 2021 r. złożył odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej wobec odrzucenia przez Zamawiającego złożonej przez
Odwołującego oferty.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp przez
nieuprawnione uznanie, że oferta Odwołującego
nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w związku z
zaangażowaniem personelu biurowego, skierowanego do realizacji zamówienia przez
Odwołującego, przy innych prowadzonych przez niego projektach,
2) art. 98 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp przez
błędne uznanie, że oferta Odwołującego zawiera
rażąco niską cenę w związku z tym, że zaoferowana przez Odwołującego cena
jednostkowa netto personelu biurowego nie pokry
wa kosztów minimalnego
wynagrodzenia za pracę.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
ocenę ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
Ponadto Odwołujący wniósł o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego
kosztów postępowania, w tym kosztów reprezentacji wg przedstawionych na rozprawie
rachunków.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
W pierwszej kolejności Odwołujący wyjaśnił, że ma interes we wniesieniu odwołania,
ponieważ złożył ofertę najkorzystniejszą cenowo spośród wszystkich złożonych w
postępowaniu ofert. Bezzasadne odrzucenie złożonej przez Odwołującego oferty
uniemożliwia pozyskanie przez niego zamówienia. Brak zaskarżenia przez Odwołującego
ww. czynności Zamawiającego może w związku z powyższym skutkować poniesieniem
przez Odwołującego szkody w postaci utraty przedmiotowego zamówienia, a tym samym
osiągnięcia przychodu i zysku z jego realizacji.
Naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp -
niezgodność treści oferty z treścią SIWZ.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający, na podstawie złożonych przez Odwołującego
wyjaśnień z 4.03.2021 r. uznał, że koszty personelu biurowego (liczącego łącznie 2 osoby)
zostały skalkulowane w ofercie Odwołującego z naruszeniem pkt. 5.4 SIWZ w zw. z § 13 ust.
4-5 umowy (tom
II IPU), innymi słowy niedopuszczalne jest zaangażowanie tego personelu
przy innych projektach Odwołującego, ponieważ powyższe godzi w wymaganą pełną
dyspozycyjność personelu biurowego.
Zdaniem Odwołującego w żadnym z przywołanych w treści uzasadnienia
postanowieniach SIWZ
(w tym w postanowieniach OPZ) nie został sformułowany zakaz
zaangażowania personelu biurowego wykonawcy w inne projekty, nie związane stricte z
przedmiotem zamówienia, w tym zakresie Odwołujący przywołał następujące postanowienia
pkt 5.4. siwz,
§ 13 ust. 4 umowy, § 13 ust. 5 umowy, w pkt 2 OPZ (tom III SIWZ). Wobec
powyższego, w ocenie Odwołującego nie ma tym samym żadnej treści SIWZ, z którą oferta
złożona przez Odwołującego pozostawałaby niezgodna.
Jak wskazał Odwołujący żaden z opisanych w SIWZ wymogów, tj. zatrudnienie
personelu biurowego
na podstawie umowy o pracę na pełen etat, czy też wymóg dotyczący
pełnej dyspozycyjności, ani nawet wymóg, aby biuro Konsultanta było wykorzystywane
wyłącznie do pełnienia Usługi, nie jest sam w sobie podstawą wnioskowania o zakazie
angażowania personelu biurowego w jakiekolwiek projekty nie związane z przedmiotem
niniejszego zamówienia.
W zakresie wymogu zatrudnienia na podstawie u
mowy o pracę w wymiarze pełnego
etatu,
Odwołujący wskazał, że w jego ocenie to postanowienie samo w sobie nie jest ani
źródłem ani nawet podstawą domniemania o zakazie angażowania się pracownika w
jakiekolwiek inne projekty, nie związane stricte z zakresem obowiązków, wynikających z
umowy z Zamawiającym. W ocenie Odwołującego postanowienie to jedynie wskazuje formę
zatrudnienia p
ersonelu biurowego i doprecyzowuje, że ma to być pełny etat. Nie wynika
jednak z tego zakaz zaangażowania personelu biurowego w inne projekty nie związane z
Usługą. Wobec argumentacji Zamawiającego odnoszącej się do jego oczekiwania co do
pełnej dyspozycyjności ze strony pracowników biurowych (pkt 2.1 OPZ), Odwołujący
wskazał, że pojęcie dyspozycyjności nie jest tożsame z pojęciem rzeczywistego
wykonywani
a pracy. W ocenie Odwołującego dyspozycyjność nie stanowi wykonywania
pracy, zgodnie bowiem z powszechnie przyjętą definicją dyspozycyjności (por. słownik
języka polskiego www.sip.ph) oznacza ona gotowość w każdej chwili do podjęcia czynności.
