Sygn. akt: KIO 1066/21
WYROK
z dnia 21 maja 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Kuszel-Kowalczyk
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 maja 2021
roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej w dniu 6 kwietnia 2021 r. przez
wykonawcę Medtronic Poland sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez
Mazowiecki Szpital Specjalistyczny im. dr Józefa Psarskiego w
Ostrołęce
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu – Mazowiecki Szpital
Specjalistyczny im. dr Józefa Psarskiego w Ostrołęce – zmianę § 4 ust. 4 projektu
umowy stanowiącego załącznik nr 5 do specyfikacji warunków zamówienia w zakresie
terminu zapłaty i określenie go jako termin nie dłuższy niż wskazany w art. 8 ust. 2
ustawy
z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w
transakcjach handlowych
k
osztami postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego – Mazowiecki Szpital
Specjalistyczny im. dr Józefa Psarskiego w Ostrołęce i
zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
o
dwołującego Medtronic Poland sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem
wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego im.
dr Józefa Psarskiego w Ostrołęce na rzecz odwołującego Medtronic Poland
sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie: jedenaście
tysięcy sto złotych zero groszy), stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………………………..
Sygn. akt: KIO 1066/21
Uzasadnienie
Zamawiający Mazowiecki Szpital Specjalistyczny im. dr Józefa Psarskiego w
Ostrołęce – prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest
„Dostawa asortymentu do zabiegów laparoskopowych”, nr ref. MSS-TZP-
ZPP-26-12/21.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 2019 ze zm.) (dalej ustawa
Pzp).
W dniu 6 kwietnia 2021 roku wykonawca Medtronic
Poland Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie (dalej: o
dwołujący) wniósł odwołanie od czynności zamawiającego polegającej
na
określeniu treści specyfikacji warunków zamówienia (dalej SWZ) – załącznika nr 5 do
SWZ projektu umowy.
W związku z powyższym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) naruszenie art. 353
k.c. w zw. z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o
przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, w zw. z art. 8
ustawy Pzp
poprzez wskazanie w § 4 ust. 4 Projektu Umowy, iż termin płatności
należnego wykonawcy wynagrodzenia z tytułu wykonania przedmiotu zamówienia
wynosił będzie 90 dni, w sytuacji, w której art. 8 ust. 2 w/w ustawy o przeciwdziałaniu
nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych przewiduje, że dla podmiotów
leczniczych, a
więc takich, jakim jest Zamawiający maksymalny termin płatności nie
może przekraczać 60 dni od daty doręczenia faktury.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości;
2) o
uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu zmianę § 4 ust. 4 Projektu
Umowy, poprzez zmianę terminu płatności wynagrodzenia z 90 dni na 60 dni od daty
otrzymania prawidłowo sporządzonej faktury wystawionej po każdej dostawie
przedmiotu umowy do sie
dziby Zamawiającego.
W uzasadnieniu wniesionego odwołania odwołujący odnośnie podniesionych zarzutów
wskazał:
Odwołujący stwierdził, iż w sprawie objętej niniejszym odwołaniem, Zamawiający
ukształtował treść zaskarżonego postanowienia SWZ w sposób sprzeczny z obowiązującymi
przepisami prawa.
Odwołujący podniósł, że zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o
przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, termin zapłaty
określony w umowie w transakcjach handlowych, w których dłużnikiem jest podmiot
publiczny będący podmiotem leczniczym, nie może przekraczać 60 dni liczonych od dnia
doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku potwierdzających dostawę towaru lub wykonanie
usługi. Odwołujący wskazał, że zgodnie z art. 2 ust. pkt 1 i 3 tej ustawy znajduje ona
zastosowanie do niniejszego Postępowania i umowy, która zostanie zawarta w jego wyniku,
ponieważ jej stronami będzie Zamawiający zobowiązany do stosowania ustawy Pzp i
wykonawca mający status przedsiębiorcy.
Ponadto odwołujący wskazał, że pomimo powyższego przepisu ustawy, Zamawiający zawarł
w § 4 ust. 4 Projektu Umowy stanowiącego Załącznik nr 5 do SWZ postanowienie, zgodnie z
którym termin płatności wynosi 90 dni od daty otrzymania prawidłowo sporządzonej faktury,
wystawionej po każdej dostawie przedmiotu umowy do siedziby Zamawiającego, co stanowi
naruszenie wyżej wymienionego przepisu.
