Sygn. akt: KIO 1068/21
POSTANOWIENIE
z dnia 13 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 13 maja 2021 r. w
Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 kwietnia
2021 r. przez
odwołującego: SINMED sp. z o.o. z siedzibą w Przyszowicach (ul. Graniczna
32B, 44-178 Przyszowice)
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Wielospecjalistyczny Szpital Miejski i
m. J. Strusia z Zakładem Opiekuńczo Leczniczym
SP ZOZ
z siedzibą w Poznaniu (ul. Szwajcarska 3 61-285 Poznań),
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: SINMED sp. z o.o. z siedzibą w Przyszowicach (ul. Graniczna 32B, 44-178
Przyszowice) kwoty 6.750
zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych
zero groszy), stanowiącej 90% kwoty uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 u
stawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt KIO 1068/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 7 kwietnia 2021 r. przez wykonawcę SINMED sp. z o.o.
z siedzibą w Przyszowicach (Odwołujący) w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawi
ającego: Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. J. Strusia z Zakładem Opiekuńczo
Leczniczym SP ZOZ z siedzibą w Poznaniu w trybie przetargu nieograniczonego na
podstawie
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r.,
poz. 2019 ze zm.) [ustawa Pzp lub Pzp]
, którego przedmiotem jest: „Drobny sprzęt
medyczny jednorazowego i wielorazowego użytku dla potrzeb Wielospecjalistycznego
Szpitala Miejskiego im. J. Strusia w Poznaniu”. Nr referencyjny: WSM/DZP/381-742/2021.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
BZP z dnia 2.04.2021 r. Nr 2021/BZP
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 4 w związku z art. 16 ustawy
Pzp z uwagi - jego zdaniem - na opisanie
(…) w sposób zbyt rygorystyczny, w stosunku do
swoich zobiektywizowanych potrzeb, wymagania techniczne w Pakiecie nr 13 (m. in.
dokładna ilość płynu do płukania jamy ustnej, skład płynów, dokładny sposób podgrzewania
produktów, precyzyjny skład preparatu myjącego) odnoszące się do przedmiotu zamówienia
(zestaw do toalety jamy ustnej, myjki do toalety pacjenta, czepki do mycia głowy, myjki do
toalety pacjenta, tampony), a jednocześnie zestawiając w pakiecie produkty oferowane w
Polsce tylko przez jedną firmę (pozycjoner przeciwodleżynowy o określonych parametrach
oraz podkład chłonący wilgoć z nim kompatybilny). Wymagania te dyskryminują w sposób
nieuzasadniony i subiektywny produkty dystrybuowane przez Sinmed Sp. z o.o., preferując
tym samym produkty firmy Sage Products
”.
Wykonawca
stwierdził ponadto, że (…) naruszony został również interes prawny Sinmed Sp.
z o.o. z siedzibą w Przyszowicach, gdyż ww. nieuprawione działania jak i zaniechanie
działań Zamawiającego, pozbawiają Wykonawcę w sposób całkowicie bezprawny
możliwości ubiegania się o przedmiotowe zamówienie publiczne na zasadach efektywnej
konkurencji i zupełnie iluzorycznym czynią szanse na jego uzyskanie”.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i (…) nakazanie Zamawiającemu zmianę
zapisów poprzez dopuszczenie produktów alternatywnych / równoważnych oraz podziału
Pakietu w sposób umożliwiający złożenie oferty większej liczbie wykonawców”.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił przystąpienie
wykonawca
: SKAMEX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. j. z siedzibą w Łodzi
w
nosząc o oddalenie odwołania.
W
piśmie z dnia 7 maja 2021 r. Odwołujący oświadczył, że (…) W dniu 22.04.2021 r.
zamawiający zamieścił na stronie internetowej zmodyfikowany opis przedmiotu zamówienia
w pakiecie nr 13 (załącznik nr 1 do SWZ, formularz oferty). Pierwotny i zmodyfikowany
załącznik nr 1 zostały dołączone do niniejszego pisma jako załączniki. Nowy opis przedmiotu
zamówienia nie zawiera już szczegółowych informacji dot. m.in. dokładnych ilości płynów,
precyzyjnych składów płynów, czy szczegółowych wymogów dotyczących podgrzewania
produktów. Ponadto został pomniejszony o produkty niedostępne dla innych wykonawców.
W związku z dokonaniem przez zamawiającego wyżej opisanej modyfikacji, zamawiający nie
narusza już zarzuconego w odwołaniu art. 99 ust. 4., gdyż obecny opis przedmiotu
zamówienia umożliwia zachowanie uczciwej konkurencji w postępowaniu przetargowym.
Podsumowując zamawiający wykonał czynności uwzględniając zarzuty postawione w piśmie
odwoławczym”. Dalej oświadczył, że (…) wycofuje zarzut jakim miało być naruszenie:
Art. 99 ust. 4. „Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby
utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych,
patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty
lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do
uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów.” .
W związku z czynnościami wykonanymi przez Zamawiającego zgodnymi z ustawą
Prawo zamówień publicznych odwołujący wnosi o umorzenie sprawy o sygnaturze KIO
1068/21 na podstawie art. 522. ust. 1 „W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wyk
onawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.” oraz
art. 522 ust. 2 „Jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do
„postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba umarza
postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.”