Oznacza to, że osoby zatrudnione jako tzw. Personel biurowy były w pełnej i stałej gotowości
(w zakreślonym przez Zamawiającego czasie) do wykonywania czynności przypisanych do
obowiązków Personelu biurowego, a związanych z realizacją umowy z Zamawiającym.
Odwołujący stoi na stanowisku, że dyspozycyjność nie jest zatem w sprzeczności z
wykonywaniem innej pracy, pod warunkiem
, że w razie powstania konieczności podjęcia
pracy związanej z Usługą Personel biurowy, natychmiast podejmuje czynności związane z
Usługą. Chodzi więc o swego rodzaju „hierarchizowanie" obowiązków - tak, aby zawsze
najwyższy priorytet tych prac dotyczył Usługi. Zatem ani wykonawca jako organizacja, ani
osoby zatrudnione jako Personel biurowy nie mogą nie podejmować czynności związanych z
Usługą z tego powodu, że akurat wykonują inną pracę. W każdym zatem przypadku
jakakolwiek inna aktywność musi się tym charakteryzować, że może być w każdym
momencie przerwana.
Ponadto w ocenie Odwołującego dyspozycyjność można porównać z
instytuc
ją dyżuru, która także polega na gotowości do wykonania pracy. Specyfika tej
właśnie instytucji obrazuje najpełniej, czym się różni gotowość do wykonania pracy od
samego wykonywania pracy.
Odwołujący zwrócił uwagę, że wykonywanie innej pracy w
czasie, w kt
órym nie ma nic do wykonania w związku z Usługą, nie stanowi żadnego
uszczerbku dla Zamawiającego, albowiem z jego punktu widzenia i dla jakości Usługi nie ma
to znaczenia, skoro nie ma wpływu na ilość i jakość Usługi, która zawsze musi mieć priorytet.
Pon
adto w ocenie Odwołującego możliwość wykonywania innej pracy przez Personel
biurowy, w okresie bezczynności w związku z Usługą, jest korzystna dla Zamawiającego,
gdyż pozwala na pewną optymalizację kosztową zatrudnienia tegoż personelu. W odmiennej
sytuacj
i Zamawiający płaciłby w pewnym sensie za bezczynność tego Personelu.
Zdaniem Odwołującego błędne rozumienie przez Zamawiającego pojęcia
dyspozycyjności doprowadziło do niesłusznego uznania oferty Odwołującego za sprzeczną z
treścią SIWZ. Z tego względu, zdaniem Odwołującego, ta czynności Zamawiającego
powinna zostać unieważniona.
Dodatkowo Odwołujący odniósł się do całej konstrukcji i systematyki OPZ i IPU
wskazując, że w przeciwieństwie do Personelu biurowego w przypadku innych osób
skierowanych do reali
zacji zamówienia Zamawiający wprowadził odpowiedni zakaz
podejmowania czynności o charakterze kolidującym z Usługą, formułując jasne i klarowne
postanowienie umowne: § 13 ust. 13 IPU. Wobec braku wyartykułowania takiego zakazu
odnoszącego się do personelu biurowego, zdaniem Odwołującego nie ma podstawy aby
Zamawiający się na niego powoływał.