Dalej odwołujący podkreślił, iż nie ulega przy tym wątpliwości, że zamawiający jest
podmiotem leczniczym, wpisanym do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność
Leczniczą pod numerem 000000007310. Zgodnie z informacjami dostępnymi w wyżej
wymienionym rejestrze, z
amawiający działa jako samodzielny publiczny zakład opieki
z
drowotnej, a podmioty o takim statusie zostały wprost zaliczone do podmiotów leczniczych
na mocy art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.
Odwołujący wskazał również, że zamawiający jako podmiot organizujący Postępowanie,
winien działać zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, co w obecnej sytuacji nie miało
miejsca, ponieważ jak już zostało to wskazane powyżej, określony przez niego termin
płatności należnego wykonawcom wynagrodzenia pozostaje w sprzeczności z
obowiązującymi przepisami prawa.
Odwołujący podkreślił, iż nie do przyjęcia jest konkluzja, zgodnie z którą zamawiający miałby
prawo kształtować i stosować postanowienia SWZ sprzeczne z wiążącymi przepisami prawa.
Należy wskazać, że zgodnie z art. 8 ustawy Pzp do czynności podejmowanych przez
Zamawiającego stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego (k.c.).Powyższa norma prawna
kreuje po jego stronie obowiązek działania zgodnego z przepisami k.c, w szczególności zaś
z art. 353
k.c., który wskazuje, iż Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny
według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze)
stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Artykuł 353
k.c. zawiera co
prawda zasadę swobody umów, niemniej jednak swoboda ta doznaje ograniczeń, ponieważ
z uwagi na treść i cel umowy, kształtowane postanowienia umowy nie mogą sprzeciwiać się
m.in. obowiązującym przepisom prawa. W niniejszej sprawie jest to o tyle istotne, że
postanowienia dotyczące terminów, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca
2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych mają
charakter przepisów bezwzględnych, w związku z czym, Zamawiający ma obowiązek ich
przestrzegania.
Odwołujący przypomniał, że w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej wielokrotnie i
konsekwentnie wskazywano, iż swoboda zamawiającego w kształtowaniu warunków umowy,
jaka zawarta ma zostać w wyniku udzielania zamówienia, nie jest nieograniczona.
Odwołujący przywołał wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 30 października 2018 roku,
sygn. KIO 2115/18,
wyrok Krajowej Izby Odwoławczej sygn. KIO 2196/18, 2197/18 z dnia 8
listopada 2018 roku oraz
wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 10 maja 2019 roku, sygn.
KIO 693/19, KIO 694/19,
a także wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 1
października 2019 roku, sygn. XXIII Ga 1023/19.
Mając powyższe na uwadze, odwołujący stwierdził, że zamawiający może zawrzeć w
projekcie umowy postanowienia odpowiadające jego potrzebom, niemniej jednak, te
postanowienia nie mogą pozostawać w sprzeczności z obowiązującymi przepisami prawa,
jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie.
Konkludując, odwołujący stwierdził, że zamawiający nie miał prawa nie zastosować się do
obowiązujących w zakresie płatności przepisów i wskazać w Projekcie Umowy odmiennego
(tj. dłuższego), aniżeli wskazany w przywołanej w odwołaniu ustawie, terminu płatności
wynagrodzenia należnego wykonawcy z tytułu zrealizowanego zamówienia.
Zamawiający w dniu 17 maja 2021 r. wniósł, w postaci elektronicznej, odpowiedź na
o
dwołanie w której wnosił o oddalenie odwołania w całości oraz o zasądzenie od
odwołującego na rzecz zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego.
P
o przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacji
warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i
stanowiska stron zawarte
w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone
ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
I
zba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art.
505 ust. 1 ustawy Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia przez odwołującego szkody w wyniku
kwestionowanych czynności zamawiającego.
W terminie wskazanym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp,
żaden wykonawca nie zgłosił
przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Zamawiający prowadzi w trybie podstawowym bez negocjacji postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na „Dostawę asortymentu do zabiegów laparoskopowych”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
30 marca 2021 r. pod nr 2021/BZP 00025361/01.
§ 4 ust. 4 załącznika nr 5 do SWZ Projekt umowy zamawiający nadał następujące brzmienie
„Termin płatności wynosi 90 dni od daty otrzymania prawidłowo sporządzonej faktury
wystawionej po każdej dostawie przedmiotu umowy do siedziby Zamawiającego.
Zamawiający nie udziela przedpłat.”