Odwołujący następnie w piśmie z dnia 12 maja 2021 r. oświadczył, że (…) na
podstawie art. 520 ust. 1 ustawy PZP niniejszym cofam odwołanie wniesione do Krajowej
Izby Odwoławczej (KIO 1068/21) w dniu 07.04.2021 r. przez wykonawcę SINMED Spółkę z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Przyszowicach w postępowaniu prowadzonym
przez Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. J. Strusia z Zakładem Opiekuńczo-Leczniczym
SPZOZ z siedzibą w Poznaniu. Powodem cofnięcia jest okoliczność, iż w dniu 22.04.2021 r.
zamawiający dokonał zmiany treści SWZ uwzględniając zarzuty postawione w piśmie
odwoławczym. Odwołujący wycofuje zarzut jakim miało być naruszenie:
Art. 99 ust. 4. „Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby
utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych,
patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty
lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do
uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów.” .
W związku z cofnięciem odwołania i czynnościami wykonanymi przez Zamawiającego
zgodnymi z ustawą Prawo zamówień publicznych wnoszę o umorzenie sprawy o sygnaturze
KIO 1068/21 oraz o zwrot wpisu do odwołania”.
Izba
zważyła, co następuje:
Zgłoszone przystąpienie do postępowania odwoławczego przez wykonawcę:
SKAMEX S
półka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. j. z siedzibą w Łodzi nie podlega
uwzględnieniu.
Tak jak podał Zamawiający w piśmie z dnia 16 kwietnia 2021 r. informacja o
odwołaniu została zamieszczona na jego stronie internetowej w dniu 8 kwietnia 2021 r.
Zgłoszenie przystąpienia zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
kwietnia 2021 r., podczas gdy termin na zgłoszenie przystąpienia w niniejszej sprawie
upłynął w dniu 12 kwietnia 2021 r. Stosownie bowiem do postanowienia art. 525 ust.1 ustawy
Pzp
zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego powinno nastąpić w terminie
3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania. Z kolei w myśl art. 509 ust.2 Pzp: „Jeżeli koniec
terminu do wykonania czynności przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy,
termin upływa dnia następnego po dniu lub dniach wolnych od pracy”. W tym przypadku
termin na zgłoszenie przystąpienia upłynął w dniu 12 kwietnia 2021 r.
Rozpoznając wnioski Odwołującego o umorzenie postępowania odwoławczego Izba
stwierdziła, że pierwszy z wniosków o umorzenie postępowania odwoławczego z dnia 7 maja
2021r.
nie podlega uwzględnieniu. W tym przypadku Odwołujący wnosząc o umorzenie
postępowania odwoławczego wskazał jako podstawę art. 522 ust. 1 ustawy Pzp
oświadczając, że wycofuje zarzut (…) jakim miało być naruszenie:
- Art. 99 ust. 4.. Zgodnie z tym przepi
sem wymagane jest złożenie oświadczenia
przez zamawiającego o uwzględnieniu w całości zarzutów i tak jak stanowi przepis: „W
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w
odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności
stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu”.
Izba zwraca uwagę, że w niniejszej sprawie brak jest oświadczenia Zamawiającego,
co do uwzględnienia zarzutów w całości czy też w części. Także, przeciw zgłoszonemu
przystąpienia po stronie zamawiającego przez wykonawcę SKAMEX opozycja nie została
zgłoszona. Tym samym nie mógł mieć zastosowania również wskazany we wniosku z dnia 7
maja 2021 r.
przez Odwołującego art. 522 ust. 2 Pzp, w myśl którego: „Jeżeli uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił do „postępowania po stronie zamawiającego,
nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu
przez zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.”
Podlega natomiast uwzględnieniu drugi z wniosków z dnia 12 maja 2021 r. w którym
Odwołujący oświadcza o cofnięciu odwołania na podstawie art. 520 ust.1 ustawy Pzp i na tej
podstawie postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu.
Zgodnie ze wskazanym
art. 520 ust. 1 Pzp: „Odwołujący może cofnąć odwołanie do
czasu zamknięcia rozprawy”. Izba tym samym stwierdziła, że oświadczenie z dnia 12 maja
2021 r.
o wycofaniu odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
7 kwietnia 2021 r.
zostało złożone na podstawie wskazanego przepisu przed otwarciem
rozprawy
dla której termin został wyznaczony na dzień 14 maja 2021 r. Zgodnie zatem z art.
568 pkt 1 ustawy Pzp, Izba
postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba miała na uwadze art. 557
ustawy
Pzp oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.,
poz. 2437). Zgodnie ze wskazanym przepisem
w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania, w dniu, na który został
wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron lub uczestników
postępowania odwoławczego, odwołującemu zwraca się 90% wpisu. Tym samym Izba,
uwzględniając wskazane przepisy, nakazała zwrócić na rzecz Odwołującego 90% kwoty
wpisu uiszczonego w przedmiotowej sprawie
od odwołania w wysokości 7.500 zł.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………..…………………..