Odwołujący zwrócił uwagę, że sam Zamawiający ma pełną świadomość tego, że
faktyczne zaangażowanie pracowników w realizację obowiązków związanych z przedmiotem
zamówienia nie musi pokrywać się z wymaganym pełnym wymiarem czasu pracy, czemu
zdaniem Odwołującego, Zamawiający dał wyraz w pkt 2.1 OPZ. W związku z powyższym, w
ocenie Odwołującego, skoro Zamawiający przewidział zmniejszenie intensywności prac i
obowiązków osób skierowanych do realizacji zamówienia, wymagając od Konsultanta
odpowiedniego zorganizowania pracy z uwzględnieniem tych zmian, a jednocześnie
Zamawiający nie wprowadził zakazu angażowania się pracowników biurowych w inne
przedsięwzięcia, to nie jest możliwe odrzucenie oferty Odwołującego tylko na podstawie
przyjętego przez niego założenia, że realne zaangażowanie personelu nie będzie równe
100% wymiaru czasu ich pracy, co umożliwia Odwołującemu zaangażowanie personelu
równolegle w inne realizacje. Odwołujący podkreślił ponadto, że Zamawiający nie polemizuje
z przedstawionym przez Odwołującego szacowaniem realnego czasu pracy osób tworzących
personel biurowy w związku z realizacją zamówienia, a jedynie kwestionuje zasadę. W
konsekwencji istota sporu dotycz
y samej zasady i dopuszczalności angażowania Personelu
biurowego w inne prace w czasie, w którym nie wykonuje pracy związanej z Usługą.
Dodatkowo, w ocenie Odwołującego, o zakazie zaangażowania personelu biurowego
w inne projekty
nie przesądza również wprowadzone wymaganie, aby biuro Konsultanta było
wykorzystywane wyłącznie do pełnienia Usługi (pkt 2.1 OPZ). Zdaniem Odwołującego
wymagania tego nie sposób interpretować jako zakaz wykonywania wszelkich czynności nie
związanych z przedmiotem świadczenia. Taka interpretacja prowadziłaby do kuriozalnych
wniosków, że w przypadku przestoju w realizacji obowiązków na rzecz Zamawiającego, cały
personel zobowiązany jest do zaniechania jakichkolwiek działań, jakiejkolwiek aktywności -
co nie znajduje żadnego racjonalnego wytłumaczenia, zwłaszcza uzasadnionego interesem
Zamawiającego. Dlatego też w ocenie Odwołującego przyjąć należy taką interpretację, że
nie jest możliwe wykorzystanie biura jako pomieszczenia, służącego także innym celom, np.
łączenie tego biura ze sklepem, magazynem, czy też punktem usługowym. Natomiast nie
jest uzasadniona interpretacja, że biuro to zespół pracowników biurowych, którym zakazuje
się wykonywania jakichkolwiek czynności nie związanych stricte z przedmiotem zamówienia.
Ponadto Odwołujący wskazał, że na Zamawiającym ciąży obowiązek formułowania
jednoznacznych i wyczerpujących postanowień, uwzględniających wszelkie okoliczności
sporządzenia i wyceny oferty. Nie jest przy tym możliwe dokonywanie przez Zamawiającego
na etapie oceny ofert rozszerz
ającej interpretacji treści SIWZ, wykraczającej poza literalne jej
brzmienie i wywodzenie na tej podstawie o wymagan
iach, które wprost w treści SIWZ nie
zostały wyartykułowane.
Naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp
– rażąco niska cena.
Jak wsk
azał Odwołujący, uznanie przez Zamawiającego, że złożona przez
Odwołującego oferta zawiera rażąco niską cenę, ma charakter wtórny względem uznania, że
w niniejszym postępowaniu nie jest dopuszczalne przyjęcie przez wykonawcę realnego
zaangażowania personelu biurowego w realizację obowiązków związanych z przedmiotem
zamówienia poniżej 100% wymiaru czasu ich pracy. Odwołujący nie polemizuje z
oczywistym faktem, że w przypadku zatrudnienia na umowę o pracę w pełnym wymiarze
czasu pracy wynagrodzenie pracownika
nie może być niższe niż obowiązująca stawka
minimalnego wynagrodzenia (od 1.01.2021 r. chodzi o kwotę 2.800 zł zgodnie z
Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15.09.2020 r. w sprawie wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021 r.). Po drugie,
Odwołujący nie przyjął, wbrew twierdzeniom Zamawiającego, stawki niższej niż minimalne
wynagrodzenie za pracę.