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 353
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. 1740) tj.
Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania,
byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie
ani zasadom współżycia społecznego.;
art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym
opóźnieniom w transakcjach handlowych (dalej ustawa o PrzciwNadmOpTransHandl)
tj.
Termin zapłaty określony w umowie nie może przekraczać 30 dni, liczonych od
dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru
lub wykonanie usługi, a w transakcjach handlowych, w których dłużnikiem jest
podmiot publiczny będący podmiotem leczniczym, termin ten nie może przekraczać
60 dni. W przypadku gdy stron
y ustalą harmonogram spełnienia świadczenia
pieniężnego w częściach, termin ten stosuje się do zapłaty każdej części świadczenia
pieniężnego.
3. art. 8 ust. 1 ustawy Pzp tj.
Do czynności podejmowanych przez zamawiającego,
wykonawców oraz uczestników konkursu w postępowaniu o udzielenie zamówienia i
konkursie oraz do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r. poz.
), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
Odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Wydając wyrok Izba uznała za istotne dla sprawy i rozstrzygające poniższe kwestie.
Nie budzi żadnych wątpliwości w doktrynie i orzecznictwie, iż to zamawiający
uprawniony jest do kształtowania postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego,
uprawnienie to nie ma jednak charakteru
absolutnego i doznaje szeregu ograniczeń. Wynika
to m.in. z ograniczeń zasady swobody umów przewidzianych w kodeksie cywilnym,
znajdujący zastosowanie do umów w sprawach zamówień publicznych na zasadzie art. 8
ust. 1 ustawy Pzp. Należy przypomnieć, iż Strony zawierające umowę, mogą ułożyć
stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiał się
właściwości (naturze) stosunku, ustawie lub zasadom współżycia społecznego, co
odpowiada zasadzie swobody umów, która została wyrażona w art. 353
k.c.
Bezsporna między Stronami postępowania odwoławczego była okoliczność, iż
zamawiający jest podmiotem publicznym będącym podmiotem leczniczym zgodnie z ustawą
o PrzciwNadmOpTransHandl
. Nie istniał pomiędzy Stronami, również spór co do tego, iż do
realizowanej na podstawie prowadzonego postępowania transakcji ma zastosowanie wyżej
wskazana ustawa. Spór między stronami zasadzał się na różnych stanowiskach co do
charakteru terminu określonego w art. 8 ust. 2 ustawy o PrzciwNadmOpTransHandl i
dopuszczalności ustalenia w umowie terminu dłuższego niż tam określony oraz ewentualnej
legalności terminu zapłaty dłuższego niż 60 dni wywodzonego przez zamawiającego z
brzmienia art. 8 ust. 4a ustawy o PrzciwNadmOpTransHandl.
Ustawa o PrzciwNadmOpTransHandl stanowi transpozycję do polskiego porządku
prawnego Dyrektywy Parlamentu i Rady 2011/7/UE z 16 lutego 2011 r. w sprawie
zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych. Zgodnie motywem 23 ww.
dyrektywy „Co do zasady organy publiczne korzystają z bardziej bezpiecznych,
przewidywalnych i trwałych źródeł dochodów niż przedsiębiorstwa. Ponadto warunki dostępu
do finansowania w przypadku wielu organów publicznych są o wiele bardziej atrakcyjne niż w
przypadku przedsiębiorstw. Jednocześnie organy publiczne, aby osiągnąć swoje cele, są w
mniejszym stopniu niż w przypadku przedsiębiorstw prywatnych uzależnione od budowania
trwałych stosunków handlowych z klientami. Długie terminy płatności i opóźnienia w
płatnościach ze strony organów publicznych za towary i usługi prowadzą do
nieuzasadnionych kosztów dla przedsiębiorstw. W związku z powyższym należy wprowadzić
szczegółowe przepisy dotyczące transakcji handlowych związanych z dostawą towarów lub
świadczeniem usług przez przedsiębiorstwa dla organów publicznych, które powinny
przewidywać w szczególności terminy płatności nieprzekraczające co do zasady 30 dni
kalendarzowych, chyba że umowa wyraźnie stanowi inaczej, i pod warunkiem że jest to
obiekty
wnie uzasadnione szczególnym charakterem lub szczególnymi elementami umowy,
ale w żadnym razie nieprzekraczające 60 dni kalendarzowych. Ponadto w motywie 25
wskazano, iż Szczególnie niepokojąca, jeśli chodzi o opóźnienia w płatnościach, jest
sytuacja ochro
ny zdrowia w wielu państwach członkowskich. Systemy opieki zdrowotnej,
jako podstawowy składnik europejskiej struktury socjalnej, często muszą godzić
indywidualne potrzeby z dostępnymi środkami finansowymi, ponieważ ludność Europy się
starzeje, ponieważ oczekiwania rosną i ponieważ medycyna idzie naprzód. Wszystkie
systemy muszą stawić czoła wyzwaniom polegającym na takim określeniu priorytetów w
dziedzinie opieki zdrowotnej, aby zapewniona została równowaga między potrzebami
indywidualnego pacjenta a dostępnymi zasobami finansowymi. W związku z tym państwa
członkowskie powinny móc zezwalać publicznym jednostkom udzielającym świadczeń
zdrowotnych na pewną elastyczność w realizacji ich zobowiązań. W tym celu państwa
członkowskie powinny mieć pod pewnymi warunkami możliwość wydłużania ustawowego
terminu płatności do maksymalnie 60 dni kalendarzowych. Państwa członkowskie powinny
jednak dołożyć wszelkich starań, aby płatności w sektorze opieki zdrowotnej były
dokonywane zgodnie z ustawowymi terminami płatności.