Ponadto,
Odwołujący stoi na stanowisku, że skoro nie było zakazu zaangażowania
Personelu biurowego w inn
e prace, to uprawniony był do przyjęcia w wycenie kosztu pracy, a
co za tym idzie dalej w ofercie, w takim zakresie jaki odnosi się do pracy wykonywanej na
rzecz Zamawiającego i stopnia zaangażowania Personelu biurowego. Odwołujący raz
jeszcze podkreślił, że Zamawiający nie kwestionuje określonego przez Odwołującego
stopnia (poziomu) zaangażowania Personelu biurowego w prace dotyczące usługi, w takim
znaczeniu, że uważa szacunki BBF za zbyt niskie. Zamawiający nie kwestionuje także, że
samo wynagrodzenie pr
zyjęte przez Odwołującego jako punkt wyjścia dla określenia kosztu
jest zbyt niskie w stosunku do przepisów prawa. Zamawiający kwestionuje jedynie samą
zasadę dopuszczalności innej pracy przez Personel biurowy, a w konsekwencji przyjęty
koszt jako koszt ok
reślonego ułamka kosztów dwóch etatów. Skoro zatem dopuszczalność
wykonywania innej pracy przez personel
biurowy (oczywiście bez uchybienia obowiązkom
opisanym dla Personelu biurowego w OPZ i bez uchybienia pozostawania w pełnej
dyspozycyjności), to przyjęcie, że oferta zawiera rażąco niską cenę jest nieuzasadnione.
Ponadto Odwołujący zwrócił uwagę, że koszt zatrudnienia personelu biurowego jest kosztem
marginalnym w wycenie Usługi, objętej przedmiotem zamówienia. Zgodnie ze złożoną przez
Odwołującego ofertą, łączne koszty personelu biurowego kształtują się na poziomie 90 000
zł netto, podczas gdy zaoferowana cena brutto za wykonanie przedmiotu zamówienia wynosi
4 252 540,50 zł. Uboczny i drugorzędny charakter tej pozycji cenowej powoduje, że
przewidziane tam koszty nie mogą determinować uznania, że zaoferowana przez
Odwołującego cena jest rażąco niska.
14 kwietnia 2021 r.
wykonawca SAFEGE S.A.S. z siedzibą w Nanterre Cedex, zgłosił
przystąpienie do postępowania odwoławczego w charakterze uczestnika postępowania, po
stronie Zamawiającego.
7 maja 2021 r.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o oddalenie
odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy
ustaliła, co następuje.
Postępowanie o udzielenie przedmiotowego zamówienia publicznego prowadzone
jest w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp”. Natomiast do toczącego się
postępowania odwoławczego, z uwagi na datę jego wszczęcia, zastosowanie mają przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019),
dalej jako „nowa ustawa Pzp”.
Odwołującemu zgodnie z treścią w art. 505 nowej ustawy Pzp przysługują środki
ochrony prawnej, ponieważ jest uczestnikiem postępowania o udzielenie zamówienia i ma
interes w jego uzyskaniu.
Izba uznała skuteczność zgłoszonego przez wykonawcę SAFEGE S.A.S. z siedzibą
w Nanterre Cedex
przystąpienia do postępowania odwoławczego w charakterze uczestnika
postępowania po stronie Zamawiającego.
Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia
sprawy.
Zgodn
ie z §1 „Definicje” IPU, pod pojęciem „Personel biurowy i pomocniczy” należy
rozumieć „personel, skierowany przez Konsultanta do realizacji Umowy, zapewniający
działanie Biura Konsultanta w pełnym zakresie opisanym w Umowie i Opisie Przedmiotu
Zamówienia (OPZ)”.
Stos
ownie do § 13 ust. 4 IPU „Zamawiający wymaga aby zatrudnione na podstawie
umowy o pracę były osoby wykonujące czynności wchodzące w zakres obowiązków osób
tworzących Personel Biurowy oraz Personel Pomocniczy, tj.: czynności biurowe,
administracyjne i organizacyjne wskazane w pkt. 2.1. OPZ
.”
Natomiast jak
stanowi § 13 ust. 5 IPU „Wszystkie osoby, których dotyczy obowiązek
zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, przez okres świadczenia Usługi, do wydania
ostatniego Świadectwa Przejęcia, będą zatrudnione na podstawie umowy o pracę w
wymiarze
pełnego etatu. Konsultant zobowiązuje się przez cały okres świadczenia Usługi, do
wydania ostatniego Świadectwa Przejęcia, utrzymywać ciągłość zatrudnienia w wymiarze
pracy nie mniejszym niż wynikającym z niniejszej Umowy (dot. Personelu Biurowego oraz
Pe
rsonelu Pomocniczego). W przypadku rozwiązania stosunku pracy w trakcie
obowiązywania niniejszej Umowy z którąkolwiek z osób zatrudnionych na podstawie umowy
o pracę, Konsultant będzie zobowiązany niezwłocznie do wyznaczenia na to miejsce nowej,
innej osob
y zatrudnionej na podstawie umowy o pracę, w wymiarze nie mniejszym niż
wynikający z zasad określonych w niniejszej umowie. W przypadku zmiany, o której mowa
wyżej, wyznaczenie danej osoby do świadczenia Usługi musi nastąpić w terminie nie
dłuższym niż 30 dni od dnia wystąpienia zakończenia umowy z poprzednio zatrudnioną
osobą.”
Jak wynika z pkt 2.1. Opisu przedmiotu
zamówienia: „Konsultant na każdym etapie
trwania Kontraktu zapewni Personel niezbędny do właściwego wykonania przedmiotu
zamówienia.
W celu r
ealizacji zamówienia Konsultant zapewni odpowiedni:
1) Personel Konsultanta (Eksperci Kluczowi, Inni Eksperci),
2) Personel biurowy:
Dla okresu projektowania oraz okresu realizacji robót budowlanych min 2 osoby, np.:
sekretariat, obsługa techniczno-administracyjna itp.
Dla okresu przeglądów i rozliczenia Kontraktu min 1 osobę, np.: sekretariat, obsługa
techniczno-administracyjna itp.),
3) Personel pomocniczy:
Dla okresu projektowania oraz okresu wykonywania robót budowlanych min 2 osoby,
niezbędne w czasie realizacji usługi),
Dla okresu przeglądów i rozliczenia Kontraktu (min 1 osobę, inne osoby niezbędne w
czasie realizacji usługi), niezbędny do właściwego wykonania przedmiotu zamówienia.”
Ponadto Zamawiający opisał obowiązki osób tworzących Personel Biurowy oraz
Personel Pomocniczy.
Ponadto Zamawiający wskazał, że „Personel biurowy ma za zadanie
zapewnić pracę i dostępność biura Konsultanta w minimalnym czasie od poniedziałku do
piątku w godzinach 8-16 na wszystkich etapach Kontraktu” oraz: „Biuro może być
wykorzys
tywane wyłącznie do pełnienia Usługi.”
29 grudnia 2021 r. Zamawiający wezwał Odwołującego w trybie art. 90 ust. 1 ustawy
Pzp do
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, m.in. w zakresie działu 1 Formularza Cenowego
„Koszty administracyjne od rozpoczęcia Usługi do wystawienia ostatniego Świadectwa
Przejęcia”, w tym co do poz. 1.5 Formularza Cenowego – „Personel Biurowy” gdzie
Odwołujący zaoferował cenę za 1 miesiąc w wysokości 2 000,00 zł. Zamawiający wskazał,
że „Zgodnie z SIWZ Konsultant zobowiązany jest m.in. do wyposażenia swojego personelu
w odpowiednią ilość środków transportu. Należy wskazać jakie (typ) i ile środków transportu
Wykonawca przewidział do realizacji w celu zapewnienia sprawnego pełnienia Usługi.
Dodatkowo ile i dla kogo (kto z Personelu Konsulta
nta, Personelu biurowego) zostaną
zapewnione telefony komórkowe (środki łączności).”
Odwołujący udzielił odpowiedzi na powyższe wezwanie pismem z 15 stycznia 2021 r.
Wyjaśnienia te okazały się dla Zamawiającego niewystarczające, wobec czego
skierował on do Odwołującego kolejne zapytanie pismem z 22 stycznia 2021 r. m.in.
wzywając Odwołującego do wyjaśnienia „(…) czy i jaki Personel Konsultanta (wskazać
stanowiska) będzie podejmował inne zajęcia zarobkowe w okresie świadczenia Usługi”.
Pismem z 4 marca 20
21 r. Odwołujący wyjaśnił, że respektuje przepisy w zakresie
minimalnego wynagrodzenia oraz potwierdził zatrudnienie osób zaliczanych do Personelu
biurowego na umowę o pracę w wymiarze pełnego etatu. Jednocześnie jednak Odwołujący
wskazał, powołując się na doświadczenie własne, że „(…) realne zaangażowanie tego
personelu nie będzie równe 100% wymiaru czasu ich pracy i tym samym możliwe będzie
zaangażowanie tego personelu równolegle również w inne realizacje wykonawcy” oraz: „Tym
samym koszty wskazane dla ty
ch osób w formularzu cenowym obejmują koszty zatrudnienia
tych osób proporcjonalnie do ich zaangażowania w realizację. Zgodnie z doświadczeniem
Wykonawcy na zbliżonych realizacjach zaangażowanie to na etapie realizacji nie przekracza
20-25% czasu pracy, natomiast na etapie gwarancji 10%.