Motywom tym odpowiada art. 4 dyrektywy, który w odniesieniu do podmiotów
publicznych ustala co do zasady 30 dniowy termin płatności, jednakże umożliwia w ust. 4
tego artykułu wydłużenie przez państwa członkowskie tego terminu do maksymalnie 60 dni
kalendarzowych m.in. w odniesieniu do jednostek
publicznych udzielających świadczeń
zdrowotnych, należycie uznanych do tych celów. W sytuacji, gdy państwo członkowskie
pod
jęło decyzję o wydłużeniu terminów zgodnie z art. 4 ust. 4, zobowiązane zostało do
przesłania Komisji sprawozdania dotyczącego tego wydłużenia.
Przywołanej regulacji dyrektywy w polskim porządku krajowym odpowiada art. 8 ust. 2
ustawy o PrzciwNadmOpTransHand, stanowiący, iż termin zapłaty określony w umowie nie
może przekraczać 30 dni, liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku,
potwierdzających dostawę towaru lub wykonanie usługi, a w transakcjach handlowych, w
których dłużnikiem jest podmiot publiczny będący podmiotem leczniczym, termin ten nie
może przekraczać 60 dni. W przypadku gdy strony ustalą harmonogram spełnienia
świadczenia pieniężnego w częściach, termin ten stosuje się do zapłaty każdej części
świadczenia pieniężnego.
Przekładając powyższe na stan faktyczny sprawy, Izba stwierdza, iż 60 dniowy termin
zapłaty w transakcjach handlowych w których dłużnikiem jest podmiot publiczny będący
podmiotem leczniczym jest terminem maksymalnym. Wobec uchylenia art. 8 ust. 3 ustawy o
PrzciwNadmOpTransHand
który umożliwiał ustalenie stronom transakcji handlowej termin
zapłaty dłuższy niż 30 dni, pod warunkiem że ustalenie to jest obiektywnie uzasadnione
właściwością lub szczególnymi elementami umowy, a termin ten nie przekracza 60 dni,
stwierdzić należy, iż termin ten ma charakter bezwzględny i nie może zostać przedłużony.
Izba podziel
a argumentację odwołującego, iż ustawa o PrzciwNadmOpTransHandl ogranicza
swobodę umów w zakresie określania maksymalnych terminów zapłaty.
Izba nie podziela stanowiska zamawiającego, iż ustawodawca w art. 8 ust. 4a)
ustawy o PrzciwNadmOpTransHand dopuścił sytuację, że w transakcji handlowej, w której
dłużnikiem jest podmiot publiczny będącym podmiotem leczniczym, ustalony w umowie
termin zapłaty jest dłuższy niż 60 dni. W tym zakresie Izba podziela stanowisko
odwołującego, który argumentował, iż celem przywołanej regulacji było określenie
konsekwencji dla dłużnika w sytuacji gdy termin zapłaty, przekraczałby 60 dni. Właściwość
tego stanowiska potwierdza również, przedłożony przez odwołującego, wyciąg z
uzasadnienia
do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów
płatniczych zawartego w druku sejmowym nr 3475, gdzie czytamy „Projektowany art. 8 ust.