”
Oceniając powyższe wyjaśnienia Zamawiający uznał, że oferta Odwołującego jest
niezgodna z treścią SIWZ oraz w konsekwencji zawiera rażąco niską cenę, o czym
Zamawiający poinformował pismem z 30 marca 2021 r. Zamawiający zakwestionował
wskazaną przed Odwołującego wysokość kosztów personelu biurowego, które zostały
wskazane z naruszeniem
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15.09.2020 r. w
sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki
godzinowej w 2021 r. (Dz.U.2020.1596), oraz niezgodnie z pkt. 5.4 SIWZ -
obowiązkiem
zatrudnienia umowy o pracę, który odsyła do dalszych części SIWZ, tj. § 13 ust. 4-5 umowy
(tom II Istotne postanowienia Umowy), który dotyczy obowiązku zatrudnienia na podstawie
umowy o pracę na pełny etat. Ponadto Zamawiający zwrócił uwagę na wymóg zawarty w
SIWZ - tom II IPU
— Umowa w § 13 „Ogólne obowiązki Konsultanta”, a dotyczący
obowiązku zatrudnienia Personelu biurowego w wymiarze pełnego etatu. Dodatkowo
Za
mawiający zaakcentował obowiązek zapewnienia przez Personel biurowy pracy i
dostępności biura Konsultanta w minimalnym czasie od poniedziałku do piątku w godzinach
8-16 na wszystkich e
tapach Kontraktu, a także wymóg dotyczący wykorzystywania biura
Konsulta
nta wyłącznie do pełnienia Usługi. Zamawiający podkreślił, że „Zamawiający
wymagał w SIWZ całkowitej dyspozycyjności wskazanych osób (min. 2) w pełnym
ośmiogodzinnym wymiarze czasu pracy, niedopuszczającym ich zaangażowania przy innych
projektach Wykonawcy
(…)”.
Izba zważyła co następuje.
Stan faktyczny między Stronami nie był sporny, osią sporu była interpretacja
postanowień dokumentacji postępowania, z których każda ze Stron wywodziła inaczej.
Odwołanie podlega oddaleniu z następujących powodów.
Maj
ąc na uwadze postanowienia SIWZ i załączników odnoszące się do kwestii
związanej z Personelem biurowym i Biurem, Izba wskazuje że nie podziela wątpliwości
interpretacyjnych podniesionych przez Odwołującego w treści odwołania, a argumentację
przedstawioną przez Odwołującego zarówno na rozprawie jak i w treści odwołania ocenia
jako nietrafioną.
W ocenie składu orzekającego nie ma wątpliwości co do tego, że intencją
Zamawiającego było zaoferowanie przez wykonawców biorących udział w przedmiotowym
postępowaniu o udzielenie zamówienia Personelu biurowego składającego się, w okresie do
czasu wydania ostatecznego
Świadectwa Przejęcia, z dwóch osób zatrudnionych na umowę
o pracę, w wymiarze pełnego etatu, tj. 8 godzin, zapewniających pracę Biura w godzinnym
przedziale 8-16.
Nie budzi wątpliwości, że osoby te miały pozostawać w tym czasie do
dyspozycji Zamawiającego, w stanie gotowości do świadczenia pracy. Podobnie przestawia
się sytuacja w okresie po wystawieniu ostateczne Świadectwa Przejęcia z tą różnicą, że
należało skierować do wykonania usługi 1 osobę w ramach Personelu biurowego. Powyższe
jest w ocenie Izby określeniem przez Zamawiającego warunków organizacji pracy Personelu
biurowego w sposób jednolity, który nie zakładał wprowadzenia modyfikacji ze strony
wyko
nawców, nawet w celu optymalizacji pracy tego personelu. Odwołujący nie wskazał w
tym zakresie na żadne postanowienie SIWZ dopuszczającą taką możliwość. Zdaniem składu
orzekającego, w obliczu tak precyzyjnego opisania przez Zamawiającego wymogów w
zakresie zatrudnienia Personelu biurowego,
intencja Zamawiającego jest jasna i nie
pozostawia pola do interpretacji, ani do uznaniowego kreowania stopnia zaangażowania
tego personelu w przedmiotowe zamówienie, jak uczynił to Odwołujący. Innymi słowy
oczekiwania Za
mawiającego były jasne, tj. na potrzeby tej inwestycji Personel biurowy miał
być zatrudniony na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, co oznacza że
wykonawcy
, w tym Odwołujący, nie byli uprawnieni do samodzielnego określenia innego
poziomu zaangażowania tego personelu.
Odnosząc się do argumentu o możliwości jednoczesnego zaangażowania Personelu
biurowego w inne projekty wykonawcy,
Izba wskazuje, ze gdyby rzeczywiście Zamawiający
taką możliwość dopuszczał, z pewnością dałby temu wyraz w treści SIWZ formułując swoje
wymagania w odmienny sposób, niż uczynił to w tym postępowaniu. Skład orzekający stoi na
stanowisku, że precyzując swoje oczekiwania w zakresie zatrudnienia Personelu biurowego
na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy Zamawiający w istocie oczekiwał
całkowitej dyspozycyjności wskazanych osób w pełnym ośmiogodzinnym wymiarze czasu
pracy, co oznacza,
że Zamawiający nie godził się na jednoczesne zaangażowanie tych osób
do innych projektów. Z tych też względów cała argumentacja Odwołującego porównująca
pracę Personelu biurowego do pełnienia dyżuru nie zasługuje na uwzględnienie. Zdaniem
Izby, g
dyby Zamawiającemu chodziło o świadczenie usługi na zasadzie dyżuru, nie
wymagałby on zatrudnienia personelu na umowę o pracę w wymiarze pełnego etatu.
Argumentacja Odwołującego, zgodnie z którą pojęcie dyspozycyjności nie jest
tożsame z pojęciem rzeczywistego wykonywania pracy, również nie przekonała Izby o
poprawności zaoferowanego przez Odwołującego rozwiązania. Po pierwsze, wskazać
należy, że stosunek pracy co do zasady tym się charakteryzuje, że w oznaczonym wymiarze
czasu pracy,
który w tym postępowaniu został ustalony jako 8 godzinny dzień pracy, w
określonym przedziale czasowym, który w tym postępowaniu został ustalony od godziny 8 do
godziny 16, pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy, gotowy do wykonania zleconej
mu w tym czasie pracy.
Po drugie, jak wynika z treści SIWZ właśnie taki wymiar czasu pracy
należało zaoferować i wycenić, co oznacza również, że Zamawiający godził się na zapłatę za
tę gotowość. Tym samym jakakolwiek zmiana (w tym optymalizacja) czasu pracy tego
personelu nie była w tym postępowaniu uprawniona.
Wobec powyższego skład orzekający nie ma wątpliwości co do tego, że Odwołujący
dowolnie, w oparciu jedynie o swoje doświadczenie, w tym w oparciu o sobie tylko znane
kryteria, ustalając zaangażowanie Personelu biurowego w realizację przedmiotowej usługi na
innym poziomie, niż wymagał tego Zamawiający postąpił wbrew wymogom SIWZ, co w
konsekwencji powoduje, że w tym zakresie oferta Odwołującego jest niezgodna z treścią
SIWZ, a ocena Zamawiającego była trafna.
Odnosząc się natomiast do zarzutu rażąco niskiej ceny Izba wskazuje, że zarzut ten
również nie zasługuje na uwzględnienie. Izba ma na uwadze, że przedmiotowa podstawa
odr
zucenia oferty ma charakter wtórny wobec stwierdzenia niezgodności jej treści z treścią
SIWZ. Niemniej jednak wskazać należy, że skoro koszty zatrudnienia Personelu biurowego
nie zostały przez Odwołującego skalkulowane na właściwym poziomie, tj. wynikającym z
obowiązku zatrudnienia tego personelu na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy,
to nie sposób uznać że zaoferowana cena w poz. 1.5 i 4.5 formularze cenowego jest ceną
właściwą.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze
zm.) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 w związku § 5 pkt 1 i 2 lit b) w związku z § 2 ust. 1 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………..…
……………………..…
……………………..…