4a ma na celu wyrażenie wprost w ustawie uprawnienia wierzyciela do naliczenia odsetek w
transakcjach handlowych, w których dłużnikiem jest podmiot leczniczy, jeżeli termin zapłaty
ustalony w umowie bezprawnie przekracza 60 dni.”
Powyższe stanowisko Izby, jest zgodne z pro unijną wykładnią przepisów oraz
stanowiskiem doktryny.
Ponadto w celu uwiarygodnienia swojej argumentacji,
zamawiający przedstawiał
wywody mające na celu stworzenie wrażenia, iż w związku z sytuacją podmiotów
publicznych udzielających świadczeń zdrowotnych, również ustawodawca unijny zalecał
pewną elastyczność. O ile co do zasady należy zgodzić się z tym twierdzeniem, to
dostrzeżenia wymagało, iż owa elastyczność została już przewidziana zarówno w dyrektywie
jak i w ustawie poprzez zróżnicowanie terminów zapłaty podmiotów publicznych i wydłużenie
ich do 60 dni dla podmiotów publicznych będących podmiotami leczniczymi. Ponadto
dostrzeżenia wymagało, iż zamawiający przedstawiając motywy dyrektywy pominął właśnie
wskazanie maksymalnego 60 dniowego terminu zapłaty, jako odzwierciedlającego
specyficzn
ą sytuację podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych. Unijny
ustawodawca, a w ślad za nim ustawodawca krajowy faktycznie dopuszcza dłuższe terminy
zapłaty dla podmiotów leczniczych lecz terminy te nie mogą być dłuższe niż 60 dni.
Powyższe potwierdza art. 13 ust. 2 pkt 4 ustawy o PrzciwNadmOpTransHand zgodnie z
k
tórym, zamiast postanowień umowy ustalających termin zapłaty z naruszeniem art. 8 ust.
– gdy dłużnikiem jest podmiot publiczny będący podmiotem leczniczym, stosuje się termin
zapłaty 60 dni. Przepis ten, znajdujący zastosowanie w sytuacji gdy strony transakcji
uzgodniły termin zapłaty z naruszeniem art. 8 ust. 2 ustawy o PrzciwNadmOpTransHand,
w
prowadza określony ustawą 60 dniowy termin zapłaty świadczenia pieniężnego w miejsce
terminu umownego.
Zamawiający przedstawiając swoje stanowisko, wskazywał ponadto, iż skutkiem
przedłużenia terminu zapłaty do 90 dni jest możliwość naliczania odsetek ustawowych za
opóźnienie w transakcjach handlowych. Jednocześnie argumentując, iż jest to dla niego
korzystne, gdyż 90 dniowy termin zapłaty chroni go przed ewentualnym sądowym
egzekwowaniem wynagrodzenia i kosztami z tym związanymi, a ze względu na
niedoszacowanie wartości udzielanych świadczeń nie jest w stanie regulować swoich
zobowiązań w terminie 60 dni.
Izba, rozumiejąc trudną sytuację finansową zamawiającego, stwierdza, iż nie może
mieć ona wpływu na realizowanie przez niego ustawowych obowiązków, w szczególności
wobec brzmienia motywu 28 ww. dyrektyw
y, zgodnie z którym „Niniejsza dyrektywa powinna
zakazać nadużywania swobody zawierania umów na niekorzyść wierzyciela. W
konsekwencji w przypadku gdy jakiś warunek w umowie lub praktyka dotycząca daty lub
terminu płatności, stopy procentowej odsetek za opóźnienia w płatnościach lub
rekompensaty za koszty odzyskiwania należności nie są uzasadnione warunkami
przyznanymi wierzycielowi lub służą przede wszystkim temu, aby przysporzyć dłużnikowi
dodatkowej płynności finansowej na koszt wierzyciela, może to zostać uznane za takie
nadużycie”.
Konkludując Izba stwierdziła, iż termin zapłaty ustalony przez zamawiającego w § 4
ust. 4 projektu umowy w następujący sposób „Termin płatności wynosi 90 dni od daty
otrzymania prawidłowo sporządzonej faktury wystawionej po każdej dostawie przedmiotu
umowy do siedziby Zamawiającego. Zamawiający nie udziela przedpłat” jest niezgodny z
ustawą o PrzciwNadmOpTransHand i jako taki nie może się ostać.
Mając na uwadze wszystko powyższe Izba uznała, że odwołanie podlega
uwzględnieniu i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze ustawy Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp oraz
§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z § 7 ust. 1 pkt 1
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
……………………………….………